Europa's gekroonde
heerschers
Van de 34 staten zijn
er 15 monarchieën,
daarvan
11 koninkrijken.
Rechts:
Koning Gustaaf van Zweden is ondanks
zijn 77 jaren een fanatiek tennisspeler.
OP 6 Mei 1910 besteeg Koning George
V van Groot Brittannië en Ierland,
Keizer van Indië, den troon, als op
volger van Edtfard VII. Naar aanleiding
van 't vijfentwintigjarig jubileum van den
koning worden dit jaar groote feestelijkhe
den op touw gezet. Het regeeringsjubileum
ln Londen werpt een helderder blik op de
andere Europeesche monarchieën, en hun
gekroonde bestuurders
Toen de wereldoorlog begon, waren er
in Europa 21 monarchieën, waaronder vier
keizerrijken: Rusland, Turkije, Duitsch-
land en Oostcnrijk-Hongarije. De monar
chistische staatsvorm domineerde, want
Europa bestond vóór den oorlog slechts uit
27 staten. Het gevolg van den wereldoor
log is geweest, dat deze keizerrijken ver
dwenen zijn. Voorts werden de koninkrij
ken Griekenland en Montenegro republie
ken, evenals later de koning van Spanje
Van den Iroon gedreven werd, zoodat er
tegenwoordig nog 15 monarchieën in Euro
pa zijn. De wereldoorlog heeft echter ook
uit de vroegere monarchieën nieuwe staten
te voorschijn geroepen, die allemaal, uitge
zonderd Hongarije, dat de monarchistische
Staatsvorm behield, republieken werden,
Zoodat er van de 34 staten nog slechts 15
monarchieën zijn, en wel: 11 koninkrijken,
1 groothertogdom, 2 vorstendommen en
een land Hongarije zonder gekroonde
heerscher.
Wanneer George V in Mei zijn 25-jarig re-
geeringsjubileum viert, dan wil dat nog
niet zeggen dat hij de meeste „dienstja
ren" achter den rug heeft. Drie koningen
en een koningin zijn langer op den troon.
Het langst regeert onze koningin, name
lijk sedert 1890, dus nu 45 jaren, zij het dan
ook dat zij sinds haar meerderjarigheid-
Verklaring op 31 Augustus 1898 dus ge
durende 37 jaren de regeering voert. On
ze koningin heeft daarmee niet alleen de
meeste „dienstjaren" van alle monarchen
op de geheele wereld achter zich, maar
ook de meeste dienstjaren van alle staats
hoofden. En wij kunnen ons met deze we
tenschap slechts gelukwcnschen. Daarbij
is onze koningin met haar 55 levensjaren
onder de staatshoofden, nog betrekkelijk
jong. Zij is elf jaar jonger dan Victor Ema-
nuel III van Italië, die na haar de moeste
dienstjaren heeft. Op 3 Augustus 1900 be
steeg deze vorst den troon, en volgde zijn
vader, koning Umberto op, die eenige da
gen van te voren door anarchisten ver
moord was.
Langer dan 25 jaren regieert verder ko
ning Haakon VII van Noorwegen, die als
prins van Denemarken op 18 November
1905 die de kroon van Noorwegen, hem
door het Noorsche volk en den Landdag
aangeboden, accepteerde. Dat was, toen de
personeele unie tusschen Zweden en Noor
wegen opgeheven werd. Koning Haakon
wordt nu G3 jaar. Koning Gustaaf V van
Zweden is in zijn- 77ste levensjaar. Öp 8
December 1907 besteeg Hij den troon, re
geert nu dus bijna 2 8 jaren. Toch is Hij
niet de oudste monarch van Europa. Dat
is Vorst Johann II van Liechtenstein, die
jaar oud is.' Koning George van Enge
land is „pas" 70 jaren oud.
Langer dan 20 jaar regeert nog slechts
Koning Christiaan X van Denemarken en
IJsland. Hij is in zijn 65ste levensjaar, en
besteeg de troon op 14 Mei 1912, als opvol
ger van zijn vader; die plotseling te Ham
burg overleed. Koning Christiaan is een
broeder Vah "koning Haakon van Noorwe
gen.
Europa's jongste koning is Peter II van
.Toego Slavië, die dit jaar 12 jaar oud
wordt. Hij kan nog niet regeeren. De op
één na jongste koning is de 34-jarige Leo-
pold III van België en heeft het minste
dienstjaren achter zich. Hij besteeg op 23
Februari 1934 den troon, nadat eenige da
gen van tevoren zijn vader op zoo tragi
sche wijze óm het leven kwam. Jonger dan
40 jaar is voorts de in het jaar 1896 geboren
groothertogin Charlotte van Luxemburg,
die nu reeds 16 jaar regeert, en de tweede
regeerende vorstin is. Ook zij stamt uit
het Huis Nassau, waarvan de vrouwelijke
leden mogen regeeren.
