Vlucht over drie Werelddeelen rne-race Redevoering van Simon. Zaterdag 20 October 1934. SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9578 20.000 K.M. door de hitte, boven wilder nissen en Oceanen Koninklijke belangstelling voor de Douglas. De „Irish Swoop". VOOR DEN START OP MILDENHALL Over den aanslag te Marseille. TELEGRAM VAN DR. COLIJN. Een verdacht persoon naar vliegveld Mildenhall. Hierboven de beide Nederlandsche toestellen de „Panderpostjager" (links) en het nieuwe Douglas-toestel de „Uiver" gedoopt (rechts) die aan de luchtrace deelnemen Hedenmorgen is de groote aviatische kracht meting ingezet, die reeds maandenlang de ge moederen der gansche internationale luchtvaart- gemeenschap heeft beroerd. Een luchtrace over drie werelddeelen, die de komende dagen de aandacht van de geheele wereld op zich geves tigd zal zien. Wie zal het eerst over de eindstreep op de renbaan van Melbourne suizen? Die man of vrouw zal in de daarop volgende weken in het middelpunt van de belangstelling van gansch de wereld staan. Men zal misschien eens de eeuw, waarin wij le ven het tijdperk der overwinning van ruimte en tijd noemen. Op het stoomschip is het vaartuig met electro-turbines gevolgd. De stoomtrein wordt lang zamerhand verdrongen door de elctrische. En reeds begint het sportvliegtuig de plaats van de auto in te nemen. Thans nog verborgen achter het gordijn der toekomst wacht "het stratosfeerluohtschip, dat een snelheid van 1000 K.M. per uur zal maken. Eens zal de raket onze kleinkinderen in luttele mi nuten van Europa naar Amerika brengen. Zoover zijn we intusschen nog niet. Maar de snel heid van de ontwikkeling wordt ons duidelijk door gebeurtenissen als de Melbourne-race, een wedstrijd voor aeroplaans over een afstand van 20.000 K.M. Nauwelijks vijftien jaar is het geleden, dat de eer ste piloten Australië bereikt hebben. Zij hadden daarvoor niet minder dan zeven en twintig dagen en twintig uur noodig (het waren Keith en Ross Smith). Bert Ilinkler bracht den tijd op vijftien da gen en twaalf uur. Dat gebeurde in 1028. Twee jaar nadien legde Kingsford Smith, die daarvoor door den koning van Engeland in den adelstand werd verheven, het reuzentraject in slechts negen dagen en eenentwintig uur af. Zijn volgende poging in 1933 wgrd een nieuwe triomf: hij had ditmaal slechts zeven dagen vier uur en vierenveertig minuten noodig. Thans, niet langer dan een jaar na de ves tiging van dat record, verwacht men, dat de win naar in de race naar Australië, wanneer het hem meeloopt, op den middag van den derden dag na de start Port Darwin aan de Noordwest punt van het vijfde werelddeel zal hebben bereikt. Misschien is deze tocht van Europa over Afrika, Azië en de Stille Zuidzee de gevaarlijkste die er op aarde uit te denken is. Van de Europecsche herfst komt men al vliegende in de hitte der tropen, passeert woestenijen, die door zandstormen worden geteisterd, gebergten waar slechts oerwouden en geen wegen zijn en de meest gevreesde oceaan ter wereld, waar maandenlang taifoens kunnen razen. Het stuk zee, dat tusschen het eiland Timor en Port Darwin ligt is al meer dan achthonderd kilometer lang. Wie de reisverhalen van Kingsford Smith kent, weet, hoe het daar kan spoken en er is een verhaal van een jong record vlieger, die zoo onder den indruk van de haaien in die zee kwam, dat hij meteen genezen was van zijn jachtlust op roem. Is men dit voorbij, dan naderen in het Zuidoosten waterlooze woestijnen .die een gebied beslaan, dat vijf maal zoo groot is als de Britsche eilanden zijn. De bevolking is daar uiterst dun; er wonen maar vieren een half duizend menschen. Het heele con tinent moet worden overgevlogen, voordat de aero- plaan de millioenenstad Melboum*. die dezer dagen zijn honderdjarig bestaan viert, bereikt heeft. Intusschen is deze