Ontwapening Accoord in de Saarkwestie* Zon neschermen Roosevelt over de schulden. De grootste vlootparades ooit gehouden. Volksstemming op 13 Januari 1935. KIJKEn is KOOPEn bu CLOECK De ongeluksmijn bij Paturages. C. ROGGEVEEN Zijn langverwachte boodschap aan het Congres. MODERNE FOIO's en VERGROOTINGEN Fotogr. Atelier ARPAD MOLDOVAN - Nieuwe Niedorp AFSLUITDIJK—HARLINGEN. Dr. F. M. Wibaut ziek. Zaterdag 2 Juni 1934. Postrekening No. 23330 SCHAGER 77ste Jaargang. No. 9491 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentién nog zooveel mogelijk in het eerstultkomend nummer geplaatst Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. 20 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN- TIöN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Het behoeft eigenlijk in 't geheel geen verwonde ring te baren dat de zooveclste ontwapeningsconfe rentie, dit jaar te Geneve gehouden, een even zoo vele mislukking dreigt te worden. Want op het oogenblik, dat zij, die nog van goeden wille zijn. trachten de touwtjes nog zooveel mogelijk aan el kaar te knoopen en te redden wat er nog te redden .valt, Is men elders bezig zich met de modernste oorlogsuitrustingen te oefenen. Zoo lezen wij b.v. dat de Amerikaansche vloot pa rade, die Donderdag voor President Roosevelt is ge houden. de grootsto vlootrevue was, die de Ameri kaansche oorlogsvloot ooit heeft gekend. En heeft Norman Davis, do Amerikaansche afge vaardigde dezer dagen niet te Geneve geconstateerd, zou hij gedacht hebben, dat de wereld dat nog niet wist dat er twee wegen waren om zich vei ligheid te verschaffen, nJ. door een overweldigende superioriteit op het gebied der bewapeningen ol doordien algemeen do afweerkracht wordt versterkt 'en dc aanvalskrachl wordt verzwakt. En vooral als we dan dit laatste lezen, wat Davis zegt, en we zien naar de groote vlootmanoeuvrc1*, die zoo juist achter den rug zijn, dan schijnt er ook in Amerika een hemelsbreed verschil te bestaan tusschen theorie en praktijk, en zijn de woorden van den heer Norman Davis, om het nu maar eens heel huiselijk te zeggen, „geen cent waard." Ja. die Amerikaansche vlootparnde was iets onge kends en president Roosevelt (hebben we ook van hem al eens niet eerder een vredesboodschap go- had?) sloeg met belangstelling het schouwspel gade aan boord van don kruiser „Inuianapolis", waar zich ook vele gasten en bijna alle leden van het ka binet bevonden. Twee kilometer huiten den haven ingang van New York voeren oorlogsschepen, aan boord waarvan zich een bemanning van in totaal 40.000 koppen bevond, de ..Ihdianapolis" voorbij. Toen het laatste schip den kruiser gepasseerd was, stegen van de vliegtuigmoederschepen 474 vliegtui gen op, die eerst in gevechtsformatie over de vloot heen vlogen en vervolgens hommen wierpen en eeni- fce in voile vaart opstoomende schepen door rookgor dijnen onzichtbaar maakten. Tenslotte voer de ge- heele vloot de Hudson op, waarmee de manoeuvres beëindigd werden. De'andere mogendheden doen al precies hetzelfde. Ze willen allemaal wel, maar ze willen te weinig, d.w.z. met do ontwapening. Met de bewapening gaat dat heel wat heter en Frankrijk, dat nu eens de waar heid durfde zeggen (dit noemt men in Genève on hoffelijk en niet gebruikelijk) doet voor Amerika niet onder. Ook daar zijn groote vloot-manoeuvresge houden en lezen we in het desbetreffende bericht, dat «Ie aanvallende „Roode Vloot" troepen aan land heeft gezet voor het aanbreken van den dag. In do vroege