htfid had gevoeld dat terrein, dat misschien over een inenschcnlccftijd tot bouwterrein zal worden be stemd, nu roecls werd belast. De heer Van Nuland merkte op( dat er ook an dere terreinen zijn, welke er van geprofiteerd hebben door het brengen op het uitbreidingsplan en de ka nalisatie. Men is vóór het heffen van het matige percentage. De terreinen zijn daardoor direct al in waarde vermeerderd. De salarissen. B. en W. stelden voor de salarissen van den 2en ambtenaar en den gemeente-architect te verhoogen, de commissie acht het tijdstip voor andere dan pe riodieke verhoogingen slecht gekozen, alleen de op zichter van het Rietbosch moet met het oog op het matige gezinsinkomen een uitzondering maken. De heer Van Nuland zeide namens de commissie dat de tijdsomstandigheden de verhoogingen van den ambtenaar en den architect niet toelaten, wijl ze reeds een behoorlijk inkomen hebben. Men kan niet inzien, met welke werkzaamheden de ambtenaren het drukker hebben gekregen. Als het wat drukker wordt, moet men het er maar bij nemen. De parallel tussclien den gasdirecteur en den architect kan niet worden vastgehouden. Als iemand een te hoog sala ris heeft, moeten B. en W. met een voorstel tot ver laging komen. De commissie is over het salaris van den heer Lievens heengegaan. Het was niet bij de be grooting. De secretaris deelde mede, dat het er bij was, doch men heeft het over 't hoofd gezien. Voorzitter las het betreffende verzoek voor. Voorzitter merkte op, dat men moet gaan naar „versobering", maar tenslotte moet de billijkheid in acht worden genomen. Het is noodzakelijk, dat de ge ringe tractementen een verhooging dienen te onder gaan. Er is nog laatst een korting en pensioenstor ting bij gekomen; f 1200 per jaar is voor den 2en amb tenaar te laag. Ook dat van den gem.-architect dient verhoogd te worden. Het werk van nachtwacht Lievens wordt zeer ka rig beloond. Zijn plicht doet hij zeer goed. De heer Mr. Buiskool was het met het laatste eens en wilde de verhooging toepassen. Spr. zou nog f 15. voor het rijwiel willen geven boven de verhooging van f52. Voorzitter achtte het voor de andere veldwachters noocliger dat ze een rijwiel hadden. De heer Buiskool trok zijn voorstel daarna in. Ten opzichte der andere salarissen geloofde spr., dat anen zich op gevaarlijk terrein begaf. De salarissen zijn eenigen tijd geleden verlaagd. Dat was toen ze ker noodig. Waarom nu weer verhoogen? De Voorzitter merkte op, toen allen over één kam zijn geschoren. Daardoor zijn wel eens misstanden ontstaan. De architect mag niets voor anderen doen. Dat moet ook gerekend worden. De heer Van Nuland dacht, dat de heer Buiskool bedoelde dat aanstonds ook de andere ambtenaren zullen komen om verhooging. „Gelijke monniken, gelijke kappen." Spr. heeft vergelijkingen gemaakt met andere gemeenten. Schagen staat daarbij wel aan den kop. Een van de belangrijkste werkzaam heden van den archietect was het nazien van be stekken ^d. Wat wordt er nu nog gebouwd? Verge leken wordt een onderwijzer naast een architect. Doch leg eens het salaris van deze menschen naast elkaar. Dan komen de salarissen der onderwijzers niet aan dat van den architect toe. De Voorzitter wees op de andere omstandigheden waarin de omliggende gemeenten verkeeren. Daar heeft men geen ophaaldienst, enz. Het werk blijft voor den architect gelijk, deelde Voorzitter mede. De heer Mr. Buiskool noemde het gevaarlijke pad nog, dat men de menschen moet schiften als ze straks komen om verhooging. Die komt wel en die komt niet in aanmerking. Spr. stelde voor, het salaris van den gem.