reis sinds 1910 ongeveer der tig maal gemaakt, maar steeds waren het enkelin gen die het probeerden en deze waren niet gedwon gen op bepaalde punten te landen hoefden het tra ject ook niet in enkele dagen af te leggen. Do voorwaarden om te mogen starten waren dit keer bijzonder streng, maar daar staat tegenover, dat de vliegers niet zooals andere w ereldreizigcrs zullen worden lastig gevallen. Nergens zal men hun de douanen op hun dak sturen. Alleen zal in ver schillende havens de dokter zich aanmelden om te onderzoeken of de hoeren misschien toch niet aan de pokken lijden. Overigons heeft een hooge com missie reeds voor het lichamelijk welzijn van de deelnemers gezorgd. Ieder vliegtuig moest voor drie dagen proviand en water aan boord nemen. Tweeënzestig machines hadden zich aanvankelijk •voor de race opgegeven. Deze waren van velerlei nationaliteit. Tenslotte zijn er twintig overgebleven. Oor/aak hiervan is vooral, dat de kosten die aan de expeditie zijn verbonden, zeer hoog zjjri, terwijl de •eerste prijs „slechts" 10.000 p. st. bedraagt Het initiatief van een suikergoed- en chocoladefabrikant. Wat Is de zin van deze sensationecle luchtrace, zal men zich afvragen. Welnu, de man, die het ini tiatief nam tot deze krachtproef, is de Australische zakenman Macpherson Robertson, kortaf Mac Robcrt- son genoemd, die ter gelegenheid van het' feit, dat het in November honderd jaar geleden zal zijn, dat de Austr. staat Victoria en de stad Melbourne het eindpunt van de race werden gesticht, propagan da wil' maken via de luchtvaart voor zijn geboorte land. Maar niet in het minst zeker ook voor zijn producten, zijn chocolaadjcs en suikergoed, waar voor hij bereids vele malen méér aan reclame-waar de heeft uitgeklopt, dan het in verhouding tot de beteekenis van de race nu heelemaal niet zoo fabel achtig groot bedrag, dat hij als eerste, tweede en derde prijzen, mitsgaders aan medaille consolatie- prijsjes heeft uitgeloofd. Een bijzondere figuur, deze MacRobertson. Een self-made man van het goede, oude soort van vóór den oorlog. Hij aanschouwde het levenslicht in de goudmijnstad Ballarat, in den staat Victoria ert stamt van Schotsche ouders. Het feit, dat hij in de laatste zeven, acht jareh 360.000 p. st. voor kunsten en wetenschap en liefdadigheid beschikbaar heeft gesteld, bewijst, dat deze man zeker niet tot de categorie Schotten behoort, te wier koste dc moppen- blaadjes ons plegen te vermaken. Toen MacRobertson 8 jaar oud zijnde, met zijn ouders in Leith, bij Edinburgh woonde, bezorgde hij de$ morgens, nog vóór zonsopkomst kranten, was van 7 tot 8 assistent-inzcepcr bij een barbier, zat dan van 9 tot 4 's middags op de schoolbanken, kwam thuis om te eten en hanteerde van 6 tot 10 uur 's avonds weer de scheerkwast. Terug in Austra lië was hij werkzaam bij een hoedenmaker, be kleedde achtereenvolgens het ambt van biscuithak ker, kurksnijder, smidsjongen, fungeerde dan als boodschappenjongen, schepte kolen, liep achter de koeien en kreeg toen een haantje bij een sulkcr- goed-fabrikantje, waar hij bij 13 werkuren per dag het geweldige salaris genoot van 1 gulden 50 per week. Die anderhalve gulden per week was wel niet bepaald een som, om MacRobertson in staat te stellen zich een kapitaaltje te gaan vormen, maar hij had toch nog wel iets overgehouden, iets verdiend. En dat was levenswijsheid. P»n met zijn durf, zijn energie en flair voor reclame-maken, begon hij zelf zoetigheid te fabriceeren, eerst primitief .later beter. Totdat zijnz&ken geleidelijk uitgroeiden en 't kappers- bediendetje van weleer, thans een der grootste fa brikanten in de suikerwerkbranchc is, tevens eige naar van verscheidene fabrieken die grondstoffen en materiaal voor zijn bedrijf leveren. Een man, die zich op het oogenblik de luxe kan veroorloven om voor de groote