Nederlandsch stoomschip geramd. Banne Oude Nierop. ROL's Kerstkransen Tentoonstelling te Alkmaar KIJKEfl is K0£)PEn tij CLOECK De „Snip" nadert Paramaribo De Orania van de Kon. Holl. IJoyd gezonken Om 1 uur aan de overzijde van den Oceaan. Noodlottige brand in een tuinhuisje. VRAAGT voor de a.s. FEESTDAGEN Boterkransjes Chocoladekransjes Schuimkransjes Koekjes en Gebakjes Groente-distributie aan werkloozen. Marktberichten. Donderdag 20 December 1934. Postrekening No. 23330 SCHAGER 78ste Jaargang. No. 9622 COURANT. Int Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co.T Schagen, 8 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, Iedere regel meer 15 cent vï>ewtJsno. inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. DOOR EEN PORTUGEESCH STOOMSCHIP MIDSCHEEPS AANGEVAREN DE 250 OP VARENDEN ALLEN GERED. D« .Orania" van d* Koninklijk* Hollandsche Lloyd, dia tengevolge van een aan* I varing door h*t Portug**»ch* stoomschip .Leanda ln de haven van Leixoes Is^ -gezonken Volgens bij de directie van de Kon. HolL Lloyd ontvangen telegram is het s.s. „Orania" van de ze maatschappij, dat op weg was van Lissabon naar Leixoes door het Portugeesche stoomschip Loanda midscheeps aangevaren. De „Orania" heeft de haven van Leixoes nog kunnen bereiken, doch is in den haven gezon ken. De opvarenden, 240 personen, waarvan 125 passagiers, konden allen worden gered. Kapitein van het s.s. „Orania" was dc heer Maars. Het verongelukte schip was 9763 bruto ton groot en is in 1921 gebouwd. Het was een der groote passagiers-vrachtschepen van de Kon. Holl. Lloyd. Hoe de ramp geschiedde. Naar Havas uit Parijs meldt, zouden 68 passa giers van dc Orania" te Leixoes, een havenplaats in het Noordelijke puntje van Portugal, van boord gaan. Zij maakten zich daartoe gereed, toen plotse ling dc „Loanda" recht voor de „Orania" opdook. Dc passagiers kregen den indruk, dat een aanvaring niet meer was te vermijden. Onmiddellijk daarop voelden allen een hevigen schok, en drong de voor steven van de „Loanda" in de rechterzijde van de „Orania", ton gevolge waarvan een geweldige scheur ontstond. Het water stroomde als een stort vloed naar binnen. Onder de passagiers ontstond een paniekstemming. Bijna allen moesten het schip verlaten zonder ook maar iets van hnn bagage te kannen meenemen, en werden opgenomen door menschen, die van alle kanten naar de aanlegplaats snelden. Volgens het oordeel van autoriteiten zou de gezag voerder van dc „Loanda" aan het ongeluk schuld dragen. De „Loanda" heeft een inhoud van 5910 ton. De havenloods verklaarde dat, indien de botsing huiten de pier zou hebben plaats gevonden, de mo gelijkheid niet zou uitgesloten geweest, dat alle op varenden om het leven waren gekomen. Nadere bijzonderheden. Volgens een nader bericht, zou de „Orania" juist het anker laten vallen, toen het werd aangevaren. Dit gebeurde in dc haven, dus moet het eerste tele gram. als zou het schip huiten de haven geramd zijn, op een vergissing berusten. Het Portugeesche stoomschip „Loanda" kwam bijna gelijktijdig met de „Orania" voor den ingang der haven van Leixous. De „Orania" was den ha veningang al flink genaderd, toen de kapitein in verband met de bewogen zee. en den nauwen in gang der haven draadloos naar de .Loanda" sein de. dat zij nog niet de haven moest binnenvaren. Op de „Loanda" werd aan dit verzoek geen gevolg gegeven. Het Portugeesche schip voer door en eeni- ge minuten later kwam het bij den ingang der haven tot een botsing tusschen heide schepen. De „Loanda" voer met