Nederlandsch stoomschip geramd.
Banne Oude Nierop.
ROL's
Kerstkransen
Tentoonstelling te Alkmaar
KIJKEfl is K0£)PEn tij CLOECK
De „Snip" nadert
Paramaribo
De Orania van de Kon.
Holl. IJoyd gezonken
Om 1 uur aan de overzijde van den
Oceaan.
Noodlottige brand in een tuinhuisje.
VRAAGT voor de
a.s. FEESTDAGEN
Boterkransjes
Chocoladekransjes
Schuimkransjes
Koekjes en Gebakjes
Groente-distributie aan werkloozen.
Marktberichten.
Donderdag 20 December 1934.
Postrekening
No. 23330
SCHAGER
78ste Jaargang. No. 9622
COURANT.
Int Telef.
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot
's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co.T Schagen,
8 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, Iedere regel meer 15 cent vï>ewtJsno.
inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
DOOR EEN PORTUGEESCH
STOOMSCHIP MIDSCHEEPS
AANGEVAREN DE 250 OP
VARENDEN ALLEN GERED.
D« .Orania" van d* Koninklijk* Hollandsche Lloyd, dia tengevolge van een aan*
I varing door h*t Portug**»ch* stoomschip .Leanda ln de haven van Leixoes Is^
-gezonken
Volgens bij de directie van de Kon. HolL Lloyd
ontvangen telegram is het s.s. „Orania" van de
ze maatschappij, dat op weg was van Lissabon
naar Leixoes door het Portugeesche stoomschip
Loanda midscheeps aangevaren.
De „Orania" heeft de haven van Leixoes nog
kunnen bereiken, doch is in den haven gezon
ken. De opvarenden, 240 personen, waarvan 125
passagiers, konden allen worden gered.
Kapitein van het s.s. „Orania" was dc heer
Maars.
Het verongelukte schip was 9763 bruto ton
groot en is in 1921 gebouwd. Het was een der
groote passagiers-vrachtschepen van de Kon.
Holl. Lloyd.
Hoe de ramp geschiedde.
Naar Havas uit Parijs meldt, zouden 68 passa
giers van dc Orania" te Leixoes, een havenplaats
in het Noordelijke puntje van Portugal, van boord
gaan. Zij maakten zich daartoe gereed, toen plotse
ling dc „Loanda" recht voor de „Orania" opdook.
Dc passagiers kregen den indruk, dat een aanvaring
niet meer was te vermijden. Onmiddellijk daarop
voelden allen een hevigen schok, en drong de voor
steven van de „Loanda" in de rechterzijde van de
„Orania", ton gevolge waarvan een geweldige
scheur ontstond. Het water stroomde als een stort
vloed naar binnen. Onder de passagiers ontstond
een paniekstemming.
Bijna allen moesten het schip verlaten
zonder ook maar iets van hnn bagage te
kannen meenemen, en werden opgenomen
door menschen, die van alle kanten naar
de aanlegplaats snelden.
Volgens het oordeel van autoriteiten zou de gezag
voerder van dc „Loanda" aan het ongeluk schuld
dragen.
De „Loanda" heeft een inhoud van 5910 ton.
De havenloods verklaarde dat, indien de botsing
huiten de pier zou hebben plaats gevonden, de mo
gelijkheid niet zou uitgesloten geweest, dat alle op
varenden om het leven waren gekomen.
Nadere bijzonderheden.
Volgens een nader bericht, zou de „Orania" juist
het anker laten vallen, toen het werd aangevaren.
Dit gebeurde in dc haven, dus moet het eerste tele
gram. als zou het schip huiten de haven geramd zijn,
op een vergissing berusten.
Het Portugeesche stoomschip „Loanda" kwam
bijna gelijktijdig met de „Orania" voor den ingang
der haven van Leixous. De „Orania" was den ha
veningang al flink genaderd, toen de kapitein in
verband met de bewogen zee. en den nauwen in
gang der haven draadloos naar de .Loanda" sein
de. dat zij nog niet de haven moest binnenvaren.
Op de „Loanda" werd aan dit verzoek geen gevolg
gegeven. Het Portugeesche schip voer door en eeni-
ge minuten later kwam het bij den ingang der haven
tot een botsing tusschen heide schepen.
De „Loanda" voer met zulk een kracht midscheeps
tegen de „Orania", dat de scheepswand van het Ne-
derlandsche schip van boven tot aan de waterlinie
werd opengescheurd.
