Zuid wester storm over ons land. Sportvliegtuigen. DIVERSEN. Noodlottig ongeluk op de Nieuwe Meer KRAAN VALT OP TWEE RIJNAKEN. Noodlottig jachtongeluk. Verkeerd mense; niet de zaak forseere. Die Duisers benne veuls te vlug. Die taktiek wordt noodlottig; ze dringen veel te veel op. Terug van Heel; past er toch op. U bekijkt de zaak best meneer; daar gane ze al. Most gebeure. Drie-twee voor Duisland. Nou ben ne we gepiept; nog vijf minute. Moe. ik heb zoo'n hoofdpijn; is 't nou haast uil? Ik neem jou nog es mee; is 't nou goed, akelige meid. Denk U om me teenen meneer; U zet Uw voet er ieder keer op. Vereksuseer meneer, wat een spanning! Je wor d'er bekant gek van. Afgeloopen; jammer zag. Dag mevrouwtje; dag meneer; dag jongens. Wel thuis. Ja, we gaan d'er is op Asse an. 't Zal nog een heele toer zijn met de wage hier uit. te komme. Tot ziens hoor, misschien bij HollandBelgië. Wanneer is dat? De laatste van Maart. Saluut! Moe, hè je nog Kesausies? Akelige drens, loop deur, we motte d'er uit. Deutschland, Deutschland über alles .über alles Wat 'n hatelijke serpente. Doorloope Fio. Doorloope, dames en heerej C. t. E. PROGRAMMA K.N.V.B. 24 Februari. Afd. I. Eerste klasse: VUC—Xerxes; VSV—RCII; OvermaasFeijenoord; AjaxADO; DHCHFC. Afd. II. Eerste klasse: Hermes DVS—Excelsior; Haarlem—I)WS; KFC—ZFC; IIBS—Stormvogels; Spart.aDFC; Afd. I. 2 A: DOS—AFC; OSV—Hercules. 2 B: West Frisia—Zecburgia; Spartaan—Bloemen- daal. 3 A: VolewijckersHelder; IIRCHollandia; As sendel ftZaandij kKWMeteoor. 4 A: DTS—Sparta; Andijk—Alkmaar; N. Niedorp Vrone. Reserve 2 A: WA 2HRC 2. (Sportkr.) PROGRAMMA N.H.V.B. 24 Februari. 1 A: QSC 3—Bergen 1. 1 D: Held. Boys—Succes 2; HRC 3Helder 3; Wie- ringerwaard—Petten; JVCMLD. 2 D: KoedijkAlkm. Boys 2. 2 E: Oudendijk 1—N. Niedorp 2. 2 F: AtlasTexel 2; DoskoHelder 5. 3 C: VCLFlevo; IlauwertBerkhout 2; 3 D: Alkm. Boys 4Ursem 1; Bergen 2Akersloot 1; Vrone 2Schoorl 5; CSV 2Alcmaria 5. 3 E: Succes 3JVC 2; KolhornHRC 6. 4 E: Koedijk 2Alk. Boys 5; Oudorp 2Alkm. Boys G; 4 G: Petten 2Held. Boys 2. 4 H: Cocksdorp—Helder 6; Texel 3—Atlas 3; Wa tervogels 2Oudeschild 2. 4 L: Helder 7Wieringerwaard 2; Watervogels 3 H.R.C. 7; Heldersche Boys 3—JVC 3. Adspiranten: Alkmaar aCSV a; Alcmaria cN. Niedorp a; Vrone aKoedijk a; Oterleek aDTS b; Helder b—HRC a; Succes a—Helder a; Helder c— IIRC h; Helder f—Helder e; Succes bHelder d; IIRC d—HRC c; Texel b—Oudeschild a; Cocksdorp a 1Tex. Boys a. (Alg. Sportblad). N.A.S.B. Schagcn I—R.R. II, Anna Pgulowna. N.A.S.B. Scha gen klopt R.R. I met 60. I-Ict Sportbond voetbalelftal ontving op haar ter rein te Anna Paulowna, R.R. II. Eenige weken ge leden klopte Schagen R.R. I reeds met 10, zoodat de verwachtingen ten aanzien van dezen wedstrijd niet hoog gespannen waren. Het werd dan ook zoo als verwacht werd een gemakkelijke overwinning voor Schagcn. Met 6—0 ging R.R. II ten onder. De rust ging reeds in met een voorsprong van 30. Zondag a.s. ontvangt men Hoorn I, waarvan men in een vriendschappelijken wedstrijd weliswaar eens heeft gewonnen, doch niettemin blijft het oppassen, het is thans competitie en we weten bij ondervinding dat er dan anders gespeeld wordt, zoowel bij eigen als bij bezoekende vereeniging. HELDER 5—ATLAS 0—4. 2e klasse N.H.V.B. ATLAS KAMPIOEN Atlas kampioen, ziedaar het belangrijke feit, dat de N.II.V.B.