HONIG'S BOUILLONBLOKJES Ihans 6 voor IOcL
Kano.
EEN SPROOKJESVORST
OP REIS.
Radioprogramma
De Bey van Tunis in Frankrijk.
Eenige dagen geleden landde tijdens liet heete
middaguur in dc haven van Marseille een prachtig
wit jacht met roode schoorsteenen en zilveren em
blemen. Een reeks stevige barkassen stoomde ter
begroeting tegemoet. De sirenes van dc omringende
stoomers en fabrieken maakten een oorverdoovend
lawaai. Op alle huizen aan dc quai wapperde dc
driekleur. Een militaire kapel speelde de Marseil-
laise en geheel Marseille zwaaide met zakdoeken,
toen Z. 11. Achmed Pasja, dc Bey van Tunis, zijn
voet oi> Franschcn bodem zette.
Óver een bloemcntapijt schreden hij en zijn met
ridderorden overladen gevolg naar hun wagens,
liet was voor het eerst sedert jaren dat de Afri-
kaansche vorst weer in oen auto zat. In zijn va
derland rijdt hij zelden uit en als hij zijn palcis
verlaat, dan gebruikt hij een kalcs.
Parijs ontving den grijzen koning uiterst harte
lijk. Dc vlaggen van dc twee bevriende rijken tooi
den het raadhuis. Een eerewacht in gala-uniform
stond opgesteld; ministers hielden redevoeringen:
officieel Parijs was en bloc aanwezig. De Bcv
schreef zich in het gouden boek der stad en reed
dan naar het Elysce, waar hij bij den president di
neerde.
Wie is deze merkwaardig Afrikaansche monarch,
die met roode fez, zwarte vest en roode. goudbe-
stikte broek over het groote water gereisd kwam?
Waarom bewijst men hem in Frankrijk zooveel
eer? Is hij een kalief uit 1001-nacht? Is hij een
absolute potentaat, die van het geld van zijn be
lastingbetalers schitterende feesten arrangeert'?
Niets van dit alles is geheel juist.
Ahmed Pasja leeft weliswaar als een kalief in
een paleizenstad uit 1001, maar hij heeft geen
harem, maar een gelukkig gezin. Hij wordt wel
iswaar beschouwd als een haltgod, die tusschen
hemel en aarde zweeft, maar hij buit zijn positie
i.iet uit. maar leeft bescheiden en rustig. Zijn resi
dentie is La Marsu, waarvan de tuinen als het
ware over de Middellandsche Zee hangen. Er in
staan talrijke gebouwen: rococo villa's wisselen af
met de modernste bouwwerken; een breede galerij
met groene ruiten leidt naar het binnenhof van
het paleis. In do schaduw der laurierboomen stuat
de lijfwacht van den Bey. groote, bruine kerels in
rood blauwe uniform. Zij wekken hun heer lederen
ochtend met marschmuzick en herhalen dit 's mid
dags om l uur. wanneer de heerscher zijn siësta
beëindigd heeft.
De Bey van Tunis ontvangt zelden bezoek; niet
Iedereen wordt zoo maar waardig geacht met hem
te mogen praten. Zelfs de post wordt hem niet
overhandigd als een gewone sterveling: de strenge
ceremonie eischt, dat een zijner officieren de brie
ven te paard uit Tunis brengt. Van Tunis naar La
Marsa zijn 15 K.M. en twee tramlijnen zorgen voor
een verbinding om het halve uur. Iedere bewoner
van La Marsa kan om negen uur zijn brieven le
zen, slechts Zijne Hoogheid moet tot e'f uur. bil
groote hitte zelfs tot 's middags, er op wachten.
's Namiddags vertoeft de Bey op rie daktuinen
van waaruit hij zijn heerschersblikken op Tunis
kan richten. Op den achtergrond strekt zich dc on
eindige zee uit. Wanneer in dit landschap de zon
ondergaat, moet dit dagelijks aanschouwen hem
wel vrede en gemoedsrust schenken. Geen wonder
dat Ahmed Pnsja ver boven de intriges van zijn
Ti of staat, dat om zijn listen en je.louzietwisten be
kend is.