Men zal liet schip met dynamiet moeten opblazen,
dnnr anders do ingang der haven van Leixous ge
blokkeerd zal zijn. Van de passagiers sprongen er
eenigen direct na dc hotsing in zee. Gelukkig slaagde
men er in hen te redden, evenals de passagiers en
leden der bemanning, die aan boord waren gebleven
en later met reddingsbooten werden afgehaald.
Onmiddellijk na dc ramp snelden vaartuigen en
reddingbooten te hulp. Een groot aantal menschen,
dat van den wal af «le aanvaring had gezien, nam
aan het reddingswerk deel.
Kapitein Maas gaf terstond na de aanvaring he
vel de vuren in de ketels te dooven ten einde een
ontploffing te vermijden. Tengevolge hiervan was
het niet mogelijk het anker te lichten. Indien dit
mogelijk zou zijn geweest, hadden sleephooten het
schip waarschijnlijk nog op het stand kunnen zetten.
Kapitein Maas en verscheidene officieren stellen
een onderzoek in naar de positie van de „Orania",
waarvan de cabines nog boven het water uitsteken.
Ook steekt nog een mast met de Nederlandsche vlag
uit het water op.
Onder de zich aan boord bevindende passagiers
waren 13 Nederlanders. De overigen waren Portu-
geezen, Argentijnen, Brazilianen en Engelschen. Vol
gens een voorloopig ingesteld onderzoek zou de kapi
tein van de „Loanda" voor de aanvaring verantwoor
delijk moeten worden gesteld.
Duikers aan het werk.
United Press meldt nog uit Oporto, dat de botsing
het gevolg is van een verkeerde manoeuvre van 't
Portugeesch schip. Met een geweldigen slag voer de
„Loanda" tegen de „Orania" aan en het mag als
een wonder worden beschouwd, dat daarbij niemand
het leven heeft verloren. De passagiers en andere
opvarenden van het Nederlandsche schip hebben
hun bagage en andere persoonlijke bezittingen in de
steek moeten laten, zoodat deze met het schip dc
diepte zijn ingegaan. Men wil thans trachten met
duikers en andere hulpmiddelen dc bagage en de
lading van de „Orania" te bergen, waartoe zoo
spoedig mogelijk dc noodige maatregelen zullen
worden genomen.
Onder de passagiers bevonden zich vele Roomsch-
Katholieke priesters, o.w. de Nederlandsche priester
Kayser, die het Eucharistisch Congres in Buenos
Aires hadden bijgewoond en naar Europa terug
keerden. Verder bevonden zich aan boord van dc
„Orania" talrijke Portugeezcn, die in Zuid-Amerika
wonen en het Kerstfeest in hun vaderland wilden
vieren.
VANMORGEN OM 7 UUR AL TWEE DERDE
VAN DEN AFSTAND AFGELEGD.
(Vervolg van pagina 4 Eerste Bla d).
De binnenkomende radio-berichten over de „Snip"
blijven gunstig luiden en. tooncn aan dat het vlieg
tuig goed vordert.
Te 3.40 (4 uur Amsterd. tijd) bevond de „Snip" zich
op 10 graden Noorderbreedte, 36 graden Westerleng
te. Het vliegtuig was toen in geregelde verbinding
met het Nederlandsche stoomschip „Stuyvesant", dat
voor de weerberichten van het vliegtuig zou zorgen.
Behalve op de scheepsgolf werkte de „Snip" toen
ook op golflengte 26.8 meter. Gedurende den nacht
drong deze golf slecht tot Nederland door.
Volgens later in den nacht ontvangen berichten
wikkelde de Snip zijn draadloos verkeer op dc lan
ge golf af.
Blijkens de berekeningen van dc Stuyvesant moest
hot vliegtuig hedenmorgen omstreks half zeven in
de nabijheid van dit schip kunnen zijn.
Dc Stuyvesant bevond zich om half vijf heden
ochtend op ongeveer 700 mijlen afstand van Para
maribo.
Te kwart over zeven hedenmorgen werd via Para
maribo een bericht van de Stuyvesant ontvangen,
dat de Snip het stoomschip reeds, vliegende met
een snelheid van ongeveer 200 K.M. per uur, ge
passeerd is.
De Snip had toen 2/3 gedeelte van de vlucht over
den Oceaan achter den rug.
