„Japan zonder masker"
Veiligheidslaan van de K.N.A.C. te Alkmaar
DE OFFICIEREN VOOR
DEN ZEEKRIJGSRAAD.
KIJKEI1 is KOOPEtl tij CL0ECK
Gratis onderzoek van
automobielen
2
Versterking van zijn machtspolitiek.
Wilde toaneelen in de Spaansche Kamer
MODERNE FQTO's en VERGROOTINGEN
fotogr. Atelier ARPAD MOLDOVAN Nieuwe Niedorp
Bedreigd natuurschoon te Schoorl.
Weinig plichtsbesef.
Minister Colijn aan Econ. Zaken.
C 9
Zaterdag 21 April 1934.
Postrekening
No. 23330
SCIAEER
77ste Jaargang. No. 9469
COURANT.
Int. Telef.
No. 20
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentién nog zooveel mogelijk in het eerstuitkoinend nummer geplaatst
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen.
20 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN-
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, Iedere regel meer 15 cent (bewljsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
Een actie, die niet alleen het Verre Oosten,
maar de geheele wereld betreft. - Ame-
rikaansche bezorgdheid.
De Jongste Japansche verklaringen omtrent
den politieken toestand in het Verre Oosten
hebben op H oogenblik de belangstelling van de
gansche wereld.
Het Japansche imperialisme toont eindelijk
zijn gezicht zonder masker. Het gaat hier om een
actie der Japansche buitenlandsche politiek, die
niet alleen het Verre Oosten, doch dc geheele
wereld betreft. Japan heeft bewezen, dat het be
lang heeft bij de versterking van zijn machts
politiek in het Verre Oosten, zonder rekening te
houden met andere landen.
De Japansche dagbladen juichen unaniem de ver
klaring van den minister van buitenlandsche zaken
betreffende de Chinccsch-Japansche verhouding toe
en mcenen, dat deze ministerieelo verklaring door de
mogendheden in acht zal moeten worden genomen.
Japan, aldus de bladen, zal zich uiteraard ver
zetten tegen iedere poging der mogendheden om de
Japansche politiek dwars te zitten en, zoolang China
en de mogendheden met deze politiek geen rekening
houden, zal er in Oost-Azië geen vrede kunnen heer-
Bchen.
Het Japansche dagblad „Asahi" noemt de verkla
ring een wending in de geschiedenis waarbij Japan
zijn vroegere politiek van samenwerking prijsgeeft
en een nieuwe politiek gaat volgen, gebaseerd op het
principe, dat Oost-Aziatische zaken alleen door Ja
pan en China moeten worden geregeld. De „Asahi"
geeft toe. dat de medewerking van China nog niet
zeker is. maar vindt, dat de verklaring den weg dien
Japan volgt op juiste wijze aangeeft.
Hoe Japan's houding ln buitenland wordt
opgenomen.
De kwestie van Japan's verhouding tot China
maakt een voorwerp van ernstige zorg uit in offi
cieel Amerikannsche kringen, aldus meldt de „Ti
mes" verder uit Washington, wegens de tegenstelling
tusschen de zachtaardige nota's welke de Amerikaan-
sche en de Japansche minister van buitenlandsche
zaken onlangs hebben uitgewisseld en den toon van
deze Japansche verklaring over China.
Niet slechts Amerika, maar ook Engeland en Rus
land zijn hierdoor ten zeerste getroffen en in minde
ren. maar toch ook aanzienlijken mate de andere
Europeesche landen.
Aldus beschouwd, wordt de kwestie een geschil
punt tusschen liet Oosten en het Westen. Zij heeft
zoovele zijden, dat het lang zal duren, alvorens deze
alle onderzocht zijn.
Maar de uitdaging van de leerstelling der „open
deur" en van de Stimson-leerstelling inzake de niet-
erkenning springt terstond in het oog en men staat
thans voor de vraag, of deze uitdaging moet worden
aanvaard.
