VELO STOFZUIGER De lieve tram. Boodschapjongen. HEVIGE ONTPLOFFING TE AMSTERDAM. Uit OMGEVING DE MOOISTE FOTO Bond van Begrafenisvereenigingen. DUBBEL ZUIGVERMOGEN - NEDERLANDSCH FABRIKAAT LAAGSTE PRIJS BUITENGEWONE CONDITIËN VR AG DEMONSTRATIE FILIAAL VELO WASCHMACHINE My. Groote schade aangericht in een restaurant. Jongen licht gekwetst. Een ontzettende knal, gevolgd door glasgerinkel, schrikte Donderdagmorgen even over half twaalf «ie omgeving op van de Regulierbreestraat te Amstor dam. Er bleek in het Hotel-Restaurant „Cosmopolite", Regulierbreestraat 27-29 te Amsterdam een ontplof fing te hebben plaats gehad, waardoor alle spiegel ruiten van dit restaurant aan den kant van de Re gulierbreestraat, zoowel aan de zijde van de Regu- liersteeg gelijkstraats, werden weggeslagen, terwijl ook de ramen in glas in lood boven de spiegelruiten goeddeels werden vernield. Ver in de straat lagen de schenen van het dikke spiegelglas. In het restaurant zelf was het ten chaos. Vooral aan den achterkant was de vernieling groot. Er was daar een gat in den vloer geslagen. Een trap. die naar de bovenverdiepingen leidt, was ontzet; de leuning hing er bij. Tafels en stoelen waren omver gesmeten, een piano lag op zij en in het buffet waren de glazen en verbruiksartikelen weggeslagen. Drie bezoekers konden, hoewel ontdaan door den schrik, ongedeerd het restaurant verlaten. liet eerste gerucht was dat door het uit elkaar springen van de centr. verwarmingsketel deze ramp was ontstaan. Die verwarmingsketel ligt in den kelder onder het restaurant aan den achterkant en daar was ook de meeste schade aangericht De brandweer, die onmiddellijk was gealarmeerd, stelde een onderzoek in naar de oorzaak van deze ontploffing. Het bleek haar dat de man. die de centrale verwar ming bedient, op het oogenblik van de ontploffing in den kelder is geweest Hij heeft enkele lichte verwon dingen aan den arm opgeloopen; wat als een wonder jnoet beschouwd worden. Hij ging loopende naar het Binnengasthuis en werd daar verbonden. Het bleek voorts dat er geen aanleiding kan ge weest zijn dat de ketel van de centrale verwarming, die met brechkolen wordt gestookt uit elkaar is ge slagen. De brandweer neemt aan, dat de kelder waar zich de ketel bevond, zich heeft gevuld met gassen, ver moedelijk kool-monoxyde. De ontploffing van deze gassen, toen de man in den kelder kwam, heeft de vernieling veroorzaakt De zoldering van den kelder is geheel weggeslagen en de luchtdruk, die gewel dig moet zijn geweest, heeft zich voortgezet door het eenmaal geslagen gat. Hij heeft alle ruiten in het restaurant naar huiten gedrukt. Het bleek zelfs la ter, dat ook van de étage boven het restaurant scha de was aangericht. In de kapperszaak naast het restaurant had alles gedreund en zelfs was het marmer van een der wasch- tafels gebarsten. Door de politie werden de vele nieuwsgierigen op een afstand gehouden. Stoomexplosie was de oorzaak. Na een onderzoek door de brandweer schijnt de oor zaak te hebben gescholen in een verkeerde behan deling van de centrale warmwatervoorziening. Er Wa ren twee calorifères, de een voor het gebruik des win ters, de ander bij milder weer. Donderdag was de kleine calorifère voor het eerst gestookt: na twee uur branden vond de explosie plaats. Uit mededee- lingen bleek, dat de jonge man, die haar had ge stookt, van de kranen der verwarming geen verstand had. Die behandelde de patroon altijd, zeide hij bij zijn terugkomst uit het gasthuis. In