-competitie op dezen vrijwel voetballoo- zen HollandDuitschland-Zondag nog voortbracht. Door Helder 5 te slaan is de club uit de z.g. Visch- buurt op haar slofjes ongeslagen kampioen van haar afdeeling geworden, zoodat Atlas volgend jaar de toch al zoo spannende le klasse nog een beetje emofioneeler zal maken, aangezien deze ploeg er één is, zooals den Helder er op het oogenblik reeds 2 telt, n.1. Held. Boys en Watervogels, eerst nu zal de rivaliteit tusschen deze 3 ploegen kunnen los barsten in haar hevigste vorm.. Het is anders voor deze ploeg wel een prachtig succes geweest, haar allereerste seizoen in competitieverband met dit re sultaat bekroond te zien. Dit resultaat hebben ze grootendeels te danken gehad aan de Verblauw's, de Wijkers' en niet te vergeten den in dit seizoen op zoo jeugdigen leeftijd overleden' voorz. II. Beijer. Atlas 12 10 2 0 48— 9 22 H.R.C. 4 13 8 3 2 47—20 19 Texel 2 12 7 2 3 42—27 16 Schagcn 2 12 5 2 5 41—34 12 Helder 4 13 4 4 5 26-34 12 H.R.C. 5 13 3 4 6 25-39 10 Oudeshu's 13 4 0 9 24—53 8 Helder 5 11 0 1 10 21—56 1 BREEZAND. A.D.O.Zwaluwen. A.D.O. had Zwaluwen 1 uit Hoorn op bezoek. Bei de elftallen hebben eenige invallers. A.D.O. dat de toss wint, speelt eerst met den wind mee en de bal is bijna voortdurend op de Zwaluwenhelft. Door den sterken wind is er van goede balcontrole bijna geen sprake en daar bovendien Zwaluwen zoo goed als alle spelers heeft teruggetrokken, kan A.D.O. het eerste half uur niet tot doelpunten komen. Maar als de Zw. keeper dan eens te vroeg uitloopt, schiet de A.D.O.-rechtsbinnen in het net (10). Na der ust is het spclbceld vrijwel hetzelfde. De Zwaluwen, die nu het windvoordcel hebben zetten er alles op om gelijk te maken, maar de A.D.O.-achterhoede en kee per Schipper houden het doel schoon, en een paar maal ontsnapt de thuisclub op gelukkige wijze aan het gevaar. A.D.O. doet nog een paar mooie aanval len, maar de scheidsrechter constateert buitenspel. Als echter do Zwaluwen keeper zich door een ande ren speler laat vervangen, kost dat de gasten nog een doelpunt, dat even voor het eindsignaal door den binksbuitcn van A.D.O. gescord wordt. Einde dus 2—6 voor A.D.O. ANNA PAULOWNA. R.R. 2 was de gast van „Schakels" uit Schagen. De ze wedstrijd werd op hot veld van A.P. gespeeld, daar de Schakels nog niet over een terrein beschik ken en nu de thuiswedstrijden alhier spelen. Door ziekte van enkele leden kwam het A.P.-elftal zwaar Overschrijving. Gevraagd: C. Diependaal van Succes naar Gudok (Tilburg). Verleend: J. J. F. van Daele van Helder naar Alc maria; G. J. Geel van D.E.S. naar N. Niedorp. Programma. Zoowel de K.N.V.B. als de N.H.V.B. hebben voor Zondag 24 dezer het programma vastgesteld dat Zon dag 10 dezer niet afgewerkt kon worden. FeijenoordAjax. Tengevolge van een protest van de andere Rotter- damsche vereenigingen die op dien dag speelden, is FeijenoordAjax op 24 Febr. uitgesteld. Wij verna men dat men nu op 3 Maart zou spelen. Wel steunuitkeering. Vorige week stond boven een dezer berichtjes: Geen steunuitkeering, niet stempelen. Dat moest zijn wel steunuitkeering, hetgeen uit de verdere tekst bleek. Het betreft hier het verwerken van die 20.000 crisis-werkloozen steun van den K.N.V.B. Cup-FinaL De eindstrijd van de Engelsche bekerwedstrijden, de bekende Cup-Final, die do geheele competitie in dat land op den achtergrond