Het Werkfonds
1934.
GROOTE BENZINE-
ZWENDEL ONTDEKT.
Zaterdag 21 Juli 1934.
SCHAGER COURANT.
Derde blad. No. 9520
Grooter veiligheid
op den weg
Nieuwe Motor- en Rijwielwet
ingediend.
GEVAAR VOOR WARSCHAU.
De Weichsel wast snel.
150 MILLIOEN DOLLAR SCHADE.
VERSTIKKENDE HITTE IN AMERIKA.
HET CONFLICT IN FRANKRIJK.
Taak en bevoegdheid van
het bestuur.
Ambtenaren te Zwolle slaan een
goeden slag.
DE MOOISTE FOTO
TIJDELIJK ACCOORD TUSSCHEN
ENGELAND EN NEDERLAND.
Brutaal stuk op het Gorernor's Island.
VAN 8100 METER HOOGTE.
Zwaarder eischen voor een rijbewijs.
Zware straffen voor dronken bestuur-
ders. Snelheidsmaniakken
opgepastl
Ingediend is een ontwerp voor een nieuwe motor
en rijwielwet, waarbij tevens de oude, thans vigec-
rende motor- en rijwielwet wordt Ingetroken. Het
wetsontwerp is in hoofdzaak ontleend aan de voor
dellen van de motor- en rijwielcommissie.
Het ontwerp beoogt twee doeleinden: verhooging
van de veiligheid voor het veifccer, en vereenvoudi
ging van de wet, die te veel bepalingen bevatte,
waardoor een soepele en snelle aanpassing van de
'steeds wisselende eischen van het verkeer niet mo
gelijk was.
Twee der voornaamste bepalingen waardoor
minister Kalf die grootero veiligheid poogt te
bereiken, zijn vervat in nieuwe regelingen be
treffende nummer, en rijbewijzen. Het onde
nnmmerbewijs vervalt. Daarvoor in de plaats
komt een rijtnigbewijs, dat dus afgegeven
wordt voor het motorvoertuig.
Het is gewenscht, dat de rijbewijzen afgegeven
worden door of vanwege oen centraal orgaan, dat
zoo noodig een onderzoek naar de geschiktheid van
de motorrijtuigen kan instellen.
Op deze wijze heeft de overheid het in de hand
j-ijtuigbevvijzen te weigeren voor vehikels, die een
'gevaar zijn voor de veiligheid van het verkeer op
'den weg.
j Do eischen voor het verkrijgen van een rijbewijs
G-orden in zooverre verzwaard, dat de regeering na-
ere bepalingen zal vaststellen, waaraan het rae-
fdisch onderzoek moet voldoen.
Bovendien krijgt de overheid de bevoegdheid
houders van rijbewijzen, te wier aanzien twijfel be
staat omtrent hun rijvaardigheid of geschiktheid
tot het besturen van een motorrijtuig, aan een keu
ring te onderwerpen en zoo noodig het rijbewijs in
te trekken. Voorts wordt do afgifte van rijtuig- en
^rijbewijzen gecentraliseerd.
Maximum snelheid.
^Belangrijk is ook de bepaling betreffende maxi
mumsnelheid. Gemeentebesturen zullen slechts
■voor bepaalde wegen, waarop In het algemeen zeer
groote verkeersdrukte heerscht, een maximumsnel
heid van 12 K.M. per uur kunnen vaststellen. Ove
rigens kunnen regelen omtrent maximumsnelheid
slechts worden getroffen door de centrale overheid,
bij algemeenen maatregel van bestuur.
Verkeor en alcohol.
Wat de scherpere controle betreft, breidt art. 2G
de tegenwoordige bepaling van art. 22b (personen, die
onder invloed van sterken drank verkeeren) uit ook
tot hen, die andere rij- of voortuigen dan motorrijtui-
gen of -rijwielen besturen. Immers, ook deze kunnen
I groot gevaar op den weg veroorzaken. Zulke gevallen
kunnen ingevolge art. 35 alleen met gevangenisstraf
gestraft worden.
