Een dorp in miniatuur
Toch gereden op de Schager Ijsbaan
DE IN DE PIJP.
Dinsdag 12 Februari 1935.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9657
Vertraging in het treinverkeer richting
Haarlem.
ZAL DE STRATOSFEER EINDELIJK
VEROVERD WORDEN?
Een misplaatste „grap" ter zee.
TWEE AUTO-ONGELUKKEN TE ALPHEN.
De Eskimo's sterven niet uit.
De ontploffing in de Woolly-mijn.
werden naar het ziekenhuis vervoerd. Hun
toestand is niet zorgwekkend.
Volgens ooggetuigen treft de bestuurster, die met
een gang van ongeveer 15 K.M. reed, niet de minste
schuld.
Het tweede ongeval had plaats op den Steekter-
weg. De 5-jarige Corrie Griffioen stak, nadat zij aan
den kant van den weg gewacht had. tot drie auto's
gepasseerd waren, zonder verder uit te kijken, den
weg over, met het gevolg dat zij werd gegrepen door
een uit de tegenovergestelde richting komende auto,
bestuurd door den heer W. J. Verduyn uit Leiden
Het kind werd een twintigtal meters meegesleurd.
Zij werd aan hoofd en armen gewond. Haar toestand
is echter niet ernstig.
Rijtuig op het Stationseiland uit de rails
geloopen.
Amsterdam: Gistermorgen te omstreeks ze
ven uur is op het Stationseiland van een rangeeren
den trein een rijtuig ontspoord. Het rijtuig, dat niet
gekanteld is, staat naast de rails en was te kwart
over tien nog niet in het spoor teruggebracht.
Daar het ongeval plaats had op een van de toe
gangssporen, ontstond vertraging in den treinenloop.
Het treinverkeer in de richting Haarlem moest over
één toegangsweg plaats hebben, hetgeen stagnatie in
het treinverkeer tengevolge heeft. Deze vertraging
bedroeg evenwel nog geen uur.
De schade tengevolge van de ontsporing is gering.
POLITIE-AGENTEN LEEREN ITALIAANSCH.
Brisbane. In verband met het groote aantal
Italianen, die tegenwoordig in North Queensland
wonen, hebben de politie-agcnten te Brisbane op
dracht gekregen. Italiaansch te leeren. In de poli-
tiegebouwen zullen speciale cursussen worden ge
geven. De commissaris heeft verklaard, dat het al
lang als een gebrek is gevoeld, dat de politie geen
Italiaansch sprak of verstond, terwijl de Italiaan-
sche bevolking van de streek zoo talrijk is.
De heer J. Bankert te Barsingerhorn, dui-
venliefhebber en tegelijk een eminent knut
selaar, zooals uit het onderstaande zal blij
ken, wenscht, naar het schijnt, z'n dorp te
kunnen „overzien". Dit bereikt hij wel op
een buitengewoon aardige manier. De heer
Bankert nl. bou.vt het geheele dorp na; in
zakformaat, zouden we willen zeggen.
Reeds zijn onder zijn handige vingers ver
scheidene gebouwen verrezen. Eerst zijn
daar het gemeentehuis, een oude boerderij
en een oude watermolen, resp. dateerende
uit de 15e, de 16e en de 17e eeuw. Verder het
café, de kerk, een schilderswerkplaats en
nog eenige woningen; in totaal 12 stuks.
En stuk voor stuk zijn ze een natuurge
trouwe nabootsing van het origineel. Het is
dan ook begrijpelijk, dat dit miniatuur-dorp
in wording groote bewondering trekt en
misschien dat nog eens op een huisvlijtten-
toonstelling een grootere schare dit werk
kan bewonderen. Dat verdient het ten volle.
Tot nu toe heeft de heer Bankert zijn dui
ven er in gehuisvest.
Per vliegmachine door de stratosfeer.
DE PLANNEN VAN JAMES MOLLISON.
De bekende vlieger J. A. Mollison houdt zich
sinds eenigen tijd ernstig bezig met de bestudeering
van de mogelijkheid eener stratosfeer-vliegverbin-
ding tusschen Europa en Amerika.
