D'E /N DE PIJP
Schagen-nieuws.
Donderdag 14 Februari 1935.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9659
SPOORWEGEN HANDHAVEN DEN
ZOMERTIJD.
DE SCHEEPVAART OP ZUID-AMERIKA.
HET GEBEURDE TE SLAGHAREN.
OM HET LOT VAN HAUPTMANN.
Ê-EN /Ml£7"„ /N DE
LOTEDIJ.^
Om de hoogste snelheid.
Een wolf in huis.
Dienstregeling voor 15 Mei
daarnaar ingericht.
Een moeilijkheid, nu de Eerste Kamer nog geen
beslissing nam.
Naar het Hbld. verneemt heeft de directie
van de Nederlandsche Spoorwegen besloten
de zomerdienstregeling, welke op 15 Mei in
gaat, te doen samenstellen volgens den be-
staanden Amsterdamschen zomertijd, dus on
geacht de eventueele beslissing van de Eer-
ste Kamer om Nederland bij de landen met
Midden-Europeeschen tijd in te deelen.
Zooals men weet hebben de Spoorwegen een half
Jaar noodig om een goede dienstregeling voor te be
reiden. In het uiterste geval zou men zich met vier
maanden kunnen behelpen. Maar nu ook deze ter
mijn is veretreken, zonder dat de Kamer een besluit
heeft genomen, zit er niets andere op dan een dienst
regeling te ontwerpen volgens den bestaanden Ams
terdamschen zomertijd.
Het blad heeft den heer Gierberger, chef van de
afdeeling Dienstregeling gevraagd, wat de Spoorwe-
fen zullen doen, indien de Kamer toch vóór den 15en
fei mocht besluiten tot de Midden-Europeeschen
lijd.
Het eenige dat er dan op zit, zou zijn een nood-
dienstregeling te maken, weliswaar niet in den
vorm van een spoorboekje, maar door middel van
ptrooibil jetten.
De heer Giesberger vreesde hiervoor groote ont
stemming bij het publiek, omdat men dan op het
traject Amsterdam—Maastricht b.v. niet minder dan
ivier strooibiljetten zou moeten raadplegen.
Toch zal het dien kant uitgaan, wanneer de mi
nister, nadat het Kamerbesluit is gevallen bepaalt,
dat de MiddenEuropeesche tijd voortaan ook voor
Nederland zal gelden. De verbindingen van het
buitenland naar ons land blijven alle behouden,
doch omgekeerd za men de doorgaande D-treinen
naar het buitenland 20 minuten moeten vervroegen,
overeenkomstig de bestaande internat.ionae afspra
ken. Ook hiervan zal het reizigersverkeer den na-
deeligen invloed ondervinden, daar het niet doenlijk
is uitsluitend internationale verbindingen te ver
anderen, zonder tevens den natonalen treinenloop te
.Wijzigen
De Spoorwegen kunnen natuurlijk' ook bij invoe
ring van den Midden-Europeeschen tijd alles op zijn
beloop laten, maar alweer vreesde de heer Giesber
ger hiervan groote bezwaren van de zijde der foren-
een, die dan overal 20 minuten te vroeg zullen aan
komen. De verwachting bestaat daarom te Utrecht
dat op 15 Mei geen Midden-Europeesche tijd meer
zal worden gesteld, terwijl de wenschelijkheid werd
Jbenleit van het invoeren van dezen tijd op 15 Mei
'1936.
Men zou dan de gelegenheid hebben den nieuwen
toestand op de internationale conferentie voor de
dienstregeling bij de verschillende spoorwegen, die
dit jaar in October te Helsingfors wordt gehouden,
onder oogen te zien.
Waarom de Kon. Holl. Lloyd het passagiers
vervoer verloor. - Nieuw schip van
30.000 ton zon uitkomst
brengen.
In een onderhoud, dat een redacteur van het Ned.
C.orrespondentie-bureau dezer dagen had met den
gezant van Argentinië, den heer J. M. Llobet, kwam
.ook ter sprake de kwestie van de scheepvaartverbin
dingen tusschen Nederland en Zuid-Amerika, met
jpame met Argentinië.
De gezant drukte er zijn leedwezen over uit, dat de
;Kon. Hollandsche Lloyd in moeilijkheden is geraakt
:en zich genoodzaakt heeft gezien den passagiers-
dienst op Zuid-Amerika stop te zetten. Vooral in
'Argentinië heeft men deze ontwikkeling met leedwe
zen gevolgd. De Nederlanders en de Nederlandsche
!echepen waren er zeer gezien en steeds van harte
Welkom.
