Nieuwe [egeerings-maatregelen Woensdag 31 October 1934. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. 9586 OPNIEUW AFSLACHTING VAN VEE. 150.000 koeien worden afgemaakt. De trein van koning Boris verongelukt. JACHT OP GESTOLEN AUTO'S. Waar gestolen auto's blijven. Zuiveringsactie in New York. Kerken gesloten. voor zuivel- en vleeschpositie Het vleesch weer Ingeblikt. - Heffing gebat veerd, doch termijn verdubbeld. De minister van oeconomische zaken heeft een beslissing genomen inzake de maatrege len, welke ten behoeve van onze zuivel- en vleeschpositie genomen zullen moeten wor den. De exportvooruitzichtcn van het Nederlandsche zuivel zijn door de maatregelen van verschillende landen om ons heen van dien aard geworden, dat het nemen van ingrijpende maatregelen noodzakelijk is, wil men voorkomen, dat onze zuivel- en vleeschpo sitie ineenstort. Terwijl onze veestapel in het algemeen naar schat ting niet groot^r mag zijn dan ongeveer 1.250.000 stuks melkvee, zou zonder maatregelen naar nor male berekening op 1 Juli 1935 1.670.000 stuks melk vee aanwezig zijn, een aantal, waarvan de melk nooit verbruikt zou kunnen worden, Het nemen van maat regelen was dus geboden. De minister heeft thans tot drie midde len besloten. In de eerste plaats tot het in de toekomst steunen van slechts een gedeelte van de melk, waarmede echter gepaard zal moeten gaan in de tweede plaats een ver dere teeltbeperking en in de derde plaats af slachting. Alleen jong vee zal door de regeering worden overgenomen, terwijl daarbij mede meer in het bij zonder aan vee zal worden gedacht, dat lijdende is aan tuberculose. De regeering verwacht dat op deze wijze 150.000 stuks melkvee opgeruimd zullen kunnen worden, terwijl voorts ovor 1935 opnieuw 50.000 stuks kal veren minder zullen worden toegewezen. Overwogen gen wordt voorts ook nog de verplichting op te leg gen aan hen, die niet inleveren, tot het inleveren van een of meer kalveren met schetskaart 1934 of inhouding van een of meer schetskaarten 1935 in plaats van het aanbieden van jong vee. Het goede vleesch zal opnieuw worden ingeblikt Getracht zal worden in het blikvleesch eenige va riatie te brengen en zoo mogelijk ook gehakt be schikbaar te stellen. Daarnaast heeft de minister het belangrijke be sluit genomen, de heffing op het rundvleesch met ingang van 1 November a.s. van 20 pet. op 10 pet. te verlagen, waardoor aan een herhaaldelijk, vooral ook van slagerszijde, kenbaar gemaakt verlangen wordt tegemoet gekomen. Evenwel zal de heffing daarvoor langer moeten duren en wel in plaats van ongeveer 1 jaar nog 2 jaar. Evenwel kunnen door een verlaging van den accijns de vleeschprijzen dalen en het verbruik toenemen. Een onderhoud met minister Stcenberghe. In een onderhoud, dat een vertegenwoordiger van het Nederlandsche Corr. Bur. met den minister van Economische Zaken, mr. Steenberghe had, verklaar de de laatste, dat onze zuivel- en vleeschpositie er inderdaad ernstig aan toe is. Terwijl eenigen tijd ge leden de vooruitzichten op export nog niet zoo on gunstig waren, is daar de laatste maanden een groo- te wijziging ten nadeele in gekomen. Voorts dient te worden bedacht, dat onze boter-uit- voer naar verschillende landen tegen zeer lage, ver lies gevende prijzen gescjjiedt, zoodat naar beper king van dezen export moet worden gestreefd. Dit zijn alle factoren, die onze positie wel uiterst moei lijk maken en het nemen van zeer ingrijpende maat regelen noodzakelijk. Wat betreft het aantal stuks melkvee, dit zou, wanneer we niets zouden doen in het najaar van 1935: 1.670.000 bedragen. Dit getal zal naar beneden moeten, wil niet onze geheele zuivel- en vleesch positie ineenstorten. Indien niet reeds In het najaar van 1933 en dit voorjaar tot