Mollison, die,
hoewel met wei
nig succes, heeft
deelgenomen aan
de beroemde Lon-
den-Melbourne-
race, gaat bij zijn
studie uit van de
experimenten, die
de bekende we
reldvlieger Wiley
Post reeds ten
aanzien van hoog-
evluchten heeft
ondernomen. Wel
is waar zijn de
stratosfeervluch-
ten van Wiley
Post, wiens eigen
aardig „stratos-
feerpak" door de JOHN. MOLLISON.
afbeeldingen in kranten en tijdschriften wel over
de geheele wereld bekendheid heeft gekregen, tot
dusver nog met weinig succes bekroond, doch Post
geeft den moed nog geenszins op, want al zijn er nu
vluchten met vrije ballons in de stratosfeer ge
slaagd, met een vliegtuig in die hooge regionen,
waar men de normale vliegsnelheid bij gelijke
motorkracht tot het dubbele of zelfs driedubbele
kan opvoeren, dat is nog een heel andere kwestie,
waar nog heel wat meer bij komt kijken.
In theorie is het probleem van de stratosfeer-
vlucht, zooals men weet, reeds lang opgelost.
Het staat vast, dat het mogelijk is, in een motor
een compressor in te bouwen, die ook bij den laag-
sten luchtdruk den carburateur voldoende zuurstof
voor het aandrijven van den motor toevoert. Ook
is het mogelijk, een vliegtuig te voor/ien van ca
bines, die zóó luchtdicht zijn, dat de passagiers op
groote hoogten in het geheel geen hinder ondervin
den van de luchtverdunning. In theorie is dus alles
in orde, doch in de praktijk is men met dit alles nog
niet zoo heel ver gekomen!
Intusschen, de Mollisons hebben reeds te veel
staaltjes van hun energie te zien gegeven, zij heb
ben waarschijnlijk wel machtige financieele steun
achter zich, want stratosfeerexperimenten kosten
geld dan dat men de nieuwe plannen van het
vliegende echtpaar niet met de noodige aandacht
zou volgen.
Vluchten met vrije ballons in de stratosfeer zijn
tot dusver uitsluitend ten dienste van het onderzoek
der cosmische stralen uitgevoerd. De vliegers, die
zich met het probleem van de stratosfeervlucht be'
zighouden, beoogen hiermede echter geen weten
schappelijk, doch uitsluitend een verkeerstechnisch
doel. Zij willen met motoren van normale capaci
teit hoogere snelheden bereiken dan in de lagere
luchtlagen ooit mogelijk zou zijn. Welke enorme
snelheden in de stratosfeer bereikt: kunnen worden,
kan blijken uit de volgende tabel, die uitgaat van
een normaal vliegtuig met 450 p.k. motor. Een der
gelijk vliegtuig heeft dicht boven den waterspiegel
een snelheid van ca. 30 k.m. per uur. Op een hoog
te van 3000 m. haalt het al 30 tot 40 k.m. per uur,
zonder dat het een druppel meer benzine gebruikt.
Op 7000 m.'vliegt het toestel 400 k.m. per uur, 10.000
m. 460 k.m. per uur, op 13000 m. ca. 500 k.m. per
uur, op een hoogte van 20.000 m. haalt het vliegtuig
reeds meer dan 700 k.m. per. uur, een snelheid dus
die tot dusver slechts gemaakt is door de toestellen
die speciaal gebouwd worden ter deelneming aan
de wedstrijden om den Schneidercup.
Ter overbrugging van korte afstanden, hebben da
stratosfeervluchten natuurlijk geen zin, want met de
technische middelen die althans voor het oogenbïik
ter beschikking staan, zou met het bereiken van die
ontzaglijke hoogten ongeveer evenveel tijd gemoeid
zijn, als men daarna door de verhoogde snelheid zou
winnen. Een economische stratosfeervlucht zal
slechts mogelijk zijn over een afstand van minstens
1000 k.m.
Londen. De kruiser „Australia" met den
hertog van Gloucester aan boord, is vermoedelijk
het slachtoffer van een misplaatste grap geworden.