Met dezelfde snelheid doorvliegende, moest de
Snip dus hedenmiddag om 1 uur aan de overzijde
van den Oceaan in Paramaribo neerstrijken.
Maandag 24 December te elf uur zal op verzoek
van de afdeeling Noord Holland benoorden het IJ,
der Nederlandsche Heide Maatschappij in de boven
zalen van de Unie te Alkmaar een tentoonstelling
worden geopend, die aller belangstelling ten volle
verdient, omdat zij in beknopten vorm een prachtig
beeld zal geven van de veelzijdige werkzaamheden
van deze Maatschappij. De tentoonstelling duurt van
24 tot en met 28 December.
Het bezoek van scholen wordt op verzoek en onder
geleide in de morgenuren gratis toegestaan, alles
met het doel om velen in de gelegenheid te stellen
deze mooie en leerzame tentoonstelling te bezichti
gen.
Aan deze tentoonstelling is tevens een kleine ten
toonstelling van de Vereeniging voor Landbouw-
hüishoudonderwijs verbonden, welker leden mede
werken voor het maken van propaganda voor dran
ken uit fruit bereid Zoete Most en het schen
ken van thee.
Wie maar eenigszins tijd over heeft, verzuime
niet eens te komen zien, het zal niemand berouwen.
Op Woensdag j.1. vergaderde het Dagelijksch Be
stuur en Hoofdingelanden van de Banne Oude Nie-
dorp, des namiddags ten 2 ure.
Allen zijn aanwezig. Voorzitter de heer D. Kriller;
secretaris de heer B. J. F. Sutman Meijer.
Nadat de Voorzitter de vergadering heeft geopend,
worden de notulen van de vorige openbare vergade
ring gelezen en onveranderd vastgesteld.
Ingekomen is een circulaire van Gedeputeerde Sta
ten van Noordholland, d.d. 20 Juni j.1., ten geleide
van een exemplaar van het rondschrijven van den
Minister van Binnenlandsche Zaken, d.d. 1 Juni j.1.,
betreffende pensioensvcrhaal. Overeenkomstig het
voorstel van het Dagelijksch Bestuur wordt besloten
de op de jaarwedde van den Secretaris-Penning
meester in te houden pensioensbijdrage ad 10 te
compenseeren door de wedde met een gelijk percen
tage te verhoogen.
Thans volgt onderzoek der geloofsbrieven. Ter
onderzoek van do geloofsbrieven van het nieuw be
noemde lid van het Dagelijksch Bestuur, de heer J.
Bakker Jzn., do opnieuw benoemde hoofdingeland,
de heer J. Waiboer Ilzn. en de nieuw benoemde
hoofdingeland de heer M. Smit, worden door den
voorzitter aangewezen de heeren P. Blokker, A. Mole
naar en J. Nagelhout.
Na onderzoek rapporteert deze commissie bij mon
de van den heer Molenaar, dat de stukken in orde
zijn bevonden en adviseert zij tot toelating der ge
kozenen. Aldus wordt besloten.
De Voorzitter deelt mede, dat het Dagelijksch Be
stuur overeenkomstig de eerder door de Vergadering
van hoofdingelanden verleende machtiging, de bouw-
akkers ondershands heeft verhuurd aan den heer Th.
Groen te Heerhugowaard voor 4 jaren, ingaande 25
December 1934; dat. eerst aan den heer J. Hitteman
en na zijn overlijden aan zijn weduwe overeenkom
stig het besluit van 29 April 1925 pensioen is ver
leend; dat eenige gaten in den weg te Zijdewind spoe
dig zullen worden hersteld.
Bij de rondvraag zegt de Voorzitter, dat het voor
de heeren Ligthart en Ursem de laatste maal is, dat
zij een vergadering van het Bannebestuur bijwonen,
omdat de eerste wegens het bereiken van den regle-
mentairen leeftijd niet verkiesbaar is en de heer
Ursem geen land meer in de banne heeft, zoodat hij
de vereischten voor de verkiesbaarheid niet meer be
zit. Spreker richt vriendelijke woorden van dank
aan de aftredenden voor hetgeen zij in het belang der
Bejaarde bewoner dood aangetroffen.
Dubbeldam: Gistermiddag te omstreeks half zes
werd door voorbijgangers brand ontdekt in het land
huisje van den heer Roos aan de Burgemeesfer Jas
Laan, hier te plaatse. De brandweer rukte onmiddel
lijk uit met een motorspuit en een slangcnwagen. Bij
aankomst bleek dat het vuur op de bovenverdieping
woedde.