Te Washington is men het erover eens, dat Japan
zich op het oogenblik inspant om van een eilanden-
mogendheid een continentale mogendheid te worden.
Wat is inmiddels Japans houding in de kwestie
van de vlootsterkte? Zal Japan's vloot op de tweede
plaats komen en een defensief karakter dragen, of
op de eerste plaats treden en een offensief karakter
aannemen?
De stenn aan China. Kanton beslnlt
Nanking tegen Japan te helpen.
S j a n g h a i, 20 April (Reuter). De regeering van
Kanton heeft besloten om ondanks de groote mee-
ningsverschillen niet de regeering van Nanking deze
in haar houding tegenover Japan ten volle te steunen.
Zij zal met dit doe! nieuwe troepenformaties ter be
scherming van Noord-China op de been brengen.
Amerikaansche vliegtuigleveringen.
T o k i o, 20 April (V.D.). Volgens een officieel be
richt uit Sjanghai heeft de United Air Craft Corpora
tion of America onlangs 25 verkenners en lichte bom
bardementsvliegtuigen verkocht aan de regcering van
Amnestie-ontwerp aangenomen. San-
jurjo weer vrij.
Retuer seint uit Madrid:
Gister is in de Cortes het amnestie-wetsontwerp
met 209 stemmen tegen 1 stem en de onthouding
der geheele linkerzijde aangenomen.
Met het van kracht worden der amnestie Is een
belangrijk punt van het program der rechterzijde
verwezenlijkt. liet beteekent een duidelijke neder
laag der linkerzijde en haar burgerlijke meeloopers.
De amnestie is zeer uitgebreid en omvat ook een
deel van de aanhangers der linksche groepen. In
het bijzonder worden de in den opstand van 1932
verwikkelde officieren, o.a. generaal Sanjurjo, vrij
gelaten. Bovendien kunnen de in verbanning leven
de vroegere ministers van Primo de Riveira naar
Spanje terugkeeren.
Bij de debatten over dc amnestie wierpen de marxis
tische afgevaardigden onder ontzaglijk lawaai der
rechterzijde met waterglazen. Twee monarchisten
werden door glasscherven gewond. Een afgevaardig
de- wilde met een revolver tegen de sociaal-demo
craten optrekken, doch hij kon nog tijdig daarvan
weerhouden worden.
Nanking, welke tevoren 30 dergelijke machines van
dezelfde maatschappij heeft betrokken.
Engeland doet nog niets.
Londen, 20 April. Reuter verneemt dat de Brit-
sche regcering geen stappen zal doen met betrekking
tot de verklaring van het Japansche ministerie van
buitenlandsche zaken aan dc pers, aangezien er geen
nota kan worden genomen van een verklaring, welke
niet door de gewone kanalen tot haar is gericht.
Het gisteravond van den Britschcn ambassadeur te
Tokio ontvangen rapport is zeer kort, en vestigt ei
slechts de aandacht op de berichten omtrent de ver
klaring, welke door de bladen naar Londen zijn ge
seind.
Oordeel van Chlneesch oud-minister.
Thans Benediotijner monnik.
P a r ij s: De Benedictijner monnik, Dom Loc
Sjong-hsiang. voormalig Chineesch minister van bui
tenlandsche zaken, heeft een brochure gepubliceerd,
over de Japansche bezetting van Mandsjoerije, waarin
hij een vergelijking maakt met dc Duitsche bezetting
van België tijdens den wereldoorlog en zicli hierbij
refereert aan de geschriften van kardinaal Mercier be
treffende het patriotismc van christelijk standpunt
beschouwd.
0 van buitengewone kwaliteit. 0
Geen bebouwing van het Hargergat.
In ons nummer van Donderdag hebben we gemeld,
dat het bestuur van den Bond Heemschut, vernomen
hebbend dat er plannen bestaan voor den bouw van
een woonhuis aan het Hargergat aan den weg van
Groet naar Kamperduin, aan B. en W. van Schoorl
een schrijven heeft gericht, waarin verzocht werd
geen bouwvergunning daartoe te verlcencn. en zooda
nige middelen te beramen dat ook in de toekomst op
deze plek geen huizen kunnen worden gebouwd.
