Waarnaar men
luistert
DE MOOISTE FOTO
Verwoede jacht op een smokkelauto.
ZONDAG 5 AUGUSTUS.
HILVERSUM (1875 M.)
V.A.R.A.: 000 Postduivenberichten: 9.03 Veel ge
vraagde gramofoonplaten; V.P.R.O.: 10.00 Kerk
dienst: A.V.R.O.: 12.00 Filmpraatie door L. J. Jor-
daan 12.30 Lunchconcert door het Omroeporkest:
I.10 Jongenskoor: 1.30 Omroeporkest: 2.00 Boeken
halfuur: 2.30 Nijmeeg's Mannenkoor: 3.00 Het Re
sidentie-Orkest o.l.v. Nico Gerharz: 4.30 Gramofoon-
muziek: V.A.R.A.: 5.00 Muzikaal blijspel: 6.00 Sport
van den das:: 6.20 VARA-Orkest: 6.45 Gramofoon-
muziek: 7.15 VARA-Orkest: A.V.R.O.: 8.00 Vaz Dias;
8.15 Het Residentie-orkest o.l.v. Carl Schuricht: 9.00
Radio-Journaal: 9.15 The Comedinn Harmonists
-inscn in de studio: 9.35 Omroeporkest: 10.00 The
Comedian Harmonists; 1050 Omroeporkest: 11.00
Gramofoonmuzick.
HUIZEN (301.5 MA
K.R.O.: 8.30 Morgenwijding: N.C.R.V.: 9.30 Gramo
foonmuzick: 10.00 Kerkdienst: K.R.O.: 12.15 De K.
R.O.-hovs: 1.00 Causerie: 1.30 De K.R.O.-bovs: 2.10
Literair halfuurtje: 2.30 Gramofoonmuziek: 4 00 Zie-
kenlof: N.C.R.V.: 5.00 Gewijde muziek: 5.50 Kerk
dienst tiit de Ncd. Herv. Kerk te Minnertsga: K.R.
O.: 7.15 Gramofoonmuziek: 7.50 Causerie: 8.15 Gra
mofoonmuziek: 8.30 De K R O.-hovs: 9.15 Vaz. Dias:
9.20 Gramofoonmuziek: 9.30 Zangrocital: 9.45 Gra
mofoonmuziek: 10.15 Vaz Dias; 10.20 Vervolg Zansr-
rccital: 10.40 Epiloog.
LUXEMBURG (1304 M.)
8.00 Gevarieerd concert: 9.00 Kamermuziek: 10.00
Concert: 10.30 Dansmuziek.
BRUSSEL (484 M.)
1050 Gramofoonmuziek: 12-50 Concert: 550 Popu
lair concert: 8.20 Svmphonie-orkest: 1050 Concert.
BRUSSEL (322 M.)
1050 Omroeporkest: 1250 Tdem: 1.30 Populair con
cert; 850 Omroeporkest; 1050 Dansmuziek.
KALUNDBORG (1281 M.)
1250 Omroeporkest: 2.00 Harmonika-recital: 6.10 Po
pulaire gramofoonmuziek: 850 Omroeporkest: 955
Zang: 1050 Fransche muziek; 1150 Dansmuziek.
BERLIJN (357 MA
6.35 Havenconcert; 2.35 Gramofoonfoonmuziek: 850
Concert: 11.10 Dansmuziek.
HAMBURG (332 M.)
II.50 Strijkkwartet: 850 Gevarieerd programma.
KEULEN (436 M.)
12.20 Harmonie-orkest: 11.00 Dansmuziek.
DAVENTRY (1500 MA
1250 Concert: 2.50 Kwintet: 6.05 Zang: 7.50 Vloolreci-
tal: 955 De Rand van Z. M. Grenadier Guards, o.l.v.
CapL G. Miller
PARIJS (Poste Parisien) (313 M.)
10.45 Gramofoonmuziek: 1.10 Idem: 7.55 Idem.
PARIJS RADIO (1848 M.)
750 Gramofoonmuziek: 11.50 Orgelconcert: 1.20 Po
pulair concert; 850 Concert.
