Een gordel van wegen
rond Bergen
ÜboeuxLScA o/i oaat
Donderdag t November 1934.
SCHAGER COURANT.
Tweede Blad. No. 9587
Natuurschoon moet
ongeschonden blijven
Tkïiq inia Ctqcüiettzfr
DOODVONNISSEN WEGENS
LANDVERRAAD.
Midden-Amerika kantelt.
Nieuwe daden van terreur inBarcelona.
De strijd om Kiangsi.
NEDERLANDSCHE MOTORBOOT
VERGAAN.
Met breede aftakkingen naar
de kom der gemeente
In verband met de ontwikkeling
van het verkeer zijn de toegangs-
wegen tot de gemeente beschouwd
van een breed algemeen standpunt.
HET WEGENNET.
Een ieder die Bergen voor de eerste maal bezoekt,
zal verrast zijn over de goed onderhouden wegen,
niet slechts in het centrum van het dorp, doch ook
in de buitenwijken. Men behoeft bijvoorbeeld maar
het van Reencnpark en aangrenzende lanen te zien,
om tot de overtuiging te komen, dat hier een royaal
opgezet wegenplan tot uitvoering is gekomen. Jam
mer daarom, dat er maar lukraak is gebouwd; zon
der systeem. Men vindt er allerlei stijlen broederlijk
bijeen. Een oude boerderij, zeer verdienstelijk gemo
derniseerd, in de directe nabijheid van een hijper-
modern woonhuis in hei-witten steen opgetrokken;
een aardig landhuisje met hoog opgaand rieten dak,
geflankeerd door twee huizen zonder eigen stijl, een
paar lompe kasten, bedoeld om er in de zomer
maanden zooveel mogelijk gasten in te stoppen.
Het schitterende stuk natuur met de oude ren
baan als middelpunt, moest hier noodgedwongen
ten offer vallen aan de uitbreiding der gemeente,
doch het was tegenover diezelfde natuur m.i. een
staajtje van pieteit geweest, er iets zoo mooi moge
lijks' voor in de plaats te geven.
Maar we hebben het nu over de wegen en niet
over de huizen, welke er langs liggen. En dus ter
zake!
Uitbreidingsplan Bergen Oost.
Het hoofd der gemeente, burgemeester van Reenen
stelde mij in de gelegenheid kennis te nemen van
het nieuwe uitbreidingsplan, Bergcn-Oost en was
zoo welwillend mjet den gemeente-architect, den
heer J. Roggeveen, mij van voorlichting te dienen.
In verband met de ontwikkeling van het steeds
toenemende verkeer zijn de toegangswegen tot de
gemeente beschouwd van een breed algemeen stand
punt. De grondgedachte is geweest, geen hoofdweg
dwars door het dorp, doch buiten er om heen, met
breede aftakkingen naar de kom der gemeente. In
de allereerste plaats is gedacht aan den Bergerweg,
de rechtstreeksche verbinding met Alkmaar.
De Bergerweg.
De Bergerweg is zooals men weet reeds voor
een belangrijk deel op fraaie wijze verbeterd en
heeft zich voor wat die gedeelten betreft, goed aan
gepast bij het snelverkeer. Bekijken we nu het we
genplan, dan zien wij, dat het in de bedoeling ligt
de bestaande hoeken bij het Achterpad de melkfa
briek en café Rust Wat, af te snijden en dus den
weg recht door te trekken. De daardoor ontstane
stukken grond naast den weg komen vrij voor een
aardige beplanting of om het fietspad voor een
©ogenblik een eindje van den weg to doen afwijken.
Hierdoor krijgt de weg niet het karakter van een
lang, recht stuk, doch behoudt zijn variatie en zijn
natuurschoon. Een beplanting, zooals gedacht wordt,
is reeds aangebracht tusschen den Nesdijk en de
Melkfabriek, waar de rhododendrons in verschil
lende kleuren tusschen het groen zeker een pret
tige afwisseling geven. Op deze wijze hoopt men het
vriendelijk karakter van den Bergerweg te behou
den.
Aan beide zijden van den weg komt, zooals dat
reeds op ecnige gedeelten het geval is, een geasfal
teerd fietspad; de breedte van den weg zal minimaal
20 M. bedragen.
Do bruggen in den weg krijgen een breedte van
minimaal 18 M., zoodat het verkeer op do brug zeer
gemakkelijk gescheiden kan blijven. Teneinde bij de
brug naast de melkfabriek een goed verloop to krij
gen, zal de Ringvaart van de Bergermeer voor een
gedeelte worden omgelegd. Het is daardoor moge
lijk do brug to bouwen naast den bestaanden weg,
waardoor er geen enkele stagnatie van het verkeer
behoeft te ontstaan.
Verbinding den Helder—Amsterdam.
