Zuid wester storm
over ons land.
Sportvliegtuigen.
DIVERSEN.
Noodlottig ongeluk op de Nieuwe Meer
KRAAN VALT OP TWEE RIJNAKEN.
Noodlottig jachtongeluk.
Verkeerd mense; niet de zaak forseere. Die
Duisers benne veuls te vlug.
Die taktiek wordt noodlottig; ze dringen veel
te veel op. Terug van Heel; past er toch op.
U bekijkt de zaak best meneer; daar gane ze
al. Most gebeure. Drie-twee voor Duisland. Nou ben
ne we gepiept; nog vijf minute.
Moe. ik heb zoo'n hoofdpijn; is 't nou haast uil?
Ik neem jou nog es mee; is 't nou goed, akelige
meid.
Denk U om me teenen meneer; U zet Uw voet
er ieder keer op.
Vereksuseer meneer, wat een spanning! Je
wor d'er bekant gek van.
Afgeloopen; jammer zag. Dag mevrouwtje; dag
meneer; dag jongens. Wel thuis.
Ja, we gaan d'er is op Asse an. 't Zal nog een
heele toer zijn met de wage hier uit. te komme. Tot
ziens hoor, misschien bij HollandBelgië.
Wanneer is dat?
De laatste van Maart. Saluut!
Moe, hè je nog Kesausies?
Akelige drens, loop deur, we motte d'er uit.
Deutschland, Deutschland über alles .über
alles
Wat 'n hatelijke serpente. Doorloope Fio.
Doorloope, dames en heerej
C. t. E.
PROGRAMMA K.N.V.B.
24 Februari.
Afd. I. Eerste klasse: VUC—Xerxes; VSV—RCII;
OvermaasFeijenoord; AjaxADO; DHCHFC.
Afd. II. Eerste klasse: Hermes DVS—Excelsior;
Haarlem—I)WS; KFC—ZFC; IIBS—Stormvogels;
Spart.aDFC;
Afd. I. 2 A: DOS—AFC; OSV—Hercules.
2 B: West Frisia—Zecburgia; Spartaan—Bloemen-
daal.
3 A: VolewijckersHelder; IIRCHollandia; As
sendel ftZaandij kKWMeteoor.
4 A: DTS—Sparta; Andijk—Alkmaar; N. Niedorp
Vrone.
Reserve 2 A: WA 2HRC 2. (Sportkr.)
PROGRAMMA N.H.V.B.
24 Februari.
1 A: QSC 3—Bergen 1.
1 D: Held. Boys—Succes 2; HRC 3Helder 3; Wie-
ringerwaard—Petten; JVCMLD.
2 D: KoedijkAlkm. Boys 2.
2 E: Oudendijk 1—N. Niedorp 2.
2 F: AtlasTexel 2; DoskoHelder 5.
3 C: VCLFlevo; IlauwertBerkhout 2;
3 D: Alkm. Boys 4Ursem 1; Bergen 2Akersloot
1; Vrone 2Schoorl 5; CSV 2Alcmaria 5.
3 E: Succes 3JVC 2; KolhornHRC 6.
4 E: Koedijk 2Alk. Boys 5; Oudorp 2Alkm.
Boys G;
4 G: Petten 2Held. Boys 2.
4 H: Cocksdorp—Helder 6; Texel 3—Atlas 3; Wa
tervogels 2Oudeschild 2.
4 L: Helder 7Wieringerwaard 2; Watervogels 3
H.R.C. 7; Heldersche Boys 3—JVC 3.
Adspiranten: Alkmaar aCSV a; Alcmaria cN.
Niedorp a; Vrone aKoedijk a; Oterleek aDTS b;
Helder b—HRC a; Succes a—Helder a; Helder c—
IIRC h; Helder f—Helder e; Succes bHelder d;
IIRC d—HRC c; Texel b—Oudeschild a; Cocksdorp a
1Tex. Boys a. (Alg. Sportblad).
N.A.S.B. Schagcn I—R.R. II, Anna Pgulowna.
N.A.S.B. Scha gen klopt R.R. I met 60.
