Over Kortebaandraverij Nederlandsch-lndisclie Leening 1934. Gqcüiette^- Donderdag 8 November 1934. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. 9592 Deze sport bloeit in West-Friesland WVWL Faillissement van de N.V. „Atalanta" vernietigd. DUITSCH POSTVLIEGTUIG VERONGELUKT Vijf dooden. Na den aanslag te Marseille. (Van onzen Sportredacteur.) Nu de draverijen in onze omgeving alle zijn ge houden en het seizoen gesloten Is, hebben we het nuttig gevonden om eens wat over die sport te schrijven. Want er zijn vele vragen die zich ten aanzien van de drafsport voordoen. Een groot publiek woont doorgaans getrokken door bijkomstige feesten en at tracties de draverijen bij, vangt een hap en een snap op en verwerkt de indrukken naar eigen smaak, zonder door deskundige voorlichting de juiste idéé te krijgen. En dit artikel wil dan ook voor dezulken een leidraad zijn in paardensportvragen, welke maar al te vaak gesteld worden. Echte drafsporters zullen niet veel nieuws hooren; ze zullen ons streven ech ter waardeeren waar we hun sport dienen en met belangstelling kennis nemen van de meening van een deskundige. Om nu voor ons een steunpunt te vinden, waarop men zijn kennis kan oriënteeren en daardoor met een deskundig artikel naar voren te kunnen komen, meenden we geen betere kenner zoo dicht bij huis te kunnen vinden dan de heer G. Visser te Sint Maartensbrug, een erkend paardensportvoor man in Ilolland's Noordkop. Met uiterste bereidwil ligheid heeft de heer Visser ons ingewijd in diverse kwesties en van deze plaats danken we hem daar voor hartelijk. De Organisatie. De nationale organisatie dan, zoo begon de heer Visser, is de Kon. Ned. Harddraverij- en Renver- eeniging. Haar werk wordt voor een deel overge nomen door den Bond van Kortebaandraverijen. De ze is erkend en beslaat de provincies Friesland, Noord- en Zuid-Holland. Beekhoven (Enkhuizen) is er secretaris van en Prins (Zaandam) neemt het voorzitterschap waar. Deze bond houdt zich bezig met regeling, voorlichting en toestemming geven aan de draverijen tot 800 meter. Meest allo harddraverijvereenigingen zijn bij den B. v. K. aangesloten. Alleen die te Den Oever op Wieringen niet. De bond regelt ook de datums van de draverijen, oefent preventieve dwang uit tegen geknoei en het bestaan van den bond heeft werkelijk orde ge schapen. Toch is de organisatie nog niet zoo sterk dat paarden die op een niet-aangesloten baan uitkomen, uitgeschakeld worden van verdere mededinging op aangesloten banen. Men overweegt dit echter wel. De bond houdt verder telken jare vier kampioen schappen op de korte baan, resp. van de provin cies als boven genoemd en het kortebaan kam pioenschap van Nederland. Deze worden bij loting aan de leden toegewezen. In West-Friesland wordt heel veel aan harddra ven gedaan. Geen dorp of plaats of er is een hard draverij en de publieke belangstelling mag er wer kelijk zijn. Men mag dus gerust zeggen, dat de kor tebaan tegenwoordig bloeit in West-Friesland. Toen de heer Visser ons dat alles, met verhelde rende zijsprongetjes die we hier weglaten, had ver teld, kwamen we los met een drietal punten, waarin de grieven van het groote niet deskundige pu bliek belichaamd zijn en die een intense verbreiding in den weg staan. We vroegen n.1. het oordeel en een zoo mogelijk vóór de paardensport pleitend betoog aan den heer Visser over deze drie punten: a. Wegblijven na in schrijving; b. De lange pauzes veroorzaakt door het starten; c. De combine, oftewel het alle6beheerschen- de gegok achter de schermen. Meenden we hiermee de insider voor lastige pro blemen te stellen, het bleek ons uit den aard der antwoorden hoe goed de heer Visser in zijn sport zit en haar belangen weet te bepleiten. Het wegblijven. Evenals de andere punten vormt dit punt al lang een onderwerp van discussie in hippische