Drieduizend Vliegende Hollanders. Die drieduizend wrakken, die drieduizend zwervende gevaren van de oceanen zij vormen de kern van de sage van de „Vlie gende Hollander", de rusteloos varende Hollandse kapitein, waarover men voor het eerst in de 17e eeuw begon te mompelen Er wordt van hem verteld dat hij op Goe de Vrijdag uitvoer, dus zonder zich te be kommeren om zijn godsdienstplichten en God verloochenend, en dat hij bij Kaap de Goede Hoop schipbreuk leed. Sedert dien doorkruist hij rusteloos de zeëen Misschien is deze sage ontstaan doordat Godvruchtige zeelieden dikwijls op hun reizen zulke wrakken tegenkwamen. En waarom worden schepen eigenlijk „in de steek gelaten"? Ja, dat is een raad- TWEE BUILEN GENOEG! 1. Met zevenmijlsvaart door de dorpen!... Hier wordt een zwerver ómgeworpent... 2. Verschrikt gooit Hans zijn stuur thans 3. Met bliksemvaart is, zonder dralen, om... Mans d'Eerste Hulp erbij gaan halen... En... ramt den zwerver nóg eens... Bom! 4. De zwerver vlucht in snelle vaart- Zodra hij echter Hans ontwaart!... M. P. v. V. wordt stukgeslagen, het schip komt scheef te liggen en zigzaggend zwalkt het eens zo trotse vaartuig over het wateroppervlak Deze wrakken worden pas werkelijk ge vaarlijk en daarom houdt men ook sta tistieken er van bij, en zoekt men voort durend naar hen wanneer ze van water verzadigd, even ónder de wateroppervlak te drijven, en ze dus onzichtbaar zijn. Wan neer een schip in volle kracht op zo'n wrak stuit, is het reddingloos verloren. Wat planken bij elkaar zijn al voldoende om een schip wanneer zij door de stro ming meegesleurd, een gat in de wand te slaan, zodat het water het ruim binnen dringt, voordat de bemanning besèft wat er eigenlijk gebeurt den om het wrak in de lucht te laten springen. Niet altijd lukt dat, en ook lukt het niet altijd om wrakken, waarvan nog veel gebruikt kan worden, af te slepen, en tc bergen. Dan gebeurt het vaak dat een vaargeul versperd wordt. Dat gebeurde eens in de Indische Archipel, op een punt waar veel schepen voeren. Wekenlang was men bezig om een wrak, dat daar vastge lopen was, te doen springen. Aangezien het daar een heel nauwe doorvaart was, lie pen de andere schepen veel gevaar, wan neer zij daar voeren. Daarom werd dan ook bevolen: „Doorvaart verboden", en alle schepen moesten een lange omweg maken, tot de hindernis uit de weg geruimd was. LENTETIJD EEN HEERLIJKE TIJD! Zie je wel? In het midden van die re pen maak je een vrouw en dan plak je :e allemaal aan elkaar. Bovenaan, op het snijpunt, plak je een cirkeltje, dat je maakt van een beetje steviger papier. Onderaan Statistiek van drijvende schepen. Het „wrakken-bureau" te k. New York. door Rea Cooper. Je hebt in de kranten kunnen lezen over acht scheepsrampen, die de laatste maan den pk ;gevonden hebben; over acht trot se zee-kastelen, die wrakken werden. Vijf ervan zonken, één kon worden afgesleept, tv"? zijn er afgedreven en kwamen op de lij-, van het wrakken-bureau te New York en het aantdl „vliegende Hollanders", drijvende wrakken, werd daarmee uitge breid. 