-architect te wijzigen. De korting van wilde spr. laten bestaan, doch het met de 10 pensioenverhaal verhoogen. Hoeveel bedraagt dat? De Voorzitter kwam er tegen op, dat met foutieve argumenten werd gezwaaid. Er moet met eerlijke middelen worden gevochten. De heer Van Nuland bestreed deze strijdwijze te voeren. Er is geen onderwijzer van de openbare school, die zooveel verdient. De U.L.O.-onderwijzers moeten er buiten worden gehouden. Spr. wees bovendien nog op de opleiding, die on derwijzers behoeven en vraegt of de gemeente-opzich ter, de heer Rezelman, wel het radicaal van archi tect heeft. Voorzitter antwoordde dat het netto salaris van den architect f2589.31 is. Er zijn onderwijzers die meer dan f3000 verdienen, zooals de heeren Koning en Wardenaar. Wat betreft de opleiding, de architect heeft ook examen moeten doen voor bouwkundig opzichter. Hierna werd tot stemming overgegaan. Het sala ris van den 2den ambtenaar bleef ongewijzigd. De heide wethouders stemden voor verhooging. De heer Buiskool stelde voor, het salaris van den architect te verhoogen met f 150. Het voorstel van B. en W. werd verworpen met 8 tegen 2 stemmen, die der wethouders. Het voorstel-Buiskool werd eveneens verworpen met 6 tegen 4 stemmen. Voor stemden de heeren Stam, Buiskool, Blaauboer en De Vries. De andere verhoogingen werden aangenomen. We blijven rooken! De hegrootingscommissie wil het vérstrekken van sigaren tijdens de vergaderingen handhaven. Voor heen werd daarvoor beschikbaar gesteld f 100.—, maar de commissie wil dan iets bezuinigen en een goede sigaar tegen een Jageren prijs beschikbaar stellen. De heer Mr. Buiskool wil f 100.handhaven en aan den Voorzitter overlaten of het zal zijn een si gaar v.an 8 of van 10 cent. De Voorzitter zegt dat de Raad nu een sober ge baar moest maken, nu pas een paar noodzakelijke salarisvcrhoogingen zijn afgestemd. De leden krijgen i 3.presentiegeld en kunnen zelf hun sigaren wel bekostigen. De heer Bakker meent dat het van de gemeenschap niet te veel gevergd is, dat den leden een sigaar wordt aangeboden. Spr. wijst op het feit, dat het pre sentiegeld door de leden met 25 is verlaagd en op de kosten aan het lidmaatschap verbonden. De heer Mr. Buiskool acht het voor de atmosfeer heter dat een sigaar wordt gerookt en de vergelij king met de tweede ambtenares ter secretarie gaat niet op. Wat spr. betreft, hij stort het presentiegeld als raadslid in de kas van het crisiscomité! Met 8 togen 2 stemmen, die van de heeren De Vries en Blaauboer, wordt besloten f100.voor si garen uit te trekken. Wat een opmerking over cle subsidie aan Het Witte Kruis betreft, wordt bij monde van den heer Schoorl medegedeeld, dat de toelichting van B. en W. juist is, maar bij de bespreking met den secretaris der Witte Kruisafdeeling is gebleken, dat de geldmid delen dier afdeeling momenteel zoodanig zijn, dat met een verminderd subsidie, f 1350 in plaats van f1500 volstaan kan worden. De heer Blaauboer wijst nog op de mogelijkheid, dat de tijdsomstandigheden oorzaak zullen worden dat Het Witte Kruis meer geldmiddelen noodig zal hebben, maar zonder hoofdelijke stemming wordt be sloten de subsidie op f 1350 te brengen. De staangelden voor de marktstalletjes De Commissie achtte het gcwenscht de staangel den voor de marktstalletjes opnieuw te bespreken, zulks aan de hand van de vroegere besprekingen en het adres van den Marktkoopliedenbond. B. en W. wilden, nu de regeling goed voldoet, het tarief zoo laten. De heer Orsel betwijfelt of de regeling goed werkt cn wijst er op, dat marktkooplieden trachten aan de hooge tarieven te ontkomen, door vóór de inning der staangelden te verdwijnen. Spr. vindt de