kringen. Er gaat een fnuikenden invloed van uit als er met trots in de Zaterdagsche courant gemeld wordt: 22 paarden, en er blijken er 8 of 10 te starten. Men krijgt begrijpelijk het idéé, bij den neus genomen te wor den. Maar toch is het begrijpbaar. Het ligt hem niet altijd aan den baas van het paard. Een renpaard is zeer trefbaar voor allerlei invloeden en men mag de eigenaars het recht niet betwisten om bij niet in conditie zijn van het paard een tientje of wat in zijn zak te houden in plaats van met een ongedispo neerde harddraver ergens een figuur te slaan, met aankleve van alle kosten van vervoer enz. Men heeft overwogen om vooruit inleggeld te laten beta len en slechts op veearts-verklaring van ongeschikt heid voor de draverij teruggave te verleenen. Dit is er echter nog niet door en het heeft te veel bezwaren om zoomaar aangenomen te worden. Wel kan men bestraffend optreden in die gevallen, waar een paard voor meer dan één draverij tegelijk wordt ingeschreven. De Startpnzzle. Dat starten dat is een van de groote vraagstukken. De kwestie is deze, dat je een paard niet kan laten starten op een: klaar, af! zooals dat met een hard- looper wel gaat. Een beest moet in beweging zijn, om in regelmatigen draf te vertrekken. Men heeft in Engelard een groot vangnet, waar achter alle paarden staan. Men trekt dit op en klaar is Kees. Daar is echter sprake van lange baan en gelijke start. De heer C. F. Ockhorst te Den Haag heeft op Duin- digt een toestel ingang weten doen vinden, dat be vredigend werkt. Ook bij ongelijke start functionneert het goed. Het berust op het machinaal wegtrekken van een lint. Alkmaar heeft op haar 800 M. baan op 14 Octöber een soortgelijk systeem toegepast. De boel was niet goed voor elkaar en de proef moet dan ook helaas als niet geslaagd worden beschouwd. En zoo zitten we met de korte- baan-draverijen, waar de startmanoeuvre tot een zeer belangrijk on derdeel is gegroeid en in de kennerskringen als een speciale kunst wordt beschouwd. Charley Mils bijvoorbeeld, de grootste Duitsche en wellicht ook de beste Europeesche pikeur, heeft eens aandachtig een Hollandsche korte-baan-wedstrijd gadegeslagen en zijn groote bewondering geuit voor de startkunde en onderstreept dat het een vak apart is; vooral op de 300 meter, waar een goede en snelle start haast doorslaggevend is voor de beslissing van de heele rit Er zal vooreerst wel geen verandering in de ge volgde methode komen en het publiek doet dan ook maar het beste omdie starterij nauwkeurig gade te slaan en er het interessante in te ontdekken. „Aan de start verlies je den wedstrijd" is een paar densportwaarheid, die maar al te zeer juist is ge bleken en daarom heeft de start de hoogste belang stelling van de kenners. Gekonkel alias Combine. „Ja, en als Je dan eindelijk weer eens een paar knollen voorbij ziet gaan, dan weet je nog niet eens zeker of er geen afspraakjes achter zitten!** Deze ontboezeming, die veel wordt geuit, ontze nuwde de heer Visser met de woorden: de draverij wordt door het publiek veel slechter gemaakt dan zij werkelijk is; ieder waagt zijn gokje en als men verliest is men o zoo gauw geneigd om gemeenig- heid te vermoeden. In de praktijk zorgen de harddraverij besturen er heusch wel voor, dat ze er niet door worden gehaald. Natuurlijk blijft er altijd ruimte voor niet te achter halen afspraakjes, maar in de manier van rijden zal zeker niets gemerkt mogen worden, want dat volgt disqualificatie! Een euvel is het feit dat één pikeur twee paarden mag rijden. Zoo wordt er bijvoorbeeld tot aan de geldprijzen voor de eerste ronde en elke volgende ronde z.g.n. uit elkaar geloot. D.w.z. als twee paar den van één pikeur tegen elkaar loten, loot men over. Komt men nu aan de geldprijsritten, dan loot men niet meer uit elkaar. De pikeur nu heeft voor de aanvang van den