Zaterdag meldde de kleine Amerikaansche schoener
„Seth Parker", dat hij zich nabij Tahiti bij ruwe zee
in ernstig gevaar bevond. De „Australia" wijzigde
onmiddellijk haar koers en begaf zich met spoed
naar de aangegeven plaats. Toen de kruiser Zon
dag vroeg den schoener bereikte bleek, dat aan
boord van den schoener alles in den besten staat
verkeerde. Noch de zeilen, noch de reddingsbooten,
noch eenig ander deel van het schip toonden een
spoor van beschadiging. De kapitein van den schoe
ner seinde het volgende radiogram: „Wij wenschen
den hertog van Gloucester te huldigen en kapitein
en officieren en bemanning van de „Australia" voor
hun vriendelijkheid en hulp te danken. Wij zijn
thans all right en hun hulp is niet langer noodig.
Hun aankomst heeft als die van een dokter gewerkt:
De moeilijkheden waren kort voor hun aankomst
voorbij."
Aangezien de schoener regelmatig reportages over
zijn avontuur aan de Amerikaansche radio-omroep
levert, koestert men aan boord' van de „Australia"
de verdenking, dat. het in nood verkeeren van het
schip slechts een truc was om het Amerikaansche
publiek een dramatische reportage te kunnen geven
over de ontmoeting met den kruiser met den En-
gelschcn koningszoon aan boord. ITet eerste door de
„Australia" opgevangen bericht over de nood waar
in de „Seth Parker" verkeerde, was geen S.O.S.-
bericht., aangezien de schoener zich daardoor aan een
strafbare handeling zou hebben schuldig gemaakt en
tot betaling van schade-vergoeding zou zijn ver
plicht.
De ijsbanen treffen het dit jaar al bijzon
der slecht en het ligt voor de hand, dat de
Schager ijsbaan, die nog altijd officieel ge
opend moet worden en waarvoor in de eer
ste plaats toch wel ijs noodig is de Scha
ger Ijsbaan dan maakt daarop natuurlijk
geen uitzondering.
Reeds weken kijkt het ijverige bestuur
dag in dag uit met volle belangstelling naar
de weerberichten om telkens tot de ontdek
king te komen, dat het koning Winter nog
niet heeft behaagd de temperatuur een flink
eindje te doen dalen.
Totdat Zaterdag de harten opnieuw
begonnen te popelen en voorwaar, Zondag
morgen lag de baan met een uitgestrekte
ijsvloer bedekt.
Waar het wachten al zóólang geduurd
had, behoefde het geen verwondering te
Drie kleine meisjes het
slachtoffer.
Alphen a. d. Rijn. Tengevolge van het onvoor
zichtig oversteken van den rijweg zijn drie meisjes
slachtoffer geworden van een tweetal aanrijdingen,
die hier plaats hadden.
Het eerste ongeval gebeurde, in de Hooft-
straat. De studente, mej. W. M. van Wermes-
kerken, die niet in het bezit van een rijbe
wijs was, reed daar onder toezicht van haar
vader, dr. W. van Wermeskerken, met een
zeer matige vaart. Plotseling kwamen van
achter een stilstaande auto de twee doch
tertjes van den heer L. v. Ooster, Jannetje
en Pietje te voorschijn. Hoewel de bestuur
ster onmiddellijk remde, was een aanrijding
niet te voorkomen. Beide meisjes kwamen
onder den wagen terecht. Nadat de auto was
opgetild, gelukte het eerst de meisjes te be
vrijden. De kinderen hadden op 't geheele
lichaam verwondingen bekomen. De ge
zichtjes waren onherkenbaar door de schaaf
wonden. Dr. v. Wermeskerken verleende de
eerste geneeskundige hulp. De kinderen
wekken, dat het bestuur bezweek de baan
officieus openstelde en dat die zelfde gladde
vloer weldra bevolkt was, al bleek reeds
spoedig, dat de stevigheid wel wat te wen
schen overliet.
