Het Werkfonds 1934. GROOTE BENZINE- ZWENDEL ONTDEKT. Zaterdag 21 Juli 1934. SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9520 Grooter veiligheid op den weg Nieuwe Motor- en Rijwielwet ingediend. GEVAAR VOOR WARSCHAU. De Weichsel wast snel. 150 MILLIOEN DOLLAR SCHADE. VERSTIKKENDE HITTE IN AMERIKA. HET CONFLICT IN FRANKRIJK. Taak en bevoegdheid van het bestuur. Ambtenaren te Zwolle slaan een goeden slag. DE MOOISTE FOTO TIJDELIJK ACCOORD TUSSCHEN ENGELAND EN NEDERLAND. Brutaal stuk op het Gorernor's Island. VAN 8100 METER HOOGTE. Zwaarder eischen voor een rijbewijs. Zware straffen voor dronken bestuur- ders. Snelheidsmaniakken opgepastl Ingediend is een ontwerp voor een nieuwe motor en rijwielwet, waarbij tevens de oude, thans vigec- rende motor- en rijwielwet wordt Ingetroken. Het wetsontwerp is in hoofdzaak ontleend aan de voor dellen van de motor- en rijwielcommissie. Het ontwerp beoogt twee doeleinden: verhooging van de veiligheid voor het veifccer, en vereenvoudi ging van de wet, die te veel bepalingen bevatte, waardoor een soepele en snelle aanpassing van de 'steeds wisselende eischen van het verkeer niet mo gelijk was. Twee der voornaamste bepalingen waardoor minister Kalf die grootero veiligheid poogt te bereiken, zijn vervat in nieuwe regelingen be treffende nummer, en rijbewijzen. Het onde nnmmerbewijs vervalt. Daarvoor in de plaats komt een rijtnigbewijs, dat dus afgegeven wordt voor het motorvoertuig. Het is gewenscht, dat de rijbewijzen afgegeven worden door of vanwege oen centraal orgaan, dat zoo noodig een onderzoek naar de geschiktheid van de motorrijtuigen kan instellen. Op deze wijze heeft de overheid het in de hand j-ijtuigbevvijzen te weigeren voor vehikels, die een 'gevaar zijn voor de veiligheid van het verkeer op 'den weg. j Do eischen voor het verkrijgen van een rijbewijs G-orden in zooverre verzwaard, dat de regeering na- ere bepalingen zal vaststellen, waaraan het rae- fdisch onderzoek moet voldoen. Bovendien krijgt de overheid de bevoegdheid houders van rijbewijzen, te wier aanzien twijfel be staat omtrent hun rijvaardigheid of geschiktheid tot het besturen van een motorrijtuig, aan een keu ring te onderwerpen en zoo noodig het rijbewijs in te trekken. Voorts wordt do afgifte van rijtuig- en ^rijbewijzen gecentraliseerd. Maximum snelheid. ^Belangrijk is ook de bepaling betreffende maxi mumsnelheid. Gemeentebesturen zullen slechts ■voor bepaalde wegen, waarop In het algemeen zeer groote verkeersdrukte heerscht, een maximumsnel heid van 12 K.M. per uur kunnen vaststellen. Ove rigens kunnen regelen omtrent maximumsnelheid slechts worden getroffen door de centrale overheid, bij algemeenen maatregel van bestuur. Verkeor en alcohol. Wat de scherpere controle betreft, breidt art. 2G de tegenwoordige bepaling van art. 22b (personen, die onder invloed van sterken drank verkeeren) uit ook tot hen, die andere rij- of voortuigen dan motorrijtui- gen of -rijwielen besturen. Immers, ook deze kunnen I groot gevaar op den weg veroorzaken. Zulke gevallen kunnen ingevolge art. 35 alleen met gevangenisstraf gestraft worden. Het groote gevaar hetwelk dergelijke lieden op den 'weg veroorzaken noopt tot zeer strenge maatregelen; [de overige weggebruikers moeten tegen de door hen '.veroorzaakte groote gevaren afdoende worden be- <schermd. Het rijden van zoodanige bestuurders op 1 de tegenwoordig druk bezette wegen, is als een zoo- idanige inbreuk op de algemeene veiligheid te beschou- jwen, dat deze handeling naar het oordeel van den mi- [nister zeker wel als een zeer .ernstig vergrijp mag worden gekenmerkt. Het is van belang, dat dit ook 'meer algemeen worde ingezien en dat men ook alge meen een dergelijk optreden niet als een vergrijp van geringe beteekenis blijft