Je •Iroote vergissing Misdadigers in de Bierenwereld. Een robot ploegt een moord. Radioprogramma Sinds Linnaeus hebben vele na-' tuuronderzoekers bewijzen voor misdadigersinstincten bij dieren verzameld. Haat, vrees, woede en jaloezie spelen bij heh een hoofd rol, precies zooals bij de menschen Hoe merkwaardig het moge klin ken, er zijn onder de dieren struik- roovers, kinderdieven, dronkaards en moordenaars. Zelfs bedriegers zijn een niet onbekend soort. Ieder een heeft wel eens van den kluize naar-olifant gehoord, heeft wellicht ook de uitstekende schets van den Engelschen schrijver Kipling gele zen. Dit voorbeeld van vleesch ge worden vernielingswoede is een amokmaker. De kudde, waartoe hij behoorde, heeft hem uitgestooten, omdat hij gevaarlijk was en daar hij door geen andere kudde wordt opgenomen, is hij gedoemd alleen te leven en te sterven. Eenmaal op den slechten weg geraakt, wordt hij spoedig tot een gevaarlijke boos wicht. In zijn Indisch vaderland, waar de inboorlingen hem „hora" noemen, ontwortelt hij, in zijn woe de, geheele boomen, rent huizen onderste boven en poogt, op iedere manier, menschen en dieren, die hij op zijn weg tegenkomt, te doo- den. Tot het gelukt, hem gevangen te nemen, is hij de terreur van ge heele landstreken. Ook paarden kunnen misdadi gers zijn. Cowboys uit de onmete lijke prairies van West-Amerika vertellen oneindige verhalen van paarden, die door vriendelijkheid, zachtheid, noch door slagen tot gehoorzaamheid kunnen worden gebracht Boosaardig grijpen ze soortgenooten aan en doen het on mogelijke om hun meesteres te doo- den. De natuuronderzoeker Gall liet studies na over paarden, die veulens stalen en ze wisten te ver bergen. Espina vertelt hetzelfde van ezels. Slechts weinigen zullen willen gelooven, dat de hond, de trouwe metgezel van de menschen, onder omstandigheden een zeer ge vaarlijke knaap kan zijn. En toch zijn er onder die dieren, vooral on der de herdershonden, in wie plot seling misdadiger instincten opko men. Overdag een trouwe hoeder van de kudde van zijn heer, over- valt hij 's nachts als een wolf de aan hem toevertrouwde dieren en verscheurt de onschuldige slachtof fers met een moordlust, waarvan den volgenden dag niets is te mer ken. Honden zijn overigens buiten gewoon goede tooneelspelers. Zoo begon een hond te hinken om niet gestraft te worden, wanneer hij het huis had verlaten, wat hem verboden was. En des te zwaarder hinkte hij als hij wat had geroofd, totdat men juist door zijn hinken spoedig tot de ontdekking kwam, dat hij weer wat had uitgevoerd. Apen zijn geboren dieven. Bavia nen organiseeren in hun vaderland geregelde rooverbenden, die syste matisch fruitvelden en onderne mingen plunderen. Gewoonlijk ge hoorzamen deze benden aan een leider, die zijn troepen op strate gisch belangrijke punten verdeelt en zijn krachten zoo aanwendt, dat de buit van hand tot hand gaat en al spoedig op een veilige plaats wordt verborgen. Het moet als een merkwaardig feit worden beschouwd, dat er, naar verhouding, weinig misdadi gers onder de slangen zijn. Het ge beurt, dat een slang een ander verslindt, doch dit geschiedt meer uit honger dan uit een gevoel van haat. Er zijn bovendien ook slan gen, die elkaar wederkeerig veraf schuwen. Zoo kan b.v. een boa constrictor een ratelslang niet uit staan en zal steeds trachten hem bij een ontmoeting te worgen. Duitsche geleerden hebben voor al bij ooievaars moordenaarsin stincten ontdekt. Zoo vertelt Karl Vogt een tragische geschiedenis uit een ooievaarshuwelijk. Terwijl het mannetje