De voornaamste reden van de moeilijkheden van
de Kon. Hollandsche Lloyd is, naar de meening van
i den gezant, niet alleen de oeconomische crisis. Vol
gens hem is niet de vermindering van 't aantal pas
sagiers de hoofdzaak, maar er zijn vele andere fac-
jtoren, welke de Kon. Hollandsche Lloyd uit haar be
langrijke plaats hebben gedrongen,. Na den oorlog
[is het in de eerste plaats Duitschland geweest, waar
[men de geweldige prestatie leverde om de Cap Ar-
^cona van 28000 ton te bouwen, een schip, met een
iüuxe en comfort, welke die der beste hotels over-
Itreft. Dit voorbeeld werd gevolgd door Engeland, dat
jfle Alcantara en de Asturias bouwde, van een even
roote tonnage met een comfort en luxe welke die
an de Cap Arcona evenaarde. Vervolgens kwam
talie met de Augustus en de Conté Grande, van
ineer dan 30.000 ton en ten slotte Frankrijk met de
'Atlantique. Dit zijn alle snelle schepen, die de reis
Ibinnen 15 17 dagen doen.
Ook Nederland heeft ongetwijfeld zijn vloot ver
beterd, welke steeds een uitnemende service en
goede keuken bezat. Echter ter vervanging van de
Frisia, de Gelria en de Zeelandia heeft men in Ne
derland gebouwd de Orania en de Flandria, uitste
kende schepen ongetwijfeld, maar klein en langzaam
3n vergelijking met de anderen. Zij maken de reis
Buenos-AiresAmsterdam in 22 dagen. Dat is lang.
•jDit is een der redenen, dat men veelal de voorkeur
|gaf aan de schepen der buitenlandsche maatschap
pijen.
Ik twijfel er niet aan aldus besloot de gezant
'dat de Nederlandsche scheepvaart op Zuid-Amerika
haar plaats weer zou kunnen hernemen met een
groot schip van 30.000 ton met hetzelfde comfort en
fle service, maar dan met een reisduur van 15 dagen.
De bouw van zulk een schip zal voor Nederland
:eer veel voordeelen hebben niet het minst omdat
laardoor ook veel werk in ons land verschaft zou
orden.
BEROOVING.
Een bewoner van de Hoogstraat in Den Haag heeft
aangifte gedaan, Dinsdagnacht te zijn beroofd van
1300. Hij verdenkt daarvan drie personen, met wie
hij in een auto had rondgereden, na te voren enkele
Café's te hebben bezocht. In verband daarmede heeft
de politie aangehouden een 45-jarigen bewoner van de
Paguerrestraat, een 35-jarigen bewoner van de Prin-
eegracht en een 26-jarigen bewoner van de Rem-
brandtstraat.
U KIJKT BETER DOOR EEN BRIL VAN ROTGANS
U HEEFT MEER KEUS BIJ ROTGANS
U IS GOEDKOPER UIT BIJ ROTGANS
De raadselachtige dood van den oud-Indisch
militair. - Onderzoek naar de
doodsoorzaak.
Het onderzoek op het lijk van F. van Os te Slag
haren, heeft een dusdanig resultaat gehad, dat on
middellijk na ontdekking daarvan de officier van
justitie uit Almelo, in gezelschap van marechaussee
en gemeentepolitie, een nader onderzoek zijn begon
nen in de woning te Slagharen. Daaruit blijkt, dat
een gewelddadige doodsoorzaak is vastgesteld.
Toch een misdrijf?
Nader wordt van niet-officieele zijde aan V.D. mee
gedeeld, dat de man blijkt te zijn doodgeschoten. Mo
gelijk is hij in de eenzaamheid meegelokt en daar
om het leven gebracht. In de woning is althans niet
het minste spoor van geweld aanwezig.
Een nader onderzoek wordt ingesteld.
De Coevordensche corr. van de „Msb." schrijft nog:
De plotselinge verdwijning van den 70-jarigen oud-
Indischen militairF. van Os te Slagharen op 2 Fe
bruari, stond op de Witman, een deel van het dorp
Slagharen, dat tegen de OverijsselschDrentsche
grens aanligt, al eenige dagen in het centrum van be
langstelling. De familie van Van Os had eerst, ver
moedende, dat hij ergens naar toe gegaan was, nog
gedacht, dat de man wel zou terugkomen. Maar toen
dit ook Zaterdag niet gebeurde, waarschuwde men de
politie. Men kreeg des te meer argwaan, omdat be
kend was, dat Van O. eenig geld had.