aanmerken. Het wel en wee, zelfs het leven van de overige weggebruikers kan hier- ,van afhangen. Verder is het mogelijk om dronken bestuurders on middellijk te beletten met het motorrijtuig verder te rijden of te gaan rijden, en in sommigo gevallen kan zelfs tot aan de rechterlijke uitspraak de ambtenaar van het Openbaar Ministerie hun rijbewijs inhouden. De bescherming van do veiligheid van de weggebrui kers maakt dit ingrijpen naar het oordeel van den minister noodig. Wettelijke verzekeringsplicht De minister zegt niet afwijzend te staan tegen over het denkbeeld om over te gaan tot opleggen van den plicht tot verzekering tegen de gevolgen van de wettelijke aansprakelijkheid van eigenaars, houders en bestuurders van motorrijtuigen. Dertig dorpen onder water. Wederom tientallen dooden. WARSCHAU, 20 Juli. (Reuter). Nabij de stad blijft de Weichsel buitengewoon snel wassen. In de buurt van Sandomir is de rivier bnilen de oevers getreden. Meer dan 30 plaatsen met ca. 30.000 inwoners staan onder water, meer dan 20.000 ha is overstroomd. Te Zajerze zijn 50 menschen verdronken, bij het reddingswerk kwamen een officier en 15 pi oniers om. Te Warschau zelf verwacht men het grootste gevaar pas heden. Er worden nooddijken opge worpen en afdeelingen pioniers en arbeiders ge reed gehouden. De balans der staking te San Francisco. San Francisco, De Gouverneur van San Francisco, Merriam, heeft geweigerd de nationale qarde uit de stad terug te trekken, zoo lang hij geen zekerheid heeft, dat de rust van blijvende» duur is. De door de staking ver oorzaakte schade wordt geschat op 150.000.000 dollar. Er zijn acht dooden gevallen en 197 ge wonden. Talrijke slachtoffers. Temperaturen van 115 graden. Reuter meldt uit New York: Dc hittegolf in het Midden-Westen en in den staat New York houdt aan. Te New York overleden Donderdag twee personen tengevolge van de hitte, in Nebraska negen en in Minnesota drie. De maximum-temperaturen lagen bijna overal bo ven de 32 graden Celsius. Uit Missouri wordt zelfs een hitte van 36 graden gemeld. Van andere zijde wordt gemeld, dat de voort durende hitte in de Vereen. Staten reeds meer dan 50 slachtoffers heelt gevergd. De hitte te New-York was gisteren tengevolge van de groote vochtigheid van de lucht, om te stikken. Te Kansas City heeft men een temperatuur van 42 gr. geregistreerd: in Oklahoma van 46 gr. Celsius (is 115 graden Fahrenheit). Groot watergebrek in het Zuid-Westen. In de Zuid-Westelijke staten heeft zich ten gevolge van de aanhoudende droogte een dringend water gebrek bemerkbaar gemaakt. Op vele plaatsen kan men slechts tegen betaling water verkrijgen. Dc sterfte onder het vee is ten gevolge van de water- schaarschto reeds zeer groot. Nog geen verandering in de politieke spanning. De politieke spanning tengevolge van het optre den van Tardieu, in het onderzoek van de beruch te Stawisky-zaak (zie ook elders in dit nummer) heeft volgens een telegram van Beuter uit Parijs nog geen wijziging ondergaan na de bijeenkomst van den kabinetsraad. De ministers konden het niet eens worden, zoodat Cftcron opdracht kreeg, zich naar Tournefcuille te begeven, waar dc min.-president vertoeft, om hem te verzoeken de zaak zelf ter hand te nemen. Een van de ministers had voorgesteld de oplossing te zoeken in het doen aftreden van de beide ministers van staat, maar liet is duidelijk, dat het ministerie dan zijn unie-karakter zou verliezen. Iedereen is op zijn stuk gebleven en een moeilijke toestand is ingetreden, die den invloed ondergaat van den geheelen politieke» toestand en niet alleen van het conflict ChautempsTardieu. Men is nu voornemens volgende week een kabi netsraad onder leiding van Doumergue te houden. De stemming in de radicale partij is in meerder heid verzoeningsgezind. Ook