aviatische kracht meting, die hedenmorgen is ingezet, eenige tien duizenden guldens aan prijzen uit te loven. Mildenhall. De Douglas is heden het voorwerp geweest van de bijzondere belangstelling van den Koning en de Koningin, die begeleid door don Prini van Wales, het toestel ook van binnen hebben be zichtigd. Het was de eerste maal, dat de Koningin in een vliegtuig stapte. Parmentier deelde later mede, dat Koning en Koningin beiden zich met lof hadden uitgelaten over de ruime inrichting en het comfort van het toestel. De Koning toonde ook een bijzondere belangstelling voor de pilotencabine, waar hij grooten aandacht wijdde aan de controle-inrich tingen en de verschillende wijzerplaten. Groote concnrrent uitgeschakeld. Fitz- maurice gaat in beroep. Mildenhall: Het Amerikaansche „Bcllanca", waarmede de Iersche piloot Fitz- maurice voor de Iersche Swoepstakc zou uit komen in de wedvlucht naar Melbourne, is door de wedstrijdleiding van deelneming uit gesloten. Fitzmaurice is van deze beslissing in beroep gegaan. Zooals men weet gold de „Bcllanca", welke machine „Irish Swoop", was gedoopt, als liet snelste toestel van den wedstrijd. Een gesprek met Geysendorifer. Geysendorffer, de gezagvoerder van den Pander postjager verklaarde, dat het nog onzeker was waar hij zijn eerste landing zou maken. Hij moest daar voor wachten op do laatste weerberichten alvorens en beslissing te kunnen nemen. Omtrent do te volgen route verklaarde hij o.a.: „De actie-radius van ons vliegtuig van 1100 mijl maakt het niet mogelijk de groote buitenroute te volgen, zoodat wij waarschijnlijk zuidelijk daarvan zullen vliegen. Misschien vliegen wij naar Marseil- le. maar waarschijnlijker is het, dat wij naar Loip- zig of Munchen vliegen. Ik heb geen vergunning MOORD IS NIET ALLEEN DE SCHANDELIJKSTE, MAAR OOK DE DOMSTE DER POLITIEKE MISDADEN. Londen. Gisteravond heeft Sir John Simon te Northamplon een redevoering uitgesproken, waar hij te spreken kwam over den aanslag te Marseille, en dc houding van Engeland met betrekking tot den onmiddellijken Europeeschen toestand. Hij zei- de: „De overheerschende gedachte van ons allen, toen wij hoorden van dezen schandelijken misdaad, die in den bloei van zijn leven den dapperen leider van zijn volk doodde, toen hij uit was op een vre- deszending en een zending van goodwill, was geen gedachte van hooge politiek, of zelfs aan de geva ren, die in sommige gevallen de schittering van het koningsschap begeleidt, rnaar de gedachte aan den echtgenoot en vader, die zoo tragisch werd weg genomen van zijn treurende weduwe en van zijn klejnon zoon, die juist zijn studie begon als andere kleine jongens op een Engelsche school en die thans werd weggeroepen om gedompeld te worden in dewervcling van de ingewikkelde zaken van zijn land. Tcrzelfdcrtijd verloor Frankrijk een staatsman, rijp van jaren en ervaring dien wij nog zao kort geleden te Londen hadden begroet en wiens hooge kwaliteiten van energie en kennis ik in den loop van persoonlijke samenwerking had leeren kennen en bewonderen. De ontroerende plechtigheid van de teraardebestel ling van Barthou zal lang in mijn geheugen blijven en wij bieden de Fransche regeering en het Fran- sche volk de sympathie aan van een vriend schappelijke natie hij het verlies van Frankrijks uit- nemenden en vaderlandslievenden zoon. Moord is niet alleen de schandelijkste, maar ook de domste der politieke misdaden. Hoe zel den in de geschiedenis, vanaf den moord op Ju- lius Cesar tot den moord op Engelbert Dollfuss, heeft politieke moord zijn beoogde gèsultaat be reikt? Hot was niet te vermijden, dat toen dit schokkende nieuws voor het éérst ter oore van het publiek kwain, dat de menschen zich den moord te Sèrajewo herinnerden. Ik kan er niet genoeg op wijzen, dat deze bei de gevallen geen parallellen