40 Jaar oud is de koning van Albanië,
Achmed Zogu. In 1925 werd hij president
van de republiek Albanië, in 1927 vorst
van Skutari en sedert 1 September 1928
koning der Skipetaren.
In Bulgarije regeert sedert 17 jaar in
de Herfst van het jaar 1918 deed zijn va
der Ferdinand afstand Boris III, tsaar
van Bulgarije; hij is 41 jaar oud. Voorts is
er koning Carol van Roemenië, die welis
waar reeds 42 jaar is, doch pas op 8 Juni
1930 aan de regeering kwam. De 82-jarige
Vorst van Liechtenstein, de oudste mo
narch van het op een na kleinste land van
Europa regeert pas 6 jaren. Niet geklaard
is de troonopvolgingskwestie in het kléin-
Hoe groot de populariteit van Engelands
koning is, blijkt duidelijk uit onze foto!
ste land van Europa, in het vorstendom
Monaco.
De positie van de gekroonde heerschers
is niet afhankelijk van de regeeringsvorm.
In de Noordelijke landen, in Engeland en
in ons eigen land is het parlementaire stel
sel reeds voor den oorlog beslissend ge
weest. Ondanks dat is de invloed der heer
schers nog vrij groot, hoewel er conflicten
geweest zijn, die slechts in Denemarken zoo
ingrijpend werden, dat tijdens een alge-
meene staking in 1920 van den koning ge-
cischt werd dat hij afstand deed. Onder
invloed van het ten onder gaan der Mid-
del-Europeesche monarchieën word in Lu
xemburg geëischt dat een republiek ge
sticht zou worden. In het parlement werd
in 1919 echter met groote meerderheid vóór
de dynastie gestemd. Wil men een verkla
ring voor de populariteit der gekroonde
gebieders vinden, dan zal men wel van de
persoon uit moeten gaan. Slechts de ko
ning van Engeland en de koning van
Italië hebben hun volk door den oorlog
geleid, en met goed gevolg. De Bulgaren,
die in dep oorlog verslagen zijn, vereeren
hun tsaar, en ook de heerschers van den
neutraal gebleven landen mogen zich in
een bijzondere populariteit verheugen. En
hieruit blijkt wel, dat niet de kwaliteiten
van den staatsman, doch de hooge men-
schelijke eigenschappen beslissend zijn
voor een groote populariteit.
Europa's jongste koning, Peter van
Joego-Slavië.
Bliksemtreinen flitsen
voorbij.
DE STRIJD OM HET WERELDRECORD
OP HET GEBIED VAN DE SNELSTE EN
STERKSTE LOCOMOTIEF.
Stoomtractie, Dieselmotor of electrische
aandrijving? De nieuwste stroom-
lijn-locomotief
len, dan moet men in de éérste plaats on
derscheid maken tusschen de hoogste snel
heden, die bereikt zijn in het gewone trein
verkeer en tusschen de experimenteele re
cord-prestaties. Heeft men inderdaad dit
onderscheid gemaakt, dan verkrijgt men
het volgende beeld:
De snelste trein van Duitschland is de
„vliegende Hamburger", met electrische
Diesel-aandrijving, die de route Berlijn
Hamburg, twee honderd vijfden tachtig ki
lometer, in honderd acht en dertig minu
ten aflegde, en daarmede dus per uur een
snelheid bereikt van honderd drie en
twintig kilometer.
Behalve over deze express-trein beschikt
Duitschland doch nu komen wij reeds
op het experimenteele gebied, over de
„rails-Zeppelin", die de 272 kilometer lan
ge route Spandau-Hamburg met een ge
middelde snelheid van 174.4 kilometer een
een maximum snelheid van 228 kilometer
aflegde. Deze trein met luchtschroeven-
aandrijving zal nog dezen zomer het proef
stadium te boven zijn, er zal dan op tal
van lijnen een geregelden dienst met „rails-
Zeppelins" geopend worden en in den
herfst zullen waarschijnlijk twaalf van
dergelijke geregelde diensten in werking
gesteld zijn.
De snelste trein van Amerika, dat wil
zeggen: snelste trein in het normale trein
verkeer, is die van de route Chicago-Minea-
polis en St. Paul, die door stoom gedreven
wordt. Deze trein legt, de stoptijden mee
gerekend, een afstand van 652.8 kilometer
in 415 min. af. Tusschen Chicago en Adams
wordt een gemiddelde snelheid van 103
K.M. per uur bereikt.
WANNEER MEN VERGEET OM DE ML
CROFOON UIT TE SCHAKELEN...