elk geval heeft men vergeten den stand der kranen te veranderen. Uit de dèbris haalde de brandweer twee stukken buis met kranen. Daaruit bleek, dat zoowel de kraan van de stijgleiding als de kraan der retourleiding naar de calorifère gesloten waren geweest Voorts had men bij den aanleg verzuimd de veiligheid te verzorgen: cr was geen verbinding met 't z.g. expansievat aan gebracht, een reservoir dat van een overloop is voor zien en waaruit het water wegloopt wanneer over druk in het buizenstelsel dreigt te ontstaan. Het wa ter in den mantel van de calorifère werd dus alleen verhit en tenslotte sprong hij tengevolge van de zeer sterke expansie uit elkaar. De brandweer is nog genoodzaakt geweest een ge deelte van den vloer te stutten, daar door de lucht verplaatsing een zware raveelingsbalk gescheurd was. Ook dc schoorsteen bleek weggeslagen to zijn. Den geheelen avond was de belangstelling van de zijde van het publiek voor het beschadigde café groot. De boodschapjongen is een wezen, Zeer nauw verbonden met een fiets, Daar is ie blijkbaar mee geboren, Want zonder rijwiel doet hij niets. Hij schuift gezellig langs dc wegen Met kronkel-zwaaiend bovenlijf, En musiceert vaak met zijn lippen, Als zeer kunstzinnig tijdverdrijf! Hij is de opgewektheid zelve, En deint gezellig langs de straat, Ook als hij 's avonds in het donker Nog naar een buitenklantje gaat. Al suizen auto's langs z'n beenen. Hij kent z'n weg en riidt niet mis, Hij weet, tot op de centimeter, Of er voldoende ruimte is! En als het overmatig regent, Trekt hij zijn leeren kappen an, Dan voelt hij sport-bloed in z'n aad'ren, En acht zich een aantrekk'üjk man. Dan spreekt hij over voetbai-kansen, En welke keeper heeft gefaald, Of over tweedehandsch motoren. Waarmee je elke snelheid haalt. Zoo heeft hij kijk op vele dingen, Als een geboren journalist, Geen enk'le brand, geen volksoploopje Wordt door dit schrander type gemist. Dan geeft hij gratis een beschouwing, Maar blijft bij alles strikt neutraal. En ieder luistert zeer aandachtig Naar 't wat omstandige verhaal. Gemiddeld is de boodschapjongen Een zeer beschaafde handwerksmc u Die flink is voor z'n jonge jaren, Die alles wil en alles kan. Die zich beleefd weet aan te dienen, Met een vrij sympathiek geluid, Die op zijn tijd een ernstig mensch is, En nu en dan een looze guit! de April 1934. (Nadruk verboden.) KROES. Portret-Atelier JAC. DE BOER Keizerstraat DEN HELDER wierinobs Film vertooning. De Burgemeester heeft aan Pater S. P. Buis S.V.D. te Teteringen vergunning verleend tot de vertooning van een Missie-film met lezing op Zaterdag 28 April a.s. te 7.30 uur, in de zaai van den heer S. Veerdig, alhier. De haten worden besteed voor ziekenverpleging en armenverzorging onder de nog grootendeels heiden- sche bevolking van het eiland Flores in Ned. Oost- lndiè. Bouwvergunningen. Bouwvergunning is verleend voor het bouwen van: een woonhuis aan het Viervoetspad aan P. C de Haan; een woon- en winkelhuis» aan de Zwin straat aan J. Stadig; een bergplaats aan den Ko ningsweg aan S. Breet; een bergplaats achter per ceel Nieuwstraat 8 aan S. Jongkind; een stal aan den Kremcrsweg aan J. Kort Jbz. Burgerlijke stand 6 t.m. 12 April. Geboren: Willy Aagje, dochter van W. Kooij en A. Bakker; Gerrit, zoon van M Zegel en A. Kooij; Johannes, zoon van T. Schmidstra en Tr. Tjalsma. Vleeschkeurlng. Aan het verslag van den Keuringsdienst van voe cn vleesch in den kring Den Helder over hel jaar 1933 ontleenen wij de volgende cijfers voorzoover deze gemeente betreft: Geslacht werden: 426 runderen, 897 varkens, 51 vette kalveren, 30 graskalveren, 193 nuchtere kalve ren, 218 schapen, 1 geit en 2 paarden; in 1932 be droegen deze cijfers resp. 140, 1698, 49, 38. 