Tweede blad. No. 9482 Brieven over Engeland. - HARINGEN EMIGREEREN. 12 Mei 1934. HALF Mei, en de meesten van ons, die zoo ge lukkig zijn een werkkring te hebben, zien met voldoening den tijd al weer naderen, waarin .voor korten tijd die werkkring hun diensten zal kunnen missen. Vacantie! En vacantieplannen! Zou het maken van de plannen in de meeste gevallen nog niet veel heerlijker zijn, dan de tijd zelf, waarvoor de plan nen gemaakt worden? Want bij het maken van de plannen stellen we ons de zon voor als stralende aan een helderen hemel, en de twee banden van onze fiets als hard opgepompte, betrouwbare banden, die er niet aan zouden kunnen denken, met een flin- ken knal het stijve voor het slappe te verwisselen. De werkelijkheid' is dikwijls zoo geheel anders. Een regenbui, die zondvlocdherinneringen opwekt, en een achterband, die voor leeglooper in de wieg schijnt te zijn gelegd. Geef mij, voorloopig, de plannen maar, met de re delijke hoop, die ook eenmaal in een soort werkelijk heid te kunnen omzetten, ook al wijkt die werkelijk heid dan eenigszins af van het gevormde ideaal. Wij kunnen toch immers niet alles voorzien! Gelukkig .voor ons! Of stel U voor, dat we het deden. Op dien of dien dag zullen we een fietstocht gaan maken. Aangeno men, dat het goed weer is. En als het weer niet goed is, gaan we sloffie onder spelen, of beoefenen met ons vieren het ganzenbord. Goed weer! We zullen om negen uur vertrekken. Maar als onze Jongste zoon op het laatste oogenblik 'wil laten zien, dat hij best tusschcn de twee steenen 'paaltjes naast het huis door kan fietsen, en als het !hem ook werkelijk gelukt, met achterlating van een '.van zijn pedalen, zullen wo eerst naar den fietsen maker gaan, en twee nieuwe pedalen koopen. In 'dat geval gaan we om half tien. Als we dan om half tien vertrokken zijn, en we merken tien kilometer van huls, dat we door de consternatie van het gebrokén pedaal de keurig In gepakte boterhammen op de bank in do vestubule 'hebben laten liggen, zullen wo teruggaan, om de boterhammen te halen. In dat geval begint onze nieu we uittocht om elf uur. Als we, dan bij onze tenigkomst merken, dat de melk is blijven opstaan op het gas, en zich in het afgeloopen uur heeft gedragen, zooals melk dit ge wend is te doen, zullen wo eerst de ruïne herstellen, en gaan om half twaalf. Mochten we dan om half twaalf merken, dat de man van de gasfabriek dat oogenblik heeft uitge kocht, om zijn nieuwsgierigheid omtrent den stand •van onzen meter te bevredigen, dan gaan we om kwart voor twaalf. En wanneer onze oudete-eoon dien tijd heeft meenen te kunnen benutten, door even vlug naar de stad to rijden, om een nieuwe film te koopen voor zijn camera, en loopende terugkeert met een film in zijn hand, en een spijkor in zijn band, dan gaan we eerst maar thuis onze opgepakte bo terhammen opeten. En als het dan ondertusschen !s gaan regenen, gaan we morgen. Ja, zoo zouden we ook plannen kunnen maken. Maar de mogelijkheden zijn vele, en het leven is slechts kort. De oude Domeinen wisten het al, maar omdat ze nog geen fietsen kenden, en alleen maar uit rijden gingen in heel onhandige open karretjes met niets dan staanplaatsen (wat natuurlijk een heele kunst was), zeiden ze, dat de kunst lang was, en het leven kort. Van vacantieplannen gesproken. Het Engelsche pond schijnt nog altijd een groote aantrekkings kracht te bezitten voor ons Hollanders, omdat het nog maar steeds niet tot het idee kan terugkeeren, dat het twnalf