Nieuwe
[egeerings-maatregelen
Woensdag 31 October 1934.
SCHAGER COURANT.
Tweede Blad. No. 9586
OPNIEUW AFSLACHTING VAN VEE.
150.000 koeien worden afgemaakt.
De trein van koning Boris verongelukt.
JACHT OP GESTOLEN AUTO'S.
Waar gestolen auto's blijven.
Zuiveringsactie in New York.
Kerken gesloten.
voor zuivel- en vleeschpositie
Het vleesch weer Ingeblikt. - Heffing gebat
veerd, doch termijn verdubbeld.
De minister van oeconomische zaken heeft
een beslissing genomen inzake de maatrege
len, welke ten behoeve van onze zuivel- en
vleeschpositie genomen zullen moeten wor
den.
De exportvooruitzichtcn van het Nederlandsche
zuivel zijn door de maatregelen van verschillende
landen om ons heen van dien aard geworden, dat het
nemen van ingrijpende maatregelen noodzakelijk is,
wil men voorkomen, dat onze zuivel- en vleeschpo
sitie ineenstort.
Terwijl onze veestapel in het algemeen naar schat
ting niet groot^r mag zijn dan ongeveer 1.250.000
stuks melkvee, zou zonder maatregelen naar nor
male berekening op 1 Juli 1935 1.670.000 stuks melk
vee aanwezig zijn, een aantal, waarvan de melk nooit
verbruikt zou kunnen worden, Het nemen van maat
regelen was dus geboden.
De minister heeft thans tot drie midde
len besloten. In de eerste plaats tot het in
de toekomst steunen van slechts een gedeelte
van de melk, waarmede echter gepaard zal
moeten gaan in de tweede plaats een ver
dere teeltbeperking en in de derde plaats af
slachting.
Alleen jong vee zal door de regeering worden
overgenomen, terwijl daarbij mede meer in het bij
zonder aan vee zal worden gedacht, dat lijdende is
aan tuberculose.
De regeering verwacht dat op deze wijze 150.000
stuks melkvee opgeruimd zullen kunnen worden,
terwijl voorts ovor 1935 opnieuw 50.000 stuks kal
veren minder zullen worden toegewezen. Overwogen
gen wordt voorts ook nog de verplichting op te leg
gen aan hen, die niet inleveren, tot het inleveren
van een of meer kalveren met schetskaart 1934 of
inhouding van een of meer schetskaarten 1935 in
plaats van het aanbieden van jong vee.
Het goede vleesch zal opnieuw worden ingeblikt
Getracht zal worden in het blikvleesch eenige va
riatie te brengen en zoo mogelijk ook gehakt be
schikbaar te stellen.
Daarnaast heeft de minister het belangrijke be
sluit genomen, de heffing op het rundvleesch met
ingang van 1 November a.s. van 20 pet. op 10 pet. te
verlagen, waardoor aan een herhaaldelijk, vooral
ook van slagerszijde, kenbaar gemaakt verlangen
wordt tegemoet gekomen. Evenwel zal de heffing
daarvoor langer moeten duren en wel in plaats van
ongeveer 1 jaar nog 2 jaar. Evenwel kunnen door een
verlaging van den accijns de vleeschprijzen dalen
en het verbruik toenemen.
Een onderhoud met minister Stcenberghe.
In een onderhoud, dat een vertegenwoordiger van
het Nederlandsche Corr. Bur. met den minister van
Economische Zaken, mr. Steenberghe had, verklaar
de de laatste, dat onze zuivel- en vleeschpositie er
inderdaad ernstig aan toe is. Terwijl eenigen tijd ge
leden de vooruitzichten op export nog niet zoo on
gunstig waren, is daar de laatste maanden een groo-
te wijziging ten nadeele in gekomen.
Voorts dient te worden bedacht, dat onze boter-uit-
voer naar verschillende landen tegen zeer lage, ver
lies gevende prijzen gescjjiedt, zoodat naar beper
king van dezen export moet worden gestreefd. Dit
zijn alle factoren, die onze positie wel uiterst moei
lijk maken en het nemen van zeer ingrijpende maat
regelen noodzakelijk.
Wat betreft het aantal stuks melkvee, dit zou,
wanneer we niets zouden doen in het najaar van
1935: 1.670.000 bedragen. Dit getal zal naar beneden
moeten, wil niet onze geheele zuivel- en vleesch
positie ineenstorten.