ochtenduren van Donderdag was do geheele Atlantische vloot huiten de kust in actie, terwijl 200 vliegtuigen aan de manoeuvres deelna men. Aan land word de verdediging van de infan teric ondersteund door 200 tanks, gemotoriseerdo ar tillerie en cavallerie. En alsof het onderling afgesproken Is, komt daar nog het Japansche ministerie van Marine aan de regeering verzoeken ten bedrage van niaar eventjes 250 millioen yen voor do uitbreiding van do Japan- scho vloot en luchtvaart. Deze crcdieten zullen voor 1 Januari 193G besteed worden. Er is dus wel haast bij! Gistermiddag is men weer opnieuw te Genève bij eengekomen, doch het zeer simpele resultaat Is ge- werst, dat de zitting tot Woensdag is verdaagd. Wel zal het bureau Maandag bijeenkomen om te trachten een nieuw arbeidsplan vor de conferentie op te stellen. Altijd maar weer nieuwe plannen! Zoo als hierboven gezegd, ze willen allemaal wel wat, maar ze willen te weinig en de toestand schijnt zoo, dat een algemeene overeenkomst op het oogenblik onmogelijk is, wanneer noch Frankrijk, noch Duitschiand hun jongste verklaringen wijzigen. liet zou ook hieruit kunnen blijken, dat Sir John Simon, de Engelsche gedelegeerde, uit Genève zal vertrekken. Aangezien dit besluit is genomen onmid dellijk na de lunch, welke Simon en Barthou te za- men hebben genuttigd, kennelijk niet het doel, om de goede persoonlijke betrekkingen, althans tusschen de Fransche en Britsche ministers van buitenland- sche zaken, die door de scherpe woorden van Bar thou van Woensdag in gevaar waren gebracht, ver moedt men. dat een Fransch-Britsche overeenstem ming onmogelijk is gebleken. Officieel is hiervan evenwel nog niets hekend. De berichten in de Engelsche bladen zijn ook in pessimistischer! toon gehouden. Zij achten hot bijna onvermijdelijk, dat binnenkort het einde der confe rentie zal komen. En wanneer we afgaan op de laatste noodkreet, die de voorzitter, Arthur Henderson, gelaakt heeft, dan lijdt het geen twijfel, of ook van deze ontwapenings conferentie is de crisis in haar laatste stadium ge treden. Volgens de laatste berichten zijn de vooruitzichten voor de ontwapeningsconferentie zóó somber als ze nog nooit sedert het begin der besprekingen zijn ge weest. Henderson verklaarde, dat hij gedurende de 2Vfc jaar van zijn voorzitterschap persoonlijk nog nooit zoo somber gestemd was geweest, en nog nooit de toe komst zoo donker had ingezien. Bij den aanvang der zitting gistermiddag deed hij met ontroerde stem een uiterst beroep op de aanwezi gen, om toch te voorkomen, dat dc conferentie op een échec zal uitloopen en hij tegelijkertijd voorstelde, dc algemeene commissie tot a.s. Dinsdag te verdagen, ten einde den delegaties nog een laatste kans te ge ven met elkander tot overeenstemming te geraken. Zal zijn smeekbede gehoor vinden? Men mng er aan twijfelen na het diep ingrijpend getwist, dat zich uitstrekt tot een volkomen onverzoenlijkheid van de wederzijdsche opvattingen, die slechts do ernstigste gevolgen kunnen hebben. OVEREENSTEMMING TUSSCHEN DUITSCH- LAND EN FRANKRIJK. Het is aan den Itnliaanschen gedelegeerde Aloisi gelukt, een definitieve overeenstemming tusschen de regceringen van Duitschiand en Frankrijk over dc voorbereiding van de volksstemming in ljct Saar- gehied tot stand te brengen. Aloisi heeft daardoor den volkenbond en geheel Europa een grooten dienst bewezen. Reeds gistermorgen was Aloisi er in geslaagd de toestemming van Barthou en von Lerchner voor een gewijzigd ontwerkrapport