De Brabantsche Brief DE A C H E N D O E T van Dré. M A N DIE L Zaterdag 26 Januari 1935. SCHAGER COURANT. Vierde Blad. No. 9645 ULVENHOUT, 22 Januari 193b. Menier, Daar is 'n geslacht aan *t uitsterven, waarveur ik altij 'n heimelijke bewor» dering heb g'ad. 'k Had er, deur mijnen groenten- wagel, nog al 's mee t e maken. Maar de exempels van 't soort worren zeld zamer en zeldzamer onder m'n klaantjes. Percies geteld hè'k nog één zo'n klaantje, en laank zal dat ok al nle meer duren Waant als ge diep in de zeuventig bent, nouw dan telt g'al aardig af. Ok al is Amalia Klapbeek dan nog 'n struisch frommes, die mee beur zware mannenstem en heu- ren dunnen baard veur hooge feestdagen knipt ze 'm geregeld bij oppervlakkig den indruk mokt van 'n ouw karrepèèrd, zoow steuvig, schonkig en robust. As ik zeg „karrepèèrd", dan is da nie toevallig of gezocht. Amalia Klapbeek hee in heur hoofd twee groote, trouwe oogen staan, die oe aankijken mee de goedgeleuvigheid van 'n oud werkdier, dat altij te goed was om veul slaag te krijgen en dus, in al z'n sober en hard werkleven, tóch in den mensch Is gaan geleuven .Da zijn zoo, die oogen, van die groote bruine, glaanzende hollen, waar ge nie ln kijkt, maar waar ge teugenaan kijkt. Bij al heur struisehheid, heur jak is plat as mijn mouwvest. En dan is dat ok al weer gin toe val. Heur jak i s 'n mouwvest. Gesloten mee bruine beenen knoopen, zoo groot as 'nen sjoew en 't en- nigst verschil mee mijn mouwvest is, dat het hare „konkes" op de schouwers heeft. Bij al heur grofheid van bouw, Amalia is óp. Ze schuift op heur groote heerenbottines moeizaam weg, op 'n manier of heur lenden zijn gekraakt, 't Groote bovenlijf stikt schuin naar veuren en as ze praat, dan is 't of 't lichaam te groot, te zwaar is veur de bekaans tachtig jaren, die op heur wegen, zoo kort zijn heur woorden, zoo haastig de korte zinnen, die zij, met de mannenstem weg-hast. Ze lijkt daardeur onvrindelijk, bruut, maar onder *t mouwvest klopt *n hart van goud. Maar alles aan heur is in teugenstelling met. mal kaar. Ze heurt evenmin Amalia te hieten, as onvrin delijk te schijnen. Ze heurt er ok nie uit te zien as 'nen manskearel, waant zij is heelegaar nie mannelijk van aard. al groeien er dan ok an heur kin wa-d-uitloopers, lijk an 'nen overjaarschen éérpel. Amalia is natuurlijk nie getrouwd. Nooit gewist ok. „Natuurlijk," zeg ik. En da valt zoow uit m'n potlood. En toch Waarom is 't eigenlijk na tuurlijk? Daar is geen reden veur. Waant daar trouwen wel meer lillijkerds. En toch is 't vanzelfsprekend te noemen, dat Ama lia nie trouwde. Ik geleuf da ze 'r nooit aan gedocht hee. Neeë, da's onmeugelijk! Daar denken die kleine, kïtsige dingskes al aan, as ze nog stiekum huilie pop toedekken. Stiekum, waant ze zijn dan al te „groot" veur de pop. Ik geleuf dat 't zoo is: dat Amalia altij te groote voeten gehad hee, veur damesschoenen. Te robust was van lijf en lejen en... te eerlijk om heur eigen *n bietje aanders veur te doen, dan ze was. Misschien zelfs te eerlijk om heur eigen veur te doen, lijk as ze was. Waant inwendig was dit „werkpèèrd", altij maar *n wefko, da wè, gèren 'nen steuvigen steun in heur leven zou hebben aanvèèrd. Da's zeker! Afijn, da zal misschien nog wel blijken uit walc nog verder te vertellen heb. Op den oogenblik leeft ze van heur kapitaal. 