De aankomst van de Uiver tc Batavia Soer vertelt Melbourne race Panderjager Bankoverval in Bessarabische stad. De tragiek van den Een electrische tragedie. SCHERPE REDE VAN HULL. AAN BOORD VAN DE UIVER. Van Allahabad naar Singapore. rijke landgenooten en hoe het er straks in Batavia uit zal zien, daar denken wij nog maar niet aan. Op onzen tocht van Allahabad naar Batavia heeft il ons zeker wel gevolgd het verliep alles uitste kend, doch er was een droef oogenhlik toen onze mar conist het bericht van de schade aan de Panderjager opving. Dit toestel was onze grootste concurrent en zat ons voortdurend met slechts ecnige kilometers verschil op de hielen het zou zoo mooi geweest zijn wanneer de beide Nederlandsclie toestellen de eind streep hadden bereikt! Vooral -de bemanning was zeer begaan met het lot van hun populaircn collega Gijs. Hoe verder wij vorderen hoe grooter het enthou siasme; de climax werd te Singapore bereikt waar onze piloten een reusachtige ovatie gebracht werd. Het is dan ook wel een prestatie een verkeersvlieg tuig en men moet den nadruk op „verkeer" leggen, dat uit Engeland vertrekt en op den kop af juist tweemaal vierentwintig uur later boven Singapore cirkelt. Bravo K.L.M., niet alleen voor deze presta tie, doch vooral voor het. groote moreele effect op het Nederlandsche volk. Wij hebben langs de geheele route gezien hoe het nationale bewustzijn door der gelijke daden ontwaakt, en hoe de oude geest van Coen weder onder ons volk vaardig wordt. Ofschoon Mclbourne natuurlijk het. eind van dezen tocht is, speelt voor ons Nederlanders Batavia natuur lijk de groote rol. De zenuwachtige spanning aan boord stijgt hoog boven in de lucht op vierduizend meter, vieren bemanning en passagiers reeds een feest in het vooruitzicht binnen twee uur weer op Nederlandschen bodem te staan. De kajuit wordt netjes gemaakt. Parmentier trekt zijn beste pakje aan en evenals Speenhoff's marinier, die naar de Oost vertrok ik eindig nu mijn brief. Met een half millioen ontkomen. Boekarest: Drie roovers hebben een bruta len bankoverval gepleegd op een bank in de Bessara bische stad Baltzi. Terwijl het geheele personeel nog aan het werk was, drongen drie gemaskerde mannen met getrok ken revolver het gebouw binnen. Een vierde bleef als wacht, gewapend met handgranaten aan dc deur staan. De vier aanwezige bankbeanibten werden overmeesterd, geboid en gekneveld. Toen de roovers in de hoofdkas niet voldoende geld vonden, drongen zij het directiekantoor binnen, knevelden ook den directeur en een in dit lokaal aanwezigen bediende, en plunderden ook hier de kas. De indringers wisten te ontkomen met een totaal bedrag van een half mil- loen Lei. Pas toen tegen den avond voorbijgangers zagen dat de bank nog geopend was, werden de gebonden bedienden ontdekt, die bevrijd werden en een ver haal van het gebeurde deden, waarna dc politie een onderzoek naar de roovers kon instellen. Ongeïsoleerd draad in aanraking met de drooglijn. Bloemfontein (Zuid-Afrika)Een ama teur electricien had in de waranda van het huis van mevrouw Hill in Bloemfontein licht aangelegd. De draad van de leiding, wrclke niet geheel ge ïsoleerd was, kwam in contact met het ijzeren dak van een loods, die in den tuin stond. Aan het dak was een drooglijn bevestigd, waaraan mevrouw Hill de wasch ophing. Toen mevrouw Hill de draad aanraakte, werd zij geëlectriseerd en kon niet meer loskomen. Haar zuster kwam haar te hulp, maar werd eveneens ge- electriseerd. Een buurman, de heer van Wijk, snelde toe en na eerst een paar handschoenen aangetrokken te heb ben, knipte hij de draad door. Maar de hond van mevrouw Hill, die dacht dat hij een inbreker was, hapte een stuk uit zijn pantalon. Kleinzielige taktiek van Amerikaansche industrieelen. Washington: Staatssecretaris Huil heeft tij dens het banket van de vcreeniging voor den buiten- landschen handel een redevoering gehouden, waar in hij zeer scherpe aanvallen richtte op het repu- blikeinsche regiem, waaronder Amerika belast was met twee catastrophaal werkende en gedeeltelijk zelfs phantastische wetten op beschermende rechten. Groote lof had spreker voor dc vrijhandelspolitiek