zulk een kracht midscheeps tegen de „Orania", dat de scheepswand van het Ne- derlandsche schip van boven tot aan de waterlinie werd opengescheurd. Men zal liet schip met dynamiet moeten opblazen, dnnr anders do ingang der haven van Leixous ge blokkeerd zal zijn. Van de passagiers sprongen er eenigen direct na dc hotsing in zee. Gelukkig slaagde men er in hen te redden, evenals de passagiers en leden der bemanning, die aan boord waren gebleven en later met reddingsbooten werden afgehaald. Onmiddellijk na dc ramp snelden vaartuigen en reddingbooten te hulp. Een groot aantal menschen, dat van den wal af «le aanvaring had gezien, nam aan het reddingswerk deel. Kapitein Maas gaf terstond na de aanvaring he vel de vuren in de ketels te dooven ten einde een ontploffing te vermijden. Tengevolge hiervan was het niet mogelijk het anker te lichten. Indien dit mogelijk zou zijn geweest, hadden sleephooten het schip waarschijnlijk nog op het stand kunnen zetten. Kapitein Maas en verscheidene officieren stellen een onderzoek in naar de positie van de „Orania", waarvan de cabines nog boven het water uitsteken. Ook steekt nog een mast met de Nederlandsche vlag uit het water op. Onder de zich aan boord bevindende passagiers waren 13 Nederlanders. De overigen waren Portu- geezen, Argentijnen, Brazilianen en Engelschen. Vol gens een voorloopig ingesteld onderzoek zou de kapi tein van de „Loanda" voor de aanvaring verantwoor delijk moeten worden gesteld. Duikers aan het werk. United Press meldt nog uit Oporto, dat de botsing het gevolg is van een verkeerde manoeuvre van 't Portugeesch schip. Met een geweldigen slag voer de „Loanda" tegen de „Orania" aan en het mag als een wonder worden beschouwd, dat daarbij niemand het leven heeft verloren. De passagiers en andere opvarenden van het Nederlandsche schip hebben hun bagage en andere persoonlijke bezittingen in de steek moeten laten, zoodat deze met het schip dc diepte zijn ingegaan. Men wil thans trachten met duikers en andere hulpmiddelen dc bagage en de lading van de „Orania" te bergen, waartoe zoo spoedig mogelijk dc noodige maatregelen zullen worden genomen. Onder de passagiers bevonden zich vele Roomsch- Katholieke priesters, o.w. de Nederlandsche priester Kayser, die het Eucharistisch Congres in Buenos Aires hadden bijgewoond en naar Europa terug keerden. Verder bevonden zich aan boord van dc „Orania" talrijke Portugeezcn, die in Zuid-Amerika wonen en het Kerstfeest in hun vaderland wilden vieren. VANMORGEN OM 7 UUR AL TWEE DERDE VAN DEN AFSTAND AFGELEGD. (Vervolg van pagina 4 Eerste Bla d). De binnenkomende radio-berichten over de „Snip" blijven gunstig luiden en. tooncn aan dat het vlieg tuig goed vordert. Te 3.40 (4 uur Amsterd. tijd) bevond de „Snip" zich op 10 graden Noorderbreedte, 36 graden Westerleng te. Het vliegtuig was toen in geregelde verbinding met het Nederlandsche stoomschip „Stuyvesant", dat voor de weerberichten van het vliegtuig zou zorgen. Behalve op de scheepsgolf werkte de „Snip" toen ook op golflengte 26.8 meter. Gedurende den nacht drong deze golf slecht tot Nederland door. Volgens later in den nacht ontvangen berichten wikkelde de Snip zijn draadloos verkeer op dc lan ge golf af. Blijkens de berekeningen van dc Stuyvesant moest hot vliegtuig hedenmorgen omstreks half zeven in de nabijheid van dit schip kunnen zijn. Dc Stuyvesant bevond zich om half vijf heden ochtend op ongeveer 700 mijlen afstand van Para maribo. Te kwart over zeven hedenmorgen werd via Para maribo een bericht van de