Men mag niet gelooven. dat de heerscher van
Tunis door zulk een filozofisch leven een onmoder
ne. buiten den tijd staanden monarch is geworden.
Tusschen Tunis en La Marse worden thans een
groot autorenbaan en een vliegveld gebouwd. Wel
iswaar zal hij noch hier noch daar starten, ntaar
bij troost zich er mee met het I.ntijnschc spreek
woord om te koeren: Quod Heet bovi, non licet jovi.
Ahmed Bey is niet alleen opperste priester van
alle Mohammedanen in Tunis, maar ook koning
van eenige millioenen burgers van ander ras, die
zich in zijn rijk en vruchtbaar land gekruist, ge
mengd en gevestigd hebben. Evenals voor zijn ge-
loofsgenooten is bij voor de Maltezen*. Grieken. Jo
den, Syriërs, Witrusscn, Italianen. Corsikanen en
tegenwoordig ook Duitsche emigranten, een wijze
en rechtvaardige meester.
ZONDAG 29 JULL
HILVERSUM (1875 MA
V.A.n.A.r 9.00 Postduivenberichten: 9.03 Tuinbouw-
halfuurtje; 0.30 Orgelspel door Johan Jong; 10.00
Voordracht door Martien Beversluis; 10.15 Klein-
ensemble; 11.00 Grnmofoonmuziek; A.V.R.O.: 12.00
Lunchconcert door Kovacs Lajos en zijn orkest;
2.00 Boekenhalfuur; 2.30 Pianorecital door Willem
Zonderland: 3.00 Matinee door het Residentie-orkest
4.30 Gramofoonmuziek: V.A.B.A.: 5.00 Kinderkoor:
5.15 Gramofoonmuzeik; 5.20 Kinderkoor; 5.30 Orgel
spel door Johan Jong; 5.40 Sport van den dag:
V.P.R.O.: 6.00 Lezing: 6.45 Wiidingsutir in de stu
dio; A.V.R.O.: 8.00 Vaz Dins: 3.15 Concert door de
Haarlemsche Orkestvereeniging; 9.00 Radio-Jour
naal: 9.15 De Haarlemsche Orkestvereeniging; 10.00
Concert; 11.00 Kovacs Lajos en ziin orkest.
HUIZEN (301 5 M.)
N.C.R.V.: 8.30 Morgenwijding: K.R.O.: 930 Gramo
foonmuziek: 10.00 Hoogmis: 11.45 Lezing; 12.00 De
Winterswiiksche Orkestvereeniging; 12.45 Gramo
foonmuziek: 1.00 Roeken en schrijvers; 120 Vervolg
concert; 2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen;
2.30 Het K RO.-Orkest: 3.15 Grernofoonmnziek; 3.45
Orkest: 4.30 7Jekenhalfuurtje: N'.C.R.V.: 5.00 Gewit-
de muziek; 5.50 Kerkdienst; K RO.: 7 45 Lering: 8.15
T)o K.R.O.-bovs: 9.00 Vaz Ilias: 9.05 Hef K R.O-orkest;
9.50 Voordracht door Leon van der Hulst: 10.05 Or
kest: 10.40 Epiloog.
LUXEMBURG (1*U W.)
12.30 Gramofoonmuziek; 1.00 Dansmuziek: 1.30 Ge
varieerd F.ngelsch concert: 5.00 Concert: 8.00 Ident;
9.00 Gramofoonmuziek; 10.30 Dansmuziek.
BRUSSEL '484 MA
12.15 Orkest: 5.20 Gramofoonmuziek: 8.20 Sympho-
nieconcert: 9.35 Idem; 10.30 Dansmuziek.
BRUSSEL '322 MA
12.15 Gramofoonmuziek; 5.20 Orkest; 8.20 Populair
concert; 9.20 Cabaretprogramma.