Het resultaat van het zoeken is geweest, dat men,
gelijk reeds met een enkel woord werd gemeld, Dins
dagmorgen het lijk vond in een waterleiding, die on
geveer 3 M. breed en 70 a 80 c.M. diep is en in de
nabijheid ligt van de wijk in de Westerslagen, waar
Van O. telkens passeerde, als hij naar zijn familie
ging. Het bleek, dat het lijk een touw om het lijf
had. Het hoofd vertoonde teekenen van wonden, ter
wijl het rechteroog zelfs ernstig was gekwetst.
De lijkschouwing is verricht door dr. Gouwe uit
Lutten, die moet hebben vastgesteld, dat de dood niet
is ontstaan door verdrinking, maar dat de heer Van
O. gewelddadig van het leven is beroofd en daarna in
het water is geworpen. Inlichtingenwaren terzake
bij de politie, die het lijk in beslag heeft genomen,
niet te verkrijgen. Het lijk is eerst vervoerd naar
Slagharen en vervolgens per auto naar het zieken
huis te Hardenberg voor nader onderzoek.
Dat de man i n de waterleiding verdronken is,
moet vrijwel als uitgesloten worden geacht, aange
zien het water veel te ondiep is. Bovendien ligt de
waterleiding een eind weg van het smalle paadje
langs de wijk, die Van O. moest passeeren. Het
schijnt, dat men hier met een roofmoord te doen
heeft, waarvan de daders goed op de hoogte zijn ge
weest met het leven van den ouden zonderling; zij
hebben hem op dat eenzame paadje tegen den grond
geslagen, van het leven beroofd en vervolgens om
aan zelfmoord te doen gelooven, in de waterleiding
geworpen. Om het er heen te sleepen, schijnt men om
het lijk een touw te hebben bevestigd.
Daar de man zuinig leefde en geacht werd niet
zonder bezit te zijn, is het bovendien verdacht dat in
zijn woning vrijwel geen geld gevonden is. De man
zelf sprak meermalen over het geld, dat hij bezat
en bij zich droeg. Dat was in den laatsten tijd een
van zijn eigenaardigheden geworden; hij wilde graag
voor een welgesteld man worden aangezien, waar
voor men hem trouwens ook zonder die uitlatingen
wel hield, aangezien verschillende personen, zooals
beweerd wordt, geld, zij het dan geen groote bedra
gen, van hem. hadden geleend.
De politie stelt thans een uitgebreid onderzoek in
en tracht de daders van dezen vermoedelijken roof
moord te pakken te krijgen.
HONGERSTAKENDE MIJNWERKERS
BARRICADEEREN ZICH IN MIJN.
Eenige honderden mijnwerkers in de kolenmijnen
van Anina bij Temesvar, in Roemenië, die 25 pro
cent loonsverhooging en mijnhout als brandstof
eischten, zijn in hongerstaking gegaan en hebben
zich in de mijn gebarricadeerd. Zij verklaren liever
dood te hongeren dan de mijn uit te komen, zoolang
hun eischen niet zijn ingewilligd.
H.M. de Koningin in gesprek met kolonel Diemout,
tijdens het défilé, dat het derde halfregiment huzaren
Woensdag te Den Haag voor H.M. hield, ter gele
genheid van zijn 121-jarig bestaan.
De Jury beraadslaagt Na verma
ningen van den rechter.
Een menigte van 4 5000 personen had zich Dins
dag verzameld om het gerechtsgebouw te Fleming-
ton, waar het proces tegen Hauptmann gevoerd werd
De menschen schreeuwden: „Knoopt hem op! Lyncht
hem!" Dit maakte den rechter, die het proces leidt,
zoo boos, dat hij het bevel gaf dat er een politiecor-
don zou worden getrokken om het gebouw. Men ver
wachtte n.1. dat de betooging zich zou herhalen.
Na een duur van 27 dagen is de jury gistermiddag
4 uur in raadkamer gegaan. Rechter Trenchard zei-
de in zijn laatste instructie: „als gij van oordeel zijt,
dat de beklaagde een moord heeft gedaan ofschoon
zijn oorspronkelijke bedoeling misschien alleen was
geweest om te stelen, dan is dit toch een moord in
den eereten graad en moet gij u uitspreken voor een
ter dood veroordeeling; gij moogt hem dan echter
voordragen voor levenslange tuchthuisstraf. Indien
gij meent dat een ander dan beklaagde de schuldige
is of althans de schuld van beklaagde niet vaststaat
moet gij u verklaren voor een vrijspraak.
United Press meldt nog uit Flemington:
Gedurende de raadgevingen aan de gezworenen
door den rechter Trenchard waren alle deuren van
de rechtszaal gesloten. Niemand mocht de zaal ver
laten.
