Nationale Athletiekwedstrijd
Vereeniging van Noordhollandsche
Waterschappen.
GEBREK AAN AARDAPPELEN IN
DUITSCHLAND.
Stortregens na de hittegolf.
De algemeene vergadering van leden der Vereeni
ging van Noordhollandsche Waterschappen, werd ge
houden op Maandag 0 Juli 1931, des' morgens 10 uur,
bij Krasnapolsky te Amsterdam.
Aanwezig zijn 72 leden.
Voorzitter de heer J. Commandeur K.Azn., betuigt,
alvorens met de werkzaamheden te beginnen, innige
deelneming met het verlies dat H. M. do Koningin
en H. K. H. de Prinses heeft getroffen door het over
lijden van de Koningin-Moeder en Z. K. H. Prins Hen
drik.
Na dezo plechtigheid wijst spr. in zijn openings
woord op de economische ontwikkeling, op de verar
ming der bevolking, om daarbij tevens te wijzen op
de misleiding van leiders van bepaalde groepen, op
het rebellisch optreden, en waarbij spr. wijst op de
noodzakelijkheid voor ons om het gezag to steunen
terwijl anderzijds er op gelet moet worden dat de
loonnormen niet meer worden verlaagd dan door
den algemeenen nood noodzakelijk.
Waar de heeren Dekker en Fok, bestuursleden,
door ongesteldheid afwezig zijn, wenscht spr. ze een
spoedig algeheel herstel toe.
De notulen van den Secretaris, den heer Boersma,
worden onveranderd vastgesteld.
Het Jaarverslag.
Dit is den leden in druk toegezonden. We vermel
den eruit:
Door opheffing van verschillende bannen liep het
ledental terug van 248 tot 239.
De rekening over 1933 geeft een nadcelig saldo aan
van f429.70, ontstaan door de excursie naar de Wie-
ringermeer. Aan dezo excursie nam een 500 tal per
sonen deel en dank zij de voortreffelijke leiding van
de Wieringermeerdirectie, slaagde zij volkomen. In
7 groepen verdeeld, werden de cultures bezichtigd.
Op velerlei gebied is de vereeniging weer werk
zaam geweest en groot was weer het aantal vraag
stukken dat bij het Bestuur aanhangig werd gemaakt
en waarover door het Bestuur werd geadviseerd.
Naar aanleiding van het verslag wordt geinformeerd
naar de pogingen die gedaan zouden worden om te
komen tot verlaging van de P.E.N.-tarieven.
Door den Voorzitter wordt medegedeeld dat een
onderzoek is ingesteld naar vergelijkende tarieven,
maar het rapport daaromtrent kon nog niet worden
uitgebracht. Het onderzoek heeft plaats gehad in
overleg met de Technische Commissie. Straks zullen
enkele mededcelingen worden gedaan.
Onder dankzegging voor het vele werk dat aan het
jaarverslag is besteed door den secretaris, wordt het
jaarverslag goedgekeurd. Het verslag heeft voor de
leden een groote waarde, omdat vele vraagstukken
erin worden behandeld en nader toegelicht.
Rekening en begrooting.
De rekening over 1933 wordt onder dankzegging
goedgekeurd, ze sluit met een nadeelig saldo van
f 429.70.
Ten aanzien van de begrooting vraagt de heer De
Goede, Wijdcnes, of het wel goed gezien is bezittingen
te verkoopen.
De Voorzitter is het er mee eens, dat de bezittingen
moeten worden bewaard voor den kwaden dag, maar
vorig jaar is goedgevonden, om contributieverhooging
te voorkomen, dat een gedeelte van de reserve zou
worden gebruikt voor het onderzoek der stroomtarie-
ven.
De begrooting wordt onveranderd vastgesteld tot
een bedrag' van f 4500.—, met een post onvoorzien van
f50.—
Verkiezingen.
Aan de orde is de benoeming van 2 bestuursleden,
wegens periodieke aftreding van de heeren J. Com
mandeur K.Azn. en C. J. van Tienhoven.
Beide aftredenden worden met groote meerderheid
van stemmen herkozen, die hunne herbenoeming aan
nemen.
Mededeelingen,
Door den Secretaris wordt medegedeeld, dat omtrent
de omzetbelasting aan den Minister van Financiën is
verzocht om voor steenkolen en olie, gebruikt voor
bemalingsdoeleinden, eveneens ontheffing van omzet
belasting te verleenen.
