In den luchtballon.
Waar is de familie Apekop
HENK1E-P0ES
EN DE CIJFERS!'
Een prachtige doolhof.
Het nieuwe circusdier.
Zoudt ge mee durven? 0, als ge wist,
welk een heerlijke gewaarwording het
is, hoog in de lucht te zijn en te genie
ten van de verrukkelijke vergezichten,
dan zoudt ge wenschen. iederen dag
nee te mogen naar omhoog, waar de
wolken drijven, waar een onbeschrijfe
lijke rust heerscht, vanwaar men met
ontzag neerkijkt op de aarde.
Meent ge, dat het gevaarlijk is?
Och, niet gevaarlijker dan reizen por
spoor of per auto. En Uw ondernemings
geest wordt tienvoudig beloond door al
les, wat ge ziet en beleeft. Misschien zal
een landing bij veel wind U een onaan
genaam oogenblik bezorgen; misschien
maar het genot van de tocht weegt
daar tienvoudig tegenop!
Wijd opent zich de horizon, wanneer
de touwen worden losgelaten en de aar
de als het ware onder den ballon weg
zinkt; want zoo'n indruk krijgt ge een
oogenblik. Reeds onder U ziet ge het
landingsterrein snel kleiner worden,
want het begin van de reis ghat met vrij
groote snelheid gepaard. En hoe klein
worden de menschen, die als belang
stellende toeschouwers aanwezig zijn
Wonderlijk mooi is het gezicht vanuit
de lucht op bosschen, heidevelden en op
de daken der huizen. En hoe aardig
ziet ge de verdeeling van grond in vele
stukjes, akkertjes, weiden en tuinen. Re
koeien en paarden in het weiland gelij
ken zwarte torren. Soms draait de bal
lon heel langzaam 0111 haar as en dan is
het verrukkelijk, met een kijker den ge-
heelen omtrek langs te speuren. Stellen
wij ons voor, dat we in de stad Utrecht
zijn opgestegen, dan zien we naar het
Zuiden als zilveren linten de kronke
lende rivieren tusschen de groene vel
den en naar het Noorden de blauwge-
tinte Zuiderzee met daar-in de kleine
eilandjes. Naar het Oosten brengen de
heidevelden van de Veluwe ons in ver
rukking, terwijl naar het Westen het
polderland zich uitstrekt met de gele
duinenrij op den achtergrond.
Als een groote kaart ziet ge de aarde
onder U met helwitte grindwegen en
spoorlijnen, bruine heidevelden en groe
ne bosschen en weiden en daartusschen
als grauwe plekken hier en daar een
dorp of stad. Aan twee evenwijdig loo-
pende boomenrijen herkent ge straatwe
gen. Langzaam glijdt dat alles onder
den ballon door, die door een zacht
windje wordt voortgedreven: gedempt,
maar toch duidelijk komen de geluiden
van de aarde tot U. Alles geeft een in
drukwekkend gevoel van weldadige rust
en stilte. Maar nóg grootscher wordt de
stilte, wanneer de ballon zich in wolken
hult, die zich als hooge, wollige bergen
om U verheffen, of wanneer de ballon
zich langzaam boven de wolken verheft.
Onbeschrijflijk mooi is het wanneer
op zeker oogenblik het wolkenkleed van
een scheurt en ge door de opening tus
schen de wolken een kijkje krijgt op aar
de, op de velden of op een stad!
De hoogte, waarop ge U bevindt, kan
slechts op de meegenomen instrumen
ten worden afgelezen. Voor een onerva
ren passagier is schatting onmogelijk.
De balloncommandant leert het na vele
vaarten vrij nauwkeurig.
