Noodlottige treinbotsing te Amsterdam Dinsdag 7 Augustus 1934. SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9529 Stoomtrein op een Dieseltrein ge- loopen Twaalf gewonden Na het ongeval. Hl .111 De DuiUche rijkspresjdcot Paul voa Bindeabwfl. op zijn doodsbed DE TOL AAN HET VERKEER. Noodlottige autobotsing. Omwonenden hoorden een harde klap en daarna een hevig ge gil. Van den Dieseltrein de wand van de voorste helft totaal weggeschenrd. Gewonden bekneld tas- schen de in elkaar ge schoven deelen van den wagon. Zondagmorgen zt|n bil het Weesperpoortsta- tlon te Amsterdam, vóór de Blasinsstraat een vertrekkende Dieseltrein naar Utrecht een een stoomtrein, komende van het Centraal Sta tion, met elkaar in botsing gekomen. Omwonenden hoorden om even over hali tien het gelnid of er op ijzer hard werd gesla gen en dadelijk daarop een hevig gegil. Men zag dat twee treinen op elkaar gebotst waren en dat van den voorsten wagen van een Die seltrein, die uit de richting van het Weesper- poortstation kwam, de linkerzijwand van de voorste helft totaal was weggescheurd. In dat gedeelte van den wagen waren de rei zigers als kegels door elkaar geworpen. Een aantal van hen kon zich niet bewegen, omdat zij bekneld geraakt waren tusschen de in el kaar geschoven deelen van den wegen. Ande ren die beproefden door de deur weg te ko men, werden daarin verhinderd omdat deze klem zat en niet bewogen kon worden. Men vreesde aanvankelijk, dat er behalve ernstig gewonden ook dooden te betreuren zouden zijn. Vanaf het Weesperpoortstation, waar men het ongeluk zag gebeuren, is dadelijk de Ge neeskundige Dienst en de brandweer gewaar schuwd. Inmiddels hadden de niet gewonden een goed heenkomen gezocht uit den openge- scheurden wagen. Nauwelijks vijf minuten na de botsing wa ren brandweer en Geneeskundige dienst ter plaatse. Dadelijk werd begonnen met de licht gewonden uit den wagen te halen, waarbij ook het publiek, dat van alle kanten kwam, mee hielp. Geen dooden De meesten gewonden hadden gebroken beenen. Toen ecnigszins een overzicht van den toestand was verkregen, kon geconstateerd worden, dat er geen dooden waren. Eenige reizigers lagen op den vloer van den wagen, terwijl een viertal beklemd zat. De gewonden werden door den Geneeskundigen Dienst naar ziekenhuizen vervoerd, hoofdzakelijk naar het O. L. V. Gasthuis, omdat dit het dichtst in de nabij heid lag. Van de \ier reizigers, die beklemd zaten, waren twee spoedig bevrijd, ook zij werden overgebracht naar een ziekenhuis. Met de twee laat sten had men meer moeite, om de beenen, die beklemd zaten, vrij te krijgen. De oorzaak daarvan was. dat de Diesel-wagen hoofdzakelijk bestaat uit aluminium-staal en dit me taal was omgebogen en had de reizigers vastgeklemd. Na ongeveer een uur werken was ook de laatste man bevrijd. De aanrijdende trein had men daarvoor eenige decimeters achteruit moeten zetten, want de buffer van den tender van de locomotief stond tegen het in elkaar gedrukte alluminium. Door den buffer weg te nemen werd het mogelijk het aluminium te buigen en kon de man worden bevrijd. Het was de heer Rijff, Haarlemmerweg 161; hij had een gecom pliceerde onderbeenfractuur. Zijn dochter mej. M. Rijff, die ook beklemd bad gezeten, had een boven beenfractuur. Ook werd mevr. Rijff-Koenders, evenals de beide hovengenoemden naar het Onze Lieve Vrou wengasthuis gebracht. Zij had verwondingen aan den enkel, doch behoefde niet te worden opgenomen. Ern stig was ook de heer W. R. Kever, Marnixkade 163, die een hersenschudding had, benevens verwondingen in het gelaat. Nog werden naar het O. L. V. gasthuis vervoerd de heer C. Kales, Stadionstraat 31, met een enkelfractuur, mevrouw StrengersGesier met een groote kniewond en wonden in het gelaat; naar het Binnengasthuis werd gebracht Ds. S. Riemers uit Bus stim, met een gebroken