dringt, wordt 27 April a.s. gespeeld in het Wembley Stadion, waar 105.000 toeschouwers een plaats vinden. De Ned. Spoorwegen organiseeren wellicht een goedkoope reis, aldus de Sp.kroniek. NederlandEngeland. De Sp.kr. meldt in aansluiting op het Telegraaf- bericht dat het doorgaan verzekerd is. Voor velen zal het echter als een teleurstelling gelden dat de wedstrijd niet op Zondag gehouden kan worden, om dat de Engelschen geweldig hechten aan de Zon dagsrust. NederlandBelgië. De wedstrijd wordt gespeeld op Zondag 31 Maart a.s. om half drie in het Stadion. Tot 27 Febr. kan men plaatsen bestellen. Belgisch voetbaL De Belgen kunnen blijkbaar beter tegen een stootje dan wij. Zondag 10 Febr. is alom gespeeld! En in België was het heusch geen beter weer dan in ons Zuiden. De kwestie is echter deze dat de Belgen het gewend zijn onder alle omstandigheden te spe len! Een merkwaardigheid op dien Zondag was dat de a.s. kampioen, de Union St. Gilloise uit Brussel, haar eerste nederlaag na 60 wedstrijden leed; in een plaatselijken wedstrijd gebeurde dat, wat weer eens onderstreept de groote attractie van plaatselijke ont moetingen. De zoon van James. James, de beroemde binnenspeler van Arsenal, heeft een zoon, die, aldus de Sportkr. een geweldige doelpuntenmaker is. Papa James daarentegen schept kansen en geeft ragfijne passen naar zijn midvoor. Scheidsrechtersvergadering. Zaterdag 23 Febr. a.s. vergadert te Den Helder de sub-commissie van de Scheidsrechterscommissie. Scheidsrechters worden verzocht aanwezig te zijn. Motorsport. De K.N.M.V. heeft onlangs haar contributie van f 10 op f 5 per jaar gebracht. Op de R.A.I. stand van de vereeniging kon men dientengevolge tegen de 800 nieuwe leden boeken! Grasbaanagenda. Het wedstrijdprogram voor 1935 vermeldt^ voor de Alkmaarsche grasbaanraces op: 22 April, 2 Juni en 25 Augustus. De Nederlandsche T.T. vindt 6 Juli a.s. plaats. Overschrijvingsbepalingen. In Engelsche Amateur-kringen werd voorgesteld een regeling te treffen waarbij het slechts na een wachttijd van 7 dagen geoorloofd was naar een andere vei-eeniging over te gaan. De Engelsche vrijheidsbegrippen, aldus de N.R.Ct., duldden echter zelfs deze beperking niet en er zal dus wel niets van komen. In België. De N.R.Ct. meldt dat het Belgische V.B.-bestuur voorstelt de voetballers in drie klassen te verdeelen. a. Zuivere amateurs, die geenerei vergoeding ont vangen; b. Onafhankelijken die er geen beroep van maken, maar het voetballen als bijverdienste mo gen beschouwen;' c. Beroepsspelers die op contract spelen. ScheidsrechtTssalarls? De Fransche scheidsrechtersvoorman heeft als voorzitter bedankt, omdat hij salarieering van de arbiters voorstond en de Voetbalbond in deze niet toegaf. De Fransche V.B. heeft, naar de N.R.Ct. meldt, dit bedanken niet zonder meer aanvaard, doch tracht met den heer Slawick tot een overeenstem ming te komen. Zal nu eerstdaags van Frankrijk uit de gedachte veld winnen, dat een scheidsrechter salarieering moet genieten? Olympische Spelen. In 1936 heeft Berlijn de eer; over 1944 is echter strijd tusschen Helsingfors, Tokio en Rome Men voelt dat Finland het al dadelijk af moet leggen tegen de twee andere machten. Deze twee vechten nu om de eer. Japan wint het vermoedelijk. Reeds een jaar heeft een speciale afgevaardigde alle invloedrijke menschen bewerkt. Als laatste is nu deze heer bij Mussolini geweest. Men is overeengekomen om nu in 1940 Tokio te nemen en in 1944 Rome. Zoodat èn Japan èn Italië tevreden zijn. gehavend uit. Met 9 man, waaronder een paar van het eerste elftal, werd de strijd aangebonden. Geen wonder dat Sghagèn met de rust steeds een 30 voorsprong had. En na rust ging het als voordien. Een enkele ongevaarlijke uitval van de R.R., maar nog driemaal moest de A.P.