HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor lOct.
Waarnaar men
luistert
„Vraagt de jongens maar 's, wa ze gèren lusten",
offreerde d n Fielp vaderlijk. „En breng de kaarten
mee, Kecke! ,,'k Heb er trek in van den middag."
Kee zag aankomen, dat ze 'nen goeie ging maken
vandaag. Zes, zeuven rondjes! Da waren dertig, vijf-
en-dertig consumpties, Kee kreeg ok al 'n dikkera
tic-gevoel over d'r eigen!
,."k Iïelt 'tien nuuwen stok, Fielp", zee ze bekaanst,
„verleidelijk" en ze douwde mee d'r heup 's teugen
dn Fielp aan.
Hij nam alles aan veur zuutc koek. Zag de wea-
reld mee gekleurde randjes in 'nen glazen tooverbal.
Janus kwam ok even binnenwippen, en nog veur
ie geklaagd had over de wèrmte Janus hee 's Zon
dags altij \eul last van d' hitte, vanweuges z'n uni
form!) had Kee al 'nen stoel onder 'm geschoven,
waant 6 X 7 42! Da liep naar 'n tientje.
„Diecn avond poetsen, zal ie betalen", zee d'n
Blaauwe brutaal, teugen ons.
„Wa zal ik betalen?" vroeg d'n Jaan nijdig; hij
docht da-d-et zij nbeurt alweer was, om „genomen"
te worren.
„Gij hoeft niks te doen as de rondjes op te nemen",
ketste d'n Tiest vuil.
,,'t Is oew gegund, horrc!" zoo klopte d'n bakker
d'n Jaan op z'ncn schouwer.
„Gegund of nie, 't zal mijn er niks minder om be
komen", stelde dieën hebberigen Janus vast: „saam
tjes!"
De kaarten wieren gedeeld, 't eerste spulleke deur
d'n Fielp gewonnen, waarop d'n Blaauwe zee: „d'n
duuvcl doe-g-et altij op d'n grotstcn hoop."'
„Zog, Joep", vroeg d'n Fielp plotselings: „kunnen
we nie efkens de eerstvolgende vergadering van de
mobilisatiekommiteit vaststellen?
„Jjjawel", zee d'n Joep terughoudend: maar
„\Va maar? De kwestie is deze: 't wordt oog tijd.
't Is Ilaugustus veur ge 't wit", zee d'n bakker
ijverig.
,,'k Zou zoo zeggen: Zondagmorgen, na dc leste
mis", stelde d'n Blaauwe veur, die er niks mee te
maken hee!
Maar da liet d'n bakker loopen, „Mee da veur-
stel kan ik me verheenigen", zee-t-ie: „jongens, wa
drinken juilie laankzaam? Kee!!" Hij kwekte of ie
z'n kruske in 't water zag vallen!
Wc dronken, deejen weer 'n potje, d'n bakker
ging piko, haalde zeuven slagen en verloor 'n kwart
je. ,,'k Had 'm slecht", zee-tie: „maar wie nie waagt,
die nie wint". In 'n gewoon geval springt ie uit z'n
vel bij zo nen kaarlstrop.
Na tien minuten waren de glazen leeg. Dus d'n
Tiest zee: „Fielp, nic da-d-et mijn wa-d-aangaat,
maar eh as gij Zondagmergen, recht uit de kerk
naar die vergadering komen wilt, as g'ocwen gc-
klecdcu jas nog aan hedt (dn Fielp is collectant)
dan eh gèren!"
„Was m'n plan al aanders nic", verbeterde-n-ie!
„Toe, mokt 's leeg, Dré, Kee!!!"
Janus, die van niks wist, vroeg toen zoo: „ge zijt
toch nie jarig, Fielp?"
„Belaange nog nie!" schaterde d'n Blaauwe.
„Wa bedoelde gij daarmee, Blaauwe?" vroeg d'n
bakker, "n bietje ongerust.