marktgelden te hoog en stelt voor het tarief van f 1 op 75 cent cent te brengen. De heer Mr. Buiskool wijst op het systeem van sa botage van lijdelijk verzet door kooplieden die een uur of vijf kwartier hun plaats innemen en als dan het staangeld wordt geïnd, inpakken. Het zou een ontactische daad van den raad zijn, onder deze omstandigheden het tarief te verlagen. De Voorzitter zal met den marktmeester bespre ken, om de staangelden eerder te innen. De heer Schoor! beschouwt het saboteeren als inci denteel en als een feit, dat de staangelden te hoog zijn. Met een kleine verlaging van het staangeld acht spr. het mogelijk dat het geraamde bedrag kan blij ven gehandhaafd. Want spr. heeft het idéé dat de sabotage ook gepaard gaat met geschipper over de te betalen staangelden. Als nu verlaging plaats vindt is er kans dat het met sabotage en geschipper uit kan zijn. De Voorzitter zegt, dat geschipper niet te pas komt, en spr. verzoekt den heer Schoorl daarover in comité het noodige mee te deelen. De heer Schoorl zegt, dat niet voor 't eerst over geschipper wordt gesproken, de heer Stam heeft er bij de vroegere bespreking over gehad. De heeren De Vries en Blaauboer dachten, dat dit euvel thans verholpen was. De heer Stam stelt het belang van deze markt in het licht, maar wil het tarief op 75 cent brengen. De Voorzitter zegt, dat ook 75 cent geen billijke heffing is, reeds met 50 cent stond Schagen aan de spits. De heer Bakker vindt, dat het den verkeerden kant uitgaat als de heer Mr. Buiskool wil overgaan tot reclasseering van een bepaald persoon. Spr. is ook van oordeel, dat als het staangeld op 75 cent wordt gebracht, de gemeente-portemonnaie er geen schade van zal hebben. De heer De Vries wijst op de steeds hoogere lasten die den middenstanders worden opgelegd. De markt kooplieden komen op 'den besten dag, ze nemen de beste plaats in de gemeente in en waar ze nu bij hef fing van f 1 staangeld van lieverlede zijn terugge komen, acht spr. het niet noodig het den markt kooplieden al te gemakkelijk te maken en het tarief te verlagen. De heer Mr. Buiskool zegt zich als de felste voor stander van verlaging te hebben doen kennen, maar als sabotage plaats vindt, mag men aan de wenschen niet tegemoet komen. Uit de bespreking heeft spr. echter begrepen dat de sabotage zich beperkt tot een enkeling en dan heeft spr. zich straks te sterk uitge drukt. Spr. wijst er op dat het staangeld geind moet worden op 't moment dat de kooplieden hun plaats innemen. De heer De Veer stemt met het voorstel van B. en W. in, in verband met de lasten die de ingezetenen moeten opbrengen. Spr. wijst nog op de wenschen van anderen, n.1. van den landbouw en noemt het marktgeld voor lammeren en nuchtere kalveren, welk staangeld naar verhouding van de waarde der dieren te hoog is. Ook hier betreft het 't belang van de markt. Het voorstel-Orsel, om het staangeld voor de markt stalletjes te bepalen op 75 cent (voor gemeentenaren) op 50 cent, wordt in stemming gebracht. De stemmen staken, 5—5, tegen stemden de heeren Klaver, Blaau boer, De Veer, De Vries en Van Nuland. Ten opzichte van de verzekering der vuilnisauto voor schade aan eigen auto, werd na eenige bespre kingen besloten deze verzekering na te laten. De oude Openbare School. Een lijdens geschiedenis. De commissie had bezwaar tegen den post van f 360 onderhoud oude openbare school en meende dat de cursussen die daar worden gegeven, elders goedkoo- per gegeven kunnen worden. Zij wil een korter ter mijn van aankoop stellen (voor stichting Rusthuis) of anders tot slooping of verkoop overgaan. B. en W. meenen dat aan de particuliere combina