Toen men in het huis een onderzoek instelde, vond
men den ongeveer zeventigjarigen heer Roos in de
badkamer, welke vol rook stond, op den vloer lig
gen. Dokter Delhez uit Dordrecht, die juist passeerde
en te hulp werd geroepen, kon niets anders dan
den dood constateeren. Inmiddels werd de assisten
tie ingeroepen van de brandweer te Dordrecht, die
weldra ter plaatse verscheen. Omstreeks half acht
was men het vuur meester. De l>ovonverdicping
brande vrijwel uit. De oorzaak is onbekend.
banne hebben gedaan en voor de wijze, waarop zij
in aangename samenwerking niet de overige be
stuursleden hunne functie hebben vervuld. Inzon
derheid wil spreker den heer Ligthart dank brengen
Spr. memoreert, dat de lieer Ligthart op 28 Februari
1893 zitting in dc banne nam als hoofdingeland en
dus bij zijn aftreden in December a.s ruim 40 jaren
zitting heeft gehad en dat hij op 19 Juni 1907 werd
gekozen tot lid van het dagelijksch bestuur en op
16 October d.a.v. de eerste vergadering van het be
stuur bijwoonde, zoodat de heer Ligthart ruim 27
jaren bestuurslid is geweest. Dc Voorzitter dankt op
hartelijke wijze den beer Ligthart voor hetgeen luj
zoo talrijke jaren voor de Banne heeft gedaan en
voor dc genoegelijke samenwerking, die men van
den aftredende steeds heeft ondervonden.
De heeren Ligthart en Ursem zeggen den voorzit
ter dank voor deze vriendelijke woorden en nemen
in passende bewoordingen afscheid.
De heer Nagelhout verzoekt verbetering van den
uitgang van den Mocrbcekerweg op den Provincia
len weg te Blokhuizen en acht het gcwenscht dat ter
plaatse een duidelijk zichtbare afscheiding wordt
nnngebracht, omdat eenige ongelukken, hoewel ge
lukkig van minder ernstigen aard, ter plaatse reeds
zijn voorgekomen.
De Voorzitter zegt toe hieromtrent in overleg te
zullen treden met den Provincialen Waterstaat cn
zoo noodig met het hoogheemraadschap .Noordhol
lands Noorderkwartier."
De heer Waiboer vraagt eenige inlichtingen, ver
band houdende met de overdracht van den Moer-
beekerweg aan evengenoemd hoogheemraadschap,
welke inlichtingen door den voorzitter ten genoegen
van den heer Waiboer worden verstrekt.
De heer Blokker zegt dank voor de ter vorige ver
gadering geuite wenschcn voor herstel van zijn
gezondheid.
De Voorzitter brengt nog ter sprake de vraag om,
waar de Banne Nieuwe Niedorp aan het hoogheem
raadschap N.H. Noorderkwartier de wegen over
draagt, het niet wenscheiijk is, dat het gedeelte van
den Leijerdljk, hetwelk eigendom van de Banno
Oude Niedorp is, door genoemd hoogheemraadschap
op kosten der banne wordt voorzien van een licht
wegdek, omdat anders de situatie ontstaat, dat in
den weg van den Leijerdijk, die na opname door
het hoogheemraadschap zal worden verbeterd, een
weggedeelte overblijft van pl.m. 220 Meter, dat in
vergelijking tot den te verbeteren Leijerdijk minder
goed is.
Op een desbetreffende vraag deelt de Voorzitter
mede, dat de juiste kosten nog niet bekend zijn.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten het
dagelijksch bestuur te machtigen om zoo gewcnscht
en indien de kosten redelijk zijn bedoeld wegge
deelte in orde te laten maken.
Hierna volgt sluiting.
Oostzaan: Naar wij van bevoegde zijde ver
nemen, zal aan het einde van deze week reed wor
den overgegaan tot beschikbaarstelling van goodkoo-
pe groenten aan werkloozen en ondesteunden. uit
gaande van de Nederlandsche Groente-Centrale to
Den Haag. De gemeente Oostzaan is dc eerste gemeen
te in het land, welke deze groente-distributie zoo
spoedig mogelijk heeft bevorderd.
SCHAGEN, 20 Dcc.