wedstrijd moeten beslissen achter welk paard hij blijft. Dit vooruit gekozen paard kan in den wedstrijd wel minder blijken dan het andere en dan moet de pikeur met een minder paard doorrijden en het be tere paard uit laten vallen. Velen zullen zich het geval van Lady Bond en Queen Ethel in Schagen in 1933 herinneren. Daar- Van Leeuwen achter Lady Bond zou blijven en Queen Ethel toch zou moeten afvallen, werd dit paard voor het Raadhuis ingehouden. Dit geeft oorzaken van verwikkelingen, die de goede gang van zaken verstoren en de rechtmatig heid van den einduitslag aan twijfel onderhevig maken. Napraatje. Hoewel zeer belangrijk was het doel van de tocht naar Sint Maartensbrug niet in de eerste plaats om de berekening van de handicap te doorgronden. Van het een komt evenwel het ander en we hebben met gespannen aandacht de rekenerij zitten bijhouden. We doen echter beter om de strekking van de handicap zooals die thans bij de prijzendraverij ge schiedt aan te snijden. Indertijd dan was het mogelijk we spreken van de periode voor 1930 om voor een prikje een Duitsch renpaard te koopen. Voor 150 gulden was men meestal al eigenaar en koerste mee. Allerlei spul kwam op de banen de prijzen wegsleepen. Dit drukte de Nederlandsche fokkerij. Was alles maar goed zooals Miss Zelda Peter en Frettchen wat geimporteerd werd; neen, bocht als Hartstein, Rendner, Leista enz. enz., kortom paarden van slechte kwaliteit gingen met de prijzen weg. Geen draver toornde er over als hij van Miss Zelda of van Vitality verloor, dat waren beste paar den. Nu plaatste men, om inzonderheid de Nederland sche fokkerij een kans te geven, de buitenlanders allemaal op den maximum afstand. Ook dat beviel niet. Men schiep een regeling in 1933 geheel ingevoerd waarbij men de behaal de geldprijzen als maatstaf In rekening bracht, met deze bepaling dat alle buitenlandsche paarden direct op f 4000 komen te staan als ze 3 jaar zijn. Voor elk jaar meer f 1000, tot een maximum van f 6000. Zoo kwam Grettchen H, het succesvolle paard van den heer Silver te Oudesluis met een maatstaf van f 4000 in het land. Een Nederlandsch paard dat nog niets heeft ge wonnen start op het minimum 275 M. Voor alle ge wonnen geld tot f 1000 komt men op 280 M. Verder voor elke gewonnen f 2000 of onderdeel daarvan 5 meter verder. Zoo begrijpt men dat Grettchen H op 290 M. startte. Op deze methode is ook iets aan te merken. Die eerste 1000 gulden die nog steeds voor slechts 5 M. gelden stellen een opkomend paard in staat zonder slag of stoot drie, desnoods vier draverijen te win nen, op dezelfde handicap, als het maar onder de 1000 gulden blijft. Wat kan een renpaard zijn eigenaar zoo ongeveer voor baten brengen? zoo vroegen we den heer Vis ser ten slotte. Aan de hand van gemakkelijke boekjes wisten we al gauw dat het inlandsche paard Henriot (1923 1927) de somma van... f 22797.50 bij elkaar liep! En Rolls Rovd, de voortreffelijke harddraver van de Vries uit Heerenveen, heeft dit jaar ongeveer 4000 gulden gewonnen (naar schatting). Dit paard toch haalde het nooit geëvenaarde kunststukje uit om de vier kampioenschappen resp. van Friesland, Noord-Holland, Zuid-Holland en Nederland (alleen al f 1000,) in dit zelfde jaar in de wacht te sleepen! Met de toezegging van de bereidwilligheid om ons met alle gegevens en voorlichting te dienen namen we afscheid van den heer Visser. Zooals in onze advertentiekolommen reeds is be kend gemaakt, zal worden overgegaan tot de uit gifte van een 4 pCt, door het Rijk gegarandeerde Nederlandsch-Indische Lcening ten bedrage van f 150.000.000 togen een koers van uitgifte van 100 pCt Vrij van couponbclasting. De leening heeft een looptijd van ten hoogste 40 jaren. Te beginnen met het jaar 1935 wordt elk jaar op 1 December, een aantal schuldbewijzen bij loting aangewezen, k pari afgelost. Hiervoor