„Ge verjaart toch altij daags veur Sindereklaas!"
zee d'n Tiest gevat: ,o.f bedde daar 'n kleine wij
ziging in gebrocht van 'n maand of zes?"
Hé, dat luchtte d'n Fielp op!
„Dus ge doe-g-et, Fielp?"
„Watte?"
„Zondagmergen
„Jaja. JajaMeteen keek ie met één oog naar d'n
'Joep. As die nouw ok 's wa zee. In ieder geval was
d'n Snotpiek dan toch sergeant gewicst.
Maar d'n Joep merkte „niks". Alleen vroeg ie mijn:
„Zeg, Dré, as ge me nie te ontstraunt vindt...?"
„Ju, zeg op, Joepes!"
„Mag ik Zaterdag efkens jouwen hoogen hoed la
ten halen, deur één van m'n brakkon?"
„Kee!!!"
Kee kwam. ,,'k Docht dat er braand was, Fielp".
„Och mensch, ziede gij dan nie, dat m'n kame
raads allemaal op 'n droogste zitten? Zijde gij nouw
"n zakenwefke, Keeke?"
't Waren er teugen den avond pront 42!
,,'k Zal 't toch nog 's extra opvrij ven'', beloofde d'n
Tiest.
A.s. Zondag, amico, de eeredikkeratie veur 't front
van den troep. D'n bakker wordt ridder in de orde
van dc B.M. (Da's d'n bojem van de melkkan, waar
uit 't kruske gevijld is
Zondag groot feest.
'n Paar lejen van de mobilisatiekomiteit zijn toe
vallig ok lid van de Hermonie, dus uitreiking met
muziek!
Maar as d'n bakker achter de waarheid komt
ochirrekes!
.Dondert niks", hee d'n Blaauwe gezeed: ,,'t was
zijn beurt om cr 's lekker in te zitten. „Hoe erger,
hoe beter. Ik neem 'm wel veur m'n rekening. En
as ie veul spatsies mokt, dan gaat ie mot kruis-en-al
z'nen eigen trog in!"
Sodepin, wa zal "t er spannen!
Wij meugen cr dan naast vallen, d'n Tiest en ik,
naast do herdenkingsfeesten, leut veuraf zullen me
hebben. Daar was 't om begonnen.
Kom, ik schei er af. 't End beurt ge nog wel van
me!
Veul groeten van Trui en as altij gin horke min
der van oewen
toet a voe
DRé.
ZONDAG 17 JUNL
HILVERSUM (301 M.)
V.A.R.A.: 9.00 Postduivenberichten; 9.03 Tuinbouw-
halfuurtje: 9.30 Gramofoonmuziek; 9.45 Voordracht
door Marticn Beversluis; 9.55 Grnmofoonmuziek;
10.00 Hoe het eiken dag weer gaat. Voor een halt
uurtje terug naar de schoolbanken. (Eigen gramo-
foon-opnamen); 10.30 VARA-Orkest: 11.00 Voor het
Platteland; 11.20 Orkest; A.V.R.O.: 12.00 Lunchcon
cert door het Omroeporkest: 1 00 Causerie: 1.15 Ver
volg concert; 2.00 Boekenhalfuurtje; 2.30 Vioolrecital:
3.00 Matinee door het Residentie-orkest o.l.v. Ignaz
Ncumark: 4.45 Sportuitslagen: daarna aansluiting
mot het Olympisch Stadion te Amsterdam: Olvmpi-
sche Dag; V.A.R.A.: 5.00 Vraaghalfuurtje: 5.30 Or
gelspel door Cor Steijn; 5.45 Voetbal van den dag:
V.P.R.O.: G.00 Halve uren met l»oeken; G.30 Lezing;
6.45 Wijdingsdienst; A.V.R.O.: 8.00 Vaz Dias: 8.15
Kovacs Lajos en zijn orkest; 9.00 Radiojournaal; 950
Concert uit het Kurhaus te Schcveningen; 11.00 Ko
vacs Lajos en zijn orkest; 12.00 Sluiting.
HUIZEN (1875 M.»