gulden waard is, en zich op het oogenblik met ruim drie rijksdaalders voldoende be taald vindt. Ik vermoed heel sterk, dat dit de reden is, waar om mij de laatste paar weken herhaaldelijk ge vraagd is omtrent mogelijkheden om de aanstaande zomervacantie in Engeland door te brengen. En de meestcn van die vragers waren jongelui, die om heel begrijpelijke redenen hun uitstapje zoo goedkoop mogelijk wilden maken. Ik heb aan die vragers allen hetzelfde antwoord gegeven. Of liever gezegd, ik begon met een vraag. „Ben je lid van do Nederlandsche Jeugd-Herberg- Centrale?" Maar omdat het antwoord daarop altijd ,Ja" was, kon mijn raad ook steeds gelijk zijn: Koop een boekje, getiteld: Y. H. A. Handbook of Hostels, 1934. Prijs sixpence, dus twintig centen on geveer. Wandel waar je wilt, of fiets waar je wilt, en logeer in do Engelsche Jeugdherbergen. Als U me nu vraagt: Zijn er Jeugdherbergen in Engeland? dan antwoord ik daarop: Vele. Bestelt L' het bovengenoemde boekje maar eens bij Uw boek handelaar, dan kunt U voor Uzelf zien. Er is groote keus. Natuurlijk moet U zich aan zekere regels houden, wanneer U in de Engelsche Jeugdherbergen wilt lo- geeren. Zooals U zich aan zekere regels moet hou den, wanneer U in de Nederlandsche Jeugdherbergen JJw nachtverblijf wilt opslaan. Zoo zijn de „hostels", zooals de Engelschman ze noemt, overdag gesloten van 's morgens tien uur tot 's middags vijf uur, behalve bij slecht weer. In dit geval kan de „Vader", zooals wij, of de „Warden", zooals de Engelschen zeggen, zijn inrichting open stellen. Gasten worden verwacht niet later aan te komen dan zeven uur 's avonds. Na negen kun je niet verwachten, dat je gelegen heid kunt krijgen je eigen potje te koken, of een door den Jeugdherberg bereiden maaltijd te laten aanruk ken. Om tien uur wordt de boel gesloten, en om half elf gaat het licht uit. Kom je na tienen, dan heb je kans niet toegelaten te worden, maar in sommige districten mag je dan wel binnen komen, als je een shilling extra betaalt. En zoo zijn er verschillende dingen meer. Je mag niet rooken in bed, je moet je deken uitschudden en opvouwen (ik bedoel, na het gebruik), je moet eer lijk zeggen, als je wat gebroken hebt, en je mag geen sterken drank meebrengen. Maar de meeste dingen spreken zoo voor zich zelf, dat je eigenlijk de voorschriften niet eens noodig hebt. Het grootste gedeelte van het boekje wordt ingeno men door een lijst van de verschillende „hostels". Die lijst is uitstekend ingericht, maar ziet er op het eerste gezicht wel een beetje angstwekkend uit. Hij doet eenigszins denken aan een spoorgids, door de vele letters, die klaarblijkelijk een beteekenis heb ben, waarvan de niet het minste idee hebt, voor je bladzijde 23 hebt bestudeerd. Maar daarna ben je ook het mannetje. Je ziet, dat er een Jeugdherberg is in Leicester- shire, die den naam draagt van Charnwood Forest. P.M.K.F.C. C.F. M P. S.B.H. M 8; W. 8. Store *4 m. P.O.: Bardon Ilill m. Maps: H.B. 29. O.S. 64. Hebreeuwsch is wel zoo duidelijk. Maar, zooals ik zeg, bladzij 23 helpt je in een ommezien door alle moeilijkheden heen. P.M.K.F.S. beteekent, dat je je eigen bord, kroes, mes, vork en lepel moet meebren gen; C.F., dat er kookgelegenheid is; M.P., dat er maaltijden verschaft worden. S.B.H., dat je slaapzak ken kunt huren; M 8; W. 8, dat er plaats is voor acht mannen of jongens, en evenveel vrouwen of meisjes. Store 14 m-. dat J° °P ecn afstand van 400 meter een winkel vindt, waar je verschillende dingen