Indien niet reeds In het najaar van 1933 en dit
voorjaar tot afslachting was overgegaan, dan zou de
toestand nog veel ernstiger geweest zijn.
Bij het vorige plan stond de afslachting gepaard
met teeltregeling op den voorgrond en werd getracht
daardoor de vleesch- en zuivelpositie te redden. Ik
a van een ander standpunt uit., aldus de minister.
lijn overtuiging is, dat alleen dan een afdoende op
lossing te bereiken is, wanneer wij komen tot een
verminderde melkproductie door middel van het ge-
yen van slechts een gedeeltelijken melksteun.
Alleen afslachten is evenmin voldoende. De zoo
veel ernstiger geworden toestand maakt een uiterst
drastisch middel noodzakelijk, terwijl voorts het af
slachten een te grof apparaat is om telkens de zui
vel productie te kunnen regelen. Daarom staat in mijn
systeem voorop het steunen van slechts een gedeelte
van de melk. Dit heeft dan nog dit voordeel, dat
door het percentage, waarmede de steun wordt ver
minderd, to verhoogen of te verlagen, het mij moge
lijk zal zijn den prijs van de zuivel op de markt be
ter in de hand te houden."
„U gaat dus van een geheel nieuw stelsel uit?"
„In zekeren zin ja, ik zoek het in hoofdzaak in
den beperkten melksteun en aanvaard daarnaast, als
zakelijke sequeel, de verdere teeltbeperking en af
slachting, maar als onderdeel van mijn hoofdplan."
Melksteun minstens 10 pot. omlaag.
Zekerheid omtrent het percentage, waarmede de
melksteun verminderd zal worden, bestaat er nog
niet. Intusschen is te verwachten, dat dit tenminste
10 zal zijn.
Het doel is niet, dat de boeren aan de regeering
het vee leveren, dat ze het liefst kwijt willen. In
dien men den boer zou vrijlaten in het aanbieden
van het soort vee, dat hij wil, dan zou de kans wel
heel groot zijn, dat de oudere koeien aangeboden
worden. Dit nu is onmogelijk te aanvaarden. In de
eerste plaats zou dit duur zijn, maar wat niet
minder ernstig is zou in de toekomst, waar wij
zooveel jongvee hebben, de dan komende opbouw
van den melkveestapel de melkbeperking weer ern
stig bemoeilijken. Daarom zal de regeering dus uit
sluitend jonge drachtige pinken en vaarzen overne
men."
Een waarschuwing.
„En wanneer een aantal boeren de aankondiging,
dat b.v. 10 pet. van de mélk niet meer zal worden
gesteund, nu een rustig naast zich neerleggen en
niet zou inleveren?"
„Ik ben blij dat u dit punt ter sprake brengt, want
het geeft mij aanleiding u tevens een verzoek te
doen. Mocht dit geval zich voordoen, dan zal het
gevolg zijn, dat minder vee aan de Regeering wordt
aangeboden. Voor de regeering blijven dan de kos
ten der afslachting bespaard. Natuurlijk kunnen de
boeren evenzeer het bijvoeren van krachtvoer be
perken. Dit staat hun volkomen vrij en heeft allerlei
voordeelen.
Maar de boeren, die noch het een noch het ander
doen, zullen het aan zichzelf te wijten hebben, wan
neer zij het volgend jaar als de verminderde melk
steun ingaat, niet meer zonder groot verlies van
hun vee kunnen afkomen."
Blikvleesch of versch vleesch.
Het vraagstuk blikvleesch of versch vleesch, heeft
heel veel zorg gebaard. Het vleesch in verschen
toestand beschikbaar stellen is nu eenmaal onmoge
lijk. Denk eens aan de bezwaren.
Daar het regeeringsvleesch niet te onderscheiden
is van het gewone vleesch, zal zoo licht het streven
ontstaan het regeeringsvleesch frauduleus voor den
prijs van het gewone vleesch te verkoopen. Het
bleek verder praktisch onuitvoerbaar een regeling te
treffen, waardoor in iedere gemeente van Nederland
telkens de benoodigdo hoeveelheid versch vleesch
beschikbaar is.
Opnieuw inblikken bleek dus noodzakelijk, doch
met eenige wijzigingen zal getracht worden aan
rechtmatige klachten tegemoet te komen.
Of de prijs dezelfde zal blijven, staat nog niet vast.