-doelman visschen, zoo dat Schakels een 6—0 overwinning behaalde. R.R I zou in Den Helder spelen, doch het, tercin werd afgekeurd. A.s. Zóndag waarschijnlijk R.R. I Oudesluis en voor de comp. SchagenHoorn I. Voebaluitslagen van jl. Zondag: Z.A.P. IG.Z. II te Anna Paulowna, 32. C.Z. I en III hadden geen wedstrijden te spelen. OUDKARSPEL Afgewezen protest. Het protest'D.T.S.Texel werd Zondag in tweede instantie door den K.N.V.B. behandeld. Het protest werd afgewezen, dus blijft de stand van dezen wed strijd 22. Zeeschepen maken te IJmniden vast De toestand op het IJsselmeer. De storm, welke reeds Vrijdag door het K.N.M.T te De Bilt was voorspeld, is aZterdag over ons land losgebroken en bereikte in den avond tegen een uur of acht een ongekende hevigheid. Vooral in de hoofdstad was het noodweer. De storm joeg door de straten, zweepte het water van grachten en kanalen op, rukte aan de ven sters, en maakte zich van alles meester, wat niet stevig was bevestigd. Voetgangers waren hun leven niet zeker. Op verschillende plaatsen ploften dak pannen naast hen neer en herhaaldelijk klank 't ge rinkel van glas. Het aantal malen, dat de brandweer werd gealar meerd, was bijna niet te tellen; onophoudelijk ruk ten wagens uit naar punten in de stad, waar de storm huisgehouden had. Noodweer op het IJselmeer. Op het IJselmeer spookte het geweldig. De kracht van den storm zwiepte hoogte golvenmassa's in de richting van den afsluitdijk. liet eigenaardige feit deed zich voor, dat bij de Oranjesluizen het water 2.15 meter beneden het normale peil stond, betgeen tot gevolg had, dat de Lemmer en de Zwolsche boot door het groote verschil van waterstand tusschen IJ en IJselmeer niet geschut konden worden. De zeeschepen, die in den loop van den middag en in den vooravond uit de hoofdstad zijn vertrok ken, hebben te IJmuiden vastgemaakt. Niet minder dan 15 schepen wachten daar thans beter weer af. Diverse andere schepen, welke op vertrek lagen, zijn te Amsterdam gebleven. Alleen het stoomschip „Beijerland" van de „Zee vaart en steenkolenmaatschappij" heeft zich naar buiten gewaagd, alsook de Engelsche kolenboot „Hebburn". Beide schepen, die door hun ballasttanks zeer diep liggen, en tegen een stootje kunnen, vlogen, eenmaal buitengaats, waar de golven huizenhoog gingen, voor den wind weg. Een interessant, maar angstwekkend schouwspel. Het Letlandsche s.s. „Evcrosa", dat bij de hoog ovens te Velsen erts had gelost en gistermiddag ver trokken was, op weg naar Roterdam, is, door het vliegend weer gedwongen, dwars van Schcveningen to moeten terugkeeren. Ook de kapitein van het Zweedsche s.s. „Madja", dat te IJmuiden Noorsch Natuurijs had gelost en vanmiddag was vertrokken, zag zich verplicht, naar dc haven terug te keeren, heigeen zonder beloodsing geschieden moest, omdat geen loo'ds aan boord kon komen. Twee gieken verongelukt; negen scholie ren te water. Een van hen