KALUNDBORG (1261 MA
12.20 Concert; 3.50 Populaire gramofoonmuziek: 8.20
Weensche avond; 11.25 Dansmuziek.
BERLIJN (357 MA
4.20 Gevarieerd concert; 6.20 Pianorecital; 8.20 Con
cert; 11.10 Dansmuziek.
HAMBURG (322 MA
1.50 Vocaal concert; 3.20 Kamermuizek; 4.20 Het
Omroeporkest; 6.30 Gramofoonmuziek.
KEULEN 456 Ml
12.20 Middagconcert; 5.05 Militair concert; 8.35
Concert; 11.10 Idem.
DAVENTRY (1508 M 1
I.20 Orkest; 6.05 Strijkkwartet; 7.50 Zangrecital: 9.25
Concert.
PARIJS (Poste Parislen) (313 M.)
7.10 Gramofoonmuziek; 7.55 Idem: 8.25 Concert.
PARIJS-RARTO (1848 MA
12.50 Orkest; 7.05 Gramofoonmuziek; 6.20 Populair
concert; 8.20 Gevarieerd programma.
MILAAN (389 MA
5.35 Gevarieerd concert: 8.00 Gramofoonmuziek.
ROME (421 M.)
5.20 Concert; 7.50 Gramofoonmuziek.
WEENEN (507 MA
II.40 Populair concert; 5.20 Idem; 8.25 Idem.
WARSCHAU (1345 M
12.30 Orkest; 4.20 Populair concert; 7.33 Populair
concert; 8.30 Omroeporkest.
MAANDAG 30 JULL
HILVERSUM (1875 MA
A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Morgenwij
ding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Vioolrecital
door Boris Lensky; 11.00 Orgelconcert door Piet v.
Egniond Jr.; 12.00 Lunchconcert door het Ensemble
Rentmeester; 2.15 Gramofoonmuziek: 2.30 Voor
dracht; 3.00 Gramofoonmuziek; 4.00 Overschakeling
zender; 4.15 Gramofoonmuziek; 4.30 Causerie door
Max Tak; 5.30 Concert door het orkest van het
Rembrandt-Theater te Amsterdam; 6.45 Concert
door Kovacs Lajos en zijn orkest; 7.30 Causerie: 8.00
Vaz Dias; 8.05 Concert door Alfredo Campoli en zijn
orkest; Voordracht door Mevr. Jacqueline Rooy-
nnrds—Sandberg: 9.45 Kovacs Lajos en ziin orkest;
10.30 Gramofoonmuziek; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Con
cert door Mclle Weersma en zijn orkest,
HUIZEN (301.5 M.)
N.C.R.V.: 8.0 Schriftlezing en meditatie; 8.15 Mor
genconcert; 10.30 Morgendienst; 11.00 Lezen van
Chr. lectuur: 11.30 Gramofoonmuziek: 12.00 Politie
berichten; 12.15 Gramofoonmuziek; 12.30 Orgelcon
cert door Jan Zwart; 2.00 Meisjeskoor: 3.15 Gramo
foonmuziek; 3.45 Verzorging zender; 4.00 Bijbelle
zing; 5.00 Concert; .30 Gramofoonmuziek; 7.00 Poli
tieberichten; 7.15 Gramofoonmuziek; 7.30 Lezing;
8.00 Concert door het Chr. Radiokoor: 9.00 Lezing;
9.30 Bespeling van het Studio-orgel door Mare. E.
Bouwmeester; 10.30 Gramofoonmuziek; 11.30 Slui
ting.
LUXEMBURG (1304 M.)
6.30 Concert; 7.35 Zang; 8.20 Concert; 8.40 Idem;
9.00 Concert; 10.00 „Grand Casino"' te Vichy, Richard
en Johann Strauss-feest.
BRUSSEL (484 M.)
1.30 Orkest; 5.15 Orkest; 8.20 Idem; 10.30 Gramo
foonmuziek.