Dat zal ook wel mee een van de oorzaken
geweest zijn, dat men vooralsnog met de
officieele opening wat gewacht heeft. En
deze vooruitziende blik van het bestuur
bleek alleszins gerechtvaardigd, want op
bet oogenbïik, dat we dit neerschrijven,
schijnt het zonnetje lustig door de vensters
en is er van eenig winterweer niets meer te
bespeuren.
Laten we voor de liefhebbers hopen, dat
ze de schaatsen, die ze misschien reeds in
stilte te voorschijn hebben gehaald, niet
weer voor goed met weemoed behoeven op
te bergen.
VERZET TEGEN VERHOOGDE BENZINE
BELASTING IN DEN STAAT NEW-YORK.
Al b a n y. Een voorstel van den gouverneur van
den staat New York om de benzine-belasting te ver-
hoogen van 3 op 4 dollar-cent per gallon, als middel
tot bestrijding van het tekort der staatsfinanciën van
74 millioen dollar, stuitte op hevig verzet in de wet
gevende vergadering. Vooral de Republikeinen ver
zetten zich tegen deze belastingverhooging, waar
door de 2 millioen automobilisten in den staat New-
York gedupeerd zouden worden. Morgen komt het
voorstel in stemming.
NuiuP.
HET IJS OP HET IJSSELMEER.
Schellingwoude. Vanaf Marken tot aan
den hoek van het Buiten-IJ, meldden binnenkomen
de schepen ijs, dat op sommige plaatsen reeds 5 c.M.
dik is. Uitvarende schepen zijn gistermorgen reeds
teruggekeerd, daar zij last hadden van het ijs en de
mist.
Ook het Buiten-IJ is hier en daar met een laag
papperig ijs bedekt.
De gezondheidstoestand zeer verbeterd.
Ottawa: Tot voor kort vreesde men, dat de Es
kimo's zouden uitsterven en dat het geheele ras van
den aardbodem zou verdwijnen. Volgens een rapport
van het departement van binnenlandsclie zaken, dat
dezer dagen is gepubliceerd, is er thans echter reden
om te gelooven, dat aan het uitstervingsproces een
einde is gekomen. Over een afstand van duizenden
mijlen brengen de geneeskundigen in dienst van de
regeering hun geneeskunst naar de door de Eskimo's
bewoonde streken. Daarbij wordt gebruik gemaakt
van alle verkeersmiddelen, van het vliegtuig tot de
hondenslee toe.
Vroeger was de aankomst van de eerste walvisch-
vaarders of vrachtschepen elk seizoen het sein voor
het uitbreken van verkoudheids- en influenza-epide-
mies, waarvoor de Eskimo's zeer bevattelijk zijn. De
geneeskundige diensten in het Noorden doen thans al
het mogelijke om bij de aankomst der eerste schepen
de verspreiding der ziekten tegen te gaan. Er zijn ver
beteringen gebracht in de methoden van kindervoe
ding. Bovendien wordt den Eskimo's geleerd, zich
niet te zeer aan te passen bij het voedsel der blanken.
Dit alles heeft volgens het genoemde rapport tot re
sultaat gehad, dat de gezondheidstoestand bij de Es
kimo's veel verbeterd is.
Bij de Ontploffing in de Woolly-mijn nabij Barnsley
werden in totaal 10 personen gewond, o.a. de direc
teur-generaal, een directeur, een inspecteur en een
andere ambtenaar van de onderneming, die aanwezig
waren bij de werkzaamheden tot opening van 'n ge
deelte van de mijn, dat in November 'j.1. wegens brand
luchtdicht was afgesloten. Het was de bedoeling de
werkzaamheden in dit gedeelte te doen hervatten.
De verwondingen der slachtoffers zijn veroorzaakt
door een geweldige steekvlam, die bij het omver ha
len van den afsluitmuur naar buiten sloeg.
Bij het bekend worden van het ongeluk spoedden
vele mijnwerkers zich in hun Zondagsche kleeren
naar de mijn om te helpen bij het reddingswerk, dat
zeer moeilijk was, aangezien de plaats van het onge
val ver van den ingang der mijn verwijderd was.
/AAAR....
Douwe Egberts Echte Eriesche +ieeren-Baai en
Baai-Tabak Melange van rij pe tabakken.