Tenslotte ligt het in do bedoeling den Bergerweg
bij den voormaligen tol, op Alkmaarsch gebied,
rechtdoor te trekken naar Alkmaar. Een aftakking
op den Kanaaldijk tusschen Koedijk en Alkmaar
zou in de toekomst een rechtstreeksche verbinding
vormen met den Rijksweg HelderAmsterdam,
zoodat men komende van den Helder en gaande
naar Amsterdam, Alkmaar links zou laten liggen.
Bij den ouden to! zou dan een aardig pleintje wor
den gemaakt.
Men is momenteel druk bezig met het afsnijden
van den hoek bij café Rust Wat. Komt er geen on
voorzien oponthoud, dan hoopt de gemeente in het
komende voorjaar de bruggen gereed te hebben.
Bergen, het mooie dorp, zoo vol van na
tuurschoon, aan den voet van onze blon
de Hollandsche duinen, moet ongetwijfeld
vóór alles een open oog hebben voor de
groote moeilijkheden, die de snelle ont
wikkeling van het verkeer met zich
brengt. Dat het dit inderdaad heeft, moge
blijken uit de nieuwe uitbreidingsplan
nen, welke voor de naaste toekomst zijn
vastgelegd en waarover onze medewer
ker, die in de gelegenheid was van deze
nieuwe plannen onder deskundige voor
lichting van burgemeester en gemeente
architect kennis te nemen, in bijgaand
artikel het een en ander schrijft.
Verbinding Aikmaar—Schoorl.
Gedacht is voorts aan de doortrekking van den
Bergerweg ten behoeve van een rechtstreeksche ver
binding Alkmaar—Schoorl. Deze weg is geprojec
teerd Oostelijk van de Dr. van Peltlaan, langs het
Russisch monument naar de Zuidlaan.
De Zuidlaan zal haar voortzetting vinden in de
richting van het kanaal en aansluiting geven op
den nieuwen weg naar Langedijk, welko reeds is
geprojecteerd op het Provinciaal wegenplan. Een af
takking zal een verbinding met Schoorl tot stand
brengen.
Op deze wijze komen er van Bergen uit nieuwe
wegen naar Schoorl en naar het Noord-Hollandsch
Kanaal en het achterland.
In dit gedeelte der gemeente, dus Oostelijk van de
Dr. van Peltlaan en de Breelaan, zal uitsluitend pol
derbebouwing worden toegestaan, m.a.w. de onder
linge afstand tusschen de woningen moet minstens
50 M. bedragen. Hierdoor blijft het landelijk karak
ter gewaarborgd.
Wellicht ten overvloede wijs ik er in dit verband
op, dat aan de Zuidelijke zijde der gemeente ook
slechts polderbebouwing geoorloofd is.
Verbinding met Egmond.
De bestaande Heerenweg, welke de verbinding
vormt met Egmond, Castricum en het daar achter
gelegen land, voldoet niet meer aan de eischen door
het snelverkeer gesteld en zal dus moeten worden
IN PLATTE DOOSJES VAN 70stuks 70cent
DE HANDIGSTE VERPAKKING VOOR DEN VESTZAK
verbreed. Dat deze opgave niet eenvoudig is, staat
wel vast. Immers: de Heerenweg is feitelijk be
roemd om zijn natuurschoon en daarom dient er al
les te worden gedaan, om dit natuurschoon zoo min
mogelijk te schenden. Een gelukkig feit mag het
worden genoemd, dat het gemeentebestuur zulks
beseft in vollen omvang.
De weg zal eon breede laan worden, zonder dat
aan het karakter ervan veel wordt veranderd. De
fraaie overwelving met loofhout zal dan ook blijven
bestaan.
Het rijwielpad zal geheel door het bosch worden
geleid en zal, practisch gesproken, van den weg af
niet zichtbaar zijn.
Wat de verbinding met Egmond betreft, is onge
twijfeld van belang een communicatie in Westelijke
richting tusschen Nesdijk en het Wiertdijkje. Doch
dat is voorloopig nog toekomst-muziek.
Verbinding met Koedijk.
Toen in het vorige jaar de smalle Oosterweg een
breedte kreeg van 12 M. was er reeds van den Ber
gerweg af een behoorlijke verbinding over den Ko-
gendijk met Koedijk tot stand gebracht. Doch deze
verbinding wordt nog geperfcctionneerd. Vanaf den
tegenwoordigen overweg voorbij de steenfabriek zal
namelijk do Kogendijk worden verlengd in Weste
lijke richting, langs de Noordzijde van de trambaan,
zulks in aansluiting aan de eene zijde bij den hoofd
verkeersweg naar Schoorl en aan den anderen kant
op den bestaanden weg naar Koedijk.
