Over Kortebaandraverij
Nederlandsch-lndisclie
Leening 1934.
Gqcüiette^-
Donderdag 8 November 1934.
SCHAGER COURANT.
Tweede Blad. No. 9592
Deze sport bloeit
in West-Friesland
WVWL
Faillissement van de N.V. „Atalanta"
vernietigd.
DUITSCH POSTVLIEGTUIG VERONGELUKT
Vijf dooden.
Na den aanslag te Marseille.
(Van onzen Sportredacteur.)
Nu de draverijen in onze omgeving alle zijn ge
houden en het seizoen gesloten Is, hebben we het
nuttig gevonden om eens wat over die sport te
schrijven.
Want er zijn vele vragen die zich ten aanzien van
de drafsport voordoen. Een groot publiek woont
doorgaans getrokken door bijkomstige feesten en at
tracties de draverijen bij, vangt een hap en een
snap op en verwerkt de indrukken naar eigen
smaak, zonder door deskundige voorlichting de
juiste idéé te krijgen.
En dit artikel wil dan ook voor dezulken een
leidraad zijn in paardensportvragen, welke maar al
te vaak gesteld worden. Echte drafsporters zullen
niet veel nieuws hooren; ze zullen ons streven ech
ter waardeeren waar we hun sport dienen en met
belangstelling kennis nemen van de meening van
een deskundige.
Om nu voor ons een steunpunt te vinden, waarop
men zijn kennis kan oriënteeren en daardoor met
een deskundig artikel naar voren te kunnen komen,
meenden we geen betere kenner zoo dicht bij huis
te kunnen vinden dan de heer G. Visser te Sint
Maartensbrug, een erkend paardensportvoor
man in Ilolland's Noordkop. Met uiterste bereidwil
ligheid heeft de heer Visser ons ingewijd in diverse
kwesties en van deze plaats danken we hem daar
voor hartelijk.
De Organisatie.
De nationale organisatie dan, zoo begon de heer
Visser, is de Kon. Ned. Harddraverij- en Renver-
eeniging. Haar werk wordt voor een deel overge
nomen door den Bond van Kortebaandraverijen. De
ze is erkend en beslaat de provincies Friesland,
Noord- en Zuid-Holland. Beekhoven (Enkhuizen) is
er secretaris van en Prins (Zaandam) neemt het
voorzitterschap waar. Deze bond houdt zich bezig
met regeling, voorlichting en toestemming geven aan
de draverijen tot 800 meter.
Meest allo harddraverijvereenigingen zijn bij den
B. v. K. aangesloten. Alleen die te Den Oever op
Wieringen niet.
De bond regelt ook de datums van de draverijen,
oefent preventieve dwang uit tegen geknoei en het
bestaan van den bond heeft werkelijk orde ge
schapen.
Toch is de organisatie nog niet zoo sterk dat
paarden die op een niet-aangesloten baan uitkomen,
uitgeschakeld worden van verdere mededinging op
aangesloten banen. Men overweegt dit echter wel.
De bond houdt verder telken jare vier kampioen
schappen op de korte baan, resp. van de provin
cies als boven genoemd en het kortebaan kam
pioenschap van Nederland. Deze worden bij loting
aan de leden toegewezen.
In West-Friesland wordt heel veel aan harddra
ven gedaan. Geen dorp of plaats of er is een hard
draverij en de publieke belangstelling mag er wer
kelijk zijn. Men mag dus gerust zeggen, dat de kor
tebaan tegenwoordig bloeit in West-Friesland.
Toen de heer Visser ons dat alles, met verhelde
rende zijsprongetjes die we hier weglaten, had ver
teld, kwamen we los met een drietal punten, waarin
de grieven van het groote niet deskundige pu
bliek belichaamd zijn en die een intense verbreiding
in den weg staan.
We vroegen n.1. het oordeel en een zoo mogelijk
vóór de paardensport pleitend betoog aan den heer
Visser over deze drie punten: a. Wegblijven na in
schrijving; b. De lange pauzes veroorzaakt door het
starten; c. De combine, oftewel het alle6beheerschen-
de gegok achter de schermen.
Meenden we hiermee de insider voor lastige pro
blemen te stellen, het bleek ons uit den aard der
antwoorden hoe goed de heer Visser in zijn sport zit
en haar belangen weet te bepleiten.
Het wegblijven.
Evenals de andere punten vormt dit punt al lang
een onderwerp van discussie in hippische kringen.