N.C.R.V.: 8.30 Morgenwijding; K.R.O 9.30 Gramo
foonmnziek; 10.30 Hoogmis; 12.00 Middenstands
kwartiertje; 12.15 De Kon. Harmonie van "s-Herto-
genhosch o.l.v. Joh. Wierts: 12.45 Gramofoonmnziek:
1.00 Boeken en Schrijvers; 1.20 Vervolg concert; 1.45
Gramofoonmnziek: 2.0 Godsdienstonderricht voor ou
deren; 2.30 Knapenkoor: 3.00 Plechtige installatie v.
leden van de „Jonge Werkman" door Z. H. Mon
seigneur J. H. G. Jansen: 4.15 Gramofoonmnziek;
N.C.R.V.: 5.00 Grampfoonmuziek: 5.20 Kerkdienst:
7.00 Gewijde muziek: K.R.O.: 7.45 Voetbaluitslagen;
7.50 Lezing; 8.15 K.R.O. orkest; 8.45 Gramofoonmn
ziek; 9.00 Vaz Dias: 9.05 Orkest: 9.20 Voordracht;
9.35 Gramofoonmnziek: 10.15 Vaz Dias; 10.20 Gramo-
foonmuziek; 10.40 Epiloog.
LUXEMBURG (1304 M l
12.30 Gramofoonmuziek; 1.00 Dansmuziek: 1.30 Gra
mofoonmnziek; 4.30 Concert; 9.30 Gramofoonmn
ziek; 10.30 Dansmuziek.
BRUSSEL (484 M
1250 Omroeporkest; 1.30 Idem; 850 Operette; 10.30
Dansmuziek.
BRUSSEL (322 M.)
I.30 Populair concert; 6.35 Orkest; 8.20 Idem.
KALUNDBOPU O 251
12.20 Populair concert: 450 Harmonie-orkest; 10.20
Concert; 11.20 Dansmuziek.
BERLIJN (357 M
12.30 Concert: 450 Solistenorkest; 850 Omroeporkest
II.05 Dansmuziek.
HAMRURG '332 MA
12.30 Orkest: 350 Harmonie-orkest; 850 Operette;
11.05 Dansmuziek.
KEULEN (458 MA
1250 Militair concert; 4.20 Gevarieerd programma;
8.20 Idem; 10.50 Kamermuziek.
DAVENTRY (1500 M l
1.50 Populair concert: 2.20 Gramofoonmuziek; 7.35
Solistenconcert; 955 Dansmuziek.
PARIJS (Poste Parislen) 313 M.)
7.55 Gramofoonmuziek; 850 Concert; 9.15 Filmmu
ziek.
PARIJS RADIO (1798 M.)
12.40 Gramofoonmuziek: 150 Orkest; 9.50 Vocaal
kwartet; 10.50 Dansmuziek.
MILAAN (360 M.)
1.20 Populair concert: 1.50 Gramofoonmuziek; 550
Gevarieerd programma; 9.05 Tooneelspcl.
ROME (421 M.)
5.20 Concert; 7.50 Gramofoonmuziek; 9.05 Concert;
10.05 Populaire- en dansmuziek.
WEENEN (507 M.)
I.30 Populair concert; 4.20 Idem; 6.15 Opera.
WARSCHAU (1345 MA
12.30 Omroeporkest; 1.35 Idem; 10.50 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (540 M.)
1250 Omroeporkest: 1.50 Populair concert; 655 Gra
mofoonmuziek; 9.30 Mannenkoor.
MAANDAG 18 JUNL
HILVERSUM '301.5 MA
A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek: 10.00 Morgenwij
ding; 1015 Gewijde muziek: 10.30 Voordracht; 11.00
Orgelconcert: 12.00 Lunchconcert; 2.15 Causerie; 11.00
Gramofoonmuziek; 4.15 Rustpoos; 4.30 Causerie door
Max Tak: 5.30 Kovacs Lajos en zijn orkest; 7.30
Fransch halfuur; 8.00 Vaz Dias: 8.05 Omroeporkest;
9.00 Gramofoonmuziek: 950 Omroeporkest; 10.15
Gramofoonmuziek: 10.30 Kovacs Lajos en zijn orkest
II.00 Vaz Dias; 11.10 Gramofoonmuziek.