BRUSSEL (322 MA
12.17 Orkest; 1.30 Gramofoonmuziek; 7.05 Concert;
9.20 Örkest; 10.30 Gramofoonplaten.
KALUNDBORG (1261 MA
12.20 Ensemble; 3.50 Idem; 9.20 Orkest; 10.40 Orkest
BERLIJN (357 M.)
5.50 Gramofoonmuziek; 6.50 Strijkkwartet; 8.35
Stunde der Nation; 10.20 Cithermuziek.
HAMBURG (332 MA
1.20 Gramofoonmuziek; 2.35 Gramofoonplaten; 6.20
Vr. propr.; 9.45 Idem; 11.20 Omroeporkest.
KEULEN (456 MA
12.20 Concert; i.20 Volksmuziek; 7.20 Concert;
10.50 Kamerorkest;
DAVENTRY (1500 MA
1.35 Orkest; 5.05 Concert; 9.45 Orkest; 10.55 Dans
muziek.
PARIJS (Poste Parislen) (313 M.)
7.09 Gramofoonmuziek; 7.55 Idem; 9.15 Orkest;
9.50 Jazzmuziek.
PARIJS-RADIO (1648 M.)
12.20 Orkest; 7.30 Gramofoonmuziek; 9.05 Concert;
10.50 Dansmuziek.
MILAAN (389 M.)
5.30 Dansmuziek; 8.20 Gramofoonmuziek; 10.20 Ka
mermuziek.
ROME (421 MA
5.20 Concert; 6.15 Gramofoonmuziek; 9.05 Concert;
10.20 Gev. programma.
WEENEN (507 M.)
5.25 Gramofoonmuziek; 6.35 Uitz. uit Salzburg;
11.40 Dansmuziek.
WARSCHAU (1345 M
5.35 Kamermuziek; 7.35 Gramofoonmuziek; 8.32
Omroeporkest; 9.32 Kamerorkest; 10.35 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (540 M.)
4.2U Orkest; 5.00 Guitaarmuziek; 7.25 Gramofoon
muziek; 8.40 Fransche muziek; 10.00 Concert;
DINSDAG 31 JULI 1934.
HILVERSUM (1875 M.)
A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 10.00 Tijdsein:
10.01 Morgenwijding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30
Omroeporkest; 11.00 Kook- en hakpraatje; 11.30 Con
cert; 1.00 Gramofoonmuziek; 1.30 Kamermuziek; 2.00
Voordracht; 2.30 Kamermuziek; 3.00 Gramofoonmuz.
4.00 Oversch. Radio Kootwijk; 4.15 Piano; 4.30 Radio-
Kinder-Koorzang; 5.00 Voor kleine kinderen; 5.30
Rest. „Hacrk" te Scheveningen; 7.00 Gramofoonpla
ten; 7.30 Vioolrecital; S.00 Vaz Dias; 8.05 Pop. klan
ken van wentelende schijven; 8.35 Concert; 9.35 Zang
9.45 Studio-concert; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Gramofoon
muziek;
HUIZEN (301.5 M.)
K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuz.;
10.30 Uitz. voor fabr.; 11.00 Gramofoonmuziek; 11.30
Godsd. halfuurtje; 12.00 Politieber.; 12.15 K R.O. bovs
1.15 Gramofoonmuziek; 1.45 Verz. zender; 2.00 Vrou
wenuurtje; 3.00 Voordracht;3.15 Gramofoonmuziek;
3.45 Voordracht; 4.00 Kinderkoor; 5.00 Gramofoonmu
ziek; 6.00 Int. Congres te Buenos Aires; 6.15 Gramo
foonmuziek; 7.00 Politieber.; 7.15 Vragen van heden
en toekomst; 7.35 Gramofoonmuziek; 7.45 „De steun
verlening van werkloozen"; 8.15 Zangrecital; SAO
Vaz Dias; 8.35 K.R.O.-orkest; 9.35 Gramofoonmuziek;
9.45 Concert; 10.30 Vaz Dias; 10.35 K.R.O.-Boys; 11.20
Gramofoonmuziek.
