De Brabantsche Brief van Radioprogramma UI venhout, 27 Maart 1931. Menier, Goeie week! En ge vraagt oew eigen af: waar blijft d'n tijd? 't Mag dan wel ginnen gruunen paasch worron van 't jaar, 'nen willen ia toch ok aio te vcrwochtcn. 'Zekers, 't is nog wa schralekes op d'n buiten veural as de lochten droog zijn en 'n mager windcke deur de takken schcrlt, maar eer 't nóg 'n dag of veertien verder is in 't jaar, dan vegen de eerste Echaduws van 't zonbe schenen loof spuls over de wegels! Dan is 't gebom- te behangen mee 't dunne gaas van de groene vcur- jaarshocs. Waant knop is er zat! De heestertwijgen trillen onder 't openpuilen van de scheurende knoppen, die te reiken staan naar 't zonneke toe. 't Nuuwe leven schiet deur as... jaha! as nen Zaterdagschcn baard! Zondagmorgen hè'k gelachen, amico...! '11 Magere, verlepte kloek ochèrnie, wa zag cr da kiepke minnekes uit maar trotsch as 'n paau- win, kwam ze, weet ik waar vandaan, d'n erft op gestapt mee dartien kiekens. „Trui", riep ik: „beschuiten mee muisjes!" Op zoow iets komt ze altij rap veur d'n dag. En mee 't groote broodmes nog in d'r haand, ze was de botrammen aan 't snijen kwam ze aangesjokt in d'r huisklomkes en as ze 't spanneke daar zag schoefclen, dan zwaaide ze 't blinkend mes deur dc locht van verwondering en riep: „wel sjisscsvama- raante!" As ze da zee, amico, geleuft dan maar gerust, ua Trui op z'n minst verbouwereerd is. „Wel licvckripsaus, waar komt dii gezelschap vandaan, Dré?" Meteen veegde ze mee de hand, waarin 't mes blonk, onder d'r neus. „Ze komen de „Goeie Week" aanzeggen", lachte- n-ik: „maar as ge me vraagt, waar da span van daan gekomen is, al kon 'k er gel d^ mee verdie nen 'k zouw 't nie kunnen zeggen!" „Hocveul zijn er houw?" en strak stonden Trui d'r oogen te tellen. Maar makkelijk gong da niet, waant de gele grut, da-d-op mekaar lijkt as 'n net vol gele, donzen spulgoedballetjes, tippelde over d'n erft in 'n wanorde en mee 'n drukte, van wier. 'q Praats, 'n praats, amico, om oew eigen te be- dooien. En as de kloek mee d'r steuvigo poolen, waarmee ze d'n èèrde uit mekaar gooide, mee dr hakkenden snavel, waar ze hecle klontjes èèrde om spitte, wa gevonden bad veur d'r kroost, en ze klokte dan die dartien „mislukte" Paascheiérs naar d'r toe, dan braken ze de beencn over mekaar, om 't rapst bij Moeders' tractatio te zijn. „Wa zie da moederkiepke d'r uit", klaagde Trui: „ik zal ze 's 'n hekstra bordeke werm voeder geven, en 'n paar liandsvollekes mais." Maar as Trui 'n bakske daampend eten neerzette, dan kloekte de ouwe d'r dartien schuimerkes bij me kaar en hup, twee drie stonden ze in 'n kringeske om "t schaaltje en roffelde de sterke snaveltjes zochtjes op d'n bojem van 't voeierbakske. 