Door den betrokken Minister werd geantwoord, dat
bij de eerstvolgende aanvulling onder de oogen zal
worden gezien op welke wijze deze ongelijkheid uit
den weg kan worden geruimd.
De Unie van Waterschapsbonden heeft nader ge
informeerd wanneer deze aanvulling te venvachten
is.
Op de desbetreffende vraag hebben Ged. Staten ge
antwoord, dat zij bereid zijn vóór de herziening van
het aanvullend wegenplan in 1935, overleg te plegen
met de organisatie van wegbeheerders.
T.a.v. het Wegenfonds 1934 wordt medegedeeld, dat
op uitnoodiging van den heer Wijdenes Spaans, lid
van den raad van bijstand voor het Werkfonds 1934,
een bespreking heeft plaats gehad met een commis
sie uit onze vereeniging, uit de afdeeling Noordhol
land van de Vereeniging van Ned. Gemeenten en uit
de Wegencommissie van de Vereeniging Noordhol
lands Noorderkwartier, waarbij de vraag werd be
sproken of voor de verbetering van derde en vierde
klas wegen op een bijdrage uit het Wegenfonds 1934
zou zijn te rekenen.
Hieromtrent heeft een nadere bespreking met den
Algemeen Secretaris van het Werkfonds 1934 plaats
gehad, die het denkbeeld niet onmogelijk achtte, en
de organisatie heeft uitgenoodigd te willen mededee-
len hoe de gedachte verbetering mogelijk werd ge
acht. De Vereeniging heeft zich daarna bezig ge
houden met het ontwerpen van een vierde wegen
plan en weldra zal dit ontwerp aan het Werkfonds
worden voorgelegd.
Wat de stroomtarieven voor bemalingsinrichtingen
betreft, heeft de vereeniging de bestaande bemalings
contracten opgevraagd en is vervolgens door het
Technisch Adviesbureau der Unie een rapport sa
mengesteld en aan den Directeur van het P.E.N. toe
gezonden. De Directeur heeft zich bereid verklaard
met het bestuur nader overleg te plegen.
Reeds hebben de Voorzitter en de Secretaris van de
Vereeniging een voorloopige bespreking met den
Directeur van het P.E.N. gehad en vooruitloopende
op een geduchtenwisseling. die in Augustus-Septem
ber zal plaats vinden, zond de Directeur reeds een
schrijven, bevattende enkele opmerkingen over dit
rapport. Dat de rapporteur in de door hem genoem
de voorbeelden wel eens mistastte werd hem niet
euvel geduid, gezien de ingewikkelde materie. Het
rapport zal een uitvoerige studie verkrijgen en reeds
werd de toezegging gedaan dat aan Ged. Staten zal
worden voorgesteld op de stroomtarieven een crisis
reductie te verleenen, waardoor voor de jaren 1933
en 1934 geen hoogere stroomprijs zou moeten worden
betaald dan het gemideldo over de jaren 1928—1932.
terwijl met bijzondere omstandigheden rekening zou
worden gehouden. Er zal naar oen billijke behande
ling gestreefd worden, terwijl voor de nieuwe over
eenkomsten, die na 30 April 1936 gesloten zullen
worden, overwogen zal worden welke wijzigingen in
de overeenkomsten aangebracht dienen to worden.
Overleg met de betrokken belanghebbenden zal
nlaats vinden.
De vernieling van derde klas wegen door
zware anto's.
Door den heer C. Hooij, dijkgraaf van Zijpe en Ha-
zepolder wordt ter sprake gebracht de vernieling van
de derde klas wegen door auto's, met name door de
vrachtwagens, die niet op deze wegen mogen rijden.
Deze wegen moeten geheel ten koste van de inge
landen worden onderhouden en het blijkt nu meer
en meer, dat het toezicht op het berijden dier we
gen van geen beteekenis is. De Zijpe en Hazepolder
hoeft zelf getracht verbetering in het euvel te krij
gen, maar het helpt niet.
De heer Van Reenen, Bergen, verklaart dat ook te
Borgen, waar de wegen zijn ondergebracht in de
derde klas, veel gereden wordt met wagens, die er
niet mogen rijden Niet alleen dat een plaats als
Bergen dit oogluikend toelaat, maar dikwijls blijkt
dat het berijden dier wegen formeel in orde is. De
meeste ondernemers toch vrageh ontheffing aan
Ged. Staten en dikwijls wordt die ontheffing, zij het
onder bepaalde voorwaarden, verleend.