wordt bestemd een bedrag van 1.05 per cent van het nominale bedrag der leening, ver meerderd met het bedrag der door die verplichte aflossing vrijgevallen rente. Versterkte en algehecle aflossing kan ten allen tijde plaats hebben. Van het bedrag ad. f 150.000.000 is reeds geplaatst f 100.000.000 tegen een koers van 99H pCt en hooger, bij openbare instellingen. De inschrijving op het resteerende bedrag ad. f50.000.000 ad. 100 pCt. kan geschieden tot op Vrijdag 16 November 1934 van des voormiddags 9 tot des na middags 4 uur te Amsterdam bij de Nederlandsche Bank N.V. (kantoor Ileercngracht 461/463); te Rot terdam bij de bijbank van de Nederlandsche Bank N.V., Boompjes 72a en voorts bij hare agentschap pen in de advertentie vermeld. De betaling zal moeten geschieden op 4 December 1934, tegen in ontvangstneming van recepissen met coupon, vervallende 1 Juni 1935. Drafsportvragen aan een deskundige. IN PLATTE DOOSJES VAN 70stuks 70cent DE HANDIGSTE VERPAKKING VOOR DEN VESTZAK Het Hoi verklaart den Raad van Ar beid niet ontvankelijk. Amsterdam 7 Nov. Het Gerechtshof, arrest wijzend inzake het faillissement van de N.V. „Atalanta", in welke zaak door ge noemde N.V. hooger beroep was aangetee- kend, verklaarde den aanvrager, den Raad van Arbeid, niet ontvankelijk in zijn verzoek tot faillietverklaring en vernietigde het vonnis der Rechtbank, waarbij de N.V. „Ata lanta", de drukkerij van de „Tribune", failliet is verklaard. Op vordering van den Raad van Arbeid, aan welke instelling de N.V. „Atalanta" geld schuldig was, werd de Tribunedrukkerij in Juli van dit jaar failliet verklaard. Nadat de aanvrage was inge diend, heeft de N.V. „Atalanta** aangeboden haar schuld te voldoen, doch dit aanbod werd afgeslagen. In hooger beroep vernietigde het Hof op 31 Au gustus het vonnis der rechtbank. De Raad van Ar beid teekende van deze beslissing classificatie aan en de Hoogo Raad was het met het Hof niet eens. Het arrest van het Hof werd vernietigd en de zaak werd terug verwezen naar het Gerechtshof te Am sterdam waar een andere kamer de quaestie op nieuw behandelde. Thans overwoog het Hof in zijn uitvoerig arrest o.m. dat de schuldeischer rekening moet houden met den toestand die ontstaat na de faillissements aanvrage door het aanbod van betaling. De Raad van Arbeid was niet gerechtigd het aangeboden geld te weigeren. Of eventueel andere schuldeischers hierdoor zouden worden benadeeld is ter bcoordee- ling aan het O.M. Mistakte noodlanding, waarbij het toestel totaal vernield werd. Berlijn 7 Nov. Gisteravond is het Duitsche postvliegtuig „D Avnn" van do lijn Koningsber genBerlijn verongelukt. Nadat het toestel Danzig was gepasseerd, moest het door tot nu toe onbekende oorzaak in de na- hijheid van het plaatsje Gross-Rakitt op ongeveer 20 K.M. ten Zuidwesten van Lauenhurg, een nood landing uitvoeren. Deze noodlanding mislukte evenwel en het toestel werd vernield. De uit vijf personen bestaande bemanning is om het leven ge komen. De gezagvoerder was de piloot Erb. Een commissie van onderzoek heeft zich onmiddellijk naar de plaats van de ramp begeven. De verantwoordelijke politle-autoriteit ter verantwoording geroepen en nlt zijn ambt ontheven. Parijs. De controleur-generaal van de Fransche veiligheidspolitie Sistorin had zich Dinsdag voor den disciplinairen Raad van de Veiligheidspolitie te verantwoorden terzake van de gebrekkige veilig heidsmaatregelen bij de aankomst van koning Alexander te Marseille. Aan Sistorin werd verweten, dat hij op onverant woordelijke wijze een afdeeling rijwiclagenten, die gereed stond, niet heeft gebruikt De disciplinaire Raad heeft zich voor de onthef fing uit zijn ambt van Sistorin uitgesproken. Dit besluit werd ter kennis gebracht van den Minister van Binnenlandsche Zaken, -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 5