Een dorp in miniatuur Toch gereden op de Schager Ijsbaan DE IN DE PIJP. Dinsdag 12 Februari 1935. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9657 Vertraging in het treinverkeer richting Haarlem. ZAL DE STRATOSFEER EINDELIJK VEROVERD WORDEN? Een misplaatste „grap" ter zee. TWEE AUTO-ONGELUKKEN TE ALPHEN. De Eskimo's sterven niet uit. De ontploffing in de Woolly-mijn. werden naar het ziekenhuis vervoerd. Hun toestand is niet zorgwekkend. Volgens ooggetuigen treft de bestuurster, die met een gang van ongeveer 15 K.M. reed, niet de minste schuld. Het tweede ongeval had plaats op den Steekter- weg. De 5-jarige Corrie Griffioen stak, nadat zij aan den kant van den weg gewacht had. tot drie auto's gepasseerd waren, zonder verder uit te kijken, den weg over, met het gevolg dat zij werd gegrepen door een uit de tegenovergestelde richting komende auto, bestuurd door den heer W. J. Verduyn uit Leiden Het kind werd een twintigtal meters meegesleurd. Zij werd aan hoofd en armen gewond. Haar toestand is echter niet ernstig. Rijtuig op het Stationseiland uit de rails geloopen. Amsterdam: Gistermorgen te omstreeks ze ven uur is op het Stationseiland van een rangeeren den trein een rijtuig ontspoord. Het rijtuig, dat niet gekanteld is, staat naast de rails en was te kwart over tien nog niet in het spoor teruggebracht. Daar het ongeval plaats had op een van de toe gangssporen, ontstond vertraging in den treinenloop. Het treinverkeer in de richting Haarlem moest over één toegangsweg plaats hebben, hetgeen stagnatie in het treinverkeer tengevolge heeft. Deze vertraging bedroeg evenwel nog geen uur. De schade tengevolge van de ontsporing is gering. POLITIE-AGENTEN LEEREN ITALIAANSCH. Brisbane. In verband met het groote aantal Italianen, die tegenwoordig in North Queensland wonen, hebben de politie-agcnten te Brisbane op dracht gekregen. Italiaansch te leeren. In de poli- tiegebouwen zullen speciale cursussen worden ge geven. De commissaris heeft verklaard, dat het al lang als een gebrek is gevoeld, dat de politie geen Italiaansch sprak of verstond, terwijl de Italiaan- sche bevolking van de streek zoo talrijk is. De heer J. Bankert te Barsingerhorn, dui- venliefhebber en tegelijk een eminent knut selaar, zooals uit het onderstaande zal blij ken, wenscht, naar het schijnt, z'n dorp te kunnen „overzien". Dit bereikt hij wel op een buitengewoon aardige manier. De heer Bankert nl. bou.vt het geheele dorp na; in zakformaat, zouden we willen zeggen. Reeds zijn onder zijn handige vingers ver scheidene gebouwen verrezen. Eerst zijn daar het gemeentehuis, een oude boerderij en een oude watermolen, resp. dateerende uit de 15e, de 16e en de 17e eeuw. Verder het café, de kerk, een schilderswerkplaats en nog eenige woningen; in totaal 12 stuks. En stuk voor stuk zijn ze een natuurge trouwe nabootsing van het origineel. Het is dan ook begrijpelijk, dat dit miniatuur-dorp in wording groote bewondering trekt en misschien dat nog eens op een huisvlijtten- toonstelling een grootere schare dit werk kan bewonderen. Dat verdient het ten volle. Tot nu toe heeft de heer Bankert zijn dui ven er in gehuisvest. Per vliegmachine door de stratosfeer. DE PLANNEN VAN JAMES MOLLISON. De bekende vlieger J. A. Mollison houdt zich sinds eenigen tijd ernstig bezig met de bestudeering van de mogelijkheid eener stratosfeer-vliegverbin- ding tusschen Europa en Amerika. Mollison, die, hoewel met wei nig succes, heeft deelgenomen aan de