De heer Hooij wijst er op. dat door het Rijk ver
boden wordt dat zware wagens over de vlotbruggen
gaan en die zware wagens maken nu gebruik van
de derde klas wegen en vernielen deze. Grootendeels
is voor die wagens de bedoelde ontheffing niet ver
leend en vooral des nachts vindt dat vervoer plaats.
Het toezicht op die overtreding is in 't algemeen bit
ter slecht. Ook de aannemers van grondwerken rij
den op de wegen zoo hard, dat ze niet meer in goe
den toestand zijn te houden.
De Voorzitter vraagt, of de heer Hooij al bij de be
voegde Instantie, bij het gemeentebestuur, enz., ge
klaagd heeft.
De heer Hooij zegt, dat dit bij Ged. Staten is ge
daan. maar er wordt niet eens antwoord gegeven.
De Voorzitter zegt, dat het bestuur deze zaak on
der de oogen zal zien en zal vragen of middelen
kunnen beraamd om het toezicht beter te doen zijn.
Het bestuur zal Ged. Staten vragen om, alvorens ont
heffing te verleenen, eerst met de betrokken water
schappen overleg te plegen.
Eenige rechtsvragen betreffende het be
heer van wegen en dijken.
Wanneer een half uur is gepauzeerd, verkrijgt de
heer Prof. Mr. F. G. Scheltema, tc Amsterdam, het
woord tot het houden van zijn voordracht over:
Eenige rechtsvragen betreffende het beheer van
wegen en dijken".
Na een korte inleiding omtrent het systeem van
het waterschapsrecht in het algemeen, behandelt
spr. de vraag, welke verhoudingen er ontstaan, en
welke dc rechten en verplichtingen van partijen
zijn, wanneer de uitvoerder van werken voor b.v,
electriciteits- of drinkwatervoorziening in aanra
king komt met dijken of wegen, door een water
schap beheerd en in eigendom aan dat waterschap
toebehoorendwanneer hij b.v. buizen of kabels in
die dijken of wegen wenscht te leggen.
Die handeling kan hem in de eerste plaats ver
boden zijn krachtens keur of verordening. Moet de
uitvoerder van het werk voor zulk een verbodsbe
paling halt houden?
Reeds dc Keurenwet van 1895 bood hem hulp,
door in art. 18 te beletten, dat in zulk een geval het
waterschap, misbruik makende van een keurbepa-
linge. exorbitante voorwaarden stelt. De hulp is
echters slechts gebrekkig, o.m. omdat zij niet baat
tegen een onbeperkt verbod in de keur, en ook niet,
wanneer het waterschap geen voorwaarden stelt,
doch zonder meer de vergunning weigert.
Een meer doeltreffende regeling werd in het le
ven geroepen door de wet van 1899 tot opheffing
van publiekrechtelijke belemmeringen.
Spr. behandelt den inhoud dezer wet, en de vraag
welke voorwaarden deze wet wél, welke zij niet
toelaat. Hij concludeert o.m., dat het waterschap
rechtsgeldig de voorwaarde mag stellen, dat dc
buizen en kabels, indien dat voor onderhoud of ver
betering van den weg noodig is. op kosten van de
electriciteits- of waterleidingbedrijven moeten wor
den verlegd: ook het verleenen van vergunning tot
wederopzegging acht hij in den regel geoorloofd.
Vervolgens vestigt spr. de aandacht op belemme
ringen van anderen aard, die de bedrijven kunnen
ondervinden, zoo dikwijls zij n.1. de buizen en ka
bels moeten leggen in gronden, die aan derden in
eigendom behooren; deze derden kunnen in beginsel
op grond van hun eigendomsrecht, zich daartegen
verzetten.