tie, die aankoop van het gebouw beoogt, nog gedu rende 1935 gelegenheid moet worden gegeven en wij zen op de huuropbrengsten van het gebouw, welke baten opwegen tegen de f 360 voor onderhoud. De heer Van Nuland merkte op, dat dit een lijdens geschiedenis wordt. Spr. geloofde, dat het puin een goeden prijs zou kunnen opbrengen, terwijl het ter rein als bouwterrein een belangrijk bedrag in het laadje zal brengen. Spr. wees op de moeilijkheid voor verbouwing van de school tot rusthuis. Deze commissie heeft na een ruim jaar nog niets van zich laten hooren. De Raad wordt geheel in onwetendheid gelaten. Dat vond spr. niet juist Men heeft uit hof felijkheid voor de betrokken commissie de post nog een jaar op de begrooting laten staan. Nu kan men het puin nog behoorlijk verkoopen. Onderhoud aan een bouwval is niet gemotiveerd volgens de commis sie. Kan de Vakteekenschool niet ergens anders wor den ondergebracht, bijvoorbeeld in de U.L.O. school. De baten wegen thans lang niet op tegen die welke men bij aanneming van dit voorstel zou hebben. Er rust ook nog een leening op het gebouw. De heer Blaauboer wees op de vele moeite, welke de stichting van een rusthuis vergt. Te Purmerend heeft het vier jaar geduurd. Men moet ook het gemeente belang bij de stichting van het rusthuis in het oog houden. Spr. wilde nog een jaar afwachten. De heer Schoorl zeide, dat men het standpunt van de hegrootingscommissie niet kwalijk moet nemen. Men heeft al zoo lang niets gehoord van de stich tingscommissie. Uit de Schager Courant is gister gebleken, dat de commissie nog bestaat en werkt. Men zou er nu anders over kunnen denken. Als het ontwerp tot stand kan komen, zal het zeer zeker in het belang *an de gemeente zijn. De directe finan- cieele belangen der gemeente moeten ook in het oog worden gehouden. Het is echter een schandaal, dat er in een bouwval van een school een pakhuis wordt ondergebracht. Spr. zou wel eens willen aan dringen op vlugger afwerking der plannen. De heer Mr. Buiskool zeide, dat als de hegrootings commissie een seintje had gegeven aan de stichtings commissie de laatste gaarne inlichtingen zou geven. De commissie heeft met B. en W. ook gesproken over plannen, cijfers e.d. In comité wilde spr. gaar ne hierover spreken. De raad ging hierna in comité. Na heropening werd de betrokken post verlaagd van f360 op f180. In ontvangst werd f30 geraamd. Schoolgeld. De meerderheid der commissie wil voor schoolgeld heffing den inkomen-norm van f 1000.— op f 800 bren gen, terwijl B. en W. er op wijzen dat de inkomen- grens van f 1000 ook bestaat voor het voorbereidend lager onderwijs. De heer Van Nuland zeide, dat dit voorstel werd gedaan met het oog op de groote moeilijkheden waar mede de menschen reeds te kampen hebben met de lage inkomens. De minderheid van de commissie, de heer Schoorl, ging met B. en W. mee; het komt voor dat menschen met een groot vermogen, die geen inkomen hebben gehad, vrij gesteld werden van schoolgeld betalen, terwijl een arbeider die f1000 ver diende, betalen moest. Spr. noemde een voorbeeld dat iemand, die zijn kinderen per auto naar school bracht, geen schoolgeld moest betalen. De levens standaard is ook verlaagd, daarom is het ook gewet tigd. De heer Orsel was het met de meerderheid eens. De heer Stam vond het ook niet goed, dat men schen die kunnen betalen, niet betalen moeten, ter wijl degenen, die niet kunnen, wel betalen moeten. Het voorstel van B. en W. werd met 6 tegen vier stemmen venvorpen. Vóór stemden de heeren Buis kool Blaauboer, De Vries en Schoorl. Subsidie R.K. Bewaarschool. De commissie wil de subsidie R.K. bewaarschool