afslachting was overgegaan, dan zou de toestand nog veel ernstiger geweest zijn. Bij het vorige plan stond de afslachting gepaard met teeltregeling op den voorgrond en werd getracht daardoor de vleesch- en zuivelpositie te redden. Ik a van een ander standpunt uit., aldus de minister. lijn overtuiging is, dat alleen dan een afdoende op lossing te bereiken is, wanneer wij komen tot een verminderde melkproductie door middel van het ge- yen van slechts een gedeeltelijken melksteun. Alleen afslachten is evenmin voldoende. De zoo veel ernstiger geworden toestand maakt een uiterst drastisch middel noodzakelijk, terwijl voorts het af slachten een te grof apparaat is om telkens de zui vel productie te kunnen regelen. Daarom staat in mijn systeem voorop het steunen van slechts een gedeelte van de melk. Dit heeft dan nog dit voordeel, dat door het percentage, waarmede de steun wordt ver minderd, to verhoogen of te verlagen, het mij moge lijk zal zijn den prijs van de zuivel op de markt be ter in de hand te houden." „U gaat dus van een geheel nieuw stelsel uit?" „In zekeren zin ja, ik zoek het in hoofdzaak in den beperkten melksteun en aanvaard daarnaast, als zakelijke sequeel, de verdere teeltbeperking en af slachting, maar als onderdeel van mijn hoofdplan." Melksteun minstens 10 pot. omlaag. Zekerheid omtrent het percentage, waarmede de melksteun verminderd zal worden, bestaat er nog niet. Intusschen is te verwachten, dat dit tenminste 10 zal zijn. Het doel is niet, dat de boeren aan de regeering het vee leveren, dat ze het liefst kwijt willen. In dien men den boer zou vrijlaten in het aanbieden van het soort vee, dat hij wil, dan zou de kans wel heel groot zijn, dat de oudere koeien aangeboden worden. Dit nu is onmogelijk te aanvaarden. In de eerste plaats zou dit duur zijn, maar wat niet minder ernstig is zou in de toekomst, waar wij zooveel jongvee hebben, de dan komende opbouw van den melkveestapel de melkbeperking weer ern stig bemoeilijken. Daarom zal de regeering dus uit sluitend jonge drachtige pinken en vaarzen overne men." Een waarschuwing. „En wanneer een aantal boeren de aankondiging, dat b.v. 10 pet. van de mélk niet meer zal worden gesteund, nu een rustig naast zich neerleggen en niet zou inleveren?" „Ik ben blij dat u dit punt ter sprake brengt, want het geeft mij aanleiding u tevens een verzoek te doen. Mocht dit geval zich voordoen, dan zal het gevolg zijn, dat minder vee aan de Regeering wordt aangeboden. Voor de regeering blijven dan de kos ten der afslachting bespaard. Natuurlijk kunnen de boeren evenzeer het bijvoeren van krachtvoer be perken. Dit staat hun volkomen vrij en heeft allerlei voordeelen. Maar de boeren, die noch het een noch het ander doen, zullen het aan zichzelf te wijten hebben, wan neer zij het volgend jaar als de verminderde melk steun ingaat, niet meer zonder groot verlies van hun vee kunnen afkomen." Blikvleesch of versch vleesch. Het vraagstuk blikvleesch of versch vleesch, heeft heel veel zorg gebaard. Het vleesch in verschen toestand beschikbaar stellen is nu eenmaal onmoge lijk. Denk eens aan de bezwaren. Daar het regeeringsvleesch niet te onderscheiden is van het gewone vleesch, zal zoo licht het streven ontstaan het regeeringsvleesch frauduleus voor den prijs van het gewone vleesch te verkoopen. Het bleek verder praktisch onuitvoerbaar een regeling te treffen, waardoor in iedere gemeente van Nederland telkens de benoodigdo hoeveelheid versch vleesch beschikbaar is. Opnieuw inblikken bleek dus noodzakelijk, doch met eenige wijzigingen zal getracht worden aan rechtmatige klachten tegemoet te komen. Of de prijs dezelfde zal blijven, staat nog niet vast. Vermoedelijk zal een ruimere beschikbaarstelling van het blikvleesch