Er gaat een fnuikenden invloed van uit als er met
trots in de Zaterdagsche courant gemeld wordt: 22
paarden, en er blijken er 8 of 10 te starten. Men krijgt
begrijpelijk het idéé, bij den neus genomen te wor
den.
Maar toch is het begrijpbaar. Het ligt hem niet
altijd aan den baas van het paard. Een renpaard is
zeer trefbaar voor allerlei invloeden en men mag de
eigenaars het recht niet betwisten om bij niet in
conditie zijn van het paard een tientje of wat in zijn
zak te houden in plaats van met een ongedispo
neerde harddraver ergens een figuur te slaan, met
aankleve van alle kosten van vervoer enz. Men
heeft overwogen om vooruit inleggeld te laten beta
len en slechts op veearts-verklaring van ongeschikt
heid voor de draverij teruggave te verleenen. Dit is
er echter nog niet door en het heeft te veel bezwaren
om zoomaar aangenomen te worden.
Wel kan men bestraffend optreden in die gevallen,
waar een paard voor meer dan één draverij tegelijk
wordt ingeschreven.
De Startpnzzle.
Dat starten dat is een van de groote vraagstukken.
De kwestie is deze, dat je een paard niet kan laten
starten op een: klaar, af! zooals dat met een hard-
looper wel gaat. Een beest moet in beweging zijn,
om in regelmatigen draf te vertrekken.
Men heeft in Engelard een groot vangnet, waar
achter alle paarden staan. Men trekt dit op en klaar
is Kees. Daar is echter sprake van lange baan en
gelijke start.
De heer C. F. Ockhorst te Den Haag heeft op Duin-
digt een toestel ingang weten doen vinden, dat be
vredigend werkt. Ook bij ongelijke start functionneert
het goed. Het berust op het machinaal wegtrekken
van een lint.
Alkmaar heeft op haar 800 M. baan op 14 Octöber
een soortgelijk systeem toegepast. De boel was niet
goed voor elkaar en de proef moet dan ook helaas
als niet geslaagd worden beschouwd.
En zoo zitten we met de korte- baan-draverijen,
waar de startmanoeuvre tot een zeer belangrijk on
derdeel is gegroeid en in de kennerskringen als een
speciale kunst wordt beschouwd.
Charley Mils bijvoorbeeld, de grootste Duitsche en
wellicht ook de beste Europeesche pikeur, heeft eens
aandachtig een Hollandsche korte-baan-wedstrijd
gadegeslagen en zijn groote bewondering geuit voor
de startkunde en onderstreept dat het een vak apart
is; vooral op de 300 meter, waar een goede en snelle
start haast doorslaggevend is voor de beslissing van
de heele rit
Er zal vooreerst wel geen verandering in de ge
volgde methode komen en het publiek doet dan ook
maar het beste omdie starterij nauwkeurig gade
te slaan en er het interessante in te ontdekken.
„Aan de start verlies je den wedstrijd" is een paar
densportwaarheid, die maar al te zeer juist is ge
bleken en daarom heeft de start de hoogste belang
stelling van de kenners.
Gekonkel alias Combine.
„Ja, en als Je dan eindelijk weer eens een paar
knollen voorbij ziet gaan, dan weet je nog niet eens
zeker of er geen afspraakjes achter zitten!**
Deze ontboezeming, die veel wordt geuit, ontze
nuwde de heer Visser met de woorden: de draverij
wordt door het publiek veel slechter gemaakt dan
zij werkelijk is; ieder waagt zijn gokje en als men
verliest is men o zoo gauw geneigd om gemeenig-
heid te vermoeden.
In de praktijk zorgen de harddraverij besturen er
heusch wel voor, dat ze er niet door worden gehaald.
Natuurlijk blijft er altijd ruimte voor niet te achter
halen afspraakjes, maar in de manier van rijden zal
zeker niets gemerkt mogen worden, want dat volgt
disqualificatie!
Een euvel is het feit dat één pikeur twee paarden
mag rijden. Zoo wordt er bijvoorbeeld tot aan de
geldprijzen voor de eerste ronde en elke volgende
ronde z.g.n. uit elkaar geloot. D.w.z. als twee paar
den van één pikeur tegen elkaar loten, loot men
over.
Komt men nu aan de geldprijsritten, dan loot men
niet meer uit elkaar. De pikeur nu heeft voor de
aanvang van den wedstrijd moeten beslissen achter
welk paard hij blijft.
Dit vooruit gekozen paard kan in den wedstrijd
wel minder blijken dan het andere en dan moet de
pikeur met een minder paard doorrijden en het be
tere paard uit laten vallen.