aan den Volkenbondsraad te verkrijgen. Het wachten was toen nog op do toe stemming van Berlijn, terwijl Barthou, zooals later hekend werd, ook nog gemeend had uitdrukkelijk zijn regeering te moeten raadplegen, daar hij vrees de dat hij van de linksche elementen in Frankrijk verwijten te hooren zou krijgen door toe te stemmen, dat dc volksstemming reeds in Januari van het vol gend jaar zal plaats vinden. Gisteravond is nu zoo wel uit Berlijn als uit Parijs een definitieve goed keuring van Aloisi's voorstellen ontvangen. Dc volks stemming zal reeds op 13 Januari 1035 plaats heb ben. Do bijzondere rechtbanken zullen nog een jaar na de overdracht van het Saargehied aan het land, ten gunste waarvan de bevolking zich heeft uitge sproken in werking blijven. De politie zal uit Saar- landers blijven bestaan, tenzij de Volkenbondsraad op hijzonder aandringen der regeeringscommissie later nog de aanvulling met eenige huitenlandsche elementen noodig zou achten. Dc Volkenbondsraad zal Maandag bijeenkomen om aan het verblijdend accoord zijn officieele goedkeuring te hechten. Nog steeds ontwikkelt zich veel gas. Ont ploffing aan de oppervlakte gevreesd. De ingenieurs van het mijnwezen en van de mijnen te Paturages, die zich thans inspannen om het vuur, dat nog altijd in dc tragische schacht van den Fief de Lambrechics woedt, te dooven, blijken zeer bezorgd te zijn over den toestand in deze mijn. Hoewel de schacht tot op een diepte van 783 meter is gevuld en men ook water in de onderste gaanderijen liet loopen, bedraagt de hoeveelheid mijngas io de schacht aan wezig, nog altijd 10 pet. Deze hoeveelheid was kort na de ramp tot 1 of 2 pet gedaald, waaruit blijkt, dat de ontsnappingen voortduren en zelfs in ruime mate toenemen. Gevreesd wordt, dat de ophooping van het mijngas in de afgesloten gaanderijen tot een gewel dige onderaardsche ontploffing aanleiding zal geven, welke ontploffing ook aan de oppervlakte veel schade zou kunnen aanrichten. Hoogzijde Schagen. „Het Amerikaansche volk wil geen onmoge- lijken last leggen op de schouders van zijn schuldenaren, maar het ver langt wezenlijke offers"... I Washington. Gister heeft president Roose velt de lang verwachte boodschap over het schulden vraagstuk aan het congres doen toekomen. .Wetgevende maatregelen", aldus de president", „ten aanzien van deze kwestie zijn in de tegen woordige zittingsperiode van het congres noch noo dig, noch nuttig. Wij nemen alle middelen te bant. om iederen de biteur te overtuigen van het heilig karakter der door hem aangegane verplichtingen, doch tevens geven wij hem de verzekering, dat wij bereid zijn. indien hij het wenscht, openlijk en volledig met hem bijzondere omstandigheden te bespreken, wat be treft de middelen en methode van betaling. Het Amerikaansche volk wil geen onmogelijke last leggen op de schouders van zijn schuldenaren, het heeft echter volkomen het recht, te verlangen, dat de debiteurs wezenlijke offers brengen, om hun schulden te betalen. Dc kwestie van de terugbetaling der schulden is van ernstigen invlcod, sinds jaren reeds, op onzen handel en onze financieele relaties met de naties, die van ons geld leenden. Thans is er alleen nog Finland, dat al zijn beta lingsverplichtingen aan de Verccnlgde Staten prompt en volledig nakwam. Wij blijven verwachten, dat ook de andere debi teurs begrip zullen toonen voor de houding der Ver- eenigde Staten ten aanzien van de schuldenkwestie. De dehiteurs-staten moeten ook niet vergeten, dat