Pierre Laval. ValschE Banhbljetten venraard'gd R A K E T T E N Een mislukte HET ONGELUK OP DE VELSER PONT Twee maanden geëischt tegen den pontwachter. Brutale inbraak in Amsterdam Zuid. ENGELSCHE MOTORTREILER VERGAAN, 14 dooden. Karakterschets en van den Franschen Staatsman. Toen Pierre Laval, in 1931, als minister-president der rranscne re publiek, door zijn doohter Josette vergezeld, een oezoek aan de Ver. Staten dracht, heeft men daar verscheidene karakterschetsen van oen tegenwoordigen minister van Buiteniandsche Zaken gepubli ceerd, die den kranteniezenden Amerikaan wel eeq erg venvron gen beeld van den man hebben ge geven, die destijds als hoofd der Fransche regeering de financieele en economische belangen van zijn land kwam bepleiten. Met levensbesolirijvingen van en anecdotes over beroemde mannen wordt dikwijls zonderling omge sprongen. in den regel staat er zóo veel onwaarschijnlijks in, dat, als alles eens werkelijk waar zou zijn geweest, de conclusie zou moeten worden getrokken, dat de held in kwestie niet geheel bij zinnen was Gelukkig berusten dei-gelijke anec dotes in den regel louter op fanta sie, of zijn bij het oververtellen aangedikt en daardoor alle logica kwijt geraakt. Zoo heeft men bij den dood van Edison heel wat on aannemelijks kunnen lezen over den grooten man, dat werkelijk niet voor hein pleit! Onder andere de wijze, waarop Edison's huwe lijk tot stand gekomen zou zijn. Wij zeggen zou, want het zal wel niet zoo gegaan zijn. Toen Edison n.1 als jonge man met een vriend door zijn fabriek liep, had deze tot hem gezegd, dat het tijd voor hem werd om te trouwen. „Goed, maar met wie?" had Edison geantwoord „Wel, met een van de vele aar dige meisjes, die hier werken," be toogde de vriend. Den volgenden dag, toen Edison langs de mpisjes liep, pikte hij er een aardig ver- schijninkje uit en vroeg haar ten huwelijk! Dit is al een onge wone weg, maar toen het huwelijk voltrokken was en het jonge paar op reis zou gaan, verontschuldigde Edison zich: hij moest nog even naar zijn laboratorium. Hij raakte zoo verdiept in zijn werk, dat hij zijn vrouw vergat en drie dagen en nachten niet te voorschijn kwam! Geloove het wie wil- Nu is Pierre Laval wel geen Tho mas Edison, maar toch zijn naar aanleiding van zijn bezoek ook over hem indertijd tal van onmo gelijke anecdotes verspreid en was hij ongetwijfeld een dankbaar on derwerp voor de dagbladen der Amerikanen, wier groote mannen immers allen als krantenjongen of liftboy begonnen zijn. Lavai's de buut is zelfs veel origineeler: hij was bestuurder van den paarden omnibus, die liep van het station naar het centrum van zijn geboor tedorp, waar zijn vader een her berg hield. Het paard kende den weg zóó goed. dat de jeugdige Pierre gelegenheid had om tijdens den rit (nu komt de eerste on waarschijnlijk!) Grieksche en La- tijnsche boeken te lezen Want Pierre Laval was een studieus knaapje. Op een goeden dag ver voerde hij slechts één passagier; een pastoor, die zooveel behagen schiep in den wectgierigen boeken- wurm-aohter-het-paard, dat hij hem in de gelegenheid stelde zijn studies voon te zetten! Laval bracht het ver in de we reld. Allereerst tot advocaat. En men weet, dat in Frankrijk het politieke leven meer dan elders op de advocatuur berust. Veelal tot schade van de politiek en van de advocatuur. Toen hij in Mei 1914 tot lid der Kamer werd gekozen. was hij maire van Aubervilliers. Aanvankelijk was hij zeer links, maar hij evolueerde in rechtsche lichting zonder zich echter bij een bepaalae partij aan te sluiten. Vijl jaai Dleel hij in de Kamer, werd echter bij de verkiezingen in No vember 1919 verslagen. Kwam het omdat men stemming Legen hein uaJ «ernaakt, daar hij in 1914 had geweigerd dienst te nemen, of schoon hij pas een en dertig jaai oud was? Als Kamerlid had hij het recht