De taak van den balloncommandant
is tamelijk uitgebreid, hoewel een ballon
geen instrument is. Juist omdat de bal
lon geheel onbestuurbaar is en met den
wind meedrijft, is het noodig, dat de
Commandant goed op dc hoogte is niet
de veranderlijke toestanden in de atmos
feer en vooral met den aard der lucht-
stroomingen, die den balion uit zijn
evenwicht kunnen brengen. Daarom is
het noodig, dat hij het juiste moment
met zekerheid en snel weet te kiezen en
dan te handelen. Maar dat moet een
wandelaar, een wielrijder, een automo
bilist dikwijls ook, 0111 zijn leven te bevei
ligen. Angstig behoeft U die noodzake
lijkheid dus niet te maken.
Van een ballonconimandant wordt
dus eenige bekendheid met de eenvoudig
ste begrippen der weerkunde verwacht.
In de meeste gevallen wordt aan het
meteorologisch Instituut eenige dagen
tevoren advies gevraagd over de te ver
wachten weersgesteldheid en windrich
ting, en, niet te vergeten, omtrent de
kracht der wind. Daags tevoren wor
den deze inlichtingen aangevuld. Luidt
het bericht gunstig, dan kan op den
morgen van den dag, waarop de ballon
vaart zal geschieden, tot vulling van het
omhulsel worden overgegaan. De com-
candant let nu nauwkeurig op het drij
ven der wolken en der verschillende
wolklagen, waarvan hij door ervaring
vrij goed de hoogte kan schatten. Is de
lucht evenwel helder, dan moet op ande
re wijze worden vastgesteld, in welke
richtingen de verschillende wolklagen
stroomen. Men gebruikt daartoe een
kleine caoutchouc-loodsballon, gevuld
met een heel licht gas. Met een kijker
volgt men dan het ballonnetje. Deze
waarneming doet de commandant ge
woonlijk niet zelf. In den vroegen mor
gen is het al gedaan door het meteoro
logisch instituut, dat toch dagelijks der
gelijke waarnemingen doet. liet insti
tuut seint dan telegrafisch of telefonisch
aan den commandant, wat bekend werd.
Luidt dat gunstig, dan wordt de tocht
aanvaard. Als een kapitein van een
schip moet de commandant beslissen,
wat hem te doen valt, als hij eenmaal is
opgestegen.
Gaat go voor het vullen van den bal
lon een kijkje nemen op het opstijgter-
rein, dan ziet ge het omhulsel als een
groote, ronde pannekoek uitgespreid op
den grond liggen. Daaroverheen is het
met reeds gelegd. Nadat de commandant
het ventiel (denk aan het ventiel van
een fietsband of een voetbal) nagezien
heeft en dit in orde heeft bevonden, kan
met de vulling worden begonnen. Dit
duurt gewoonlijk ongeveer een uur. Is
de vulling geëindigd, dan overtuigt de
commandant zich verder of al het an
dere goed in orde is. Hij moet o.a. nog
nazien, of twee touwen aan alle eischen
voldoen: het touw aan de „scheurbaan"
en dat aan het ventiel. Tijdens de tocht
n.1. moet de ventiel op bepaalde oogen-
blikken weieens geopend en weer geslo
ten worden. „De „scheurbaan' is een
losse strook of baan, die op de boven-
kap van het omhulsel is aangebracht
over 'n opzettelijk aangebrachte scheur-
vormige opening. Die scheurbaan wordt
met een rood touw bij de landing losge
trokken, waardoor het gas snel uit de
aldus gevormde groote opening aan de
bovenzijde van den ballon kan wegstroo-
men. Zoo wordt de ballon dus gemak
kelijk geledigd.
De uitloopers van het groote net. dat
over den ballon hangt, worden aan een
groote ring bevestigd. Hieraan komt met
veel touwen de mand te hangen. Om den
rand van den mand hangen een groot
aantal zakjes met fijn zand, alsmede
een ongerold touw van ongeveer 80
meter, dat bij het landen gebruikt wordt
Gedurende de vaart kan de comman
dant de ballon laten stijgen, door een of
meer zakjes zand leeg te schudden; de
ballon wordt er lichter door en schiet
omhoog.*
Op een gunstig oogenblik geeft de
commandant het teeken „los" en be
hulpzame mannen, die het groote mons
ter nog in toom hielden, doen, wat be
volen is.
