De Pander jager verbrand Op het vliegveld te Allahabad Noodlottig ongeluk tijdens de start KIJKEÏI isKOjjPEÏUyCLOECK Constructie van den Panderjager. De machine is verzekerd. De ramp van den Panderjager. Fologr. Atelier ARPAD M0L00VAH Nieuwe Niedorp BEZUINIGING OP DEFENSIE. NOORD-STER SCHOOLKIND ONTVOERD. Koeien op den weg. Zaterdag 27 October 1934, Postrekening No. 23330 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst 78ste Jaargang. No. 9583 COURANT. Int. Telef. No. 20 Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. 16 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bcwljsno, inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Met een auto in botsing gekomen en in brand gevlogen. - Het toestel volkomen ver nield. De inzittenden slechts licht gewond. Toen de „PanderJager" gisteren te Allaha- fiad wilde starten om den tocht naar Au- stalië voort te zetten en bezig was naar het einde van het vliegveld te taxiën, kwam het toestel In botsing met een auto. De machine ▼loog ln brand en werd volkomen vernield. De bemanning werd slechts licht gewond. Aneta V.D. heeft een telegram van Geysen- dorffer zelf gehad, waarin deze een iets an> dere lezing geeft. Geysendorffer seint nL dat er bij het starten een tractor in zijn vlieglijn kwam. De Panderjager kwam vliegend daar tegen aan en vloog in brand. Nader seint Renter: dat de Panderjager door het vuur inderdaad volkomen vernield is. De piloten Asjes en Ceysendorffer, als mede Pronk, aldus meldt dit nadere tele gram, zijn licht gewond. De Pander, die na het ongeluk van de vo rige week gerepareerd was, zou om 19.30 Am- sterdamschen tijd vertrekken. Op het oogenblik, dat het toestel zich van den grond verhief, kwam het landingsgestel in botsing met een auto, waarop een zoek licht was aangebracht. De Panderjager kwam met dit zoeklicht in aanraking en vatte onmiddellijk vlam. De inzittenden sprongen uit het toestel en ontkwamen aldus op wonderlijke wijze aan een vreeselijken dood. De Indische chauffeur van de auto werd ernstig gewond. Het benzine-reservoir van de Pander geraakte in brand en binnen enkele minuten was er van het vliegtuig vrijwel niets anders over dan een hoopje asch. Na de ongelukkige landing te Allahabad, na de energieke pogingen om de averij zoo spoedig mogelijk te herstellen, teneinde de reis naar Melbourne te kunnen voortzetten, dit tragische einde. Zooals men weet, vloog de Panderjager eerst met ingetrokken landingsgestel. Bij de landing te Allaha bad bemerkte Geysendorffer, dat er iets met dat lan dingsgestel niet in orde was. Een van de wielen kwam slechts gedeeltelijk naar beneden, het andere in het geheel niet. Geysendoffer trachtte toen op één wiel landen, doch dit was door de groote snelheid onmo gelijk. Tengevolge hiervan werden o.a, twee propel lers ontzet. Het bleek al spoedig, dat de schade niet zoo ernstig was als men aanvankelijk had gedacht, en de beman ning was den moed dan ook niet kwijt. Dezer dagen meldde Geysendorffer, dat het toestel aan het eind van de week startklaar zou zijn en men dan dc reis zou voortzetten met met-ingetrokken landingsgestel, teneinde een herhaling van het gebeurde bij de lan ding te Allahabad te voorkomen. Als het tweede telegram van Reuter omtrent de toedracht van het ongeluk juist is, ligt de conclusie voor dc hand, dat het landingsgestel dc Panderjager wederom noodlottig is geworden. Wel mocht Geysendorffer spreken van grooten te genslag bij het eerste ongeluk de vorige week Zon dag, doch hij kon toen nog niet vermoeden, dat het einde van dc ellende hiermee gekomen was. Het lot is deze Nederlandschc machine niet ter wil le geweest, ondanks een constructie, die van een zoo ervaren piloot als Geysendorffer de hoogste lof oogst te; ook nog nadat de eerste vlucht naar Indië, in December van het vorige jaar, verschillende tegen slagen had opgeleverd, is de Postjager door het on geluk achtervolgd. Steeds werd de machine getroffen door defecten, die niet de eigenlijke beginselen van den bouw van het vliegtuig zelf betroffen. Eenmaal liep er een motor vast, een andermaal weigerde de radio-installatie. Weer een anderen keer haperde de olieleiding en liet intrekbare landingsgestel. Nog bij de laatste landing in Allahabad was dat het geval. Een der schroeven werd daarbij buiten gevecht ge steld, maar te grooter moet de vaardigheid geweest zijn, waarmede dc bekwame piloten, Geysendorffer en Asjes hun machine desondanks op den grond wisten te zetten. Een zucht van teleurstelling is door