177, 176, 5 en 2. Opmerkelijk is de teruggang in het slachten van varkens. Voor huisslachtingen werden aangegeven: 1 vet kalf. 3 nuchtere kalveren, 92 varkens, 30 schapen en 1 geit; Afgekeurd werden: 15 varkens, 1 vet kalf, 12 graskalveren, 49 nuchtere kalveren, 42 schapen en 4 runderen. Voorwaardelijk goedgekeurd werd het vleesch van 2 vette kalveren. 3 schapen, 3 nuchtere kalveren en 1 paard. Het vleesch van 1 rund werd gesteriliseerd Rechtstreeks werden naar de verwerkingsinrichting to Schngen vervoerd: 20 runderen, 4 varkens, 4 scha pen en 1 paard. z ij p f. GEMEENTE ZIJPE. Burgerlijke stand van 6 tot en met 12 April. Géborén: Pieter Harm, zoon van Johannes Jan Elling en van Jantje van der Woude; Jannetje, dochter van Dirk Marees en van Aaltje Kramer. Ondertrouwd: Jan Stammes, oud 24 jaar, land- houwer, en Elisabeth Marijtje de Wit, oud 20 jaar, beiden alhier. Getrouwd: Johannes Rembertus Bottcma, oud 21 jaar, landarbeider, en Immetje Maria Klaaver, oud 21 iaar. heiden alhier. Overleden: Adriana Maria Mattheeuwsen. oud 38 jaar, echtgenoote van Gerrit Klaver; Cornclls Mosk. oud 77 jaar, weduwnaar van Maart je Beek; Maria Catharina Metselaar, oud 48 jaar, weduwe van Klaas Oud. i a v n e n n n k NOORDSCHARWOUDE. De bond van begrafenisvereenigingen hield Don derdagavond zijn algemeene jaarvergadering In „Concordia" alhier. Alle afdeelingen waren verte genwoordigd. De vergadering werd drie kwartier te laat begon nen, zoodat het misschien aanbeveling verdient, dat het aanvangsuur inplaats van op zeven uur op half acht wordt gebracht. De Voorzitter, dc heer D. de Jong te Hecrhugo- Wij weten, dat, hoe ideaal alles in Rusland ook moge zijn, de spoorwegmaatschappijen, alsmede de andere instellingen van vervoer in de groote steden nog geenszins tot die hoogte zijn gestegen. De kran tenberichten van den laatsten tijd hebben ons hier over zoo af cn toe een boekje opengedaan. In het feuilleton, dat van Ilja lijf en Ajewgeni Pe trol onder bovenstaanden titel, in dc „Prawdaver schijnt, wordt nu deze tekortkoming in de Sovjet- Unie aangeroerd. De N.R.Ct, ontleent er het volgen de aan: Als men sprak over een man van ervaring, door de wol geverfd, die weet, wat er te koop is, drukte men dat aldus uit: Hij is door vuur, water en koperen buizen ge gaan. Tegenwoordig zegt men het anders, minder figuur-, lijk, dichter bij de werkelijkheid: Hij heeft de beproevingen van de tram, de on gunst van den autobus en de verschrikkingen van dc taxi doorstaan. Alleen van den trolleybus, heeft tot dusver nog niemand kwaad gesproken, den zuiveren, onbevlek- ten trolleybus, vreugde en vertroosting van den Moscoviet. Maar wat de tram betreft... O! Over de tram kun je een heel boek schrijven. En de autobus! Dat is een roman. En de taxi. Die zou men ook in de schoone letteren moeten uitbeelden. Dat zou een ver zameling worden van vroolijke anecdoten, zooals ze in het Zuiden zeggen, een wagenvol lach. Door de tramtranen heen natuurlijk. De man van ervaring, de door de wol geverfde, die weet, wat er te koop is, gaat 's ochtends de straat op. Hij weet alles vooruit en is op alles voorbereid. In zijn eencn zak ligt een nikkelen stuiver (om het den conducteur niet lastig te maken met wisselen). In