I-Ict Sportbond voetbalelftal ontving op haar ter
rein te Anna Paulowna, R.R. II. Eenige weken ge
leden klopte Schagen R.R. I reeds met 10, zoodat
de verwachtingen ten aanzien van dezen wedstrijd
niet hoog gespannen waren. Het werd dan ook zoo
als verwacht werd een gemakkelijke overwinning
voor Schagcn. Met 6—0 ging R.R. II ten onder. De
rust ging reeds in met een voorsprong van 30.
Zondag a.s. ontvangt men Hoorn I, waarvan men
in een vriendschappelijken wedstrijd weliswaar eens
heeft gewonnen, doch niettemin blijft het oppassen,
het is thans competitie en we weten bij ondervinding
dat er dan anders gespeeld wordt, zoowel bij eigen
als bij bezoekende vereeniging.
HELDER 5—ATLAS 0—4.
2e klasse N.H.V.B. ATLAS KAMPIOEN
Atlas kampioen, ziedaar het belangrijke feit, dat
de N.II.V.B.-competitie op dezen vrijwel voetballoo-
zen HollandDuitschland-Zondag nog voortbracht.
Door Helder 5 te slaan is de club uit de z.g. Visch-
buurt op haar slofjes ongeslagen kampioen van
haar afdeeling geworden, zoodat Atlas volgend jaar
de toch al zoo spannende le klasse nog een beetje
emofioneeler zal maken, aangezien deze ploeg er
één is, zooals den Helder er op het oogenblik reeds
2 telt, n.1. Held. Boys en Watervogels, eerst nu zal
de rivaliteit tusschen deze 3 ploegen kunnen los
barsten in haar hevigste vorm.. Het is anders voor
deze ploeg wel een prachtig succes geweest, haar
allereerste seizoen in competitieverband met dit re
sultaat bekroond te zien. Dit resultaat hebben ze
grootendeels te danken gehad aan de Verblauw's,
de Wijkers' en niet te vergeten den in dit seizoen
op zoo jeugdigen leeftijd overleden' voorz. II. Beijer.
Atlas
12
10
2
0
48— 9
22
H.R.C. 4
13
8
3
2
47—20
19
Texel 2
12
7
2
3
42—27
16
Schagcn 2
12
5
2
5
41—34
12
Helder 4
13
4
4
5
26-34
12
H.R.C. 5
13
3
4
6
25-39
10
Oudeshu's
13
4
0
9
24—53
8
Helder 5
11
0
1
10
21—56
1
BREEZAND.
A.D.O.Zwaluwen.
A.D.O. had Zwaluwen 1 uit Hoorn op bezoek. Bei
de elftallen hebben eenige invallers. A.D.O. dat de
toss wint, speelt eerst met den wind mee en de bal
is bijna voortdurend op de Zwaluwenhelft. Door den
sterken wind is er van goede balcontrole bijna geen
sprake en daar bovendien Zwaluwen zoo goed als
alle spelers heeft teruggetrokken, kan A.D.O. het
eerste half uur niet tot doelpunten komen. Maar als
de Zw. keeper dan eens te vroeg uitloopt, schiet de
A.D.O.-rechtsbinnen in het net (10). Na der ust is
het spclbceld vrijwel hetzelfde. De Zwaluwen, die
nu het windvoordcel hebben zetten er alles op om
gelijk te maken, maar de A.D.O.-achterhoede en kee
per Schipper houden het doel schoon, en een paar
maal ontsnapt de thuisclub op gelukkige wijze aan
het gevaar. A.D.O. doet nog een paar mooie aanval
len, maar de scheidsrechter constateert buitenspel.
Als echter do Zwaluwen keeper zich door een ande
ren speler laat vervangen, kost dat de gasten nog
een doelpunt, dat even voor het eindsignaal door
den binksbuitcn van A.D.O. gescord wordt. Einde
dus 2—6 voor A.D.O.
ANNA PAULOWNA.
R.R. 2 was de gast van „Schakels" uit Schagen. De
ze wedstrijd werd op hot veld van A.P. gespeeld,
daar de Schakels nog niet over een terrein beschik
ken en nu de thuiswedstrijden alhier spelen. Door
ziekte van enkele leden kwam het A.P.-elftal zwaar
Overschrijving.
Gevraagd: C. Diependaal van Succes naar Gudok
(Tilburg).