onderbeen. Deze predikant was op weg naar Utrecht voor het vervullen van een dienst. Naar het Ncd. Israëlitisch ziekenhuis werd gebracht de heer G. Polak, Zuider Amstellaan 14, met een onderbeenfractuur. Verder werden ook naar het ziekenhuis overgebracht, om daar verbonden, maar niet opgenomen, de heer J. Veerkamp, Mesdagstraat 22, met een hoofdwonde en een snijwond aan den rech terhand. mej. los. van Ginkel. Rivierlaan 42 met een wonde aan (jen linkerarm, de heer H. Liercns, die een lichte kneuzing aan de borst had en de 5-jarige S. van der Voren met wonden aan arm en been. De oorzaak. De botsing van de twee treinen had plaats vóór de Blasiustraat. De tijd van vertrek van den Diesel trein naar Utrecht was 9.35 uur. Op dienzelfden tijd Hierboven een foto van den zwaar beschadigden Dieseltrein. behoort de stoomtrein van het Centraalstation aan het Weesperpoortstation aan te komen. De Diesel trein vertrekt van het eerste perron en de stoomtrein komt aan op het tweede perron. Nu wordt gewoon lijk gewacht tot de stoomtrein binnen is. Zondag morgen is dit niet gebeurd. Om 9.35 uur werd het vertreksein gegeven. De trein moet dan even buiten het station over wissels naar den rechterkant van de haan. Noch de chef, die het vertreksein heeft gege ven, noch de wagenbestuurder van den Dieseltrein schijnen gezien te hebben, dat het signaal vóór den wissel op onveilig stond. Door dit onveilig signaal is doord en vertrekkenden trein heengereden. Juist bij het bereiken van den wissel, kwam toen van de te genovergestelde richting de stoomtrein. Deze had een beperkt uitzicht, omdat hij uit den bocht kwam van de baan, die langs de Vrolikstraat loopt. De locomo tief stond achteruit voor den trein, dus met den ten der voor. Toen de machinist den Dieseltrein zag, was een botsing onvermijdelijk. De linkervoorkant van den tender kwam juist achter het stuurhuis tegen den eersten derdeklas-wagon van den Dieseltrein en scheurde den linkerzijkant van dezen wagen geheel open. De wand werd als het ware opengebroken, terwijl de ruiten aan gruis werden geslagen. Hier door werden alle banken, die aan dien kant in den wagen stonden, van hun plaats gerukt en tegen el kaar opgedrongen. Vandaar, dat reizigers beklemd geraakten en anderen door het naar alle kanten wegspattende glas werden gewond Aan de deugde lijkheid van den Dieselwagen is het zeker te dan ken. dat het aantal ongelukken niet veel grooter is geweest. Door de taaiheid van het metaal bleef het dak van den wagen intact en bleef de geheele wagon op het onderstel staan. Wanneer de tender op dezelfde wijze een houten wagen had getroffen, zou deze zeker geheel versplinterd zijn. Het spoorwegverkeer heeft door dit ongeluk be trekkelijk weinig stagnatie ondervonden. Het onderzoek. Zoowel door de Justitie, als door de spoorweg- autorteiten wordt naar do oorzaak van het onge luk bij het Weesperpoortstation een onderzoek inge steld. Het onderzoek is nog niet teneinde. Het is evenwel gebleken, dat niet onomstootelljk vast staat, dat de dienstdoende chef het sein tot vertrek zou hebben gegeven. De bestuurder van den Dieseltrein is voorloopig geschorst In den loop van den dag waren de directeuren van de Nederlandsche Spoorwegen, de heeren Van Dijk en Van Manen met eenige hoofdingenieurs op het Weesperpoort-emplacement aanwezig. De Geneeskundige Dienst. De Geneeskundige Dienst heeft bij dit spoorweg ongeluk prachtig werk verricht Deze dienst heeft en kele minuten na het ongeval er per telefoon bericht van gehad. Dadelijk werden vier autoziekenwagens ieder met twee brancards naar de plaats des onheils gezonden en werden de geneesheeren Schmeink en Emmelot gewaarschuwd, en eveneens naar het ter rein gedirigeerd, zoodat binnen een kwartier na het ongeluk geneeskundige hulp aanwezig was. Daar niets bekend was van den omvang van het