LUXEMBURG (1304 MA
6.30 Concert; 7.40 Concert; 8.20 Idem; 8.45 Idem;
9.30 Opera.
BRUSSEL (484 MA
12.15 Orkest; 6.35 Gramofoonplaten; 7.20 Idein; 8.20
Idem; 9.25 Idein; 10.35 Dansmuziek.
BRUSSEL (322 M.)
12.17 Gramofoonmuziek; 5.15 Orkest; S.20 Operacon
cert; 10.30 Gramofoonmuziek.
En ik ben er zeker van, dat Mr. Coventry zijn best
zal doen om alles te vergeten. Dat zou iedere gentle
man. Werkelijk, zulk een een voorval zou iemand
liet gevoel bijbrengen, dat hij bijna heelemaal gekleed
moest baden, nietwaar?"
Zij sprong op als een hongerig vogeltje, dat pas
gevoed is en fladderde de kamer door om met Mrs.
Carherry te gaan praten.
Brett Forrester nam de ledige plaats naast Ann
In beslag.
„Ik ben werkelijk Coventry zeer verplicht", merk
te hij op als inleiding tot een gesprek.
„Werkelijk?"' antwoordde zij onschuldig. „Waar
voor?"
„Wel, omdat hij jou voor mij gered heeft, natuur
lijk. Ik zou er zelf met geen mogelijkheid op tijd
hebben kunnen zijn. En ik vind het niet prettig om
de dingen, welke mij toebehooren, te verliezen."
Zij keek hem aan.
„Indien je op mij doelt", zeide zij uit de hoogte,
„dan wil ik even mededeelen, dat ik niet onder jouw
eigendommen wensch te worden gerangschikt."
Zijn helder blauwe oogen namen haar scherp op,
en een oogenhlik scheen zijn gezicht op te lichten
toen hij snol antwoordde:
Jjaar dat zul je den een of anderen dag. Dus"
terwijl hij zijn vorigen vreedznmen toon hernam
„zooals ik reeds zeide, ben ik Coventry zeer dank
baar, dat hij je gered heeft voor mij."
„Brett, doe niet zoo belachelijk! Ik vind het heele
maal niet grappig, wanneer je dergelijke aardighe
den verkoopt", antwoordde zij wat ongeduldig.
Hij bleef geheel onbewogen.
„Ik had heelemaal niet de bedoeling om grappig
te zijn. Ik maak geen aardigheden. Ik ben volmaakt
ernstig."
„Dan heb je je nog nooit zoo in je leven vergist."
„Vergist?" vroeg hij kinderlijk.
„In wat je zooeven zeide."
Forresters oogen glansden ondeugend.
„Ik zeg zooveel dingen", klaagde hij. „Indien je
kunt zeggen, over welk ding het nu speciaal gaat
„Je weet heel goed, wat ik bedoel", protesteerde
Ann verontwaardigd. „Dat ik dat jij wat je
zooeven zeide over „toebehooren"! Zij bracht het er
met een vaartje uit.
„Tk meende het."
Ze waren alleen in het vrtrek. De anderen waren
gezamenlijk, geleid door Robin, uitgezwermd om 'n
onderzoek in te stellen naar hetgeen Lady Susan
vroolijk het „Cottage Hoenderpark" had genoemd.
Brett legde plotseling zijn hand op Anns arm en
hield zijn hoofd vlak bij het hare.
„Ik meende het", herhaalde hij en zijn stem had
een eigenaardigen ruwen klank. „Ik heb het ge
meend sinds ik je den eersten dag in je hangmat
slapende vond."
Zij trok zich een weinig terug. De nabijheid van
zijn arrogant en plotseling van hartstocht vertrok
ken gezicht vervulde haar met een panischen schrik.
Zijn oogen als blauw vuur verschroeiden haar.
„Wees niet zoo absurd, Brett", zeide zij haastig.