Het groote gevaar hetwelk dergelijke lieden op den
'weg veroorzaken noopt tot zeer strenge maatregelen;
[de overige weggebruikers moeten tegen de door hen
'.veroorzaakte groote gevaren afdoende worden be-
<schermd. Het rijden van zoodanige bestuurders op
1 de tegenwoordig druk bezette wegen, is als een zoo-
idanige inbreuk op de algemeene veiligheid te beschou-
jwen, dat deze handeling naar het oordeel van den mi-
[nister zeker wel als een zeer .ernstig vergrijp mag
worden gekenmerkt. Het is van belang, dat dit ook
'meer algemeen worde ingezien en dat men ook alge
meen een dergelijk optreden niet als een vergrijp van
geringe beteekenis blijft aanmerken. Het wel en wee,
zelfs het leven van de overige weggebruikers kan hier-
,van afhangen.
Verder is het mogelijk om dronken bestuurders on
middellijk te beletten met het motorrijtuig verder te
rijden of te gaan rijden, en in sommigo gevallen kan
zelfs tot aan de rechterlijke uitspraak de ambtenaar
van het Openbaar Ministerie hun rijbewijs inhouden.
De bescherming van do veiligheid van de weggebrui
kers maakt dit ingrijpen naar het oordeel van den
minister noodig.
Wettelijke verzekeringsplicht
De minister zegt niet afwijzend te staan tegen
over het denkbeeld om over te gaan tot opleggen
van den plicht tot verzekering tegen de gevolgen
van de wettelijke aansprakelijkheid van eigenaars,
houders en bestuurders van motorrijtuigen.
Dertig dorpen onder water. Wederom
tientallen dooden.
WARSCHAU, 20 Juli. (Reuter). Nabij de stad
blijft de Weichsel buitengewoon snel wassen.
In de buurt van Sandomir is de rivier bnilen
de oevers getreden. Meer dan 30 plaatsen met ca.
30.000 inwoners staan onder water, meer dan
20.000 ha is overstroomd.
Te Zajerze zijn 50 menschen verdronken, bij
het reddingswerk kwamen een officier en 15 pi
oniers om.
Te Warschau zelf verwacht men het grootste
gevaar pas heden. Er worden nooddijken opge
worpen en afdeelingen pioniers en arbeiders ge
reed gehouden.
De balans der staking te San Francisco.
San Francisco, De Gouverneur van
San Francisco, Merriam, heeft geweigerd de
nationale qarde uit de stad terug te trekken,
zoo lang hij geen zekerheid heeft, dat de rust
van blijvende» duur is. De door de staking ver
oorzaakte schade wordt geschat op 150.000.000
dollar. Er zijn acht dooden gevallen en 197 ge
wonden.
Talrijke slachtoffers. Temperaturen
van 115 graden.
Reuter meldt uit New York:
Dc hittegolf in het Midden-Westen en in den staat
New York houdt aan.
Te New York overleden Donderdag twee personen
tengevolge van de hitte, in Nebraska negen en in
Minnesota drie.
De maximum-temperaturen lagen bijna overal bo
ven de 32 graden Celsius.
Uit Missouri wordt zelfs een hitte van 36 graden
gemeld.
Van andere zijde wordt gemeld, dat de voort
durende hitte in de Vereen. Staten reeds
meer dan 50 slachtoffers heelt gevergd.
De hitte te New-York was gisteren tengevolge
van de groote vochtigheid van de lucht, om
te stikken. Te Kansas City heeft men een
temperatuur van 42 gr. geregistreerd: in
Oklahoma van 46 gr. Celsius (is 115 graden
Fahrenheit).
Groot watergebrek in het Zuid-Westen.
In de Zuid-Westelijke staten heeft zich ten gevolge
van de aanhoudende droogte een dringend water
gebrek bemerkbaar gemaakt. Op vele plaatsen kan
men slechts tegen betaling water verkrijgen. Dc
sterfte onder het vee is ten gevolge van de water-
schaarschto reeds zeer groot.
Nog geen verandering in de politieke
spanning.
De politieke spanning tengevolge van het optre
den van Tardieu, in het onderzoek van de beruch
te Stawisky-zaak (zie ook elders in dit nummer)
heeft volgens een telegram van Beuter uit Parijs
nog geen wijziging ondergaan na de bijeenkomst
van den kabinetsraad. De ministers konden het
niet eens worden, zoodat Cftcron opdracht kreeg,
zich naar Tournefcuille te begeven, waar dc
min.-president vertoeft, om hem te verzoeken de
zaak zelf ter hand te nemen.
Een van de ministers had voorgesteld de oplossing
te zoeken in het doen aftreden van de beide ministers
van staat, maar liet is duidelijk, dat het ministerie
dan zijn unie-karakter zou verliezen.
Iedereen is op zijn stuk gebleven en een moeilijke
toestand is ingetreden, die den invloed ondergaat van
den geheelen politieke» toestand en niet alleen van
het conflict ChautempsTardieu.
