Bruggen De Hollandsche Bruggenbouwer. De „Wijn"=val van Californië. De uitstervende Riksha. i Hierboven: Weldra zal de brug over de Kleine Belt klaar komen en geopend worden. Deze brug verbindt het Deensche vasteland met het eiland Fiinen, en is een meesterwerk der techniek. Meesterwerken over de heele wereld. door M. G. HARTWIECK. Bruggen zijn het symbool van mcnschc- lijk kunnen. Met en dóór bruggen worden moeilijkbeden overwonnen, waarvoor de natuur de menschheid gezet heeft. Brug- gon geven echter óók duidelijk uitdruk king aan het kunnen van de techniek, want het zijn juist de bruggen die toonen hoe de technicus in staat is alle moeilijk heden te overwinnen. Het is geen toeval, dat juist de Holland sche technicus een over de geheele wereld bekend bruggenbouwer is geworden. In haast elk land staan bruggen, die door Hollandsche ingenieurs gebouwd en in Hollandsche fabrieken vervaardigd zijn. Overal op aarde verheffen zich de stalen en betonnen gevaarten, waaraan Hollan ders gewerkt hebben. Reusachtige con structies zijn hier ontstaan, en zij getui gen van groot kunnen. Een der prachtigste voorbeelden van moderne techniek levert de nieuwe Sydney- brug. Op tien millioen kwam het project te staan. Ettelijke ingenieur-firma's heb ben getracht om de uitvoering van dit werk in handen te krijgen. Dorman Long Cy., de beroemde bruggenbouwers van Middles- borough, Engeland, zijn daarin geslaagd. Om het contract te krijgen had deze firma niet minder dan zeven verschillende ont werpen voorgelegd. Vier spoorbanen loopen over de brug, er zijn voorts een rijweg en twee trottoirs. De spanwijdte van deze brug beslaat een afstand van een kwart mijl. Dit is slechts even een voorbeeld van oen der grootste, zoo niet de allergrootste brug ter wereld, een meesterstuk in zijn soort, een waar „wonder der techniek". Te genwoordig lijkt het wel, alsof de ingenieur de grootste,moeilijkste problemen spelen derwijs oplost, en de techniek is zeker wel de voornaamste factor hierbij. Doch ook de bruggenbouwers uit vorige eeuwen ver dienen onze lof. Zij hadden niet de hulp van de techniek, die toen nog niet zoo ont zaggelijk ver gevorderd was als nu, en toch getuigen nog vele bruggen van geni aliteit, waardoor het mogelijk is dat zij nu nog gebruikt worden. De technici van tegenwoordig kunnen beschikken over ervaringen van honderd jaar en langer. Staal en beton vormen ma teriaal, waarvan men alles maken kan. Daartegenover staat dat zij grootere moei lijkheden te overwinnen hebben en de con- structie's voldoen moeten aan eischcn, die vrij wat hooger zijn dan in vroeger tijden. De nu te bouwen bruggen moeten over vijf tig jaar, wanneer het verkeer andere vor men aangenomen zal hebben, óók nog te gebruiken zijn. Daarmee is nog niet ge zegd dat er grootere bruggen ontstaan zul len wanneer het noodig mocht zijn, zal men er niet voor terug schrikken om elk dal en elke rivier te overbruggen het zal er nu in tegendeel méér op aan komen om dc nieuwe hruggen zóó te .maken dat zij in staat zijn ook veel grootere lasten te dragen. zien van een agent op de vlucht te slaan. Eigenlijk zien al deze riksha's er pre cies hetzelfde uit. In Peking liggen kleine; •met de hand geknoopte kleedjes volgens onze begrippen dus échte Chineesche kleed jes! als vloerbedekking in deze vehi kels, terwijl tegelijkertijd een linnen lap een bijna unïverseele rol speelt. Hiermee veegt namelijk de koeli voor het instappen het niet alleen in Peking steeds vingerdik op zitplaats en leuning liggende stof, maar ook bij zich zelf het rijkelijk-stroomende zweet van gezicht en rug af. Ook de passa gier wordt er grondig mee afgestoft en ten slotte gebruikt hij het dierbare doekje als parasol en tegen de vliegen door het over zijn gezicht uit te spreiden, wanneer hij eens even rust. In China zijn de dagen van de riksha ge teld, want het moderne jonge China vindt het en met recht niet juist dat de eene mensch de andere trekt, en zoo wordt het aantal riksha's minder, evenredig met het groeiende aantal trams en auto's. En zoo zullen zij dan ten slotte verdwijnen. 