Bruggen
De Hollandsche
Bruggenbouwer.
De „Wijn"=val van
Californië.
De uitstervende Riksha.
i
Hierboven:
Weldra zal de brug over de Kleine Belt
klaar komen en geopend worden. Deze
brug verbindt het Deensche vasteland met
het eiland Fiinen, en is een meesterwerk
der techniek.
Meesterwerken over de heele wereld.
door
M. G. HARTWIECK.
Bruggen zijn het symbool van mcnschc-
lijk kunnen. Met en dóór bruggen worden
moeilijkbeden overwonnen, waarvoor de
natuur de menschheid gezet heeft. Brug-
gon geven echter óók duidelijk uitdruk
king aan het kunnen van de techniek,
want het zijn juist de bruggen die toonen
hoe de technicus in staat is alle moeilijk
heden te overwinnen.
Het is geen toeval, dat juist de Holland
sche technicus een over de geheele wereld
bekend bruggenbouwer is geworden. In
haast elk land staan bruggen, die door
Hollandsche ingenieurs gebouwd en in
Hollandsche fabrieken vervaardigd zijn.
Overal op aarde verheffen zich de stalen
en betonnen gevaarten, waaraan Hollan
ders gewerkt hebben. Reusachtige con
structies zijn hier ontstaan, en zij getui
gen van groot kunnen.
Een der prachtigste voorbeelden van
moderne techniek levert de nieuwe Sydney-
brug. Op tien millioen kwam het project
te staan. Ettelijke ingenieur-firma's heb
ben getracht om de uitvoering van dit werk
in handen te krijgen. Dorman Long Cy.,
de beroemde bruggenbouwers van Middles-
borough, Engeland, zijn daarin geslaagd.
Om het contract te krijgen had deze firma
niet minder dan zeven verschillende ont
werpen voorgelegd. Vier spoorbanen loopen
over de brug, er zijn voorts een rijweg en
twee trottoirs. De spanwijdte van deze
brug beslaat een afstand van een kwart
mijl.
Dit is slechts even een voorbeeld van
oen der grootste, zoo niet de allergrootste
brug ter wereld, een meesterstuk in zijn
soort, een waar „wonder der techniek". Te
genwoordig lijkt het wel, alsof de ingenieur
de grootste,moeilijkste problemen spelen
derwijs oplost, en de techniek is zeker wel
de voornaamste factor hierbij. Doch ook
de bruggenbouwers uit vorige eeuwen ver
dienen onze lof. Zij hadden niet de hulp
van de techniek, die toen nog niet zoo ont
zaggelijk ver gevorderd was als nu, en
toch getuigen nog vele bruggen van geni
aliteit, waardoor het mogelijk is dat zij nu
nog gebruikt worden.
De technici van tegenwoordig kunnen
beschikken over ervaringen van honderd
jaar en langer. Staal en beton vormen ma
teriaal, waarvan men alles maken kan.
Daartegenover staat dat zij grootere moei
lijkheden te overwinnen hebben en de con-
structie's voldoen moeten aan eischcn, die
vrij wat hooger zijn dan in vroeger tijden.
De nu te bouwen bruggen moeten over vijf
tig jaar, wanneer het verkeer andere vor
men aangenomen zal hebben, óók nog te
gebruiken zijn. Daarmee is nog niet ge
zegd dat er grootere bruggen ontstaan zul
len wanneer het noodig mocht zijn, zal
men er niet voor terug schrikken om elk
dal en elke rivier te overbruggen het
zal er nu in tegendeel méér op aan komen
om dc nieuwe hruggen zóó te .maken dat
zij in staat zijn ook veel grootere lasten te
dragen.
zien van een agent op de vlucht te slaan.
Eigenlijk zien al deze riksha's er pre
cies hetzelfde uit. In Peking liggen kleine;
•met de hand geknoopte kleedjes volgens
onze begrippen dus échte Chineesche kleed
jes! als vloerbedekking in deze vehi
kels, terwijl tegelijkertijd een linnen lap
een bijna unïverseele rol speelt. Hiermee
veegt namelijk de koeli voor het instappen
het niet alleen in Peking steeds vingerdik
op zitplaats en leuning liggende stof, maar
ook bij zich zelf het rijkelijk-stroomende
zweet van gezicht en rug af. Ook de passa
gier wordt er grondig mee afgestoft en ten
slotte gebruikt hij het dierbare doekje als
parasol en tegen de vliegen door het over
zijn gezicht uit te spreiden, wanneer hij
eens even rust.
In China zijn de dagen van de riksha ge
teld, want het moderne jonge China vindt
het en met recht niet juist dat de
eene mensch de andere trekt, en zoo wordt
het aantal riksha's minder, evenredig met
het groeiende aantal trams en auto's. En
zoo zullen zij dan ten slotte verdwijnen.