MILAAN (389 M.)
455 Gramofoonmuziek: 6.35 Idem: 9.05 Opera.
ROME (530 MA
4.50 Gramofoonmuziek; 550 Vocaal- en instrumentaal
concert; 9.05 Opera.
WEENEN (507 MA
11.40 Svmphonieconcert.; 12.50 Populair concert: 4.20
Guitaarmuziek; 7.50 Concert; 8.25 Opera-concert.
WARSCHAU (1345 MA
1250 Symphonle-ork'est: 1.30 Idem: 4.20 Vroolijk pro
gramma: 6.35 Concert: 7.35 Poolsche muziek: 1050
Gramofoonmuziek: 10.50 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (540 M.)
750 Morgenconcorf; 1150 Kamermuziek: 1.00 Fran
sche muziek: 6.00 Populair concert; 6.55 Zang; 8.05
Opera-fragmenten.
Portret-Atelier JAC. DE BOER
Keizerstraat DEN HELDER
ontmoeting vermeden en nu, zonder dat ze er aan
konden ontsnappen, was het Cara alsof ze zich
plotseling in een eenzaamheid bevonden, die de
rest van de wereld geheel buitensloot.
Ze strengelde zenuwachtig haar vingers in el
kaar, zich angstig bewust van Coventry's slanke
zwijgende gestalte naast zich en haar adem stokte
even in haar keel bij de gedachte aan alles, dat
eens hun levens te zamen verbonden had en waar
van nu alleen een onuitsprekelijke bitterheid cn
verachting overbleven.
De stilte scheen zich om haar heen te sluiten
als een kleed, dat haar verstikte. Ze voelde, dat ze
dit geen minuut langer kan verdragen.
„Ik had nauwelijks verwacht, je hier vanavond
te zien zei ze ten slotte, terwijl de gewone zacht
heid van haar stem verscherpt werd door de in
spanning, die het haar kostte te spreken.
„Neen. Diners zijn niets voor mij", antwoordde
Eliot kortaf. „Maar nu ik zoo dwaas was geweest
te zeggen, dat ik zou komen, houd ik ook mijn
woord.
Ilij keek naar haar, terwijl hij sprak en ze
bloosde even onder zijn onderzoekenden blik. Zijn
laatste woorden wondden haar, als een pijl uit het
verleden, hoewel het moeilijk was uit zijn ondoor
grondelijk gelaat op te maken of hij werkelijk be
doeld had er een diepere beteekenis aan te geven.
Cara voelde, dat ze dat moest weten wat het ook
zou kosten, ze moest het weten.
„Is dat bedoeld* als een protest?" vroeg ze met
een luchtige onverschilligheid, die ze op dat oogen-
blik heelemaai niet voelde. „Moet ik dat opvatten
als een berisping?"
Misschien raakte de lichte onbevangenheid van
haar manier van doen een snaar aan, die lang niet
meer geklonken had. wekte zij een echo uit het
verleden, want zijn gelaat versomberde.
„Je kunt dat zoo opvatten als je wilt", zei hij
kortaf.
Ze zweeg. In die korte vraag en het antwoord had
ze openlijk om vergiffenis gevraagd en had haar
vonnis gehoord, hetzelfde vonnis dat jaren geleden
tegen haar uitgesproken was. Ze had het nooit voor
mogelijk gehouden, dat Eliot zou leeren weer van
haar to gaan houden. Ze kende hem te goed om tc
kunnen gelooven, dat hij genoeg liefde zou over heb
ben om te geven aan de vrouw, die hem van het
beste beroofd bad, zijn vertrouwen had geschokt,
zijn vroegere idealen had vernietigd. Ook had ze tot
aiep in zijn ziel gekeken op den dag, dat Ann als
dood was binnengedragen en ze wist, dat op de
bouwvallen van de oude liefde een nieuwe op
groeide.
Maar diep In zich had ze gehoopt, dat Eliots wil
de bitterheid tegenover haar wel minder geworden
zou zijn in verloop van tijd Zo wist nu, dat ze te
vergeefs gehoopt had. Hij was even genadeloos als hij
licn dag geweest was, tien jaar geleden, toen hij was
MAANDAG 6 AUGUSTUS.