het Amerikaansche volk beker beïnvloed zal worden door het gebruik, dat die staten van hun beschik bare geldmiddelen maken. Het maakt toch verschil nit. of die middelen worden aangewennd voor fian- cicel herstel en een redelijke afbetaling tevens van de schulden aan de burgers der Ver. Staten, dan wel uitsluitend voor nationalistische. Improductieve en dergelijke doeleinden. Ik kan overigens slechts herhalen aldus Roose velt hetgeen ik reeds meer dan eens aan twee de- biteurstaten duidelijk te verstaan heb gegeven, dat de jegens ons aangegane oorlogsschulden in geen verhand staan tot de door die staten gedane of ont vangen herstelbetalingen en dat voor elk land af zonderlijk de gelegenheid open staat, om zijn zaak individueel met de Ver. Staten te bespreken. Nieuwe bruggen in de Middenmeer. Op het oogenblik moeten wc altijd nog met een pont over een der kanalen worden gezet om in de Middenmeer te komen. Dit zal nu echter spoedig tot liet verleden behoo- ren. daar weldra de drie nieuwe bascule- bruggen gereed zullen komen, waaraan ge lijk bovenstaande foto laat zien, hard ge werkt wordt. Het zal een groote verbetering zijn. waar naar, vooral ook in de Middenmeer zelf, zoo als te begrijpen is, met verlangen wordt uit gezien. De drie oude ponten, die tot nu steeds de overtocht over de kanalen onderhielden, waren lastige verkeers-obstakels, temeer waar het tourisme naar het nieuwe land in den zomer meer en meer toeneemt. van buitengewone kwaliteit Erkennend, dat de eindbeslissing ten dezen bij het congres ligt, zal ik het parlement nu en dan op de hoogte stellen van de ontwikkeling der gebeurte nissen en het tevens te gelegenertijd zoodanige aan bevelingen doen toekomen, als mij. lateropportuun lijken." Do boodschap, welke 3000 woorden telt, is de eer ste officieele verklaring der regeering. sinds de bood schap van Hoovcr op 19 December 1931. Zij geeft een overzicht van de gansche ontwikkeling van de kwes tie voor en na het Hoover-moratorium. Voldoening aan belde kanten. Nader uit Washington: De boodschap van Roosevelt inzake de schulden schijnt heide partijen van het congres te hebben vol daan. Zij zijn van oordeel, dat deze presidentieele boodschap zeer juist het gevoelen van het Ameri kaansche volk weergeeft. Beide huizen, die eerlang op reces willen gaan, hebben met voldoening dc verzekering in ontvangst genomen, dat geen wettelijke maatregelen Jen aan zien van de schulden in de bedoeling lijfcen van president Roosevelt. De Kamer van Koophandel te Leeuwarden verzoekt dringend verbetering van den weg. Geregeld verkeer met autobussen over den Afsluitdijk kan nog steeds niet tot zijn recht komen. De Kamer van Koophandel te Leeuwarden heeft een adres gericht aan den minister van waterstaat terzake van den weg Afsluitdijk—Ilarlingen. Op 25 September 1933, aldus het adres, stelde Uwe Exc. den weg over den afsluitdijk officieel voor het verkeer open. Deze weg en de aansluitende wegen in Noord-Holland werden ingedeeld in de eerste klasse, terwijl de rijkswegen in Friesland zijn inge deeld in de tweede klasse. De weg AfsluitdijkHar- lingen is echter nog niet overgenomen door het rijk. Gedep. Staten hebben dezen weg ingedeeld in de dor de klasse, ten einde verieuwing daarvan onder de tegenwoordige omstandigheden te voorkomen. Reeds eenige malen heeft de Kamer van Koophandel er op gewezen, dat hoewel de voltooiing van den af sluitdijk jaren te voorzien was, van rijkswege on voldoende aandacht werd besteed aan het tijdig