Scott en Black winnen de race
De spanning ten top
gestegen
Als eersten over de
eindstreep.
Cadeau!
KIJKEn is KO0PEn Uj (LOECK
Doodelijk ongeval van een deelnemer.
Amsterdam—Batavia in 52 uur.
De pech van de Panderjager.
Sportieve geste der Nederlanders.
Verbitterde strijd
om de tweede plaats
Dinsdag 23 October 1934.
Postrekening
No. 23330
SCHA6ËR
78ste Jaargang. No. 9580
COVIANT.
Int. Telef.
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot
's morgens 8 uur, worden Advertentiön nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. vil. P. Trapman Co.f Schagen.
8 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent Cbewijsno,
inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
MELBOURNE. Scott en Campbell
Black zijn das als eersten over de eind
streep gegaan op de renbaan te Mel-
bourne. Zegevierend zijn zij als over
winnaars uit de mansterrace Londen
Melbourne te voorschijn gekomen.
Om 16.35 uur plaatselijke tijd, dat
was das hedenmorgen 5.55 Amster-'
damsche tijd arriveerden de vliegers bo
ven de Antralische stad.
Een groote menigte was aanwezig en
de vliegers werden bloemen aangebo
den. De tocht Mildenhall-Melbourne ls
afgelegd ln 71 nar en 5 minuten, hier
mede alle bestaande records verbete
rende.
Tnsschenlandingen waren gemaakt te
Bagdad, Karachi, Alor Star, Singapore,
Port Darwln, en Charlevllle.
De Boeing ls om 4.15 nar plaatselijke
tijd te Port Darwin geland.
(Zie verder Laatste Nieuws.)
Fairey Fox valt brandend neer in Italië.
Bestuurders gedood.
Reuter seint uit Londen: Het vliegtuig de
Fairey Fox" bestuurd door Gilman en Bal
nes (nr. 62) is gistermorgen bij Palazza San
Gervasio in de Italiaansche provincie Poten-
ta, ongeveer 150 K.M. ten Oosten van Napels
te pletter gevaleln. Het vliegtuig vloog in
brand en de inzittenden werden verkoold.
Gilman was juist uit Rome naar Athene ver
trokken.
Waarschijnlijk zijn ze niet meer levend vebbrand,
omdat ze reeds gedood waren door den val.
Het was onmogelijk, ofschoon mcnschen op het
land in de buurt aan het werk waren, nog iets te
doen tot mogelijke redding van de bcido inzittenden,
die later verkoold uit do wrakstukken zijn gehaald.
Door onverklaarbare oor7.aak vloog het toestel mid
den in de lucht in brand. Men kon de kreten van do
inzittenden hooren, toen het vliegtuig in een kolom
van rook gehuld op aarde viel. Bevend van schrik
liepen de boeren naar het in brand staande toestel.
Er bleef hun niets anders te doen dan de verkoolde
lijken uit de wrakstukken te dragen.
Aan een luchtvaartdeskundige werd gevraagd of
het mogelijk zou zijn om de tragedie te reconstru-
eeren. „Nooit", antwoordde hij, „wanneer een vlieg
tuig zooals dit, totaal verbrandt, kunnen wij niets
zeggen en alles wat voor ons overblijft is de lijken
te begraven."
Hieronder*
Heel Nederland niet alleen, doch ook heel de wereld
volgt met bewondering de „Uiver" met de kranige
bemanning, Parmentier, MolL v. Bruggen en Prins
op den tocht naar Australië.
Amsterdam, 22 October: De „Uiver" te Ba
tavia geland en te 11.18 uur weer vertrokken naar
Rembang!
Voor het K.L.M.-gebouwtje aan het Leidscheplein
verdringt zich een bonte menigte. Politie komt er
aan te pas om te verhinderen dat de groote ruit
wordt ingedrukt. Extra-edities, met de laatste bijzon
derheden van deze heroïsche vlucht, gaan grif van
de hand. De voorgehangen bulletins der dagbladen
werken als even zoo vele magnetenAmster
damBatavia in 52 uur. Tijd en afstand zijn wegge
vallen Men is er stil van geworden.
Door Scott en Black was bij aankomst te Darwin
de afstand MildenhallAustralië afgelegd in den re
cordtijd van 2 dagen, 4 uur en 38 minuten.
Het bestaande record tot dan toe werd verleden
jaar gevestigd door den Australischen vlieger Char
les Ulm, die het traject aflegde in zes dagen 17 uur
en 45 minuten.
Het Douglas-toestel van de K.L.M. de „Uiver" heeft
den afstand van Londen naar Batavia afgelegd in
den recordtijd van 2 etmalen, 4 uur en 21 minuten.
De „Pelikaan" maakte de vlucht in ruim 4 dagen en
4 uur. De prestatie van de „Uiver" is buitengewoon,
ook in vergelijking met die van de Cornet, aangezien
het Douglas-toestel het eerste verkeersvliegtuig met
post en zeven personen aan boord is, dat dit traject
in een dergëlijken tijd aflegt.
Het toestel niet zoo ernstig beschadigd
als aanvankelijk vermoed.
GeysenÖorffer, de gezagvoerder van den Pander
jager, heeft gistermorgen uit Allahabad ht volgen
de telegram gezonden:
„Bij landing Allahabad linker wiel plotseling naar
binnen en de schroeven midden- en linkermotor be
schadigd. Niemand gewond. Beschadiging toestel niet
zoo ernstig als eerst vermoed."