verdronken. Bij een zeer ernstig ongeval, dat Zaterdagmiddag op de Nieuwe Meer te Amsterdam is geschied, is de 17-jarige scholier Mol, aldaar, verdronken, ter wijl negen anderen konden worden gered. Een tiental jongelui van de watersportvereniging „Famos", welke haar bootenhuis met clubgelegen- beid heeft aan het Jaagpad aan de Nieuwe Meer, ter hoogte van de ringspoorbaan, was Zaterdagmiddag met twee gieken het meer opgeroeid. Het was een ge vaarlijke en hoogst roekelooze onderneming, aange zien er een hevige storm stond. Op het geheele meer was in verband met den zwaren golfslag vrijwel geen vaartuig te bekennen en weldra bleek, dat ook de beide ranke bootjes, elk met 5 jongelui bemand, niet tegen het zware weer bestand waren. Het was den jongens, allen scholieren tusschen 16 en 17 jaar, niet mogelijk de gieken met den boeg op de golven te houden, met het noodlottig gevolg, dat een der vaartuigen aan den achterkant door een hooge golf werd geraakt, waardoor het geheel volliep. De bemanning van de andere giek, bemerkende wat er gaande was, trachtte bij te draaien, hetgeen haar eveneens noodlottig werd, want in een oogwenk was ook dit vaartuig door de golven overspoeld. Negen van de tien inzittenden geraakten te water, alleen de stuurman van een der bootjes wist zich er aan vast te klampen en dreef er mede naar den overkant, waar hij doornat op den wal klom. Van de negen andere jongens slaagden vier er in, zwemmende den kant te bereiken; vier anderen konden worden gered dooi den schipper van een motorboot, die aan den kant ge meerd lag en onmiddellijk naar de plaats van het on geval was gevaren. Een der jongens, de 17-jarige Mol, was echter reeds gezonken. Zijn broer heeft hem nog een oogenblik gegrepen, doch hem niet kunnen hou den. Door middel van den naastbijzijnden telefoon werd de politie van bureau Overtoom gewaarschuwd, welke zich met den hoofdinspecteur W. F. H. Gla- sius, naar. het Jaagpad begaf. Toevallig kwamen de politieambtenaren op den Sloterstraatweg een mo torspuit van de brandweer tegen, alsmede een zie kenauto van den Geneeskundigen Dienst. Beide wa gens werden onmiddellijk gerequireerd. Het bleek, dat een van de jongelui, een zoon van den arts Quanjer, aan de Nassaukade, buiten kennis was. Het personeel van de brandweer en den G.G. en G.D. hebben hem bijgebracht en ter observatie naar het Wilhelminagasthuis vervoerd. De andere jongelui waren in bet clubhuis weer spoedig op hun verhaal gekomen. De beide gieken, die geruimen tijd hulpe loos op het wilde water hebben rondgedreven, zijn later naar den kant gebracht en op den wal ge trokken. De politie is urenlang bezig geweest met het dreggen naar den verdronken scholier Mol, waarbij van de kleine politieboot werd gebruik ge maakt. Te half zes was het lijk niet niet gevonden. Vreeselijk ongeluk op de Ertskade te Am sterdam. - Moeder gewond, haar zoon naast haar gedood. De laatste rukwind van den storm, welke Zaterdag middag en Zaterdagavond over Amsterdam heeft gewoed, heeft nog een doodelijk slachtoffer gemaakt. Om half elf 's avonds werd de politie gewaar schuwd voor een ernstig ongeval, dat geschied was op een schip, liggende aan de Ertskade te Amsler dam. De politie waarschuwde onmiddellijk de brand weer en den G.G. en G.D., welke met veel materiaal naar de plaats des onheils uitrukten. Een rukwind had