ongeluk, begaf ook de directeur, Dr. 11. Hegermans, zich naai de treinramp. Inmiddels waren ook de ziekenhpizen gewaarschuwd, zoodat daar geneeskundige hulp in voldoende mate bij aankomst van de gewonden ge reed was. In den loop van Zondag werd meegedeeld, dat da toestand van de opgenomen gewonden in de zieken huizen in het algemeen goed was. Zondag. AMSTERDAM. Is er in het gewone leven van lederen dag wel iets gruwelijkers denkbaar dan een spoorwegongeluk? Dank zij de tot den zoo hoog mogelijk opgevoer- den graad van veiligheid op onze ijzeren hanen, behooren deze rampen gelukkig tot de grootste zeldzaamheden. Als dan toch door een technische font of door een ernstig verzuim hei op den langen duur bjijkhaar onafwendbare geschiedt, als een oogenhlik de mensch geen heer en meester meer is over de door hem opgeroepen, vaak aan het feno menale grenzende, krachten der techniek, dan klinkt het gebeurde ons min of meer onwezenlijk in de noren. We zijn de technische wonderen nu een maal als vanzelfsprekende dingen gaan beschou wen. die lunctionneeren overeenkomstig onzen wil. Indien er aldus onverhoopt een kink in den kabel is gekomen, dan beseffen me maar al te goed. dat een iets minder hoovaardige houding jegens het door ons in technisch opzicht bereikte, beter op haar plaats zou zijn. Het is dit keer bij de botsing op het emplacement van het Weesperpoortstation nog betrekkelijk goed afgeloopen. Gelukkig bleken de eerste alarmeerende berichten, die spraken van vele dooden. niet op waarheid te berusten. De combinatie spoorwegonge luk doodelijke slachtoffers, door zenuwachtige omstanders gemaakt, is overigens wel verklaarbaar, gewend als men nu eenmaal is aan dergelijke ram- pen buiten onze grenzen, die helaas maar al te vaalt menschlevens eischen. Het is maar goed, dat de krantenman niet ingaat op de in den volksmond ontstane geruchten, want op dit gebied blijkt het gekste vaak niet dol ge noeg te zijn. Als we hierover eens een boekje gingen open doen Toen we tegen het middaguur nog even een kiikie gingen nemen op de plek des onheils. bleken de laatste sporen van het ongeluk reeds geheel te zijn verdwenen. De Dieseltrein was al weggesleept en ook de stoomtrein was reeds vertrokken. De stalen spoorstaven, die hier op dit groote wissel veld dooreen gestrengeld liggen, lagen rustig te blinken in het overdadige zonlicht van dezen machtigen zomerdag. Zomcrsche stemming heerschte ook onder de sta tionsoverkapping, waar de perrons het bekende beeld vertoonden van de gezellige Zondapsdrukte en het haastige gedoe van de gaanden en komenden, van wie de meesten niets vermoedden van hetgeen zich eenige uren geleden ter plaatse had afgespeeld. Wij hebben nog even geïnformeerd, of het ongeluk nog van invloed is geweest op het overige reizigers verkeer. indachtig aan overeenkomstige ervaringen op het gebied van de luchtvaart, waar bij voorkomen de ongevallen gelukkig ook meestal ver van onze grenzen het passagierscijfer zeer vaak een plotse linge daling te zien geeft. Hiervan was echter in het onderhavige geval niets te bespeuren. De meeste reizigers waren, zooals ge zegd onkundig van het voorgevallene en de anderen, die het wel wisten, trokken er zich maar niet te veel van aan en stapten goedsmoeds in de compartimen ten van de volgende gereedstaande treinen. Ook spraken wij nog een van de inzittenden van den ongelukstrein. Deze heer was er gelukkig goed afgekomen en hij vatte het geval nogal kalm op. Wat maar het beste is in zulke omstandigheden. Tegen één ding willen wij met nadruk waarschu wen. Laat men niet te voorbarig zijn dit ongeluk' klakkeloos toe tc schrijven aan den nieuwen Die seltrein, welke meening bij zeer velen in het publiek hedenmorgen bleek tc hebben post gevat. Want zij is er volkomen naast. Immers het was een geheel toevallige omstandigheid, dat