op zoek was naar voedsel, maakte een jonge ooievaar het wijfje het hof. Eerst stootte ze hem terug, toen duldde ze hem om hem tenslotte met vreugde te be groeten als hij kwam. Op een dag, toen de oude ooie vaar weer op jacht was naar kik kers, vloog het misdadige paar hem na en doodde hem, met ver schrikkelijke snavelhouwen, in zijn jachtveld. Onder de visschen zijn eigenlijk geen moordenaars. Hier heerscht eigenlijk de natuurwet van het recht van den sterkste. Wil men ook hier een misdadigerstype heb ben, dan zou men den zwaardvisch kunnen noemen. Uit moordzucht brengt hij met zijn scherp zwaard een walvisch een groot aantal in snijdingen toe, welk aantal ten slotte den walvisch doodt. Ook insecten, voornl. de bijen en de mieren hebben hun schaduwzij den. Tot een groot leger vcreenlgd, vallen de mieren een naburigen staat aan, dooden de inwoners en voeren de jeugd als slaven met zich mee. Buchner is een autoriteit op het gebied van het waarnemen van roover-bijen. Hij geeft in zijn wer ken uitvoerige beschrijvingen van de georganiseerde dievenbenden. De afvalligen van een bijenkorf, die te lui zijn om te werken, ver eenigen zich tot een kolonie van vrijbuiters, die werkende bijensta ten aanvallen en ook hommels, die rijk beladen naar huis gaan, aan vallen, dooden en van hun vracht berooven. Er zijn bijen en mieren, die als gek op het vocht zijn, dat door menige bloem en bedorven vrucht wordt afgezonderd. Een bij, die hiervan gedronken heeft, doet als een dronkaard, wankelt, strui kelt langs den weg tot hij eindelijk in slaap valt. Ook de Italiaansche geleerde Lombrose bevestigt, dat bedwelmende dranken bij de die ren de oorzaak van misdaden kun nen zijn. Hij haalt als voorbeeld de schapen en geiten van Abessi- nië aan, die in de koffieplantages regelmatige drinkgelagen houden, doordien ze de koffieboonen opeten en zich daaraan bedwelmen. Het aardigste geval van dien aard was dan van een gans in New Jersey. Op een of andere manier had ze smaak in bier gekregen en maak te op bepaalde tijden zooveel la waai, tot men haar het nat gaf. Kraaien en eksters zijn geboren dieven. Maar ze houden, merkwaar dig genoeg, menigmaal streng ge richt over misdadigers van hun eigen volk. Menigmaal kan men in de kruinen van boomen een menig te hevig strijdende kraaien zien. Houdt men deze bijeenkomst tot het slot in het oog, dan kan men waarnemen, dat vaak aan den schuldige door zijn kameraden 'n strenge straf wordt voltrokken, welke straf vaak met den dood eindigt. EEN NOVUM OP CRIMINEEL GEBIED. Uit New York verluidt, dat dezer dagen een ingenieur door een robot vermoord is. In het groote laboratorium van de firma Wollaston Co. heeft zich een drama afgespeeld, dat in de criminaliteit geen precedent heeft. Een mensch uit staal en alluminium heeft een mensch van vleesch en bloed vermoord. De machine, wier schepper hem een menschelijke vorm gaf, heeft zich zelfstandig gemaakt en keerde zich tegen zijn vervaardiger. Mis schien is er in de Vereenigde Staten wel een excen triek jurist te vinden, die met een groote scherpzin nigheid aan de hand van paragraafvan het Wetboek van Strafrecht, deze denkende automaat schuldig aan doodslag kan verklaren. De naam van den moordenaar is Deinos, die van het slachtoffer Charles Seemann. Deinos, de robot, was Seemanns lieveling. De 45-jarige ingenieur heeft acht maanden lang met het grootste geduld en tech nisch vernuft gewerkt om zijn Deinos te vervaardi gen. Me<er dan een half jaar heeft hij gewerkt om het 60 P.K. sterke electromotoren-hart te constru- eeren, 