20.000 Liter roode wijn per minnut. Kort geleden werd er in New York een tentoonstelling, gehouden, waarbij belang rijke Californische producten vertegen woordigd waren. De „clou" van de tentoon stelling werd gevormd door iets zeer onge woons, namelijk door een 11 Meter hooge „wijnval". Ononderbroken stroomden on geveer 20.000 liter in de minuut over kunst matige, glazen rotsen. Onderaan werd de roode vloeistof opgevangen in een bekken en van daar uit door een pomp weer naar het reservoirgetransporteerd. Men krijgt tenminste een indruk van de kracht van deze wijnval wanneer men weet dat hij in staat is om een molen van normale grootte, te drijven! Het geheel bestond uit twee hoofdzuilen. De bovenste val was ongeveer 6.5 meter hoog en de wijn viel er met zeer veel kracht naar omlaag. In het bekken dat de val opving, werd deze door een direct ge leide stroom van ongeveer 10.000 liter per minuut versterkt en dan in een aantal kleine stroomen gesplitst door op bepaal de manier geplaatste glazen rotsen. De indruk van de „Wijnval" werd nog door andere trucs verhoogd. Op de glazen rotsen, die door de kracht van de wijn barstten, had men mos en planten aange plant, trouwens de geheele val werd omge ven door bloemen, planten en vruchten van allerlei soort, die in Californië leven. Om de twee dagen werden de bloemen, planten en vruchten verfrischt. Het mooist was de wijnval 's nachts, want dan was hij geillumineerd. Ten gerieve van de bezoekers was er on der de wijnval, met andere woorden onder het hoofdbekken een kroegje in den vorm van een grot. In geultjes droop het koste lijke vocht uit het bekken door de wand en werd door jonge meisjes in bekers en gla zen opgevangen en kosteloos uitgedeeld. Hieronder: De langste brug van Duitschland. De ka- naalbrug bij Rensburg, die 2454 meter lang is. OPGERUIMDHEID (voor lezeressen). Het lijkt wel een beetje vreemd, in de zen tijd te durven schrijven over opge ruimdheid. Weten wij eigenlijk nog wel, wat dat is? Kunnen, durven en mogen wij nog wel opgeruimd zijn, terwijl wij zoo veel sombere gezichten om ons heen zien, en terwijl wellicht 't ook in ons eigen le ven en ons eigen gezin allerminst voor spoedig gaat? Is een hartelijke, oprechte lach nog wel mogelijk? Bestaan er nog opgeruimde menschen? Met het omschrijven van een stemming, die helaas! steeds algemeener gevonden wordt, heb ik tevens een groot gevaar ge kenschetst. Want het is een gevaar voor onze omgeving, voor de maatschappij, voor ons leven, wanneer de gulle lach niet meer gehoord wordt. Er is vooral in dezen tijd geen heerlij ker geluid dan dat van lachende iruen- schen. „Van alle deugden", heeft iemand eens gezegd, „is vroolijkheid die, waarvan wij het meeste voordeel trekken. Terwijl an dere deugden den dag der .betaling uit stellen, betaalt vroolijkheid contant. Ze is een schoonheid bevorderend middel, dat een leelijk gelaat bevallig en innemend maakt. Zij bevordert de gezondheid en den dag halen, maar probeeren, er wat nieuws bij te maken, iets lichts, iets blijs, iets. fleurigs. Het kost meer toewijding en werk, dan geld, als wij het doen naai* een model uit „Het Practisch Modeblad" (dat kosteloos voor lezeressen verkrijgbaar is bij onze moderedactrice, Muzenstraat 5b, Den Haag, tegen inzending van 12 ct. porto. En daarom draagt het makion van eigen kleeren zijn belooning in zichzelf, zooals alles wat wij met opgewektheid doen. Het is, nu eens geen noodlottige, maar een zeer voorspoe dige cirkel. Wie met een opgeruimd ge moed een vroolijke jurk maakt, voor die zal het dragen daarvan telkens opnieuw een vreugde zijn. Omdat dit blad daartoe opwekt en er alle aanwijzingen voor geeft, is het van zoo groot nut vooral in dezen tijd. Hebt ge wel eens opgelet, hoe een der gelijk werk als 't naaien van een leuk toiletje opgeruimd stemt, en omgekeerd dit werk met een vrooliik hart veel beter vlot dan in een sombere stemming? „Daar waar de menschen zingen, kunt ge u rustig neerzetten," heeft een dichter gezegd, „slechte menschen zingen niet." Men zou hetzelfde kunnen zeggen van de vrouwen, die haar eigen kleeren aan het maken zijn. Laten wij, vrouwen, toch goed besef fen, dat, ook al zijn onze mannen voor een groot deel werkloos, wij dat nimmer behoeven te zijn. Moeheid is in dezen tijd een zegen, als ze veroorzaakt wordt door nuttig werk voor onszelf en onze kinde- m. En laten wij bovenal zorgen, dat on danks vele moeilijkheden