Scott en Black winnen de race De spanning ten top gestegen Als eersten over de eindstreep. Cadeau! KIJKEn is KO0PEn Uj (LOECK Doodelijk ongeval van een deelnemer. Amsterdam—Batavia in 52 uur. De pech van de Panderjager. Sportieve geste der Nederlanders. Verbitterde strijd om de tweede plaats Dinsdag 23 October 1934. Postrekening No. 23330 SCHA6ËR 78ste Jaargang. No. 9580 COVIANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiön nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. vil. P. Trapman Co.f Schagen. 8 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent Cbewijsno, inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. MELBOURNE. Scott en Campbell Black zijn das als eersten over de eind streep gegaan op de renbaan te Mel- bourne. Zegevierend zijn zij als over winnaars uit de mansterrace Londen Melbourne te voorschijn gekomen. Om 16.35 uur plaatselijke tijd, dat was das hedenmorgen 5.55 Amster-' damsche tijd arriveerden de vliegers bo ven de Antralische stad. Een groote menigte was aanwezig en de vliegers werden bloemen aangebo den. De tocht Mildenhall-Melbourne ls afgelegd ln 71 nar en 5 minuten, hier mede alle bestaande records verbete rende. Tnsschenlandingen waren gemaakt te Bagdad, Karachi, Alor Star, Singapore, Port Darwln, en Charlevllle. De Boeing ls om 4.15 nar plaatselijke tijd te Port Darwin geland. (Zie verder Laatste Nieuws.) Fairey Fox valt brandend neer in Italië. Bestuurders gedood. Reuter seint uit Londen: Het vliegtuig de Fairey Fox" bestuurd door Gilman en Bal nes (nr. 62) is gistermorgen bij Palazza San Gervasio in de Italiaansche provincie Poten- ta, ongeveer 150 K.M. ten Oosten van Napels te pletter gevaleln. Het vliegtuig vloog in brand en de inzittenden werden verkoold. Gilman was juist uit Rome naar Athene ver trokken. Waarschijnlijk zijn ze niet meer levend vebbrand, omdat ze reeds gedood waren door den val. Het was onmogelijk, ofschoon mcnschen op het land in de buurt aan het werk waren, nog iets te doen tot mogelijke redding van de bcido inzittenden, die later verkoold uit do wrakstukken zijn gehaald. Door onverklaarbare oor7.aak vloog het toestel mid den in de lucht in brand. Men kon de kreten van do inzittenden hooren, toen het vliegtuig in een kolom van rook gehuld op aarde viel. Bevend van schrik liepen de boeren naar het in brand staande toestel. Er bleef hun niets anders te doen dan de verkoolde lijken uit de wrakstukken te dragen. Aan een luchtvaartdeskundige werd gevraagd of het mogelijk zou zijn om de tragedie te reconstru- eeren. „Nooit", antwoordde hij, „wanneer een vlieg tuig zooals dit, totaal verbrandt, kunnen wij niets zeggen en alles wat voor ons overblijft is de lijken te begraven." Hieronder* Heel Nederland niet alleen, doch ook heel de wereld volgt met bewondering de „Uiver" met de kranige bemanning, Parmentier, MolL v. Bruggen en Prins op den tocht naar Australië. Amsterdam, 22 October: De „Uiver" te Ba tavia geland en te 11.18 uur weer vertrokken naar Rembang! Voor het K.L.M.-gebouwtje aan het Leidscheplein verdringt zich een bonte menigte. Politie komt er aan te pas om te verhinderen dat de groote ruit wordt ingedrukt. Extra-edities, met de laatste bijzon derheden van deze heroïsche vlucht, gaan grif van de hand. De voorgehangen bulletins der dagbladen werken als even zoo vele magnetenAmster damBatavia in 52 uur. Tijd en afstand zijn wegge vallen Men is er stil van geworden. Door Scott en Black was bij aankomst te Darwin de afstand MildenhallAustralië afgelegd in den re cordtijd van 2 dagen, 4 uur en 38 minuten. Het bestaande record tot dan toe werd verleden jaar gevestigd door den Australischen vlieger Char les Ulm, die het traject aflegde in zes dagen 17 uur en 45 minuten. Het Douglas-toestel van de K.L.M. de „Uiver" heeft den afstand van Londen naar Batavia afgelegd in den recordtijd van 2 etmalen, 4 uur en 21 minuten. De „Pelikaan" maakte de vlucht in ruim 4 dagen en 4 uur. De prestatie van de „Uiver" is buitengewoon, ook in vergelijking met die van de Cornet, aangezien het Douglas-toestel het eerste verkeersvliegtuig met post en zeven personen aan boord is, dat dit traject in een dergëlijken tijd aflegt. Het toestel niet zoo ernstig beschadigd als aanvankelijk vermoed. GeysenÖorffer, de gezagvoerder van den Pander jager, heeft gistermorgen uit Allahabad ht volgen de telegram gezonden: „Bij landing Allahabad linker wiel plotseling naar binnen en de schroeven midden- en linkermotor be schadigd. Niemand gewond. Beschadiging toestel niet zoo ernstig als eerst vermoed." De Koninklijke Nederlandsche Luchtvaartmaat schappij heeft haar agent te Melbourne telegrafisch opdracht gegeven Scott en Campbell