htfid had gevoeld dat terrein, dat misschien over een
inenschcnlccftijd tot bouwterrein zal worden be
stemd, nu roecls werd belast.
De heer Van Nuland merkte op( dat er ook an
dere terreinen zijn, welke er van geprofiteerd hebben
door het brengen op het uitbreidingsplan en de ka
nalisatie. Men is vóór het heffen van het matige
percentage. De terreinen zijn daardoor direct al in
waarde vermeerderd.
De salarissen.
B. en W. stelden voor de salarissen van den 2en
ambtenaar en den gemeente-architect te verhoogen,
de commissie acht het tijdstip voor andere dan pe
riodieke verhoogingen slecht gekozen, alleen de op
zichter van het Rietbosch moet met het oog op het
matige gezinsinkomen een uitzondering maken.
De heer Van Nuland zeide namens de commissie
dat de tijdsomstandigheden de verhoogingen van den
ambtenaar en den architect niet toelaten, wijl ze
reeds een behoorlijk inkomen hebben. Men kan niet
inzien, met welke werkzaamheden de ambtenaren
het drukker hebben gekregen. Als het wat drukker
wordt, moet men het er maar bij nemen. De parallel
tussclien den gasdirecteur en den architect kan niet
worden vastgehouden. Als iemand een te hoog sala
ris heeft, moeten B. en W. met een voorstel tot ver
laging komen. De commissie is over het salaris van
den heer Lievens heengegaan. Het was niet bij de be
grooting. De secretaris deelde mede, dat het er bij
was, doch men heeft het over 't hoofd gezien.
Voorzitter las het betreffende verzoek voor.
Voorzitter merkte op, dat men moet gaan naar
„versobering", maar tenslotte moet de billijkheid in
acht worden genomen. Het is noodzakelijk, dat de ge
ringe tractementen een verhooging dienen te onder
gaan. Er is nog laatst een korting en pensioenstor
ting bij gekomen; f 1200 per jaar is voor den 2en amb
tenaar te laag. Ook dat van den gem.-architect dient
verhoogd te worden.
Het werk van nachtwacht Lievens wordt zeer ka
rig beloond. Zijn plicht doet hij zeer goed.
De heer Mr. Buiskool was het met het laatste eens
en wilde de verhooging toepassen. Spr. zou nog f 15.
voor het rijwiel willen geven boven de verhooging
van f52.
Voorzitter achtte het voor de andere veldwachters
noocliger dat ze een rijwiel hadden.
De heer Buiskool trok zijn voorstel daarna in.
Ten opzichte der andere salarissen geloofde spr., dat
anen zich op gevaarlijk terrein begaf. De salarissen
zijn eenigen tijd geleden verlaagd. Dat was toen ze
ker noodig. Waarom nu weer verhoogen?
De Voorzitter merkte op, toen allen over één kam
zijn geschoren. Daardoor zijn wel eens misstanden
ontstaan. De architect mag niets voor anderen doen.
Dat moet ook gerekend worden.
De heer Van Nuland dacht, dat de heer Buiskool
bedoelde dat aanstonds ook de andere ambtenaren
zullen komen om verhooging. „Gelijke monniken,
gelijke kappen." Spr. heeft vergelijkingen gemaakt
met andere gemeenten. Schagen staat daarbij wel
aan den kop. Een van de belangrijkste werkzaam
heden van den archietect was het nazien van be
stekken ^d. Wat wordt er nu nog gebouwd? Verge
leken wordt een onderwijzer naast een architect.
Doch leg eens het salaris van deze menschen naast
elkaar. Dan komen de salarissen der onderwijzers
niet aan dat van den architect toe.
De Voorzitter wees op de andere omstandigheden
waarin de omliggende gemeenten verkeeren. Daar
heeft men geen ophaaldienst, enz. Het werk blijft
voor den architect gelijk, deelde Voorzitter mede.
De heer Mr. Buiskool noemde het gevaarlijke pad
nog, dat men de menschen moet schiften als ze
straks komen om verhooging. Die komt wel en die
komt niet in aanmerking. Spr. stelde voor, het salaris
van den gem.-architect te wijzigen. De korting van
wilde spr. laten bestaan, doch het met de
10 pensioenverhaal verhoogen. Hoeveel bedraagt
dat?