worden bevorderd. De kosten van het plan. „Denkt u, dat er belangrijke nieuwe kosten aan de uitvoering van het plan verbonden zullen zijn?" „In zooverre niet, dat nog een aanzienlijk bedrag, dat voor de vroegere afslachting beschikbaar was gesteld, maar nog niet werd verbruikt, thans nog aanwezig is. De overige kosten zullen ten hoogste f4.000.000.bedragen, vermoedelijk zelfs niet on aanzienlijk minder. Ik hoop dit bedrag met groote moeite nog in de begrooting van 1934 te kunnen vinden'.. „Een globale berekening leerde mij, dat bij niet doorvoering van mijn plan de consument van boter, kaas enz. in twee jaar bijna f 13.000.000 aan heffing zou moeten opbrengen en daarna nog drie jaar in totaal f 11.000.000. En dan daarbij nog te bedenken, dat dan geen enkel resultaat zou worden bereikt." Gevraagd of de minister ernstige critiek op zijn beslissing verwachtte, zeide hij persoonlijk over tuigd te zijn, dat de eenig mogelijke oplossing die is, welke thans door hem was gekozen, en waarvan hij hoopte, dat de praktijk zou uitwijzen, dat hij gelijk had. De koning ongedeerd. Toen koning Boris van Bulgarije zich gisteren in zijn eigen trein van Sofia naar Warna begaf, is de locomotief op 140 K.M. afstand voor Warna in brand geraakt, waarbij een der stokers ernstige en de ma chinist minder ernstige brandwonden heeft opgeloo- pen. De koning, die zooals bekend zelf een ervaren machinist is, wist den locomotief tot bij een brug te brengen, waar het vuur met water uit den Donau gedoofd werd. Aangezien de machinist niet in staat was de machine verder te besturen, heeft de ko ning zijn eigen trein verder naar Warna gereden, waar hij alleen twee uur te laat aankwam. DIPHTHERIE TE ROOSENDAAL, In de afgeloopen weken deden zich te Roosendaal talrijke gevallen van diphtherie voor. De ziekte open baarde zich vrijwel uitsluitend onder kinderen. Een van de lagere scholen werd gesloten, toen zich twee gevallen met doodelijken afloop hadden voorgedaan en men bevreesd was voor uitbreiding. De school werd na enkele dagen heropend en nieuwe gevallen deden zich eenigen tijd niet voor. Thans grijpt de ziekte weer om zich heen. Maandag zijn er in vier gezinnen te Roosendaal nieuwe gevallen van diph therie geconstateerd. ERNSTIG TRAMONGELUK TE AKEN. 5 zwaar- en 20 licht gewonden. Te Aken is gister een tram uit de rails geloopen en tegen een huis opgereden. Er zijn in totaal daar bij 5 personen zwaar en 20 licht gewond. Een internationale bende aan het werk. - Beruchte leider door de Centrale Re cherche onschadelijk gemaakt. Geraffineerde verval- schingen. Sinds eenige maanden heeft de Centrale Recherche te Rotterdam aan haar toch al omvangrijke organi satie een nieuwe dienst verbonden, die zich speciaal belast met het opsporen van gestolen auto's. Deze dienst, de eerste van dien aard in Nederland, en vermoedelijk ook in Europa, heeft in den korten tijd van zijn bestaan reeds zeer nuttig werk verricht. In het begin van deze maand kreeg de Centrale Recherche bericht, dat er een valsch nationaliteits- bewijs voor een auto in omloop was en dat dit werd gebruikt voor oen Cadillac van 1932, een twaalf cy- linder wagen, ter waarde van ongeveer f 10.000. Deze auto bleek toe te behooren aan een garagehouder te Rotterdam, die geheel ter goeder trouw was. Dank zij het even genoemde systeem kon de politie vast stellen, dat deze auto in Mei te Brussel was gestolen, waarna contact met de Belgische politie werd ge zocht. Deze had juist te Brugge drie mannen, één Belg en twee Nederlanders, gearresteerd in verband met een diefstal van een Chevrolet-auto. Een van de Nederlanders bekende zich aan den diefstal te hebben schuldig gemaakt. Ook bij dezen wagen was een valsch Nedcrlandsch nationaliteitsbewijs. Uit de