beroemde Lon- den-Melbourne- race, gaat bij zijn studie uit van de experimenten, die de bekende we reldvlieger Wiley Post reeds ten aanzien van hoog- evluchten heeft ondernomen. Wel is waar zijn de stratosfeervluch- ten van Wiley Post, wiens eigen aardig „stratos- feerpak" door de JOHN. MOLLISON. afbeeldingen in kranten en tijdschriften wel over de geheele wereld bekendheid heeft gekregen, tot dusver nog met weinig succes bekroond, doch Post geeft den moed nog geenszins op, want al zijn er nu vluchten met vrije ballons in de stratosfeer ge slaagd, met een vliegtuig in die hooge regionen, waar men de normale vliegsnelheid bij gelijke motorkracht tot het dubbele of zelfs driedubbele kan opvoeren, dat is nog een heel andere kwestie, waar nog heel wat meer bij komt kijken. In theorie is het probleem van de stratosfeer- vlucht, zooals men weet, reeds lang opgelost. Het staat vast, dat het mogelijk is, in een motor een compressor in te bouwen, die ook bij den laag- sten luchtdruk den carburateur voldoende zuurstof voor het aandrijven van den motor toevoert. Ook is het mogelijk, een vliegtuig te voor/ien van ca bines, die zóó luchtdicht zijn, dat de passagiers op groote hoogten in het geheel geen hinder ondervin den van de luchtverdunning. In theorie is dus alles in orde, doch in de praktijk is men met dit alles nog niet zoo heel ver gekomen! Intusschen, de Mollisons hebben reeds te veel staaltjes van hun energie te zien gegeven, zij heb ben waarschijnlijk wel machtige financieele steun achter zich, want stratosfeerexperimenten kosten geld dan dat men de nieuwe plannen van het vliegende echtpaar niet met de noodige aandacht zou volgen. Vluchten met vrije ballons in de stratosfeer zijn tot dusver uitsluitend ten dienste van het onderzoek der cosmische stralen uitgevoerd. De vliegers, die zich met het probleem van de stratosfeervlucht be' zighouden, beoogen hiermede echter geen weten schappelijk, doch uitsluitend een verkeerstechnisch doel. Zij willen met motoren van normale capaci teit hoogere snelheden bereiken dan in de lagere luchtlagen ooit mogelijk zou zijn. Welke enorme snelheden in de stratosfeer bereikt: kunnen worden, kan blijken uit de volgende tabel, die uitgaat van een normaal vliegtuig met 450 p.k. motor. Een der gelijk vliegtuig heeft dicht boven den waterspiegel een snelheid van ca. 30 k.m. per uur. Op een hoog te van 3000 m. haalt het al 30 tot 40 k.m. per uur, zonder dat het een druppel meer benzine gebruikt. Op 7000 m.'vliegt het toestel 400 k.m. per uur, 10.000 m. 460 k.m. per uur, op 13000 m. ca. 500 k.m. per uur, op een hoogte van 20.000 m. haalt het vliegtuig reeds meer dan 700 k.m. per. uur, een snelheid dus die tot dusver slechts gemaakt is door de toestellen die speciaal gebouwd worden ter deelneming aan de wedstrijden om den Schneidercup. Ter overbrugging van korte afstanden, hebben da stratosfeervluchten natuurlijk geen zin, want met de technische middelen die althans voor het oogenbïik ter beschikking staan, zou met het bereiken van die ontzaglijke hoogten ongeveer evenveel tijd gemoeid zijn, als men daarna door de verhoogde snelheid zou winnen. Een economische stratosfeervlucht zal slechts mogelijk zijn over een afstand van minstens 1000 k.m. Londen. De kruiser „Australia" met den hertog van Gloucester aan boord, is vermoedelijk het slachtoffer van een misplaatste grap geworden. Zaterdag meldde de kleine Amerikaansche schoener „Seth Parker", dat hij zich nabij Tahiti bij