'n Prentje, amico, 'n paaschprentje om in te lijsten, zóow schoon en zoow lollig! Al gaauw stond er 'nen braniema ker midden in 't bordeke en toen ik me-n-eigen s bukte toen zag ik werendig op z n kogelronde kopke al vier vijf rose puntekes...! Menier z'nen kam! Ja „menier". Waant één teugen duuzend. dat uit da „Nikske'-op-twee-pootjes 'n baantje groeit. Da s 'nen baan", kwekte Trui, die sjuust mijn ge: dachte had. Meteen pakte ze'm op hanen zijn bij beur nie in tel...! en ze zette 'm tusschen z'n familie. Maar jawel, hup! Hij stond weer midden in 't bordeke en toen hebben we 'm maar laten staan. Waant de rest scheen z'n meerderheid, al laank er kend te hebben in die 21 uren, da ze hogstens op de weareld waren. „Vergimden snotneus", bromde Trui, maar d n „vergimdc snotneus" trok z'n eigen van niks en van Trui ziedatte maar aan, pikte cn fonkelde mee z'n gittige ogskes as d'n presdient van de Gele Club en toen ie z'n kanus holrond had gefrèten, rekte pre sident Snotneus z'n eigen uit, ging op z'n teenpn staan, zette 'n paar vleugeltjes uit ter grotte van 'n haalbent je en veur Zijnedele statig wegstapte, lee ie eerst 'n „fooike" neer veur de bediening za'k maar zeggen! Midden in 't bord. „Wat sjappietauwer" schold Trui en daarmee was ie meteen gedoopt! Ge wit, alles draagt bij ons 'nen naam, ge snapt later soms zeivers nie, hoe ge aan de namen gekomen zijt, maar douzen vrind van 't nuuwe, dartiental biet „Sjappietauwer" tot aan z'nen dood, daar kan ie staat op maken! 't Moederkiepke bad d'ren mais opgepikt en toen scherlde 't huishouwen d'n kaant van d'n miesthoop op. Moeder veurop, klokkende, twaalf in 't gelid achter beur en Sjappietauwer op eigen gelegenheid enkele meters bczijen. Daar ontdekte-n-ie onder d'n notenlèèr, 'n ouw blompotje cn... hipte daar boven op. Asteblief! Daar sting ie! Wel zeuvon centimeters van de weareld af en mee gepaste minachting over zag ie d'n erft enkeurde de weareld goed! Hij lichtte tenminste z'n stortie op (da docht ie, waant stèèrt zit er nog nie aan!) en... „zette z'n paraaf" ^a'k maar zeggen! Toen ben 'k maar naar binnen gegaan. De pan moe ciers en d'n koffie geurden zoow verduuveld Jekker over d'n zonnigen erft, da 'k nie meer rooken kost van Rnauwte. 'k Stak m'n penko in m'n broek zak. sc! oof aan tafel en *k zee: „Sjappictaauwer zal 't nie Innnk maken. Trui!" „Waarom nie? Is ie n! om zeep?" ..\og nie. manr hij staat in z'n eentje op 'n blom pot jo. As Duhbeléén 'm in de kieren krijgt, ziet ie nooit van z'n leven do zon ondergaan!" ..'t Ts toch maar 'nen opfrèter," zee Trui onver- sebillig. daarmee doelende op 't feit, dat me nooit eiers van 'm rapen zouwon. „Hij is aanders al kwiek aan den leg," lachte-n-ik. waarop Trui efkens d'r oogen dichtkneen, 'n tril- linksko laanks d'rn mond ging en onderwijle morste ze bii 't inschenken van de koffie. „Idioot!" Da was ik. 'k Wil er allemaal mnar mee zeggen: 't nuuwe leven is over m'nen erft komen rollen as 'nen opge- weaiden. gelon eierstruif. Pnnsch zit in de schepping. De poes van Yromvko Oomen, waar ik van den morgen 'n huilt je tabak ging konpen „liep" op alle momenten. Ze streek d'r kopke laanks m'n broeks pijpen en as ik naar benejen keek, dan sprong 't jonge goed al aan d'ri binnenkaant van poes d'r zwarte pelske. Ik schoot in d'n lach. „Vernolle vrouwke Oomen." zee ik: „ge zult op ocwrn ouwen dag nog de ba- kemnnd veur d'n dag motten balen!" Stroef keek ze naar „hoven". Waant ze komt siuust mee d'r wenkbrauwen boven de toonbaank