HILVERSUM (1875 MA
V.A.R.A.r 8.00 Gramofoonmuziek: V.P.R.O.: 10.00
Morgenwijding: V.A.R.A.: 10.15 Voordracht door
Jan Lemaire; 10.35 Trio Guaroni: 11.00 Gramofoon
muziek; 11.10 Trio: 11.45 Voordracht door Jan Le
maire; 12.00 F.ddv Wnlis en ziin ensemble: 12.45
Gramofoonmuzike: 1.00 Eddy Walis en ziin ensem
ble; 12.45 Gramofoonmuziek: 1.00 Ensemble: 1.45
Verzorging zender: 2.00 Gramofoonmuziek; 2.30 Voor
de vrouwen: 3.00 Gramofoonmuziek: 4.00 Voor de
kinderen: 4.30 „Tosea", opera in 3 bedrijven: 6.30
Muzikaal babbeltje: 7.15 Gramofoonmuziek: 7.40
Neerlands Natuur. „Texel". Causerie door den beer
Porticlie: 8.00 Herhaling S.O.S.-berichten: 8.03 Ka
mermuziek; 9.00 Vaz Dias: 9.15 VARA-Orkest: 9.45
VARA-tooncel; 10.00 Orkest: 10.45 Gramofoonmuziek.
HUIZEN (301.5 MA
N.C.R.V.; 8.00 Schriftlezing: 8.15 Morgenconcert;
10.30 Morgendienst: 11.00 Lezen van Chr. lectuur;
11.30 Gramofoonmuziek: 12.00 Politieberichten: 12.15
Gramofoonmuziek: 12.30 Orgelconcert door Jan
Zwart: 2.00 Het Arnhemsoh Instrumentaal A.O.V.-
Trio: 255 Beantwoording van vragen over kamer
planten: 3.15 Vervolg concert: 3.45 Verzorging zen
der: 4.00 Bijbellezing; 5.00 Friesch uurtje: 6.00 Gra
mofoonmuziek: 7.00 Politieberichten; 7.15 Gramo
foonmuziek: 7.30 Declamatie: 8.00 Uurtie van veel
gevraagde gramofoonmuziek: 9.00 Boekbespreking:
0.30 Het Waleson-kwnrtet: 10.00 Vaz Dias: 10.10
Gramofoonmuziek: 1050 Kwartet: 11.00 Gramofoon
muziek: 11.30 Sluiting.
LUXEMBURG (1304 MA
7.00 Gevarieerd concert: 7.20 Itallnansch concert; 8.20
Zang: 9.00 Orgelconcert: 10.10 Dansmuziek.
BRUSSEL (484 M.)
12.15 Orkest: 655 Omroeporkest: 7.35 Gramofoonmu
ziek: 855 Concert: 850 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL (322 M.)
1.30 Orkest: 5.20 Vlaamsch concert: 8.20 Omroep-
orkets; 9.20 Idem: 10.30 Gramofoonmuziek.
KALUNDBORG (1281 MA
3.50 Omroeporkest: 8.50 Opera-fragmenten; 10.30
Omroeporkest; 1155 Dansmuziek.
BERLIJN (357 M.)
5.30 Gevarieerd programma; 10.20 Volksmuziek: 11.10
Vroolijke muziek; 1250 Dansmuziek.
KEULEN (458 MA
12.20 Middagconcert; 450 Concert; 11.05 Dansmuziek
DAVENTRY (1500 MA
12.20 Orgelconcert 1.05 Gramofoonmuziek: 2.50 ld.:
3.20 Orkest: 5.35 Dansmuziek; 6.50 Concert; 9.45
dem; 11.05 Dansmuziek.
PARUS (Potte Paritten) (313 MA
7.10 Gramofoonmuziek: 7.55 Idem; 8.30 Operette
muziek; 10.10 Jazzmuziek.
PARIJS-RADIO (1648 MA
12.20 Concert; 4.50 Pianorecital; 9.05 Wagner-concert
10.50 Dansmuziek.
MILAAN (389 M.)