Zulks geldt ook voor het waterschap, dat eige-
nar is van dijk of weg, waarin buizen of kabels
moeten worden gelegd; het kan zich daartegen ver
zotten, ook al verleende het, op grond van ztjno
keurbepaling, reeds een publiekrechtelijke vergun
ning. Wel moet de eigenaar van een dijk of een
weg, volgens de rechtspraak van den Iloogcn Rand.
in het algemeen al zoodanige inbreuken op zijn
eigendomsrecht dulden als noodig zijn ter handha
ving van de publieke bestemming van het object,
maar de publieke bestemming van een dijk of een
weg brengt niet mee, dat daarin kabels of buizen
voor electriciteits- of drinkwatervoorziening worden
gelegd: voor wegen blijkt dit duidelijk uit art 14
der Wegenwet.
Ook belemmeringen van dezen aard kunnen in-
tusschen worden opgeheven. Niet 8Heen door middel
van onteigening. in den regel een geschut van
te zwaar kaliber voor dit doel ven eigendomsaantas
ting maar ook met behulp van de wet van 1927
tot opheffing van privaat-rechtelijke belemmeringen
Deze wet maakt mogelijk, dak ten behoeve van de
uitvoering van openbare werken, op de rechtheb
benden van goederen bij beslissing van den Minis
ter van Waterstaat de verplichting wordt opgelegd,
die werken te gedoogen .zulks behoudens recht op
schadevergoeding.
Spr. behandelt de verschillende waarborgen die de
wetgever heeft gegeven, opdat niet lichtvaardig tot
zoodanige eigendomsaantasting wordt overgegaan.
Met behulp van de wet van 1927 kan de uitvoer
der van een openbaar werk het waterschap dus
dwingen, te gedoogen, dat in de wegen en dijken,
waarvan het eigenaar is, buizen of kabels worden
gelegd. De Minister mag den uitvoerder echter
voorwaarden opleggen; bet schijnt snr. billijk, dat
o.m. deze voorwaarde wordt opgelegd, dat de be
drijven verlegging der buizen en kabels op hun
kosten hebben te dulden, wanneer zulks voor het
onderhoud en de verbetering van den weg of dijk
noodzakelijk is. Is dat niet geschied, dan geeft art.
5 der wet. het waterschap de bevoegdheid, zoo noo
dig van den Minister een bevel tot verplaatsing
der buizen of kabels uit te lokken.
Bovendien verzekert de wet het waterschap ver
goeding van alle schade, welke het als gevolg van
het dulden van buizen en kabels lijdt. Daaronder
zal dus b.v. ook de schade vallen, hierin bstaande,
dat. tengevolge van de aanwezigheid der buizen en
kabels, onderhouds- of verbeteringswerken van weg
of dijk kosthanrder zijn geworden. Het waterschap
kan die schadevergoeding van de bedrijven vorde
ren. ook al is bij het opleggen der verplichting tot
gedoogen oorspronkelijk geen rekening met deze
sehadefactor gehouden: in dien zin liet zich Inder
tijd naar aanleiding van een vraag van Mr. Proog-
lnever Fortuvn in de Tweede Katner, ook de Minis
ter van Waterstaat, Mr. van der Vegte. uit.
De ministerieels beslissing kan achterwege blijven,
indien partijen in der minne omtrent het gedoogen
van buizen en kabels overeen komen. Indien bij die
overeenkomst het waterschap echter geen bijzondere
vergunningen heeft getroffen, en niet. uitdrukkelijk
of stilzwijgend, het voorbehoud heeft gemaakt, dat
het de bijeenkomst te allen tijde kan beëindigen, of
althans verlegging van de buizen of kabels kan vor
deren, is het krachtens de overeenkomst verplicht
die buizen en kabels ter plaatse te dulden, en kan het
ook op art. 5 dor wet van 1927 geen beroep doen, om
een bevel tot verlegging van den Minister uit te lok
ken. Het waterschap zal dus in het algemeen goed
doen, tot een overeenkomst, om buizen en kabels te
dulden, slechts dan toe te treden, wanneer daarin
als voorwaarde is opgenomen, dat het bedrijf de ver
legging der kabels en buizen heeft te dulden, wan
neer dat voor onderhoud en verbetering van weg of
dijk noodig is. en als dan op kosten van het bedrijf.
Weigert het bedrijf die voorwaarde te acceptee
ren, dan doet het waterschap beter, een ministeriecle
beslissing af te wachten.