De Voorzitter kwam er tegen op, dat met foutieve
argumenten werd gezwaaid. Er moet met eerlijke
middelen worden gevochten.
De heer Van Nuland bestreed deze strijdwijze te
voeren. Er is geen onderwijzer van de openbare
school, die zooveel verdient. De U.L.O.-onderwijzers
moeten er buiten worden gehouden.
Spr. wees bovendien nog op de opleiding, die on
derwijzers behoeven en vraegt of de gemeente-opzich
ter, de heer Rezelman, wel het radicaal van archi
tect heeft.
Voorzitter antwoordde dat het netto salaris van
den architect f2589.31 is. Er zijn onderwijzers die
meer dan f3000 verdienen, zooals de heeren Koning
en Wardenaar. Wat betreft de opleiding, de architect
heeft ook examen moeten doen voor bouwkundig
opzichter.
Hierna werd tot stemming overgegaan. Het sala
ris van den 2den ambtenaar bleef ongewijzigd. De
heide wethouders stemden voor verhooging.
De heer Buiskool stelde voor, het salaris van den
architect te verhoogen met f 150.
Het voorstel van B. en W. werd verworpen met
8 tegen 2 stemmen, die der wethouders.
Het voorstel-Buiskool werd eveneens verworpen
met 6 tegen 4 stemmen. Voor stemden de heeren
Stam, Buiskool, Blaauboer en De Vries.
De andere verhoogingen werden aangenomen.
We blijven rooken!
De hegrootingscommissie wil het vérstrekken van
sigaren tijdens de vergaderingen handhaven. Voor
heen werd daarvoor beschikbaar gesteld f 100.—, maar
de commissie wil dan iets bezuinigen en een goede
sigaar tegen een Jageren prijs beschikbaar stellen.
De heer Mr. Buiskool wil f 100.handhaven en
aan den Voorzitter overlaten of het zal zijn een si
gaar v.an 8 of van 10 cent.
De Voorzitter zegt dat de Raad nu een sober ge
baar moest maken, nu pas een paar noodzakelijke
salarisvcrhoogingen zijn afgestemd. De leden krijgen
i 3.presentiegeld en kunnen zelf hun sigaren wel
bekostigen.
De heer Bakker meent dat het van de gemeenschap
niet te veel gevergd is, dat den leden een sigaar
wordt aangeboden. Spr. wijst op het feit, dat het pre
sentiegeld door de leden met 25 is verlaagd en
op de kosten aan het lidmaatschap verbonden.
De heer Mr. Buiskool acht het voor de atmosfeer
heter dat een sigaar wordt gerookt en de vergelij
king met de tweede ambtenares ter secretarie gaat
niet op. Wat spr. betreft, hij stort het presentiegeld
als raadslid in de kas van het crisiscomité!
Met 8 togen 2 stemmen, die van de heeren De
Vries en Blaauboer, wordt besloten f100.voor si
garen uit te trekken.
Wat een opmerking over cle subsidie aan Het Witte
Kruis betreft, wordt bij monde van den heer Schoorl
medegedeeld, dat de toelichting van B. en W. juist
is, maar bij de bespreking met den secretaris der
Witte Kruisafdeeling is gebleken, dat de geldmid
delen dier afdeeling momenteel zoodanig zijn, dat
met een verminderd subsidie, f 1350 in plaats van
f1500 volstaan kan worden.
De heer Blaauboer wijst nog op de mogelijkheid,
dat de tijdsomstandigheden oorzaak zullen worden
dat Het Witte Kruis meer geldmiddelen noodig zal
hebben, maar zonder hoofdelijke stemming wordt be
sloten de subsidie op f 1350 te brengen.
De staangelden voor de marktstalletjes
De Commissie achtte het gcwenscht de staangel
den voor de marktstalletjes opnieuw te bespreken,
zulks aan de hand van de vroegere besprekingen en
het adres van den Marktkoopliedenbond.
B. en W. wilden, nu de regeling goed voldoet, het
tarief zoo laten.
De heer Orsel betwijfelt of de regeling goed werkt
cn wijst er op, dat marktkooplieden trachten aan de
hooge tarieven te ontkomen, door vóór de inning der
staangelden te verdwijnen. Spr. vindt de marktgelden
te hoog en stelt voor het tarief van f 1 op 75 cent
cent te brengen.
