Europa's gekroonde heerschers Van de 34 staten zijn er 15 monarchieën, daarvan 11 koninkrijken. Rechts: Koning Gustaaf van Zweden is ondanks zijn 77 jaren een fanatiek tennisspeler. OP 6 Mei 1910 besteeg Koning George V van Groot Brittannië en Ierland, Keizer van Indië, den troon, als op volger van Edtfard VII. Naar aanleiding van 't vijfentwintigjarig jubileum van den koning worden dit jaar groote feestelijkhe den op touw gezet. Het regeeringsjubileum ln Londen werpt een helderder blik op de andere Europeesche monarchieën, en hun gekroonde bestuurders Toen de wereldoorlog begon, waren er in Europa 21 monarchieën, waaronder vier keizerrijken: Rusland, Turkije, Duitsch- land en Oostcnrijk-Hongarije. De monar chistische staatsvorm domineerde, want Europa bestond vóór den oorlog slechts uit 27 staten. Het gevolg van den wereldoor log is geweest, dat deze keizerrijken ver dwenen zijn. Voorts werden de koninkrij ken Griekenland en Montenegro republie ken, evenals later de koning van Spanje Van den Iroon gedreven werd, zoodat er tegenwoordig nog 15 monarchieën in Euro pa zijn. De wereldoorlog heeft echter ook uit de vroegere monarchieën nieuwe staten te voorschijn geroepen, die allemaal, uitge zonderd Hongarije, dat de monarchistische Staatsvorm behield, republieken werden, Zoodat er van de 34 staten nog slechts 15 monarchieën zijn, en wel: 11 koninkrijken, 1 groothertogdom, 2 vorstendommen en een land Hongarije zonder gekroonde heerscher. Wanneer George V in Mei zijn 25-jarig re- geeringsjubileum viert, dan wil dat nog niet zeggen dat hij de meeste „dienstja ren" achter den rug heeft. Drie koningen en een koningin zijn langer op den troon. Het langst regeert onze koningin, name lijk sedert 1890, dus nu 45 jaren, zij het dan ook dat zij sinds haar meerderjarigheid- Verklaring op 31 Augustus 1898 dus ge durende 37 jaren de regeering voert. On ze koningin heeft daarmee niet alleen de meeste „dienstjaren" van alle monarchen op de geheele wereld achter zich, maar ook de meeste dienstjaren van alle staats hoofden. En wij kunnen ons met deze we tenschap slechts gelukwcnschen. Daarbij is onze koningin met haar 55 levensjaren onder de staatshoofden, nog betrekkelijk jong. Zij is elf jaar jonger dan Victor Ema- nuel III van Italië, die na haar de moeste dienstjaren heeft. Op 3 Augustus 1900 be steeg deze vorst den troon, en volgde zijn vader, koning Umberto op, die eenige da gen van te voren door anarchisten ver moord was. Langer dan 25 jaren regieert verder ko ning Haakon VII van Noorwegen, die als prins van Denemarken op 18 November 1905 die de kroon van Noorwegen, hem door het Noorsche volk en den Landdag aangeboden, accepteerde. Dat was, toen de personeele unie tusschen Zweden en Noor wegen opgeheven werd. Koning Haakon wordt nu G3 jaar. Koning Gustaaf V van Zweden is in zijn- 77ste levensjaar. Öp 8 December 1907 besteeg Hij den troon, re geert nu dus bijna 2 8 jaren. Toch is Hij niet de oudste monarch van Europa. Dat is Vorst Johann II van Liechtenstein, die jaar oud is.' Koning George van Enge land is „pas" 70 jaren oud. Langer dan 20 jaar regeert nog slechts Koning Christiaan X van Denemarken en IJsland. Hij is in zijn 65ste levensjaar, en besteeg de troon op 14 Mei 1912, als opvol ger van zijn vader; die plotseling te Ham burg overleed. Koning Christiaan is een broeder Vah "koning Haakon van Noorwe gen. Europa's jongste koning is Peter II van .Toego Slavië, die dit jaar 12 jaar oud wordt. Hij kan nog niet regeeren. De op één na jongste koning is de 34-jarige Leo- pold III van België en heeft het minste dienstjaren achter zich. Hij besteeg op 23 Februari 1934 den troon, nadat eenige da gen van tevoren zijn vader op zoo tragi sche wijze óm het leven kwam. Jonger dan 40 jaar is voorts de in het jaar 1896 geboren groothertogin Charlotte van Luxemburg, die nu reeds 16 jaar regeert, en de tweede regeerende vorstin is. Ook zij stamt uit het Huis Nassau, waarvan de vrouwelijke leden mogen regeeren. 