Nederland ge gaan bij liet vernemen van dit ongeval, dat een der Reohtts: De Panderjager bn zijn aankomst op bet vliegveld Schiphol te Amsterdam van zijn terugreis uit Indië, in het begin van dit jaar. twee Nederlandsche deelnemers aan den grooten in- tercontinentalen wedstrijd al in den aanvang uitscha kelde. Een teleurstelling, die te grooter was, omdat men na de onfortuinlijke Indiëvlucht van het vorige jaar, de ondernemende bouwers, reeders en piloten van den Postjager gaarne een volledig succes had toegewenscht. Maar aan dezen pechvogel was blijkbaar een an der lot beschoren. Een schoone illusie is hiermee vervlogen. Het is wel zeer hard, dat het zoo moest gaan. Voor de fir ma Pander, die in dit vliegtuig, naar het ontwerp van haar constructeur Slot, een toestel had geleverd, dat groote verwachtingen wettigde, al viel er, zoo als gaandeweg wel is gebleken, nog het een en ander aan te verbeteren. Voor Asjes, die de actie voor den Panderjager, met zijn geestdrift had opgestuwd en voor Geijsendorf- fer, dien dit op het eerste gezicht onnoozele ongeluk een toestel moest doen verliezen, dat hij bij de lan ding te Allahabad onder zeer moeilijke omstandig heden met bewonderenswaardige bekwaamheid heel op den grond had gezet, hoewel het landingsgestel hem in den steek had gelaten. Het is een droevig slot van een met veel illusie en hoop begonnen onder neming. Thans is er geen Postjager meer. Ligt op het groote vliegveld van Allahabad een hoop asch en wat brokstukken metaal. Wat eens onze trotsche Panderjager was. Voor Geysendorffer, Asjes en Pronk is het een enorme teleurstelling, getemperd door de dankbaar heid, dat zij zelf er het leven niet bij inschoten. Eéndekker met laagligqend draagvlak. De „Panderjager" was een snelheidstransport een dekker, voorzien van drie Wright Whirlwindmotoren van 420 P.K. ieder met 9 cylinders. Het gewicht van ieder der drie motoren bedroeg 270 K.G. Het aantal omwentelingen bedroeg 2150 per mi nuut, het benzine-verbruik 80 liter per uur per motor. De capaciteit der benzinetanks bedroeg 2100 liter. Voor de Londen—Melbourne-racc waren hieraan extra tanks toegevoegd in de ruimte, welke oorspron kelijk bestemd was voor het meevoeren van mail. In de cockpit waren twee verstelbare zitplaatsen naast elkander, «laarachter bevond zich het compar timent voor radio-telegrafist. De breedte over de vleugels meet 16.6 meter, de lengte van den voorkant van den middelsten motor tot den achterkant van het roer 12.5 meter. De hoogte van de machine was 2.9 meter, het vleu geloppervlak bedroeg 25 M2. Het totaal gewicht met volle tanken en volledige bemanning van drie per sonen was ongeveer 5500 Kg. De maximum-snelheid bedroeg 360 K.M. per uur, de kruissnelheid over de 300 K.M. per uur, de lan dingssnelheid 95 K.M. per uur. De voornaamste prestatie die geleverd werd in normale vlucht met kruissnelheid was Amsterdam —Batavia in 46 uur 52 min. (vlieguren) en Batavia —Amsterdam in 51 uur 47 min. (vlieguren). Van de firma Pander te 's Gravenhagc verneemt de „Msb." nog dat de „Panderjager" nog steeds in eigendom aan baar toebehoorde. Voor den tocht van Londen naar Melbourne was de machine ter beschik king gesteld van een syndicaat, dat voor den wed strijd inschreef niet Geijsendorffer en Asjes als pi loten en Pronk als mecanicien. Het toestel, dat hij het ongeval te Allahabad werd vernield, was verzekerd. Het einde van een pechvogel. Men schrijft ons uit Amsterdam Het einde van den trotschen „Panderjager" heeft ln luchtvaartkringen alhier diepen indruk gemaakt. Algeineen is men het er over eens, dat met dit vlieg tuig, waarover de verwachtingen oorspronkelijk zoo hoog gespannen zijn geweest, een echte pechvogel is ten gronde gegaan. Versch ligt nog in het geheu gen, hoe de laatste maanden van het vorige jaar men zich in officieele kringen sterk interesseerde voor een recordvlucht, welke buiten de K.L.M. om georganiseerd door het comité „Snelpost Nederl. Indië", waarin vertegenwoordigers van twee groote scheepvaartondernemingen, die vracht- en passa giersdiensten op Indië onderhouden, geïnteresseerd zijn, zoo spoedig mogelijk zou worden ondernomen met een qua uitvoering geheel op het begrip „snel heid" ingesteld vliegtuig, gebouwd door de Pander- fabrieken te Rotterdam, naar het ontwerp van den constructeur, den heer Slot. Het was met deze machine, die met drie Wright- Whiswindmotoren was uitgerust, en die, onder meer wat betreft de wijze waarop de vleugels in de romp waren gebouw, niemand minder dan Charles Lind- bergh tijdens zijn bezoek aan de Amsterdamsche luchthaven tot enthousiasme vermocht te brengen, dat een der instructeurs van de Nat. Luchtvaart- school te Rotterdam, luit. Asjes, een door hem reeds sinds enkele jaren gekoesterde wensch om een re cordvlucht naar Indië te volbrengen, hoopte te ver wezenlijken. Luit. Asjes zou op deze vlucht men wilde den afstand Nederland—Ned. Indië in drie en een halven dag volbrengen geassisteerd worden door den bekenden K.L.M.