kunt in slaan. P.O.: Bardon Hill m., dat het dichtstbij zijnde postkantoor Bardon Hill heet, en ook al niet verder dan 400 meter van den Jeugdherberg af ligt. Maps: H.B. 29, O.S. 64, dat je de plaats van den herberg op het kaartje midden in het boekje vindt in hok 29, en als je een Ordnanco Survey Map, een fietskaart wilt aanschaffen, dat je dan blad no. 64 noodig hebt En zoo vertelt het Handboek of Hostels nog vele dingen meer. Het heeft twee kaarten, en aardige fo to's en advertenties. En je kunt er zelfs het adres in vinden van de Nederlandsche Jeugd-IIerberg Cen trale (zonder een enkele spellingfout.) Voor six pence! In het reine met de spelling. Warme instemming betuigd met het stre ven van minister Marchant door direc teuren en rectoren der gem. scholen voor U. en V.H.O. te Amsterdam. De ambtelijke vergadering van Directeuren (Di rectrice), Rectoren (Rectrice) der Gemeentelijke Scholen voor Middelbaar en Voorbereidend Ilooger Onderwijs te Amsterdam het betreft hier de lei ders van 15 groote scholen met een bevolking van ruim 4700 leerlingen heeft een adres gezonden aan den Minister van Onderwijs, waarin zij, overwegende dat de belangen van het onderwijs gediend worden door ecn einde te maken aan den heerschenden spel- lingschaos, haar wanne instemming met het stre ven van den minister, om in dezen eenheid tot stand t« brengen, betuigt. Nog lang niet allen gelijk in Duitschland. Er zijn er nog, die zich „meer" voelen, maar het mag niet Berlijn. In Hannover is een gepensionneerd ka pitein van de Cavalerie in Schutshaft genomen in verband met het feit, dat hij een brief geschreven had aan ecn koopman in Hannover waarin hij zich erover beklaagde, dat de koopman in zijn etalage 'n reclame had aangebracht met de woorden: „Er is slechts een adel, de adel der arbeidDe officier nu die zelf van adellijke geboorte was, schreef, dat deze reclame in de hoogste mate taktloos en smakeloos was en dat zijn gelijken in rang vast besloten wa ren niet te koopen in winkels waar zoodanige zaken openlijk werden geadverteerd. Door den trein gegrepen. Vrachtauto totaal verbrijzeld. De be stuurder op slag gedood. Gistermorgen te ongeveer elf uur geraakte de 40- jarige vrachtrijder H. Smink te Koekange, gemeente De Wijk, in de provincie Drente, onder den snel trein op de lijn MeppelGroningen. De vrachtauto werd geheel verbrijzeld, terwijl de heer Smink on middellijk werd gedood. Het slachtoffer was gehuwd en vader van twee kinderen. De verdwenen Duitsche ballon in Rusland geyonden. Een doode in den gondel. Van do tweede inzittende absoluut niets bekend. Moskou. De Zondagmorgen in Bitterfeld gestarte ballon „Bartsch von Sigsfeld", die sindsdien vermist werd, is Maandagavond op Russisch gebied gevon den. Do ballon was 20 K.M. ten Oosten van het plaatsje Sebesj in do nabijheid van de Lctlandsch- Russische grens ten Noordoosten van Ducnaburg neergekomen. In den gondel vond men den ballon vaarder Victor Masuch dood. Omtrent do oorzaak van zijn dood is nog niets bekend. De Deutsche Lu ft Sport Verband zal deskundigen naar Sebesj zenden, teneinde een onderzoek in te stellen. Ook de Duit sche ambasade in Moskou heeft alle stappen ge daan om het ongeluk met den ballon op te helde ren. F.erst na sectie zal men de doodsoorzaak kun nen vaststellen. In den gondel werd gevonden een hakenkruisvlag, benevens een zwart-wit-roode vlag en drie flesscheen zuurstof. Omtrent den tweeden inzittende vand en ballon Dr. Ir. Schrenk is abso luut niets bekend. DE BRAND IN DE TURKSCHE OLIETANKS. 