De heer Mr. Buiskool wijst op het systeem van sa
botage van lijdelijk verzet door kooplieden die een
uur of vijf kwartier hun plaats innemen en als dan
het staangeld wordt geïnd, inpakken. Het zou
een ontactische daad van den raad zijn, onder deze
omstandigheden het tarief te verlagen.
De Voorzitter zal met den marktmeester bespre
ken, om de staangelden eerder te innen.
De heer Schoor! beschouwt het saboteeren als inci
denteel en als een feit, dat de staangelden te hoog
zijn. Met een kleine verlaging van het staangeld acht
spr. het mogelijk dat het geraamde bedrag kan blij
ven gehandhaafd. Want spr. heeft het idéé dat de
sabotage ook gepaard gaat met geschipper over de
te betalen staangelden. Als nu verlaging plaats vindt
is er kans dat het met sabotage en geschipper uit
kan zijn.
De Voorzitter zegt, dat geschipper niet te pas komt,
en spr. verzoekt den heer Schoorl daarover in comité
het noodige mee te deelen.
De heer Schoorl zegt, dat niet voor 't eerst over
geschipper wordt gesproken, de heer Stam heeft er
bij de vroegere bespreking over gehad.
De heeren De Vries en Blaauboer dachten, dat dit
euvel thans verholpen was.
De heer Stam stelt het belang van deze markt
in het licht, maar wil het tarief op 75 cent brengen.
De Voorzitter zegt, dat ook 75 cent geen billijke
heffing is, reeds met 50 cent stond Schagen aan de
spits.
De heer Bakker vindt, dat het den verkeerden
kant uitgaat als de heer Mr. Buiskool wil overgaan
tot reclasseering van een bepaald persoon. Spr. is
ook van oordeel, dat als het staangeld op 75 cent
wordt gebracht, de gemeente-portemonnaie er geen
schade van zal hebben.
De heer De Vries wijst op de steeds hoogere lasten
die den middenstanders worden opgelegd. De markt
kooplieden komen op 'den besten dag, ze nemen de
beste plaats in de gemeente in en waar ze nu bij hef
fing van f 1 staangeld van lieverlede zijn terugge
komen, acht spr. het niet noodig het den markt
kooplieden al te gemakkelijk te maken en het tarief
te verlagen.
De heer Mr. Buiskool zegt zich als de felste voor
stander van verlaging te hebben doen kennen, maar
als sabotage plaats vindt, mag men aan de wenschen
niet tegemoet komen. Uit de bespreking heeft spr.
echter begrepen dat de sabotage zich beperkt tot een
enkeling en dan heeft spr. zich straks te sterk uitge
drukt. Spr. wijst er op dat het staangeld geind moet
worden op 't moment dat de kooplieden hun plaats
innemen.
De heer De Veer stemt met het voorstel van B. en
W. in, in verband met de lasten die de ingezetenen
moeten opbrengen. Spr. wijst nog op de wenschen
van anderen, n.1. van den landbouw en noemt het
marktgeld voor lammeren en nuchtere kalveren, welk
staangeld naar verhouding van de waarde der dieren
te hoog is. Ook hier betreft het 't belang van de
markt.
Het voorstel-Orsel, om het staangeld voor de markt
stalletjes te bepalen op 75 cent (voor gemeentenaren)
op 50 cent, wordt in stemming gebracht. De stemmen
staken, 5—5, tegen stemden de heeren Klaver, Blaau
boer, De Veer, De Vries en Van Nuland.
Ten opzichte van de verzekering der vuilnisauto
voor schade aan eigen auto, werd na eenige bespre
kingen besloten deze verzekering na te laten.
De oude Openbare School. Een lijdens
geschiedenis.
De commissie had bezwaar tegen den post van f 360
onderhoud oude openbare school en meende dat de
cursussen die daar worden gegeven, elders goedkoo-
per gegeven kunnen worden. Zij wil een korter ter
mijn van aankoop stellen (voor stichting Rusthuis)
of anders tot slooping of verkoop overgaan.