Het resultaat van het proces samenvattend zeide
Trenchard:
De ladder is zonder twijfel voor de ontvoering ge
bruikt. Tusschen de verklaringen van Condon en
Hauptmann bestaan aanzienlijke tegenstrijdigheden.
„Thans uw zaak, mijne heeren gezworenen", aldus
de rechter: „Uw plicht is het, de geloofwaardigheid
te onderzoeken van de getuigen der verdediging, zoo
wel als die van de aanklacht."
Daarna memoreerde Trenchard, hoe door getuigen
verklaringen, alsmede door schriftelijk materiaal
vastgesteld is, dat Hauptmann in den tijd na het
betalen van het losgeld aan de beurs gespeculeerd
heeft.
Trenchard eischte van de gezworenen een duide
lijke beslissing over de vraag, of de verklaring van
Hauptmann, dat. hii losgeld-biljetten van Fisch ont
vangen zou hebben, juist of valsch is.
De algemeene indruk omtrent deze rechterlijke
raadgevingen is, dat het gerecht gunstig tegenover
de argumenten van het O. M. staat
Het voorstel der verdediging om de onderrichtin
gen van den rechter aan de jury wegens gebrek aan
objectiviteit te doen hernieuwen, werd afgewezen.
Veertig minuten nadat de jury zich teruggetrok
ken had. diende de verdediging bij het gerechtshof
een uitvoerig protest in tegen de onderrichtingen
van Trenchard aan de gezworenen.
Wanneer Trenchard niet een nieuwe instructie
aan de jury zou overwegen, zou het proces gerevi
seerd moeten worden, ingeval Hauptmann veroor
deeld zou worden. Het protest is vooral gericht tegen
de „klaarblijkelijke vooringenomenheid van Tren
chard."
De voorzitter zeide samenvattend, dat „getuigen
verklaringen hewezen hebben, dat de ontvoerder
met opzet het kind op het hoofd heeft geslagen,
tengevolge waarvan het. gestorven is."
Trenchard legde nadruk op de verklaring van
Lindbergh, Hauptmann's stem herkend te hebben
als dje van den man van den geheimzinnigen John,
die de losgeld-onderhandelingen met dr. Crondon op
het kerkhof te Bronx gevoerd heeft.
De rechter vroeg de gezworenen op een wijze, die
Reilly en Lloyd Fisher suggestieve vragen noem
den: „Was Hauptmann degene, die het losgeld-
briefje in de kinderelaapkamer heeft achtergelaten?
Of is de ontvoering door een mlsdadigersbende,
gelijk de verdediging beweert, gepleegd? Gelooft u
dat?"
Trenchard wees de gezworenen erop, te beden
ken, dat Hauptmann reeds vroeger gestraft is. „Wij
moeten dit," aldus de rechter, „overwegen, wanneer
wij Hauptmann's geloofwaardigheid beoordeelen.
Ook een aantal getuigen décharge is vroeger ver
oordeeld.'
WERVELSTORMEN BOVEN COOK'S ARCHIPEL.
Londen. i Volgens een bericht uit Wellington heeft
de wervelstorm, die gister boven de Cook's Archipel
woedde, den oogst geheel vernield.
De golven drongen tot een diepte van 200 meter
het eiland Rarotonga binnen, waar het vliegveld
verwoest werd.
Van de overige eilanden zijn nog geen berichten
ontvangen. Men gelooft niet, dat er menschenlevens
te betreuren zijn.
GEEN WEDSTRIJDEN.
Voor Zondag 17 Febr. zijn in verband met den
wedstrijd HollandDuitschland geen wedstrijden
vastgesteld.
Voor Sparta 3 is nog een thuiswedstrijd aange
vraagd, welke 's morgens zal aanvangen.
WOENSDAG 20 FEBRUARI 1935.
Algemeene vergadering bij den heer H. Raven.
Aanvang 8 uur. Agenda: 1. Opening; 2. Notulen; 3.
Ingekomen stukken; 4. Verkiezing secretaris we
gens bedanken van den heer P. de Vries; 5. Verkie
zing Bestuurslid wegens bedanken van den heer J.
van Ketel; 6. Bespreking verzekering; 7. Rondvraag;
8. Sluiting.
Nieuwe adspirant-leden: J. Heemsbergen; M. van
Renooij.
Bedankt als lid: Chr. Neefkes.
SINON BREEBAART.
Onze eminente spil van het 2e elftal is vorige
week in ondertrouw gegaan en wij wenschen hem
en zijn bruid prettige dagen alsmede een voorspoe
dig huwelijk toe.