HUIZEN '1875 M)
N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing en meditatie: 8.15 Gra
mofoonmuziek: 10.30 Morgendienst; 11.00 Lezen van
Chr. lectuur: 1.30 Gramofoonmuziek: 12.00 Politie
berichten: 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Orgelcon
cert door .Tan Zwart; 2.00 T.iederenrecital: 2.45 Wen
ken voor de keuken: 3.15 Knippen en stofversieren:
3.45 Rustpoos; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Ilartvelt-trio;
6.30 Vragenuurtje; 7.00 Politieberichten; 7.15 Gramo
foonmuziek; 8.00 Dameskoor: 9.00 Lezing: 950
Carillon-bespeling op het Kon. Paleis te Amsterdam:
10.00 Vaz Dias: 10.10 Ftrechtsch Strijkkwartet; 11.15
Gramofoonmuziek; 11.30 Sluiting.
LUXEMBURG (1304 MA
7.00 Gramofoonmuziek; 7.30 Poolsch concert: 8.00
Gevarieerd concert; 8.40 Idem; 1050 Dansmuziek.
BRUSSEL '484 MA
150 Populair concert; 6.50 Gramofoonmuziek; 10.30
Dansmuziek.
BRUSSEL (322 MA
150 Gramofoonmuziek; 550 Omroeporkest; 6.50 Po
pulair concert; 850 Omroeporkest.
KALUNDBORG (1261
950 Concert; 9.30 Zang; 10.45 Fransch concert: 1150
Dansmuziek.
BERL'JN (35? M
4.20 Militair concert; 6.50 Pianorecital; 9.35 Moderne
muziek; 10.05 Zang.
HAMBURG '332 M.)
6.20 Kamermuziek; 9.35 Orkest; 10.50 Gramofoonmu
ziek; 1150 Muziek van Noordduitsche componisten.
KEULEN (456 MA
450 Kamerorkest: 5.40 Gramofoonmuziek: 7.50 ld.
9.35 Werken van Haendel; 10.40 Omroeporkest.
willen opbiechten, als ik cr haar niet van weerhou
den had. Ik geloof dat het eerlijker is wanneer U
'alles van mijn kant hoort, want ze heeft zichzelf
altijd en onder alle omstandigheden te kort gedaan."
„Ik luister", zei Sir Everard op ernstigen toon.
„Wilt U nog niet gaan zitten?"
„Nee, ik zal liet staande zeggen. Ik bezweer U dat
ik de waarheid spreek."
„Daarvan ben ik overtuigd", gaf Sir Everard toon
loos te kennen.
„Welnu, luister dan naar me. Ik ontmoette haar
het eerst in Frankrijk, in een hospitaal. Ze bleef bij
me toen het ziekenhuis door vliegmachines werd
beschoten, en we werden op het laatste nippertje
gered. Ze was buitengewoon dapper, en ik aanbad
haar daarom. Dat had iedere man in mijn plaats
gedaan."
Sir Everard knikte zwijgend. Het was niet noodig
nu iets te zeggen.
„Jarenlang zag ik haar niet, hoorde zelfs nooit
over haar spreken, kende haar naam niet eens. Ik
vertrok naar Canada, maar ik kon haar niet verge
ten. Geen enkele andere vrouw viel met haar te
vergelijken. Daarna kwam ik voor een erfeniskwes
tie naar Pentreith: misschien was het een speling
van het Noodlot, toeval, zooals U het noemen wilt.
Ik beschouwde het evenwel anders." Hij wachtte
even, en vervolgde daarna: „Ze was daar met dc
kinderen en met Peter. We sloten vriendschap en
ik aanbad haar nog steeds. Er heeft altijd een won
derbaarlijke sympathie en begrijpen tusschen ons
bestaan. Ik zag al heel gauw dat ze niet gelukkig
was... dat ze zich eenzaam voelde en het leven
haar bittere teleurstellingen had gebracht... ofschoon
ze het niet zei. Tenslotte kon ik me niet langer be-
heerschen en bekende haar mijn liefde."