daartoe. Pas in 1924 her overde hij zijn zetel, het jaar daar op werd hii minister van openbaie werken in Painlevé's kabinet; spoedig daarna kreeg hij justitie in het ministerie-Briand en in 1929 vertrouwde Tardieu hem de por tel euiile van arbeid toe. Laval. die een gefortuneerde vrouw huwde en een groot vermo gen bezit, is eigenaar van verschei dene dagbladen in Auvergne en Puy-de-Dóme. Zijn groote liefheb berij is de boerenhoeve La Cor- bière in Normandië, waar hij heen trekt zoo dikwijls het hem maar mogelijk is. Een sterke belangstel ling heeft hij voor zijn koeien, paarden, varkens, geiten en kip pen, en soms kan hij niet nalaten i om even uit Parijs naar La Cor- bière te telefoneeren „of de boek weit al aan het opkomen is". Zoo dra hij in zijn domein is aange komen, metamorfoseert hij zich tot heereboer, trekt kaplaarzen aan en zet een Baskisch mutsje op. Dan doolt hij over het terrein, praat met zijn beesten en houdt te genover den enkelen vriend, die hem vergezelt, filosofische beschou wingen over het karakter van de koe en de chranderheid van het paard. Een zekere vermaardheid heeft de witte das van Laval gekregen. Hij draagt nooit iets anders en liefst een model, dat een goede dertig jaar geleden in de mode was. Merkwaardigerwijs is de das geen lavaillière, hetgeen zeker meer in overeensteming met den naam van Laval zou zijn. Men heeft hem al eens op den man af gevraagd, waarom hij toch steeds zondei eenige afwisseling hetzelf de model witte das draagt. Heeft hij een gelofte afgelegd, is de das een fetisch, een talisman, of wil hij zich alleen maar van gewone stervelingen onderscheiden? Nie mand heeft ooit een beslissend antwoord gekregen. Alleen heeft hij aan een .blijkbaar achterdoch- tigen ondervrager verzekerd, dat hij tenminste één maal in de twee dagen een schoone aantrekt RECHTBANK. Op Vrijdag 10 Augustus, des middags omstreeks half vier is bij de Velserpont, zooals men zich zai herinneren, een zeer ernstig ongeluk gebeurd, dat aan twee meisjes het leven heeft gekost. Een auto, bestuurd door den heer G. H. Heyneman uit Amster dam, die gedeeltelijk op de pont en gedeeltelijk nog op den wal stond, is in het Noordzeekanaal gestort, doordat de pont plotseling afvoer. Vier van de zes inzittenden wisten uit de auto te komen, doch de twintigjarige dochter van den heer H. en de Duit- sche dienstbode Lena Suessler uit Bochum ver dronken. Donderdag stond voor de Haarlemsche Rechtbank de 58-jarige L S. terecht, die op den bewusten dag als tweede gezagvoerder de pont had bediend. Vol gens de laatste dagvaarding werd hem de schuld voor het veroorzaken van het ongeluk ten laste ge legd. Er waren zes getuigen gedagvaard. Uit het getuigenverhooi bleek, dat er voor de auto van den heer H. nauwelijks plaats op de pont was. De auto stond met de voorwielen op de pont en met de achterwielen op den steiger. Een der pontwachters verzocht aan andere automobilisten een eindje naar voren te rijden om ruimte te maken. Op het oogen- blik dat zij aan het verzoek gevolg gaven, begon de pont te varen en schoof onder de auto van den heer H. uit, waardoor deze in het kanaal stortte. De heer H. wist nog een portier te openen en op het rem- mingswerk te springen Zijn veertienjarig zoontje, diens vriendje en mevr. H. konden onder water uit de auto komen; de dochter en de dienstbode slaag den daarin echter niet. Toen eenigen tijd later de auto gelicht werd, konden slechts bun lijken worden geborgen. Een collega van den verdachte, die ook wel als ge zagvoerder dienst doet, verklaarde dat men van de stuurcabine uit duidelijk kan zien of de kleppen van de pont opgehaald zijn. Hij zelf overtuigt zich altijd, voor hij afvaart, of alles in orde is. Verdachte zeide, dat hij de auto van den heer H. had zien naderen. Even later hoorde hij een geluid alsof de kleppen