Vermoedelijk zal een ruimere beschikbaarstelling
van het blikvleesch worden bevorderd.
De kosten van het plan.
„Denkt u, dat er belangrijke nieuwe kosten aan de
uitvoering van het plan verbonden zullen zijn?"
„In zooverre niet, dat nog een aanzienlijk bedrag,
dat voor de vroegere afslachting beschikbaar was
gesteld, maar nog niet werd verbruikt, thans nog
aanwezig is. De overige kosten zullen ten hoogste
f4.000.000.bedragen, vermoedelijk zelfs niet on
aanzienlijk minder. Ik hoop dit bedrag met groote
moeite nog in de begrooting van 1934 te kunnen
vinden'..
„Een globale berekening leerde mij, dat bij niet
doorvoering van mijn plan de consument van boter,
kaas enz. in twee jaar bijna f 13.000.000 aan heffing
zou moeten opbrengen en daarna nog drie jaar in
totaal f 11.000.000. En dan daarbij nog te bedenken,
dat dan geen enkel resultaat zou worden bereikt."
Gevraagd of de minister ernstige critiek op zijn
beslissing verwachtte, zeide hij persoonlijk over
tuigd te zijn, dat de eenig mogelijke oplossing die is,
welke thans door hem was gekozen, en waarvan hij
hoopte, dat de praktijk zou uitwijzen, dat hij gelijk
had.
De koning ongedeerd.
Toen koning Boris van Bulgarije zich gisteren in
zijn eigen trein van Sofia naar Warna begaf, is de
locomotief op 140 K.M. afstand voor Warna in brand
geraakt, waarbij een der stokers ernstige en de ma
chinist minder ernstige brandwonden heeft opgeloo-
pen. De koning, die zooals bekend zelf een ervaren
machinist is, wist den locomotief tot bij een brug te
brengen, waar het vuur met water uit den Donau
gedoofd werd. Aangezien de machinist niet in staat
was de machine verder te besturen, heeft de ko
ning zijn eigen trein verder naar Warna gereden,
waar hij alleen twee uur te laat aankwam.
DIPHTHERIE TE ROOSENDAAL,
In de afgeloopen weken deden zich te Roosendaal
talrijke gevallen van diphtherie voor. De ziekte open
baarde zich vrijwel uitsluitend onder kinderen. Een
van de lagere scholen werd gesloten, toen zich twee
gevallen met doodelijken afloop hadden voorgedaan
en men bevreesd was voor uitbreiding. De school
werd na enkele dagen heropend en nieuwe gevallen
deden zich eenigen tijd niet voor. Thans grijpt de
ziekte weer om zich heen. Maandag zijn er in vier
gezinnen te Roosendaal nieuwe gevallen van diph
therie geconstateerd.
ERNSTIG TRAMONGELUK TE AKEN.
5 zwaar- en 20 licht gewonden.
Te Aken is gister een tram uit de rails geloopen
en tegen een huis opgereden. Er zijn in totaal daar
bij 5 personen zwaar en 20 licht gewond.
Een internationale bende aan het werk. -
Beruchte leider door de Centrale Re
cherche onschadelijk gemaakt.
Geraffineerde verval-
schingen.
Sinds eenige maanden heeft de Centrale Recherche
te Rotterdam aan haar toch al omvangrijke organi
satie een nieuwe dienst verbonden, die zich speciaal
belast met het opsporen van gestolen auto's.
Deze dienst, de eerste van dien aard in Nederland,
en vermoedelijk ook in Europa, heeft in den korten
tijd van zijn bestaan reeds zeer nuttig werk verricht.