Verleend: J. J. F. van Daele van Helder naar Alc
maria; G. J. Geel van D.E.S. naar N. Niedorp.
Programma.
Zoowel de K.N.V.B. als de N.H.V.B. hebben voor
Zondag 24 dezer het programma vastgesteld dat Zon
dag 10 dezer niet afgewerkt kon worden.
FeijenoordAjax.
Tengevolge van een protest van de andere Rotter-
damsche vereenigingen die op dien dag speelden, is
FeijenoordAjax op 24 Febr. uitgesteld. Wij verna
men dat men nu op 3 Maart zou spelen.
Wel steunuitkeering.
Vorige week stond boven een dezer berichtjes:
Geen steunuitkeering, niet stempelen. Dat moest
zijn wel steunuitkeering, hetgeen uit de verdere
tekst bleek. Het betreft hier het verwerken van die
20.000 crisis-werkloozen steun van den K.N.V.B.
Cup-FinaL
De eindstrijd van de Engelsche bekerwedstrijden,
de bekende Cup-Final, die do geheele competitie in
dat land op den achtergrond dringt, wordt 27 April
a.s. gespeeld in het Wembley Stadion, waar 105.000
toeschouwers een plaats vinden.
De Ned. Spoorwegen organiseeren wellicht een
goedkoope reis, aldus de Sp.kroniek.
NederlandEngeland.
De Sp.kr. meldt in aansluiting op het Telegraaf-
bericht dat het doorgaan verzekerd is. Voor velen
zal het echter als een teleurstelling gelden dat de
wedstrijd niet op Zondag gehouden kan worden, om
dat de Engelschen geweldig hechten aan de Zon
dagsrust.
NederlandBelgië.
De wedstrijd wordt gespeeld op Zondag 31 Maart
a.s. om half drie in het Stadion.
Tot 27 Febr. kan men plaatsen bestellen.
Belgisch voetbaL
De Belgen kunnen blijkbaar beter tegen een stootje
dan wij. Zondag 10 Febr. is alom gespeeld! En in
België was het heusch geen beter weer dan in ons
Zuiden. De kwestie is echter deze dat de Belgen
het gewend zijn onder alle omstandigheden te spe
len!
Een merkwaardigheid op dien Zondag was dat de
a.s. kampioen, de Union St. Gilloise uit Brussel, haar
eerste nederlaag na 60 wedstrijden leed; in een
plaatselijken wedstrijd gebeurde dat, wat weer eens
onderstreept de groote attractie van plaatselijke ont
moetingen.
De zoon van James.
James, de beroemde binnenspeler van Arsenal,
heeft een zoon, die, aldus de Sportkr. een geweldige
doelpuntenmaker is. Papa James daarentegen schept
kansen en geeft ragfijne passen naar zijn midvoor.
Scheidsrechtersvergadering.
Zaterdag 23 Febr. a.s. vergadert te Den Helder de
sub-commissie van de Scheidsrechterscommissie.
Scheidsrechters worden verzocht aanwezig te zijn.
Motorsport.
De K.N.M.V. heeft onlangs haar contributie van
f 10 op f 5 per jaar gebracht. Op de R.A.I. stand van
de vereeniging kon men dientengevolge tegen de 800
nieuwe leden boeken!
Grasbaanagenda.
Het wedstrijdprogram voor 1935 vermeldt^ voor de
Alkmaarsche grasbaanraces op: 22 April, 2 Juni en
25 Augustus.
De Nederlandsche T.T. vindt 6 Juli a.s. plaats.
Overschrijvingsbepalingen.
In Engelsche Amateur-kringen werd voorgesteld
een regeling te treffen waarbij het slechts na een
wachttijd van 7 dagen geoorloofd was naar een
andere vei-eeniging over te gaan.
De Engelsche vrijheidsbegrippen, aldus de N.R.Ct.,
duldden echter zelfs deze beperking niet en er zal
dus wel niets van komen.
In België.
De N.R.Ct. meldt dat het Belgische V.B.-bestuur
voorstelt de voetballers in drie klassen te verdeelen.
a. Zuivere amateurs, die geenerei vergoeding ont
vangen; b. Onafhankelijken die er geen beroep van
maken, maar het voetballen als bijverdienste mo
gen beschouwen;' c. Beroepsspelers die op contract
spelen.