Velen zullen zich het geval van Lady Bond en
Queen Ethel in Schagen in 1933 herinneren. Daar-
Van Leeuwen achter Lady Bond zou blijven en
Queen Ethel toch zou moeten afvallen, werd dit
paard voor het Raadhuis ingehouden.
Dit geeft oorzaken van verwikkelingen, die de
goede gang van zaken verstoren en de rechtmatig
heid van den einduitslag aan twijfel onderhevig
maken.
Napraatje.
Hoewel zeer belangrijk was het doel van de tocht
naar Sint Maartensbrug niet in de eerste plaats om
de berekening van de handicap te doorgronden. Van
het een komt evenwel het ander en we hebben met
gespannen aandacht de rekenerij zitten bijhouden.
We doen echter beter om de strekking van de
handicap zooals die thans bij de prijzendraverij ge
schiedt aan te snijden.
Indertijd dan was het mogelijk we spreken van
de periode voor 1930 om voor een prikje een
Duitsch renpaard te koopen. Voor 150 gulden was
men meestal al eigenaar en koerste mee. Allerlei
spul kwam op de banen de prijzen wegsleepen.
Dit drukte de Nederlandsche fokkerij.
Was alles maar goed zooals Miss Zelda Peter
en Frettchen wat geimporteerd werd; neen, bocht
als Hartstein, Rendner, Leista enz. enz., kortom
paarden van slechte kwaliteit gingen met de prijzen
weg. Geen draver toornde er over als hij van Miss
Zelda of van Vitality verloor, dat waren beste paar
den.
Nu plaatste men, om inzonderheid de Nederland
sche fokkerij een kans te geven, de buitenlanders
allemaal op den maximum afstand.
Ook dat beviel niet. Men schiep een regeling
in 1933 geheel ingevoerd waarbij men de behaal
de geldprijzen als maatstaf In rekening bracht, met
deze bepaling dat alle buitenlandsche paarden direct
op f 4000 komen te staan als ze 3 jaar zijn. Voor elk
jaar meer f 1000, tot een maximum van f 6000.
Zoo kwam Grettchen H, het succesvolle paard van
den heer Silver te Oudesluis met een maatstaf van
f 4000 in het land.
Een Nederlandsch paard dat nog niets heeft ge
wonnen start op het minimum 275 M. Voor alle ge
wonnen geld tot f 1000 komt men op 280 M. Verder
voor elke gewonnen f 2000 of onderdeel daarvan 5
meter verder. Zoo begrijpt men dat Grettchen H op
290 M. startte.
Op deze methode is ook iets aan te merken. Die
eerste 1000 gulden die nog steeds voor slechts 5 M.
gelden stellen een opkomend paard in staat zonder
slag of stoot drie, desnoods vier draverijen te win
nen, op dezelfde handicap, als het maar onder de
1000 gulden blijft.
Wat kan een renpaard zijn eigenaar zoo ongeveer
voor baten brengen? zoo vroegen we den heer Vis
ser ten slotte.
Aan de hand van gemakkelijke boekjes wisten we
al gauw dat het inlandsche paard Henriot (1923
1927) de somma van... f 22797.50 bij elkaar liep!
En Rolls Rovd, de voortreffelijke harddraver van
de Vries uit Heerenveen, heeft dit jaar ongeveer
4000 gulden gewonnen (naar schatting). Dit paard
toch haalde het nooit geëvenaarde kunststukje uit
om de vier kampioenschappen resp. van Friesland,
Noord-Holland, Zuid-Holland en Nederland (alleen
al f 1000,) in dit zelfde jaar in de wacht te sleepen!
Met de toezegging van de bereidwilligheid om ons
met alle gegevens en voorlichting te dienen namen
we afscheid van den heer Visser.
Zooals in onze advertentiekolommen reeds is be
kend gemaakt, zal worden overgegaan tot de uit
gifte van een 4 pCt, door het Rijk gegarandeerde
Nederlandsch-Indische Lcening ten bedrage van
f 150.000.000 togen een koers van uitgifte van 100
pCt Vrij van couponbclasting.
De leening heeft een looptijd van ten hoogste 40
jaren. Te beginnen met het jaar 1935 wordt elk jaar
op 1 December, een aantal schuldbewijzen bij loting
aangewezen, k pari afgelost.