Spr. concludeert, dat in het algemeen billijk Is. dat
het waterschap meewerkt, om het leggen van kabels
en buizen ten behoeve van electriciteits- of drink
watervoorziening mogelijk te maken; maar dat an
derzijds ook billijk is, dat de bijzondere kosten, die
daardoor aan het waterschap worden berokkend,
worden vergoed. Het één zoowel als het ander kan tn
het kader der beide Belemmeringswetten van 1899
en 1927 worden bereikt
Met groote aandacht werd de uiteenzetting van
Prof. Mr. F. G. Scheltema gevolgd, en ze gaf en
kele personen aanleiding tot het stellen van vragen,
welke door den inleider werden beantwoord.
Onder instemming der vergadering dankte de
Voorzitter Prof. Scheltema voor zijn interessante
voordracht
te Wieringerwaard.
Zondagmiddag hadden alhier op het Gem. Sport
terrein Nationale Athletiekwedstrijden plaats, uitge
schreven door de G.V. Olympia te Wieringerwaard.
Onder een talrijk publick vonden de wedstrijden
plaats en het weer dat voor dezen dag op eminente
wijze meewerkte, maakte voor de deelnemers en het
publiek de sport zeer aanlokkelijk.
Over den prestaties wat ons dezen Zondagmiddag
is geboden, kunnen we zeer zeker tevreden zijn, ja
zoo we terluiks hoorden van bekende sportevene
menten, stond het op zeer hoog peil. Vooral in de
verschillende loopnummers is er fel gestreden, o.a.
de 100 Meter Heeren was een te noemen nek-aan-
nek-race, dit blijkt ook wel uit de tijden die werden
gemaakt, zoowel in de series als In de finale.
Ook de dames lieten zich niet onbetuigd en voer
den onder elkander in verschillende nummers een
zeer interessanten strijd. Zoo kregen we in het
nummer Hoogspringen Dames eenige verrassing,
doordat Mej. N. van Balen Blanken zich erg op den
voorgrond drong. Dit belooft voor Olympia ook
weer een goede kracht te worden. Het nummer
Hoogspringen Ileeren bewees ook met welke zeer
eoede krachten de strijd zou worden beëindigd. Ten
slotte wist de heer Spoor, „Concordia". Haarlem,
zich veilig van de eerste plaats te verzekeren met
oen sprong van 1.77 M.. dit bewijst wel hoe inte-
resant ook dit nummer was.
En tot besluit kunnen we hier nog aan toevoe
gen het nummer touwtrekken, waar ook terdege om
gestreden is en men zich zoo maar niet gewonnen
gaf.
Bij de prijsuitreiking werd door den heer Jb.
Kaan met een toepasselijk woord allen dank gezegd
voor bet welslagen van dezen sportdag. Rest ons nog
te vermelden, dat nok hef woord nne werd gevoerd
door den heer Hof, lid van het Hoofdbestu.'r van
het K.N.G.V.
De uitslagen waren als volgt;
DAMES.
Hoogspringen.
l.R. v. Twisk, Bloemendaalsche G.V.. n'--.- -endaal.
1.45 M.; 2. N. van Rnlen Blanken. Olympia, Wieringer
waard, 1.42'A M.; 3. T. v. d. Kolk, Olympia, Wieringer
waard, 1.40 M.
Discuswerpen.
I. R. Bakker, Bloemendaalsche G.V., Bloemendaal,
29.62 M.; 2. H. P. Munnikus, Kraehl en Vlugheid. Am
sterdam. 28.15 M.; 3. M. van Wijk-Bosma, Allebé,
Hoorn. 26.46 M.
Kogels tooten.
I. H. P. Munnikus, Kracht en Vlugheid. Amster
dam, 10.05 M.; 2. R. v. Asselt, Bloemendaalsche GA'.,
Bloemendaal 9.78 M.; 3. M. van Wijk-Bosma, Allebé,
Hoorn. 9.30 M.
Verspringen.
1. T. v. d. Kolk, Olympia, Wieringerwaard, 4.88
M.; 2. B. van Asselt, Bloemendaalsche G.V., Bloemen
daal, 4.81 M.; 3. S. Buisman, Olympia, Aalsmeer, 4.64
Balwerpen.
1. I. Schoemaker, Achilles, Zaandam, 23.81 M.; 2.
H. P. Munnikes, Kracht en Vlugheid. Amsterdam.
22.88 M.; 3. M. van Wijk-Bosma, Allebé, Hoorn, 20.79
M.