5000 ton olie vernietigd. Stamboel (V.D.). De brand die Zondag ƒ.1. gewoed heeft in olietanks aan de Bosporus blijkt de opslagplaatsen van het Sowjet-Russische Neftsyn- dikaat te hebben vernield. Er lagen vijf duizend ton olie opgeslagen. De in de nabijheid gelegen tanks van de Standard Oil Company bleven be houden. Fracsche kustwateren nagenoeg zonder visch. VLIEGTUIGEN OP ONDERZOEK UIT. Binnenkort zullen uit de Fransche ha vens 5 regeeringsbooten stoomen, die 'n onderzoek «uilen instellen naar de ver dwenen haringscholen uit de Fransche kustwateren. Zal de wetenschap er in slagen een weinig licht te brengen in het geheimzinnige geval van de ge ëmigreerde haringen? De Fransche booten, die met deskundigen en wetenschappelijke onderzoekers aan boord op zoek zijn naar de verdwenen visschen, blijven gedurende den zomer in volle zee om dan kort voor het begin van den winter op zoek te gaan naar de verblijfplaats der verdwenen dieren. Vroeger wemelde het in de Fransche kustwateren van vis schen. Plotseling waren zij verdwenen: alleen sar dines, tonijnen, en makreelen werden gevangen. De zilveren, geweldig lange troepen, die in den zomer en herfst langs de kust trokken, bleven plotseling weg en de Fransche visschers moesten voor de ha ringvangst naar IJsland varen en de kabeljauw bij New-Foundland ophalen. De visschers van Bretagne, de Vendée en Normandië vischten tevergeefs aan de kusten; de haringen, die anders in geweldige hoe veelheden op de markt kwamen, bleven uit. Vanuit het hooge Noorden trekken groote troepen ieder jaar naar warmer water. Bij millioenen ko men zij de Noorsche fjorden binnen, waar de vis schers op deze gasten wachten om hun met gewel dige netten den terugweg te versperren. Andere troepen doemen bij de Engelsche kust op en dringen diep in de Noordzee door. De wegen, die deze dieren afleggen, zijn niet altijd dezelfde. Zoo kon het ge- heuren, dat eenige jaren de Duitsche visschers ge weldige groote haringvangsten deden in de monding der Duitsche rivieren, terwijl dit vroeger nooit ge beurd was. Reeds in de oudheid constateerde men, dat visch- troepen, die wegtrokken, trajecten aflegden, waar aan do mensch uit dien tijd zich zelden waagde. Kan onze moderne wetenschap het verdwijnen van groote vischtroepen verklaren? Nog steeds is men er niet in geslaagd het geheim van deze jaar- lijksche trektochten geheel te verklaren. Wel weet men, dat de haringscholen in nauw verband staan met hun voortplanting en dat ook hun tochten daarmee in verband staan. De plaats, die de groote scholen opzoeken, hangt af van het zoutgehalte; ha ringen schijnen op veel zout niet gesteld te zijn. Wanneer zij de Noordzee opzoeken, gébeurt dat, om dat hier het zoutgehalte minder is dan in den open oceaan. De meening, alsof de visschen van één be paald gebied van een oceaan zich eens per jaar zou den vereenigen om een groote trek te beginnen, is niet langer gemotiveerd. Men acht het tegenwoordig waarschijnlijker, dat de „haringrassen" die in verschillende deelen van den oceaan wonen, hun speciale streng gescheideh verzamelplaatsen hebben. Daarmee is het plotseling verdwijnen der Fransche haringen in het geheel niet verklaard. Daarbij komt nog, dat de verzamel plaatsen in het geheel niet voor eens en altijd vast staan, maar ieder jaar ergens anders kunnen zijn, wat geheel van de zeestroomingen afhangt. De „gezelschapsreisjes" der haringen worden niet alleen door uiterlijke