In den luchtballon. Waar is de familie Apekop HENK1E-P0ES EN DE CIJFERS!' Een prachtige doolhof. Het nieuwe circusdier. Zoudt ge mee durven? 0, als ge wist, welk een heerlijke gewaarwording het is, hoog in de lucht te zijn en te genie ten van de verrukkelijke vergezichten, dan zoudt ge wenschen. iederen dag nee te mogen naar omhoog, waar de wolken drijven, waar een onbeschrijfe lijke rust heerscht, vanwaar men met ontzag neerkijkt op de aarde. Meent ge, dat het gevaarlijk is? Och, niet gevaarlijker dan reizen por spoor of per auto. En Uw ondernemings geest wordt tienvoudig beloond door al les, wat ge ziet en beleeft. Misschien zal een landing bij veel wind U een onaan genaam oogenblik bezorgen; misschien maar het genot van de tocht weegt daar tienvoudig tegenop! Wijd opent zich de horizon, wanneer de touwen worden losgelaten en de aar de als het ware onder den ballon weg zinkt; want zoo'n indruk krijgt ge een oogenblik. Reeds onder U ziet ge het landingsterrein snel kleiner worden, want het begin van de reis ghat met vrij groote snelheid gepaard. En hoe klein worden de menschen, die als belang stellende toeschouwers aanwezig zijn Wonderlijk mooi is het gezicht vanuit de lucht op bosschen, heidevelden en op de daken der huizen. En hoe aardig ziet ge de verdeeling van grond in vele stukjes, akkertjes, weiden en tuinen. Re koeien en paarden in het weiland gelij ken zwarte torren. Soms draait de bal lon heel langzaam 0111 haar as en dan is het verrukkelijk, met een kijker den ge- heelen omtrek langs te speuren. Stellen wij ons voor, dat we in de stad Utrecht zijn opgestegen, dan zien we naar het Zuiden als zilveren linten de kronke lende rivieren tusschen de groene vel den en naar het Noorden de blauwge- tinte Zuiderzee met daar-in de kleine eilandjes. Naar het Oosten brengen de heidevelden van de Veluwe ons in ver rukking, terwijl naar het Westen het polderland zich uitstrekt met de gele duinenrij op den achtergrond. Als een groote kaart ziet ge de aarde onder U met helwitte grindwegen en spoorlijnen, bruine heidevelden en groe ne bosschen en weiden en daartusschen als grauwe plekken hier en daar een dorp of stad. Aan twee evenwijdig loo- pende boomenrijen herkent ge straatwe gen. Langzaam glijdt dat alles onder den ballon door, die door een zacht windje wordt voortgedreven: gedempt, maar toch duidelijk komen de geluiden van de aarde tot U. Alles geeft een in drukwekkend gevoel van weldadige rust en stilte. Maar nóg grootscher wordt de stilte, wanneer de ballon zich in wolken hult, die zich als hooge, wollige bergen om U verheffen, of wanneer de ballon zich langzaam boven de wolken verheft. Onbeschrijflijk mooi is het wanneer op zeker oogenblik het wolkenkleed van een scheurt en ge door de opening tus schen de wolken een kijkje krijgt op aar de, op de velden of op een stad! De hoogte, waarop ge U bevindt, kan slechts op de meegenomen instrumen ten worden afgelezen. Voor een onerva ren passagier is schatting onmogelijk. De balloncommandant leert het na vele vaarten vrij nauwkeurig. De taak van den balloncommandant is tamelijk uitgebreid, hoewel een ballon geen instrument is. Juist omdat de bal lon geheel onbestuurbaar is en met den wind meedrijft, is het noodig, dat de Commandant goed op dc hoogte is niet de veranderlijke toestanden in de atmos feer en vooral met den aard der lucht- stroomingen, die den balion uit zijn evenwicht kunnen brengen. Daarom is het noodig, dat hij het juiste moment met zekerheid en snel weet te kiezen en dan te handelen. Maar dat moet een wandelaar, een wielrijder, een automo bilist dikwijls ook, 0111 zijn leven te bevei ligen. Angstig behoeft U die noodzake lijkheid dus niet te maken. Van een ballonconimandant wordt dus eenige bekendheid met de eenvoudig ste begrippen der weerkunde verwacht. In de meeste gevallen wordt aan het meteorologisch Instituut eenige dagen tevoren advies gevraagd over de te ver wachten weersgesteldheid en windrich ting, en, niet te vergeten, omtrent de kracht der wind. Daags tevoren wor den deze inlichtingen aangevuld. Luidt het bericht gunstig, dan kan op den morgen van den dag, waarop de ballon vaart zal geschieden, tot vulling van het omhulsel worden overgegaan. De com- candant let nu nauwkeurig op het drij ven der wolken en der verschillende wolklagen, waarvan hij door ervaring vrij goed de hoogte kan schatten. Is de lucht evenwel helder, dan moet op ande re wijze worden vastgesteld, in welke richtingen de verschillende wolklagen stroomen. Men gebruikt daartoe een kleine caoutchouc-loodsballon, gevuld met een heel licht gas. Met een kijker volgt men dan het ballonnetje. Deze waarneming doet de commandant ge woonlijk niet zelf. In den vroegen mor gen is het al gedaan door het meteoro logisch instituut, dat toch dagelijks der gelijke waarnemingen doet. liet insti tuut seint dan telegrafisch of telefonisch aan den