weer op f 100 bepalen, dus met f 50 verhoogen. On billijk wordt geacht dat de subsidie van het R.K. ver volgonderwijs is geschrapt. B. en W. wijzen op de mindere belangstelling voor dit onderwijs en oordeelen dat er geen sprake is van dupeeren van het R.K. schoolbestuur. De heer Van Nuland lichtte het standpunt van de commissie toe. Het had spr. wel gefrappeerd, dat B. en W. met dit voorstel waren gekomen, daar de open bare bewaarschool de gemeente f3S00 kost. Het v-corstel der commissie werd aangenomen met de beide Wethouders tegen. Hierbij werd ook het verzoek van Volksonderwijs behandeld om wederinvoering vervolgonderwijs Open bare Lag. School. Aan het vervolgonderwijs hebben voldoende leer lingen deelgenomen, werd o m. door Voorzitter me degedeeld. De heer Van Nuland merkte op, dat dit niet strookt met hot antwoord aan den heer Orsel dat er onvoldoende leerlingen waren. Dat was bij den r.k. cursus niet het geval. De cursus is echter doorgegaan Het schoolbestuur was gedupeerd, doordat geen sub sidie was verleend. Daarom wordt het voorstel ge daan. Thans volgen 12 leerlingen den cursus. Voorzitter geloofde niet te hebben gezegd, dat er te weinig leerlingen waren, doch dat er in het ver loop niet goeneg zouden zijn. De heer Orsel was van oordeel, dat de cursussen vervolgonderwijs zooveel mogelijk zouden moeten worden gegeven. De heer De Vries zeide, dat er van zeer weinig animo kan worden gesproken als men het aantal leerlingen in aanmerking neemt. In verband met de kosten hadden B. en W. gedacht geen subsidie te verleenen. De heer Mr. Buiskool merkte op, dat de getallen 10 en 16 van verleden jaar zijn. Het heeft nu geen doel meer, het te behandelen. Spr. zou willen dat dergelijke verzoeken eerder werden ingediend en be handeld. De cursus der R.K. is evengoed doorge gaan, allicht in de hoop dat er nog subsidie zou ko men. Spr. kan wel meegaan met het subsidie van f 128 voor den r.k. cursus. Over de openb. school behoeft niet te worden gesproken, daar is dit jaar geen cursus. De heer Mr. Buiskool zou willen vaststellen, dat Volksonderwijs een voldoende aantal leerlingen ziet te krijgen. Dan kan worden beoordeeld, of een sub sidie kan worden verleend. Voor nu heeft het geen zin. Het aantal leerlingen moet hooger zijn. 16 en 10 is te weinig. B. en W. zullen dit onderzoeken, werd door den Voorzitter toegezegd. De heer Van Nuland dacht, dat het r.k. schoolbe stuur gedupeerd werd. De heer Buiskool was het daarmee niet eens. Als de cursus goed verloopt, krijgt men subsidie. Het subsidie van f 128 werd beschikbaar gesteld. De heer Van Nuland maakte den Voorzitter een compliment namens de commissie, wat deze voor de huurverlaging van het gebouw der Huishoudschool gedaan heeft. Voorzitter vond het absurd, dat f2000 huur wordt gevraagd. De heer Orsel was ook van oordeel, dat de huur ee hoog is. B. en W. zullen zich wenden tot den heer Nobel, desnoods tot den minister van onderwijs, om verla ging te krijgen. Op voorstel van den heer Buiskool werd de post voor uitsteken van vlaggen op f30 bepaald. Kosten Ziekenhnisverpleging. In verband met meerdere werkgelegenheid in de gemeente en aan de hand van de uitgaven in vorige jaren, stelt de commissie voor de post kosten zieken- huisverpleging op f7250 in plaats van op f7500 te stellen. De Voorzitter waarschuwt tegen een dergelijk be sluit en vindt het beter B. en VV. vrij te laten. De heer Schoorl verdedigt ook hetstandpunt van de commissie, er op wijzende dat verhooging van dergelijke posten onherroepelijk tot oorzaak hebben verhooging van belastingposten. De Voorzitter zegt dat de bevolking onzer gemeente