Men is nu voornemens volgende week een kabi
netsraad onder leiding van Doumergue te houden.
De stemming in de radicale partij is in meerder
heid verzoeningsgezind. Ook de ministers zijn over
het algemeen optimistisch gestemd.
De Stawisky-commissie. Ook Chéron
zal gedagvaard worden.
Dc Stawinsky-commissie heeft gister de door Tar
dieu genoemde getuigen, waarvan deze tot tweomaal»
toe een lijst aan den Zegelbewaarder had overhan
digd. gehoord. De commissie besloot ook Chéron te
dagvaarden, teneinde hem te vragen, waarom geen
gevolg is gegeven aan de door Tardieu gedane me-
dedeeling, dat zijn getuigenlijst het gerechtelijk on
derzoek zou kunnen verhelderen.
Nadere omschrijving der werken. Schrij
ven van den voorzitter van den
ministerraad.
De voorzitter van den ministerraad, Dr. H. Colijn,
heeft den volgenden brief gericht aan het bestuur
van het werkfonds 1934.
„Het is mij gebleken, dat er behoefte bestaat aan
precizeering van taak en bevoegdheid van het be
stuur van het werkfonds 1934, in verband waarmede
de regeering er prijs op stelt van haar opvatting ter
zake nader te doen blijken.
Voorop sta, dat dc beslissing omtrent de uit te
voeren werken bij dc regeernig berust, zoodat de
taak van het bestuur hoofdzakelijk als van voorbe
reidenden en adviseerenden aard moet worden be
schouwd. In het bijzonder zal het navolgende tot de
taak van het bestuur behooren:
I. Een algemeen onderzoek en beoordeeling der bij
bet Werkfonds ingediende projecten, waarbij binnen
dc grenzen van het beschikbare credict, twee crite
ria behooren te worden aangeland.
a. Dc uit te voeren werken zullen ertoe moeten
bijdragen de oeconomische werkkracht van het land
te verstevigen.
b. Dc uit te voeren werken zullen tot een substan-
ticele vermindering van de werkloosheid moeten
leiden, waarbij rekening is te houden zoowol met
de situatie in het gehecle land als met plaatselijke
omstandigheden.
II. Het voeren van onderhandelingen met betrek
king tot de voorwaarden, waaronder de in aanmer
king komende werken zullen worden uitgevoerd.
III. Het ter kennis brengen van de regeering, in
den vorm van concrete voorstellen, van do resulta
ten van den voorbereidenden arbeid, bedoeld onder
I en II.
Aan de technische voorbereiding van projecten
neemt liet Werkfonds dus geen deel, terwijl ook de
wijze van financieren niet tot de bemoeienis van het
Werkfonds behoort.
Bij de sub I t.m. III aangeduide werkzaamheden
zal rekening zijn te houden met dc herkomst van dc
ingediende projecten.
Te dien aanzien is in hoofdzaak te onderscheiden
tusschcn:
1. Rijkswerken;
2. Werken voor andere publiekrechtelijke orga
nen (provincie, gemeente enz.);
3. Industrieele projecten.
1. Rijkswerken.
Aangezien in eersle instantie alleen die Rijkswer
ken in aanmerking komen, waarbij vervroegde uit-
Petroleum ontkleurd en bij benzine ge
mengd, waardoor men 2 ct. onder
de markt kon gaan. Het
mengsel echter fataal voor
goede motoren.
Gistermorgen hebben de ambtenaren van de ac-
cijnscn en invoerrechten te Zwolle een schitteren
den en reeds lang voorbereiden slag geslagen, door
op 5000 liter geheel of gedeeltelijk ontkleurde petro
leum beslag te leggen.
Om de beteekenis van het feit te zien, is het noo
dig terug te gaan naar den tijd voordat werd voor
geschreven dat petroleum gekicur moest zijn.
Van dc bona-fide Benzine-maatschappijon werd
herhaaldelijk de regeering gewezen op bet feit, dat
eerlijke handel onmogelijk werd gemaakt en het
publiek op de schandelijkste wijze bedrogen, doordat
er maatschappijen waren, die op de meest brutale
wijze benzine en petroleum zouden mengen en het
product als zuivere benzine in den handel brachten.
Natuurlijk gebeurde het mengen clandestien, maar
wist men hoe deze geschiedde, bijv. bij de Overijs-
sclsche Benzine en Oliehandel, gevestigd te Zwolle.