ScheidsrechtTssalarls?
De Fransche scheidsrechtersvoorman heeft als
voorzitter bedankt, omdat hij salarieering van de
arbiters voorstond en de Voetbalbond in deze niet
toegaf. De Fransche V.B. heeft, naar de N.R.Ct.
meldt, dit bedanken niet zonder meer aanvaard, doch
tracht met den heer Slawick tot een overeenstem
ming te komen.
Zal nu eerstdaags van Frankrijk uit de gedachte
veld winnen, dat een scheidsrechter salarieering
moet genieten?
Olympische Spelen.
In 1936 heeft Berlijn de eer; over 1944 is echter
strijd tusschen Helsingfors, Tokio en Rome Men voelt
dat Finland het al dadelijk af moet leggen tegen de
twee andere machten. Deze twee vechten nu om de
eer. Japan wint het vermoedelijk. Reeds een jaar
heeft een speciale afgevaardigde alle invloedrijke
menschen bewerkt. Als laatste is nu deze heer bij
Mussolini geweest. Men is overeengekomen om nu
in 1940 Tokio te nemen en in 1944 Rome. Zoodat èn
Japan èn Italië tevreden zijn.
gehavend uit. Met 9 man, waaronder een paar van
het eerste elftal, werd de strijd aangebonden. Geen
wonder dat Sghagèn met de rust steeds een 30
voorsprong had. En na rust ging het als voordien.
Een enkele ongevaarlijke uitval van de R.R., maar
nog driemaal moest de A.P.-doelman visschen, zoo
dat Schakels een 6—0 overwinning behaalde.
R.R I zou in Den Helder spelen, doch het, tercin
werd afgekeurd. A.s. Zóndag waarschijnlijk R.R. I
Oudesluis en voor de comp. SchagenHoorn I.
Voebaluitslagen van jl. Zondag:
Z.A.P. IG.Z. II te Anna Paulowna, 32.
C.Z. I en III hadden geen wedstrijden te spelen.
OUDKARSPEL
Afgewezen protest.
Het protest'D.T.S.Texel werd Zondag in tweede
instantie door den K.N.V.B. behandeld. Het protest
werd afgewezen, dus blijft de stand van dezen wed
strijd 22.
Zeeschepen maken te IJmniden vast De
toestand op het IJsselmeer.
De storm, welke reeds Vrijdag door het K.N.M.T
te De Bilt was voorspeld, is aZterdag over ons land
losgebroken en bereikte in den avond tegen een uur
of acht een ongekende hevigheid.
Vooral in de hoofdstad was het noodweer.
De storm joeg door de straten, zweepte het water
van grachten en kanalen op, rukte aan de ven
sters, en maakte zich van alles meester, wat niet
stevig was bevestigd. Voetgangers waren hun leven
niet zeker. Op verschillende plaatsen ploften dak
pannen naast hen neer en herhaaldelijk klank 't ge
rinkel van glas.
Het aantal malen, dat de brandweer werd gealar
meerd, was bijna niet te tellen; onophoudelijk ruk
ten wagens uit naar punten in de stad, waar de
storm huisgehouden had.
Noodweer op het IJselmeer.
Op het IJselmeer spookte het geweldig. De kracht
van den storm zwiepte hoogte golvenmassa's in de
richting van den afsluitdijk. liet eigenaardige feit
deed zich voor, dat bij de Oranjesluizen het water
2.15 meter beneden het normale peil stond, betgeen
tot gevolg had, dat de Lemmer en de Zwolsche boot
door het groote verschil van waterstand tusschen IJ
en IJselmeer niet geschut konden worden.
De zeeschepen, die in den loop van den middag
en in den vooravond uit de hoofdstad zijn vertrok
ken, hebben te IJmuiden vastgemaakt. Niet minder
dan 15 schepen wachten daar thans beter weer af.
Diverse andere schepen, welke op vertrek lagen,
zijn te Amsterdam gebleven.