uit. „Pa's hier drie koer per jaar, da gedonder," zee ze ontevrcien. „In 't najaar, d'n vourigen keer. toen lag die sallemnander mee zes jong in m'n bed." D'r ogskens flikkerden. „Onder m'n dekens." „Dus. dan bedde gii on oewon omvcn dag nog in 't kinderbed ge'ogon," schaterde-n-ik. „Ocbirrekes. ik heb weer wa verteld." viel ze uit: „toe, breng 't maar gaauw deur 't durp, donderend." Ja. amico, zoow klein as da wefke-n-Is. ge kunt nie geleuven wa-d-'n grootemnnsprant of ze uit kan slean. Daarom gaai ik og altij m'nen tabak en m'n pijnen bij d'r koopen. Ge hedt er altij plazier. „Tuttut," suste n ik schijnheilig: „is da-d-'n praat veur 'n dame! „Dorst." zee ze. „Gij zijt heelegaar ginnen gentlemen, horre," scho':1o-n-ik van 't lachen. „Wa's da veur 'n ding?" vroeg ze wantrouwig. Lachende gong ik weg. „De moord van Haamsdonk, horre," groette-n-ik vrindelijk. „Krijgt de mazelen," groette ze terug cn hens! sloeg ze d'r huiskamerdeur mee 'non smak dicht, nog veur ik d'r affaire uit was. Ze lopt naar de tachtig jaren. Is al ruim dartig jaren weduwvrouw en ze groeit ok al dartig jaren as 'nen koeienstèèrt. Naar benejen. Nog 'n paar jaar en ge ziet ze heele gaar niemeer van achter do toonbank. Manr 'n schuurdeur, amico. 'n kwèèk, 't is nie te geleuven as ge ze zelf nie 's gesproken hedt Lest kwam d'n Janus bij d'r binnen, 't Ulven- houtscbe gezag! „Zeg," zee-t-ie teugen heur: zo'n bietje op z'n veld- wachterscb: „zeg. ik kom jouw 's evekos waarschou wen, gij ineugt d'n heelen Gosgaanschclijken Zondag oewon winkel nie openhouwen, horre. Dan zouw 'k verplicht zijn verbaal teugen oew te maken!" Waarop zc 'nen zwartijzeren Kielogram had geno men en as Janus nie onder de toonbank gedo ken was, 'm grif de harsens mee ingegooid zouw staan. Het kostte haar even moeite, dien te vermij den, en ze antwoordde: „Maar zooals je al zei, moe ten wc net een of ander zoo goed mogelijk zien te doen. Minder knn er al niet van ons verwacht wor den. niet waar?" „Dat zou jij zeker niet kunnen", zei hij. „En ik begrijp ook niet waarom jij over je taak moet morren," was haar volgende opmerking. bo vendien heb je nu Peter om voor te zorgen. Je dient Ixem een bijzonder goed voorbeeld te geven." „Ben je werkelijk nog ouderwetsch genoeg om te veronderstellen dat hij het dan zou navolgen?" vroeg Eric. Ze lachte eveneens. „Ik weet het niet. Ik geloof dat je in sommige opzichten als een hopelooze pes simist beschouwd kunt worden." Zc wachtte zijn antwoord niet af en vervolgde- „Hier is dc plek waar ik de teekening wilde afma ken. Laat ik het zoo gauw mogelijk doen voordat het weer gaat regenen." Hij opende het vouwstoeltje voor haar, en toen zc was gaan zitten verwijderde hij zich met een rustelooze uitdrukking in zijn oogen, op het uitein de van zijn pijp bijtend.IIij had op dat «ogenblik het gevoel alsot hem goen'erlei toekomst meer wacht- te. Het was een winderige dag. maar de zon kwam toch telkens even te voorschijn. De zee was woest en dc golven maakten een somber, melancholiek ge luid. Hij liep een eindje door: keerde zich toen weer met een ruk om cn ging terug naar de plek waar