Deze onderneming kreeg tankscheepjes met 3 tanks
benzine en één tank petroleum. Bij het overpompen
in grondtanks werden naar bij een inval bleek
eerst dc benzinetanks overgepompt. Daarna zou de
tank petroleum bij diezelfde tanks worden gepompt.
De inval van dc ambtenaren mislukte destijds, om-
dfit zij 's nachts om tien minuten voor drie kwamen
en van 's nachts 12 uur af wel reeds de benzine was
overgepompt, maar men met de petroleum nog moest
beginnen. De aanwijzingen dat er op groote schaal
werd geknoeid werden echter zoo sterk, dat vorig
jaar de wet afgekondigd werd, houdende verbod tot
het mengen van benzine en petroleum en gebod tot
bet kleuren van petroleum met 10 miligram Blau B.
für Saponlack en 20 mlllgr. Purfurol per Kg. petro
leum, die daardoor een scherpe, blauwe kleur kreeg.
Ecnigen tijd was het toen uit met de knoeierijen,
do prijzen van de benzine ontliepen elkaar niet veel
moer, zooals ook bij de betrekkelijk kleine winst
marge. die er in zit, begrijpelijk is. Tot opeens enkele
van die reeds eerder verdachte ondernemingen en
ook weer met name de O.B.O. met haar prijzen aan
merkelijk, 1 soms 2 cent, zelfs 2*4 cent per liter, on
der de markt ging. De verklaring van de z.g. „vrije"
en veel gocdkoopcre benzine voldeed de controle
ambtenaren niet, en zeer voorzichtig werd een
scherpe controle ingesteld.
Nu was bekend, dat er een Duitsch ontklcurings-
middel van dc petroleum bestond en toen dan ook
op een gegeven oogenblik een partij „gemalen steen"
over de grens kwam, ging deze geheel ongehinderd
door naar haar bestemming, maar een monstertje
bleef achter. De proeven ermede leidden tot verras
sende ,qn 3iog vepj gunstige;* resultaten, dan verwacht
was. liet middel bleek niet alleen in een betrekke
lijk korten tijd dc petroleum te ontkleuren, maar ook
zelfs ecnigszins te ontvetten. Het gebruikte ontkleu-
rihgsmidde! bleek na even naspoelen met water en
drogen weer geheel bruikbaar te zijn voor een vdï-
gende ontkleuring.
voering op den voorgrond staat, is hiermee tevens
aangegeven, welke werken tot uitvoering kunnen
worden gebracht.
Het onderzoek, bedoeld onder I a en b, zal zich
dientengevolge kunnen beperken tot een overleg met
don Rijkswaterstaat inzake de volgorde, waarin deze
Rijkswerken tot uitvoering dienen te komen.
Ter informatie van het bestuur zal van de zijde
van den Rijkswaterstaat mededeeling worden ge
daan omtrent het bedrag, dat uit het Fonds voor de
hovcnbedcoldo vervroegde uitvoering wordt noodig
geacht.
2. Werken voor andere, publiekrechtelijke
organen, (provincie, gemeente, enz.)
Met betrekking tot deze projecten zal het werk
fonds bovenomschreven taak ten volle dienen te
vervullen.
Het zal voorts bij het sub 1 bedoelde onderzoek er
voor moeten waken, dat niet het oog valt op wer
ken, welke anders toch reeds nu zouden worden
uitgevoerd. Er zal dus zooveel mogelijk getracht
moeten worden die werken te entameeren, waarbij
het werkfondsknrakter zich duidelijk demonstreert,
al bestaat er geen bezwaar, in den aanvang een iet
wat mindere maatstaf te dien aanzien te gebruiken,
in verband met de wenscheliikheid om reeds spoedig
werkgelegenheid te verschaffen.
Ook dient het zich rekenschap te geven van de
financieele gevolgen dezer werken, teneinde aan de
regeering de gegevens te verschaffen voor de beoor
deeling van de meest gcwenschte financiering ervan.