ruwe zee in ernstig gevaar bevond. De „Australia" wijzigde onmiddellijk haar koers en begaf zich met spoed naar de aangegeven plaats. Toen de kruiser Zon dag vroeg den schoener bereikte bleek, dat aan boord van den schoener alles in den besten staat verkeerde. Noch de zeilen, noch de reddingsbooten, noch eenig ander deel van het schip toonden een spoor van beschadiging. De kapitein van den schoe ner seinde het volgende radiogram: „Wij wenschen den hertog van Gloucester te huldigen en kapitein en officieren en bemanning van de „Australia" voor hun vriendelijkheid en hulp te danken. Wij zijn thans all right en hun hulp is niet langer noodig. Hun aankomst heeft als die van een dokter gewerkt: De moeilijkheden waren kort voor hun aankomst voorbij." Aangezien de schoener regelmatig reportages over zijn avontuur aan de Amerikaansche radio-omroep levert, koestert men aan boord' van de „Australia" de verdenking, dat. het in nood verkeeren van het schip slechts een truc was om het Amerikaansche publiek een dramatische reportage te kunnen geven over de ontmoeting met den kruiser met den En- gelschcn koningszoon aan boord. ITet eerste door de „Australia" opgevangen bericht over de nood waar in de „Seth Parker" verkeerde, was geen S.O.S.- bericht., aangezien de schoener zich daardoor aan een strafbare handeling zou hebben schuldig gemaakt en tot betaling van schade-vergoeding zou zijn ver plicht. De ijsbanen treffen het dit jaar al bijzon der slecht en het ligt voor de hand, dat de Schager ijsbaan, die nog altijd officieel ge opend moet worden en waarvoor in de eer ste plaats toch wel ijs noodig is de Scha ger Ijsbaan dan maakt daarop natuurlijk geen uitzondering. Reeds weken kijkt het ijverige bestuur dag in dag uit met volle belangstelling naar de weerberichten om telkens tot de ontdek king te komen, dat het koning Winter nog niet heeft behaagd de temperatuur een flink eindje te doen dalen. Totdat Zaterdag de harten opnieuw begonnen te popelen en voorwaar, Zondag morgen lag de baan met een uitgestrekte ijsvloer bedekt. Waar het wachten al zóólang geduurd had, behoefde het geen verwondering te Drie kleine meisjes het slachtoffer. Alphen a. d. Rijn. Tengevolge van het onvoor zichtig oversteken van den rijweg zijn drie meisjes slachtoffer geworden van een tweetal aanrijdingen, die hier plaats hadden. Het eerste ongeval gebeurde, in de Hooft- straat. De studente, mej. W. M. van Wermes- kerken, die niet in het bezit van een rijbe wijs was, reed daar onder toezicht van haar vader, dr. W. van Wermeskerken, met een zeer matige vaart. Plotseling kwamen van achter een stilstaande auto de twee doch tertjes van den heer L. v. Ooster, Jannetje en Pietje te voorschijn. Hoewel de bestuur ster onmiddellijk remde, was een aanrijding niet te voorkomen. Beide meisjes kwamen onder den wagen terecht. Nadat de auto was opgetild, gelukte het eerst de meisjes te be vrijden. De kinderen hadden op 't geheele lichaam verwondingen bekomen. De ge zichtjes waren onherkenbaar door de schaaf wonden. Dr. v. Wermeskerken verleende de eerste geneeskundige hulp. De kinderen wekken, dat het bestuur bezweek de baan officieus openstelde en dat die zelfde gladde vloer weldra bevolkt was, al bleek reeds spoedig, dat de stevigheid wel wat te wen schen overliet. Dat zal ook wel mee een van de oorzaken geweest zijn, dat men vooralsnog met de officieele opening wat gewacht heeft. En deze vooruitziende blik van het bestuur bleek alleszins