zich uitbreidt, eventueel niet met finantieel krachtige menschen en hoe langer hoe meer menschen bedan ken voor de fondsen. De heer De Vries acht het hoogst gevaarlijk de spe ling kleiner te maken. De heer Blaauboer merkt ook op dat hoé langer de crisis voortschrijdt, hoe armer de bevolking wordt en de doktoren weten dan ook wel dat het aantal fondsleden steeds daalt. De heer Schoorl wijst daarentegen op de moeilijk heden voor de burgerij om de belasting op te bren gen. Met 7 tegen 3 stemmen, die van de heeren Blaau boer, De Veer en De Vries wordt het voorstel van de commissie om den post met f250 te verlagen, aan genomen. Het budgetrecht. De heer Van Nuland heeft straks van den heer De Vries gehoord dat deze het budgetrecht van den Raad onaangetast wil laten. Spr. geeft toe dat B. en W. niet alles in hun macht hebben, maar de commissie zal toch graag zien dat als ramingsposten werden overschreden, de Raad tijdig op de hoogte wordt ge bracht. Spr. wijst op den post kosten werkverschaffing f 4510, waarvan afgaat f 1000 voor de baggerregcling, zoodat overblijft f3510, en op welken post blijkt uit gegeven f 18872.33, dus f 15000 meer dan geraamd. De Voorzitter zegt dat B. en W. den Raad mede- deeling zullen doen, maar voor werkverschaffing of kosten ziekenhuisverpleging, kan de Raad er toch niet aan doen. De heer Van Nuland informeert hoe het staat met de Halersloot. De Voorzitter deelt mede, dat B. en W. zich weer tot Ged. Staten hebben gewend met het verzoek een beslissing t.a.v. de houding van het polderbestuur te willen nemen. De heer Van Nuland vraagt of het niet beter ware, zich tot het polderbestuur te wenden. De Voorzitter wil er in 't openbaar maar niets over zeggen. De toeslag op de loonen in de werk verschaffing. De heer De Veer merkt op dat de Schager arbeiders die in de Wieringermeor in de werkverschaffing zijn geplaatst, een toeslag op hun loon genieten van 2 cent. De arbeiders uit omliggende gemeenten genieten die toeslag niot en spr. vindt het in principe onjuist de Schager arbeiders dan wel hebben. De heer De Vries vindt dat voor de Schager ar beiders juist gelukkig dat ze een toeslag krijgen. De heer Dc Veer is het daar mee eens en zegt dat het gemiddelde loon in Augustus was 29 cent, in Sep tember 29.7 cent cn ir October 29.9 cent. Het principe vindt spr. niet juist en daarom zou hij den toeslag van 2cent willen laten vervallen; dat zal een bespa ring geven van f1000 en daarvoor in plaats zou spr. dan de post armenzorg met f 1000 willen verhoogen. De Voorzitter raadt dit af. Er is steeds gezegd en spr. erkent het dat de loonen in de werkverschaffing laag zijn, op verhooging van steunnormen wordt aangedrongen en de menschen kunnen er bijna niet van leven. De heer Van Nuland zegt dat de commissie dit in volle vertrouwen aan B. en W. wil overlaten. De heer Bakker oordeelt dat de toeslag gerecht vaardigd is, omdat de Schager arbeiders in veel duur dere woningen wonen dan de arbeiders in de omge ving. In tegenstelling met het oordeel van de commissie achten B. en W. de raming der kosten voor de werk verschaffing niet te hoog. De belangrijke verhooging van opcenten op de hoofdsom der personeele belas ting wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de in stelling van het vvorkloosheidssubsidiefonds. De post blijft onveranderd. De heer Van Nuland bepleit het geven van f40 subsidie voor malariabestrijding. De heer Bakker meent, dat er door de bevolking zelf weinig van bestrijding terecht komt en wil de bestrijding niet aan liet particuliere initiatief over laten. De beer Van Nuland licht toe, dat het geen parti culier zaakje