commandant, wat bekend werd. Luidt dat gunstig, dan wordt de tocht aanvaard. Als een kapitein van een schip moet de commandant beslissen, wat hem te doen valt, als hij eenmaal is opgestegen. Gaat go voor het vullen van den bal lon een kijkje nemen op het opstijgter- rein, dan ziet ge het omhulsel als een groote, ronde pannekoek uitgespreid op den grond liggen. Daaroverheen is het met reeds gelegd. Nadat de commandant het ventiel (denk aan het ventiel van een fietsband of een voetbal) nagezien heeft en dit in orde heeft bevonden, kan met de vulling worden begonnen. Dit duurt gewoonlijk ongeveer een uur. Is de vulling geëindigd, dan overtuigt de commandant zich verder of al het an dere goed in orde is. Hij moet o.a. nog nazien, of twee touwen aan alle eischen voldoen: het touw aan de „scheurbaan" en dat aan het ventiel. Tijdens de tocht n.1. moet de ventiel op bepaalde oogen- blikken weieens geopend en weer geslo ten worden. „De „scheurbaan' is een losse strook of baan, die op de boven- kap van het omhulsel is aangebracht over 'n opzettelijk aangebrachte scheur- vormige opening. Die scheurbaan wordt met een rood touw bij de landing losge trokken, waardoor het gas snel uit de aldus gevormde groote opening aan de bovenzijde van den ballon kan wegstroo- men. Zoo wordt de ballon dus gemak kelijk geledigd. De uitloopers van het groote net. dat over den ballon hangt, worden aan een groote ring bevestigd. Hieraan komt met veel touwen de mand te hangen. Om den rand van den mand hangen een groot aantal zakjes met fijn zand, alsmede een ongerold touw van ongeveer 80 meter, dat bij het landen gebruikt wordt Gedurende de vaart kan de comman dant de ballon laten stijgen, door een of meer zakjes zand leeg te schudden; de ballon wordt er lichter door en schiet omhoog.* Op een gunstig oogenblik geeft de commandant het teeken „los" en be hulpzame mannen, die het groote mons ter nog in toom hielden, doen, wat be volen is. Indrukwekkend beweegt de groote, ge le ballon, die zoo friseh afsteekt tegen de blauwe lucht, zich vrij snel hemelwaarts en als ge met den commandant in de mand zit, is een grootsche reis aange vangen, zooals we in het begin van dit artikel reeds schreven. Wie van jullie kan de groote getallen op de tee- kening door middel van potloodlijnen, zoodanig met de bijbehoorende cijfers verbinden, dat de lijnen el kaar nergens kruisen of snijden. Ook Henkie-Poes, in het midden van de teeke- ning, mag niet aangeraakt worden! Dus alle cijfers 1 moeten met do groote 1 worden verbonden, alle cij fers 2 met de groote 2 enz.! I'robeer je geluk eens. Hen kie-Poes gelooft niet, dat je het kunt. Kijk hem eens lachen! Wij drukken hierbij de kaart af van een heel be roemd doolhof in Oosten rijk. Er zijn heel wat men schen in verdwaald. Maar er zijn verschillende belle tjes en als je dan belt, komt er een gids je opzoe ken en die brengt je weer veilig naar de uitgang. Wie van jullie kan zonder zich to vergissen van de ingang naar de uitgang komen? De pijltjes geven het begin en het einde aan. Oplossing Papa Roodstaart schil dert van veertien dagen geleden. Slim Examinator: Waarom kan venster glas niet voor brilleglas gebruikt wor den? Candidaat: Om twee redenen. Voor eerst omdat het vierkant is en ten twee de, omdat het te groot is. Wat er aan het handje is? Wel meneer Beer heeft een fuii gegeven en daarbij heeft hij uitgenoodigd zijn vrien den, Leeuwenhart, Zebramon, Meeze- vleesch en zijn vriendinnen Tijgerstijn en Gier. Vader Leeuwenhart Vooral is in zijn schik. Waarom? Wel omdat meneer Beer Reintje heeft uitgenoodigd om voor hem te goochelen. Reintje, dat is de vos, dat weten jullie wel, hè? Kijk, hij heeft een doek. op den grond uitge spreid en als hij de doek weer opneemt.. staat er een karaf met water onder! Wat een handige Reintje toch! Juf frouw Gier heeft ook al plezier en me moer Zebra en juffrouw Tijgeroog glun deren gewoonweg. Maar meneer Meeze- vleesch zit zwaar te piekeren hoe Rein tje liern dat toch wel gelapt kan hebben. Hij heeft rimpelsin zijn voorhoofd ge kregen van het nadenken. Maar liet ergste van het geval is wel, dat de fa milie Apekop, die heelemaal niet uit genoodigd was, stilletjes ook is komen kijken. Maar ze zijn slim, do drie aap jes, want al kijk je nog zoo scherp in bet rond. ze zijn héél moeilijk te vinden. Ze hebben zich goed verstopt. En nu aan jullie de taak om zo te vinden! De beide broers Tarantel- lini hebben een nieuw dier gekocht voor hun circus. En ze hebben daarmee zoo'n succes, dat ze wel tweemaal zooveel verdienen als vroe ger. Kijk ze eens lachen, de grappenmakers! Maar welk dier hebben zo nu wel gekocht? Wil je dat weten? Wel niets is gemakke lijker: verbindt de getallen 1 tot 60 maar en in de goe de volgorde -met elkaar en vertel dan eens, welk dier do broeders Tarantellini ge kocht Hebben.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 20