550 Dansmuziek; 9.05 Populair concert; 10.20 'Ka
mermuziek.
ROME (421 MA
5.20 Concert; 9.05 Gevarieerd programma; 10.35
Kwartet.
WEENEN (507 MA
5.00 Solisfenconcert: 6.20 Orkestconcert: 7.45 Piano
recital; 8.35 Koor.
WARSCHAU (1345 M.)
8.30 Poolsche muziek: 950 Idem; 10.35 Concert.
BEROMUNSTER (540 MA
4.20 Omroeporkest: 510 Gramofoonmuziek: 5.20 ld.:
755 Gramofoonmuziek: 8.10 Joh. Strauss-concert;
950 Symphonieconcert.
weggegaan en haar alleen had gelaten in den ouden
Italiaanschen tuin, waar de zon scheen en de geur
der bloemen spotte met de wanhoop in haar hart.
„Dus heb je me nog niet vergeven?" zei ze ten
slotte aarzelend.
Hij keek haar aan.
„Is het niet een beetje vreemd dat te vragen? Je
doodde alles in mijn leven dat belangrijk was, ver
nietigde mijn kansen op geluk voor eens cn voor
altijd Neen, ik geloof niet, dat ik je vergeven
heb. Ik heb mijn best gedaan je te vergeten." Hij
wachtte even en voegde er toen met een kort iro
nisch lachje aan toe: „Het was een dwaze streek
van het noodlot om ons weer in eikaars buurt te
brengen."
„Maar dat wist ik niet", zei Cara haastig. „Dat
weet je toch, nietwaar? Ik had er geen idee van dat
jij hier woonde, toen ik de Priory kocht. Zelfs toen
ik later hoorde, dat een Mr. Coventry Hcronsmere
bezat, dacht ik absoluut niet, dat jij" het kon zijn.
Weet je, men vertelde mij, dat hij erg rijk was
„En de Coventry, dien jij kende, was arm!"
Het sneed als een zwaard en Cara kromp ineen
onder den bitteren hoon van deze woorden.
„Je bent erg hard", zei ze met bevende en on-
yaste stem.
.„Laten we er niet meer over praten", antwoordde
hij onverschillig. „Ik heb geen bijzondere redenen,
om anders te zijn. Het verleden is dood en ik wil
het niet meer laten herleven."
„Sterft het verleden ooit?" vroeg ze met iets wan
hopigs in haar stem. „Dat geloof ik niet."
Hij keek haar nieuwsgierig aan, naar het mooie
gelaat, een beetje vermoeid en verdrietig, met de
droevige oogen en die vreemde, geduldige lün om
den mond.
„Wat bedoel je?" vroeg hij scherp.
„Men boet voor zijn schuld, Eliot".
Hij haalde zijn schouders op.
„O ja, men doet boete Maar in dit bijzondere ge
val was ik degene, die de schuld betaalde, en jij de
gene, die er voordeel van trok."
„Dan heb je het mis!" riep ze uit op zachtcn,
hartstochtelijken toon. die hem. in weerwil van zich
zelf, vreemd ontroerde. „Als jij al boette, ik boette
ook, iederen dag van mijn leven. O, ik werd er voor
gestraft zei ze met een lachje, dat meer smart
inhield dan tranen gedaan zouden hebben. „De volle
maat, en meer dan dat".
Hij keek haar aan met zijn somberen blik.
„Ik geloof, dat ik je niet begrijp", zei hij lang
zaam.
„Niet?" Met een vlugge beweging schoof ze den tu
len mouw op, die haar arm bedekte, en ontblootte
het leelijke, felle litteeken, dat over de blanke huid
liep.
„Dat dat Hij brak af en zweeg ontroerd,
met zijn oogen op het litteeken. dat zoo onmisken
baar dat van een brandwond was.
DINSDAG 7 AUGUSTUS.