Alleen het stoomschip „Beijerland" van de „Zee
vaart en steenkolenmaatschappij" heeft zich naar
buiten gewaagd, alsook de Engelsche kolenboot
„Hebburn". Beide schepen, die door hun ballasttanks
zeer diep liggen, en tegen een stootje kunnen, vlogen,
eenmaal buitengaats, waar de golven huizenhoog
gingen, voor den wind weg. Een interessant, maar
angstwekkend schouwspel.
Het Letlandsche s.s. „Evcrosa", dat bij de hoog
ovens te Velsen erts had gelost en gistermiddag ver
trokken was, op weg naar Roterdam, is, door het
vliegend weer gedwongen, dwars van Schcveningen
to moeten terugkeeren.
Ook de kapitein van het Zweedsche s.s. „Madja",
dat te IJmuiden Noorsch Natuurijs had gelost en
vanmiddag was vertrokken, zag zich verplicht, naar
dc haven terug te keeren, heigeen zonder beloodsing
geschieden moest, omdat geen loo'ds aan boord kon
komen.
Twee gieken verongelukt; negen scholie
ren te water. Een van hen verdronken.
Bij een zeer ernstig ongeval, dat Zaterdagmiddag
op de Nieuwe Meer te Amsterdam is geschied, is
de 17-jarige scholier Mol, aldaar, verdronken, ter
wijl negen anderen konden worden gered.
Een tiental jongelui van de watersportvereniging
„Famos", welke haar bootenhuis met clubgelegen-
beid heeft aan het Jaagpad aan de Nieuwe Meer, ter
hoogte van de ringspoorbaan, was Zaterdagmiddag
met twee gieken het meer opgeroeid. Het was een ge
vaarlijke en hoogst roekelooze onderneming, aange
zien er een hevige storm stond. Op het geheele meer
was in verband met den zwaren golfslag vrijwel geen
vaartuig te bekennen en weldra bleek, dat ook de
beide ranke bootjes, elk met 5 jongelui bemand, niet
tegen het zware weer bestand waren.
Het was den jongens, allen scholieren tusschen
16 en 17 jaar, niet mogelijk de gieken met den boeg
op de golven te houden, met het noodlottig gevolg,
dat een der vaartuigen aan den achterkant door een
hooge golf werd geraakt, waardoor het geheel volliep.
De bemanning van de andere giek, bemerkende wat
er gaande was, trachtte bij te draaien, hetgeen haar
eveneens noodlottig werd, want in een oogwenk was
ook dit vaartuig door de golven overspoeld. Negen
van de tien inzittenden geraakten te water, alleen
de stuurman van een der bootjes wist zich er aan vast
te klampen en dreef er mede naar den overkant, waar
hij doornat op den wal klom. Van de negen andere
jongens slaagden vier er in, zwemmende den kant te
bereiken; vier anderen konden worden gered dooi
den schipper van een motorboot, die aan den kant ge
meerd lag en onmiddellijk naar de plaats van het on
geval was gevaren. Een der jongens, de 17-jarige Mol,
was echter reeds gezonken. Zijn broer heeft hem nog
een oogenblik gegrepen, doch hem niet kunnen hou
den.
Door middel van den naastbijzijnden telefoon werd
de politie van bureau Overtoom gewaarschuwd,
welke zich met den hoofdinspecteur W. F. H. Gla-
sius, naar. het Jaagpad begaf. Toevallig kwamen de
politieambtenaren op den Sloterstraatweg een mo
torspuit van de brandweer tegen, alsmede een zie
kenauto van den Geneeskundigen Dienst. Beide wa
gens werden onmiddellijk gerequireerd. Het bleek,
dat een van de jongelui, een zoon van den arts
Quanjer, aan de Nassaukade, buiten kennis was.
Het personeel van de brandweer en den G.G. en G.D.
hebben hem bijgebracht en ter observatie naar het
Wilhelminagasthuis vervoerd. De andere jongelui
waren in bet clubhuis weer spoedig op hun verhaal
gekomen. De beide gieken, die geruimen tijd hulpe
loos op het wilde water hebben rondgedreven, zijn
later naar den kant gebracht en op den wal ge
trokken. De politie is urenlang bezig geweest met
het dreggen naar den verdronken scholier Mol,
waarbij van de kleine politieboot werd gebruik ge
maakt. Te half zes was het lijk niet niet gevonden.