„Je kent me nauwelijks! Alleen maar heel opper
vlakkig."
„Ik weet alles, wat ik weten wil, dank Je. Ik weet,
dat jij de vrouw bent, die ik wil trouwen. Neen"
de impulsieve weigering, welke zij op het punt stond
te uiten, tegenhoudend „je behoeft je de moeite
niet te geven mij te weigeren. Ik vraag je niet om
met mij te trouwen op het oogenblik tenminste
niet."
Ann nam weer een flinke houding aan.
„Dat is hetzelfde", zeide zij, nu even kalm als hij.
„Zooals ik je reeds zeide weet je niets werkelijks
van mij. Ik zou" een glimlach forceerend „erg
leelijke dingen kunnen hebben uitgehaald."
„Best mogelijk", antwoordde hij onverschillig. „Het
zou mij niet in het minst interesseeren, indien zulks
het geval was." Toen ging hij met een vreemde in
tensiteit voort: „Ik zou niets, wat er in het verleden
gebeurd was, tusschen mij en de vrouw, die ik wilde
hebben, laten staan indien ik haar persé zou wil
len hebben."
Ann verstijfde.
„Ik geloof, dat. jo erg grappig praat", merkte zij
op. ,Ik begrijp je heelemaal niet."
„Niet?" Wederom die Vlugge, onderzoekende blik
uit die schitterende oogen. „In gewoon Hollandsch
dan, het zou mij geen steek kunnen schelen, wat de
vrouw, die ik liefhad, vroeger zou hebben gedaan. Het
verleden behoort haar. De toekomst zou van mij zijn.
En daar zou ik wel op passen."
„Dat is natuurlijk allemaal erg belangwekkend",
zeide Ann zichzelf bedwingend. „Maar ik zie niet
in, wat ik daarmede te maken heb."
„Meen je dat werkelijk?" Hij gooide die vraag er
scherp uit zoo scherp, dat zij er bijna van opsprong.
„Zeker, meen ik dat", antwoordde zij, nog een ietsje
meer uit de hoogte, wat haar zeer aantrekkelijk
stond. Zij stond snel op, toen 't geluid van stemmen
wees op den terugkeer van de rest van het gezel
schap. „En ik zou graag zien, dat je niet meer tot
mij sprak op die wijze", voegde zij er aan toe.
Forresters oogen volgden haar, toen zij zich door
de kamer bewoog en genoegelijk begon te babbelen
met haar terugkomende gasten. Er was een vroolijke
glans in, gemengd met een zekere mate van bewon
dering. ,,'n Kleine duivelin!" mompelde hij in zich
zelf.
Spoedig daarop stond Mrs. Carberry op, en, ter
wijl zij dc Tempests genadiglijk aanbood hen in haar
auto naar huis te brengen, vertrok zij. Toen zij af
scheid genomen hadden, verklaarde Lady Susan, dat
Ann er vermoeid uitzag en dat het hoog tijd werd,
dat zij en Brett naar huis gingen.
„Je zult wel weer heelemaal in orde zijn de vol
gende week, m'n lieve", zeide zij. Juist op tijd voor
Brett's partijtje op de Sphinx", voegde zij er glim
lachend aan toe.
Een flauwe aarzeling kwam op Anns gelaat. Brett
zag het onmiddellijk.
„Je hebt mij beloofd te komen", zeide hij snel, en
het was bijna alsof hij haar tartte haar acceptatie in
te trekken.
Ann dwong zich hem aan te kijken. Zij was zich
bewust van een innerlijk gevoel van vrees en zij
wenschte, dat zij nooit, de uitnoodiging, om aan boord
van het jacht te komen dineeren, had aangenomen.
Doch zij was besloten niet de witte vlag te hijschen
en keek hem koel aan.
„Zeker heb ik dat beloofd", zei ze, „en het ligt ook
in mijn bedoeling om die belofte te houden.