HILVERSUM (1875 MA
A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek: 10.00 Morgenwij
ding; 10.15 Gramofoonmuziek: 1050 Causerie: 10.50
Gramofoonmuziek: 11.00 Orgelconcert door Frans
Hasselaar; 12.00 Lunchconcert door de „Minstreels"
2.15 Gramofoonmuziek: 2.30 Pianorecital; 3.00 Om
roeporkest; 4.00 Overschakeling zender: 4.15 Gramo
foonmuziek; 4.30 Radio-kinderkoorzang; 5.00 Verha
len voor kleinere kinderen: 5.30 Cabaret-Dancing
„Palermo", Scheveningen; 6.00 Populair concert: 6.30
Boekbespreking: 7.00 Uitzending van het tweede
bedrijf van Wagner's „Siegfried". uit het Festspiel-
haus te Bayreuth: 8.05 Vaz Dias: 8.10 Maria Roland,
jodel cn haar instrumentaal kwartet; 9.30 Omroep
orkest: 10.05 Gramofoonmuziek: 10.20 Concert; 11.00
Vaz Dias; 11.10 Dansmuziek,
HUIZEN (301.5 M.)
K.R.O.: 8.00 Morgenconcert: 10.00 Gramofoonmuziek:
1050 Muziekuitzcnding voor fabrieken: 11.00 Gra
mofoonmuzick: 11.30 Godsdienstig halfuurtje: 12.00
Politieberichten: 12.15 Hongaarsch orkest; 1.45 Ver
zorging zender: 2.00 Vrouwenuurtie: 3.00 Opening
van het ziekontriduum in de Sacramentskerk tc
Preda; 4.00 Het Trio „Cachet": 4.30 Gramofoonmu
ziek: 5.00 Trio „Cachet": 5.30 Gramofoonmuziek:
6.00 Causerie: 6.15 De K R.O. boys: 7.00 Politiebe
richten: 7.15 Voordracht: 7.45 Middonstandskwar-
tiertje: 8.00 De K.R.O.-bovs: 8.30 Vaz Dias; 8.35 Gra
mofoonmuziek: 8.45 De K R.O.-bovs: 9.15 Voordracht
9.30 Gramofoonmuziek: 1030 Vaz Dias: 10.35 Gramo
foonmuziek; 11.00 Idem; 12.00 Sluiting.
LUXEMBURG (1304 M.)
7.00 Gevarieerd concert; 7.20 Idem; 7.35 Accordeon
recital: 8.20 Gevarieerd concert; 9.00 Znngrecital:
955 Symphonisch concert; 10.15 Dansmuziek.
BRUSSEL (484 MA
1.30 Orkest: 6.20 Idem: 6.50 Hobo-recital: 8.50 Con
cert: 10.05 Zangrecital: 1050 Gram.-muziek.
Wielrennen.
Een uitstekend openingsprogr^mma.
Aanstaanden Zondag 5 Augustus opent de Alk-
maarsche Wielerbaan voor het eerst haar poorten.
Voor de allereerste keer zal het dus niet meer noo-
dig zijn, om naar Amsterdam tc gaan, om een goed
wielerprogramma mee te maken. Wij blijven voor
taan dichter bij huis en trekken naar het Alkmaar-
sche Sportpark, waar te midden van bosschages rus
tig en gezellig de Alkmnnrsche Wielerbaan ligt, een
1662/3 M. lange baan, opgebouwd uit hout door
knappe werklieden onder architectuur van iemand,
die weet, welke eischen er aan een goede en snelle
wielerbaan kunnen worden gesteld.
De directie der baan heeft in de afgeloopen twee
maanden met der daad getoond, dat ze ijverig en
voortvarend is. Het is haar dan ook gelukt, om een
uitstekend openingsprogramma in elkaar te zetten,
een programma, dat. buitengewoon aantrekkelijk
mag heeten, mede dank zij de variatie, welke er
ingebracht is.
Voor de pauze krijgen wij sprintwedstrijden voor
amateurs over 500 Meter (3 ronden) aan welke wed
strijden acht renners zullen deelnemen. Er worden
vier series van twee verreden, twee halve beslissin
gen en een finale.