opgehaald werden, waarna hij de machine in werking stelde. Direct daarna hoorde hij geschreeuw en toen hij keek, zag hij juist do auto in het water verdwijnen. President: „U bent dus alleen op het geluid afge gaan?" Verdachte: „Ja, ik dacht dat alles in orde was." Hij is thans naar Duivendrecht overgeplaatst, ech ter niet bij wijze van straf. De Officier van Justitie, mr. A. F. Andringa, zeide in zijn requisitoir dat een moment van onoplettendheid tot een ernstig ongeluk heeft geleid. Verdachte is zioh niet bewust geweest van zijn groote verantwoordelijkheid. Hij is afgegaan op een geluid en voer af zonder zich te overtuigen of de kleppen inderdaad omhoog waren. De Officier achtte dan ook schuld bij verdachte aanwezig en eischte twee maanden hechtenis. De verdediger Mr. P. Tideman vroeg na een zeer uitvoerig pleidooi vrijspraak. De Rechtbank zal op 7 Februari uitspraak doen. Sieraden en geld gestolen. Donderdagavond hebben inbrekers in een perceel aan de Stadionkade te Amsterdam op brutale wijze hun slag geslagen. Bedoeld perceel, een bovenflat, me vrije opgang, wordt bewoond door een dame met haar dienstbode De dame had tegen zeven uur het huis verlaten, terwijl de dienstbode al eerder vertrokken was. Te gen half elf keerde de dame naar huis terug. De buitendeur van de flatwoning stond open en het slot bleek geforceerd te zijn. Onmiddellijk werd de poli tie gewaarschuwd, die een onderzoek instelde. Aan gezien de bewoonster dezer dagen het huis zou ver laten, was een gedeelte van de woning reeds ont ruimd en waren nog slechts enkele kamers intact In deze kamers hadden de indringers alles, waar van zij vermoedden, dat zich voorwerpen van waarde er in konden bevinden, overhoop gehaald Eenige secretaires waren opengebroken en van een schrijf bureau en de toilettafels waren alle laden geopend en doorzocht. Uit het schrijfbureau ontvreemdden de dieven een bedrag van ruim f500, dat juist Woensdag in huis was gekomen om eenige rekenin gen te betalen. In een ander vertrek hadden de dieven een juweelenkistje ontdekt, waaruit alle kost baarheden, die voor de eigenares bovendien als sou venir bijzondere waarde bezaten, geroofd. De recherche stelt een uitgebreid onderzoek in. VIER ARRESTATIES. De Centrale Recherche te Rotterdam heeft dezer dagen 4 mannen aangehouden in verband met het uitgeven van valsche bankbiljetten van 100 gulden. Deze zaak heeft zich als volgt toegedragen. Verleden week heeft een bewoner van den linker Maasoever een caféhouder, wien hij nog een be drag schuldig was, betaald met een biljet van 100 gulden .waarvan hij nog een belangrijk bedrag te rug ontving. Een paar dagen later merkte de café houder dat het bankbiljet valsch was. Hij ging naar zijn klant, den 46-jarigen H. G. v. U. en vroeg zijn geld terug. Van U antwoordde: „Geef mij dat bil- iet van 100 gulden terug, ik heb het van Iemand ge kregen, waarop ik het wel verhalen zal en dan zal ik binnenkort wel terugbetalen." Vergeefs wachtte de caféhouder eenige dagen op de terugkomst van van U. Hij is toen voor de tweede maal naar hem toe gegaan en heeft hem gedwongen met hem ln een auto te stappen en naar de politie te rijden. Op het politiebureau aan den Linker Mansoever was toen juist een tweetal rechercheurs, die van de kwestie van het valsche bankbiljet hadden gehoord en op onderzoek uit waren. Van U. werd aange houden en meegenomen naar het hoofdbureau. On derweg heeft hii het valsche bankbiljet den recher cheurs overhandigd. Bij het verhoor op het hoofdbureau zeide hij, het bankbiljet zelf te hebben ontvangen van een zeke ren W. J. G., 39 jaar oud, en een goede bekende van de politie. Deze man werd ook aangehouden. Het bleek, dat beWe mannen geweten hebben dat het biljet valsch was en dat van U. het voor G zou uit geven, waarvoor hij dan 25 gulden zou ontvangen. Inderdaad