den anderen zak ligt een tweede stuiver (voor het geval ze den eersten stelen, terwijl hij aan de cou- ductrice doorgegeven wordt). In nog een anderen zak ligt een geelachtige papieren roebel (misschien wordt je beboet, er wordt thans energiek gestre den tegen „aanhangers", en hij is van nature een verwoed aanhanger). En dan is er nog een zak, de allerverste, allergeheimstc. Daar liggen twintig roe bel (misschien gaat er een ruit aan en de „aanhan ger" is ambtenaar, hij heeft geen tijd, om naar het politiebureau gesleept te worden voor het opmaken van het procesverbaal, hij mag niet tc laat op zijn werk komen). Hij is volledig bereid, hij is gehard in dén strijd De knoopen van zijn jas zijn met pekdraad vastge naaid, opdat zij er in het handgemeen niet afgo trokken worden: de schoenen zijn opzettelijk niet gepoetst, omdat ze cr toch boven op gaan staan. De oogen van den „aanhanger" bliksemen. Het is geen mensch meer, geen eerste boekhouder, geen aanbe den man, goed vader en lieve grootvader. Hij is thans een leeuwentemmer, de onverschrokken ka pitein Schneider. En zoo stapt hij de straat op. En de zon schijnt op de met pekdraad vastgenaaide knoopen. En de af getrapte schoenen verwekken onwillekeurig eerbied voor zijn krijgshaftig uiterlijk. En de blauwe renner kijkt vriendschappelijk naar hem van de hooge re clame van den Awtodor op hot Strastv klooster. Een passagier gaat naar het midden van het plein. Daar is zijn waarnemingspunt. Vandaar zijn alle naderende trams en autobussen te zien, van alle lij nen. Behalve dat is hier de standplaats van de taxi's. Wonderen gebeuren op de wereld niet, maar wel kan het treffen, een geluk, een meevaller dat opeens een leege wagen aankomt. In het uiterste geval neem je, als het eene er niet is, het andere voor lief; als je maar niet te laat op bureau komt, er zijn vandaag belangrijke dingen te doen. Maar wij zijn al niet zoo jong meer, we weten, dat het leven een ding op zichzelf is en de tram-auto busdienstregeling een ding op zichzell. Eerst komen slechts wagens van de lijnen, die je op het oogenblik niet noodig hebt. En die gaan onzinnig dikwijls. Als je ze noodig had, zouden ze in geen anderhalf uur komen. Dan komen, vlak achter elkaar, slechts lijn vijftien's, zeven wagens op een rij Om de een of andere reden is er in twintig minuten nog geen een autobus geweest. En het hart gloeit reeds en de ziel verlangt naar het klachtenboek. Nog twee lijn vijf tien's gaan met uitdagend gebel voorbij. Eindelijk komt om den hoek dc benoodigde, eigen wagen. De „aanhanger" holt over het plein. Nog een seconde en hij zal het geliefde voorwerp grijpen, zal met een gelukkigen glimlach op de treeplank van den stamp vollen tram hangen. Maar dc wagen springt onver wachts in volle vaart voorbij en glijdt nog een twee honderd meter door naar den hoek, waar zij een nieuwe halte voor hem gesteld hebben. En de bedro gen „aanhanger" rent misrekend terug. Onderweg bemerkt hij een autobus. Hij verandert terstond van richting cn met geweldige sprongen be reikt hij zijn doel. Hij heeft de deur al opengeduwd, maar de conducteur verspert hem den weg. De „aan hanger" weet, dat het niets helpt om te schreeuwen, je moet smeeken. En hij lispelt: Ach, wat ik u bidden mag. Ik heb het in mijn ingewanden. Ik heb me verlaat Weest een mensch. Ik heb verscheidene verdiensten. Je zou zelfs willen zeggen: „Ik zal het nooit meer doen", zooals kinderen zeggen, die iets gedaan heb ben. Maar men duwt hem