Daarna volgt een wedstrijd over 10 K.M. (60 baan-
ronden) voor professionals en onafhankclijken. Het
lijstje van deelnemers telt 10 namen en daaronder
izijn zeer bekenden. Wij noemen slechts de Belgen
Degraeve en v. Buggcnhout en verder de Limbur
gers J. en W. Vroomen. Zij zullen een heftigen strijd
voeren om de overwinning, doch renners als Lorrié,
v. Rossum e.a. zullen echter niets cadeau geven.
Daarna volgt een wedstrijd voor nieuwelingen
over 5 K.M., waaraan negen renners deelnemen.
Hier starten o.a. de Alkmaarder Jan Groot en verder
Steen uit Noordscharwoude, Kuiper uit Julianadorp
een drietal Zaandammers, enz.
Zeer interessant kan de inhaalwedstrijd worden
voor beroepsrijders tusschen Meuleman (België) en
Vluggen (Nederland). Dergelijke wedstrijden zijn
altijd vol spanning en ongetwijfeld wordt dit een
apart nummertje, dat naar meer smaakt.
Tenslotte is er dan nog een afvalwedstriid voor
amateurs met 10 deelnemers. Na iedere 3 ronden
valt de laatste renner af, zoodat hier niet alleen de
snelheid, doch ook het positiekiezen oen belang
rijke plaats inneemt.
Na de pauze komt dan het eroote slotnummer:
een koppel wedstrijd over 60 K.M. (360 baanronden).
„Dit is het symbool van mijn huwelijksleven", zei
ze met vreemde, gedwongen kalmte. Ze trok haar
mouw weer over haar arm. „Heb je er nooit van ge
hoord? Dene dronk dat was geen geheim. Hij was
soms krankzinnig."
„En mishandelde hij je?"
„Wanneer hem dat amuseerde. Hij had een passie
voor wreedzijn. Ik had dat nooit geweten, tot ik hem
trouwde. Ik hoorde later, dat hij als kind al zoo
was. Hij hield er van te kwellen." Ze hield even op
en voegde er toen aan toe met een eenvoud die ont
roerde: „Dus je ziet, dat ik gestraft werd."
„Ik was op reis. Ik heb dat nooit geweten" zei
Eliot, als ter vergoelijking van iets, waarvan hij zich
inwendig beschuldigde. „Ik heb dat nooit geweten,"
herhaalde hij berouwvol. „Mijn God!" riep hij uit met
een plotselinge, onderdrukte hevigheid, die des te in
tenser was. doordat hij probeerde haar te onderdruk
ken. „Als ik dat geweten had, zou ik de vrouw, waar
van ik eens gehouden heb, verlost hebben van zoo'n
vernedering!"
Het woord „eens", zoo achteloos uitgesproken, zon
der opzet, wondde haar wreeder dan een van zijn
scherpe en bittere gezegden had kunnen doen. Het
plaatste haar definitief buiten zijn leven, verbande
haar naar een verleden, dat dood en voorbij was. deed
haar beter dan iets anders had kunnen doen beseffen,
dat wat Eliot betrof, zij niet langer meetelde in zijn
leven.
„De vrouw, waarvan ik eens gehouden heb"
Cara vouwde haar handen en slikte een uitroep van
pijn weg. Een oogenblik voelde ze zich ziek van ver
driet, alsof iemand een mes in een open wond had
gestoken. Toen herwon ze met groote krachtsinspan
ning haar zelfbcheersching.
„Dank je wel", zei ze vriendelijk. „Maar niemand
zou me hebben kunnen helpen. Jij het laatst van al
len, zelfs als je in Engeland was geweest."
Ze zwegen een oogenblik. Eliot keek uit over het
door de maan beschenen water en in het zilveren
licht, dat den nacht bijna even helder maakte als de
dag. kon Cara de scherpe groeven zien. die de jaren
in zijn gelaat gegrift hadden, de streng gesloten
lippen en de vermoeidheid die in zijn oogen lag.
Half bedeesd legde ze haar hand op ziin arm. „Ik
wou, dat ik je geluk kon geven." zei ze haperend.
Hij draaide zich om en keek haar aan en nu was
er geen medelijden in ziin blik, alleen die hardheid
als van graniet, die zo maar al te goed kende.