Vreeselijk ongeluk op de Ertskade te Am
sterdam. - Moeder gewond, haar zoon
naast haar gedood.
De laatste rukwind van den storm, welke Zaterdag
middag en Zaterdagavond over Amsterdam heeft
gewoed, heeft nog een doodelijk slachtoffer gemaakt.
Om half elf 's avonds werd de politie gewaar
schuwd voor een ernstig ongeval, dat geschied was
op een schip, liggende aan de Ertskade te Amsler
dam. De politie waarschuwde onmiddellijk de brand
weer en den G.G. en G.D., welke met veel materiaal
naar de plaats des onheils uitrukten.
Een rukwind had een rijdende kraan langs den
wallekant op de rails in beweging gebracht. Deze
kraan, en groot gevaarte, reed met volle vaart tegen
een kraan van de gemeente op, welke zich even
een op hetzelfde terrein bevonden. Beide gevaarten
sloegen met hevig gekraak tegen den grond. De
eerste kraan kwam over een aantal grinthoopen te
recht, terwijl de gemeentelijke naar de waterzijde
omsloeg, waar twee Rijnaken aan den wal lagen ge
meerd.
De schipper van de eerste Rijnaak was af
wezig, zoodat hem een ongeluk bespaard is
gebleven, doch zijn schip, evenals de aak die
daarachter lag, werd zwaar getroffen. De hef
boom van de kraan sloeg door de roef van
De categorie sportvliegtuigen vormt met die der
school vliegtuigen welhaast de moeilijkste die er voou
een vliegtuigbouwer bestaat. Moet men bij schoolvlieg-
tuigen rekening houden met het feit, dat dit soort
toestellen moet dienen in de allereerste plaats voor
opleiding van menschen, die nog niets van het vlie
gen weten, bij het houwen van sportvliegtuigen daar
entegen moet men bedenken, dat deze machines zul
len worden gevlogen door amateurs, die weliswaar
in het bezit zijn van een „A"-brevet, doch over het
algemeen de grondige routine missen van den mi
litairen vlieger of lijnpiloot.
De meeste sportvliegers echter wenchen een snelle
machine, voorzien van een niet te zwaren motor,
vanwege de kosten. Toch moet de allround perfor
mance goed zijn en het moet ook mogelijk zijn vol
doende bagage mee te voeren voor minstens een.
weekend. Verder is het noodig, dat de constructie
eenvoudig en robust is, zoodat de machine een mini
mum aan onderhoud vraagt. Een tenslotte speelt de
prijs een groote rol.
Allemaal tegenstrijdige eischen. Een snelle machine
met een betrekkelijk kleinen motor vraagt een vrij
kleinen vleugel. Twee personen met bagage en een
volle benzinetank vragen daarentegen weer een vrij
groote vleugel om toch nog behoorlijk te kunnen
stijgen en vooral om te voorkomen dat de landings
snelheid niet al te hoog wordt. Want, wij hebben te
maken met amateurs.
En dan de vliegeigenschappen. Hieraan moet alle
aandacht worden besteed. Een sportvliegtuig moet
absoluut bestuurbaar blijven beneden de minimum-
vliegsnelheid en mag nooit uit zichzelf in een vrille
kunnen gaan. De landingssnelheid moet laag zijn,
liefst zoo tusschen 60 en 70 K.M. per uur en het
landen zelf moet gemakkelijk ga«n.
Het is trouwens noodzakelijk, dat dc besturing van.
een sportvliegtuig eenvoudig is. De reactie der roeren
moet snel zijn, doch nimmer bruusk. Diverse stunts
moeten desgewenscht kunnen worden uitgevoerd,
doch alles behoort rustig te gaan en de amateur
piloot behoort den tijd te hebben om de bewegingen,
die de machine maakt, volkomen te kunnen realisce-
ren.
In het kort, alle militaire eigenschappen zijn uit
den booze in een sportvliegtuig. Immers zoo'n sport
vlieger vliegt zuiver en alleen voor zijn genoegen en
dus vrijwel nooit wanneer het weer slecht is of als
het koud is. Als regel zal hij niet meer dan honderd,
vlieguren per jaar halen, de uitzonderingen bevesti
gen den regel, en dus heeft hij niet zoo buitengewoon
veel routine.