gerechtvaardigd, want op bet oogenbïik, dat we dit neerschrijven, schijnt het zonnetje lustig door de vensters en is er van eenig winterweer niets meer te bespeuren. Laten we voor de liefhebbers hopen, dat ze de schaatsen, die ze misschien reeds in stilte te voorschijn hebben gehaald, niet weer voor goed met weemoed behoeven op te bergen. VERZET TEGEN VERHOOGDE BENZINE BELASTING IN DEN STAAT NEW-YORK. Al b a n y. Een voorstel van den gouverneur van den staat New York om de benzine-belasting te ver- hoogen van 3 op 4 dollar-cent per gallon, als middel tot bestrijding van het tekort der staatsfinanciën van 74 millioen dollar, stuitte op hevig verzet in de wet gevende vergadering. Vooral de Republikeinen ver zetten zich tegen deze belastingverhooging, waar door de 2 millioen automobilisten in den staat New- York gedupeerd zouden worden. Morgen komt het voorstel in stemming. NuiuP. HET IJS OP HET IJSSELMEER. Schellingwoude. Vanaf Marken tot aan den hoek van het Buiten-IJ, meldden binnenkomen de schepen ijs, dat op sommige plaatsen reeds 5 c.M. dik is. Uitvarende schepen zijn gistermorgen reeds teruggekeerd, daar zij last hadden van het ijs en de mist. Ook het Buiten-IJ is hier en daar met een laag papperig ijs bedekt. De gezondheidstoestand zeer verbeterd. Ottawa: Tot voor kort vreesde men, dat de Es kimo's zouden uitsterven en dat het geheele ras van den aardbodem zou verdwijnen. Volgens een rapport van het departement van binnenlandsclie zaken, dat dezer dagen is gepubliceerd, is er thans echter reden om te gelooven, dat aan het uitstervingsproces een einde is gekomen. Over een afstand van duizenden mijlen brengen de geneeskundigen in dienst van de regeering hun geneeskunst naar de door de Eskimo's bewoonde streken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van alle verkeersmiddelen, van het vliegtuig tot de hondenslee toe. Vroeger was de aankomst van de eerste walvisch- vaarders of vrachtschepen elk seizoen het sein voor het uitbreken van verkoudheids- en influenza-epide- mies, waarvoor de Eskimo's zeer bevattelijk zijn. De geneeskundige diensten in het Noorden doen thans al het mogelijke om bij de aankomst der eerste schepen de verspreiding der ziekten tegen te gaan. Er zijn ver beteringen gebracht in de methoden van kindervoe ding. Bovendien wordt den Eskimo's geleerd, zich niet te zeer aan te passen bij het voedsel der blanken. Dit alles heeft volgens het genoemde rapport tot re sultaat gehad, dat de gezondheidstoestand bij de Es kimo's veel verbeterd is. Bij de Ontploffing in de Woolly-mijn nabij Barnsley werden in totaal 10 personen gewond, o.a. de direc teur-generaal, een directeur, een inspecteur en een andere ambtenaar van de onderneming, die aanwezig waren bij de werkzaamheden tot opening van 'n ge deelte van de mijn, dat in November 'j.1. wegens brand luchtdicht was afgesloten. Het was de bedoeling de werkzaamheden in dit gedeelte te doen hervatten. De verwondingen der slachtoffers zijn veroorzaakt door een geweldige steekvlam, die bij het omver ha len van den afsluitmuur naar buiten sloeg. Bij het bekend worden van het ongeluk spoedden vele mijnwerkers zich in hun Zondagsche kleeren naar de mijn om te helpen bij het reddingswerk, dat zeer moeilijk was, aangezien de plaats van het onge val ver van den ingang der mijn verwijderd was. /AAAR.... Douwe Egberts Echte Eriesche +ieeren-Baai en Baai-Tabak Melange van rij pe tabakken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5