„Ongelukkig is dat buiten ie macht." zei hii koel.
„Je was alleen in staat het te vernietigen."
Hij keek naar haar hand op ziin mouw en ze
trok deze haastig weg. Maar ze hield aan met een
plotselinge kracht, die voortkwam uit haar verlan
gen, weer goed te maken wat ze misdaan had cn
trotseerde zijn hn ishoid.
„F.n Ann." zei ze eenvoudig.
Zc was verrast, dat hfct zoo weinig pijn deed, het
BRUSSEL (322 MA
12.20 Orltest: 6.50 Populair concert: 8.20 Omroepor
kest; 9.20 Vervolg concert: 1050 Gram.muziek.
KALUNDBORG (1281 M.)
3.00 Zangrecital; 3.20 Orkest; 1155 Idem.
BERLIJN (357 M.)
4.20 Concert; 11.15 Idem.
HAMBURG (322 M.)
11.10 Muziek van Strauss: 12.35 Omroeporkest: 1U20
Idem.
KEULEN (450 MA
5.50 Gramofoonmuziek: 12.20 Middagconcert: 450
Concert.
DAVENTRY (1500 M.)
1.20 Orgelrecital: 2.05 Orkest; 6.50 Idem; 10.25 Dans
muziek: 12.05 Idem.
PARIJS (Poste Parislen) (313 M.)
7.10 Gramofoonmuzick: 7.55 Chansons; 9.15 Kamer
muziek; 10.00 Dansmuziek.
PARIJS-RADIO (1648 M.)
750 Gramofoonmuziek; 850 Idem: 12 20 Orkest:
10.50 Dansmuziek.
MILAAN (369 M.)
5.30 Gramofoonmuziek: 6.20 Idem; 9.05 Concert:
ROME (421 M.)
5.35 Populair concert: 9.05 Concert: 10.35 Dansmu
ziek.
WEENEN (507 MA
4.35 Pianorecital: 5.00 Populaire gramofoonmuziek;
6.10 Zangvoordracht: 9.10 Orkestconcert: 9.55 Ka
mermuziek; 10.35 Dansmuziek.
WARSCHAU (1345 M.)
6.45 Concert: 11.00 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (540 M.)
6.20 Gramofoonmuziek; 7.20 Idem: 8.20Omroeporkest
9.20 Opera-uitzending.
Zeven koppels, waaronder er zijn, die in Zesdaag-
schen hebben meegereden, zullen het publiek laten
zien. wat koppelriiden is. Er ziin 6 klassementen,
die natuurlijk volop strijd zullen geven, maar daar
naast mag men lange jachtpartiicn verwachten.
Een ronde voorsprong beteekent immers zooveel!
Inderdaad, deze koppelwedstriid zal het publiek
in extase brengen, deze koppelwedstriid zal op een
baan als de Alkmaarsche harde en spannende kam
pen geven.
Wie zullen er winnen? Het Belgische koppel De
graeve—Meuleman? Of van Brnggenhout—Vlug
gen? Of de gebroeders Vroomen? Of een andere
koppel?
Zondagmiddag zullen wij het zien. Zondagmiddag
zal Alkmaar het „spektakel" in de kuip met eigen
oogen meemaken.
Tenslotte toch in de val geloopen.
Aan de Belgische grens zijn eenige botersmokke-
laars nae en verwoedde jacht, in de val geloopen,
ondanks hun listige pogingen om aan de douane te
ontkomen.
Op drie posten waren douanen opgesteld, om een
verdachte auto, die aan de Belgische grens was ge
signaleerd op te wachten.
Plotseling zag een post, die was opgesteld achter
hotel „De Golf" onder Nieuwkerk de auto naderen
De chauffeur weigerde te stoppen, waarop de kom
miezen de auto met hun revolvers beschoten. De
auto reed door, over den weg die door den speeltuin
loopt, waarvan de barricaden door voorrijders van
de auto waren verwijderd.