Hij zweeg en wachtte op een aanmerking, die
echter niet kwam. En daarna vervolgde hij: „Ze
raakte door die bekentenis geheel in dc war, maar
ze nam die op haar eigen, edelmoedige, lieve wijze
op, en toen ik haar smeekte me als een vriend te
behandelen, was ze te vriendelijk om dit te weige
ren. En daarna in Londen ontmoetten wc el
kander weer, en ik kreeg den indruk hoewel ze
het nimmer bekende dat U totaal niets meer om
haar gaf. Ik vermoed dat ze het zelf ook zoo be
schouwde. Zonder twijfel hadden we het beiden mis;
niettemin heeft U nimmer geweten hoe ongelukkig
en eenzaam ze zich voelde. In elk geval bleven we
met elkander omgaan. Zo deed haar uiterste best
zich flink te houden, doch U noch de kinderen had
den haar noodig. Tenslotte gaf ze toe en kwam bij
me. Niet omdat ze me liefhad. Enkel en alleen om
dat ik haar noodig had wanhopig, hartstochtelijk
noodig had en niemand zich om haar bekommer
de. Ze heeft zich daarom vrij gehouden voor de va
canties de overige dagen van het jaar scheen
men haar altijd noodig te hebben maar toen
kreeg ze te hooren dat haar huisgenooten het in dien
tijd ook best zonder haar konden stellen en alle mo
gelijke plannen buiten haar om maakten. Daarom
kwam ze bij mij."
M eer zweeg hij. Daarna keerde hij zich voor een
kort oogenblik af, alsof er iets in dat steenen ge
laat was dat hij niet langer kon verdragen.
Even later ging hij zitten, maar staarde strak
naar den grond.
„Ik hield haar aan haar woord," vervolgde hij.
Dien avond verlieten wij de stad. Ik reed haar in
een wagen, dien ik al verschillende malen voor dien
tijd gehuurd had. We zouden naar Southauipton
gaan om- dc boot naar Canada te nemen. We hadden
echter nog niet de helft van den weg afgelegd, toen
er iets met de remmen verkeerd ging en wc een
flinken val deden. Zij kwain er zonder verwondin
gen af, doch ik was vanaf het middel verlamd. Ik
verkeerde in de veronderstelling stervende te zijn
en liet haar beloven dat ze naar huis zou gaan. Ze
weigerde, maar ik bleef aandringen. En toen ging
ze terug. Dat gebeurde toen Dennis blindedarmont
steking had. Ze keerde juist bijtijds terug. Ik werd
naar het ziekenhuis gebracht... Ongelukkiger wijze
stierf ik niet, maar werd een hulpelooze stumper. En
zij gedreven door har groote goedheid kwam
zoodra zc maar vrij was, bij me. Ze bleef een week
bij me en ruaakte mijn bestaan dragelijk. En daar
na beloofde ze me ieder jaar een week hij me te
zijn, enkel en alleen om me te helpen. Ik beloofde
haar voorstel aan te nemen tegen de conditie, dat
alles geheim zou worden gehouden. Ik begreep
moest het feit onder de oogen zien «lat ze me niet
liefhad, me slechts als een goede vriend beschouw
de. Vrouwen kunnen vaak op die manier van een
man houden. Tot op zekere hoogte had ik hot onmo
gelijk kunnen verdragen, indien de toestand anders
was geweest. Ik had echter zoo bitter weinig aan te
bieden. Maar in ieder geval kreeg zc in inijn aan
wezigheid nimmer het gevoel dat zc niet noodig
was."
Er kwam een prop in zijn keel en hij slikte even.
„Dot is de heele geschiedenis", zei hij tenslotte.