een rijdende kraan langs den wallekant op de rails in beweging gebracht. Deze kraan, en groot gevaarte, reed met volle vaart tegen een kraan van de gemeente op, welke zich even een op hetzelfde terrein bevonden. Beide gevaarten sloegen met hevig gekraak tegen den grond. De eerste kraan kwam over een aantal grinthoopen te recht, terwijl de gemeentelijke naar de waterzijde omsloeg, waar twee Rijnaken aan den wal lagen ge meerd. De schipper van de eerste Rijnaak was af wezig, zoodat hem een ongeluk bespaard is gebleven, doch zijn schip, evenals de aak die daarachter lag, werd zwaar getroffen. De hef boom van de kraan sloeg door de roef van De categorie sportvliegtuigen vormt met die der school vliegtuigen welhaast de moeilijkste die er voou een vliegtuigbouwer bestaat. Moet men bij schoolvlieg- tuigen rekening houden met het feit, dat dit soort toestellen moet dienen in de allereerste plaats voor opleiding van menschen, die nog niets van het vlie gen weten, bij het houwen van sportvliegtuigen daar entegen moet men bedenken, dat deze machines zul len worden gevlogen door amateurs, die weliswaar in het bezit zijn van een „A"-brevet, doch over het algemeen de grondige routine missen van den mi litairen vlieger of lijnpiloot. De meeste sportvliegers echter wenchen een snelle machine, voorzien van een niet te zwaren motor, vanwege de kosten. Toch moet de allround perfor mance goed zijn en het moet ook mogelijk zijn vol doende bagage mee te voeren voor minstens een. weekend. Verder is het noodig, dat de constructie eenvoudig en robust is, zoodat de machine een mini mum aan onderhoud vraagt. Een tenslotte speelt de prijs een groote rol. Allemaal tegenstrijdige eischen. Een snelle machine met een betrekkelijk kleinen motor vraagt een vrij kleinen vleugel. Twee personen met bagage en een volle benzinetank vragen daarentegen weer een vrij groote vleugel om toch nog behoorlijk te kunnen stijgen en vooral om te voorkomen dat de landings snelheid niet al te hoog wordt. Want, wij hebben te maken met amateurs. En dan de vliegeigenschappen. Hieraan moet alle aandacht worden besteed. Een sportvliegtuig moet absoluut bestuurbaar blijven beneden de minimum- vliegsnelheid en mag nooit uit zichzelf in een vrille kunnen gaan. De landingssnelheid moet laag zijn, liefst zoo tusschen 60 en 70 K.M. per uur en het landen zelf moet gemakkelijk ga«n. Het is trouwens noodzakelijk, dat dc besturing van. een sportvliegtuig eenvoudig is. De reactie der roeren moet snel zijn, doch nimmer bruusk. Diverse stunts moeten desgewenscht kunnen worden uitgevoerd, doch alles behoort rustig te gaan en de amateur piloot behoort den tijd te hebben om de bewegingen, die de machine maakt, volkomen te kunnen realisce- ren. In het kort, alle militaire eigenschappen zijn uit den booze in een sportvliegtuig. Immers zoo'n sport vlieger vliegt zuiver en alleen voor zijn genoegen en dus vrijwel nooit wanneer het weer slecht is of als het koud is. Als regel zal hij niet meer dan honderd, vlieguren per jaar halen, de uitzonderingen bevesti gen den regel, en dus heeft hij niet zoo buitengewoon veel routine. Het gaat met den sportvlieger als met den amateur- automobilist. Deze heeft indertijd leeren rijden en toert nu in zijn vrije oogenblikken op mooie dagen rond met zijn oud wagentje, waarvan de besturing eenvoudig is, omdat