de ministers zijn over het algemeen optimistisch gestemd. De Stawisky-commissie. Ook Chéron zal gedagvaard worden. Dc Stawinsky-commissie heeft gister de door Tar dieu genoemde getuigen, waarvan deze tot tweomaal» toe een lijst aan den Zegelbewaarder had overhan digd. gehoord. De commissie besloot ook Chéron te dagvaarden, teneinde hem te vragen, waarom geen gevolg is gegeven aan de door Tardieu gedane me- dedeeling, dat zijn getuigenlijst het gerechtelijk on derzoek zou kunnen verhelderen. Nadere omschrijving der werken. Schrij ven van den voorzitter van den ministerraad. De voorzitter van den ministerraad, Dr. H. Colijn, heeft den volgenden brief gericht aan het bestuur van het werkfonds 1934. „Het is mij gebleken, dat er behoefte bestaat aan precizeering van taak en bevoegdheid van het be stuur van het werkfonds 1934, in verband waarmede de regeering er prijs op stelt van haar opvatting ter zake nader te doen blijken. Voorop sta, dat dc beslissing omtrent de uit te voeren werken bij dc regeernig berust, zoodat de taak van het bestuur hoofdzakelijk als van voorbe reidenden en adviseerenden aard moet worden be schouwd. In het bijzonder zal het navolgende tot de taak van het bestuur behooren: I. Een algemeen onderzoek en beoordeeling der bij bet Werkfonds ingediende projecten, waarbij binnen dc grenzen van het beschikbare credict, twee crite ria behooren te worden aangeland. a. Dc uit te voeren werken zullen ertoe moeten bijdragen de oeconomische werkkracht van het land te verstevigen. b. Dc uit te voeren werken zullen tot een substan- ticele vermindering van de werkloosheid moeten leiden, waarbij rekening is te houden zoowol met de situatie in het gehecle land als met plaatselijke omstandigheden. II. Het voeren van onderhandelingen met betrek king tot de voorwaarden, waaronder de in aanmer king komende werken zullen worden uitgevoerd. III. Het ter kennis brengen van de regeering, in den vorm van concrete voorstellen, van do resulta ten van den voorbereidenden arbeid, bedoeld onder I en II. Aan de technische voorbereiding van projecten neemt liet Werkfonds dus geen deel, terwijl ook de wijze van financieren niet tot de bemoeienis van het Werkfonds behoort. Bij de sub I t.m. III aangeduide werkzaamheden zal rekening zijn te houden met dc herkomst van dc ingediende projecten. Te dien aanzien is in hoofdzaak te onderscheiden tusschcn: 1. Rijkswerken; 2. Werken voor andere publiekrechtelijke orga nen (provincie, gemeente enz.); 3. Industrieele projecten. 1. Rijkswerken. Aangezien in eersle instantie alleen die Rijkswer ken in aanmerking komen, waarbij vervroegde uit- Petroleum ontkleurd en bij benzine ge mengd, waardoor men 2 ct. onder de markt kon gaan. Het mengsel echter fataal voor goede motoren. Gistermorgen hebben de ambtenaren van de ac- cijnscn en invoerrechten te Zwolle een schitteren den en reeds lang voorbereiden slag geslagen, door op 5000 liter geheel of gedeeltelijk ontkleurde petro leum beslag te leggen. Om de beteekenis van het feit te zien, is het noo dig terug te gaan naar den tijd voordat werd voor geschreven dat petroleum gekicur moest zijn. Van dc bona-fide Benzine-maatschappijon werd herhaaldelijk de regeering gewezen op bet feit, dat eerlijke handel onmogelijk werd gemaakt en het publiek op de schandelijkste wijze bedrogen, doordat er maatschappijen waren, die op de meest brutale wijze benzine en petroleum zouden mengen en het product als zuivere benzine in den handel brachten. Natuurlijk gebeurde het mengen clandestien, maar wist men hoe deze geschiedde, bijv. bij de Overijs- sclsche Benzine en Oliehandel, gevestigd te Zwolle. Deze onderneming kreeg tankscheepjes met 3 tanks benzine en één tank petroleum. Bij het overpompen in grondtanks werden naar