100 Meter.
1. B. van Twisk, Bloemendaalsche G.V., Bloemen
daal, 13.4 sec.; 2. R. van Asselt, Bloemendaalsche G.V.„
Bloemendaal, 13.5 sec.; 3. M. Boorsma, Achilles, Zaan
dam, 13.6 sec.
4 X 100 M. estafette.
1. Olympia, Wieringerwaard, 54.8 sec.; 2. Bloemen
daalsche G.V., Bloemendaal, 56.2 sec.; 3. Olympia,
Aalsmeer, 59 sec.
Zweedsche estafette. 200—200—80—60 M.
1. Olympia, Wieringerwaard. 1 min. 4 sec.; 2. Olym
pia, Aalsmeer, 1 min. 6.1 sec.; 3. O.K.K., Den Helder,
1 min. 6.2 sec.
HEEREN.
K oge ls t o o ten.
1. T. Schaaf, „Aalsmeer", Aalsmeer. 11.43 M.; 2.
C. Pronk, Z.S.C., Burgerbrug, 10,33 M.; 3. C. de Boer,
..F. L. Jahn", Edam, 10,11 M.
80 0 Meter.
1. S. Woltje. Quick. Groningen, tijd 2 m. 11.2 sec.;
2. G. de Jonge. „Aalsmeer", Aalsmeer, tijd 2 m.,
12.8 sec.; 3. W. Couwenhove, Volharding, Purmerend,
tijd 2 m. 13.4 sec.
Verspringen.
1. K. Schenk, Olympia. Wieringerwaard, 6.38 M.;
2. H. Kiljan. Pro-Patria. Helder, 6,35 M.; 3. T. Schaaf,
„Aalsmeer", Aalsmeer. 6,15 M.
1500 Meter.
1. J. Bakema, Quick, Groningen, tijd 4 min. 34.8
sec.; 2. C. Bakker. De Halter. Alkmaar, tijd 4 min.
44.2 sec.; 3. Jac. de Koning, Volharding, Purmerend,
tijd 4 min. 48.6 sec.
Hoogspringen.
1. B. Spoor, Concordia, Haarlem, 1.77H M.; 2. K.
Schenk, Olympia, Wieringerwaard, 1,70 M.; 3. P.
Boot. Volharding» Purmerend, 1,65 M.
100 Me te r.
1. J. K. Leeuwerink, Concordia, Zaandam. 11.2
sec.; 2. H. Menninger. Quick. Groningen. 11.3 sec.;
3. M. Stremer, Volharding, Purmerend, 11,4 sec.
Hinkstapsprong.
1. K. Schenk. Olympia, Wieringerwaard. 13.46 M.;
2. H. Kiljan. Pro-Patria. Helder. 12.59 M.; 3. T.
Schaaf. „Aalsmeer". Aalsmeer, 12,33 M.
4X100 M. estafette.
1. „Ouick", Groningen, 46.4 sec.; 2. „Aalsmeer.",
Aalsmeer. 47 sec.; 3. „Olympia". Wieringerwaard,
geen tijd.
2 00 Meter Heeren.
l.J. K. Leeuwerink. Concordia. Zaandam. 23.8 sec.;
2. H. J. Jongkind, „Aalsmeer'Aalsmeer, 25 sec.; 3.
Barometerstand op Dinsdagmorgen 8 uur: 771 m.M
Vooruitzichten: Mooi weer.
Temperatuur: 16 gr. C. is 60 gr. F.
Fa. Gebr. ROTGANS
Gedipl. Oplicien, Schag'er»
HOOGZIJDE E 103.
Invoerrecht gedurende Juli met 66 pet. ver*
laagd. 35 wagons aardappelen per
dag meer uit Nederland.
De Duitsche regeering heeft voor het tijdperk
van heden tot 31 Juli het invoerrecht op aard
appelen verlaagd van 6 tot 2 mark per 100
kilo, terwijl het invoercontingent uit Nederland
verhoogd is met 35 wagons per dag.
Dit in verband met het gebrek aan aardappelen
in Duitschland, waarvan elders in dit nummer
reeds melding gemaakt wordt.
De Berlijnsche correspondent van de Times mankte
Zaterdag reeds melding van de moeilijkheden. De
aardappelhandelaren ie Berlijn, die hun hertellin
gen in ontvangst kwamen nemen, werden gerant
soeneerd, hetgeen tot krachtige protesten leidde.