De spoorkruisingen bij de Steenfabriek en ook hij
de dr. -van Peltlaan komen hierdoor te vervallen.
Iets, wat zéér zeker in het belang van het verkeer
kan worden genoemd en ongetwijfeld de veiligheid
op den weg ten goede komt.
Het Bijk heeft blijkbaar ook het belang dezer ver
binding ingezien en heeft maal regelen in voorberei
ding, om den gevaarlijken hoek bij het Noord-Hol-
landsch Kanaal (Kocdijker Vlotbrug) afdoende te
verbeteren door het verleggen van den weg, waar
door een behoorlijk uitzicht verkregen wordt. Do ge
meente Bergen heeft zich bereid verklaard, ook aan
deze belangrijke verbetering haar volle medewerking
te verleenen.
De aftakkingen naar het dorp.
De aftakkingen van de hoofdverkeerswegen, welke
zooals men uit het bovenstaande heeft kunnen op
merken, alle om het dorp heen zijn geprojecteerd,
worden gebracht op een breedte van 20 M. Althans
wat betreft do hoof daders.
Aan de Noordzijde van do spoorbaan zal een recht
streeksche verbinding worden gemaakt met de dr.
van Peltlaan en de zijwegen, ontworpen ten Noorden
van die laan. Do aldaar gelegen terreinen zijn al
reeds voor bebouwing in exploitatie gebracht.
Onnoodig te zeggen, dat door deze plannen hot'
station Oostdorp in de toekomst ongetwijfeld van
beteekenis zal worden.
Als aftakkingen noem ik voorts, den bestaanden
Bergerweg van den Loudelsweg af; den Oosterweg
en het tegenwoordige Spoorlaantje, dat dus even
eens belangrijk wordt verbreed.
Van meer plaatselijk belang is de doortrekking
van de Komlaan naar de Breelaan, waardoor een
rechtstreeksche verbinding wordt verkregen via Zuid
laan naar Schoorl en het Noord-Hollandsch Kanaal.
Voorts is gedacht aan de mogelijkheid van een uit
breiding der kom in Oostelijke riching; in dat geval
is er reeds een tweede weg om het dorp heen ge
projecteerd. Een en ander is derhalve voor de toe
komst geregeld; dat zou dan zijn een gordel om een
gordel.
Het gemeentebestuur wil intusschen de ontwik
keling van 't dorp aldus leiden, dat een open bebou
wing behouden blijft en dat slechts voor 'n klein ge
deelte der gemeente en wel in de kom, waar zulks
trouwens reeds bestaat, een lintbebouwing wordt
toegestaan.
Een gelukige coïncidentie mag het worden ge
noemd, dat het grootste gedeelte der bebouwing
aanleunt tegen het Natuurreservaat.
Tenslotte zij nog opgemerkt, dat 't in de bedoeling
ligt van het gemeentebestuur op belangrijke wegen,
het rijwielverkeer steeds een aparte baan te geven.
En hiermede heb ik U alles over dc wegen ver*
teld. C t. a
Nadruk verboden.
Tengevolge van inwendige veranderin
gen in de aardkorst. Een paar centi
meter per eeuw.
Volgens bevindingen der Amerikaansche seismolo
gen vertoont het geheele gebied rondom de Groote
Meren een langzame, kantelende beweging naar het
Zuiden, welke haar oorzaak vindt in de inwendige
veranderingen in de aardkorst.
De spil dezer beweging is vrijwel in bet midden
van het Ontario- en Erïemeer gelegen. Ten Noorden
van dit aspunt stijgt het land, ten Zuiden ervan
daalt het.
Hoewel het slechts om een paar centimeter per
eeuw gaat. zijn toch de gevolgen van dit kantelen
duidelijk merkbaar.
De Canadeezen, wonende aan den noordelijken
oever van de merenketen, bemerken reeds geruimen
tijd, hoe het water terugloopt en het strand zich
verbreedt, terwijl aan do Amerikaansche kust de
meren het land binnendringen. Oude, hooge boomen,
die vroeger op den vasten grond stonden, worden
thans onderwoeld en storten in de golven.
Ramsay XdacLo&ald op weg naar de her
opening van het Engelsche parlement, die
Dinsdag plaats had.
De geleerden verwachten dat deze lichte kantel-
beweging mettertijd de geografische structuur «Ier
geheele omgeving beduidend zal veranderen en een
milder klimaat met zich zal brengen.
Catastrophen zijn niet te verwachten, zoolang dit
zeldzaam geologisch gebeuren zich zonder al te groo
te spanning in de aardlagen afspeelt.
Omvangrijke bommenvondst in Bilbao.
Reuter meldt uit Madrid:
In Barcelona werd een personenauto, waarin een
fabriekseigenaar en drie andere personen waren ge
zeten, door anarchisten bescheten.