B. en W. meenen dat aan de particuliere combina
tie, die aankoop van het gebouw beoogt, nog gedu
rende 1935 gelegenheid moet worden gegeven en wij
zen op de huuropbrengsten van het gebouw, welke
baten opwegen tegen de f 360 voor onderhoud.
De heer Van Nuland merkte op, dat dit een lijdens
geschiedenis wordt. Spr. geloofde, dat het puin een
goeden prijs zou kunnen opbrengen, terwijl het ter
rein als bouwterrein een belangrijk bedrag in het
laadje zal brengen. Spr. wees op de moeilijkheid
voor verbouwing van de school tot rusthuis. Deze
commissie heeft na een ruim jaar nog niets van zich
laten hooren. De Raad wordt geheel in onwetendheid
gelaten. Dat vond spr. niet juist Men heeft uit hof
felijkheid voor de betrokken commissie de post nog
een jaar op de begrooting laten staan. Nu kan men
het puin nog behoorlijk verkoopen. Onderhoud aan
een bouwval is niet gemotiveerd volgens de commis
sie. Kan de Vakteekenschool niet ergens anders wor
den ondergebracht, bijvoorbeeld in de U.L.O. school.
De baten wegen thans lang niet op tegen die welke
men bij aanneming van dit voorstel zou hebben. Er
rust ook nog een leening op het gebouw.
De heer Blaauboer wees op de vele moeite, welke de
stichting van een rusthuis vergt. Te Purmerend heeft
het vier jaar geduurd. Men moet ook het gemeente
belang bij de stichting van het rusthuis in het oog
houden. Spr. wilde nog een jaar afwachten.
De heer Schoorl zeide, dat men het standpunt van
de hegrootingscommissie niet kwalijk moet nemen.
Men heeft al zoo lang niets gehoord van de stich
tingscommissie. Uit de Schager Courant is gister
gebleken, dat de commissie nog bestaat en werkt.
Men zou er nu anders over kunnen denken. Als het
ontwerp tot stand kan komen, zal het zeer zeker in
het belang *an de gemeente zijn. De directe finan-
cieele belangen der gemeente moeten ook in het
oog worden gehouden. Het is echter een schandaal,
dat er in een bouwval van een school een pakhuis
wordt ondergebracht. Spr. zou wel eens willen aan
dringen op vlugger afwerking der plannen.
De heer Mr. Buiskool zeide, dat als de hegrootings
commissie een seintje had gegeven aan de stichtings
commissie de laatste gaarne inlichtingen zou geven.
De commissie heeft met B. en W. ook gesproken
over plannen, cijfers e.d. In comité wilde spr. gaar
ne hierover spreken.
De raad ging hierna in comité.
Na heropening werd de betrokken post verlaagd
van f360 op f180. In ontvangst werd f30 geraamd.
Schoolgeld.
De meerderheid der commissie wil voor schoolgeld
heffing den inkomen-norm van f 1000.— op f 800 bren
gen, terwijl B. en W. er op wijzen dat de inkomen-
grens van f 1000 ook bestaat voor het voorbereidend
lager onderwijs.
De heer Van Nuland zeide, dat dit voorstel werd
gedaan met het oog op de groote moeilijkheden waar
mede de menschen reeds te kampen hebben met de
lage inkomens. De minderheid van de commissie, de
heer Schoorl, ging met B. en W. mee; het komt voor
dat menschen met een groot vermogen, die geen
inkomen hebben gehad, vrij gesteld werden van
schoolgeld betalen, terwijl een arbeider die f1000 ver
diende, betalen moest. Spr. noemde een voorbeeld
dat iemand, die zijn kinderen per auto naar school
bracht, geen schoolgeld moest betalen. De levens
standaard is ook verlaagd, daarom is het ook gewet
tigd.
De heer Orsel was het met de meerderheid eens.
De heer Stam vond het ook niet goed, dat men
schen die kunnen betalen, niet betalen moeten, ter
wijl degenen, die niet kunnen, wel betalen moeten.
Het voorstel van B. en W. werd met 6 tegen vier
stemmen venvorpen. Vóór stemden de heeren Buis
kool Blaauboer, De Vries en Schoorl.
Subsidie R.K. Bewaarschool.
De commissie wil de subsidie R.K. bewaarschool
weer op f 100 bepalen, dus met f 50 verhoogen. On
billijk wordt geacht dat de subsidie van het R.K. ver
volgonderwijs is geschrapt.