Indrukwekkend beweegt de groote, ge
le ballon, die zoo friseh afsteekt tegen de
blauwe lucht, zich vrij snel hemelwaarts
en als ge met den commandant in de
mand zit, is een grootsche reis aange
vangen, zooals we in het begin van dit
artikel reeds schreven.
Wie van jullie kan de
groote getallen op de tee-
kening door middel van
potloodlijnen, zoodanig met
de bijbehoorende cijfers
verbinden, dat de lijnen el
kaar nergens kruisen of
snijden. Ook Henkie-Poes,
in het midden van de teeke-
ning, mag niet aangeraakt
worden! Dus alle cijfers 1
moeten met do groote 1
worden verbonden, alle cij
fers 2 met de groote 2 enz.!
I'robeer je geluk eens. Hen
kie-Poes gelooft niet, dat je
het kunt. Kijk hem eens
lachen!
Wij drukken hierbij de
kaart af van een heel be
roemd doolhof in Oosten
rijk. Er zijn heel wat men
schen in verdwaald. Maar
er zijn verschillende belle
tjes en als je dan belt,
komt er een gids je opzoe
ken en die brengt je weer
veilig naar de uitgang. Wie
van jullie kan zonder zich
to vergissen van de ingang
naar de uitgang komen?
De pijltjes geven het begin
en het einde aan.
Oplossing Papa Roodstaart schil
dert van veertien dagen geleden.
Slim
Examinator: Waarom kan venster
glas niet voor brilleglas gebruikt wor
den?
Candidaat: Om twee redenen. Voor
eerst omdat het vierkant is en ten twee
de, omdat het te groot is.
Wat er aan het handje is? Wel
meneer Beer heeft een fuii gegeven en
daarbij heeft hij uitgenoodigd zijn vrien
den, Leeuwenhart, Zebramon, Meeze-
vleesch en zijn vriendinnen Tijgerstijn
en Gier. Vader Leeuwenhart Vooral is
in zijn schik. Waarom? Wel omdat
meneer Beer Reintje heeft uitgenoodigd
om voor hem te goochelen. Reintje, dat
is de vos, dat weten jullie wel, hè? Kijk,
hij heeft een doek. op den grond uitge
spreid en als hij de doek weer opneemt..
staat er een karaf met water onder!
Wat een handige Reintje toch! Juf
frouw Gier heeft ook al plezier en me
moer Zebra en juffrouw Tijgeroog glun
deren gewoonweg. Maar meneer Meeze-
vleesch zit zwaar te piekeren hoe Rein
tje liern dat toch wel gelapt kan hebben.
Hij heeft rimpelsin zijn voorhoofd ge
kregen van het nadenken. Maar liet
ergste van het geval is wel, dat de fa
milie Apekop, die heelemaal niet uit
genoodigd was, stilletjes ook is komen
kijken. Maar ze zijn slim, do drie aap
jes, want al kijk je nog zoo scherp in
bet rond. ze zijn héél moeilijk te vinden.
Ze hebben zich goed verstopt. En nu
aan jullie de taak om zo te vinden!
De beide broers Tarantel-
lini hebben een nieuw dier
gekocht voor hun circus.
En ze hebben daarmee zoo'n
succes, dat ze wel tweemaal
zooveel verdienen als vroe
ger. Kijk ze eens lachen,
de grappenmakers! Maar
welk dier hebben zo nu wel
gekocht? Wil je dat weten?
Wel niets is gemakke
lijker: verbindt de getallen
1 tot 60 maar en in de goe
de volgorde -met elkaar en
vertel dan eens, welk dier
do broeders Tarantellini ge
kocht Hebben.