„Op mijn speciaal verzoek brachten we «Ie week
vacantie dit jaar in Pentreith dnor en op don avond
van den dag dat ze vertrok, had ik het bewuste on
geluk, waardoor ik op merkwaardige wijze genas.
Baron ford kan U hiervan de bijzonderheden geven,
hoewel hij zonder twijfel nimmer aan mijn verlam
ming heeft geloofd. Dat feit kan natuurlijk indien
noodig bewezen worden. Nu weet l* alles, zoodat
1" haar nooit zelfs niet in gedachten onrecht
leunt aandoen. Ze behoorde U toe U alleen zoo-
lanr? LT haar gekend heeft."
Hij zweeg en geruimen tijd hoorde men niets dan
het zachte getik van een klok. Wellicht had F.ric
onbeschrijflijk veel van zichzelf geëischt door deze
bekentenis te doen: maar het hardst was het voor
den man aan wien de waarheid geopenbaard werd.
Sir Everard stond op, hij zag doodsbleek, maar er
lag een vastberaden trek om zijn lippen. Hij wekte
in die oogcnblikken den indruk van iemand, die
een schavot bestijgt, doch in werkelijkheid heel an
dere dingen ziet.
Langzaam liep hij op Eric toe en stak zijn hand
naar hem uit... alsof hij den man, die hem zou ver-
oordeelen dc hand wilde drukken.
„U heeft me de waarheid bekend", zei hij, en hij
die woorden ontmoetten hun handen elkander. „Ik
zal U op dezelfde manier behandelen. Waar ik L:
verkeerd begrepen heb... deed U het mij eveneens.
Ik geloof niet dat ze ooit van mij heeft gehouden.
Jaren en jaren geleden meende ze wellicht dat ik
het type man was dat haar gelukkig kon maken.
En ze had het mis. Dat weet ze nu. Ze wist het van
af het oogenblik dat zc U ontmoette. F.n daarom...
geef ik U... heeft U het recht haar mee te nemen...
en haar gelukkig te maken. Begrijpt U me?"
„Wat... zegt F?" vroeg Eric. En toen gingen ze
eensklaps van elkaar af staan, daar de deur geopend
werd en Mareia op den drempel verscheen.
„Everard", zei ze zacht.
„Eric", klonk het op wanhopigen, hartstochtelijken
toon.
Dc heide mannen wendden zich tot haar, doch de
eene, haar echtgenoot ging achteruit; de ande
re liep op haar toe en begon te spreken.
„Marcia, ik kwam vanavond hier omdat ik het
niet langer kon uithouden. Ik heb je man de volle
waarheid bekend. En hij gelooft me... behalve in
één opzicht."
„En dat is?" vroeg ze bevend. Eric stond heel dicht
bij haar en keek haar in de oogen.
.Ik kan hem er niet van overtuigen, dat hij de
eenige man op de wereld is, dien je ooit hebt lief
gehad. Misschien heb jij het in jc macht dit te
doen."
„Oh, Eric", kreunde ze.
Hij glimlachte tegen haar alsof zc een kind was
geweest. „Zeg hem dat hij niet zulk een vervloekte
dwaas is. Toe, zeg het hem nu."
Zc bewoog zich als in een droom, doch zc werd
gedreven door zijn aandringen.
„Vertel het hem", zei hij. „Geef hem duidelijk te
kennen dat we slechts oude oorlogsvrienden waren,
on waar ik zoo slecht ben geweest je in verleiding te
brengen... ik nooit er in slaagde iets anders van je
te maken. Zeg liet hem toch, Marcia. Zie je dan
niet dat het om jullie geluk gaat? Laat hij het nu
toch begrijpen."
Er was een dringende klank in zijn stem.
„Om Godswil... laten we toch alle drie eerlijk zijn.
zelfs al is het de eenige maal in ons leven. Jullie
zijn man en vrouw. Jullie hebben elkander lief ge
had... en dat zal altijd zoo blijven. Ik ben niets...