Eén der inzittenden werd gedood, terwijl dc andere
drie zwaar werden gewond.
In de onmiddellijke omgeving gelegen politiepos
ten openden oogenblikkelijk het vuur op de anar
chisten, die echter per auto konden ontkomen, zon
der bekend te zijn.
Het gaat hier om een wraakneming op den fabri
kant, die ongeorganiseerde arbeiders in dienst had
genomen.
Bovendien werd in de Catalaansche hoofdstad nog
een fascisten-leider door anarchisten doodgeschoten.
In Bilbao vond de politie bij opruimingswerkzaam
heden en depot met 700 bommen.
Eveneens in Bilbao werd een sociaal-democratisch
afgevaardigde, die aan den jongsten revolutionnairen
opstand heeft deelgenomen, gearresteerd.
Ook de leider der Baskische nationalisten is In
arrest gesteld.
Slachtoffers in Astnriö. 220 dooden.
Madrid. Volgens een mededecling van het bu
reau van den minister-president bedragen de ver
liezen van het leger hij de gevechten in Asturië 220
dooden, 743 gewonden en 46 vermisten.
Onder de dooden bevinden zich 22 officieren en 25
onderofficieren.
Shanghai: Volgens de „Shanghai Times"
hebben de Chineesche regeeringstrocpen de rommu-
nisten verslagen in dc provincie Kiangsi, bij de ri
vier de Pojan.
Do stad Tschao-Schau werd door de Chineesche
regeeringstroepen bezet. Een deel van de Chineesche
communisten werd volledig in de pan gehakt.
Bij het overtrekken van de rivier de Pojan bliezen
de communisten do brug op, waarbij talrijke commu
nisten den dood vonden.
Talrijke personen door 't Volksgerecht
ter dood veroordeeld. De namen nog
niet bekend.
Reuter meldt uit Berlijn:
Het Volksgerecht heeft talrijke personen wegens
landverraad ten profijte van vreemde mogendheden
ter dood veroordeeld. Verscheiden anderen zijn ver
oordeeld tot kerkerstraffen.
De namen der veroordeelden zijn op het oogenblik
nog niet bekend gemaakt.
De persdienst van de justitie deelt mede, dat deze
vergrijpen voor 2 Mei j.1. hebben plaats gehad en
volgens de oude wetten zijn berecht.
Krachtens de wet op landverraad zal voor derge
lijke vergrijpen, begaan na 2 Mei slechts de doodstraf
staan.
De zeven opvarenden na 24 uur door een logger
gered en behouden te IJmuiden aan
wal gebracht.
Gisteravond om acht uur is te IJmuiden binnen-
geloopen het Duitsche politievaartuig Weser met
aan boord zeven schipbreukelingen van het gezon
ken Nederlandsche motorschip Jupiter van Delfzijl.
Een verblindend zoeklicht bescheen den toeristen
steiger te IJmuiden, aankondigende de aankomst
van het Duitsche politievaartuig, waarvan des mid
dags telegrafisch bericht was ingekomen, dat de ge
heele bemanning van het Nedp/landschc motor
vrachtschip Jupiter van de reederij Oosting te Delf
zijl aan boord was genomen van den Duitschen log
ger BV 7 Ilagcns uit Vogesack.
Omtrent deze reis met ongelukkigen afloop ver
nam de N.R.Ct., dat het schip Zondagmorgen half
elf van Yarmouth naar Noorwegen was vertrokken
met een lading haring, die niet in vaten was gekuipt,
doch los gestort was in het ruim.
Tot Zondagavond zeven uur ging alles goed. Even
daarna bemerkte de bemanning, dat het schip
eenigszins slagzij ging. Een nader ingesteld onder
zoek wees uit. dat de lading was overgegaan. De
toestand werd snel critiek. Binnen een half uur was
alles beslist Om kwart voor acht ging de bemanning
in de scheepsboot. Zij heeft nog gedurende een uur
af en toe de lichten van de Jupiter gezien. Het weer
werd steeds slechter en de equipage hn^veel van de
koude te lijden.
Maandagavond kwam de Duitsche logger Hagen»
'n zicht, die de bemanning aan boord heeft geno
men. Bij deze redding ging de sloep verloren. Woens
dagmiddag twee uur is de bemanning door het
Duitsche politievaartuig Weser overgenomen, aajt
boord waarvan de schipbreukelingen, drie Duit-
=chers en vier Nederlanders, de grootst mogelijke
medewerking heeft ondervonden. De vice-consul van
Duitschland te IJmuiden heeft de bemanning onder
dak doen verschaffen in het Koning Willem Huls.
De Jupiter was 330 reeistertohnen groot en werd
gevaren door schipper W. Komdeur uit Delfzijl.