bij een inval bleek eerst dc benzinetanks overgepompt. Daarna zou de tank petroleum bij diezelfde tanks worden gepompt. De inval van dc ambtenaren mislukte destijds, om- dfit zij 's nachts om tien minuten voor drie kwamen en van 's nachts 12 uur af wel reeds de benzine was overgepompt, maar men met de petroleum nog moest beginnen. De aanwijzingen dat er op groote schaal werd geknoeid werden echter zoo sterk, dat vorig jaar de wet afgekondigd werd, houdende verbod tot het mengen van benzine en petroleum en gebod tot bet kleuren van petroleum met 10 miligram Blau B. für Saponlack en 20 mlllgr. Purfurol per Kg. petro leum, die daardoor een scherpe, blauwe kleur kreeg. Ecnigen tijd was het toen uit met de knoeierijen, do prijzen van de benzine ontliepen elkaar niet veel moer, zooals ook bij de betrekkelijk kleine winst marge. die er in zit, begrijpelijk is. Tot opeens enkele van die reeds eerder verdachte ondernemingen en ook weer met name de O.B.O. met haar prijzen aan merkelijk, 1 soms 2 cent, zelfs 2*4 cent per liter, on der de markt ging. De verklaring van de z.g. „vrije" en veel gocdkoopcre benzine voldeed de controle ambtenaren niet, en zeer voorzichtig werd een scherpe controle ingesteld. Nu was bekend, dat er een Duitsch ontklcurings- middel van dc petroleum bestond en toen dan ook op een gegeven oogenblik een partij „gemalen steen" over de grens kwam, ging deze geheel ongehinderd door naar haar bestemming, maar een monstertje bleef achter. De proeven ermede leidden tot verras sende ,qn 3iog vepj gunstige;* resultaten, dan verwacht was. liet middel bleek niet alleen in een betrekke lijk korten tijd dc petroleum te ontkleuren, maar ook zelfs ecnigszins te ontvetten. Het gebruikte ontkleu- rihgsmidde! bleek na even naspoelen met water en drogen weer geheel bruikbaar te zijn voor een vdï- gende ontkleuring. voering op den voorgrond staat, is hiermee tevens aangegeven, welke werken tot uitvoering kunnen worden gebracht. Het onderzoek, bedoeld onder I a en b, zal zich dientengevolge kunnen beperken tot een overleg met don Rijkswaterstaat inzake de volgorde, waarin deze Rijkswerken tot uitvoering dienen te komen. Ter informatie van het bestuur zal van de zijde van den Rijkswaterstaat mededeeling worden ge daan omtrent het bedrag, dat uit het Fonds voor de hovcnbedcoldo vervroegde uitvoering wordt noodig geacht. 2. Werken voor andere, publiekrechtelijke organen, (provincie, gemeente, enz.) Met betrekking tot deze projecten zal het werk fonds bovenomschreven taak ten volle dienen te vervullen. Het zal voorts bij het sub 1 bedoelde onderzoek er voor moeten waken, dat niet het oog valt op wer ken, welke anders toch reeds nu zouden worden uitgevoerd. Er zal dus zooveel mogelijk getracht moeten worden die werken te entameeren, waarbij het werkfondsknrakter zich duidelijk demonstreert, al bestaat er geen bezwaar, in den aanvang een iet wat mindere maatstaf te dien aanzien te gebruiken, in verband met de wenscheliikheid om reeds spoedig werkgelegenheid te verschaffen. Ook dient het zich rekenschap te geven van de financieele gevolgen dezer werken, teneinde aan de regeering de gegevens te verschaffen voor de beoor deeling van de meest gcwenschte financiering ervan. In verhand met het groote aantal ontvangen voor stellen van deze tweede categorie is schifting ervan en toetsing aan de onder Ta en b genoemde criteria noodzakelijk. Teneinde het bestuur in staat te stel len de daaraan verhonden omvangrijken arbeid te verrichten is de regeering bereid een vijftal ingeni eurs van den rijkswaterstaat ter beschikking te stel len van bet Werkfonds, waarbij zif echter nogmaals den nadruk erop legt. dat dc technische voorberei ding van projecten geheel door bedoelde organen zelf dient te geschieden. tS» 