40 Jaar oud is de koning van Albanië, Achmed Zogu. In 1925 werd hij president van de republiek Albanië, in 1927 vorst van Skutari en sedert 1 September 1928 koning der Skipetaren. In Bulgarije regeert sedert 17 jaar in de Herfst van het jaar 1918 deed zijn va der Ferdinand afstand Boris III, tsaar van Bulgarije; hij is 41 jaar oud. Voorts is er koning Carol van Roemenië, die welis waar reeds 42 jaar is, doch pas op 8 Juni 1930 aan de regeering kwam. De 82-jarige Vorst van Liechtenstein, de oudste mo narch van het op een na kleinste land van Europa regeert pas 6 jaren. Niet geklaard is de troonopvolgingskwestie in het kléin- Hoe groot de populariteit van Engelands koning is, blijkt duidelijk uit onze foto! ste land van Europa, in het vorstendom Monaco. De positie van de gekroonde heerschers is niet afhankelijk van de regeeringsvorm. In de Noordelijke landen, in Engeland en in ons eigen land is het parlementaire stel sel reeds voor den oorlog beslissend ge weest. Ondanks dat is de invloed der heer schers nog vrij groot, hoewel er conflicten geweest zijn, die slechts in Denemarken zoo ingrijpend werden, dat tijdens een alge- meene staking in 1920 van den koning ge- cischt werd dat hij afstand deed. Onder invloed van het ten onder gaan der Mid- del-Europeesche monarchieën word in Lu xemburg geëischt dat een republiek ge sticht zou worden. In het parlement werd in 1919 echter met groote meerderheid vóór de dynastie gestemd. Wil men een verkla ring voor de populariteit der gekroonde gebieders vinden, dan zal men wel van de persoon uit moeten gaan. Slechts de ko ning van Engeland en de koning van Italië hebben hun volk door den oorlog geleid, en met goed gevolg. De Bulgaren, die in dep oorlog verslagen zijn, vereeren hun tsaar, en ook de heerschers van den neutraal gebleven landen mogen zich in een bijzondere populariteit verheugen. En hieruit blijkt wel, dat niet de kwaliteiten van den staatsman, doch de hooge men- schelijke eigenschappen beslissend zijn voor een groote populariteit. Europa's jongste koning, Peter van Joego-Slavië. Bliksemtreinen flitsen voorbij. DE STRIJD OM HET WERELDRECORD OP HET GEBIED VAN DE SNELSTE EN STERKSTE LOCOMOTIEF. Stoomtractie, Dieselmotor of electrische aandrijving? De nieuwste stroom- lijn-locomotief len, dan moet men in de éérste plaats on derscheid maken tusschen de hoogste snel heden, die bereikt zijn in het gewone trein verkeer en tusschen de experimenteele re cord-prestaties. Heeft men inderdaad dit onderscheid gemaakt, dan verkrijgt men het volgende beeld: De snelste trein van Duitschland is de „vliegende Hamburger", met electrische Diesel-aandrijving, die de route Berlijn Hamburg, twee honderd vijfden tachtig ki lometer, in honderd acht en dertig minu ten aflegde, en daarmede dus per uur een snelheid bereikt van honderd drie en twintig kilometer. Behalve over deze express-trein beschikt Duitschland doch nu komen wij reeds op het experimenteele gebied, over de „rails-Zeppelin", die de 272 kilometer lan ge route Spandau-Hamburg met een ge middelde snelheid van 174.4 kilometer een een maximum snelheid van 228 kilometer aflegde. Deze trein met luchtschroeven- aandrijving zal nog dezen zomer het proef stadium te boven zijn, er zal dan op tal van lijnen een geregelden dienst met „rails- Zeppelins" geopend worden en in den herfst zullen waarschijnlijk twaalf van dergelijke geregelde diensten in werking gesteld zijn. De snelste trein van Amerika, dat wil zeggen: snelste trein in het normale trein verkeer, is die van de route Chicago-Minea- polis en St. Paul, die door stoom gedreven wordt. Deze trein legt, de stoptijden mee gerekend, een afstand van 652.8 kilometer in 415 min. af. Tusschen Chicago en Adams wordt een gemiddelde snelheid van 103 K.M. per uur bereikt. WANNEER MEN VERGEET OM DE ML CROFOON UIT TE SCHAKELEN... Ja, dat is mogelijk. Ieder beroep heeff zijn grillen, en wie niet oppast, zal er voon moeten boeten! Je zou zoo denken, dat 'n omroeper het nu niet vreeselijk moeilijk] heeft. lederen dag voor de microfoon staan en een beetje vertellen, of misschien wat van papier lezen... De luisteraar, die g©« makkelijk in zijn fauteuil zit, weet heel©» maal niet wat er allemaal bij komt kij ken, wil men een goed omroeper zijn. Wat