zijn, doch contras ten. In het eerste geval betrof het een strijd om over Turkije tc vliegen, zoodat ik van Athene via Aleppo naar Bagdad moet. We hopen geduren de het grootste gedeelte van de vlucht in voortdu rende draadlooze verbinding met den grond te blij ven." Ten genoege van de Engelsche omstanders ver klaarde „Geys" nog. dat hij als mascotte een klein metalen hondje meenam, dat hij van zijn vrouw had gekregen, voor hij in 1927 naar Indië vloog. Se- dertdoen, vertelde, hij, had. hij het op al zijn lange afstandsvluchten bij zich gehad. Aan de gezagvoerders van „Uiver" en „Panderjager". De minister-president dr. H. Colijn heeft aan de gezagvoerders van de „Uiver" en de „Panderjager" de vliegers Parmentier en Geijsendorffer, het volgende telegram gezonden: Wensch U beiden een voorspoedige reis en vertrouw dat dc naam van de Nederlandsche luchtvaart ook thans door U zal worden hoog gehouden. COLIJN. Een Nederlander? Londen. Op het vliegveld Croydon is gister avond aangekomen een Nederlander die voorgaf vlieger te zijn en Johannes van Lee te heeten. Hij kon zich evenwel niet legitimeeren. Hij verklaarde getuige te wilen zijn van den start van de luchtrace. De man is op het vliegveld vastgehouden, doch later bleek hij verdwenen te zijn. De politie is thans op zoek naar dezen onbekende. (Zie ook volgende pagina.) tusschen een groot en een klein land, waarin do andere landen zich spoedig aan weerszijden schaarden. Zoo iets kan thans niet gebeuren. De invloed en het overleg van lederen staats man in Europa zal, naar ik vertrouw, gebruikt worden om iedere mogelijke herhaling tegen te gaan. Toen waren er gewapende en vijandige na ties, die gereed waren elkander naar de keel to vliegen. Thans hebben we de bittere ervaring van vier jaren oorlog en wanneer wij dat overzien, gevoelen wij niet alleen afschuw voor, doch zien wij tevens de nutteloosheid in van een afslach ting. De methode om bloed te laten vloeien als geneesmiddel vor een nationale koorts, wordt niet alleen door het geweten, doch ook door do ondervinding van de menschheid verworpen. De internationale politiek werd geleid volgens een systeem van bondgenootschappen en spe ciale combinaties met weinig gelegenheid voor vriendschappelijk en snel algemeen overleg. Thans heeft voortdurend internationaal overleg plaats en dit is overal ten dienste van den vrede. De waarde van den Volkenbond .kan niet alleen wor den afgemeten door het opstellen van een lijst niet tastbare successen en mislukkingen, doch door to realiseeren, hoe zeer hij bijdraagt tot een goed wc- derzijdsch begrip en hoe hij het den Europeeschen staatslieden mogelijk maakt onderling contact tc houden. Simon over verhouding Italië, Frankrijk Joegoslavië. Reeds voor de misdaad van Marseille hadden wij met groote voldoening vun de dOQT Mn—oHnl op 6 October te Milaan gehouden redevoering kennis ge nomen. In deze redevoering sprak Musolini uit, dat het nog steeds de bedoeling der Italiaansche rcgec- ring was overeenstemming tc zoeken met en weder- zijdsch goed begrip te ontmoeten bij de aangrenzen de landen en in het bizonder met Frankrijk en Joe- go Slavië. De toen door Mussolini uitgesproken ge voelens zijn thans des tc meer van waarde, aange zien wij er geen moment aan behoeven te twijfelen, dat dit nog steeds de politiek der Italiaansche re geering is. Het bezoek van koning Alexander aan Frankrijk was ook werkelijk een verdere stap in de richting van een algemeene overeenstemming, zoo als deze door Mussolini was uiteengezet. Joogo Sla vië is thans een groote staat, welke geschapen is door de combinatie van elementen, die na den oor log onder een soeverein bijeen kwamen. Een krachtig, vcreenigd, welvarend en tevreden Joegoslavië is van zeer groot belang voor Europa.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 9