is. Tot stemming overgaande, wordt het voorstel van de meerderheid der hegrootingscommissie om f40 subsidie te verleenen, aangenomen met 64 stem men; tegen stemden de heeren Bakker, Mr. Buis kool» Blaauboer en De Vries. B. en W. vereenigen zich met het idéé van de be- grootingscommissie om de maximale belasting, elek triciteitsbedrijf met f 625 te verlagen en de retributie aan de gemeente op f 14500 te brengen. Het verminderde gasverbruik. In verband met den teruggang van het gasver bruik, stelt de commissie voor een progressief- systeem in te voeren, toegepast op het maand verbruik ZÏj heeft daarbij het verbruik aan gemengd gas en muntgas 1933 ingedeeld in „maandafnamen" en daar bij alle maandafnamen gesplitst in: verbruik 115 M3., verbruik daarboven 16—30 M3. cn verbruik bo ven 30 M3. en wil dan het volgend tarief zoowel voor gemengd gas als voor muntgas: verbruik in een maand 1—15 M3. 11 cent, 16—30 M3. 10 cent, boven 30 M3. 8 cent. De retributie wil ze inplaats van op f 3500 op f 1750 stellen. B. en W. kunnen .zich vereenigen met een degres* siëf-systeem, maar om het aan het gestelde doel te doen beantwoorden, achten zij het gewenscht de gas- prijzen per maandverbruik als volgt vast te stellen: eerste 15 M3. 11 cent, van 16—30 M3. 10 cent, boven de 30 M3. 7 cent per M3. Dezo regeling op papier geeft een grooter nadeelig verschil van ruim f 800 en ..zal dus de recognitie niet hooger kunnen worden bere kend dan f 1000, waar tegenover staat dat mag wor den verwacht, dat bij deze regeling het gas de con currentie met petroleum het hoofd zal kunnen bieden. De minderheid van B. en W. wil het tarief bepalen op respectievelijk 11, 10 cn 9 cent en voor het meer der gebruik per maand dan het gemiddeld maand verbruik in 1933 5 cent per M3. De recognitie zou dan. op f2550 bepaald kunnen worden. Bij toepassing van dit tai'ief verwacht zij vergrooting van dc afzetmoge lijkheden voor het gasbedrijf, b.v. door plaatsing van gaskachels, geysers en afschaffing petrolcumtoesteL len. De heer Van Nuland constateert, dat B. en W. niet ingaan op do opmerking van de commissie, over do hoogero opbrengst van cokes en teer en op de wen- schelijkheid dat het bedrijf zich voor het geheelo jaar 1935 van kolen voorziet. De commissia neemt dus aan, dat B. en W. het met die opmerking gen eens zijn. Wat de tariefregeling betreft, merkt spr. op, dat aan een vastrechtregeling, zooals door den heer Blaauboer wordt bepleit, veel administra tie is verbonden en de commissie kan op dat oogen- sehijnlijk aanlokkelijke voorstel niet ingaan. Het door de meerderheid van B. en W. genoemde 5-centstarief bestaat reeds (voor verwarmingsgasi. Wat nu de voorstellen van de meerderheid van B. en W. en van de commissie betreft, de commissie weet niet welk tarief het best zal werken. Maar het voorstel van de meerderheid van B. en W. zou het bedrijf f2500 kosten, een te groot bedrag voor het bedrijf. Als het door de commissie voorgestelde ta rief niet genoeg animeert, dan zal de raad in de toe komst met een nog gunstiger tarief moeten komen en als dan tenslotte ook het voorstel van de meer derheid van B. en W. onvoldoende animeert, dan, ja dan wordt het voor het bedrijf niet catastrophaal, maar wordt het bedenkelijk. De heer M. Buiskool heeft becijferd, dat bij toe passing van het voorstel van de meerderheid van B. en W. spr. over een maand een voordeel zou hebben van f2, bij dat van de minderheid f2.06 en bij dat van de commissie f 1.69. Een belangrijk voor deel dus voor spr., maar ook een belangrijke min dere ontvangst voor het bedrijf. Spr. heeft nage gaan, dat bij een tariefregeling van