3. Industrieele projecten. Het ligt in het voornemen der regeering, JOOftfs '■eeds hij monde van den minister-president bff de behandeling van het crediet. voor werkverruiming in 'e Tweede Kamer werd meegedeeld, aan het depar- 'ement van oeconomische zaken een klein bureau, •'ehoorende tot de afdoeling nijverheid in te ricKlen, 'af zich zal bezighouden met de behandeling van 'ndtistrieele vraagstukken op technisch en oecono- ■n'sch gebied. Ten aanzien van industrieele projecten fcaT de •mk van het Werkfonds derhalve in hoofdzaak hc- taan uit een algemeene toetsing aan de onder Ta en h genoemde criteria en uit een voorloopige schifting *n rangschikking van de binnengekomen onderwer ken, waarvan-de verdere behandeling zal geschieden •loor hef bovenbedoelde bureau. Rii deze verdere be handeling zal het bureau weer gebruik kunnen ma ken van hef advies van deskundigen in het bestuur ''kn raad van bijstand an advies) vertegenwoordigd of zich incidenteel bijzondere technische krachten k"nnen assnmeeren. De resultaten hiervan zullen daarna ter beoor deleins en beslissing worden voorgelegd aan de mi- nisterieele commissie van het werkfonds. De rogoering vertrouwt, dat zij door het boven staande te uwer kennis te brengen, aan het gebleken verlangen tot; afbakening van uwe taak en bevoegd heid zal hebben voldaan. Toen dan ook bleek, dat een deel van de zorgvul dig nagespeurde „gemalen steen" haar weg vond naar het depot van de Ü.B.O., werd de geheime con trole nog intenser en toen het oogenblik van inval bepaald werd op Vrijdagmorgen 6 uur, stond het re sultaat al van te voren vast: Er bleek aan een ge- heele rij fusten met petroleum het ontkleuringsmid del toegevoegd te zijn en de inhoud, die bemonsterd werd, bevond zich reeds in verschillende stadia van ontkleuring, een deel was reeds geheel ontkleurd. Zelfs als geheel zuivere benzine en de behandelde petroleum naast elkaar werden gesteld, moest een leek opletten om aan de grootere stukhcid en vettig heid van de petroleum het verschil te kunnen zien. Bij vermenging van de geprepareerde petroleum en benzine half om half is er geen leek, die het ver schil ziet, temeer daar ook de verschillende benzine soorten en petroleumsoorten in gewicht en geur nog al uiteenloopen Hoe funest het mengsel echter voor een goeden motor in het gebruik is, begrijpt iedere autokenner. Dat, het prijsverschil en de winstmarge belangrijk' zijn, is te begrijpen. Afgezien van den prijs van ben zine en petroleum, moet aan accijns worden betaald voor petroleum f 1.25, voor benzine f 1.25 plus f 6. per 100 K.G., dus alleen aan belasting is de benzine 6 cent per K.G. duurder. Men vermoedt, dat ongeveer een 25 pet. petroleum gemengd werd. Door bet preparaat wordt het kleur- iniddel Blau B. geheel aan de petroleum onttrokken. Of ook de furfurol geheel onttrokken wordt is nog in onderzoek. Dit is daarom van belang, dat anders de menging met (ontkleurde) petroleum zeer moeilijk zal zijn na te gaan. Van het preparaat werd .ongeveer 4 A 5 K.G. toege voegd aan een fust van 100 K.G. De Inhoud ontkleur de in één of twee dagen. Van de bevindingen is natuurlijk terstond kennis genomen aan de verschillende instanties, zoodat overal in ons land een strenge controle zal worden ingezet. Waarschijnlijk geschiedt deze vervalsching niet alleen te Zwolle bij de O.B.O.. maar vindt haar vertakkingen over het gcheelc land. Dat er nog wel een en ander werd omgezet aan deze „benzine" bewijst het feit, dat Vrijdagmorgen bij dc O.B.O. niet minder dan 5000 liter in bewerking zijnde petroleum in beslag werd genomen. De directeur van dc O.B.O. is do heer H. Th. E, te Ilottem. Dergelijke maatschappijen vindt men te Arnhem, n.1. de Geldcrsche Benzinehandel, in Utrecht, de O.B.I.M. enz. Al deze maatschappijen