Stuyvesant ontvangen, dat de Snip het stoomschip reeds, vliegende met een snelheid van ongeveer 200 K.M. per uur, ge passeerd is. De Snip had toen 2/3 gedeelte van de vlucht over den Oceaan achter den rug. Met dezelfde snelheid doorvliegende, moest de Snip dus hedenmiddag om 1 uur aan de overzijde van den Oceaan in Paramaribo neerstrijken. Maandag 24 December te elf uur zal op verzoek van de afdeeling Noord Holland benoorden het IJ, der Nederlandsche Heide Maatschappij in de boven zalen van de Unie te Alkmaar een tentoonstelling worden geopend, die aller belangstelling ten volle verdient, omdat zij in beknopten vorm een prachtig beeld zal geven van de veelzijdige werkzaamheden van deze Maatschappij. De tentoonstelling duurt van 24 tot en met 28 December. Het bezoek van scholen wordt op verzoek en onder geleide in de morgenuren gratis toegestaan, alles met het doel om velen in de gelegenheid te stellen deze mooie en leerzame tentoonstelling te bezichti gen. Aan deze tentoonstelling is tevens een kleine ten toonstelling van de Vereeniging voor Landbouw- hüishoudonderwijs verbonden, welker leden mede werken voor het maken van propaganda voor dran ken uit fruit bereid Zoete Most en het schen ken van thee. Wie maar eenigszins tijd over heeft, verzuime niet eens te komen zien, het zal niemand berouwen. Op Woensdag j.1. vergaderde het Dagelijksch Be stuur en Hoofdingelanden van de Banne Oude Nie- dorp, des namiddags ten 2 ure. Allen zijn aanwezig. Voorzitter de heer D. Kriller; secretaris de heer B. J. F. Sutman Meijer. Nadat de Voorzitter de vergadering heeft geopend, worden de notulen van de vorige openbare vergade ring gelezen en onveranderd vastgesteld. Ingekomen is een circulaire van Gedeputeerde Sta ten van Noordholland, d.d. 20 Juni j.1., ten geleide van een exemplaar van het rondschrijven van den Minister van Binnenlandsche Zaken, d.d. 1 Juni j.1., betreffende pensioensvcrhaal. Overeenkomstig het voorstel van het Dagelijksch Bestuur wordt besloten de op de jaarwedde van den Secretaris-Penning meester in te houden pensioensbijdrage ad 10 te compenseeren door de wedde met een gelijk percen tage te verhoogen. Thans volgt onderzoek der geloofsbrieven. Ter onderzoek van do geloofsbrieven van het nieuw be noemde lid van het Dagelijksch Bestuur, de heer J. Bakker Jzn., do opnieuw benoemde hoofdingeland, de heer J. Waiboer Ilzn. en de nieuw benoemde hoofdingeland de heer M. Smit, worden door den voorzitter aangewezen de heeren P. Blokker, A. Mole naar en J. Nagelhout. Na onderzoek rapporteert deze commissie bij mon de van den heer Molenaar, dat de stukken in orde zijn bevonden en adviseert zij tot toelating der ge kozenen. Aldus wordt besloten. De Voorzitter deelt mede, dat het Dagelijksch Be stuur overeenkomstig de eerder door de Vergadering van hoofdingelanden verleende machtiging, de bouw- akkers ondershands heeft verhuurd aan den heer Th. Groen te Heerhugowaard voor 4 jaren, ingaande 25 December 1934; dat. eerst aan den heer J. Hitteman en na zijn overlijden aan zijn weduwe overeenkom stig het besluit van 29 April 1925 pensioen is ver leend; dat eenige gaten in den weg te Zijdewind spoe dig zullen worden hersteld. Bij de rondvraag zegt de Voorzitter, dat het voor de heeren Ligthart en Ursem de laatste maal is, dat zij een vergadering van het Bannebestuur bijwonen, omdat de eerste wegens het bereiken van den regle- mentairen leeftijd niet verkiesbaar is en de heer Ursem geen land meer in de banne heeft, zoodat hij de vereischten voor de verkiesbaarheid