B. en W. wijzen op de mindere belangstelling voor
dit onderwijs en oordeelen dat er geen sprake is van
dupeeren van het R.K. schoolbestuur.
De heer Van Nuland lichtte het standpunt van de
commissie toe. Het had spr. wel gefrappeerd, dat B.
en W. met dit voorstel waren gekomen, daar de open
bare bewaarschool de gemeente f3S00 kost.
Het v-corstel der commissie werd aangenomen met
de beide Wethouders tegen.
Hierbij werd ook het verzoek van Volksonderwijs
behandeld om wederinvoering vervolgonderwijs Open
bare Lag. School.
Aan het vervolgonderwijs hebben voldoende leer
lingen deelgenomen, werd o m. door Voorzitter me
degedeeld.
De heer Van Nuland merkte op, dat dit niet
strookt met hot antwoord aan den heer Orsel dat er
onvoldoende leerlingen waren. Dat was bij den r.k.
cursus niet het geval. De cursus is echter doorgegaan
Het schoolbestuur was gedupeerd, doordat geen sub
sidie was verleend. Daarom wordt het voorstel ge
daan. Thans volgen 12 leerlingen den cursus.
Voorzitter geloofde niet te hebben gezegd, dat er
te weinig leerlingen waren, doch dat er in het ver
loop niet goeneg zouden zijn.
De heer Orsel was van oordeel, dat de cursussen
vervolgonderwijs zooveel mogelijk zouden moeten
worden gegeven.
De heer De Vries zeide, dat er van zeer weinig
animo kan worden gesproken als men het aantal
leerlingen in aanmerking neemt. In verband met de
kosten hadden B. en W. gedacht geen subsidie te
verleenen.
De heer Mr. Buiskool merkte op, dat de getallen
10 en 16 van verleden jaar zijn. Het heeft nu geen
doel meer, het te behandelen. Spr. zou willen dat
dergelijke verzoeken eerder werden ingediend en be
handeld. De cursus der R.K. is evengoed doorge
gaan, allicht in de hoop dat er nog subsidie zou ko
men. Spr. kan wel meegaan met het subsidie van
f 128 voor den r.k. cursus. Over de openb. school
behoeft niet te worden gesproken, daar is dit jaar
geen cursus.
De heer Mr. Buiskool zou willen vaststellen, dat
Volksonderwijs een voldoende aantal leerlingen ziet
te krijgen. Dan kan worden beoordeeld, of een sub
sidie kan worden verleend. Voor nu heeft het geen
zin. Het aantal leerlingen moet hooger zijn. 16 en
10 is te weinig.
B. en W. zullen dit onderzoeken, werd door den
Voorzitter toegezegd.
De heer Van Nuland dacht, dat het r.k. schoolbe
stuur gedupeerd werd. De heer Buiskool was het
daarmee niet eens. Als de cursus goed verloopt,
krijgt men subsidie.
Het subsidie van f 128 werd beschikbaar gesteld.
De heer Van Nuland maakte den Voorzitter een
compliment namens de commissie, wat deze voor de
huurverlaging van het gebouw der Huishoudschool
gedaan heeft.
Voorzitter vond het absurd, dat f2000 huur wordt
gevraagd.
De heer Orsel was ook van oordeel, dat de huur
ee hoog is.
B. en W. zullen zich wenden tot den heer Nobel,
desnoods tot den minister van onderwijs, om verla
ging te krijgen.
Op voorstel van den heer Buiskool werd de post
voor uitsteken van vlaggen op f30 bepaald.
Kosten Ziekenhnisverpleging.
In verband met meerdere werkgelegenheid in de
gemeente en aan de hand van de uitgaven in vorige
jaren, stelt de commissie voor de post kosten zieken-
huisverpleging op f7250 in plaats van op f7500 te
stellen.
De Voorzitter waarschuwt tegen een dergelijk be
sluit en vindt het beter B. en VV. vrij te laten.
De heer Schoorl verdedigt ook hetstandpunt van
de commissie, er op wijzende dat verhooging van
dergelijke posten onherroepelijk tot oorzaak hebben
verhooging van belastingposten.