respectievelijk 11, 10 en 9 cent het voordeel in één maand zou zijn f 1.38 en spr. acht dat voordeel ruim voldoende. De heer Schoorl wijst er op dat bij toepassing van het tarief door de minderheid van B. en W.' voorge steld, de gasprijs voor den grootgebruiker te hoog blijkt en spr. vreest dus klantenverlies. Aan de vast rechtregeling kleeft het groote bezwaar, dat zij die in 1933 het bedrijf in den steek hebben gelaten, nu het meest iullen profiteeren van een dergelijke vastrecht tarief, terwijl de trouwe klanten gestraft worden met een gasprijs van 9 cent. Spr. zegt gestraft, want uit da gegevens in de groote pers is wel duidelijk gebleken dat 9 cent tegenwoordig als gasprijs te hoog is. Spr. zou het onzakelijk achten trouwe klanten hooge prij zen te laten betalen en een dergelijke regeling zou dan ook bij de grootere gebruikers ontstemming ver- wekkon. Voor het gebruik van gaskachels, geysers, enz., kan reeds verwarmingsgas tegen 5 cent worden betrokken en spr. noemt dan ook dat motief gelijk waardeloos. De meerderheid van B. en W. wil nog verder gaan dan de commissie, maar spr. vraagt niet of dit wel noodig is. Spr. wijst er op dat volgens het tarief dat de commissie voorstelt, het voordeel voor den verbruiker reeds aanzienlijk is. Spr. noemt daar verschillende voorbeelden van, B.v. bij een gemiddeld maandverbruik van 45 M3. een voordeel van f 12.60 per jaar, 50 M3. f 15 voordeel per jaar, 75 M3. f27 voordeel per jaar, 100 M3. f39 voordeel per jaar enz. Een verder gaand voorstel dan de commissie voor stelt acht zij niet noodig en spr. noodigt den Raad uit op het voorstel van de commissie in tc gaan. Ook het door den heer Mr. Buiskool genoemde tarief heeft het bezwaar dat het gas te duur blijft. De heer De Vries meende, dat de commissie en B. en W. niet ver van elkaar afstaan. B. en W. had den legio gevallen geconstateerd met een gasver bruik van 30 M3. Om de petroleumtoestellen te be- concurreeren is de meerderheid tot het voorstel ge komen voor het meerdere gebruik dan 30 M3. Het gasverbruik zal door het voorstel worden ver hoogd. Men moet niet schromen, drastische maatre gelen te nemen. De heer Blaauboer wilde het de menschen, die tot petroleum zijn overgegaan, gemaakelijk maken, te rug te keeren tot het gasbedrijf. Het eenige middel is het verbruik boven hot gemiddelde van 1932 voor vijf cent te leveren. De weggeloopen klanten moeten terug. De heer Van Nuland waarschuwde er voor de grootgebruikers te benadeelen. Dat zou tenslotte nog ten nadeele kunnen zijn van de kleine gebruikers. De heer Stam gevoelde voor het voorstel van de meerderheid van B. en W. Ook de heer Orsel kan zich daarmee vereenigen. Zou de waarborgsom va* f2.50 voor muntgasmeters niet kunnen worden op geheven? De heer Schoorl vestigde er de aandacht op, dat als het voorstel van B. en W. werd aangenomen, de opcenten op de personeele belasting zouden moeten worden verhoogd. Wethouder De Vries zeide, dat ook de gasfabriek zwaar weegt. De door B. en W. gestelde regeling zal doeltreffender zijn dan het commissievoorstel. Ver der heeft men nog de consequentie van een tweede geldophaler. De heer Schoorl zeide, dat de kleine man geen voordeel heeft van don lagen prijs, terwijl hij wel mee moet betalen aan het nadeel der verhoogde per soneele belasting. Het voorstel van de meerderheid van B. en W. wordt verworpen met 7 tegen 3 stemmen. Voor de heeren Stam, De Veer en De Vries. Het voorstel van de commissie wordt vervolgens aangenomen, met alleen de heer Blaauboer tegen. Hierna wordt de vergadering geschorst tot Maan dagavond half 8 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 7