'dat zijn beenen een snelheid van 12 K.M. per uur moest geven en dat zijn armen de vaardigheid moe;# verleenen een automatisch pistool te bedienen. Dat, zijn arbeid zoo volmaakt werd, kostte den con structeur het leven. Want Deinos (in het Grieksch Itöteekent dit de verschrikkelijke) zooals de robot 4'oor zijn vervaardiger gedoopt was, kon tenslotte zoo goed met het automatisch pistool overweg, dat 3iij met een enkel schot degeen die hem gebouwd had, neerschoot. De kogel trof hem midden in het hart. Seemann was op slag dood. Op het oogenblik, dat zich het drama voltrok, was behalve Seemann en de automaat niemand in het laboratorium aanwezig. En de robot, ofschoon deze met behulp van gramofoonplaten verschillende zin nen kan uitspreken, en op vragen ontwoord geven kan, zal men toch moeilijk als kroongetuige kun nen ondervragen. Toen de boekhouder van de ingenieursfirma, de deur van het laboratorium, waar hij den chef van de firma Wollason Cy. hoopte aan te treffen, ge opend had, zag hij het lichaam van Seemann in een groote bloedplas levenloos op den grond liggen. In een hoek van de kamer stond dreigend de robot met zijn automatisch pistool in de hand. Aanvankelijk dacht men aan zelfmoord. Seemann had namelijk in den laatsten tijd dikwijls oneenigheid met een der vennooten van de firma, Mr. Hiller en sinds eenige maanden was hij zeer neerslachtig daarover. De boekhouder telefoneerde onmiddellijk het dichtst bijzijnde politiebureau en een paar minuten later verscheen dan ook de commissaris van politie met den coroner. Uit de sectie van het lijk bleek duide lijk, dat van zelfmoord geen sprake was. Het schot was op een afstand van pl.m. drie me ter afgevuurd. Eerst toen de chef van de firma. Dei nos en in 't bijzonder zijn automatisch pistool onder zocht, werd het duidelijk waaraan Seemann ten of fer gevallen was. Op de vraag van de politie of het schot uit het pistool van de robot met opzet of per toeval gelost was, haalde Cleve, chef van de firma, de schouders op. „Deze mogelijkheid is wel niet geheel van de hand te wijzen", antwoordde de ingenieur, „doch gezien de onberispelijke afwerking van de robot lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk. De automaat is geheel volgens Seemanns initiatief vervaardigd. Deinos moest een soort automatische politie-agent worden en tevens als reclame dienen. Met behulp van de electrische relais kon de automaat in beweging ge zet worden. Door een ingenieuze vinding was het inogelijk, dat de automaat na het verstrijken van een Bepaalde tijd uit zichzelf een schot kon afvuren. Naar mijn meening moet voor het drama het pistool op een bepaalde tijd ingesteld zijn. „Ingenieur Cleve zweeg, het verhoor was afgeloopen. Een uur later vervoegde zich twee detectiven bij Mr. Hiller, directeur der firma Wollaston Cy. en verzochten hem hun naar het politiebureau te willen volgen. Hier werden vingerafdrukken van hem geno men, die geheel en al overeenkomen met vingeraf drukken, die men op een klein apparaat in de robot gevonden had. Een apparaat, dat diende om het or ganisme van Deinos in werking te stellen. Mr. Hil ler had klaarblijkelijk vergeten handschoenen aan te trekken toen hij het 'ajusteeringssysteem, waar door de robot op een bepaalde tijd een schot kon lossen, had afgesteld. Ofschoon hij zijn onschuld volhoudt, wordt Hiller echter in voorarrest gehouden. DONDERDAG 3 JANUARL I HILVERSUM (1875 M.) A.V.R.O.: 8.00 Gramofoonmuziek; 9.00 Ochtendcon cert door het ensemble Lismonde; 10.00 Morgenwij ding; 10.15 Muziek ter nabetrachting; 10.30 Vervolg concert; 11.00 Orgelspel door Piet van Egmond.Jr.; 12.00 Concert.; 1.45 Vioolrecital; 2.00 Halfuur voor de vrouw; 2.30 Vioolspel; 2.45 Zang; 3.00 Voordracht door Kommer Kleijn; 3.30 Zang; 3.45 Rustpoos; 4.00 Piano spel; 4.30 Disco-causerie door Max Tak; 5.30 Kovacs Lajos en zijn orkest; 7.30 Lezing; S.00 Vaz Dias; 8.05 Gramofoonmuziek; 8.15 Opera-uitvoering; 9.30 Noord- Amerikaansch gramofoonpl.