In het begin van deze maand kreeg de Centrale
Recherche bericht, dat er een valsch nationaliteits-
bewijs voor een auto in omloop was en dat dit werd
gebruikt voor oen Cadillac van 1932, een twaalf cy-
linder wagen, ter waarde van ongeveer f 10.000. Deze
auto bleek toe te behooren aan een garagehouder
te Rotterdam, die geheel ter goeder trouw was. Dank
zij het even genoemde systeem kon de politie vast
stellen, dat deze auto in Mei te Brussel was gestolen,
waarna contact met de Belgische politie werd ge
zocht. Deze had juist te Brugge drie mannen, één
Belg en twee Nederlanders, gearresteerd in verband
met een diefstal van een Chevrolet-auto. Een van
de Nederlanders bekende zich aan den diefstal te
hebben schuldig gemaakt. Ook bij dezen wagen was
een valsch Nedcrlandsch nationaliteitsbewijs. Uit
de bekentenis van den Nederlander bleek, dat hij in
connectie stond met den 28-jarigen H. J. de W., een
zeer berucht smokkelaar uit het Zuiden van ons
land, die allerlei vreemde zaken op groote schaal
drijft. Voor het smokkelen van spiritus chartert hij
bijvoorbeeld een heel schip. Zijn broer is kort gele
den wegens een smokkelaffaire gearresteerd en hij
zelf wordt er ernstig van verdacht kort geleden te
Schiedam een agent van politie opzettelijk onderste
boven te hebben gereden, toen deze zijn auto voor
een onderzoek wilde aanhouden. De te Brugge aan
gehouden Nederlander bekende ook den te Rotter
dam opgespoorden Cadillac te Brussel te hebben ge
stolen en dezen aan De W. te hebben gegeven, die
den wagen in Nederland zou trachten te verkoopen.
Naar aanleiding hiervan werd de W. aangehouden,
maar hij ontkende ten stelligste iets met diefstallen
van auto's uitstaande te hebben.
Op het hij den te Brugge aangehouden ÏLuto ge
vonden valsche nationaliteitsbewijs kwam een ken-
teeken voor, waardoor de Rotterdamsche recherche
kon nagaan, welk kantoor het echte bewijs, waar
naar het valsche was gekopieerd, had afgegeven en
aan wien. Dit bleek het Rotterdamsche belasting
kantoor te zijn. dat indertijd het echte bewijs aan
een Rotterdamsch geneesheer had gegeven, toen deze
een nieuwen auto had gekocht. Deze dokter had la
ter den auto verkocht en er het nationaliteitsbewijs
bij afgegeven. De auto was in den tweedehands-auto
handel geraakt, maar met ijverig nasporen kon men
hier alle tijdelijke eigenaars van den wagen opspo
ren.
En de vijfde man in deze keten van elkaar min of
meer snel opvolgende eigenaars van dien auto was
De W„ die daarbij toen ook het nationaliteitsbewijs
in handen heeft gehad. De mazen van het net om
De W. werden dus wat nauwer, immers vast stond,
dat De W. .een nationaliteitsbewijs in handen heeft
gehad, waarvan een valsch biljet was nagemaakt.
Dit valsche biljet was aangetroffen in het bezit van
De start voor den hard
loopwedstrijd over een
halve mijl bij de athle-
tiekwedstrijden voor de
studenten der Universi
teit te Cambridge.
een man, die toegaf met De W. in relatie te staan en
die had verteld, dat De W. op zich had genomen een
gestolen auto voor hem te verkoopen. Het werd dus
wel heel waarschijnlijk, dat de kopie was gemaakt
in den tijd, dat De W. het echte bewijs in handen
heeft gehad.
Nu was het bekend, dat een drukker tc Antwerpen
wel eens valsche margarincwikkels had gedrukt ten
behoeve van Nederlandsche margarinesmokkclaars.
De W. was in den smokkelhandel een heel bekend
persoon en zoo ging men eens bij dozen drukker
informecren. Deze vertelde toen dadelijk, dat hij in
opdracht van De W. tweemaal nationaliteitsbewijzen
had gemaakt. Van twee bewijzen had hij cliché's
gemaakt, van het één had hij slechts twee, van het
andere had hij 50 afdrukken gemankt. Hij was te
goeder trouw geweest, omdat De W. had verteld, dat
de cliché's bestemd waren voor een of ander vak
blad. Het bij den te Brussel gestolen Cadillac en
het te Brugge gevonden valsche natinaliteitsbcwijs
waren beide afdrukken uit de serie van vijftig stuks.
Hiermee was het net om De W. dicht gehaald. Hij
is naar Den Bosch op transport gesteld en daar in
het Huis van Bewaring opgesloten, verdacht van
heling van een gestolen auto en het opzettelijk ge
bruik maken van een valsch stuk, benevens het
doen vervaardigen van dat stuk.
De te Brugge aangehouden mannen zijn door de
Boetstraffelijke rechtbank reeds veroordeeld tot
straffen van 7. 10 en 12 maanden gevangenisstraf.
Deze straffen hebben betrekking op den diefstal
van den te Brugge aangehouden Chevrolet. Een van
de twee Nederlanders, zekere A. H. uit Oostburg,
zal zich te Brussel nog te verantwoorden hebben
wegens den diefstal van den Cadillac. Deze auto is
inmiddels naar België teruggezonden en aan den
oorspronkelijkcn eigenaar ter beschikking gesteld.