omstandigheden veroorzaakt temperatuur en zoutgehalte maar wel hoofdza kelijk door erfelijke gewoonten. Tevens schijnen de scholen zooals boven vermeld in verband te staan met de voortplanting. Over al deze dingen hoopt de Fransche expeditie, die het Oostelijk deel van den Atlantischen Oceaan zal afzoeken, zekere resultaten te vorkrijgen. Het is een moeilijke taak, die de deskundigen te vervullen hebben. Mochten zij er in slagen de nieuwe verblijf plaats te vinden, dan zouden do visschers dus korte re reizen behoeven te maken en de gevaarlijke rei zen naar IJsland en New-Foundland, die vaak men- schen en schepen gekost hebben, weer ophouden. Hoewel niets bekend is van het deelnemen van vliegmachines, mag men toch wel aannemen, dat de Fransche expeditie van dit hulpmiddel gebruik zal maken. Men moet van dichtbij het zoeken naar vischbanken meegemaakt hebben om de diensten, die do piloten en marconisten den visschers bewijzen kunnen, voldoende te waardecren. Tijdens den we reldoorlog bemerkten de marinevliegers, hoe gemak kelijk het was om van uit het vliegtuig de zeereizen der visschen te volgen. In 1919 was het Engeland, dat hier het eerst van profiteerde, daarna Noorwegen en de Vereenigde Staten. Door de vliegers werd den visschers den weg gewezen naar vischplaatsen. Hoe dat precies gebeurt, blijkt uit het verslag van een journalist, die in staat werd gesteld zulk een vlucht mee te maken, „'s Ochtends stegen wij te Glouces- ter, de groote haven, die sedert eeuwen de basis van de Engelsche visschersvloot is, op. Na enkele minu ten zijn wij boven den Atlantischen Oceaan; in de verte doemen de visschersbooten op, die reeds drie dagen geleden uitgevaren zijn en begeerig uitzien naar een teeken, dat op de aanwezigheid van ecn groote vischbank duidt. De schepen zijn met radio uitgerust. In vluggo omcirkelingen worden mijlen afgezocht, tot we plotseling een walvisch ontdekken, die ongetwijfeld op de visch jacht is. Na een paar minuten zien wij in zee een breede, donker blauwo streep, ruim y2 kilometer lang en 200 meter breed. Millioenen visschen zijn hier bij elkaar, die wanho pig zwemmen om hun achtervolger te ontkomen. Wij geven aan alle kuststations door, dat een groote vischtroep 5 mijlen van Kaap Cod zwemt. Twee, drie cirkels overtuigen ons er van, dat de schepen de goede richting inslaan, zoodat wij weer terug kunnen vliegea" Motorrijders, die een schitterend staaltje van even- wichts-acrobatiek laten zien. De ontvoeringen in Amerika. Gettle en Jnne Robles gevonden. NEW YORK. (V.D.) Maandagavond heeft men den petroleummagnaat Gettle, die Donderdag j.1. uit zijn buitenverblijf bij Los Angelos ontvoerd was, ge vonden, terwijl men verder de 6-jarige June Robles gevonden heeft. Omtrent het vinden van June Robles wordt nog bekend, dat men daarin geslaagd is doordat de kid nappers zelf den Gouverneur van den staat Arizona met een in Chicago verzonden luchtpostbrief mede gedeeld hadden, dat de kleine op een afstand van slechts 150 passen ten Noorden van een eenzamen landweg in de omgeving van Tucson verborgen was. Onmiddellijk werden daarop door den gouverneur nasporingen in het werk gesteld, waarbij men in derdaad in 'n verborgen hol, dat slechts ongeveer 2 meter lang, vijf en tachtig centimeter breed en oen meter diep was, het kleine meisje vond. De voeten van het kind waren vastgebonden. Naast haar stond een kruik en lag eenig verdroogd brood en een paar sinaasappelen. Het kind was geheel bedekt met vuil en