Lndv Susan blikte snel van den één naar de ander
en zij trok haar wenkbrauwen op humoristische
wijze op.
„Wat heb je met haar gedaan, Brett?" vroeg zij,
toen zij en haar neef naast elkaar naar huis slen
terden. „Hebben jullie gekibbeld?"
„Gekibbeld? Zeker niet. Ik heb haar slechts"
bij dc herinnering glimlachend „een blik doen
slaan in de toekomst. Het zal wel een schok ver
oorzaken, wanneer het zoover komt", voegde hij er
als een uitgemaakte zaak aan toe.
Indien hij zich had willen vastnestelen in Anns
gedachten, dan was hij daar voorzeker in geslaagd.
Brokstukken uit zijn conversatie verdrongen zich in
haar geest zijn koele, zelfverzekerde: „Ik vind het
niet prettig om dé dingen, welke mij toebehooren, te
verliezen", gevolgd door het even betcckenisvolle: „De
toekomst zou van mij zijn". Het was beleedigend!
Klaarblijkelijk was Brett Forrester nooit boven het
primitieve idéé uitgekomen van den „holbewoner", die
zijn uitverkoren levensgezellin veroverde door de
kracht van zijn sterken arm en haar daarna vast
hield.
De kwestie van iemand anders rechten of privile
ges schenen nooit in zijn hoofd op te komen. Abso
luut zonder eenig moraal was hij door het leven ge
gaan, steeds recht op datgene af wat hij wenschte,
zonder zich er over te bekommeren of het goed of
kwaad was. Die zijde van dc zaak kwam eenvoudir
niet in zijn berekeningen voor. En omdat er nog vee
van den „kleinen jongen" in hem was die
„kleine jongen", die bij sommige mannen
nooit schijnt op te groeien hadden de vrouwen
steeds verontschuldigingen en vergiffenis voor bom
Zoek ontspanning op het water,
Waar de ranke kano's gaan,
En de kabbelende golfjes
Langs de groene oevers slaan,
Dat geeft innerlijke vreugde,
En een wonderlijke rust.
Dat is zuiver zenuwsterkend,
Daar groeit stille levenslustI
Langs den gladden waterspiegel
Glijdt de kano, rank en fijn,
Prachtig in haar stil bewegen,
Sierlijk in haar slanke lijn.
Handen rijzen, handen dalen,
En onmerkbaar van geluid,
Zweeft het lichtgedragen bootje
Over 't watervlak vooruit!
Even zwijgt het jachtend leven,
En de zorgen gaan opzij,
Heel de schoonheid van het landschap
Trekt volmaakt aan U voorbij;
Wuivend riet en stille weiden,
Huisjes aan den waterkant.
Licht en lucht en witte wolken
In het zonnigste verband!
Gij zijt wèlvertrouwd op 't water,
Als een plekje U bekoort,
Duikt ge, met een zij-beweging,
Heel eenvoudig over boord!
Daarna peddelt ge weer verder,
Sterk en vroolijk en gezond,
Omdat alles, wat U drukte,
Inderdaad ontspanning vond!
Trek dan door de licht- wereld
Met Uw kano, rank en fijn,
Waar weer frisschere gedachten
En veel minder zorgen zijn!
Glijdt na al te donk're dagen,
Met een blijden zomer-groet.
Langs den gladden waterspiegel
Weer het zonlicht tegemoet!
Juli 1934.
KROES.
(Nadruk verboden).
KALUNDBORG (1261 M.)
12.20 Ensemble; 320 Orkest; 11.20 Dansorkest.
BERLIJN (357 M.)
4.20 Concert; 9.05 Opera;
HAMBURG (332 M.)
12.35 Jaro Michalek's kapel; 9.05 Mil. concert;
11.20 Orkest;
KEULEN (456 MA
12.20 Middagconcert; 5.10 Concert; 9.05 Concert; 120
Concert.
DAVENTRY (1500 MA
2.05 Orkest; 4.50 Concert; 6.50 Orkest; 11.05 Lcw
Stone en zijn hand.