Met de arrestatie van De W. meent de politie den
leider in handen te hebben gekregen van een bende
autodieven, die er zich op toelegde in Noord Frank
rijk en in België gestolen wagens hier te lande te
verkoopen en in ons land auto's te stelen, welke door
de handlangers dan weer in België of Noord Frank
rijk aan den man werden gebracht. Het onderzoek
wordt nog voortgezet.
De burgemeester bestrijdt den speeldul-
veL Roulettes worden in zee geworpen
De burgemeester van New York I.aguardia voert
een feilen strijd tegen kansspelen en hij heeft een
groot aantal roulctte's tot een gezamenlijke waarde
van 150.000 dollar in zee laten gooien.
Vergezeld van den hoofdcommissaris van politie
hoeft de burgemeester op het vaartuig, waarin de
roulettes waren geladen, verscheidene hiervan met
een hamer stuk geslagen, waarna zij ter hoogte van
Long Island in zee werden geworpen.
Het betrof hier voornamelijk automaten, die, in
dien het den gebruiker lukte te winnen, geldbedra
gen uitkeerden De politie commissaris betitelde ze
als „mechanische zakkenrollers". Dc vernietigde toe
stellen waren in beslag genomen.
De politie heeft nog 2500 van dergelijke machines
in haar bezit, die in afwachting van een nader on
derzoek, eveneens vernietigd zullen worden.
De verdrijving der geestelijken in Mexico
Reuter seint uit Mexico-Stad:
Het regeeringsblad „Nacional" bericht uit Quereta-
ro, dat het staatcongres de „cultuurwet" heeft opge
heven op grond van het feit, dat do arbeid der gees
telijkheid onnoodig is.
Dientengevolge werden de verloven tot het uit
oefenen van het geestelijke ambt vervallen ver-
Iklaard.
In Los Tuxtlas, in den staat Veracruz, werden alle
kerken gesloten. De geestelijken verlieten de stad.
In den staat Cucatan schreef de gouverneur voor,
.dat de staatsbeambten de afbeeldingen van heiligen
rit hun woningen moesten verwijderen, daar zij an
ders zouden worden ontslagen.
1 Aan het staatsparlement van Üuranyo is een nieu
we cultuurwet voorgelegd, waardoor het aantal gees
telijken voor den gehcclen staat, dat tot dusverre
C5 bedroeg, tot 9 wordt verminderd.
DE „HING KONG VAN HARLEM" 18 VERMOORa
NewYork. Een reusachtige neger, bijgenaamd
de „King Kong van Hariem", is vermoord, naar be
weerd wordt door een 25-jarige negerin, die do mis
daad bekend zou hebben met de woorden: „Ja, ik
doodde hem. Hij deugde nergens voor."
„King Kong", die in zijn woning dood werd aan
getroffen, vermoord door steken met zijn eigen mes,
was voor de politie een der gevaarlijkste bewoners
van de negerwijk, orn ce om tc gaan. Wanneer hij
gezocht werd, trok een geheel regiment agenten erop
uit. Hij was een geduchte vechtersbaas. Eens, toen lö
mannen hem wilden weerstaan, sloeg hij ze allen te
gen den grond.
FIETSRIJDER DOOR AUTO AANGEREDEN.
Jongeman zwaar gewond.
Gistermiddag tc ruim vier uur is op den verboden
inrijweg, to Hedel, gelegen nabij de R.K. kerk, de 17-
jarige fietsrijder B. F. uit Hedel, in botsing gekomen
met de luxe-auto van de firma J. Joosten, komende
uit Ammerzoden, en bestuurd door den chauffeur
A. van W.
Do jongen werd met het hoofd door de voorruit
geslingerd en ernstig aan armen en beenen gewond.
In ernstigen toestand werd het slachtoffer een nebij-
zijnde woning binnengedragen. De doktoren do Rid
der en v. d. Plas verleenden de eerste hulp. Dea
chauffeur treft geen schuld.
•Het klimmen over de omheining is streng verboden!". Het Inlandsch pnbliek in zijn
schilderachtige kleedij slaat achter de draad versperring om het vliegveld te Allahabad
vol interesse de aankomst der deelnomen aan de Melbourne-racc gade.