niet meer be zit. Spreker richt vriendelijke woorden van dank aan de aftredenden voor hetgeen zij in het belang der Bejaarde bewoner dood aangetroffen. Dubbeldam: Gistermiddag te omstreeks half zes werd door voorbijgangers brand ontdekt in het land huisje van den heer Roos aan de Burgemeesfer Jas Laan, hier te plaatse. De brandweer rukte onmiddel lijk uit met een motorspuit en een slangcnwagen. Bij aankomst bleek dat het vuur op de bovenverdieping woedde. Toen men in het huis een onderzoek instelde, vond men den ongeveer zeventigjarigen heer Roos in de badkamer, welke vol rook stond, op den vloer lig gen. Dokter Delhez uit Dordrecht, die juist passeerde en te hulp werd geroepen, kon niets anders dan den dood constateeren. Inmiddels werd de assisten tie ingeroepen van de brandweer te Dordrecht, die weldra ter plaatse verscheen. Omstreeks half acht was men het vuur meester. De l>ovonverdicping brande vrijwel uit. De oorzaak is onbekend. banne hebben gedaan en voor de wijze, waarop zij in aangename samenwerking niet de overige be stuursleden hunne functie hebben vervuld. Inzon derheid wil spreker den heer Ligthart dank brengen Spr. memoreert, dat de lieer Ligthart op 28 Februari 1893 zitting in dc banne nam als hoofdingeland en dus bij zijn aftreden in December a.s ruim 40 jaren zitting heeft gehad en dat hij op 19 Juni 1907 werd gekozen tot lid van het dagelijksch bestuur en op 16 October d.a.v. de eerste vergadering van het be stuur bijwoonde, zoodat de heer Ligthart ruim 27 jaren bestuurslid is geweest. Dc Voorzitter dankt op hartelijke wijze den beer Ligthart voor hetgeen luj zoo talrijke jaren voor de Banne heeft gedaan en voor dc genoegelijke samenwerking, die men van den aftredende steeds heeft ondervonden. De heeren Ligthart en Ursem zeggen den voorzit ter dank voor deze vriendelijke woorden en nemen in passende bewoordingen afscheid. De heer Nagelhout verzoekt verbetering van den uitgang van den Mocrbcekerweg op den Provincia len weg te Blokhuizen en acht het gcwenscht dat ter plaatse een duidelijk zichtbare afscheiding wordt nnngebracht, omdat eenige ongelukken, hoewel ge lukkig van minder ernstigen aard, ter plaatse reeds zijn voorgekomen. De Voorzitter zegt toe hieromtrent in overleg te zullen treden met den Provincialen Waterstaat cn zoo noodig met het hoogheemraadschap .Noordhol lands Noorderkwartier." De heer Waiboer vraagt eenige inlichtingen, ver band houdende met de overdracht van den Moer- beekerweg aan evengenoemd hoogheemraadschap, welke inlichtingen door den voorzitter ten genoegen van den heer Waiboer worden verstrekt. De heer Blokker zegt dank voor de ter vorige ver gadering geuite wenschcn voor herstel van zijn gezondheid. De Voorzitter brengt nog ter sprake de vraag om, waar de Banne Nieuwe Niedorp aan het hoogheem raadschap N.H. Noorderkwartier de wegen over draagt, het niet wenscheiijk is, dat het gedeelte van den Leijerdljk, hetwelk eigendom van de Banno Oude Niedorp is, door genoemd hoogheemraadschap op kosten der banne wordt voorzien van een licht wegdek, omdat anders de situatie ontstaat, dat in den weg van den Leijerdijk, die na opname door het hoogheemraadschap zal worden verbeterd, een weggedeelte overblijft van pl.m. 220 Meter, dat in vergelijking tot den te verbeteren Leijerdijk minder goed is. Op een desbetreffende vraag deelt de Voorzitter mede, dat de juiste kosten nog niet bekend zijn. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten het dagelijksch bestuur te machtigen om zoo gewcnscht en indien de kosten redelijk zijn bedoeld wegge deelte in orde te laten maken. Hierna volgt sluiting. Oostzaan: Naar wij van bevoegde zijde ver nemen, zal aan het einde van deze week reed wor den overgegaan tot beschikbaarstelling van goodkoo- pe groenten aan werkloozen en ondesteunden. uit gaande van de Nederlandsche Groente-Centrale to Den Haag. De gemeente Oostzaan is dc eerste gemeen te in het land, welke deze groente-distributie zoo spoedig mogelijk heeft bevorderd. SCHAGEN, 20 Dcc. 13 stuks paarden f 150300, 20 gelde koeien (mag.) f 90—140, 61 idem vette t 150-280, 2 kalfkocien; 179 vaarzen f 60125, 32 graskalveren f 3355, 25 nuch tere kalveren f 6—14, 110 vette schapen f 15—20, 264 overhouders f 812, 19 magere varkens f 1219, 21 idem vette per Kg. 32—33 ct., 94 biggen f 6—10, 49 ko nijnen f 0.501.70, 47 kippen f 0.301, 25 eenden f 0.150.75, haantjes f 0.25—1. BIER VEILING SCIIAGEN, 20 Dec. Aangevoerd zijn: 75 part. 40.00 kipcieren, 2 part. 600 eendciercn. Prijzen: kipeieren f 5—3.10, kleine f 2 2.50, eendciercn f 22.40. De veiling duurt voort. Zie voor volledig bericht in het nummer van Zaterdag a.s. BROEK OP LANGENDIJK, 20 December 1934. 675 Kg. aardappelen Bevel, f 1.402, 4500 Kg. uien f 1.90-2.20, driel. f 1.40—1.50, grove f 2.40-2.00, 2500 Kg. peen f 0.800.90. Roode kool 1—2.10, dooschot 1—1.50, gele kool f 1— 1.70. d. witte 0.701.60, bleomkool 10—12.60, 2c soort l 1.90—2.30. NOORDSCHARWOUDE. 20 December 1034. 12700 Kg. uien f 1.90—2.20, dricl. f 1.30—1.40, grovo f 2.302.40, nep f 1.60—1.80, 3000 Kg. peen f 0.80-1.20, 129800 Kg. roode kool f 1.10—2.30, doorschot f 1—1.60, 22000 Kg. gele kool f 1—1.50, doorschot f 1—1.20. 68200 Kg, D. witte kool f 11.60, doorschot f 0.701.40. AMSTERDAM. 19 December 1934. Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 4 wagons geslachte runderen uit Denemarken. 361 vette kalveren: le kw. 5460 ct, 2c kw. 42 52 ct, 3e kw. 34H) ct, per Kg. levend gewicht; 34 nuchtere kalveren f 3.50—7.50 per stuk: 646 var kens: vleeschvarkens, wegende van 90—110 Kg. 37— 38 ct, enkele hooger; zware varkens 36—37 ct. vette varkens 35—36 ct per Kg. slachtgewicht. Marktoverzicht: vette kalveren, ruime aanvoer, stugge handel en prijshoudend. Varkens flinke aan voer. handel vlot en vaste prijzen. AMSTERDAM, 19 Dec. Aardappelen. (Bericht van den makelaar Jac. Knoop.) Zeeuwsche bonten f3.203.50, id. blauwen f3.20—3.50, id. bl. Eigenheimers f2.80—2.90, id. Eigen heimers f2.80—3, id. blauwe poters f2.40—2.60, id. bonten poters f2.40—2.60, id. bevelanders f2.40—; IJpolder Bevlanders f2.402.50; Anna Paulowna Zand f2.70—3; Hillegommer zandaardappelen f2.70 —3 per 70 kg. Drentsche Eigenheimers f 34.80 per 100 kg. Spuische Eigenheimers f3—320 per 70 Kg. \VARMENHUIZEN, 19 Dec. Aangevoerd: 18600 Kg. roode kool le kw. f 1—1.10, 2e kw. f 1, 1300 Kg. gele kool le kw. f 1, 2c kw. f 1, 7900 Kg. D. witte kool le kw. f 1.30—1.40, 1175 Kg. uien f 2.10, driel. f 1.10, grove f 2.40. ALKMAAR, 19 December 1934. Aardappelen f 3.30 per 100 Kg., andijvie f 050— 2.80 per 10 Ostuks; appelen f 7—9 per 100 pond; bloemool I f 7—14.50. II f 0.50-2.80 per 100 stuks; gele kool f 1.20 per 100 Kg., groene kool f 1.505.50, kropsla f 1.10—2.80 per 100 stuks; peren f 26 per 100 pond; prei f 1.90—3.90 per 100 bos; roode kool f 1—2.80, per 100 Kg.: selderie f 1.10-2.20 per 100 bos; spruiten f 2i.50 per 100 pond; uien f 1.60 2.40, wortelen f 1.50 per 100 Kg., idem f 4 per 100 bos; witlof f 3.50—4.50, II f 150-2.50. p. 100 pond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1