20.000 Liter roode wijn per minnut.
Kort geleden werd er in New York een
tentoonstelling, gehouden, waarbij belang
rijke Californische producten vertegen
woordigd waren. De „clou" van de tentoon
stelling werd gevormd door iets zeer onge
woons, namelijk door een 11 Meter hooge
„wijnval". Ononderbroken stroomden on
geveer 20.000 liter in de minuut over kunst
matige, glazen rotsen. Onderaan werd de
roode vloeistof opgevangen in een bekken
en van daar uit door een pomp weer naar
het reservoirgetransporteerd. Men krijgt
tenminste een indruk van de kracht van
deze wijnval wanneer men weet dat hij in
staat is om een molen van normale grootte,
te drijven!
Het geheel bestond uit twee hoofdzuilen.
De bovenste val was ongeveer 6.5 meter
hoog en de wijn viel er met zeer veel
kracht naar omlaag. In het bekken dat de
val opving, werd deze door een direct ge
leide stroom van ongeveer 10.000 liter per
minuut versterkt en dan in een aantal
kleine stroomen gesplitst door op bepaal
de manier geplaatste glazen rotsen.
De indruk van de „Wijnval" werd nog
door andere trucs verhoogd. Op de glazen
rotsen, die door de kracht van de wijn
barstten, had men mos en planten aange
plant, trouwens de geheele val werd omge
ven door bloemen, planten en vruchten
van allerlei soort, die in Californië leven.
Om de twee dagen werden de bloemen,
planten en vruchten verfrischt. Het mooist
was de wijnval 's nachts, want dan was hij
geillumineerd.
Ten gerieve van de bezoekers was er on
der de wijnval, met andere woorden onder
het hoofdbekken een kroegje in den vorm
van een grot. In geultjes droop het koste
lijke vocht uit het bekken door de wand en
werd door jonge meisjes in bekers en gla
zen opgevangen en kosteloos uitgedeeld.
Hieronder:
De langste brug van Duitschland. De ka-
naalbrug bij Rensburg, die 2454 meter
lang is.
OPGERUIMDHEID
(voor lezeressen).
Het lijkt wel een beetje vreemd, in de
zen tijd te durven schrijven over opge
ruimdheid. Weten wij eigenlijk nog wel,
wat dat is? Kunnen, durven en mogen wij
nog wel opgeruimd zijn, terwijl wij zoo
veel sombere gezichten om ons heen zien,
en terwijl wellicht 't ook in ons eigen le
ven en ons eigen gezin allerminst voor
spoedig gaat? Is een hartelijke, oprechte
lach nog wel mogelijk? Bestaan er nog
opgeruimde menschen?
Met het omschrijven van een stemming,
die helaas! steeds algemeener gevonden
wordt, heb ik tevens een groot gevaar ge
kenschetst. Want het is een gevaar voor
onze omgeving, voor de maatschappij,
voor ons leven, wanneer de gulle lach niet
meer gehoord wordt.
Er is vooral in dezen tijd geen heerlij
ker geluid dan dat van lachende iruen-
schen.
„Van alle deugden", heeft iemand eens
gezegd, „is vroolijkheid die, waarvan wij
het meeste voordeel trekken. Terwijl an
dere deugden den dag der .betaling uit
stellen, betaalt vroolijkheid contant. Ze is
een schoonheid bevorderend middel, dat
een leelijk gelaat bevallig en innemend
maakt. Zij bevordert de gezondheid en
den dag halen, maar probeeren, er wat
nieuws bij te maken, iets lichts, iets blijs,
iets. fleurigs.
Het kost meer toewijding en werk, dan
geld, als wij het doen naai* een model uit
„Het Practisch Modeblad" (dat kosteloos
voor lezeressen verkrijgbaar is bij onze
moderedactrice, Muzenstraat 5b, Den Haag,
tegen inzending van 12 ct. porto. En daarom
draagt het makion van eigen kleeren zijn
belooning in zichzelf, zooals alles wat wij
met opgewektheid doen. Het is, nu eens
geen noodlottige, maar een zeer voorspoe
dige cirkel. Wie met een opgeruimd ge
moed een vroolijke jurk maakt, voor die
zal het dragen daarvan telkens opnieuw
een vreugde zijn.
Omdat dit blad daartoe opwekt en er
alle aanwijzingen voor geeft, is het van
zoo groot nut vooral in dezen tijd.
Hebt ge wel eens opgelet, hoe een der
gelijk werk als 't naaien van een leuk
toiletje opgeruimd stemt, en omgekeerd
dit werk met een vrooliik hart veel beter
vlot dan in een sombere stemming?
„Daar waar de menschen zingen, kunt
ge u rustig neerzetten," heeft een dichter
gezegd, „slechte menschen zingen niet."
Men zou hetzelfde kunnen zeggen van de
vrouwen, die haar eigen kleeren aan het
maken zijn.
Laten wij, vrouwen, toch goed besef
fen, dat, ook al zijn onze mannen voor
een groot deel werkloos, wij dat nimmer
behoeven te zijn. Moeheid is in dezen tijd
een zegen, als ze veroorzaakt wordt door
nuttig werk voor onszelf en onze kinde-
m.