Marcia zat. Eenigen tijd stond hij zwijgend naar baar te kij ken, en toen zei hij ineens: „Je bent een wonder baarlijke vrouw. Als men jou een paar bont gekleur de lappen gaf, dan kon je er de mooiste baljapon van maken, die er ooit bestaan had." Zo keek niet op, schudde met haar hoofdje, en er verscheen weer een glimlach om de hoeken van haar mond. „Nee, Eric, oh nee, ik behoor allerminst tot een dergelijk tvpe genie. Ik tracht alleen het beste te maken van hetgeen we gekregen hebben: dat is alles." Weer zweeg hij ecnige oogenblikken. en zijn oogon bleven strak op haar gevestigd. „Maar... je ver langt nimmer naar iets meer?" vroeg hij op hee- schen toon. Ze, ging bedaard voort met teekenen. „Dat doet men onwillekeurig", luidde het antwoord. Hij gaf het ecnigszins grimmig toe. „De nnpels die buiten ons bereik hangen zijn gewoonlijk do smo'telijkste", zei hij. ,..To bent vandaag erg somber", oordeelde Marcia. „Maak ik je melancholiek?" vroeg hij. „Oh, nee, dat niet." Ze zweeg even en bekeek hebben. Zonder één woord te zeggen, 't Gewicht vloog i n d'n muur en bleef daar hangen. En veur zc 'n aander gewicht uit d'n blok gepakt had. stond Janus buiten op z'n becnen te beven, vertclde-n-ic me later. Vrouwke Oomen is dan ok Zondags altij open...! Wat toch erg gemakkelijk is. veur ons. Ze verkoopt van alles. Boordknoopkcs, veterbaand, snoepgoed, petroleum, sigorkes, aanzichtskaartcn. bukkum, ver- mecelli, vraagboekskes, worst en paternosters, die veur 't raam hangen, zuurtjes, tabak, ja zelfs petten! As er in 'n huishouwen plotselink wa tekort is, al is 't op Zondagmiddag, of Zondagavond, dan is 't: „ga maar efkens naar vrouwke Oomen." En daar wouw Janus 'n end aan maken 'n Taar dagen later was d'n burgemeester in eigen persoon bij d'r. „Zog, wat beteekent dat. Als de veldwachter hier komt, om z'n plicht te doen, moet jij 'm dan zoowat doodgooien, oud merakel?" ,As gij nog 's oud merakel zegt," had ze ge- snaauwd: „dan Toen sting d'n burgemeester huiten! Waant weer graaiden d'r haandjes naar d'n blok gewichten en... veurkonien is altij nog heter dan genezen, ok veur burgemeesterskoppen, wa gij? Zoow boe da schaandalig-bnitale wefke ons lieele dorpke boven die snertige winkelsluitingswet gesteld En eerlijk gezced, wij zijn er heur stiekum daank- banr veur! Maar boe ben 'k toch in die politieke wettenmake- rij terechte gekomen? Ochja, via de „zware" poes van vrouwke Oomen...! Wel leien nog altij veul we gels naar Rome, amico! Afiin. 'k Wouw gozoed hebben g'ad, de Paasch is iever- aans in- en uitgekropen. Jonk leven staat sprin- gens-gereod.. 't Is nie meer teugen te houwen, deur gin late wintersche kou zelfs! En nouw naar 't feest van Paschen Hah! 'k Heur de klokskes al luien deur d'n vroegen veurjaarsdag. Ollee, da s zoow feestelijk schoon op Paschcn, ee! Waant ns 't Zondagsche durpko daar dan wit te blinken lee in 't jonge zonneke. de veugeltjes te keer gaan in d'n overmoed van 't krachtige leven, dn zo uitzingen in de dolheid van d'r verliefde buien, hij 'f zoeken naar 'n levensgezelleke; dc durpelingen, blinkend geschoren en opgedoft in 't zwarte pak. lannkznam stappen onder d'n klepelklank van 't roepend torentje. dan is zo'nen Paasehmergen één van de bmkskes geluk, die zoo nouw en dan van d'n hemel vallen, veur eiken mensch. Maar genogt. horre! M'n velleke gerankt vol en... 