-programma; 10.00 Om roeporkest; 11.00 Vaz Dias; 11.10 Ensemble Pali; 11.35 Weener ensemble; 12.00 Sluiting. HUIZEN (302 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; N.C.R.V.: 10.00 Gramo foonmuziek; 10.15 Morgendienst; 10.45 Leger des Heils-kwartiertje; K.R.O.: 11.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Politieberichten; 12.15 Orkest o.l.v. Marinus van 't Woud; N.C.R.V.: 2.00 Cursus fraaie handwerken; 3.00 Gramofoonmu ziek; 3.45 Rustpoos; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Handen arbeid voor de jeugd; 5.30 Orgelplaten; 5.55 Arn- hemsch Strijkkwartet; 7.00 Politieberichten; 7.15 Gra mofoonmuziek; 7.30 Weekoverzicht; S.00 Vaz Dias; 8.05 Kampliedjes; 9.00 Ouderuurtje; 9.30 Momenten uit het jaar dat voorbijging; 10.00 Vaz Dias; 11.00 Gra mofoonmuziek; 12.00 Sluiting. LUXEMBURG (1304 M.) 7.45 Gramofoonmuziek; 8.20 Gevarieerd concert; 8.40 Idem; 9.15 Zangrecital; 9.40 Concert; 10.25 Dans muziek. BERLIJN (357 M.) 3.20 Concert; 4.50 Operaconcert; 6.20 Solistenconcert 8.05 Walsenprogramma; 9.50 Dansmuziek. BRUSSEL (484 M.) 12.50 Omroeporkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 6.35 ld.; 8.50 Idem; 9.35 Orkest; 10.30 Gramofoonmuziek. BRUSSEL (322 M> 12.25 Orkest; 1.00 Idem; 1.30 Gramofoonmuziek; 8.50 Gramofoonplaten; 9.20 Symphonie-orkest; 10.30 Gra mofoonmuziek. KALUNDBOFS (1261 Ml 11.20 Populair concert; 2.50 Idem; 7.30 Operette-mu- ziek; 8.40 Omroeporkest; 9.20 idem; 10.15 Dansmu ziek. HAMBURG (332 M.) 1.35 Gramofoonmuziek; 3.20 Concert; 8.05 Vroolijk programma; 10.20 BI aaskwintet; 10.35 Gevarieerd programma. KEULEN (456 M l I.20 Gevarieerd programma; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.05 Idem; 10.35 Omroeporkest. DROITWICH (1500 M.) 12.05 Orkest; 2.20 Orkestconcert; 5.35 Dansmuziek; 8.35 Verrassingsprogramma; 10.35 Kamermuziek; Gramofoonmuziek. PARUS POSTE PARISIEN (313 M.) 7.25 Gramofoonmuziek; 10.50 Idem. PARIJS RADTO k.) 12.50 Orkest; 9.05 Symphonie-orkest; 10.50 Dans muziek. MILAAN (369 M.) 4.30 Dansmuziek; 5.15 Gramofoonmuziek; ROME (421 M.l 4.20 Vocaal- en instrumentaal concert; 6.50 Populai re Noorsche muziek; 7.50 Concert, VRIJDAG 4 JANUARL HILVERSUM (1875 M.) V.A.R.A.: 8.00 Gramofoonmuziek; V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding; V.A.R.A.: 10.15 Voordracht door Frans Nienhuys; 10.30 Orgelspel door Joh. Jong; II.00 Voordracht, door Frans Nienhuys; 11.20 Gramo foonmuziek; A.V.R.O.: 12.00 Kovacs Lajos en zijn orkest; 2.00 Lezing; 2.20 Gramofoonmuziek; 2.45 Cello-voordracht; V.A.R.A.: 4.00 Knipcursus; 4.50 Gramofoonmuziek; 5.00 Voor de kinderen; 5.30 De Notenkrakers o.l.v. Daaf Wins; 6.00 Gramofoonmu ziek; 6.10 De Notenkrakers; 6.30 Saxofoon en piano; 6.45 Eddy Walis en zijn orkest; 7.30 „Geordende pro ductie". Spr. Dr. F M. Wibaut; 7.50 Gramofoonmu ziek; 7.57 Herhaling S.O.S.