hier een Dieseltrein hij de botsing betrokken is geweest. Ware het een gewone stoomtrein, die op dergelijke wijze zou zijn aangereden, dan zou het ongeluk, naar ons van des kundige zijde verzekerd werd, zeer waarschijnlijk ernstiger gevolgen hebben gehad, omdat in dat ge val, naar men aanneemt, een gedeelte van het trein stel zou zijn omgeslagen. Men mag derhalve juist van geluk spreken, dat de Dieseltrein uit zoo stevig materiaal bestaat, dat be stand blijkt tc zijn geweest tegen een schok, als door de botsing veroorzaakt, waaraan het toe te schrijven is, dat de trein niet uit de rails is geloopen en op de wielen is blijven staan. Voor zoover wij ons herinneren kunnen is dit do eerste maal, dat zich op dit oude spoorwegemplace ment een dergelijk ongeluk heeft voorgedaan. In het belang van het onderzoo bleven de spoorboomen voor de Ruyschstraat geruimen tijd gesloten. De treinbotsing heeft zooals wel te hegrijpen is, in de volkrijke huurt, waar zij plaats had, groote op schudding veroorzaakt. Urenlang groepten dc men schel) samen om het gebeurde te bepraten. Twee wagens met een ontzettenden slag op elkaar gevlogen. Een der inzitten den levensgevaarlijk gewond. G i 1 z e (Nr.-Br.). In den nacht van Zaterdag op Zondag te omstreeks half twee is op den Rijksweg Breda—Tilburg nabij het landgoed Koolhoven een zeer ernstig auto-ongeluk gebeurd. Het was op dat tijdstip, dat Mr. J. van Dijk, advocaat en procureur uit Eindhoven, met zijn auto uit dc richting van Bre da kwam en er ter plaatse rechts van den weg een tractor met aanhangwagen naderde, voldoende ver licht. Tegelijk kwam uit de richting van Tilburg een personenauto met scherp licht, aangereden. Dc twee personenauto's botsten met een ontzettenden slag tegen elkaar, waardoor du wagen van Mr. van Dijk geheel werd vernield. Mevrouw van Dijk was er het ergst aan toe. Zij werd levensgevaarlijk gewond. De schedel lag geheel open De heer Van Dijk had ernstige snijwonden bekomen. Op advies van dokter van Glabeek uit Rijen, die dc eerste hulp verleende, zijn beide slachtoffers naar het ziekenhuis te Tilburg overgebracht. De gemecnte-politie en do marechaus see van Gilzen-Rijen maakten proces-verbaal op. De fn de andere auto gezeten personen kwamen met den schrik vrij. ONGELUK MET DOODELIJKEN AFLOOP. Dc 75-jarige H. A. van Antonussen te Rotterdam uit de Gaesbcekstraat, is Zondagmiddag op de Briel- sche Laan door onvoorzichtig oversteken onder een tramwagen van lijn twee geraakt. In zorgwekkenden toestand is de man naar het ziekenhuis aan den Coolsingel gebracht, waar hij Zondagavond is over leden. DOOR DEN TREIN OVERREDEN EN GEDOOD. Zaterdagmorgen te omstreeks half twaalf is op den spoorweg-overweg bij de gemeentelijke zwemin richting aan den Schinkel te Amsterdam, een ern stig ongeluk gebeurd. Ken 26-jarige ambtenaar werd gezeten op zijn motorrijwiel, door den trein uit Aals meer gegrepen en op slag gedood. Het stoffelijk over schot is naar het Wilhelrninagasthuis vervoerd. BLINDE MAN DOOR WIELRIJDER AANGEREDEN. >y Zondagmorgen tegen 11 uur is op den Rijksstraat weg nabij het woonwagenkamp te Heest de 63-jarige Hartogse die blind is, door een wielrijder, zekere La Garde, aangereden. In ernstigen toestand is de man naar het zieken huis te Olst vervoerd. DOODELIJK ONGEVAL. Auto te water gereden. De passagier verdronken. Veghel. Zaterdagavond om half 12 reed de heer W. Minkels uit Mariaheide op den weg naar Den Bosch bij de Superfosfaatfabriek van dc firma Coe- ncn en Schoenmakers in dc Zuid Willemsvaart. De chauffeur kon door een juist passeerenden schipper gered worden, doch de heer Minkels, die vermoede lijk getracht had zich zelf tc redden, verdronk. Zijn lijk kon na ecnigen tijd opgehaald worden. Het slachtoffer laat een vrouw en twee kinderen achter.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 9