Ja, dat is mogelijk. Ieder beroep heeff
zijn grillen, en wie niet oppast, zal er voon
moeten boeten! Je zou zoo denken, dat 'n
omroeper het nu niet vreeselijk moeilijk]
heeft. lederen dag voor de microfoon staan
en een beetje vertellen, of misschien wat
van papier lezen... De luisteraar, die g©«
makkelijk in zijn fauteuil zit, weet heel©»
maal niet wat er allemaal bij komt kij
ken, wil men een goed omroeper zijn. Wat
een goed humeur is er niet noodig om bij*
voorbeeld dagelijks het weerbericht goed
„voor te dragen", om de nummers aan tö
kondigen op een aangenamen toon. Want
de luisteraar moet zich niet alleen op het
volgende nummer verheugen, maar óók op
de aankondiging door den sympathieken
omroeper. En dan die toevalligheden, die
evenals overal, ook bij de radio niet uit
blijven.
Op een avond gebeurde den onlangs ge
storven omroeper van het Weensche Ra
dio-station Arthur Richter, dat hij, nadat
hij gezegd had: „Goede nacht, dames! Goe
de nacht, heeren! Goe-oede nacht!" bij 't
einde van het Weensche program, een der
gelijk voorval, dat hem bijna zijn betrek
king, en zijn luisteraars hun populairen!
omroeper gekost had.
De dag was misschien druk geweest, ent
Richter's stem was al een beetje heesch,
Zijn stemming was verre van vroolijk, en!
nadat hij zijn luisteraars naar bed ge-
wenscht had, luchtte hij zijn toornig gemoed
met het bekende citaat uit Goethe's „Götz"
Zoo, nu was hij opgelucht. Nu kon hij
naar huis gaan. Maar de ongeluksvogel
had juist op dézen dag vergeten om de
microfoon uit te schakelen, en zoo kwam
het dat de heele luisteraars-schare, die
zeker nog prettig aangedaan was door de
sympathieke goeden-nacht-wensch, tot
groote schrik van iedereen de mannelijke
uiting in „klassieken vorm" mee mocht
aanhooren. Terwijl de argelooze omroeper
naar huis ging, lachten zijn talrijke vrien
den onder de luisteraars in hun vuistje,
want zij begrepen het verband wel. Direct
deed het verhaal van Richter's „extra-uit
zending" door heel Weenen de ronde. Den!
volgenden morgen vernam Richter alles
omtrent zijn „heldendaad". Zijn gezicht
zal er wel niet zeer intelligent hebben uit»
gezien. Het bestuur van de radio wildé
hem toen niet meer laten omroepen, maar
daar verzette het radiopubliek zich tegen,
Richter werd door deze gebeurtenis nog;
populairder en in Weenen heeft men hef
geval niet vergeten
Steeds intensiever wordt de strijd der
staten die een leidende rol spelen in het
streven naar het wereldrecord op het ge
bied van snelheid voor locomotieven. De
overwinningspalm verwisselt haast maan
delijks van eigenaar. Stroomlijn- en Diesel-
locomotieven schieten uit den grond en
wedijveren in ten top gevoerde snelheden.
Op het oogenblik beschikt Duitschland
over den snelsten expresstrein der wereld,
j de „vliegende Hamburger", die door een
electrische Dieselmotor wordt aangedre
ven; Engeland kan aanspraak maken op
de roem de snelste express-trein met stoom-
aandrijving te beziten.
Vijf landen zijn het die deelnemen aan
den strijd om den snelsten locomotief:
Duitschland, Frankrijk, Amerika, Italië en
Engeland. Wil men de door hen reeds be
reikte resultaten vergelijken en, beoordee-
Tsaar Boris van Bulgarije rijdt op locomfl
tieven, die hij zelf bestuurt, door zijn land.
Op experimenteel gebied is het de Bur-
lington-Zephyr, over 1624 kilometer met
124.16 kilometer gemiddelde snelheid en
1SÖ kilometer maximum-snelheid per uur,
alsmede de Union Pacific Dieseltrein met
een reeds bereikte maximum-snelheid van
191.2 kilometer en de ..464 steam coal loco-
mitive" der Chicago en Milwaukee, die een
gemiddelde snelheid van 143.84 kilometer
per uur bezit.
Frankrijk heeft als snelste passagiers-
trein de Zuid-Express, die de 112.65 kilome
ter lange route Poitiers-Angoulème in 60
minuten aflegde. Voorts loopen tusschen
Parijs en Orléans electrische proef treinen,
die een maximum-snelheid van 148.8 kilo
meter per uur bereiken.
In het regelmatige treinverkeer van Ita
lië kan men niet spreken van bijzondere
prestaties, daarentegen worden nu proeven
met locomotieven genomen, die in een gol
vend landschap een uur-snelheid van 161
kilometer bereikten en die op rechte stuk
ken 140 tot 149 kilometer per uur kunnen
halen.
Engeland tenslotte bezit op het oogen
blik in den „Cheltenham-Flyer" de snelste
personentrein met stoomaandrijving. De
Flyer le'gt den afstand LondenSwindon
met een snelheid van 114.08 kilometer in
65 minuten af, waarbij de maximum-snel
heid 123.6 kilometer bedraagt.
Links:
Koningin Wilhelmina.