'k heb nog heel wa te verhapstukken veur 't Paasehmergen is 'k Wensch oew daarveur eerst 'nen Zaligen Paaseh. dagen die blommen van zacht geluk brengen! Ok namens Trui. Veul groeten van Trui en as altij gin horke min der van oewen toet a voe DRé. aandachtig haar werk. „Ik weet dat je het niet zoo bedoelt. Als bet inderdaad liet geval was, dan...' „Wat dan?" Ze boog zich opnieuw over haar werk heen. „Dan vrees ik dat je me melancholiek kon maken. Ik vind het altijd heel naar als mijn vrienden zich ongelukkig gcxoeleu." Het leek alsof hij dit laatste antwoord niet ge hoord had, en hij zweeg eenige seconden. Daarna begonnen ze weer een van huil rustige gesprekken. Morven maakte zijn pijp schoon en vulde die werk tuigelijk. Toen hij er den brand in had gestoken vroeg hij op sarcastische» toon: „IIoc lang zal deze idylle in Cormvall duren?" Marcia hield eensklaps op met teekenen, alsof ze een fout had ontdekt. Eenigen tijd zat ze volko men bewegingloos naar haar werk te staren en er was een droomerige blik in haar oogen." ,.I<aat ine je niet in de war brengen", haastte liij zich te zeggen. Ze beheerschte zich met groote krachtsinspanning. „Nee, ik zat me juist af te vragen wanneer we in derdaad weg moeten. In dit wondermooie oord schijnt men den tijd totaal tc vergeten." „Dat is zoo," gaf hij toe. „Maar ik veronderstel dat het altijd zoo door kan gaan, wanneer we weigeren het bestaan van dien tijd te erkennen." Zo keek op. „Dit is het nadeel van opnieuw jong te worden. Men vergeet volkomen dat het zoo niet kan blijven doorgaan." „Dus ie geniet werkelijk van je verblijf hier?" vroeg bij. „Onbeschrijflijk." Daarna keek ze een anderen kant uit. Even later was ze weer aan het werk. „Wat zouden de kinderen uitvoeren?" vroeg ze. „Vind je het werkelijk van eenig belang? Als je het niettemin wilt weten, zal ik wel even gaan kij ken „Oh, nee, dat is niet noodig, want ik weet zeker dat je je maar zoudt ergeren. En Peter is bovendien bij hen." „Oh, Peter!" Hij lachte. „Peter is haar getrouwe slaaf geworden. Dat heb je zeker wel gemerkt?" Marcia knikte bevestigend. „Hij zal niet haar eerste verovering wezen", merk te hij op. „Ik denk van wel", zei ze glimlachend. „Ze is nog erg kinderlijk in dat opzicht. En Peter is licusch met zoo onderworpen als je wel schijnt te denken. Anders zou ze hem onmogelijk op een dusdanige manier kunnen resnecteeren." „Het doet me genoegen te hooren dat er nog •'emand bestaat voor wien zc respect heeft." merkte hij op. „Ilcb je gehoord dat hij bezig is chauffeuren ZONDAG 1 APRIL. HILVERSUM (1875 M.) V.A.R.A.: 9.00 Causerie door S. S. Ijintinga; 9.10 Tuinhouwhaifuurtjc: 9.30 Orgelspel door Joh. Jong; VJ'.R.O.: 10.C0 Kerkdienst: A.V.R.O.: 12.00 Flimpraat- jc door 1.. J. Jordaan; 12.30 Paaschklokken. Carillon concert van den toren der Kathedrale Basiliek van St. Jan te Den Boscli; 1.00 Kovacs Lajos en zijn or