bekentenis van den Nederlander bleek, dat hij in connectie stond met den 28-jarigen H. J. de W., een zeer berucht smokkelaar uit het Zuiden van ons land, die allerlei vreemde zaken op groote schaal drijft. Voor het smokkelen van spiritus chartert hij bijvoorbeeld een heel schip. Zijn broer is kort gele den wegens een smokkelaffaire gearresteerd en hij zelf wordt er ernstig van verdacht kort geleden te Schiedam een agent van politie opzettelijk onderste boven te hebben gereden, toen deze zijn auto voor een onderzoek wilde aanhouden. De te Brugge aan gehouden Nederlander bekende ook den te Rotter dam opgespoorden Cadillac te Brussel te hebben ge stolen en dezen aan De W. te hebben gegeven, die den wagen in Nederland zou trachten te verkoopen. Naar aanleiding hiervan werd de W. aangehouden, maar hij ontkende ten stelligste iets met diefstallen van auto's uitstaande te hebben. Op het hij den te Brugge aangehouden ÏLuto ge vonden valsche nationaliteitsbewijs kwam een ken- teeken voor, waardoor de Rotterdamsche recherche kon nagaan, welk kantoor het echte bewijs, waar naar het valsche was gekopieerd, had afgegeven en aan wien. Dit bleek het Rotterdamsche belasting kantoor te zijn. dat indertijd het echte bewijs aan een Rotterdamsch geneesheer had gegeven, toen deze een nieuwen auto had gekocht. Deze dokter had la ter den auto verkocht en er het nationaliteitsbewijs bij afgegeven. De auto was in den tweedehands-auto handel geraakt, maar met ijverig nasporen kon men hier alle tijdelijke eigenaars van den wagen opspo ren. En de vijfde man in deze keten van elkaar min of meer snel opvolgende eigenaars van dien auto was De W„ die daarbij toen ook het nationaliteitsbewijs in handen heeft gehad. De mazen van het net om De W. werden dus wat nauwer, immers vast stond, dat De W. .een nationaliteitsbewijs in handen heeft gehad, waarvan een valsch biljet was nagemaakt. Dit valsche biljet was aangetroffen in het bezit van De start voor den hard loopwedstrijd over een halve mijl bij de athle- tiekwedstrijden voor de studenten der Universi teit te Cambridge. een man, die toegaf met De W. in relatie te staan en die had verteld, dat De W. op zich had genomen een gestolen auto voor hem te verkoopen. Het werd dus wel heel waarschijnlijk, dat de kopie was gemaakt in den tijd, dat De W. het echte bewijs in handen heeft gehad. Nu was het bekend, dat een drukker tc Antwerpen wel eens valsche margarincwikkels had gedrukt ten behoeve van Nederlandsche margarinesmokkclaars. De W. was in den smokkelhandel een heel bekend persoon en zoo ging men eens bij dozen drukker informecren. Deze vertelde toen dadelijk, dat hij in opdracht van De W. tweemaal nationaliteitsbewijzen had gemaakt. Van twee bewijzen had hij cliché's gemaakt, van het één had hij slechts twee, van het andere had hij 50 afdrukken gemankt. Hij was te goeder trouw geweest, omdat De W. had verteld, dat de cliché's bestemd waren voor een of ander vak blad. Het bij den te Brussel gestolen Cadillac en het te Brugge gevonden valsche natinaliteitsbcwijs waren beide afdrukken uit de serie van vijftig stuks. Hiermee was het net om De W. dicht gehaald. Hij is naar Den Bosch op transport gesteld en daar in het Huis van Bewaring opgesloten, verdacht van heling van een gestolen auto en het opzettelijk ge bruik maken van een valsch stuk, benevens het doen vervaardigen van dat stuk. De te Brugge aangehouden mannen zijn door de Boetstraffelijke rechtbank reeds veroordeeld tot straffen van 7. 