PARIJS (Poste Parislen) (313 M.)
7.09 Gramofoonmuziek; 7.55 Otfde muziek; 9.15 So
listenconcert; 10.15 Dansmuziek.
PARIJS-RADIO (1648 M.)
7.20 Gramofoonmuziek; 12.20 Orkest; 8.20 Gev. pro
gramma; 10.50 Dansmuziek.
MILAAN (389 M.)
5.30 Gramofoonplaten; 8.20 Idem; 9.05 Operette.
ROME (421 M.)
5.35 Concert; 6.15 Gramofoonmuziek; 1020 Dans
muziek.
WEENEN (507 MA
7.55 Concert; 8.35 Orkest; 11.00 Gramofoonmuziek;
12.10 Dansmuziek.
WARSCHAU (1345 MA
5.35 Concert; 6.35 Pianorecital; 8.32 Operette; 10.50
Dansmuziek.
gevonden en zouden dat waarschijnlijk altijd blijven
doen.
Het was 'n middag of twee later en Ann zat in
een zonnig hoekje van den tuin, terwijl zij lusteloos dc
hoeken doorbladerde, welke Cara haar geleend had.
Den vorigen dag was het weer bewolkt en tamelijk
koel geweestfen Maria, de gestrenge, had zich ernstig
tegen het bescheiden geopperde plan van Ann, dat zij
voldoende hersteld was om dc deur uit te kunnen
gaan, verzet.
„Wel heb ik van m'n leven! En nou nog even
tjes een doodelijke kou vatten na bijna verdronken
te zijn?" had zij gevraagd. „Ik wilde, dat de Almach
tige u een beetje meer verstand gegeven had, toen Hij
u schiep, juffrouw Ann en daarmede wil ik niet
tekort doen aan mijn eerbied voor hem!"
Zij ruischte verontwaardigd weg. Maar op dezen
heeten zomerschen middag kon zelfs de, vriendelijke
oude despoot van de Cottagegeen bezwaren hebben
tegen zulk een milden vorm van verstrooiing en in
verband hiermede liet Ann zich tevreden in de warme
zon stoven, dankbaar dat zij ten slotte bevrijd was
van de toegewijde doch ietwat lastige zorgen van
Maria.
Anns gedachten keerden zich tot Eliot Coventry,
den man, die haar verteld had, dat hij ,oud genoeg
was om al zijn illusies te verliezen." Zou iemand ooit
zoo oud kunnen worden? vroeg zij zich droefgeestig
af. Naturlijk zal er voor elk van ons een tuin zijn,
waar onze droom-bloemen groeien droombloemen,
welke we eeens zullen plukken en bevinden, dat ze
mooie werkelijkheden zijn geworden.
Opeens was het. alsof er zich een schaduw bewoog
tusschen liaar en de zon, welke dc bladzijde ver
duisterde. Zij keek snel op en zag, dat Coventry naast
haar stond.
„Ik hoop, dat ik u niet aan het schrikken gemaakt
heb", zeide hij. „Maria zeide mij, dat u in den tuin
waart en liet mij mijn eigen weg gaan. Ik geloof", zei
hij glimlachend, „dat er eenige cakes gevaar liepen
aan te branden, indien zij haar oog er, om zoo te
zeggen, van afwendde."
Ann gaf hem een hand en wees hem gastvrij een
tuinstoel aan.
„Wilt u niet gaan zitten?" vroeg zij, een tikje ner
veus. „Of hebt u haast?" Het had haar verschrikt,
dat zij den man, waaraan zij had zitten denken, zoo
dicht bij zich zag.
„Ik heb geen haast", zeide hij zich nederzettend.
„Ik kwam eens vragen, hoe het met u gaat."
Er flikkerde iets in haar oogen.
,Hct verwondert mij, dat u den staljongen niet ge
stuurd hebt", flapte ze er uit. „Dat zou u de moeite
bespaard hebben."
Wordt vervolgd.