In verhand met het groote aantal ontvangen voor
stellen van deze tweede categorie is schifting ervan
en toetsing aan de onder Ta en b genoemde criteria
noodzakelijk. Teneinde het bestuur in staat te stel
len de daaraan verhonden omvangrijken arbeid te
verrichten is de regeering bereid een vijftal ingeni
eurs van den rijkswaterstaat ter beschikking te stel
len van bet Werkfonds, waarbij zif echter nogmaals
den nadruk erop legt. dat dc technische voorberei
ding van projecten geheel door bedoelde organen
zelf dient te geschieden. tS»
3. Industrieele projecten.
Het ligt in het voornemen der regeering, JOOftfs
'■eeds hij monde van den minister-president bff de
behandeling van het crediet. voor werkverruiming in
'e Tweede Kamer werd meegedeeld, aan het depar-
'ement van oeconomische zaken een klein bureau,
•'ehoorende tot de afdoeling nijverheid in te ricKlen,
'af zich zal bezighouden met de behandeling van
'ndtistrieele vraagstukken op technisch en oecono-
■n'sch gebied.
Ten aanzien van industrieele projecten fcaT de
•mk van het Werkfonds derhalve in hoofdzaak hc-
taan uit een algemeene toetsing aan de onder Ta en
h genoemde criteria en uit een voorloopige schifting
*n rangschikking van de binnengekomen onderwer
ken, waarvan-de verdere behandeling zal geschieden
•loor hef bovenbedoelde bureau. Rii deze verdere be
handeling zal het bureau weer gebruik kunnen ma
ken van hef advies van deskundigen in het bestuur
''kn raad van bijstand an advies) vertegenwoordigd
of zich incidenteel bijzondere technische krachten
k"nnen assnmeeren.
De resultaten hiervan zullen daarna ter beoor
deleins en beslissing worden voorgelegd aan de mi-
nisterieele commissie van het werkfonds.
De rogoering vertrouwt, dat zij door het boven
staande te uwer kennis te brengen, aan het gebleken
verlangen tot; afbakening van uwe taak en bevoegd
heid zal hebben voldaan.
Toen dan ook bleek, dat een deel van de zorgvul
dig nagespeurde „gemalen steen" haar weg vond
naar het depot van de Ü.B.O., werd de geheime con
trole nog intenser en toen het oogenblik van inval
bepaald werd op Vrijdagmorgen 6 uur, stond het re
sultaat al van te voren vast: Er bleek aan een ge-
heele rij fusten met petroleum het ontkleuringsmid
del toegevoegd te zijn en de inhoud, die bemonsterd
werd, bevond zich reeds in verschillende stadia van
ontkleuring, een deel was reeds geheel ontkleurd.
Zelfs als geheel zuivere benzine en de behandelde
petroleum naast elkaar werden gesteld, moest een
leek opletten om aan de grootere stukhcid en vettig
heid van de petroleum het verschil te kunnen zien.
Bij vermenging van de geprepareerde petroleum en
benzine half om half is er geen leek, die het ver
schil ziet, temeer daar ook de verschillende benzine
soorten en petroleumsoorten in gewicht en geur nog
al uiteenloopen
Hoe funest het mengsel echter voor een goeden
motor in het gebruik is, begrijpt iedere autokenner.
Dat, het prijsverschil en de winstmarge belangrijk'
zijn, is te begrijpen. Afgezien van den prijs van ben
zine en petroleum, moet aan accijns worden betaald
voor petroleum f 1.25, voor benzine f 1.25 plus f 6.
per 100 K.G., dus alleen aan belasting is de benzine
6 cent per K.G. duurder.
Men vermoedt, dat ongeveer een 25 pet. petroleum
gemengd werd. Door bet preparaat wordt het kleur-
iniddel Blau B. geheel aan de petroleum onttrokken.
Of ook de furfurol geheel onttrokken wordt is nog in
onderzoek. Dit is daarom van belang, dat anders de
menging met (ontkleurde) petroleum zeer moeilijk
zal zijn na te gaan.
Van het preparaat werd .ongeveer 4 A 5 K.G. toege
voegd aan een fust van 100 K.G. De Inhoud ontkleur
de in één of twee dagen.
Van de bevindingen is natuurlijk terstond kennis
genomen aan de verschillende instanties, zoodat
overal in ons land een strenge controle zal worden
ingezet. Waarschijnlijk geschiedt deze vervalsching
niet alleen te Zwolle bij de O.B.O.. maar vindt haar
vertakkingen over het gcheelc land.
Dat er nog wel een en ander werd omgezet aan
deze „benzine" bewijst het feit, dat Vrijdagmorgen
bij dc O.B.O. niet minder dan 5000 liter in bewerking
zijnde petroleum in beslag werd genomen.