in orde brengen van de aansluitingswegen, speciaal in Friesland, zoodat het nuttige effect van het grootsto afsluitingswerk voor het landverkeer voorloopig niet ten volle zou kunnen worden genoten, gezien de niet op frequent, snel en zwaar verkeer bereken de toegangswegen tot den dijk. Ook de Gedep. Sta ten van Friesland wezen Uwe Exc, op hetzelfde en in een brief van 7 September 1932 voegden zij daar aan toe do waarschuwing, dat onder die omstandig heden Friesland het verkeer met autobussen en vrachtauto's over den afsluitdijk aan handen zou moeten leggen door beperking van het verkeer op de aansluitingswegen, daar het te verwachten ver keer deze wegen zou vernielen. Deze beperking is in derdaad moeten geschieden, doordat het rijk niet tijdig zijn voorzieningen heeft getroffen, zoodat on danks den schitterenden weg over den afsluitdijk tusschen Holland, -Friesland, Groningen en Noord- Duitschiand, daarover alleen mogelijk is motorver- keer, volgens klasse 3, genoemd in art. 38 van het motor- en rijwielreglement Over den geheelen rijks weg nr. 9 ware reeds lang verkeer met motorrijtui gen voor tweede klasse mogelijk geweest indien het geedelte weg van slechts ongeveer 10 K.M. lengte tusschen Ilarlingen en den Afsluitdijk dat nog steeds niet verhinderde. Telkens weer hereiken dc Kamer klachten van be drijven welke haar voor tweede klas wegen ge bouwde vrachtauto's niet kunnen gebruiken voor 't vervoer op langen afstand over den afsluitdijk en die daarom voor dat doel minder productieve wagens van kleiner type moeten gebruiken. Het geregelde verkeer met autobussen over den afsluitdijk kan ook nog steeds niet tot zijn recht ko men. Bovendien is reeds gebleken, dat er in het centrum des lands belangstelling bestaat voor ge- zelschapsreizen per autobus via den afsluitdijk naar Friesland. De daarvoor gevoerde propaganda van wege organisaties ter bevordering van het vreemde lingenverkeer in Friesland blijkt te zijn ingeslagen, zoodat in het a.s. vacantieseizoen een druk bezoek aan dit gewest verwacht kan worden. De comforta bele groote autobussen kunnen echter Friesland niet bereiken, daar zij het stuk derde klas weg Afsluit dijkHarlingen niet mogen passeeren. Het is ons, aldus de Kamer, bekend dat een Haagsch reisbureau om die reden voorloopig geen gezelschapsrcizen per autobus naar Friesland meer zal organiseeren en dit bezoek gaat dan voor ons gewest verloren. Dat dit nadeel beteekent voor die bedrijven in ons gewest, welke op vreemdelingenverkeer zijn in gesteld, is evident. Het adres verzoekt den minister nogmaals en met den meesten aandrang, die maatregelen te treffen, waardoor ten spoedigste de weg AfsluitdijkHarlin gen opengesteld kan worden voor motorvoertuigen, welke de tweede klas wegen berijden, zoodat niet langer dit slechts 10 K.M. lange gedeelte, dat juist den toegangsweg naar Friesland vormt, een beletsel zij voor die vrachtauto's en autobussen, welke wel toegelaten worden op het overige deel van den weg AmsterdamAfsluitdijk—LeeuwardenGroningen en de voornaamste verbindingswegen in Friesland. Zijn toestand ernstig geacht Naar wij vernemen is in den gezondheidstoestand van Dr. F. M. Wibaut een ongunstige wending inge treden. Mede in verband met den leeftijd van den patiënt, wordt zijn toestand ernstig geacht. Later wordt gemeld, dat de toestand van dezen be kenden oud-wet houder van Amsterdam wel eenigszina verbeterd, maar toch nog zéér precair is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1