HOLLAND—BELGIë OP 31 MAART A.S.
i
Plaatskaarten voor dezen wedstrijd kunnen vanaf
heden tot 25 Febr. bij het secretariaat worden aan-
gevraagd. wv v v y yv v v
MAAR
Douwe Egbetts Echte TViesche Heeren-Baai en
ttedi-Tabak. Nederlands geurigste pyptabak.
Italië bouwt een race-wagen van 3100 p.k.
Mussolini heeft onlangs het verlangen uitgespro-
dat Italië in het bezit moet komen van de drie ab
solute snelheid-wereldrecords, dus te water, te land
en in de lucht.
Het absolute snelheidsrecord in de lucht hebben
ze sindsdien veroverd; het staat op naam van lui
tenant Agello met een snelheid van gemiddeld 709
K.M. 202 M. per uur.
Thans gaat het er om Mussolini's wenschen ook
in andere opzichten te bevredigen. Hoewel men alles
in het werk gesteld heeft, de zaak geheim te houden
wordt thans gemeld dat in de werkplaatsen van
Modena een racewagen wordt gèconstrueerd, waar
mee men het wereldrecord van Champbell hoopt te
kunnen verbeteren. Deze wagen heeft een 24-cylinder
Fiat-motor van hetzelfde type dat ook in het water-
vleigtuig van Ageillo gemonteerd was. Hij zou 3100
P.K. kunnen ontwikkelen dus 600 P.K. meer dan de
Rolls Royce-vliegtuigmotor in de „Blue Bird" van
Sir Malcolm Campbell.
Terwijl de Engelschman momenteel op het strand
van Daylons Beach zijn voorbereidingen treft om
met de „Blue Bird" het wereldrecord op een gemid
delde van 300 mijl per uur te brengen, hopen do
Italianen dat hun wagen een snelheid van onge
veer 350 mijl of 520 K.M. per uur zal bereiken.
De middelen voor den bouw van den Italiaanschen
wagen worden gefourneerd door den bekenden
sportman Graaf Trossi. die ook de geldschieter is
van den renstal Ferrari. Graaf Trossi zelf zal met
den nieuwen race-wagen de pogingen tot recordvi
verbetering ondernemen.
Tegelijkertijd worden in Italië nog voorbereidin
gen getroffen voor den bouw van een race-boot,
waarmee Theo Rossi ook het wereld snelheidsrecord
te water voor Italië hoopt te winnen.
De schaatsenrijders L. Dijkstra en J. Langedijk zijn
Woensdag van Schiphol vertrokken naar de wereld
kampioenschappen hardrijden op de schaats te Oslo.
De heer Van Laar, voorzitter van den Kon. Ned.
Schaatsenrijdersbond, neemt afscheid van de ver-
trekkenden.
Gevolg van de kon op den Balkan.
Tengevolge van felle vorst en de vele sneeuw heeft
men op den Balkan thans veel last van wolven. Een
merkwaardig geval wordt gemeld uit het Zuid-Ser
vische plaatsje Dewetjoggowitsj. Een boer hoorde
plotseling zijn hond woedend blaffen; toen hij uit
zijn raam keek, zag hij, dat de hond vocht met eeu
grooten wolf. Hij greep zijn geweer, om den wolf
dood te schieten. Maar toen hij de deur opende, vlo
gen de beide dieren de kamer binnen, waarin bet
gezin van den boer gezeten was. Het was den boer
onmogelijk te schieten vanwege het gevaar, dat hij
dan zijn vrouw of kinderen zou raken. Het gevecht
duurde en heelen tiid, waarbij het huisraad er aan
ging en verscheidene familieleden kwetsuren oplie
pen. Toen slaagde de boer er in, den wolf onder
schot te krijgen en af te maken.
LORD SEMPILL WEER TERECHT.
Hij had slechts een noodlanding moeten
maken.
Perth (West-Australië): Lord Sempill, die Dins
dag als vermist werd opgegeven, is gistermorgen
vroeg over Port Headland gevlogen.
Hij heeft klaarblijkelijk onderweg een noodlanding
moeten maken en is toen na het aanbreken van den
dag weder gestart.
SIGARETTEN-VERBRUIK IN AMERIKA.
Washington. Blijkens hier gepubliceerde offi-
cieele cijfers bedroeg het verbruik van sigaretten in
1934 gemiddeld 1000 stuks per hoofd der bevolking.
In dit jaar is belasting betaald op meer dan
120.611 millioen sigaretten, hetgeen een vermeerde
ring van 14 milliard beteekent ten opzichte van het
voorgaande jaar.