die president Wilson had nagestreefd. Tegelijkertijd waarschuwde hij de industrieelen dat zij hun ego- istische en klein zielige tactiek van het schreeuwen om beschermende rechten en bevor dering van hun bijzondere belan gen onder den dekmantel van patriottisch vlag- gezwaai moesten opgeven, want het algemeen wel zijn lijdt onder de mislukte politiek ten zeerste, welke onder de repu- hlikeinsche re- geering den uit voer tot het matelooze heeft opgedreven, doch den invoer neersloeg met het gevolg, dat het buiten land de leeningen, waarmede het voor den uitvoer betaalde deels met groote vertraging afbetaalde, deels In het geheel niet zou terugbetalen. Ten opzichte van het buitenland wees Huil op nieuw op zijn opvatting, dat de tendenz de handels betrekkingen tusschen twee landen precies in even wicht te willen brengen de terugkeer zou beteeke- nen tot het meest primitieve mercantilisme en de wereldeconomie ten zeerste zou benadeelen. Spr. heeft geloof in het afbreken van alle hinderpalen voor den handel, zij het ook in een voorzichtig tem po, vooral echter houdt hij het principe der meestbe- gunstiging voor onmisbaar voor het inperken der wereldeconomie binnen normale grenzen. over de De aankomst van de „Uiver" op het vliegveld Tjiiilitan bij Batavia. De machine onmiddellijk na de landing. Donderdag is de „Kwartel", gezagvoerder Piet Soer uit Indië teruggekeerd. Niets bijzonders meer, zoo'n thuiskomst van een Indië-vliegtuig. Wij leven snel. De passagiers, die eenigo etmalen geleden nog in Batavia dineerden, stappen er uit, ze passeeren de douane en gaan met een paar familieleden of vrouw en kinderen naar huis. Ditmaal was er echter reden om de terugkomst van het vliegtuig met bijzondere belangstelling te gemoet te zien. teneinde hem naar zijn ervaringen en wederwaardigheden te vragen, die hij heeft op gedaan met een groot aantal Londen-Molbourne-ra- cers. Duizenden begroetten den Uiver te Ba tavia. Ik kwam dus in Batavia, zoo begon Soer aan do persvertegenwoordigers te vertellen, toen dc Uiver op weg naar Melbourne, daar moest landon. Het vliegveld was boordevol, duizenden menschen had den zich naar Tjiiilitan begeven, zoodat na afloop der begroeting, het drie uur duurde, voor ik in mijn hotel terug was. In dien tijd was de Uiver Soerabaja reeds gepasseerd. Parmentier vertelde me, dat hij een prachtige reis had gehad, hetgeen men hem trouwens ook wel kon aanzien. Hij zag er monter en frisch uit, evenals zijn passagiers en de overige leden der bemanning, die vroolijk uit hun veilige kist. stapten en met groot enthousiasme door de vliegveldbezoekers werden be groet. Men had hier nog nooit een laagdekker ge zien, zoodat de Uiver vanzelfsprekend groote aan dacht trok, alleen al om zijn vreemde gedaante. Parmentier en de zijnen hebben niet al te veel kun nen praten, daar de machine verzorgd moest worden en binnen korten tijd weer starten. Elk oogenblik kon de avond vallen. Een half uur na de aankomst vertrok onze Uiver weer, mot de lichtjes aan, want, de nacht was reeds gevallen. Wij allen hoopten, dat onze mannen zouden winnen. In Bandoeng kregen we de tijding, dat Scott veilig en wel was gedaald, doch onze Uiver S.O.S.-seinen had uitgezonden. We hadden juist door de radio vernomen, dat de Douglas was geland, doch alras werd dit herroepen. We hebben ons daarna, evenals ti in Nederland, danig ongerust gemaakt over Par mentier. Wel voelden we, dat er niets met hem kon gebeuren, maar Australië is nog onbekend terrein en van een noodlanding kun je nooit iets vooruit zeggen. Gelukkig bleven de geruststellende berichten niet «1 te lang uit, ofschoon de berichtgeving in Indiê niet zoo snel is. Ik behoef u niet te vertollen, hoe Batavia reageerde, toen de Uiver in Melbourne land de. Te Rangoon ontmoetten we Melorse. De arme jon gen was er naar aan toe. Ilij had een zware kou, terwijl hij bovendien klaagde over pijn in zijn oor en het gevolg van het vliegen in hoogere luchtlagen. We hebben hem zijn oogen ingespoten en aangera den, voorloopig wat dichter bij de narde te blijven. F.on flcschje met wat medicijn kreeg hij ook, hetgeen hij zeer op prijs stelde. Hoe