En laten wij bovenal zorgen, dat on
danks vele moeilijkheden in ons gezin de
opgeruimde toon blijft heerschen. Wij zul
len dan onze zorgen gemakkelijker de
baas worden.
Als wij eens anders kaars aansteken,
aan de kaars van onze opgewektheid, zal
dc onze er waarlijk niet minder door
worden!
ELEONORA.
Uitvinding van een Amerikaansch
missionaris.
door F. S.
De Jinriksha stamt uit Japan, waar hij
in het midden van de vorige eeuw door
een Amerikaansch missionaris, die zijn ver
lamde vrouw in de frissche lucht wilde
brengen, en de ziekenstoel toen eenvoudig
op twee wielen plaatste. Het nieuwe voer
tuig kwam al spoedig in de mode en ver
overde heel Japan; vervolgens verdrong
hij als „Dung yang cho" (wagen van het
Oosten) de tot dien tijd algemeen gebruik
te draagstoel, en ook in Singapore, op Cey-
lon en in Daressalam vond hij ingang.
Wat men met een riksha allemaal doen
kan, grenst aan het ongeloofelijke. Ik zou
ook nog heel wat kunnen schrijven over
het voortdurende draven dat de mensche-
lijke trekdieren uren achtereen volhouden,
zonder ook maar even uit te rusten. Het is
niet gemakkelijk om een riksha-man kwijt
te raken, wanneer hij zijn diensten aan
biedt en die het absoluut niet begrijpt dat
de Sahib of de Toean te voet kan gaan.
Eigenlijk kan de Europeaan er vast op re
kenen dat minstens één van deze vliegens
vlug rijdende wagentjes hem op zijn ge
heele tocht door de stad achtervolgt, wan
neer het niet direct een wirwar van rik-
ha's is, en de koeli's hem met veel lawaai
hun diensten aanbieden om dan bij het
maakt den ereest helder en krachtig.*
Die opgeruimdheid wil zich ook uiten
in onze kleeding. Nu de lente weer is aan
gebroken, gaan ook de vrouwen, uitzien
naar frissche, vroolijke, lichte kleeren.
Het is niet alleen een innerlijke drang,
die ons daartoe aanzet, maar ook een
plicht tegenover de wereld, waarin wij le
ven, tegenover onze huisgenooten, tegen
over onze vrienden en kennissen.
Laten wij onze donkere winterkleeding
zoo spoedig mogelijk en zoo ver mogelijk
wegbergen, en niet alleen onze voorjaars-
en zomertoiletjes van het vorig jaar voor
HET REGENT VISSCHEN.
Het was tot nog toe zeer moeilijk, om de
verschillende wateren opnieuw van visch
te voorzien. In Canada werden in den
laatsten tijd interessante proeven geno
men, die dit voor de toekomst werkelijk
makkelijker zullen maken. Men heeft na
melijk bij wijze van proef visschen uit het
vliegtuig gegoöid, om vast te stellen of zij
deze val uit de hoogte overleven of daar
aan doodgaan. Bij alle proeven is geble
ken, dat de dienen deze glanzend door
staan. Men kan visschen Van een hoogte
van 500 meter en meer in het water gooien,
zonder dat ze er het geringste nadeel van
ondervinden. Men zal op deze wijze in de
toekomst de meren buitengewoon vlug en
gemakkelijk van nuttige visschen kunnen
voorzien. Bij de eerste proeven in Canada
werden allereerst uit een vliegtuig forel
len van een hoogte van 70 meter geworpen.
Ze vielen in het meer en zwommen daar
vergenoegd verder. Later heeft men ge
tracht de visschen van een hoogte van 400
tot 500 meter naar beneden te gooien. Ook
dit is gelukt. Men zal in Canada van nu
af aan steeds de meren van uit de lucht
van nieuwe visch voorzien.
BRAND IN DE BUURT VAN ROME
GEMELD VIA KOPENHAGEN!
In een der laatste nummers van de
„Wiener Radiowelt" lezen we de volgende
interessante mededeeling:
Verbazingwekkend, en voor leeken in 't
geheel niet begrijpelijk zijn de wegen der
kortegolven en de nieuwsberichten over de
wereld!
In een dorpje in de buurt van Rome brak
een brand uit. De telefoon werkte niet
meer, en een telegraaf had men er niet.
Maar in het dorp woonde een kortegolf-
amateur. Hij zond het eene S.O.S.-bericht
na het andere door de lucht, welke door
een amateur in Kopenhagen opgevangen
werden, die toevallig om dezen tijd met
een vriend in Rome gewoon was op korte
golven gesprekken te houden. Hij hoorde
het S.O.S.-bericht en gaf het aan zijn vriend
in Rome door. Deze meldde direct aan de
brandweer, wat hij zoo juist gehoord had
uit Kopenhagen, en acht minuten nadat
de eerste S.O.S. seinen uitgezonden waren,
race'den de brandweerauto's van Rome
naar het dorp. Het vuur werd gebluscht
dank zij de amateurs in het dorp, in Ko
penhagen en in Rome
Een moderne spoorbrug.