De directeur van dc O.B.O. is do heer H. Th. E,
te Ilottem. Dergelijke maatschappijen vindt men te
Arnhem, n.1. de Geldcrsche Benzinehandel, in
Utrecht, de O.B.I.M. enz. Al deze maatschappijen
zouden hun producten betrekken van de N.O.P.I.M
(Ned. Overzee Producten Import Mij.) te Amsterdam
Opmerkelijk is. dat de Dedemvaartsche Stoomtram
weg Mij., waarvan de heer L. thans president-commis
saris is. enkelo jaren geleden een campagne begon
voor den verkoop van benzinev aanvankelijk beneden
den marktprijs. Den laatston' tijd betrekt zij haar
benzine van de Shell. De benzinehandel is geheel
op den achtergrond gekomen.
Portret-Atelier JAC. DE BOER
Keizerstraat DEN HELDER
LONDEN. De Britsche minister van Buiten*
landsohe Zaken, Sir John Simon, en de Neder-
Iandsche gezant te Londen, Jhr. de Marees van
Swinderen, hebben gisteren een tijdelijk Engelsch-
Nederlandsche handelsovereenkomst geteekend,
welke op 1 Augustus van kracht wordt.
Aangezien het niet mogelijk is gebleken een volle
dige handelsovereenkomst te sluiten tusschen het Ver-
cenigd Koninkrijk en Nederland, zijn de onder
handelingen beëindigd met een notawisseling, welke
gisteravond heeft plaats gevonden.
Deze nota's brengen het handelsverkeer tusschen
de beide landen op een billijke basis en komen tege
moet aan den Britschen eisch een volledig aandeel
te ontvangen in alle quota zonder extra-compensatie
te geven. Daartegenover staat het Vereenigd Konink
rijk Nederland dezelfde behandeling too als steeds
heeft bestaan.
Gevangene bevrijd onder de oogen der militairen.
New York: Het Governor's Island, gelegen te
genover de wolkenkrabberswijk in de haven, is gis
ter het tooneel geweest van een brutale bevrijding
van een gevangene.
Een onbekend persoon landde, met een revolver
gewapend, op het eiland, om een militair gevange
ne, die een vriend van hem was, te bevrijden.
De gevangene werkte met twee lotgenooten aan
de zuidzijde van het eiland. De bevrijder dwong met
voorgehouden revolver den schildwacht, zijn geweer
neer te leggen. Ook de inzittenden van een aange
komen legerwagen werden gedwongen, zich naast
den schildwacht op te stellen. Daarna begaf de ver
metele bevrijder zich met den gevangene in de roei
boot, waarmede hij gekomen was, en wist te ontko
men.
De Russische piloot, Ewdokimow over
zijn record-parachutesprong.
Leningrad. De piloot Ewdokimow die dezer da
gen per parachute van een hoogte van S100 meter is
gesprongen en daarmede het bestaande record heeft
geslagen heeft thans medegedeeld, dat hij zich reeds
sedert Maart voor dezen sprong had voorbereid. Tij
dens de vlucht en bij het naar beneden springen
heeft hfl gebruik^ gemaakt van een zuurstofapparaat.
Toen hot vliegtuig, dat. plaats bood voor twee perso
nen Op 8100 meter was aangekomen, cirkelde de pi
loot hoven het vliegveld. Het weer sloeg plotseling
onj. Wolken verduisterden het uitzicht. Toen de vlie
ger lilt het toestel sprong, werd hij onmiddellijk door
oen krachtige luchtstroom gegrepen, waardoor hij
met het hoofd naar beneden ongeveer 3000 M. viel.
De eerste 400 meter wentelde hij met onzaggelijkc
snelheid om zijn eigen as. De eerste wolkbank pas
seerde hij op een hoogte van 5500 meter. Op 4000 me
ter kwam hij weer in de wolken en viel gedurende
500 meter verder geheel omgeven door wolken. Ten
einde beter te kunnen zien rukte hij zich masker en
bril van het gelaat. Eerst on 700 meter boven de op
pervlakte van dc aarde kwam bij uit de wolken te
voorschijn.
Naar hij later vertelde kostte liet hem ongehoorde
wilskracht om niet eerder dan 142 seconden na den
sprong, zooals hij zich voorgenomen had, de para
chute te openen." Op 200 meter hoven den grond
trok ik zoo vertelde bij aan het touw. waarop
de parachute onmiddellijk opende, gelukkig kwam
ik neer on een vlak terrein." Toon hij eenmaal ge
land was, voelde hij zich volkomen friseh, maar lm
had alleen den wpnsch onmiddellijk te gaan slapen.