In razende vaart reed de auto vervolgens over den
zandweg, die de Golf met den Rijksweg Goirle grens
verbindt om daar aangekomen in de richting Goirle
te draaien. Daar bemerkten echter de twee inzitten
den, dat op den Rijksweg nog een post kommiezen
stond met de karabijn gewapend. Dezen hadden de
auto bespeurd en zagen ook, dat ze op den zandweg
door andere ambtenaren op de fiets gevolgd werd, die
nog een paar waarschuwingsschoten in de lucht los
ten.
Toen de chauffeur bemerkte, dathij ingesloten
was, sprongen beide smokkelaars uit den wagen,
om op de vlucht te slaan. Van ontkomen was echter
geen sprake. Beiden werden gearresteerd. De auto
was intusschcn zonder bestuurder doorgereden en
kwam in een diepe sloot terecht. Bij onderzoek bleek
de auto 180 Kg. Belgische margarine tc bevatten.
De auto werd in beslae genomen, egen den be
stuurder S. werden voor dit feit niet minder dan 5
processen-verbaal opgemaakt.
onder woorden te brengen: het feit, dat hij van een
andere vrouw hield. Maar ze had, sinds den dag
dat ze voor het eerst had beseft, dat hii om Ann
gaf. zichzelf opgevoed tot een zekere stoïciinsche
berusting. Ze erkende dat ze haar eigen recht op
liefde had verspeeld door met Dene Hilvard te
trouwen, omdat hij meer van het goede der aarde
had dan de man, aan wien ze haar hart gegeven
had, en zo was niet ialoersch op Ann. ze benijdde
alleen, een beetje verdrietig, het meisie, waarvoor
de liefde van Eliot Coventry den hemel op aarde
zou scheppen, dien zij zelf verworpen had.
„En Ann." herhaalde ze.
Voor een oogenblik leek Eliots gelaat ontroerd,
het vertrok in een hevige pijn.
„Ja," zei hij ruw, „en Ann. En door jou kan ik'
niet in haar gelooven."
Het was als een beschuldiging vlak in haar ge
zicht. Ze week terug, alsof hii haar geslagen had.
Dus hij hield van Ann. En door wat zii gedaan
had, door haar zonde van tien jaar geleden wilde
hij Ann niet vertrouwen, wilde hii eeen enkele
vrouw vertrouwen.
...Te maakt het me erg moeilijk, mijn schuld af
te doen." zei hij stamelend. Toen voegde ze er drin
gend aan toe: „Beoordeel Ann niet naar mii. Eliot.
Ze is anders het soort vrouw, dat God bedoel
de. Als je van haar houdt, moet ie haar niet laten
boeten voor wat ik gedaan heb."
De uitdrukking vqn zijn gelaat veranderde een
beetje. Er kwam een nieuw licht in ziin oogen.
alsof hij de dingen van een nieuw standpunt be
keek. Maar hij antwoordde niet en vóór Cara weer
kon spreken hoorde ze Robins vroolijke stem.
„We hebben ons robbertic gespeeld." riep hii. ter
wijl hij naar hen toe kwam. „Wilden jullie nu ook'
komen?"
Toen zweeg hij, onzeker, daar geen van beiden
antwoordde, en keek verlegen van de een naar den
ander, zich er vaag van bewust, dat ziin aanwezig
heid niet gewenscht was. Cara. als vrouw, was de
eerste die zich herstelde.
„Ja, natuurlijk zullen we komen." zei ze snel.
„Maar ik heb zoo lang niet kaart gespeeld, dat ik
er zeker van ben. dat degeen die mij tot partner
krijgt blij zal zijn, dat miss Caroline den inzet heeft
benaald op een penny de honderd."
Het gemak waarmee zij sprak stelde Robin ge
heel gerust.
„Doe je mee. Coventry?" vroeg hii. terwijl ze met
hun drieën naar de rest van het gezelschap gingen.
„Ik zal meedoen en een kans wagen," ant
woordde Eliot.
Cara keek snel naar hem. Er was een ernstig
glimlachje om ziin mond alsof de woorden voor
hem een andere en diepere, beteekenis hadden, dan
alleen maar een antwoord op Robins vraag.
t Wordt vervolgd.