eraf. De autobus vervoert achtentwintig personen en hij is de negenentwin tigste. Hoe beschamend, om de negenentwintigste te zijn! Hoe graag zou je de achtentwintigste willen zijn! Tenslotte gaat het leven voorbij, je wordt oud, jc nadert de kleine marmeren urn. Ach, hoe graas zóu je tot het eind van je dagen jong willen zijn, vroo lijk, blozend, met onbevreesd gepoetste schoenen, met een roos in het knoopsgat, met knoopen, die met gewoon garen genaaid zijn, in één woord de achten twintigste! Dat begrijpen ze niet bij de tram- en autobustrusts. De aanbeden man, goede vader of lieve grootvader is al een uur te laat. Hij heeft over het plein gespron gen, uitwijkend voor de vrachtauto's en lettend op de scheuren in het asfalt. Tegelijk met hem holden or honderden menschen, die door de ochtendtrampa- niek bevangen waren. Wij hebben reeds gezegd, dat er op de wereld geen wonderen gebeuren, maar dezen morgen gebeurde or iets bijzonders, met een vleugje mystiek. Met groot gerammel roed een taxi met schokkend chassis het plein op. Ze was zoo vuil, alsof ze net uit een mod derplas getrokken was. De chauffeur met zijn zwarte lakensche pet keek koud en hooghartig. Het was te zien, dat hij wispelturig en kieskeurig was, als do dochter van een Amerikaanschcn miljardair, dat hij zijn prijs kende en zijn lot niet aan den eerste den boste verbond. Naar de reddingsboei, die toevallig het plein op dreef, grepen tegelijk op zijn minst vijftig verdrin kende passagiers. En datgene ving aan, dat dagelijks op de Mos- kousche kruispunten voorvalt, dat, waar allen van af weten, waaraan zij gewoon zijn, waar zij met woede, smart en geprikkeldheid over spreken, waar zij over spreken en zich aan onderwerpen, de afpersing nam een aanvang. We willen deze vernederende gesprekken niet her halen. Het is het gewone schema en reeds lang verhonderdvoudigd. Naar het Taganskaja plein rijdt de chauffeur niet het. ligt niet op zijn weg. Naar het Kalantsjew- skja plein rijdt hij ook niet dat is ook niet op zijn weg. In welke richting zich de stralende weg van den omkoopharen chauffeur uitstrekt, kan nooit worden vastgesteld. In een taxi plaats nemen met een pakje, dat een kilo weegt, kan men niet. Dat is vracht en vracht mag niet worden vervoerd. Als hij het heelemaal nergens op gooien kan. beweert de chauffeur, dat hij niet genoeg benzine heeft Intusschen is er altijd genoeg benzine, om beschonkenen te vervoeren. Daar kan men behoorlijk van profiteeren. Zonder veel moeite hebben zij zich de „klassieke" nalaten schap van de heeren-izwoztsjiki toegeëigend. De voetgangers zijn er beklagenswaardig aan toe. Zij zwichten onder den zwaren blik van den chauf feur. Tevergeefs schreeuwen zij. rukken zich haast de kleeren van het lijf. om de wonden te laten zien, die zij in den tijd van den burgeroorlog hebben op geloopen. Niets helpt. Diegene gaat mee, die een steekpenning geeft» die drinkgeld geeft En wie geen steekpenning geeft, gaat niet mee. Zijn dan alle Moskousche taxichauffeurs omkoop baar? Neen, niet alle, maar vele. En het komt niet slechts voor. het is een verschijnsel geworden en men mag een ziekte niet verwaarloozen. Maar in de taxigarages schijnt men gewend te zijn aan het ont aarde bezinksel, dat aan de werkende chauffeurs- wereld kleeft En de „aanhanger"? De „aanhanger" is toch nog on een tram terecht gekomen. Het was weliswaar zijn liin niet, maar door een of anderen vreemden samenloop van omslandigheden had zij haar route gewijzigd