'n Fortuin, opgestapeld mee éénen gulden per week !n al de jaren da ze diende bij de „lui". Eigenlijk is 't „Lui". Zij sprikt da woord uit mee 'n duidelijke hoofdletter. Ze was bij de Lui gezien da weet ik, om heur kookkunst. As ik dan ok vroeger heur „lui" bedienen moest van groentes, dan zag ik al aan Amalia's gezicht, as er 's avonds gasten zouwen komen. Mee twee rim pels boven d'r neus en zwijgend kwam ze dan deur 't veurtuintje gesloft Heur groote oogen inspecteer den mijnen wagel van onder tot boven. Zwaar asem de zij deur heur eeuwig verstopte neus daarom staat d'ren mond ok altij open en dan zocht ze 't alderbeste uit, mee 'n sjecuriteit of er heur zalig heid afhing. Ieveraans wier in geknepen. Ze rook aan m'n groentes, of ze wel kers-kersversch waren. Op 'n dubbeltje of 'n kwartje keek ze nie, maar as ik bij heur vandaan ging, ollee, dan was ik 't allerpuikste kwijt, horre. Da gong zwijgend, blazend deur d'r neus en op 't kantje van bits af. Amalia stond dan onder hoogspanning. Maar den aanderen dag!... Hah! Dan lag er 'nen glimp van te- vrejenheid in heur oogen, dan waren die harde oogenhollen zoo goeiig as van m'nen Blek. Dan moest ik binnenkomen in heur keuken, dan schonk ze 'nen bak koffie as ik 'm nooit iveraans maar kree« en dan gong ze in heur kast en haalde- n-er 'n echt-Zondagsche sigaar uit 'n Feestsigaar, die ze misschien wel uit Meneer z'n kistje genomen had, veur d'n Dré z'n goeie bediening. Nie da ze daar zoo èrg stiekum mee was! Ze was algeheel baas op heur terrein. En da terrein was, zoo noodig, uitgebreid tot en met de sigaren-van- onzen-meneer! Ze is daar laang gewiest. Ze is daar oud geworren. Ze hee daar heur „kapitaal" overleed. Ze had wei nig uitgaven, zee ze me wel 's. Waant meneer was 'nen goeien man, die heur ge regeld zijn afgedragen schoenen gaf, „en kek 's hoe best ze nog bennen" en dan stak ze 'nen voet veuruit, ollee, zoo struisch as van 'nen kolendrager. Ze droeg zelfs meneer z'n ondergoed af. „Ge kost dat aan den buitenkaant toch nie zien," vond ze en da was veul waar! Ok dat hee ze me laten zien. Dan lichtte ze heuren rok 'n bietje van den vloer en werendig, amico, dan zat daar 'n steuvige tricot- broek om d'r been, flink gestoken in 'nen wollen sok. 'k Had wel 's 'nen gulden willen geven om Ama lia in heur „dessous" te zien staan. „Lekker wèrm en degelijk," da was den ennïgsten eisoh, dien zij stelde aan onder- en bovengoed. Nooit hè'k er persies achter kunnen komen ot dieën menier Amalia vernikkelde, dan wel, of ie 't nou zoo goed mee heur meende. 'k Heb dikkels gedocht: zou dieën kearel nie *t heele jaar leut hebben bij 't gedacht, da zijn keu- Gisteravond is te Rotterdam John Buziau, de man die ons lachen doet, gehuldigd in verband met zijn 40-jarig tooneeljubileum. Wij schreven al eens eerder neer, dat Buziriu is uitgegroeid tot den weergaloos knappen artist, die door geen beroemden wereldnaam meer kan worden overschaduwd. De man heeft een veertig jaren hard werkend too neelleven achter den rug, hij is zelf 58 jaar geworden, zijn stem is schor en versleten geworden, maar zijn geest is nog altijd kwiek, zijn humor is aldoor fijnei geworden, zijn spel aldoor meesterlijker, ontroeren der ook, hij is en blijft de man, die ons lachen doet als geen andere. Twintig jaar revue, en nog is en blijft Buziau de man die lokt en trekt, die het ieder jaar weer bes leeft, dat elke nieuwe revue weer een nieuwe triumf wordt voor Buziau. De man, die lachen doet, maar ook wonderlijk weet te ontroeren. De man, die zwijgend alleen door te kijken, mi nuten lang een volle zaal gevangen houdt als in een tooverban, om ze dan op een gegeven oogenblik ln een uitbundig gelach te doen losbreken. De man, die lachen doet, en, dat is zijn groote onsterfelijke verdienste, daarbij nooit behoeft te spe- culeeren op de lagere en grovere instincten van zijn zoo verschillend publiek. De man, die lachen doet, wiens geest en humor als een weldaad gaat over de bedrukte harten van de menschheid van tegenwoordig. kenprinses van onderen er sjuust eender uitzag as hijzelf. Maar wie er ok om lachen