De Voorzitter zegt dat de bevolking onzer gemeente
zich uitbreidt, eventueel niet met finantieel krachtige
menschen en hoe langer hoe meer menschen bedan
ken voor de fondsen.
De heer De Vries acht het hoogst gevaarlijk de spe
ling kleiner te maken.
De heer Blaauboer merkt ook op dat hoé langer
de crisis voortschrijdt, hoe armer de bevolking wordt
en de doktoren weten dan ook wel dat het aantal
fondsleden steeds daalt.
De heer Schoorl wijst daarentegen op de moeilijk
heden voor de burgerij om de belasting op te bren
gen.
Met 7 tegen 3 stemmen, die van de heeren Blaau
boer, De Veer en De Vries wordt het voorstel van de
commissie om den post met f250 te verlagen, aan
genomen.
Het budgetrecht.
De heer Van Nuland heeft straks van den heer De
Vries gehoord dat deze het budgetrecht van den Raad
onaangetast wil laten. Spr. geeft toe dat B. en W.
niet alles in hun macht hebben, maar de commissie
zal toch graag zien dat als ramingsposten werden
overschreden, de Raad tijdig op de hoogte wordt ge
bracht. Spr. wijst op den post kosten werkverschaffing
f 4510, waarvan afgaat f 1000 voor de baggerregcling,
zoodat overblijft f3510, en op welken post blijkt uit
gegeven f 18872.33, dus f 15000 meer dan geraamd.
De Voorzitter zegt dat B. en W. den Raad mede-
deeling zullen doen, maar voor werkverschaffing of
kosten ziekenhuisverpleging, kan de Raad er toch
niet aan doen.
De heer Van Nuland informeert hoe het staat met
de Halersloot.
De Voorzitter deelt mede, dat B. en W. zich weer
tot Ged. Staten hebben gewend met het verzoek een
beslissing t.a.v. de houding van het polderbestuur te
willen nemen.
De heer Van Nuland vraagt of het niet beter ware,
zich tot het polderbestuur te wenden.
De Voorzitter wil er in 't openbaar maar niets
over zeggen.
De toeslag op de loonen in de werk
verschaffing.
De heer De Veer merkt op dat de Schager arbeiders
die in de Wieringermeor in de werkverschaffing zijn
geplaatst, een toeslag op hun loon genieten van 2
cent. De arbeiders uit omliggende gemeenten genieten
die toeslag niot en spr. vindt het in principe onjuist
de Schager arbeiders dan wel hebben.
De heer De Vries vindt dat voor de Schager ar
beiders juist gelukkig dat ze een toeslag krijgen.
De heer Dc Veer is het daar mee eens en zegt dat
het gemiddelde loon in Augustus was 29 cent, in Sep
tember 29.7 cent cn ir October 29.9 cent. Het principe
vindt spr. niet juist en daarom zou hij den toeslag
van 2cent willen laten vervallen; dat zal een bespa
ring geven van f1000 en daarvoor in plaats zou spr.
dan de post armenzorg met f 1000 willen verhoogen.
De Voorzitter raadt dit af. Er is steeds gezegd en
spr. erkent het dat de loonen in de werkverschaffing
laag zijn, op verhooging van steunnormen wordt
aangedrongen en de menschen kunnen er bijna niet
van leven.
De heer Van Nuland zegt dat de commissie dit in
volle vertrouwen aan B. en W. wil overlaten.
De heer Bakker oordeelt dat de toeslag gerecht
vaardigd is, omdat de Schager arbeiders in veel duur
dere woningen wonen dan de arbeiders in de omge
ving.
In tegenstelling met het oordeel van de commissie
achten B. en W. de raming der kosten voor de werk
verschaffing niet te hoog. De belangrijke verhooging
van opcenten op de hoofdsom der personeele belas
ting wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de in
stelling van het vvorkloosheidssubsidiefonds.
De post blijft onveranderd.
De heer Van Nuland bepleit het geven van f40
subsidie voor malariabestrijding.
De heer Bakker meent, dat er door de bevolking
zelf weinig van bestrijding terecht komt en wil de
bestrijding niet aan liet particuliere initiatief over
laten.
De beer Van Nuland licht toe, dat het geen parti
culier zaakje is.