en bracht den „aanhanger" naar zijn CURSUS VOOR MELKCONTROLEURS TE HOORN. De jaarlijksche cursus tot opleiding van mclk- controleurs voor rundvcefokvercenigingen, zuivelfa brieken en melkinrichtingen, welke van half Sep tember 1933 tot half April 1934 vanwege het Rijks- zuivelconsulcntschap voor Noordholland is gegeven, werd tot het einde gevolgd door 16 leerlingen. Na afgelegd eindexamen kan aan alle deelnemers het diploma worden uitgereikt, n.1. aan: L. Beets, Heerhugowaard, Jh. Bommezij, Edam, Jn. Broers Jbz„ Benningbroek; D. J. Haker, Midden- Beemster; J. de Heer Az., Wijde Wormer; C. Hogen- boom, Amstelveen; G. Hopman, Wijde Wormer; P. de Jong Kz., Stompctoren; H. J. Kollis Pz., Berkhout; C. Kooy Pz„ Beemster; G. Out, Heiloo; P. J. Posch, Binnen wijzend; A Struving, Punnerend; P. Teer huis Kz., Marken; A. de Visser, Alkmaar; S. Zorg drager, Lutjewinket. waard, opende met welkom, er zijn genoegen over uitsprekende, dat allo afdeelingen tegenwoordig zijn cn dat de bond steeds doorgroeit. Dit is een aanlei ding te meer voor het bestaansrecht van den bond en om voor den groei on bloei van den Imnd tc blij ven werken, waartoe Voorzitter allen opwekte. De notulen van den secretaris, den lieer J. Mole naar te Broek op Langendijk werden vervolgens vastgesteld. Onder de ingekomen stukken was een schrijven aanwezig van de H.A.B.O. te Alkmaar, waarin wordt gevraagd, met de adressen der secretarissen op do hoogte te worden gebracht, opdat de H.A.B.O. in de gelegenheid wordt gesteld te kunnen prol»eercn een gedeelte van de begrafenissen van de bij den Bond aangesloten vereenigingen uit tc voeren. De secretaris had echter een brief teruggezonden, waarin werd medegedeeld, dat men een contract had met den heer Wolfswinkel. Een der leden sprak als zijn overtuiging uit. dat de heer Wolfswinkel dit werk altijd keurig uitvoert, waarmee allen in stemden Daarna werd het jaarverslag uitgebracht. Hieraan ontleenen we, dat geen klachten zijn in gekomen over de begrafenissen en dat het aantal aangesloten vereenigingen on het oogenblik 13 be draagt. Over het algemeen hebben de afdeelingen een vooruitgang in het ledental te boeken. Het juiste aantal leden kon niet worden medegedeeld, omdat dc opgaven niet juist waren geschied. In totaal heb ben de afdeelingen 185 begrafenissen uitgevoerd, 86 voor leden en 99 voor niet leden. Ook het gelde lijk bezit der afdeelingen is toegenomen. Ook hier van kon geen juist getal worden opgenoemd. De heer Jh. Kramer bracht hierna verslag uit van zijn gehouden beheer als penningmeester. Aan wezig was een batig saldo van f 40.47. waardoor het totaal bezit van den hond f 334.93 werd. Kas en hoeken waren in orde bevonden en de pen ningmeester gedechargeerd, onder dankzegging vooi zijn richtig beheer. De heer A. Schuur, St. Pancras. stelde voor. de contributie van den bond zoo mogelijk te verlagen in verband met den inhoud der kas. De Voorzifter zegde toe. er in het bestuur over te zullen spreken. De afgevaardigde van Schoorl wilde wat meer propaganda maken van de centen van den bond. De Voorzitter gevoelde veel voor een contributie- regeling per 100 leden. Zoonis het thans is. is het wel een beetje vreemde verhouding. Het bestuur zal een en ander in beraad bonden. De afdeelingen Noordsehanvoude en Nieuwe Nie- dorp werden als kasna/.ieners aangewezen. De heer Gnijaard stelde bij de rondvraag voor, formulieren voor het ledental enz., te laten druk ken, waarmee de vergadering instemde. Dan kan