De Koninklijke Nederlandsche Luchtvaartmaat
schappij heeft haar agent te Melbourne telegrafisch
opdracht gegeven Scott en Campbell Black bij aan
komst te Melbourne een lauwerkrans te overhandi
gen, waarop een lint zal worden aangebracht met de
woorden: „With great admiration for navigation tech-
nical skill perseverence" (met groote bewondering
voor navigatiekunst, technische vaardigheid en door-
zetitngsvermogen.
aHnBSftSSSSSS AMSTERDAM
Van de groote Melbourne-race, die ruim drie
dagen lang de gansche wereld in een gewel
dige spanning houdt, is vandaag de Eind
spurt.
Wie zal het eerst de finish bereiken? Ze
kerheid zal er eerst dan zijn, wanneer de
eerstaankomende over de eindstreep op de
renbaan te Melbourne suist. De leider Scott
en Campbell Black hebben wel ls waar een
grooten voorsprong, maar van een der beide
motoren functionneeren slechts vijf van de
zes cylinders.
Om ongeveer 23 unr Nederlandsche tijd wa
ren zij gisteravond te Charville in Queens-
land, de voorlaatste stopplaats, geland. Op
dat oogenblik hadden ze nog slechts 1000 ki
lometer al te leggen om het einddoel te be
reiken.
De „Uiver" is gisteravond 11.21 te Port
Darwin geland en kort daarop weer vertrok
ken.
Het is thans zeer de vraag oi de positie van
Parmentier en Moll nog bedreigd kan worden
door de Boeing Transport van col. Turner,
die uit Singapore is vertrokken met vijf uren
achterstand, doch deze wil inloopen door in
een ruk naar Port Darwin te vliegen.
De achtervolging.
Zooals gemeld, hebben de Amerikanen Turner en
Pangborn het plan om het Hoilandsche toestel de
„Uiver" in te halen. Ofschoon dit vermoedelijk wel
geen gevaar meer zal opleveren, kon aanvankelijk
niet worden ontkend, dat het een niet te onder
schatten bedreiging voor Parmentier en Moll betee-
kende, zoowel door de kwaliteiten van het toestel
als van zijn bestuurders. De laatsten toch zijn vlie
gers van het slag, dat wij, bezadigde Europeanen,
waaghalzen noemen. Zij vliegen, wat de Engelschen
noemen: by guess and by God. Ons komen ze wel
zeer onverschillig voor. Ze draaien zonder kommer
hun motoren in gruizels, Overkomt deze tegenvaller
hun boven het eindpunt, dan zijn zij kampioen. Ge
beurt het boven de zee dan prijst Amerika het toch,
omdat zij strijdende gestorven zijn.
Op zijn beurt jaagt de Uiver achter Scott en Black
met hun Cornet aan.
Zij hadden een slechte vlucht gehad naar Allaha
bad. Het mistte sterk en het stormde en zelfs met
dubbele pilotenbezetting was het niet mogelijk het
toestel in bedwang te houden. Tenslotte voncjen zij
het einde van het schiereiland Malakka aan den
verkeerden kant, doordat de storm hem uit den koers
had gedreven. Na Singapore maakten zij de langste
vlucht over zee, aangezien dit de kortste weg naar
het doel was, doch toen een motor weigerde, vroe
gen zij zich af wat het einde zou zijn. De piloten
waren zeer verheugd, Port Darwin te zien en te we
ten, dat zij veilig waren. Scott was zeer vermoeid
en kon het toestel bijna niet ver
laten. Hij was teleurgesteld door
de gedachte de race te verliezen,
doch toen de mecaniciens vastge
steld hadden, dat de machine her
steld kon worden, vatte hij weer
moed en vertrok welgemoed om
23.05 plaatselijke tijd met bestem
ming Charleville. Gchocl Darwin
was practisch gesproken naar het
vliegveld gcloopen en wachtte
koortsachtig op Scott.
Uitbundig enthousiasme.
Toen in het Oosten het toestel
was gezien, gelijk een gouden me
teoor, kende het enthousiasme van
de menigte geen grenzen meer en
leek zij gek geworden. Men dansto
zong en sprong, roepende: „Oh
you liltle beauty" en „Good old
Scottie". Toon het toestel plotseling
aan de westzijde van het veld
stopte, in plaats van door te star
ten naar het quarantaine station
sprongen de toeschouwers over de
hekken, en renden naar hot toe
stel. Politie en garnizoen vormden
met de wapens een afsluiting en
hielden de menigte terug tot dat de
dokter de vliegeniers liet doorgaan.
Scott begroette oude vrienden en
zeide: „dat hij de race in zijn zak
had en dat hij bitter teleurgesteld
was bij de finish te falen". De me
nigte bracht hem een enthousiaste
ovatie en hielp mee het toestel
naar het tankstation te brengen,
war de machine werd nagezien.
Nog geen nieuws van Tur
ner en Pangborn.
ïntussehen waren tegen een uur
na middernacht te Amsterdam
nog geen berichten ontvangen om
trent de Boeing Transport van
Turner en Pangborn, die om 3 uur
47 A.T. uit Singapore waren ver
trokken naar Port Darwin, een af
stand van 2850 K.M.
Gedurende de maand
October geven wij bi)
aankoop van iedere
200 Kg. Bertels' Pluim
veevoeder één droog-
voederbak cadeau,
welke ongefrankeerd
verzonden wordt. Be
stelt bij Uw leveran
cier of waar niet ver
krijgbaar direct aan
de fabriek I
Let op ons Loodjeer z(jn veel namaakiels t