Naar we vernemen, hebben B. en \V. van Schoorl
op het verzoek van den provincialen opzichter, die
het huis op die plek wilde doen houwen, afwijzend
beschikt „omdat het uiterlijk van het op te richten ge
bouw, zoowel op zichzelf als in verhand met de omge
ving, uit een oogpunt van welstand aanstoot zal ge
ven".
De opzichter kan evenwel nog in beroep komen bij
den gemeenteraad.
Van drie dagen tot anderhalf jaar gevan
genisstraf geëischt.
Aneta seint uit Soerabaja:
I)e fiscaal bij den Zeekrijgsraad, de officier der
administratie der tweede klasse L. P. van Boven
heeft in zijn requisitoir de volgende straffen gecischt
tegen: luit. Fels l'/2 jaar gevangenisstraf; luit. Hors-
vehl 1 jaar en 3 maanden; luit. de Kroon 1 jaar; luit.
Dekker maanden; luit. Modderman 1 week; luit.
Ritsema van Eek 1 week; luit. Agelinck van Renter-
gem 5 dagen; luit. Koppen 1 week; luit. Reynierse
5 dagen; luit. Baron de Vos van Steenwijk 5 dagen;
off. M.S.D. de Wilde 1 jaar; off. M.S.D. Smits 2 maan
den: off. M.S.D. van Balkom 5 maanden; off. van
gez. Bos drie maanden; luit. Cool 1 week; luit. Ste-
geman 3 dagen.
De luitenants ter zee derde klasse hun
stral reeds ondergaan.
Tegen den heer Fels, Hornsveld, De Kroon, Dekker,
De Wilde, Smits en Van Balkom werd tevens ge
ëischt verklaring van ongeschiktheid om in den mi
litairen stand te blijven, doch zonder ontzetting uit
de bevoegdheid om bij do gewapende macht te, die
nen. Voorts geldt voor deze straffen aftrek van den
tijd doorgebracht in preventieve hechtenis voor den
duur van 10 dagen, voor zes andere beklaagden voor
den tijd van een week terwijl ten aanzien van do
luitenants ter zee der derde klasse wordt geacht
dat zij door den tijd doorgebracht in preventieve
hechtenis hun stral geheel hebben ondergaan.
Officieren, die hun plicht niet doen.
Aan het requisitoir van den fiscaal ontleenen wc
nog het volgende:
voorts is bewezen, dat de beklaagden in het
belang der zaak met alle ten dienste staanden mid
delen tucht cnorde hadden moeten herstellen; dat
beklaagden hebben ingezien, dat de tucht en orde
alleen door maatregelen van geweld konden worden
hersteld; dat geen enkele maatregel van geweld is
genomen; dat de officieren hebben nagelaten hun
wettelijke plicht te vervullen om de orde te herstel-
len, o.a. bij de bestorming van de brug en het be
houden van de radio-huL
Beklaagden voerden tal van motieven aan ter
rechtvaardiging van hun houding, ten eerste gewa
pend optreden kon niet succesvol zijn wegens de
groote overmacht, welk motief niet te aanvaarden
is daar optreden, onafhankelijk van succes, gebie
dend vereischt werd, hetgeen veronderstelt het aan
vaarden van risico, t.w. verlies van eigen leven.
De machteloosheid en radeloosheid van den luite
nant ter zee der eerste klasse Fels onthief hem niet
van zijn plichten als officier. Hij had de bevelen
kunnen overdragen op den op hem in anciënniteit
volgenden zee-officier, doch in geen geval het schip
mogen verlaten, terwijl de luitenant ter zee der
tweede klasse E. A. Hornsveld gebrek aan kordaat
heid toonde en geen gemotiveerd beroep op grond
van recht vaardigheid kon doen.
De verdediging.