de secretaris goede gegevens ontvangen. De hoer De Vries. Dirkshorn. achtte het bestuuf veel te groot. Spr. gevoelde meer voor een bestuur van 5 leden. Dat is goedkooper en zal vlugger wer ken kunnen. Voorzitter merkte op, dat er eerst van elke afd. 2 leden in het bestur zaten, nu één. maar spr. was het wel eenigszins met den heer Dc Vries eens. Het bestuur wil de volgende vergadering met een voorstel komen, hoewel er ook aan een klein bestuur bezwaren kleven. De heer Jh. Kramer was er niet voor. Als er eens dienst. Dat was werkelijk een geluk, een tref. ecu meevaller. Onmiddellijk werd de boete-roebel geïnd. De ..aan hanger" hing. Wat kon hij anders doen? Maar na met den politieagent te hebben afgerekend, slaagde hij erin de tram weer in te halen en ging opnieuw op de treeplank hangen, met zijn getrainden, ge spierden buik de voor hem staanden wegduwend. De eerste stuiver ging. zooals to verwachten was, bij de overhandiging verloren. Do tweede overhan digde hij persoonlijk, waarna hij moest blijven drij ven, d.w.z. zich tegen de vensters drukken .in het midden van den mensrhenstroom geraken, achter stevoren draaien en zelfs omhoog gaan. zooals dat met schepen gebeurt, als het ijs in de IJszee gaat persen. Dc tram is in den laatsten tijd zeer veranderd. Verdwenen is de goedaardige tramvreugde, de slag vaardigheden over het wagentje, dat niet van rub ber is, zwijgen, niemand maakt meer opmerkingen over een burger met een hoed. men is zelfs opgehou den te vallen over menschen met brillen, zooge naamde vleroogigen. Men hoort alleen kreunen cn zuchten, als op de bovenste plank in het bad. a) En op het oogenblik. dat de tram kraakt onder den druk van do verdrukte lichamen, dat alle pas sagiers ineengevloeid zijn tot een compacte beton- massa. die begint stiif te worden, gaat knarsend de deur van het voorbalcon open en acht politie-egen- ten dringen naar binnen. Zij moeten beslist naar binnen, zich in het beton drukken. Er is een nieuw voorschrift, volgens hetwelk vertegenwoordigers van de politie niet op het voorbalcon mogen staan. De controleurs zijn hang. om in zoo'n wagen bin nen te gaan. En toch zijn dat menschen. die in het algemeen onbevreesd zijn en heel goed weten, wat een electrische tram is. De „aanhanger" is bij zijn halte uitgestapt. Afge stapt is zacht gezegd. .Te stapt niet van de tram. je wordt eruit gegooid, je vliegt eruit, je wordt eruit geperst, dat zijn passender uitdrukkingen. Ach, wat hebben ze gedaan met den man, die weet, wat er te koop is. met den onhevreesden tem mer van de tramleeuwen, met den passagier, die op alles gerekend heeft! Nu, Jochie, heeft je pekdraad je geholpen? DraRi je eens om! Wat is er met je pak gebeurd? Neen, de pekdraad heeft niet geholpen. De knoo pen zijn eraf gevlogen. Er moeten nieuwe gezocht worden en ditmaal moeten ze met de bassnaar van een guitaar worden vastgenaaid. En het prachtige pak moet voor algeheele reparatie naar den kleer maker gebracht worden. En het zou ook niet ver keerd zijn jezelf aan den dokter te vertonnen, daar in het laatste halfuur ie gezondheid aan het wanko- 'en is geraakt. Maar hoe kom je hij den dokter? VVeer met de tram? Neen, dan is het heter op je hed te sterven. En laat niet de conducteur, maar een lieve vrouw of een aanbeden kleinkind u dan de oogen sluiten Awtodor de vereeniging voor de bevordering van den aanleg van autowegen. 3) Bedoeld is het Russische stoombad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 14