Hiervoor wordt bestemd een bedrag van 1.05 per
cent van het nominale bedrag der leening, ver
meerderd met het bedrag der door die verplichte
aflossing vrijgevallen rente. Versterkte en algehecle
aflossing kan ten allen tijde plaats hebben.
Van het bedrag ad. f 150.000.000 is reeds geplaatst
f 100.000.000 tegen een koers van 99H pCt en hooger,
bij openbare instellingen.
De inschrijving op het resteerende bedrag ad.
f50.000.000 ad. 100 pCt. kan geschieden tot op Vrijdag
16 November 1934 van des voormiddags 9 tot des na
middags 4 uur te Amsterdam bij de Nederlandsche
Bank N.V. (kantoor Ileercngracht 461/463); te Rot
terdam bij de bijbank van de Nederlandsche Bank
N.V., Boompjes 72a en voorts bij hare agentschap
pen in de advertentie vermeld.
De betaling zal moeten geschieden op 4 December
1934, tegen in ontvangstneming van recepissen met
coupon, vervallende 1 Juni 1935.
Drafsportvragen aan
een deskundige.
IN PLATTE DOOSJES VAN 70stuks 70cent
DE HANDIGSTE VERPAKKING VOOR DEN VESTZAK
Het Hoi verklaart den Raad van Ar
beid niet ontvankelijk.
Amsterdam 7 Nov. Het Gerechtshof,
arrest wijzend inzake het faillissement van
de N.V. „Atalanta", in welke zaak door ge
noemde N.V. hooger beroep was aangetee-
kend, verklaarde den aanvrager, den Raad
van Arbeid, niet ontvankelijk in zijn verzoek
tot faillietverklaring en vernietigde het
vonnis der Rechtbank, waarbij de N.V. „Ata
lanta", de drukkerij van de „Tribune",
failliet is verklaard.
Op vordering van den Raad van Arbeid, aan
welke instelling de N.V. „Atalanta" geld schuldig
was, werd de Tribunedrukkerij in Juli van dit jaar
failliet verklaard. Nadat de aanvrage was inge
diend, heeft de N.V. „Atalanta** aangeboden haar
schuld te voldoen, doch dit aanbod werd afgeslagen.
In hooger beroep vernietigde het Hof op 31 Au
gustus het vonnis der rechtbank. De Raad van Ar
beid teekende van deze beslissing classificatie aan
en de Hoogo Raad was het met het Hof niet eens.
Het arrest van het Hof werd vernietigd en de zaak
werd terug verwezen naar het Gerechtshof te Am
sterdam waar een andere kamer de quaestie op
nieuw behandelde.
Thans overwoog het Hof in zijn uitvoerig arrest
o.m. dat de schuldeischer rekening moet houden
met den toestand die ontstaat na de faillissements
aanvrage door het aanbod van betaling. De Raad
van Arbeid was niet gerechtigd het aangeboden geld
te weigeren. Of eventueel andere schuldeischers
hierdoor zouden worden benadeeld is ter bcoordee-
ling aan het O.M.
Mistakte noodlanding, waarbij het toestel
totaal vernield werd.
Berlijn 7 Nov. Gisteravond is het Duitsche
postvliegtuig „D Avnn" van do lijn Koningsber
genBerlijn verongelukt.
Nadat het toestel Danzig was gepasseerd, moest
het door tot nu toe onbekende oorzaak in de na-
hijheid van het plaatsje Gross-Rakitt op ongeveer
20 K.M. ten Zuidwesten van Lauenhurg, een nood
landing uitvoeren. Deze noodlanding mislukte
evenwel en het toestel werd vernield. De uit vijf
personen bestaande bemanning is om het leven ge
komen. De gezagvoerder was de piloot Erb. Een
commissie van onderzoek heeft zich onmiddellijk
naar de plaats van de ramp begeven.
De verantwoordelijke politle-autoriteit
ter verantwoording geroepen en nlt zijn
ambt ontheven.
Parijs. De controleur-generaal van de Fransche
veiligheidspolitie Sistorin had zich Dinsdag voor
den disciplinairen Raad van de Veiligheidspolitie te
verantwoorden terzake van de gebrekkige veilig
heidsmaatregelen bij de aankomst van koning
Alexander te Marseille.
Aan Sistorin werd verweten, dat hij op onverant
woordelijke wijze een afdeeling rijwiclagenten, die
gereed stond, niet heeft gebruikt
De disciplinaire Raad heeft zich voor de onthef
fing uit zijn ambt van Sistorin uitgesproken. Dit
besluit werd ter kennis gebracht van den Minister
van Binnenlandsche Zaken, -