-berichten; V.P.R.O.: 8.00 Lezing; 8.30 Concert; 9.00 Lezing; 9.30 Concert; 10.00 Vaz Dias; 10.15 Lezing; V.A.R.A.: 11 00 Jazzmuziekf 11.30 Gramofoonmuziek; 12.0 Sluiting. i HUIZEN (302 M.) N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.15 Mor- genconcert; 10.30 Morgendienst; 11.00 Pianorecital; 12.00 Politieberichten; 12.15 Leger des Heils-kwar tiertje; 12.30 Ensemble v. d. Horst; 12.30 Ensemble v. d. Horst; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.30 Chr. lec- tuur; 3.00 Concert; 3.45 Rustpoos; 4.00 Vervolg con eert; 5.00 Gramofoonmuziek; 5.30 Populaire orgel- hesp.; 7.00 Pol.-ber.; 7.15 Gram.muz.; 7.30 Lit. halfuur tje: 8.00 Vaz Dias; 8.35 Carillonbespeling; 9.05 Gra mofoonmuziek; 9.20 Orgelconcert; 9.50 Gemengd? Zangvereeniging Spangens Koor te Rotterdam; 10.00 Vaz Dias; 10.45 Gramofoonmuziek; 11.30 Sluiting. I LUXEMBURG W 7.40 Radiocaharet; 8.20 Gevarieerd concert; 8.40 ld.; 9.30 Zangrecital; 9.50 Altvioolrecital; 10.25 Dans muziek. fettsset, vj 12.50 Omroeporkest; 5.50 Pianorecital; 6.35 Gevraag- de gramofoonmuziek; 8.20 Orkest; 9.35 Idem. BRUSSEL (322 12.50 Symphonieconcert; 1.3 Oldem; 6.35 Pianospel; 8.20 Omroeporkest; 10.30 Dansmuziek. KALUNDBORG (1261 M.) 11.20 Populair concert; 2.20 Omroeporkest; 7.50 Ra diobal voor ouderen. BERLIJN (357 M.l 5.50 Zang; 6.20 Klein-omroeporkest; 8.20 Moderne Duitsche muziek. HAMBURG (332 M.) 10.50 Blaasmuziek; 6.20 Populair concert; 8.55 Piano recital; 9.40 Muzikaal tusschenspel; 10.20 Concert KEULEN (456 M.) 12,20 Populair concert; 3.20 Omroeporkest; 7.35 He- dcndaagsche muziek; 10.20 Dansmuziek. DROITWICH (1500 M.) 12.50 Dansmuziek; 2.20 Orkest; 4.35 Idem; 7.40 Stu dentenliederen; 8.20 Concert; 10.40 Idem. PARIJS POSTE PARISIEN (313 M.) 6.57 Gramofoonmuziek; 7.48 Russische muziek; 8.35 Gramofoonmuziek; 8.50 Concert. PARUS RADIO (1643 M-l 12.50 Dansmuziek; 8.20 Radiotooneel; 10.50 Dansmu ziek. door l JOAN SUTHERLAND. 38. HOOFDSTUK XXIL „Is het hier niet zalig, Marilyn? Ik wil hier nooit meer vandaan." Suzanne's stem klonk Innig tevreden, ze leunde achterover in haar schommelstoel, de handen achter het hoofd gevouwen en staarde omhoog in de diep blauwe Californische lucht, die door het bladerdak van den grooten eik, waaronder ze zaten, heen kwam gluren. Voor haar strekte zich een groot vlak gras veld uit, omzoomd door een lagen rand klimrozen; verderop waren bloeiende struiken en een haag van scharlaken hibiscus en oranjebloesem. Daarachter lag de weg, overschaduwd door oleanders en kurk eiken en rechts zag men tusschen de boomen hier en daar de groot bergrij van den San Bernardino keten, die als droombergen zich in de blauwe lucht verhieven. Voor Suzanne, die alles wat schoon Is aanbad, was de Californische kust over het algemeen en dit dal van Hollywood tot de Beverly Hills in het bijzon der en vooral ook de Oceaan, een waar stukje Para dijs. De nieuwe omgeving en de veranderde levens wijze hadden haar gedachten afgeleid en haar weer wat zielevrede gegeven. Marilyn daarentegen was, hoewel ze weer hecle- maal de oude was, rusteloos en ontevreden, hunker de steeds naar opwinding en ging geheel in zich zelf op. Ze waren nu bijna twee maanden in de Beverly Hills en ze was nauwelijks een beetje min der zenuwachtig, dan toen ze kwam, hoewel Suzan ne volijverig tijd en energie gewijd had aan de taak haar wat op te vroolijken. Vanmiddag ging ze in antwoord op Suzanne's op merking weer zeuren over een oude grief. „Als ik mijn wagen nu nog had. Het la zoo be spottelijk van Lionel, niet te willen hebben, dat ik achter het stuur zit. Ik heb toch altijd gereden en ik vind het afschuwelijk, me altijd maar mee te moeten laten trekken, alsof ik een klein kind of een halve idioot was. Waarom ziet hij dat nu niet in?" FEUILLETON „Hij denkt, dat je nog te zenuwachtig bent", ant woordde Suzanne en dwong hare gedachten