kest; 2.00 Boekenhalfuurtje; 2.30 Concert door bet Onuoeporkcst uJ.v. Albert van Raaite; 4.20 Grarno- foonmuziek; 4.45 Sportuitslagen van Vaz Pias; Y.A. R.A.: fc.00 Kinderuurtie;ó 5.90 Kinderkoor: 0.00 Voet bal van den dag; 6.20 VARA-Orkest; 6.45 Willy Derby in zijn repertoire; 7.15 VARA-Orkest; A.V.R.O.: 8.00 Vaz Dia«: 8.15 Concert door het Omroeporkest; 9.00 Groote AVRO-luisterwedstrijd „Wat hoor ik daar?" 9.30 Concert door Henri Tcmlanka, viool, be geleid door het Omroeporkest: 9.55 Radio-Journaal of Gramofoonmuziek: 10.10 Concert; 10.40 Kovacs La jos cn zijn orkest; 12.00 Sluiting. HUIZEN (301 M.) N.C.R.V.: 8.30 Morgenwijding: K.R.O.: 0.30 Gramo foonmuziek; 10.15 Hoogmis; 11,45 Gramofoonmuziek 12.00 Carillon bespeling door J. Vincent op het Caril lon van den Westertoren te Amsterdam; 12.30 K.R.O.- orkest; 1.00 ..Pnnschgebruiken hier en elders" door Jan Hnzewinkel; 1.20 Concert; 2.00 Gramofoonmuziek 2.20 Orkest; 3.00 Relais van het Phohi-programma: 4.00 Zickenlof; N.C.R.V.: 5.00 Gewijde muziek; 5.50 Kerkdienst; K.R.O.: 7.15 Voetbaluitslagen: 7.50 Cau serie: 8.15 Gramofoonmuziek; 835 De K.R.O.-boys; 9.00 Vaz Dias; 9.05 K.R.O.-orkost; 0.45 Gramofoon muziek; 9.55 Vervolg concert; 10.35 Vaz Dias; 10.40 Epiloog. te lecron?" „Ja, hij wil ons allemaal in den wagen meenemen naar Tregassa Castle. Dat vertelde Goldie me ten minste gisterenavond." Er was een weifelende klank in haar stem. „En wat heb je er van gezegd?" vroeg hij. „Ik zei er met jou over te zullen spreken, omdat jij dan misschien dien dag voor chauffeur wilde spelen," eindigde ze glimlachend. „l'iterst voorzichtig van je! Maar waarom kunnen dc kinderen er niet heen wandelen? Het is werke lijk niet zoo ver. Jij en ik gaan dan met den wagen. Dat zou je toch ook prettig vinden, is het niet?" „Oh, ja, natuurlijk. Maar" opnieuw begon Mar cia haar werk te bekijken „maar misschien wil len zij ook liever met dc auto." „Is het van erg veel belang als ze er zoo over den ken? Je bent toch zoo dwaas, Marcia, want jo geeft de hengels in alles hun zin. En daarom zitten ze je ook totaal op je hoofd. Als je Goldie toen ze een klein kind was. wat hardhandiger had aangepakt, zou ze thuns wel anders over je denken. Ik zal nu even aan Peter paan vertellen dat alles geregeld is. Ik kom jc vanmiddag afhalen en we zullen onder weg wel ergens thee drinken. Weliswaar is het kasteel geheel gemeubileerd, maar er zijn nu geen bedienden. Wc denken er over huisbewaarders aan te stellen, omdat Peter daar toch niet alléén kan wo nen." „Ik zal het heel prettig vinden het kasteel te zien", zei Marcia. „Dat is dus in orde. We zullen langs de kust rij den cn zeer zeker van den tocht genieten. De kin deren kunnen den koristen weg over de heide ne- mon." Hij zag er zoo blij en opgewonden uit als een schooljongen, die onverwacht een middag vrij had gekregen. „En als jo teekening af is. hoop ik dat je die als herinnering aan mij zult geven." „Wil je die graag hebben?" vroeg ze. „Ik geloof niet dat ze bijzonder goed geslaagd is." „Ik wil die teekening zeer zeker graag hebben", antwoordde hij. „En ik vermoed dat liet een van de