Na de pauze schetst de raadsman, de officier van
den Marine Stoomvaart Dienst der eerste klasse C
B. Eenhoorn, die den beklaagde, den luitenant ter
zee eerste klasse W. F. J. Fels verdedigt, dezen be-
kluagde als een onbeduidenden jongen, die de fi
guur van een zee officier idealiseerde, doch wiens
ideaal een debacle werd, wegens zijn stakkerigheid
en armzaligheid. Dc heer Fels werd onder het mas
ker van kalmte, hoogst nerveus zijnde, verteerd door
een nijpenden angst. Hij trachtte bij botsingen dien
nngst steeds te verbergen en werd door het feit dat
hij als zee-officier gehandhaafd en steeds uit mede
lijden bevorderd werd, tot een wrak, uitgefloten
door de gansche Nederlandsche natie. Pleiter ver
zoekt dezen beklaagde eindelijk te ontslaan uit een
werkkring waarvoor hij nooit heeft gedeugd en hem
een gevnngenistraf op te leggen gelijk aan den tijd
doorgebracht in preventieve hechtenis.
Gistermiddag zijn bezigheden aangevangen.
Na aan de Koningin bericht te hebben gezonden,
dat hij zijn functie als minister ad interim van hef
departement van economische zaken aanvaardde, is
Dr. Colijn geistermiddag zijn ambtsbezigheden als
zoodanig aangevangen.
ZIEKEN MUIS
Veldtocht tegen de verkeersgevaren.
JULIANA UAN
STOLBERG LA
VElLIGHEIDSLAON
Zooals bekend, maakt de Koninklijke Nederland
sche Automobiel Club (K.N.A.C.) een tournée door
Nederland met baar Veiligheidslaan, ten einde door
heel het land de automobilisten te kunnen waar
schuwen voor de gevaren, welke dreigen van niet
goed onderhouden automobielen.
Deze grootsche veldtocht tegen de verkeersgevaren
begon 9 April j.1. in Amsterdam. Thans is Alkmaar
aan de beurt. Gezien de resultaten, die in Amster
dam en Utrecht werden bereikt, wordt ook te Alk
maar op groote belangstelling gerekend. Do laan
wordt geplaatst op de Jul. van Stolberglaan, een zij
laan van de Kcnnemerstraatweg in de week van 25
tot 28 April.
Iedere automobilist kan namelijk zijn wagen gra
tis, dus zonder eenige kosten, welke dan ook, op de
Safcty Lane laten onderzoeken. En wanneer het
voertuig volkomen in orde zal zijn bevonden, zal de
bekende oranje Veiligheidswimpel der K.N.A.C. wor
den uitgereikt, ten teeken, dat de eigenaar het be
wijs heeft geleverd mee te werken aan de verhooging
van de verkeersveiligheid.^
De eerste maal, dat in ons land een dergelijke vei
ligheidslaan in gebruik was gesteld, waarbij de
K.N.A.C. lederen automobilist gratis in de gelegen
heid stelde om daarvan gebruik te maken, was de
belangstelling zoo overweldigend, dat reeds tijdens
den duur van de Veiligheidswcck was komen vast
te staan, dat slechts een zeer klein percentage van
de Nederlandsche aufomobieleigenaars in staat kon
worden gesteld om zijn voertuig te laten onderzoe
ken. Dit was voor het Bestuur van dc K.N.A.C. aan
leiding om to overwegen of het door aankoop van
deze Veiligheidslaan zou kunnen bijdragen tot een
aanmerkelijke verhooging van de verkeersveiligheid
in ons land. Het is verheugend te kunnen vaststel
len, dat de K.N.A.C. bij de organisatie van dezen
tocht door ons land zeer veel medewerking onder
vindt van de politieautoriteiten en de verschillende
vereenigingen voor Veilig Verkeer, welke laatste
vooral behulpzaam zijn voor het verschaffen van het
bij de laan benoodigde administratieve personeel.
Hoe de laan is ingericht.