Het gaat met den sportvlieger als met den amateur-
automobilist. Deze heeft indertijd leeren rijden en
toert nu in zijn vrije oogenblikken op mooie dagen
rond met zijn oud wagentje, waarvan de besturing
eenvoudig is, omdat ze a priori voor den amateurrij
der zijn gebouwd. Hij zal ook vrijwel nimmer iets
krijgen en na verloop van tijd zich zelfs gaan ver
beelden, dat hij een heele Piet is. Maar zet nu zoo
iemand eens aan het stuur van een snellen sport
wagen en hij zal brokken maken.
En ondanks deze waarheden als koeien, zijn er nog
maar heel weinig sportvliegtuigen, die aan de meest
elementaire eischen voldoen. De meeste constructeurs
schijnen te denken, dat ze voor den sportvlieger een
militair verkenningsvliegtuig in verkleinde uitgave
moeten bouwen, en het gevolg is dan ook, dat, ten
zij men toevallig te doen heeft met. een sportvlieger
met veel ervaring, bij een noodlanding de machine
als regel in gruizelementen gaat.
Gelukkig echter begint men hier en daar zoo lang
zamerhand in te zien, dat men op den verkeerden
weg is, dat het sportvliegtuig zijn specifieke eischen
stelt. Den laatsten tijd zijn sportvliegtuigen gebouwd,
welke inderdaad recht hebben op dezen titel en tot
hen behoort zeker de F.K. 47 van Koolhoven. Deze
^machine, uitgerust met een 130 P.K. Gipsy Major
motor is een waardig pendant van het standaard-
toestel der Nationale Luchtvaartschool, de Kool
hoven F.K. 46.
De vliegeigenschappen van beide machines vertoo-
nen een groote familiegelijkenis, alleen is de F.K. 47
natuurlijk iets „rassiger". Degene die ooit met dit
Koolhovenproduct heeft gevlogen, zal volmondig moe
ten toegeven, dat dit sportvliegtuig niet alleen heel
prettig vliegt, maar ook in alle opzichten voldoet aan
de eischen, die men aan een sportvliegtuig stellen;
moet en mag.
het schip en trof twee personen van het ge
zin, dat daar zat.
Een 22-jarige jongen werd doodelijk getrof
fen, terwijl zijn moeder een ernstige wonde
aan haar hoofd bekwam.
Onmiddellijk stuurde men iemand naar het post
huis der politie, dat zich op een paar honderd meter
afstand bevindt en deze zorgde er voor, dat er spoe
dig hulp kon worden geboden.
Geneeskundige bijstand voor den jongen, Schie-
rens genaamd, mocht echter niet meer baten. Ziinj
moeder is naar het Binnengasthuis gebracht, waar
zij is verbonden.
Een boot van den Havendienst bracht den inven
taris van de eerste aak, die door den hevigen slag
bijna in tweeën was gebroken, in veiligheid. Om
streeks half twaalf is dit schip onder den zwaren:
last van het ijzer in de diepte verdwenen. De andere
aak werd voor zoover wij het in de duisternis, die
alom op deze kade heerschte. konden waarnemen,
slechts licht beschadigd. De politie van het bureau
Warmoesstraat stelt een onderzoek naar de oorzaag
van het ongeval in.
Notaris Kamp overleden*
Zaterdagmiddag is op het landgoed „De Heeze*
te Heerenveen een zeer ernstig ongeluk gebeurd. No
taris H. J. Kamp uit Heerenveen was met zijn zoon
op jacht; bij het overstappen van een prikkeldraad-
hek is de heer Kamp gestruikeld en gevallen. liet
geweer ging af en de notaris kreeg de geheele lading
hagel in het lichaam. Hij was onmiddellijk dood. De
teraardebestelling zal Woensdag a.s. plaats hebben.
Notaris Kamp was ruim 50 jaar oud. Hij had een
drukke praktijk en was in Heerenvoen en omstre
ken een zeer gezien man. Hij was directeur van do
onderlinge Heerenveensche Paard en verzekering, secre
taris van de Nutsspaarbank te Heerenveen en had
voorts zitting in vele commissies en vereenigingen.