10 en 12 maanden gevangenisstraf. Deze straffen hebben betrekking op den diefstal van den te Brugge aangehouden Chevrolet. Een van de twee Nederlanders, zekere A. H. uit Oostburg, zal zich te Brussel nog te verantwoorden hebben wegens den diefstal van den Cadillac. Deze auto is inmiddels naar België teruggezonden en aan den oorspronkelijkcn eigenaar ter beschikking gesteld. Met de arrestatie van De W. meent de politie den leider in handen te hebben gekregen van een bende autodieven, die er zich op toelegde in Noord Frank rijk en in België gestolen wagens hier te lande te verkoopen en in ons land auto's te stelen, welke door de handlangers dan weer in België of Noord Frank rijk aan den man werden gebracht. Het onderzoek wordt nog voortgezet. De burgemeester bestrijdt den speeldul- veL Roulettes worden in zee geworpen De burgemeester van New York I.aguardia voert een feilen strijd tegen kansspelen en hij heeft een groot aantal roulctte's tot een gezamenlijke waarde van 150.000 dollar in zee laten gooien. Vergezeld van den hoofdcommissaris van politie hoeft de burgemeester op het vaartuig, waarin de roulettes waren geladen, verscheidene hiervan met een hamer stuk geslagen, waarna zij ter hoogte van Long Island in zee werden geworpen. Het betrof hier voornamelijk automaten, die, in dien het den gebruiker lukte te winnen, geldbedra gen uitkeerden De politie commissaris betitelde ze als „mechanische zakkenrollers". Dc vernietigde toe stellen waren in beslag genomen. De politie heeft nog 2500 van dergelijke machines in haar bezit, die in afwachting van een nader on derzoek, eveneens vernietigd zullen worden. De verdrijving der geestelijken in Mexico Reuter seint uit Mexico-Stad: Het regeeringsblad „Nacional" bericht uit Quereta- ro, dat het staatcongres de „cultuurwet" heeft opge heven op grond van het feit, dat do arbeid der gees telijkheid onnoodig is. Dientengevolge werden de verloven tot het uit oefenen van het geestelijke ambt vervallen ver- Iklaard. In Los Tuxtlas, in den staat Veracruz, werden alle kerken gesloten. De geestelijken verlieten de stad. In den staat Cucatan schreef de gouverneur voor, .dat de staatsbeambten de afbeeldingen van heiligen rit hun woningen moesten verwijderen, daar zij an ders zouden worden ontslagen. 1 Aan het staatsparlement van Üuranyo is een nieu we cultuurwet voorgelegd, waardoor het aantal gees telijken voor den gehcclen staat, dat tot dusverre C5 bedroeg, tot 9 wordt verminderd. DE „HING KONG VAN HARLEM" 18 VERMOORa NewYork. Een reusachtige neger, bijgenaamd de „King Kong van Hariem", is vermoord, naar be weerd wordt door een 25-jarige negerin, die do mis daad bekend zou hebben met de woorden: „Ja, ik doodde hem. Hij deugde nergens voor." „King Kong", die in zijn woning dood werd aan getroffen, vermoord door steken met zijn eigen mes, was voor de politie een der gevaarlijkste bewoners van de negerwijk, orn ce om tc gaan. Wanneer hij gezocht werd, trok een geheel regiment agenten erop uit. Hij was een geduchte vechtersbaas. Eens, toen lö mannen hem wilden weerstaan, sloeg hij ze allen te gen den grond. FIETSRIJDER DOOR AUTO AANGEREDEN. Jongeman zwaar gewond. Gistermiddag tc ruim vier uur is op den verboden inrijweg, to Hedel, gelegen nabij de R.K. kerk, de 17- jarige fietsrijder B. F. uit Hedel, in botsing gekomen met de luxe-auto van de firma J. Joosten, komende uit Ammerzoden, en bestuurd door den chauffeur A. van W. Do jongen werd met het hoofd door de voorruit geslingerd en ernstig aan armen en beenen gewond. In ernstigen toestand werd het slachtoffer een nebij- zijnde woning binnengedragen. De doktoren do Rid der en v. d. Plas verleenden de eerste hulp. Dea chauffeur treft geen schuld. •Het klimmen over de omheining is streng verboden!". Het Inlandsch pnbliek in zijn schilderachtige kleedij slaat achter de draad versperring om het vliegveld te Allahabad vol interesse de aankomst der deelnomen aan de Melbourne-racc gade.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 5