Aangezien 't mogelijk is dat velen in deze omgeving
die thans gelegenheid krijgen om met de werking
van deze Veilighcidslaan kennis te maken, nog niet
op dc hoogte zijn van de inrichting van dit gratis
proefstation, lijkt het ons nuttig hiervan een korte
beschrijving te geven.
Zoodra men do laan oprijdt en daarmede het ver
langen te kennen geeft de automobiel te doen on
derzoeken, ontvangt men een kaart, welke men op
de verschillende stopplaatsen, welkeduidelijk in dc
laan zijn aangegeven, aan de controleurs moet over
handigen. Heeft men de kaart ontvangen, dan rijdt
men door en stopt bij de controleurs, die in korten
tijd door middel van eenige vernuftige instrumenten
de verlichting controleeren. Op de kaart worden de
bevindingen inzake de verlichting aangegeven, waar
na men doorrijdt naar de volgende stopplaats. Hier
wordt de werking van den ruitenwisscher en van de
achter- en stoplamp nagezien, terwijl ook de ban
den aan een onderzoek worden onderworpen.
Een volgende controleur onderzoekt of de speling
in het stuurwiel de veiligheidsgrens al dan niet
overschrijdt, terwijl even later de sporing der wie
len op de controlekaart wordt geregistreerd, dank zij
een speciaal toestel, dat nauwkeurig aangeeft of do
wielen goed dan wel slecht sporen. Hierna komt
men aan de ongetwijfeld belangrijkste stopplaats in
Hierboven een plattegrond van de omgeving aan de
Juliana van Stolberglaan, een zijstraat van de
Kennemerstraatweg, waar do veiligheidslaan
zal komen.
deze laan, namelijk de rembcproevings-installatie.
Door middel van dit apparaat is in eenige seconden
te zien of de remcapaciteit van den wagen voldoende
is, en of de remactie zich over alle vier wielen op
ile juiste wijze verdeeld. Ook hier wordt de kaart
door den controleur ingevuld. Zoo komt men ten
slotte aan het einde van de laan, waar de leider
van de controlekaart zijn oordeel over de geheele
proef geeft en aan hen, die de proef met goed ge
volg hebben doorstaan, een speciaal voor dit doel
vervaardigd wimpeltje uitreikt. De controlekaart
kan men behouden, en indien hierop gebreken zijn
aangegeven, zal men verstandig doen, deze te laten
nazien voor het te laat is.
Tijdens do werking van de Veiligheidslaan in an
dere plaatsen is overduidelijk gebleken, hoevele
automobilisten prijs stelden op het bezit van den
oranjeveiligheidswimpel van de K.N.A.C. Het is dus
niet. al Ie gewaagd te veronderstellen, dat men na
de week van 25 tot 2 8 April op verscheidene wagens
uit den kop van Noord-Holland dezen wimpel zal
z.icn wapperen ten teeken dat men heeft willen bij
dragen tot de zoo gcwenschte en noodzakelijke ver
hooging van de Verkeersveiligheid.
Denk niet, dat Uw wagen h e e 1 e m a a 1 in ordo
is. Die kans is zelf zeer gering. Wie
dat denkt, moet er dan maar liever niet heengaan,
maar misschien is het tóch veiliger om de proef
eens te wagen.
.SI-
IS5
s
LEUtnAAO
BCBiEnot J PEINCilDE ft
KOiEIDlO
J J
BtOtflM C_!|
WElErtDt B
SIM1AAL
HALTE fttMOnOCRZOEK
6
$-■ S'GNAAL SIGNAAL SIGrtAAL aow&fc flMAAL 8I&HAAL ID ItiSEffAAR
HALTE WIEL- HALTE iTUCft MAUl ClAXCH HALTE 1 UCHIEN HALTE AWMfllüTRATiE
9 4 SPELIM6 3 BuiTENWtiSOIEAl 1
ACHTER Ui T*U«PlE6fL
RICHT IH6AAH WUZ CU
Mnta-navuiif
De inrichting van de Veiligheidslaan.