heeft hij deze 25 gulden van G. gekregen. Toen de caféhouder de valschheid ontdekt had. was van U. weer naar G. gegaan om de zaak in het reine te brengen. Deze wilde daar niet toe over gaan, daar hij zeide, het van een derden man te hebben ontvangen van wien hij ook een commissie loon voor de uitgifte had ontvangen. De derde man werd ook aangehouden. Het is de 34- jarige chauffeur H. W. D. Deze man was ook in het bezit van een biljet van 100 gulden, da tvalsch was. Een onbe kende had hem dit gegeven bij de betaling van een autorit. Tenslotte hield de politie nog aan den 36-jarigen K. v. d. W. Deze is in Juli van het vorig jaar ook aangehouden in verband met het uitgeven van valsche bankbiljetten van 100 gulden. Men heeft n.1. in den zomer in Limburg en Brabant verschil lende van deze biljetten in beslag weten te nemen en eenige arrestaties weten te verrichten, die ver band hielden met de destijds gemelde vervalschin- gen van biljetten van 100 gulden. Toen is ook het fabriekje, waar deze biljetten van daan kwamen, in Antwerpen ontdekt, gelijk eveneens destijds gemeld. Van der W. heeft men toen in Rot terdam aangehouden, daar hij verdacht werd mede plichtig te zijn geweest aan dit complot, maar men heeft hem wegens, gebrek aan bewijs weer moeten vrijlaten. Thans meent de politie voldoende aanwij zingen te hebben om hem te doen vervolgen. Vast is komen te staan dat de twee biljetten van 100 gul den, die thans in beslag zijn genomen ook afkomstig zijn uit het fabriekje in Antwerpen. Het onderzoek in deze zaak wordt voortgezet. Do vier arrestanten zijn naar het Huis van Bewaring overgebracht. WRAAK IN DE RECHTSZAAL. Tijdens de zitting van de rechtbank te Brussel heeft een taxi-chauffeur, die op de publieke tribun« zat, een steen, in een krant gewikkeld, naar den president geworpen. De steen raakte hem tegen de borst De chauffeur trachtte te vluchten, doch werd gearresteerd. Hij verklaarde uit wraak gehandeld te hebben, daar de president hem eenige weken tevo ren veroordeeld had.. EEN DRAADLOOZE BOODSCHAP VAN DE BE MANNING, DAT ZIJ REDDELOOS VERLOREN WAS. De te Grimsby thuisbehoorende motortreiler Jerrica van 350 ton met 14 koppen aan boord, is in een hevi- gen storm op de kust van IJsland vergaan. Reeds Woensdag was een draadloos telegram op gepikt met de mededeeling, dat de reddingboot, de schoorsteen en brug waren weggeslagen en het schip niet meer naar het roer luisterde. Donderdagmorgen ontving een IJslandsch station het volgende telegram; .,Wil ieder die dit noodsein hoort, onze groeten bren gen aan onze familieleden en Old Engeland. Er is geen hoop meer. Dit is onze laatste boodschap." Een groep landbouwers die direct bij de kust wer ken, zijn er Donderdagmiddag op uitgegaan en heb ben reeds wrakstukken van de Jerrica ontdekt, waar uit met zekerheid af te leiden is. dat het schip met man en muis vergaan is. Niettemin wordt die kust ook nog verder onderzocht en een gouvernements stoomschip is naar de plaats des onheils vertrokken. Van de 14 opvarenden waren er 11 gehuwd en de meesten uit Grimsby en Huil afkomstig. De Jerrica had Grimsby precies 14 dagen geleden verlaten en ten N. van den Doggersbank te gaan vis- schen. In de duinen van Katwijk aan Zee was Donder dag morgen een ongewone drukte. Voor de tweede maal was Katwijk de stille getuige van rakettenproef nemingen van de N.R.B. Nadat door de politie de noodige veiligheidsmaal regelen waren genomen, in den vorm van roode vlag gen, kon het technisch personeel er toe overgaan voorbereidingen te treffen voor het starten van P.10. Weldra verrees een startgestel van circa 6 M lang en 3 M. hoog. dat er eenvoudig uitzag en toch naar men meedeelde, zeer veel hoofdbrekens heefi gekost. Nog een laatste controh en dan wordt de P.10 met een staart van 2 M. op het startgestel ge schoven. Precies