-piloot Geysscndorffer en den marconist van Straten. Het was mede in November van het vorige jaar, dat de K.L.M. bekend maakte in December uitvoe ring te willen geven aan zijn reeds lang gekoesterd plan om een snelle vlucht naar Indië te maken, spe ciaal ten behoeve van de Kerst- en Nieuwjaarspost en voor deze extravlucht gebruik te maken van een nieuw Fokker-verkeersvliegtuig van het type F 20. Met dit toestel, dat „Zilvermeeuw" gedoopt werd, hebben twee der beste piloten van de K.L.M., dc hec- heeren Smirnoff en Soer. die deze vlucht zouden ondernemen, verschillende proefvluchten gemaakt, waarbij was gebleken, dat een kruissnelheid van 250 K.M. die van den Post- later Panderjager lag 50 K.M. hooger, gemakkelijk werd gehaald. Men weet hoe het met beide vluchten geloopen Is. De plotselinge storing, die in den nacht van het vertrek optrad in een der motoren van de Zilver meeuw-, is de indirecte aanleiding geweest van de historische vlucht van de Pelikaan, welke haar be manning, Smirnoff, Soer, Grosfeld en Van Beuko- ring roem en eer heeft gebracht. De Postjager, die ruim een week vroeger, in den prillcn morgen van 9 December Schiphol verliet, met de bedoeling, reeds 17 Dec. de terugreis van Indië te aanvaarden, moest reeds kort na het vertek door het warmloopen van een der motoren een noodlanding in Italië maken. De motor bleek verloren te zijn en eerst na verloop van geruimen tijd kon de vlucht naar Indië worden voortgezet. De hoop, dat het vliegtuig in de race Londen-Mel- bourne revanche zou nemen, is niet in vervulling gegaan. Het noodlot, dat hem in Allahabad al achter haalde, heeft dezen snellen vogel in zijn greep go- vangen gehouden en hem tenslotte den genadeslag toegebracht De meest drukke tijd voor foto's en vergrootingen is begonnen. Van alle zijden toeloopende opdrachten moeton op tijd klaar zijn. Hiervoor is Uwe geachte medewerking ook noodig: „GELIEVE UW BESTEL* LINGEN VOOR ST. NICOLAAS ZOO VROEGTIJDIG MOGELIJK TE DOEN". Zie onze advertentie verder. VOORBEREIDENDE MAATREGELEN. VERLEN GING VAN DIENSTTIJD OVERWOGEN. Men herinnert zich hoe in de Millioencnnota i9 aangekondigd, dat op Defensie vijf millioen zou wor den bezuinigd door invoering van het capitulanten- stelsel, door afschaffing van de burger-corveeërs en van het vooroefenings-instituut. In verband met de afschaffing van de burger-cor veeërs zullen natuurlijk militairen dc werkzaamhe den moeten verrichten welke tot dusverre de burgers deden. Om niet aan geoefendheid te verliezen, wordt nu, naar de Msb. verneemt, overwogen den diensttijd met veertien dagen te verlengen en van 5Vfc maand op 6 maanden te brengen. Tevens wordt gedacht aan een kleine uitbreiding der lichting. Verder moet in verhand met de invoering van het capitulantenstelsel dc oefeningstijd van de dienst plichtige onderofficieren met eenige maanden vei* lengd worden. Het wetsontw-erp inzake het capitulantenstelsel is dezer dagen naar den Raad van State gezonden. Of schoon niet geheel in overeenstemming met de voor stellen van het rapport-Idenburg komt het daarmede toch in groote lijnen overeen. JA DA'S Uit Hartford in Connecticnt wordt gemeld, dat daar het 9-jarige meisje Patrcia Henry door twee mannen is ontvoerd. Ze hebben het kind nit den corridor van een school meegelokt en zijn per anto verdwenen. Doodeltjk auto-ongeluk. Op den nieuwen betonweg Beilen—Meppel. op on geveer vier kilometer van Beilen is gisteren een auto, bestuurd door den 28-jarigen heer N. J. Men- ko, tegen een boom gebotst en daarna in een sloot gekanteld, doordat de bestuurder wilde uitwijken voor 'n aantal koeien, die zich op den weg bevonden De heer Menko, die een zoon was van den In-ken den textielfabrikant te KnschcdeLonneker, liep een schedelbreuk op en overleed spoedig na het ongeluk. Dr. Mcyering uit Beilen, die weldra ter plaatse was, kon geen hulp incer verleenen. De heer Menko was op weg van Groningen naar Enschedé. Het lijk is 1 naar Beilen overgebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1