Tot stemming overgaande, wordt het voorstel van
de meerderheid der hegrootingscommissie om f40
subsidie te verleenen, aangenomen met 64 stem
men; tegen stemden de heeren Bakker, Mr. Buis
kool» Blaauboer en De Vries.
B. en W. vereenigen zich met het idéé van de be-
grootingscommissie om de maximale belasting, elek
triciteitsbedrijf met f 625 te verlagen en de retributie
aan de gemeente op f 14500 te brengen.
Het verminderde gasverbruik.
In verband met den teruggang van het gasver
bruik, stelt de commissie voor een progressief-
systeem in te voeren, toegepast op het maand verbruik
ZÏj heeft daarbij het verbruik aan gemengd gas en
muntgas 1933 ingedeeld in „maandafnamen" en daar
bij alle maandafnamen gesplitst in: verbruik 115
M3., verbruik daarboven 16—30 M3. cn verbruik bo
ven 30 M3. en wil dan het volgend tarief zoowel voor
gemengd gas als voor muntgas: verbruik in een
maand 1—15 M3. 11 cent, 16—30 M3. 10 cent, boven
30 M3. 8 cent. De retributie wil ze inplaats van op
f 3500 op f 1750 stellen.
B. en W. kunnen .zich vereenigen met een degres*
siëf-systeem, maar om het aan het gestelde doel te
doen beantwoorden, achten zij het gewenscht de gas-
prijzen per maandverbruik als volgt vast te stellen:
eerste 15 M3. 11 cent, van 16—30 M3. 10 cent, boven
de 30 M3. 7 cent per M3. Dezo regeling op papier geeft
een grooter nadeelig verschil van ruim f 800 en ..zal
dus de recognitie niet hooger kunnen worden bere
kend dan f 1000, waar tegenover staat dat mag wor
den verwacht, dat bij deze regeling het gas de con
currentie met petroleum het hoofd zal kunnen bieden.
De minderheid van B. en W. wil het tarief bepalen
op respectievelijk 11, 10 cn 9 cent en voor het meer
der gebruik per maand dan het gemiddeld maand
verbruik in 1933 5 cent per M3. De recognitie zou dan.
op f2550 bepaald kunnen worden. Bij toepassing van
dit tai'ief verwacht zij vergrooting van dc afzetmoge
lijkheden voor het gasbedrijf, b.v. door plaatsing van
gaskachels, geysers en afschaffing petrolcumtoesteL
len.
De heer Van Nuland constateert, dat B. en W. niet
ingaan op do opmerking van de commissie, over do
hoogero opbrengst van cokes en teer en op de wen-
schelijkheid dat het bedrijf zich voor het geheelo
jaar 1935 van kolen voorziet. De commissia
neemt dus aan, dat B. en W. het met die opmerking
gen eens zijn. Wat de tariefregeling betreft, merkt
spr. op, dat aan een vastrechtregeling, zooals door
den heer Blaauboer wordt bepleit, veel administra
tie is verbonden en de commissie kan op dat oogen-
sehijnlijk aanlokkelijke voorstel niet ingaan.
Het door de meerderheid van B. en W. genoemde
5-centstarief bestaat reeds (voor verwarmingsgasi.
Wat nu de voorstellen van de meerderheid van B.
en W. en van de commissie betreft, de commissie
weet niet welk tarief het best zal werken. Maar het
voorstel van de meerderheid van B. en W. zou het
bedrijf f2500 kosten, een te groot bedrag voor het
bedrijf. Als het door de commissie voorgestelde ta
rief niet genoeg animeert, dan zal de raad in de toe
komst met een nog gunstiger tarief moeten komen
en als dan tenslotte ook het voorstel van de meer
derheid van B. en W. onvoldoende animeert, dan, ja
dan wordt het voor het bedrijf niet catastrophaal,
maar wordt het bedenkelijk.
De heer M. Buiskool heeft becijferd, dat bij toe
passing van het voorstel van de meerderheid van
B. en W. spr. over een maand een voordeel zou
hebben van f2, bij dat van de minderheid f2.06 en
bij dat van de commissie f 1.69. Een belangrijk voor
deel dus voor spr., maar ook een belangrijke min
dere ontvangst voor het bedrijf. Spr. heeft nage
gaan, dat bij een tariefregeling van respectievelijk
11, 10 en 9 cent het voordeel in één maand zou zijn
f 1.38 en spr. acht dat voordeel ruim voldoende.