terug te keeren van over de hergen, waarheen ze waren afgedwaald. „En heusch, Marilyn, hij heeft gelijk. Je bent, wat je gezondheid betreft uitstekend in or de, maar je zenuwen zijn gewoon kapot." ,,'t Zal er heusch niet beter op worden, als ik niet rij", antwoordde Marilyn. „Hij maakt er zoo'n op hef van. Ik kan het niet verdragen van hem." „Dat heh ik gemerkt", zei Suzanne. ,,'t Is erg on hebbelijk tegenover Lionel, vind ik. Hij zwoegt dag en nacht en jij zit hier, op dit zalige plekje en je moppert maar, omdat je je wagen niet hebt. Ik kan niet zeggen, dat dat is zooals het behoort te zijn." „Als je met hem getrouwd was, zou je, geloof ik, een model echtgcnoote zijn o, 't spijt me, ik wil niet kattig zijn, maar alles en iedereen verveelt me... David Ze zweeg en haar stem haperde verdacht. Suzanne klopte haar troostend op de knie. „Dat weet ik wel. Maar waarom ben je dan toch ook met Lionel getrouwd? Dat is iets, wat ik nog altijd maar niet begrijpen kan. Je deed het zoo over haast en het is niets voor jou, om zoo maar op stel en sprong verliefd te worden. Marilyn waarom geef Je geen antwoord. Je moet er toch een reden voor hebben gehad." Marilyn trok ongedurig haar knie weg. „Waarom trouwt men gewoonlijk?" zei ze. „Doe niet zoo dramatisch, Suzanne. lederen kan zich toch wel eens vergissen, is 't niet? Nu, ik heb het al vast gedaan. Anders niet." „Een vergissing, die je duur te staan is gekomen", fluisterde Suzanne voor zich heen. „David en Lionel en jij en bijna had ze gezegd „en ik", maar ze hield die woorden nog net bijtijds terug en staarde weer naar de bergon ,,'t Is toch wel zonde", zei ze. Marilyn gaf geen antwoord, eenvoudig omdat ze ellendig goed voelde, dat er niets in te brengen viel. Er kwam een Chineesche bediende het huis uit cn bracht Suzanne een boodschap. „Mevrouw Dighton zegt, ik zeggen Nonna Dighton m'nir Dighton en ander m'nir komen." Suzanne ging rechtop zitten. „Wat zeg je me nou, Wing?" De Chinees herhaalde zijn boodschap met een breeden grijns in de richting van Marilyn en ver beeldde zich, dat hij nu toch wel heel duidelijk was. Ten overvloede overhandigde hij haar een telegram en Suzanne las hardop. „Lionel en ik komen vanavond, Robert." „Goed, Wing. Zeg maar tegen mevrouw Dighton dat het in orde is." Wing grijnsde nog eens breed en verdween zacht fluitend. Marilyn werd onder haar breed geranden hoed zoo bleek als do dood en keek haar zuster hul peloos aan. „Suzanne, Lionel komt. En morgen komt David, Moeder zei, dat hij in Santa Barhara was en ik schreef hem, hier te komen. Ik zei, dat ik niet thuis was, maar dat schreef ik maar om moeder zand in de oogen te strooien en vanochtend kreeg ik een tele gram dat hij komen zou. Kijk me niet zoo aan! Ik weet wel dat het een gemeene streèk was, maar maar ik moet hem zoo nu en dan eens zien." „Ik zou zoo zeggen, dat ie al genoeg kwaad ge sticht had", siste Suzanne tusschen haar op elkaar gezette tanden. „Ik vraag me af, of jij wel eens ooit om iemand anders dan jezelf en je eigen wenschen en begeerten denkt. Hoe kan je het over je verkrij gen Lionel zoo te bedriegen en David,zoo te marte len? Enfin, 't I-Ielpl toch niet, of ik het al tegen Je zeg. Ik ga een eindje loopen", en zonder antwoord af te wachten, holde ze het grasveld over en hej» den kronkelenden met bloesems overschaduwden weg op. Te zeggen dat ze erg uit haar humeur was, over wat ze gehoord had, was heel Zacht uitgedrukt. Maar toch kon ze de wilde vreugde die haar door trilde, nu ze wist, dat ze binnen enkele uren Lionel zou ontmoéten, niet