de Panderjager ten onder ging. Bii onze aankomst te Allahabad, vloog ik laag "ever het wrak van den ongelukkigen „Panderjager". De brokstukken, bestaande uit motoren, verwrongen stangen, lagen in een boek van het veld en ik was toen al verbaasd, hoe de bemanning uit het toestel was geklommen, nu er nog maar zoo weinig van over was. Ik heb Geysendorffcr. Asjes noch Pronk kunnen te spreken krijgen. Ze waren nog in het hospitaal en mijn tijd was te kostbaar, dan dat ik het reisje daar heen kon ondernemen. Per telefoon heb ik nog met Geysendorffcr gesproken, die verklaarde, dat zij drie ën niet gewond waren. Alleen Asjes had. toen bij den inlander uit de vernielde tractor redde, brand wonden aan een van zijn handen opgeloopen. Uitvoerig vertelde bij mij, hoe het ongeval zich had toegedragen. In den hoek van het veld stond de trac tor, bestuurd door een inlander. De tractor had achter zich een zoeklicht op een lorrie, doch daar het helder maanlicht was, vertelde Geys, dat bij het licht wel kon dooven. Do inlander, die volgens den chef van het vliegveld nog geen domme dingen had ge daan, dacht, echter, dat Geysendorffcr hem beduidde, niet te zullen opstijgen, weshalve bij het zoeklicht doofde en dwars het veld overstak, in de veronder stelling. dat toch niemand meer zou opstijgen en de weg dus vrij was. Toen de inlander midden in het veld was, zag hij plotseling een vliegtuig op zich aanstormen, hij draaide de koplampen van den trac tor aan, doch dit signaal was reeds te laat. Met groote snelheid donderde de ..Panderjager" aan, de motoren draaiden steeds sneller en juist wilde Geys de kist van den grond halen, toen de koplampen van don tractor hem plotseling in de oogen speelden. Geys trachtte nog dc stijging te for- ceercn, doch de snelheid was te gering en de weer stand van het hoogteroer nog niet voldoende. Er volgde een botsing, de „Panderjager" greep met het onderstel den tractor en sloeg daarna neer, vlam mend nog een heel eind over den grond voortschui- vend. Het zwarte spoor hiervan heb ik nog duidelijk kunnen zien, toen ik over het wrak vloog. Gelukkig sloeg het toestel niet over don kop, an ders had er zeker niemand heelhuids uit kunnen ontsnappen, doch gleed over de motorbokken verder. Een tweede geluk bij dit ongeluk was, dat de lin kermotor bleef draaien. U weet, dat de uitgang, welke zeer nauw is. zich aan de linkerzijde van het toestel bevond. Doordat do linkermotor nog even doordraaide, werden do vlammen van den uitgang weggejaagd, zoodat de piloten en Pronk, zonder brandwonden op te loopen, konden ontsnappen. Dit ontsnappen is ontzettend snel gebeurd en Geysendorf- fer kon dan ooi» niet zeggen, hoe het precies geschied was. Ze schoten uit het toestel, dat ëén groote fakkel was en weldra geheel in vlammen was opgegaan. Asjes kwam onmiddellijk daarna den inlander te hulp, die door den schok onder den tractor was ge raakt en zwaar gewond was. Het is, ondanks dit heldhaftig en kordate optreden toch nog twijfelach tig ,of deze inlander er nog bovenop zal komen. Ik hoorde van don chef van het vliegveld, al dus besloot Soer, dat er bevel was gegeven het zoek licht te dooven. Do man inoct hierdoor in de veron derstelling zijn gekomen, dat Ge.vsendorffor nog niet zou starten en dus nam hij den koristen weg terug. Hadt u den indruk dat Gevscndorffer nog ze nuwachtig was van het geval? Nou. hij praatte wel erg vlug door de telefoon, zei Soer, ik geloof dat hij het nog wel even te pak ken had. Geysendorffer en Asjes naar Calcutta. Allahabad: De beide piloten van den ver ongelukten „Panderjager", Geysendorffer en Asjes, zijn Donderdag met het gewone K.L.M.-vliegtuig naar Calcutta vertrokken, waar zij zich naar Neder land zullen inschepen. Tweemaal per week naar Batavia. Naar de Indische bladen schrijven, treft dc Ko ninklijke Luchtvaart Mij. thans reeds voorbereidin gen om den wekelijkschen dienst Holland—Indië vice-versa uit te breiden tot een verbinding twee ma len per week te bedienen. Het wordt najaar 1935, alvorens zulks tot stand kan worden gebracht, doch nu al zijn de postdiensten in Nederland en Indië met het plan op de hoogte bracht, onder mededeeling: dat de K. L. M. voor de verdubbeling van dezen dienst geen hoogere subsidie verlangt, zoodat de luchtverkeers-verbetering noch Nederland noch Indië iets zal kosttrn. Het spreekt van zelf, dat de K. L M.