kon, Amalia zekers nie. Die trok aan wa ze kreeg, as 't maar heel en proper was èn wèrm. Eén ding hee heur altijd bevreemd en daar hee ze mij nog al 's over gesproken. „Waarom mocht zij heur waschke nie aan huis j doen? „Wa gift da nouw, Dré, dat daar achter 'n paar broeken, 'n borstrok en zoo te drogen hangen, 't Is zoo rap zelf verdiend." En ik? Ik kost nie zeggen, dat heuren manne- lijken „uitzet" mee 'n paar noodzakelijk-vrouwelijke veraanderingskes toch nie opgehangen kost worren in meneer zijnen tuin. Eindelijk gong ze mee pensioen. Amalia wier te oud veur 't zware werk en de groote keuken van zo'nen dienst, ze kreeg bij heur rente-ke nog 'nen reksdaalder bij per week pensioen en Amalia ging rentenieren. In 't Begijnhof mocht ze 'n huiske huren en heur eigen huishouwen* je doen. Ik bleef groentes brengen. Nou veur heur eigen gebruik. Da was nie veul, natuurlijk. Maar den koffie bleef even goed en buitendatte, ik laat gin klantje, hoe klein ok, schieten! Zekers gin Amalia, die me altij zo'n goeie leverantie gegund had. Wat was ze trotsch op heur eerste huizeke. 't Zag er prontjes uit. 't Was er gloeiend heet, maar ge zellig. 't Uitzicht deur de sneeuwwitte halve kant- gordijntjes op 't hofke, waarlaanks de Begijnenhuis- kes in 't vierkant stonden opgesteld lijk speulgoed, was 'n plazierig, rustig uitzicht. Veul veugeltjes vlogen af en aan in den gemeenschappelijken tuin en de meeste van de veugeltjesVoonden ók op 't De populaire artist in de werkkamer van zijn woning te Rijswijk bij de vervaardiging van zijn tooneelattributen, omringd door eenige creaties, waarmede hij in zijn revue's groote sneoessen oogstte. De man, die lachen doet, nu reeds veertig jaren lang; de kunstenaar van den lach en den humor, ten wiens huldiging de eersten des lands gul en gaar ne hun naam leenen; de artist, wien de Regeering eervol de koninklijke onderscheiding van het ridder schap schonk; de man die nu weer bijna angstig en aarzelend een jubeljaar ingaat, waarin hem van Noord tot Zuid, van West naar Oost, ondubbelzinnig zal betoond en beduid worden wat ruime plaats hij heeft veroverd in de harten van het Nederlandsche volk, dat hij de laatste twintig jaar zoo aanhanke lijk trouw is gebleven. Buziau, de weprgalooze clown, door wiens witte en en strakke masker altijd weer de zonnige lach breekt van zuivere, zoo welbegrepen menschelijkheid. Buziau, die om zijn onvergetelijke creaties altijd de man wordt, die de kiappen krijgt, maar dan die van een daverend spontaan en dankbaar applaus. Omnes gentes, plaudite manibus Heel een dankbaar volk zal hem, Buziau, toeklap- pen op zijn komend feest, schreef dezer dagen P. H. H. in de „Mslx" in hoofd en neus door inademing I }f^)) der geneeskrachtige dampen van W DOOZEN U ampOvan30ct. H Wal Mljnhardt maakt U goed Begijnhof,"'t zij ln 't torentje van de kapel, *t zij on der de dakgoten der Begijntjes, 't zij in de ouwe boomen, „Nou ben Tc eindelijk 's m'n eigen baas," zee Amalia. „Alleen" toen betrok heur gezicht: „al leen da binnenzijn 's avonds veur haalf zeuven, da'a me te vroeg." k; 'j „Hoe laat gade naar bed?" „Kwart over zeuven, maar ds ik 's bij fermilie ben, dan zo ik gèren tot b.v acht uur, haalf negen, thuis willen komen, verstade Dré?" Kort daarop, as ze goed en wel enkele weken op 't Bagijnhof woonde, wier ze zeuventig jaar Heuren eersten verjaardag in eigen huis. Da moest gevierd worren. Zeuventig! Ik moest ok komen. „Alles goed en wel," zee Ik: „maar gin nacht werk, horre!" Ij Ze vatte 't seerjeus op en zee: „neeë, 't feest be gint om vier uur en we vuiven deur tot zeuvencnï Luste gèren. i En ze noemde van alles op. Ik lee 't zoo aan, dat den Blauwe mee mocht komen mee z'n harmonica, wat, vauweuge de