bedwingen Ze verachtte zien zelf om die blijdschap en ze voelde, dat ze maar wei nig beter was, dan Marilyn, die er geen geheim van maakte, dat zo David liefhad en hem wcnschte te zien. Ze liep maar op goed geluk af de wegen langs en probeerde het wilde bruisen van haar bloed te be dwingen, maar het hielp haar niet veel en toen ze tegen half vijf de breede oprijlaan weer insloeg was ze alleen voor het uiterlijk koel en beheerscht. In de koele, half donkere hall kwam ze haar moeder tegen. „Heb je mijn boodschap gekregen? Robcrt en Lio nel kunnen zoowat over een uur hier zijn. Kind lief, waar ben je toch geweest? Je hebt een vuur rood e kleur." „In do zon goloopen," antwoordde Suzanne luch tig. „Ik krijg toch al zoo weinig beweging. Ja Wing heeft het me gezegd. Wat fijn!" „Nu, ik vind het. maar half," zei Alice met ge fronste wenkbrauwen. „Stel je voor, daar krijg ik me een long-distance telefoontje van David dat hij morgen hier heen komt rijden van Santa Barbara en tegen etenstijd hier hoopt te komen. En ik dacht nog wel dat hij mijlen en mijlen ver weg zat, in Parijs. Wist jij, dat hij in Californië was?" „'k Had er geen flauw idee van. Hebt u hem niet gevraagd hoe dat zat?" „Ik heb hem niet gesproken, Clélie heeft de boodschap aangenomen." Clélie was haar kamenier. „Dat gezanik tusschen hem en Lionel is oer-verve- lend. Als ik wist waar ik hom bereiken kon, zou ik hem bericht sturen, niet te komen. Maar ik weet op geen uur na, waar hij zit." „Ik zou me er maar geen kopzorg over maken," zei Suzanne, zoo kalmeerend mogelijk. „Als hij ziet, dat Lionel hier is zal hij wel niet blijven. Bovendien is Robert er toch ook en tenslotte maakt een mensch toch geen ruzie in publiek zeker niet in een ge val als dit. Ik ga naar boven om te baden en me te verkleeden, dan ben ik klaar als ze komen." „Goed maar het is en blijft toch vervelend." en Alice wendde zich af en voelde zich hopeloos verongelijkt, terwijl Suzanne naar haar slaapkamer ging om zich klaar te maken voor het diner. Het volgende uur scheen eeuwen te duren en was ♦och maar al te snel om. Ze stond voor het hooge, open boogvenster, vanwaar ze den kronkelenden weg vol zonnevlekken onder de breede schaduw- boomen kon overzien on wachtte vol angst en ver lansen de komst van den auto. Op dezen heerlijken middag in Maart zagen de 'urnen met hun fluweelzachte grasvelden, hun mas sa's bloemon en bloeiende boomen er op hun mooist lit en door de takken der hoornen zag Suzanne do witte muren van andere hulzen, even smaakvol en weelderig als dit en heel de breede wég was afgezet met karmijnrood bloeiende oleanders. Wat was het 'och mooi, dat licht en die kleuren, die weelde van bloemen en bladeren, deze zonovergoten Californi sche kust, droomend onder de wolkelooze luchten en bespoeld door de bruisende branding van den Oce aan wat zou ze dol gelukkig wezen, wat zou het leven hier een zalig wonderlijk iets zijn, als ze nu wachtte op Lionel, die naar haar terugkeerde en niet naar Marilyn. Daar kwam de Cadillac de bocht om. zoemde de onrijlaan on e« reed voor het bordes, juist beneden haar raam. Suzanne kreeg een kleur van opwinding, gooide haar hoofd je uitdagend in haar nek en ging de kamer uit, naar heneden. Op het bordes verwelkomde Alicia haar gasten en Suzanne wierp een snellen blik op Lionel en trad toen met uitgestoken hand op hem toe. „Jij bent me ook een moo'e", plaagde ze. „Al je wringende, steunende slachtoffers kalm aan hun lot over te laten en hier heen te kom-m." Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 7