beste is die je ooit gemankt hebt." „Het werk dat men het vlugst verricht is gewoon lijk het best", zei ze. „Andere dingen waaraan men bijvoorbeeld uren besteedt lijken meer dan eens op niets." „Zoo is bet precies met het leven." zei bij. „Je moet bet beste er van nemen. Wanneer men kansen voorbii laat gaan, komen ze wellicht nimmer meer terne „Kunnen we werkelijk altijd onderscheiden wAt het beste is?" vroeg Marcia. ,.Tk wel." zei hij met nadruk. Daarna keerde hij zich om cn ging naar Peter. LUXEMBURG (1304 M.) 3.15 Gevarieerd concert; 8.45 Gramofoonmuziek; 10-30 Dansmuziek. BRUSSEL (484 M.) I.30 Omroeporkest; 6.50 Idem; 830 Operctteconcert; II.20 Dansmuziek. BRUSSEL (322 M.) 1130 Omroeporkest; 530 Idem; 830 Symphoniecon- cert; 10.30 Dansmuziek. BERLIJN (357 M.) 10.50 Bachcantate; 330 Populair concert; 7.20 Opera; 030 Omroeporkest. HAMBURG (332 M.) 1235 Concert: 230 Omroeporkest: 6.45 Cithermuziek; 10.20 Dansmuziek. LANGENBERG (456 M.) 130 Operaconcert; 3.20 Vocaal concert; 7.35 Gevari eerd programma; 1030 Dansmuziek. DAVENTRY (1500 M.) 130 Concert; 3.05 Idem; 7.50 Zangrecital: 9.25 Orkest. PARIJS-EIFFEL (1446 M.) 12.50 Concert; 135 Idem; 7.50 Gramofoonmuziek. PARIJS RADIO (1796 M.) 130 Concert; 2.50 Operette; 830 Concert. MILAAN (369 M.) 4.20 Symphonieconcert; 6.20 Gramofoonmuziek; 730 Populair concert; 8.15 Opera-uitzending. ROME (421 M.) 430 Oratorium; 630 Gramofoonmuziek; 8.05 Operette uitzending. WEENEN (507 M.) 2.50 Kwartet; 4.20 Populair concert; 630 Solisten concert; 9.40 Concert; BEROMUNSTER (540 M.) 12.00 Omroeporkest; 330 Cithermuziek; 7.10 Gramo foonmuziek; 8.40 Omroeporkest MAANDAG 2 APRIL HILVERSUM (1875 MA V.A.R.A.: 9.00 Gramofoonmuziek: V.-p.P.O. 10.00 Kerkdienst uit de Groote Kerk te Leeuwarden; V A. R.A.: 12.00 Utrechtsch Stedelijk Orkest; 1.00 „Het feest der bevrijding". Spr. A. B. Kleerekoper: 130 Utr. Stedelijk Orkest: 2.00 Paaschgehruiken in Ne derland. Met de microfoon op den eersten l'aaschdag naar Oost-Nederland. Beportage van oude Pnnsch- gehruiken in Denekamp en Ootmnrsum: 2.45 De No tenkrakers o.l.v. Daaf Wins; 330 Voor de kinderen; 4.00 De Flierefluiters o.l.v. Jan van der Horst; 430 Gramofoonmuziek: 5.00 Voordracht door Willem van Ca pellen; 530 Klein-ensemble: 6.15 Zang; 630 Orgel, viool en cello; 7.00 Paaschgehruiken in Nederland. Reportage van Paaschgehruiken in Bergen op Zoom; 7.45 Saxofoonrecital door Jan Mulder; 8.00 Herhaling S.O.S.-herichten: 8.03 Vaz Dias; 8.15 VAR toonecl; 10.45 Vaz Dias; 1030 Gezellige gramofoonplaten. HUIZEN (301 M.) K.R.ft.: 830 Kindermis; N.C.R.V.: 930 Kerkdienst; 1230 Orgelconcert door Jan Zwart: 2.00 Harmonie orkest; 3.30 Instumentaal ensemble; 3.55 Rustpoos; 4.05 Vervolg concert: 5.00 Gramofoonmuziek: 5.15 Gramofoonmuziek: 6.00 Kamermuziek; 7.15 Mando line-orkest; 8.15 Bott. Philharmonlsch orkest; 10.45 Gramofoonmuziek. LUXEMBURG (1304 M.) 7.00 Gramofoonplaten; 7.30 Zangrecitnl: 8.00 Omroep orkest; 835 Concert; 830 Concert; 9.05 Galaconcert; 1030 Dansmuziek. BRUSSEL (484 M.) 10.20 Orkest: 1230 Omroeporkest; 130 Concert; 5 20 Symphonieorkest; 635 Gramofoonmuziek; 0.50 Om roeporkest; 