op den vastgestelden tijd. nl. na 90 sec., startte de P.10 met een enorme snelheid. Na ca. 200 M. bleek de 2 M. lange staart niet lang ge noeg, waardoor de P.10 van richting veranderde en in zig-baan doorvloog, om 250 M. verder te landen. Behoudens het breken van de staart kon men deze eerste raket als geslaagd beschouwen. Het heelt echter dit voordeel gehad dat bij de P.ll hierrneii rekening kon worden gehouden, waardoor het geheel een geslaagd verloop had. De P.ll startte volgens bo rekening en kwam met een sierlijke boog circa 550 M. verder neer. Mislukt. Een andere lezing van deze proefneming geeft een medewerker van de N.R.Crt., die het volgende schrijft: Te Katwijk zijn Donderdag door twee groepen proefnemers tegelijkertijd, experimenten met raket ten gehouden. Het was een zonderlinge ervaring, dat toen wij, daartoe uitgenoodigd door den heer De Bruin uit IJsselmonde, op het terrein van de Kat- wijksche Zuiderduinen aankwamen, geheel andere nienschen daar bezig waren raketten af te schieten. Het bleken mcnschen te zijn van de Vereeniging Ne derlandsche Rakettenbouw uit Den Haa#g, die onlangs t-eeds te Katwijk proeven namen. De raketten ont ploften toen voor zij goed en wel de lucht in waren en thans werd enandere vullingen geprobeerd. Het werd een zeer betrekkelijk succes. Maar toch een suc ces. naar de heeren zelf beweerden, want de dingen ontploften niet. Weliswaar kwamen ze niet ver weg. twee van een dichtbij gelegen aardappelveld, en een Wak voor het schiet-toestel., maar er viel toch een groote verbetering in het resultaat vast te stellen. De derde raket was trouwens ergens achter blijvei haken en zooiets kan natuurlijk de subliemste raket overkomen. Voorloopig begrepen wij nog niets van het vreem de feit dat er wel geëxperimenteerd werd met ra ketten, doch dat onze gastheer nergens bij deze men- schcn te vinden was. Men bleek zelfs van het bestaan van den heer De Bruin niets af te weten. Doch het raadsel werd kort daarop tot klaarheid gebracht, toen op een auto nog een start-toestel voor onze ooger» opdoemde en uit de auto de heeren Timmerman uit Schiedam en de heer De Bruin uit IJsselmonde stapten. Zij verwonderden zich zeer over het al of niet toevallige feit dat anderen hun op de zelfde plaats waren vóórgeweest, maar gingen kalm en zakelijk op de plek waar zoojuist het houten start toestel was weggenomen, hun metalen leidbaan op stellen. Het materiaal dat deze heeren, die voor eigen rekening experimenteeren, meevoerden, zag er inder daad wat solider uit dan dat van hun voorgangers, de raketten waren met aluminium omhulsel, het start toestel was van metaal, terwijl dit bij de proefne mers van de „Vereeniging" respectievelijk van karton en van hout was geweest. Het resultaat was echter niet evenredig met hetgeen dit solidere materiaal had doen verwachten. Integendeel, de proef werd een pijn lijke mislukking. En de heeren De Bruin en Timmer mans kunnen aan den 24en Januari 1934 toen zij na 10 jaar caplumenteeren te Katwijk hun 284ste proef namen, geen aangename herinnering behouden. Met een flinke knal ging het ding de lucht in, of beter gezegd, sprong het zoodra het de stijgende lijn su+ vonden had, in duizend gruzelementen. Toen men een tweede blinkende raket in het start toestel wilde schuiven, verbood de politie verdero proefnemingen, omdat de stukken blik en aluminium die na de ontploffing door de lucht vlogen, lang niet ongevaarlijk waren voor hen die zich in betrekkelijk dichte nabijheid van het toestel bevonden. En de electrische ontlading moest dicht bij het toestel plaats hebben. Met strengere veiligheidsmaatregelen zal de volgende keer de proef wel mogen worden herhaald, en de heeren De Bruin en Timmerman denken daar- voor over 4 weken te Katwijk terug te komen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 16