-directie er naar streeft, het transport aan personen, post en goe deren tegen dien tijd sterk op te voeren, hetgeen me de mogelijk zal zijn door het grootere materieel dat langzanerhand op dc Indië-lijn wordt ingezet. Zoo bestaat het plan te trachten: het postvervoer tusschen Europa en do Philippijnen vice-versa voor een goed deel in handen te krijgen. Wat ar van dan Panderjager overbleef na den onfor tuinlijken start op het vliegveld van Allahabad. Een hoop verwrongen metaaL Een bijzondere corr. van de N.R.Ct schreef d.d. 22 Oct, uit Batavia: 't Is fantastisch deze tocht een film, die In een tienvoudige snelheid wordt afgedraaid. In den tropi- schen nacht zitten wij te midden van een grooten kring belangstellenden op het vliegveld te Calcutta, dames in avondtoilet, hecren in smoking. Wij wor den bestormd met vragen zooals „when did you leave London" en wij kunnen ons zelfs nauwelijks geloo- ven, wanneer wij antwoorden „Ycsterday". Toe, u moet toch iets eten, dringt een ander aan en wij antwoorden heel serieus zonder eenige gedachte aan bluf: „o, nee, dank u wel, we hebben juist in Alla habad was gebruikt". Men grinnikt en eerst dan dringt bet tot ons door dat. AllahadbadCalcutta on geveer tweemaal de afsland RotterdamParijs is voor ons natuurlijk een peuleschilletje..Terwijl wij deze regelen schrijven, vliegen wij ergens boven den Indischen Oceaan; de klok, die gisteren in Enge land werd gelijk gezet, wijst thans Zondagavond aan, bijna middarnacht, doch het Indische Maandag ochtend-zonnetje beschijnt ons reeds zoo sterk, dat we aan de zonzijde de gordijntjes maar dicht maken. Het spreekt van zelf, dat bij een dergelijkcn snel heids-tour de force het comfort er eenigszins onder lijden moet het is uitstappen, benzine Iaden en weer instappen. Wij passagiers, die de bemanning met zulk een enorme inspanning zien werken, pas sen er natuurlijk wel voor op, dat men door ons geen vertraging lijdt en wanneer de benzine geladen is, zijn wij op onzen post. Het wachten is dan altijd op den tweeden piloot, den heer Moll, die de papie ren in orde moet maken. De schroeven draaien dan reeds. Is Moll er al? Moll komt aangerend, hup er in, deur dicht, weg. Wij kennen dat nu reeds zoo goed, dat wij niet gaarne zouden willen vertrekken zonder in koor te roepen „is Moll er al?" en wij zou den haast gaan gelooven, dat hij er op wacht, want nauwelijks hebben wij geroepen of hij duikt in volle galop uit een of anderen duisteren hoek op met de portefeuille onder den arm. Ons korte verblijf op den vasten bodem wordt meestal grootendeels in beslag genomen door het Breven van inlichtingen aan hoeren van de Jask Eve- ning Post of Allahabad Morning Star, voorts moeten er natuurlijk de noodige foto's genomen worden, zoodnt er gemeenlijk weinig tijd overblijft ons te verfrissohen, hetwelk aan boord natuurlijk slechts min of meer primitief geschieden kan. Het slapen is natuurlijk ook zeer ongeregeld en wanneer men midden in den nacht ergens aankomt, denkt men er natuurlijk niet aan, aan boord te blijven. Deze kleine ongomnkken beteekenen echter niets bii het vele interessante en afwisselende dat deze reis biedt en alle passagiers zijn dan ook in de wol ken zoowel letterlijk als figuurlijk. Wij moeten trouwens bekennen, dat de organisatie van dezen ♦ocht schitterend is. De K.L.M. heeft in elke plaats voor ons gezorgd en dan is er gewoonlijk nog een '•trijd tusschen tnl van vliegenthousiasten om ons 'ets verfrisschends aan te bieden. Tot ons groot ge degen zagen wii. dat vooral onze landgenooten een moot belang in dezen tocht stellen. In Allahabad hadden een paar jongelui een tocht en 2i uur reizen ondernomen om de twee Holland- sche vliegtuigen te zien; te Calcutta was een zeer 'alrijke Hol'andshe kolonie panwezig. die den heer Parmentier bloemen aanbood en ons Hollandsch krentenbrood; ook te Rangoon en te Singapore tal

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 16