830 Opera; 1030 Gramofoonmuziek: 11.20 Orkest. BRUSSEL (322 M.) 1030 Opera: 1.30 Omroeporkest; 5.20 Omroeporkest; 930 Symphonieorkest; 1130 Orkest. BERLIJN (357 M.) 1130 Concert; 230 Mandolinentuzick; 435 Idem; 730 Gcv. programma. HAMBURG (332 M.) 1130 Mil. concert: 12.25 Philharmonie; 635 Orgel concert; 9.40 Muz. intermezzo. LANGENBERG (456 M.) 8.20 Kamermuziek; 10.50 Bachcantate; 1130 Mil. concert; 130 Gramofoonmuziek; 430 Dansmuziek; 10.20 DansorkesL DAVENTRY (1500 M.) 1230 Orgelspel; 1.05 Studio-orkest; 8.20 Variété programma; 1130 Lew Stone cn zijn band. PARIJS EIFFEL (1446 M.) 12.50 Concert; 7.50 Concert; PARUS RADIO (1796 M.) 12.20 Orkest; 630 Gramofoonmuziek; 830 Ged. uit opera; MILAAN (369 M.) 430 Moderne muziek; 6.20 Gramofoonmuziek; 830 Vioolrecital; 935 Dansmuziek. ROME (421 M.) 430 Instr. concert; 5.15 Gramofoonmuziek; 8.05 Concert; 930 Concert. BEROMUNSTER (540 M.) 3.20 Saxofoonduetten; 6.25 Conceit. HOOFDSTUK LX. Gemorste melk. Hoe zelden komt het voor als we aan bet verle den terug denken, «lat wo ons precies de plek kun nen herinneren waar we van het zoo makkelijk begaanbare „levenspad" afdwaalden en een zijweg namen, die een weelde van natuurschoon en vvildo bloemen bood? En welk een heerlijk, verkwikken de ru>t ging daarvan uit, ver van h«-t gewoel der menigte. Hoe volmaakt onschuldig leek het daar uit te rusten, doch hoo moeilijk was de terugtocht ge worden. Later verweet Marcia zich meermalen haar vol komen gebrek aan voorzichtigheid in die dagen, maar wie zal liet haar kwalijk kunnen nemen als men bedenkt dat zo voor het eerst sinds jaren van een heerlijke vacantie in een wondermooi oord kon genieten? Wellicht was zc reeds vaag gaan vermoeden dat do terugkeer niet bijzonder lang meer uitgesteld kon worden. Dat liet makkelijk begaanbare „pad" nl mij len ver van haar verwijderd lag. scheen in dio da gen npg niet tot haar door tc dringen. Do tijd was zoo ongelooflijk snel voorhij gegaan en ze hadden allen onbeschrijflijk van hun vacantie genoten. Wel iswaar was het niet aldoor mooi weer geweest, doch dit feit had hun plannen toch niet in de war kun nen brengen, en de kinderen waren nu zóó gezond dat ze zich niet meer bezorgd hoefde te maken. Dien middag zou Tregassa ('.astIe bezocht worden en de drie jongsto leden van het gezelschap hadden de wandeling over do heide ondernomen. Marcia wachtte totdat Eric haar met de auto kwam afha len, en besloot in dien tijd do laatste hand aan haar teekening te leggen. Ze was zoo geheel en al in haar werk verdiept, dat ze eerst opkeek toen hij het breede grintpad op kwam." „We zullen een prnehtigen lentemiddag hebben", zei ze glimlachend. Hij stak zijn hand uit naar de teekening. „Mag ik die alsjeblieft hebben?" vroeg hij smeekend. Ze aarzcldo voor een kort oogcnhlik. „Ik ben er niet tevreden over cn wilde graag nog enkele ver anderingen aanbrengen. Kan ik het schetsje nog 'n paar dagen houden?" „Nee, ik wil de teekening in deze conditie hebben. Jo kunt het werk niet verbeteren, omdat ik er do inccste waarde aan hecht zooals die nu is." Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 18