De heer Schoorl wijst er op dat bij toepassing van
het tarief door de minderheid van B. en W.' voorge
steld, de gasprijs voor den grootgebruiker te hoog
blijkt en spr. vreest dus klantenverlies. Aan de vast
rechtregeling kleeft het groote bezwaar, dat zij die in
1933 het bedrijf in den steek hebben gelaten, nu het
meest iullen profiteeren van een dergelijke vastrecht
tarief, terwijl de trouwe klanten gestraft worden met
een gasprijs van 9 cent. Spr. zegt gestraft, want uit da
gegevens in de groote pers is wel duidelijk gebleken
dat 9 cent tegenwoordig als gasprijs te hoog is. Spr.
zou het onzakelijk achten trouwe klanten hooge prij
zen te laten betalen en een dergelijke regeling zou
dan ook bij de grootere gebruikers ontstemming ver-
wekkon. Voor het gebruik van gaskachels, geysers,
enz., kan reeds verwarmingsgas tegen 5 cent worden
betrokken en spr. noemt dan ook dat motief gelijk
waardeloos. De meerderheid van B. en W. wil nog
verder gaan dan de commissie, maar spr. vraagt niet
of dit wel noodig is. Spr. wijst er op dat volgens het
tarief dat de commissie voorstelt, het voordeel voor
den verbruiker reeds aanzienlijk is. Spr. noemt daar
verschillende voorbeelden van, B.v. bij een gemiddeld
maandverbruik van 45 M3. een voordeel van f 12.60
per jaar, 50 M3. f 15 voordeel per jaar, 75 M3. f27
voordeel per jaar, 100 M3. f39 voordeel per jaar enz.
Een verder gaand voorstel dan de commissie voor
stelt acht zij niet noodig en spr. noodigt den Raad
uit op het voorstel van de commissie in tc gaan. Ook
het door den heer Mr. Buiskool genoemde tarief heeft
het bezwaar dat het gas te duur blijft.
De heer De Vries meende, dat de commissie en
B. en W. niet ver van elkaar afstaan. B. en W. had
den legio gevallen geconstateerd met een gasver
bruik van 30 M3. Om de petroleumtoestellen te be-
concurreeren is de meerderheid tot het voorstel ge
komen voor het meerdere gebruik dan 30 M3.
Het gasverbruik zal door het voorstel worden ver
hoogd. Men moet niet schromen, drastische maatre
gelen te nemen.
De heer Blaauboer wilde het de menschen, die tot
petroleum zijn overgegaan, gemaakelijk maken, te
rug te keeren tot het gasbedrijf. Het eenige middel
is het verbruik boven hot gemiddelde van 1932 voor
vijf cent te leveren. De weggeloopen klanten moeten
terug.
De heer Van Nuland waarschuwde er voor de
grootgebruikers te benadeelen. Dat zou tenslotte nog
ten nadeele kunnen zijn van de kleine gebruikers.
De heer Stam gevoelde voor het voorstel van de
meerderheid van B. en W. Ook de heer Orsel kan
zich daarmee vereenigen. Zou de waarborgsom va*
f2.50 voor muntgasmeters niet kunnen worden op
geheven?
De heer Schoorl vestigde er de aandacht op, dat
als het voorstel van B. en W. werd aangenomen, de
opcenten op de personeele belasting zouden moeten
worden verhoogd.
Wethouder De Vries zeide, dat ook de gasfabriek
zwaar weegt. De door B. en W. gestelde regeling zal
doeltreffender zijn dan het commissievoorstel. Ver
der heeft men nog de consequentie van een tweede
geldophaler.
De heer Schoorl zeide, dat de kleine man geen
voordeel heeft van don lagen prijs, terwijl hij wel
mee moet betalen aan het nadeel der verhoogde per
soneele belasting.
Het voorstel van de meerderheid van B. en W.
wordt verworpen met 7 tegen 3 stemmen. Voor de
heeren Stam, De Veer en De Vries.
Het voorstel van de commissie wordt vervolgens
aangenomen, met alleen de heer Blaauboer tegen.
Hierna wordt de vergadering geschorst tot Maan
dagavond half 8 uur.