in ons gezin de opgeruimde toon blijft heerschen. Wij zul len dan onze zorgen gemakkelijker de baas worden. Als wij eens anders kaars aansteken, aan de kaars van onze opgewektheid, zal dc onze er waarlijk niet minder door worden! ELEONORA. Uitvinding van een Amerikaansch missionaris. door F. S. De Jinriksha stamt uit Japan, waar hij in het midden van de vorige eeuw door een Amerikaansch missionaris, die zijn ver lamde vrouw in de frissche lucht wilde brengen, en de ziekenstoel toen eenvoudig op twee wielen plaatste. Het nieuwe voer tuig kwam al spoedig in de mode en ver overde heel Japan; vervolgens verdrong hij als „Dung yang cho" (wagen van het Oosten) de tot dien tijd algemeen gebruik te draagstoel, en ook in Singapore, op Cey- lon en in Daressalam vond hij ingang. Wat men met een riksha allemaal doen kan, grenst aan het ongeloofelijke. Ik zou ook nog heel wat kunnen schrijven over het voortdurende draven dat de mensche- lijke trekdieren uren achtereen volhouden, zonder ook maar even uit te rusten. Het is niet gemakkelijk om een riksha-man kwijt te raken, wanneer hij zijn diensten aan biedt en die het absoluut niet begrijpt dat de Sahib of de Toean te voet kan gaan. Eigenlijk kan de Europeaan er vast op re kenen dat minstens één van deze vliegens vlug rijdende wagentjes hem op zijn ge heele tocht door de stad achtervolgt, wan neer het niet direct een wirwar van rik- ha's is, en de koeli's hem met veel lawaai hun diensten aanbieden om dan bij het maakt den ereest helder en krachtig.* Die opgeruimdheid wil zich ook uiten in onze kleeding. Nu de lente weer is aan gebroken, gaan ook de vrouwen, uitzien naar frissche, vroolijke, lichte kleeren. Het is niet alleen een innerlijke drang, die ons daartoe aanzet, maar ook een plicht tegenover de wereld, waarin wij le ven, tegenover onze huisgenooten, tegen over onze vrienden en kennissen. Laten wij onze donkere winterkleeding zoo spoedig mogelijk en zoo ver mogelijk wegbergen, en niet alleen onze voorjaars- en zomertoiletjes van het vorig jaar voor HET REGENT VISSCHEN. Het was tot nog toe zeer moeilijk, om de verschillende wateren opnieuw van visch te voorzien. In Canada werden in den laatsten tijd interessante proeven geno men, die dit voor de toekomst werkelijk makkelijker zullen maken. Men heeft na melijk bij wijze van proef visschen uit het vliegtuig gegoöid, om vast te stellen of zij deze val uit de hoogte overleven of daar aan doodgaan. Bij alle proeven is geble ken, dat de dienen deze glanzend door staan. Men kan visschen Van een hoogte van 500 meter en meer in het water gooien, zonder dat ze er het geringste nadeel van ondervinden. Men zal op deze wijze in de toekomst de meren buitengewoon vlug en gemakkelijk van nuttige visschen kunnen voorzien. Bij de eerste proeven in Canada werden allereerst uit een vliegtuig forel len van een hoogte van 70 meter geworpen. Ze vielen in het meer en zwommen daar vergenoegd verder. Later heeft men ge tracht de visschen van een hoogte van 400 tot 500 meter naar beneden te gooien. Ook dit is gelukt. Men zal in Canada van nu af aan steeds de meren van uit de lucht van nieuwe visch voorzien. BRAND IN DE BUURT VAN ROME GEMELD VIA KOPENHAGEN! In een der laatste nummers van de „Wiener Radiowelt" lezen we de volgende interessante mededeeling: Verbazingwekkend, en voor leeken in 't geheel niet begrijpelijk zijn de wegen der kortegolven en de nieuwsberichten over de wereld! In een dorpje in de buurt van Rome brak een brand uit. De telefoon werkte niet meer, en een telegraaf had men er niet. Maar in het dorp woonde een kortegolf- amateur. Hij zond het eene S.O.S.-bericht na het andere door de lucht, welke door een amateur in Kopenhagen opgevangen werden, die toevallig om dezen tijd met een vriend in Rome gewoon was op korte golven gesprekken te houden. Hij hoorde het S.O.S.-bericht en gaf het aan zijn vriend in Rome door. Deze meldde direct aan de brandweer, wat hij zoo juist gehoord had uit Kopenhagen, en acht minuten nadat de eerste S.O.S. seinen uitgezonden waren, race'den de brandweerauto's van Rome naar het dorp. Het vuur werd gebluscht dank zij de amateurs in het dorp, in Ko penhagen en in Rome Een moderne spoorbrug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 20