Op verschillende plaatsen te Berlijn waren dien
dag geen aardappelen te verkrijgen. De omvang var
het tekort aan dit volks voedsel uit uitstek was niet
bekend. Do prijzen zijn natuurlijk omhoog geloonen.
Officieel wordt het tekort verklaard door moeilijk
heden met de aflevering tengevolge van de hooi- en
graanoogst. Aan het publiek wordt Ie verzekering
gegeven, dat de aanvoer van aardappelen reeds
toeneemt. In een officieele verklaring wordt verder
gezegd, dat de aardappeloogst dit jaar kleiner it
dan vorig jaar.
Een exporteur schrijft aan het „Alg. Hshl."
„Het is werkelijk interessant, zooals Nederland de
tuindersbelangen weet te behartigen.
In Duitschland vechten dc menschen niet alleen
in figuurlijken, maar ook in letterlijken zin om een
aardappel. In Berlijn werden reeds eenige hande
laren met gevangenisstraf bedreigd, daar zij te
hooge prijzen vroegen. De groen ten winkels zijn daar
vrijwel zonder aardapelen. Komt er een wagen aan,
dan maken de menschen queu prei es als in oor
logstijd, om iets te bemachtigen. I)i* gebeurt ook
in andere steden. De minimummnnt hpeft de Duit
sche regeering van 35 op 28 mm. gebracht. Duitsche
aardappelen, verleden jaar als veevoeder gebruikt,
gaan thans in de consumptie. Men kan inderdaad
van een groot gebrek op de Duitsche aardappel-
markt spreken. Men zou mogen verwachten, dat
onze regeering thans met succes zou kunnen on-
derhanedlen ov er en ruim contingent. In Duitsch
land nijpend gebrek, hier nog aardapelen voor ex
port beschikbaar. Mis. zoo druppelsgewijs mogen
een keer eens 50 of 100 wagens in, terwijl het tien
voudige makkelijk opgenomen zou worden.
De handel staat iederen dag voor nieuwe verras
singen en onzekerheden en onze regeering is schijn
baar machteloos om een dusdanige gunstige posi
tie te benutten.
Branden en overstroomingen.
Een Reuter-bericht uit New York maakt van het
volgende melding:
Zware regens, gepaard gaande met koelen wind,
hebben de stad, die zeventien dagen lang door een
record-hittegolf is geteisterd, verfrissching gebracht.
In de oostelijke staten van Amerika hadden talrijke
ongevallen van de warmte plaats. In Lancaster en
Plyladelphia hebben overstroomingen, veroorzaakt
door stortregens het verkeer ontwricht. To Phila-
delphia hebben bovendien stormen aanzienlijke
schade veroorzaakt. Te Franklin zijn zes huizen ver
brand, in den staat Pennsylvania hebben vijf bran
den gewoed.
GEHEEL DORP IN FRANKRIJK AFGEBRAND.
P a r ij s: In den nacht op Maandag is in het dorp
Fion bij Thonon een brand uitgebroken, die aan
gewakkerd door den wind, spoedig oversloeg op alle
20 woonhuizen van het plaatsje. Dc brandweer stond
machteloos tegenover de vuurzee. Dc bewoners, die
slechts het noodzakelijkste konden meenemen,
moesten in allerijl vluchten. Het is nog niet bekend of
slachtoffers zijn te betreuren.
OVERSTROOMINGEN IN NIEUW-ZEELAND.
Wellington: Tengevolge van buitengewoon
zware regenval zijn op Nieuw Zeeland groote over
stroomingen ontstaan. In North-Auckland staan vele
straten onder water. De spoorlijnen en landwegen zijn
over groote afstanden overstroomd. Tal van families
waren gedwongen om in den loop van den nacht
met behulp van booten te vluchten uit hun onder
water staande huizen.
J. J. van Balen Blanken. Olympia, Wieringerwaard,
25,1 sec.
Discuswerpen.
1. T. Schaaf. ..Aalsmeer". Aalsmeer. 34.23 M.: 2 K.
Schenk. Olympia, Wieringerwaard 33,39 M.; 3. C.
Pronk, Z.S.C., Burgerbrug. 29.09 M.
Touwtrekken t.m. 275 Kg.
1. „Volhnrding". Purmerend.
Touwtrekken hoven 275 Kg.
1. „Olympia", Wieringerwaard; 2. „Volharding",
Purmerend.