13 stuks paarden f 150300, 20 gelde koeien (mag.)
f 90—140, 61 idem vette t 150-280, 2 kalfkocien; 179
vaarzen f 60125, 32 graskalveren f 3355, 25 nuch
tere kalveren f 6—14, 110 vette schapen f 15—20, 264
overhouders f 812, 19 magere varkens f 1219, 21
idem vette per Kg. 32—33 ct., 94 biggen f 6—10, 49 ko
nijnen f 0.501.70, 47 kippen f 0.301, 25 eenden
f 0.150.75, haantjes f 0.25—1.
BIER VEILING SCIIAGEN, 20 Dec.
Aangevoerd zijn: 75 part. 40.00 kipcieren, 2 part.
600 eendciercn. Prijzen: kipeieren f 5—3.10, kleine f 2
2.50, eendciercn f 22.40.
De veiling duurt voort. Zie voor volledig bericht in
het nummer van Zaterdag a.s.
BROEK OP LANGENDIJK, 20 December 1934.
675 Kg. aardappelen Bevel, f 1.402, 4500 Kg. uien
f 1.90-2.20, driel. f 1.40—1.50, grove f 2.40-2.00, 2500
Kg. peen f 0.800.90.
Roode kool 1—2.10, dooschot 1—1.50, gele kool f 1—
1.70. d. witte 0.701.60, bleomkool 10—12.60, 2c soort
l 1.90—2.30.
NOORDSCHARWOUDE. 20 December 1034.
12700 Kg. uien f 1.90—2.20, dricl. f 1.30—1.40, grovo
f 2.302.40, nep f 1.60—1.80, 3000 Kg. peen f 0.80-1.20,
129800 Kg. roode kool f 1.10—2.30, doorschot f 1—1.60,
22000 Kg. gele kool f 1—1.50, doorschot f 1—1.20. 68200
Kg, D. witte kool f 11.60, doorschot f 0.701.40.
AMSTERDAM. 19 December 1934.
Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 4 wagons
geslachte runderen uit Denemarken.
361 vette kalveren: le kw. 5460 ct, 2c kw. 42
52 ct, 3e kw. 34H) ct, per Kg. levend gewicht; 34
nuchtere kalveren f 3.50—7.50 per stuk: 646 var
kens: vleeschvarkens, wegende van 90—110 Kg. 37—
38 ct, enkele hooger; zware varkens 36—37 ct. vette
varkens 35—36 ct per Kg. slachtgewicht.
Marktoverzicht: vette kalveren, ruime aanvoer,
stugge handel en prijshoudend. Varkens flinke aan
voer. handel vlot en vaste prijzen.
AMSTERDAM, 19 Dec.
Aardappelen. (Bericht van den makelaar Jac.
Knoop.) Zeeuwsche bonten f3.203.50, id. blauwen
f3.20—3.50, id. bl. Eigenheimers f2.80—2.90, id. Eigen
heimers f2.80—3, id. blauwe poters f2.40—2.60, id.
bonten poters f2.40—2.60, id. bevelanders f2.40—;
IJpolder Bevlanders f2.402.50; Anna Paulowna
Zand f2.70—3; Hillegommer zandaardappelen f2.70
—3 per 70 kg. Drentsche Eigenheimers f 34.80 per
100 kg. Spuische Eigenheimers f3—320 per 70 Kg.
\VARMENHUIZEN, 19 Dec.
Aangevoerd: 18600 Kg. roode kool le kw. f 1—1.10,
2e kw. f 1, 1300 Kg. gele kool le kw. f 1, 2c kw. f 1,
7900 Kg. D. witte kool le kw. f 1.30—1.40, 1175 Kg.
uien f 2.10, driel. f 1.10, grove f 2.40.
ALKMAAR, 19 December 1934.
Aardappelen f 3.30 per 100 Kg., andijvie f 050—
2.80 per 10 Ostuks; appelen f 7—9 per 100 pond;
bloemool I f 7—14.50. II f 0.50-2.80 per 100 stuks;
gele kool f 1.20 per 100 Kg., groene kool f 1.505.50,
kropsla f 1.10—2.80 per 100 stuks; peren f 26 per
100 pond; prei f 1.90—3.90 per 100 bos; roode kool
f 1—2.80, per 100 Kg.: selderie f 1.10-2.20 per 100
bos; spruiten f 2i.50 per 100 pond; uien f 1.60
2.40, wortelen f 1.50 per 100 Kg., idem f 4 per 100
bos; witlof f 3.50—4.50, II f 150-2.50. p. 100 pond.