DAVENTRY (1500 MA
1250 Concert: 1.05 Orkest; 350 Gramofoonmuziek;
450 Concert; 4.50 Concert; 9.55 Strijkkwartet; 11.15
Dancc Band.
PARIJS (Poste Parislen) (313 MA
7.17 Gramofoonmuziek; 7.54 Hawaiianmuzick; 9.15
Gramofoonmuziek.
PARIJS RADIO (1796 M.)
750 Gramofoonmuziek; 1250 Orkest.
850 Kamcrmuizek; 10.50 Dansmuziek.
MILAAN (369 M.)
5.30 Operette; 9.05 Concert.
WEENEN (507 M.)
7.30 Dansmuziek; 9.05 Concert; 10.59 Strijkkwintet;
11.35 Gramofoonmuziek; 12.20 Gramofoonmuziek.
WARSCHAU (1415 M.)
7.35 Piano; 8.32 Concert; 9.32 Orkest; 10.35 Dans
muziek.
BEROMUNSTER (540 M
4.20 Concert: 550 Orkest: 5.50 Zang: 751 Gramo
foonmuziek; 8.10 Concert; 8.50 Orkest; 9.30 Concert.
VOOR DINSDAG 19 JUNL
HILVERSUM (301.5 MA
A.V.R.O.: 8.00 Mixed Picles; 10.00 Morgenwijding;
10.15 Gew. muziek; 10.30 Viool; 11.00 Kook- on bnk-
praatje; 11.30 Van Den Hak op den Tak; 12.00 Film
muziek: 1.45 Muziek in Schijven; 2.30 Piano; 3.00
Knipcursus; 4.00 Rustpoos: 4.15 F.ngelsch kwartiertje
4.30 Radio kinderkoorzank; 5.00 Voor <lo kinderen;
5.30 Dinerconcert; 755 Verst, zender: 7.30 Cello-reci
tal: 8.00 Vaz Dias; 8.05 Concert door Kovacs T,ajos;
9.45 Wat «le naald doorgeeft; 10.00 Omroeporkest;
11.00 Vaz Dias; 11.10 Hotel „Hamdorff" te Laren,
Dansmuziek;
HUIZEN (1875 MA
K.R.O.: 8.00 Morgenconcert: in.00 Grnmofoonmuz.;
10,30 Muziekuitz. voor fobr.: 11.00 Gramofoonmuziek:
11.30 Godsd. halfuurtje; 12.'>o Politieber.: 12.15 Orkest
I.00 Gramofoonmuziek; 1 15 Ensemble; 2.00 Vrouwen
uurtie; 3.00 Modecursus; 4.00 H.LR.O.-uitzending:
K.R.O.: 5.10 Gramofoonmuziek: 6 00 Idem; 6.15 K.R.O.
Boys; 7.00 Pol .her.: 7.15 Vragen van heden en toe
komst 7.35 Gramofoonmuziek; 7.45 K.R 0.-orkej*t;
8.30 Vaz Dias: 8.35 Gramofoonmuziek: V45 K R.O.-
Orkest; 9.35 Gramofoonmuziek; 10.00 K.R.O.-Bovs;
II.30 Gramofoonmuziek;
LTTTEWFTTT>n '1304 M.)
7.00 Gramofoonmuziek: 750 Idem; 7.30 Concert:
8.40 Gramofoonmuziek; 9.00 Concert; 9.30 Zang; 10.03
Concert; 10.40 Dansmuziek.
BRUSSEL (484 M.)
1.30 Gramofoonmuziek: 5.20Omroeporkes<: $.20
Concert; 9.35 Idem; 10.30 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL (322 M.)
1.30 Gramofoonmuziek; 550 Concert; 850 Concert;
10.30 Dansmuziek.
KALUNDBORG (1261 MA
850 Zangspel; 10.05 Piano; 10.40 Orkest; 11.25 ld.
BERLIJN (357 M.)
5.35 Opera-concert; 8.35 Concert; 10.00 Concert.
HAMBURG '332 MA
9.20 Orkest; 1155 Orkest; 11.50 Dansorkest;
KEULEN (456 M.)