zouden hun producten betrekken van de N.O.P.I.M (Ned. Overzee Producten Import Mij.) te Amsterdam Opmerkelijk is. dat de Dedemvaartsche Stoomtram weg Mij., waarvan de heer L. thans president-commis saris is. enkelo jaren geleden een campagne begon voor den verkoop van benzinev aanvankelijk beneden den marktprijs. Den laatston' tijd betrekt zij haar benzine van de Shell. De benzinehandel is geheel op den achtergrond gekomen. Portret-Atelier JAC. DE BOER Keizerstraat DEN HELDER LONDEN. De Britsche minister van Buiten* landsohe Zaken, Sir John Simon, en de Neder- Iandsche gezant te Londen, Jhr. de Marees van Swinderen, hebben gisteren een tijdelijk Engelsch- Nederlandsche handelsovereenkomst geteekend, welke op 1 Augustus van kracht wordt. Aangezien het niet mogelijk is gebleken een volle dige handelsovereenkomst te sluiten tusschen het Ver- cenigd Koninkrijk en Nederland, zijn de onder handelingen beëindigd met een notawisseling, welke gisteravond heeft plaats gevonden. Deze nota's brengen het handelsverkeer tusschen de beide landen op een billijke basis en komen tege moet aan den Britschen eisch een volledig aandeel te ontvangen in alle quota zonder extra-compensatie te geven. Daartegenover staat het Vereenigd Konink rijk Nederland dezelfde behandeling too als steeds heeft bestaan. Gevangene bevrijd onder de oogen der militairen. New York: Het Governor's Island, gelegen te genover de wolkenkrabberswijk in de haven, is gis ter het tooneel geweest van een brutale bevrijding van een gevangene. Een onbekend persoon landde, met een revolver gewapend, op het eiland, om een militair gevange ne, die een vriend van hem was, te bevrijden. De gevangene werkte met twee lotgenooten aan de zuidzijde van het eiland. De bevrijder dwong met voorgehouden revolver den schildwacht, zijn geweer neer te leggen. Ook de inzittenden van een aange komen legerwagen werden gedwongen, zich naast den schildwacht op te stellen. Daarna begaf de ver metele bevrijder zich met den gevangene in de roei boot, waarmede hij gekomen was, en wist te ontko men. De Russische piloot, Ewdokimow over zijn record-parachutesprong. Leningrad. De piloot Ewdokimow die dezer da gen per parachute van een hoogte van S100 meter is gesprongen en daarmede het bestaande record heeft geslagen heeft thans medegedeeld, dat hij zich reeds sedert Maart voor dezen sprong had voorbereid. Tij dens de vlucht en bij het naar beneden springen heeft hfl gebruik^ gemaakt van een zuurstofapparaat. Toen hot vliegtuig, dat. plaats bood voor twee perso nen Op 8100 meter was aangekomen, cirkelde de pi loot hoven het vliegveld. Het weer sloeg plotseling onj. Wolken verduisterden het uitzicht. Toen de vlie ger lilt het toestel sprong, werd hij onmiddellijk door oen krachtige luchtstroom gegrepen, waardoor hij met het hoofd naar beneden ongeveer 3000 M. viel. De eerste 400 meter wentelde hij met onzaggelijkc snelheid om zijn eigen as. De eerste wolkbank pas seerde hij op een hoogte van 5500 meter. Op 4000 me ter kwam hij weer in de wolken en viel gedurende 500 meter verder geheel omgeven door wolken. Ten einde beter te kunnen zien rukte hij zich masker en bril van het gelaat. Eerst on 700 meter boven de op pervlakte van dc aarde kwam bij uit de wolken te voorschijn. Naar hij later vertelde kostte liet hem ongehoorde wilskracht om niet eerder dan 142 seconden na den sprong, zooals hij zich voorgenomen had, de para chute te openen." Op 200 meter hoven den grond trok ik zoo vertelde bij aan het touw. waarop de parachute onmiddellijk opende, gelukkig kwam ik neer on een vlak terrein." Toon hij eenmaal ge land was, voelde hij zich volkomen friseh, maar lm had alleen den wpnsch onmiddellijk te gaan slapen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 9