een goed humeur is er niet noodig om bij* voorbeeld dagelijks het weerbericht goed „voor te dragen", om de nummers aan tö kondigen op een aangenamen toon. Want de luisteraar moet zich niet alleen op het volgende nummer verheugen, maar óók op de aankondiging door den sympathieken omroeper. En dan die toevalligheden, die evenals overal, ook bij de radio niet uit blijven. Op een avond gebeurde den onlangs ge storven omroeper van het Weensche Ra dio-station Arthur Richter, dat hij, nadat hij gezegd had: „Goede nacht, dames! Goe de nacht, heeren! Goe-oede nacht!" bij 't einde van het Weensche program, een der gelijk voorval, dat hem bijna zijn betrek king, en zijn luisteraars hun populairen! omroeper gekost had. De dag was misschien druk geweest, ent Richter's stem was al een beetje heesch, Zijn stemming was verre van vroolijk, en! nadat hij zijn luisteraars naar bed ge- wenscht had, luchtte hij zijn toornig gemoed met het bekende citaat uit Goethe's „Götz" Zoo, nu was hij opgelucht. Nu kon hij naar huis gaan. Maar de ongeluksvogel had juist op dézen dag vergeten om de microfoon uit te schakelen, en zoo kwam het dat de heele luisteraars-schare, die zeker nog prettig aangedaan was door de sympathieke goeden-nacht-wensch, tot groote schrik van iedereen de mannelijke uiting in „klassieken vorm" mee mocht aanhooren. Terwijl de argelooze omroeper naar huis ging, lachten zijn talrijke vrien den onder de luisteraars in hun vuistje, want zij begrepen het verband wel. Direct deed het verhaal van Richter's „extra-uit zending" door heel Weenen de ronde. Den! volgenden morgen vernam Richter alles omtrent zijn „heldendaad". Zijn gezicht zal er wel niet zeer intelligent hebben uit» gezien. Het bestuur van de radio wildé hem toen niet meer laten omroepen, maar daar verzette het radiopubliek zich tegen, Richter werd door deze gebeurtenis nog; populairder en in Weenen heeft men hef geval niet vergeten Steeds intensiever wordt de strijd der staten die een leidende rol spelen in het streven naar het wereldrecord op het ge bied van snelheid voor locomotieven. De overwinningspalm verwisselt haast maan delijks van eigenaar. Stroomlijn- en Diesel- locomotieven schieten uit den grond en wedijveren in ten top gevoerde snelheden. Op het oogenblik beschikt Duitschland over den snelsten expresstrein der wereld, j de „vliegende Hamburger", die door een electrische Dieselmotor wordt aangedre ven; Engeland kan aanspraak maken op de roem de snelste express-trein met stoom- aandrijving te beziten. Vijf landen zijn het die deelnemen aan den strijd om den snelsten locomotief: Duitschland, Frankrijk, Amerika, Italië en Engeland. Wil men de door hen reeds be reikte resultaten vergelijken en, beoordee- Tsaar Boris van Bulgarije rijdt op locomfl tieven, die hij zelf bestuurt, door zijn land. Op experimenteel gebied is het de Bur- lington-Zephyr, over 1624 kilometer met 124.16 kilometer gemiddelde snelheid en 1SÖ kilometer maximum-snelheid per uur, alsmede de Union Pacific Dieseltrein met een reeds bereikte maximum-snelheid van 191.2 kilometer en de ..464 steam coal loco- mitive" der Chicago en Milwaukee, die een gemiddelde snelheid van 143.84 kilometer per uur bezit. Frankrijk heeft als snelste passagiers- trein de Zuid-Express, die de 112.65 kilome ter lange route Poitiers-Angoulème in 60 minuten aflegde. Voorts loopen tusschen Parijs en Orléans electrische proef treinen, die een maximum-snelheid van 148.8 kilo meter per uur bereiken. In het regelmatige treinverkeer van Ita lië kan men niet spreken van bijzondere prestaties, daarentegen worden nu proeven met locomotieven genomen, die in een gol vend landschap een uur-snelheid van 161 kilometer bereikten en die op rechte stuk ken 140 tot 149 kilometer per uur kunnen halen. Engeland tenslotte bezit op het oogen blik in den „Cheltenham-Flyer" de snelste personentrein met stoomaandrijving. De Flyer le'gt den afstand LondenSwindon met een snelheid van 114.08 kilometer in 65 minuten af, waarbij de maximum-snel heid 123.6 kilometer bedraagt. Links: Koningin Wilhelmina.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 4