5.40 Zang; S.30 Omroeporkest;
DAVENTRY (1500 M.)
12550 Orkest; 450 Gramofoonmuziek; 9.40 Militair
orkest; 10.20 Idem; 10.55 Lew Stonc en zijn band.
PARIJS (Poste Parislen) 313 M.
7.15 Gramofoonmuziek; 8.03 Muziek van Tsjaikows-
ki; 9.10 Gramofoonmuziek; 9.20 Concert.
PARIJS RADIO (1796 MA
1250 Orkest; 8.20 Cabaret liedjes; 1150 Dansmuziek'
MILAAN (369 MA
ROME (421 M.)
9.05 Operette;
9.05 Concert; 1050 Dansmuziek.
WEENEN (507 M.)
7.30 Mis van Rruckner; 950 Concert; 11.10 Dans
muziek; 1250 Idem.
WARSCHAU (1345 M.)
6.35 Concert; 7.05 Diversen; 8.32 Operette; 10.55
Dansmuziek.
BEROMUNSTER (54!) M.)
650 Gramofoonmuziek; 7.55 Orkest; 850 Geestelijke
iederen; 9.30 Opera.
minder dan niets... door me tusschen Jullie te heb
ben willen stellen. Vervloekt nog aan toe: ik zal een
einde aan mijn leven maken als cr geen andere
oplossing mogelijk is."
„Eric, houd op", smeekte ze, en er was thans een
vaste klank in haar stem. ..Het is dwaas zoo te
spreken. Everard, Everard." Ze ging voor haar man
staan en keek hem aan. „Je weet even goed als Ik
•lat het belachelijk is. Je weet dat onverschillig wat
ik in het verleden ook gedaan moge hebben... ik
jou altijd trouw ben geweest."
Sir Everard richtte zich «>p. „Mijn beste kind, wo
hebben het nu niet over het verleden. Ik hel) jo
vriend zooeven gezegd en herhaal het dat ik
slechts om je geluk wil denken. En daarom moet
je naar den man gaan dien je licfheht. Ik had het
voornemen je dit vanavond te zeggen, zelfs al was
Majoor Morven niet hier eekomen."
„De man dien ik liefheb," zei ze en er was een
zactyte, teedere klank in haar stem.
Gedurende enkele seconden keek zc naar den man
met het grijsblauwe haar voor haar; daarna keerde
ze zich om en liep op den man toe die op don ach
tergrond stond... afwachtend. Ze legde haar handen
op zijn schouders.
„Vaarwel, Eric," zei ze en kuste hem.
Hij bracht geen woord uit. Even stond hij onbe
wegelijk, alsof die kus zooiets heiligs was geweest
dat hij zich niet onmiddellijk verwijderen kon. Daar
na, zonder een afscheidsgehaar te maken, verliet hij
de kamer...
Zijn voetstappen weerklonken door den langen
corridor. Ze hoorden de haldeur openen en sluiten.
Even lal er vloot hij en een taxi hield voor het
huis stil. Deze. zette zch Inbeweging. Daarna stilte,
doodschc stilte.
Marcia staarde nog steeds naar de deur. Tenslotte
keerde ze zich om, en terwijl ze dit deed hoorde ze.
in een der zijstraten het gezang van de stumper die
kort tevoren onder het raam had gestaan.
„Do nacht is donker, cn ik ben ver van huis.
..Leid ons verder."
Ze zag hoe haar man op een stoel neerviel en
daarna het gezicht in «le handen verborg. Zijn
schouders schokten... F.n een macht die dieper en
sterker was dan hartstocht verdreef alle mimlero
dingen. Ze liep op hem toe. knielde voor hem neer
en legde zijn hoofd aan haar horst.
„De man. dien ik liefheb", fluisterde ze, ,.De man
dien ik liefheb." F.n daarna niet tranen in haar
stem. „De man dien ik altijd heb lief gehad."
en nu werd de deur van het verleden nog eens
voor hen geopend.
EINDE.