ongedierte en bleek zoo zwak te zijn, dat wan neer het niet spoedig zou zijn gevonden, het waar schijnlijk het leven erbij zou hebben gelaten. Omtrent de bevrijding van Gettle kan gemeld wor den, dat men nadat de vertegenwoordiger van de familie Gettle, die den ontvoerders naar gemeld, 60 duizend dollar als losgeld wilde brengen, had over vallen, een spoor gevonden werd van ecn man, die nieuwe onderhandelingen wilde aanknoopen met do familieleden van Gettle. Men verrastte hem bij het telefoneeren en ging hem toen na. Men ontdekte daarbij dat hij in een huies verdween, waarin "taien Gettle en twee zijner ontvoerders vond. Zonder losgeld bevrijd. Nader uit New York: Naar omtrent het vinden van den petroleummagnaat Gettle en de 6jarige Ju ne Robles nog bekend wordt, zijn beiden zonder los geld uit handen van de kidnappers bevrijd, en wel ongeveer tegelijkertijd. HET SLAGSCHIP NELSON WEER AAN DEN GROND. Wonderschip of pechschip? Het 35.000 ton metende Engelsche slagschip Nelson, dat wel het wonderschip van de Engelsche vloot ge noemd wordt, is gisteren voor de tweede maal in dit jaar aan den grond geloopen. Bij het verlaten van de haven van Portland is de Nelson tegen een kabel van de installatie voor het onderzoek van torpedo's geva ren en vervolgens op een modderbank geloopen. De bemanning stak dadelijk lichtsignalen af om hulp te vragen. Na drie kwartier gelukte het een torpedoboot- jager en twee sleopbooten om het slagschip vlot te krijgen, dat vervolgens naar zee is vertrokken. Op 12 Januari heeft de Nelson bij het verlaten van de haven van Portsmouth, op weg naar do voorjaars manoeuvres, 9V2 uur aan den grond gezeten. Bij den terugkeer van de manoeuvres is het „wonderschip", dat tegenwoordig ook „pechschip" genoemd wordt, in aanvaring geweest met een Engelsch stoomschip, waarbij de pantsering werd beschadigd. TROTZKY TOCH IN ZWITSERLAND? Parijs. Het schijnt bevestigd te worden, dat Trotzky zijn voorloopige domicilie verplaatst heeft naar Zwitserland. In de Parijsche bladen verschijnen uit Chamonix bijzonderheden over de reis van Trotzky door deze op slechts 10 K.M. van de Zwit- sersche en Italiaansche grenzen gelegen stad. Vol gens deze berichten is Trotzky te Chamonix aange komen in een auto, begeleid door zijn vrouw en twee geestverwanten. Hij heeft zijn baard afgescho ren. In het vreemdelingenregister van het hotel, waar hij overnachtte, heeft hij zich laten inschrij ven onder den naam Jean Frank, handelsreiziger. Zondagmorgen is Trotzky per auto in de richting van Zwitserland vertrokken. De Fransche Veilig heidspolitie heeft zijn spoor tot aan de grens nage gaan. VLIEGTUIG SLEEPT DRIE ZWEEFTOESTELLEN. Een goed geslaagd Russisch experiment Moskou. Op het vliegveld van Moskou heeft de zer dagen een gelukkig geslaagd experiment plaats gevonden. Een vliegtuig sleepte drie zweeftoestellen, die gedurende een uur na van het toestel te zijn los gekoppeld boven het vliegveld planeerden en in goede orde neerkwamen. Men wil thans binnenkort irachten eveneens eenigo zweeftoestellen te sleepen op een vlucht van Moskou naar Koktebel in da Krim. SLA NAAR DEN MESTHOOP. Nu de invoer naar Duitschland is stop gezet. Gistermorgen zijn op de groentenveiling te Venlo, tengevolge van de stopzetting van den invoer in Duitschland van de 2500 kisten sla, welke waren aangevoerd, 2300 kisten naar de mestvaalt ge bracht. Men kon het minimum bod van 80 cent per 100 stuks niet krijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 5