mu ziek, mocht. t Wij zijn er naar toe gegaan, mee 'n groote taart en as we 'r binnenkwamen, dan was Amalia opge wonden en wèrm van alle eerbetoon haar dieën dag gebrocht. Menier den Rector was gewiest, de Over ste was gewiest en de begijntjes waren gewiest en.., in de kapel was 's mergens 'n ampart Miske opge dragen veur Amalia. Ok meneer was gewiest zelfs. Mee de auto! „Kek's, die blommen!" Toen knipte ze 'n ogske, „en dubbel pensioen deus week," flus- terde ze teugen me. Da gong de aanderen nie aan. Na 'n ketierke er waren nog 'n paar lollige neven ok na 'n ketierke zee Amalia: „toe, Dré, zingen jullie nouw 's: lang zal ik leven!" Da dejen me. Nie zoo zachtjes. Dus moesten we weer stoppen. Toen: „juilie drinken nie!" Wij aan den gaank. Nie zoo zachtjes. Dus moesten me weer stoppen, waant Amalia zee: „juilie zuipen, me èrm!" D'n Blauwe gong nog wa halen en wij fuifden, fuifden amico, da'k mee Amalia al gaauw 'n walske dee, daar in 't Begijnhof, op den Blaauwe zijnen trekzak. Maar zeuven uren pront, zee Ama lia: „en nouw d'r uit, allemaal!" i Toen kwam 't veurjaar. 't Zonneke begost te «chij« nen over den hof der Begijntjes. De fruitboomkes brokken los in pluimenden bloei, de veugeltjes kwet terden 't hofke voL Amalia heur tuintje, waarveur ik raad en daad! gegeven had, stond er fleurig bij en 't gras van heu ren blijk stond wit van madelievekes. Op 'nen mergen, als ik mee mijnen wagel pront haalf elf den hof binnenree, dan stoven daar wa Be gijntjes weg lijk 'n vlucht zulvermeeuwen. En as ik bij Amalia's huiske kwam, dan dan lagen daar onder 't pittige zonneke, in dat stille, reine Begijnenhoveke de onderbroeken en borstrok ken en hemde te blijken van... Amalia's meneer...! Sjuust as ik bij heur binnen was, kwam de Be gijnen-overste aankloppen. 't Ouwe menschke kreeg 'n kleur as vuur onder de witte kap, zoogaauw as ze me zag en verdween, „Wa's da'd vrimdsortige visite", zee Amalia lastig. Ik begreep dat zij nog niks vermoedde. Wa moest ik doen? „Amalia," zee ik: „ge mot me niet brutaal vinden, maar eh oewen wasch daar... da's 'n onge woon gezicht veur de Begijntjes!" „Wij wasschen hier allemaal zelf", baste Amalia. „Jawel, maar eh gin mannen-onderbroeken en zoo." Toen schoot die ouwe, trouwe, in den grond zoo zuivere ziel uit heuren slof. „Wel potverd...." zee ze: „da's mijnen eigen wasch. Wa denken die fijne meuten wel nie van me!" „Minstens da gij de broeken van den rector draagt" lachte-n-ik. „Ze blijven daar leggen", zee Amalia, na 'n oogen- blikske nadenkens en gif me nouw 'n klein blom kooltje. As ik weer van den hof ging, dan passeerde daar 'n begijntje, die gèren in den grond was gezakt, toen zij, ik en de broeken-van-Amalia's meneer daar in eens bijeen waren. Amalia is later maar verhuisd. Half zeuven binnen en oew waschke nie aan hui» kunnen doen, wier heur te zout. En as ik teuges- woorig bij heur koom dan zeg ik bij 't weggaan, a» me 'n gezellig protje hebben g'ad: „Amalia, laang zal ik leven". „Maar nie daar", bast ze dan en dan wijzen heur pèèrde-oogen naar de richting van *t Begijnhoveke, Deus ouwe trouwe ziel, die 'n heele familie uit diende, die zelfs... 't pensioen uitgediend hee, de tijen zijn slechtl deus ouwe trouwe wijf moest k 's 'n briefke wijen. 't Afgesloofde pèèrd is 'n best exemplaar van 'n oud ras. 't Pèèrd is evenwel aan 't verdwijnen. De weareld veraandert, 't Waschke van de moderne gedienstigen ziet er héél aanders uit, dan van Amalia, maar daarom it 't ok nog nie geschikt veur 'nen blijk op 't Begijn hoveke. Afijn: „laang zal ik, Amalia, leven!" Kom, ik schei er af. Veul groeten van Trui en as altij gin horke min der van oewen toet a voe DRÓ.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 13