ze a priori voor den amateurrij der zijn gebouwd. Hij zal ook vrijwel nimmer iets krijgen en na verloop van tijd zich zelfs gaan ver beelden, dat hij een heele Piet is. Maar zet nu zoo iemand eens aan het stuur van een snellen sport wagen en hij zal brokken maken. En ondanks deze waarheden als koeien, zijn er nog maar heel weinig sportvliegtuigen, die aan de meest elementaire eischen voldoen. De meeste constructeurs schijnen te denken, dat ze voor den sportvlieger een militair verkenningsvliegtuig in verkleinde uitgave moeten bouwen, en het gevolg is dan ook, dat, ten zij men toevallig te doen heeft met. een sportvlieger met veel ervaring, bij een noodlanding de machine als regel in gruizelementen gaat. Gelukkig echter begint men hier en daar zoo lang zamerhand in te zien, dat men op den verkeerden weg is, dat het sportvliegtuig zijn specifieke eischen stelt. Den laatsten tijd zijn sportvliegtuigen gebouwd, welke inderdaad recht hebben op dezen titel en tot hen behoort zeker de F.K. 47 van Koolhoven. Deze ^machine, uitgerust met een 130 P.K. Gipsy Major motor is een waardig pendant van het standaard- toestel der Nationale Luchtvaartschool, de Kool hoven F.K. 46. De vliegeigenschappen van beide machines vertoo- nen een groote familiegelijkenis, alleen is de F.K. 47 natuurlijk iets „rassiger". Degene die ooit met dit Koolhovenproduct heeft gevlogen, zal volmondig moe ten toegeven, dat dit sportvliegtuig niet alleen heel prettig vliegt, maar ook in alle opzichten voldoet aan de eischen, die men aan een sportvliegtuig stellen; moet en mag. het schip en trof twee personen van het ge zin, dat daar zat. Een 22-jarige jongen werd doodelijk getrof fen, terwijl zijn moeder een ernstige wonde aan haar hoofd bekwam. Onmiddellijk stuurde men iemand naar het post huis der politie, dat zich op een paar honderd meter afstand bevindt en deze zorgde er voor, dat er spoe dig hulp kon worden geboden. Geneeskundige bijstand voor den jongen, Schie- rens genaamd, mocht echter niet meer baten. Ziinj moeder is naar het Binnengasthuis gebracht, waar zij is verbonden. Een boot van den Havendienst bracht den inven taris van de eerste aak, die door den hevigen slag bijna in tweeën was gebroken, in veiligheid. Om streeks half twaalf is dit schip onder den zwaren: last van het ijzer in de diepte verdwenen. De andere aak werd voor zoover wij het in de duisternis, die alom op deze kade heerschte. konden waarnemen, slechts licht beschadigd. De politie van het bureau Warmoesstraat stelt een onderzoek naar de oorzaag van het ongeval in. Notaris Kamp overleden* Zaterdagmiddag is op het landgoed „De Heeze* te Heerenveen een zeer ernstig ongeluk gebeurd. No taris H. J. Kamp uit Heerenveen was met zijn zoon op jacht; bij het overstappen van een prikkeldraad- hek is de heer Kamp gestruikeld en gevallen. liet geweer ging af en de notaris kreeg de geheele lading hagel in het lichaam. Hij was onmiddellijk dood. De teraardebestelling zal Woensdag a.s. plaats hebben. Notaris Kamp was ruim 50 jaar oud. Hij had een drukke praktijk en was in Heerenvoen en omstre ken een zeer gezien man. Hij was directeur van do onderlinge Heerenveensche Paard en verzekering, secre taris van de Nutsspaarbank te Heerenveen en had voorts zitting in vele commissies en vereenigingen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 6