Black bij aan komst te Melbourne een lauwerkrans te overhandi gen, waarop een lint zal worden aangebracht met de woorden: „With great admiration for navigation tech- nical skill perseverence" (met groote bewondering voor navigatiekunst, technische vaardigheid en door- zetitngsvermogen. aHnBSftSSSSSS AMSTERDAM Van de groote Melbourne-race, die ruim drie dagen lang de gansche wereld in een gewel dige spanning houdt, is vandaag de Eind spurt. Wie zal het eerst de finish bereiken? Ze kerheid zal er eerst dan zijn, wanneer de eerstaankomende over de eindstreep op de renbaan te Melbourne suist. De leider Scott en Campbell Black hebben wel ls waar een grooten voorsprong, maar van een der beide motoren functionneeren slechts vijf van de zes cylinders. Om ongeveer 23 unr Nederlandsche tijd wa ren zij gisteravond te Charville in Queens- land, de voorlaatste stopplaats, geland. Op dat oogenblik hadden ze nog slechts 1000 ki lometer al te leggen om het einddoel te be reiken. De „Uiver" is gisteravond 11.21 te Port Darwin geland en kort daarop weer vertrok ken. Het is thans zeer de vraag oi de positie van Parmentier en Moll nog bedreigd kan worden door de Boeing Transport van col. Turner, die uit Singapore is vertrokken met vijf uren achterstand, doch deze wil inloopen door in een ruk naar Port Darwin te vliegen. De achtervolging. Zooals gemeld, hebben de Amerikanen Turner en Pangborn het plan om het Hoilandsche toestel de „Uiver" in te halen. Ofschoon dit vermoedelijk wel geen gevaar meer zal opleveren, kon aanvankelijk niet worden ontkend, dat het een niet te onder schatten bedreiging voor Parmentier en Moll betee- kende, zoowel door de kwaliteiten van het toestel als van zijn bestuurders. De laatsten toch zijn vlie gers van het slag, dat wij, bezadigde Europeanen, waaghalzen noemen. Zij vliegen, wat de Engelschen noemen: by guess and by God. Ons komen ze wel zeer onverschillig voor. Ze draaien zonder kommer hun motoren in gruizels, Overkomt deze tegenvaller hun boven het eindpunt, dan zijn zij kampioen. Ge beurt het boven de zee dan prijst Amerika het toch, omdat zij strijdende gestorven zijn. Op zijn beurt jaagt de Uiver achter Scott en Black met hun Cornet aan. Zij hadden een slechte vlucht gehad naar Allaha bad. Het mistte sterk en het stormde en zelfs met dubbele pilotenbezetting was het niet mogelijk het toestel in bedwang te houden. Tenslotte voncjen zij het einde van het schiereiland Malakka aan den verkeerden kant, doordat de storm hem uit den koers had gedreven. Na Singapore maakten zij de langste vlucht over zee, aangezien dit de kortste weg naar het doel was, doch toen een motor weigerde, vroe gen zij zich af wat het einde zou zijn. De piloten waren zeer verheugd, Port Darwin te zien en te we ten, dat zij veilig waren. Scott was zeer vermoeid en kon het toestel bijna niet ver laten. Hij was teleurgesteld door de gedachte de race te verliezen, doch toen de mecaniciens vastge steld hadden, dat de machine her steld kon worden, vatte hij weer moed en vertrok welgemoed om 23.05 plaatselijke tijd met bestem ming Charleville. Gchocl Darwin was practisch gesproken naar het vliegveld gcloopen en wachtte koortsachtig op Scott. Uitbundig enthousiasme. Toen in het Oosten het toestel was gezien, gelijk een gouden me teoor, kende het enthousiasme van de menigte geen grenzen meer en leek zij gek geworden. Men dansto zong en sprong, roepende: „Oh you liltle beauty" en „Good old Scottie". Toon het toestel plotseling aan de westzijde van het veld stopte, in plaats van door te star ten naar het quarantaine station sprongen de toeschouwers over de hekken, en renden naar hot toe stel. Politie en garnizoen vormden met de wapens een afsluiting en hielden de menigte terug tot dat de dokter de vliegeniers liet doorgaan. Scott begroette oude vrienden en zeide: „dat hij de race in zijn zak had en dat hij bitter teleurgesteld was bij de finish te falen". De me nigte bracht hem een enthousiaste ovatie en hielp mee het toestel naar het tankstation te brengen, war de machine werd nagezien. Nog geen nieuws van Tur ner en Pangborn. ïntussehen waren tegen een uur na middernacht te Amsterdam nog geen berichten ontvangen om trent de Boeing Transport van Turner en Pangborn, die om 3 uur 47 A.T. uit Singapore waren ver trokken naar Port Darwin, een af stand van 2850 K.M. Gedurende de maand October geven wij bi) aankoop van iedere 200 Kg. Bertels' Pluim veevoeder één droog- voederbak cadeau, welke ongefrankeerd verzonden wordt. Be stelt bij Uw leveran cier of waar niet ver krijgbaar direct aan de fabriek I Let op ons Loodjeer z(jn veel namaakiels t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1