1800 van zulke schepen zijn bij het wrakkenbureau bekend maar men schat het juiste aantal op ongeveer drieduizend. Een wrak hoeft niet bepaald de bescha digde rest van een schip te zijn, met ge kapte mast en scheefliggend, wil het een „wrak" genoemd kunnen worden. Een wrak, dus een beschadigd schip, dat door de bemanning verlaten Is, kan er helemaal onbeschadigd uitzien, en alleen de geoefen de blik van een ervaren zeeman ziet aan de onzekere koers, aan de klapperende zei len, aan de schoorsteen, die niet rookt, aan de zeevogels die er omheen cirkelen en aan verschillende andere dingen, dat het een stuurloos schip, een „wrak" is. Pas na enige tijd begint de zee zijn slachtoffer te „mishandelen": de railing sel, dat de zee altijd maar weer opgeeft. Soms gaat het om een paniek, die uit brak. Dan weer om een lek, waarvan men vreesde dat het het schip ten onder zou brengen, maar dat minder gevaarlijk bleek te zijn dan men gedacht had. Soms had men het schip heel hoog verzekerd, en om dan een flinke geldsom in de zak te kun nen steken, liet men het schip eenvoudig in de steek, en vertelde, wanneer men op een of andere manier aan land gekomen was, dat men schipbreuk geleden had. Vroeger was het de plicht van Engeland om een statistiek van de ronddrijvende wrakken bij te houden, en deze gevaren zo veel mogelijk te verminderen. Enige ja ren geleden nam Amerika dat van Enge land over, en zo kwam het „wrakken-bu reau" naar New York. Van hier uit leidt men de vernielingsoorlog tegen de drijven de wrakken, men berekent koers en rich ting die zij nemen, de stroming die zij vol gen, uit, en men waarschuwt de schepen voor hen. Wanneer een schip een dergelijk wrak op zijn reis ontmoet, dan geeft hij dat door aan het dichtstbijzijnde kuststa- tion, en een kanonneerboot wordt uitgezon blijft het open. Eromheen komt een reep papier, zoals je op de middelste afbeelding ziet. Wanneer je dat gedaan hebt, dan be vestig je onderaan een cirkelvormig ge bogen ijzerdraad. Dat doe je ook weer door te plakken. Heb je dat gedaan, dan neem je twee ijzerdraden, en bevestigt ze kruiselings aan de ijzeren ring. Op het kruispunt bevestig je een knoedeltje wat ten. Wanneer je de ballon nu wilt laten op stijgen, dan steek je de watten in brand. Daar warme lucht opstijgt, verheft de bal- Ion zich langzaam in de lucht maar na tuurlijk moet je dan gezorgd hebben dat de ballon niet te zwaar is! Zodra de spiritus waarin je de watten gedrenkt hebt, opge brand is, zonder de watten te ontsteken, begint de ballon te dalen. Voor het geval dat hij, wanneer hij gedaald is, vlam vat, moet je hem nalopen en zorgen dat er geen ongelukken gebeuren. Maar wanneer het windstil is, en je hebt de ballon precies zo gemaakt als hierbövên beschreven is, dan zal er wel niets gevaarlijks gebeuren, hoe wel je natuurlijk nooit voorzichtig genoeg kunt zijn. Je kunt zelf kiezen hoe groot je je ballon wilt maken. Wie speelt er niet graag in bad? En lijkt het jullie dan niet leuk te spelen met iets dat je zelf gemaakt hebt? Van een uitgeblazen ei en een stukje groene stof kun je iets prach tigs maken! Je maakt he: gaatje in het ei voorzichtig dicht met wat lak. Dan over trek je de bovenste helft van het ei met de groene stof, die je een beetje in kikker-vorm geknipt hebt met bener n armen en zo! Je moet de stof niet lijmen, omdat lijm loslaat in water, maar je naait het. Dan teken je er nog het nodige bij, zodat iedereen duide lijk kan zien dat hij met een kikker te doen heeft. En wét voor kikker! Dat kun je het best doen met Oost-Indische inkt. Nu voorzie je de kikker nog van een klein speldje de punt naar binnen en de kop naar buiten alsjeblieft! en je lokt Irt dier met een magneet, dan heb je een pracht van een kikker! CONSERVEREN. Allerlei soorten plantendelen, zoals va rens, dennetakken, grassoorten, bloenu enz. enz. kun je maandenlang goed hou den door ze, wanneer ze nog vers zijn, 'n paar uur in een oplossing van gelijke ce len glycerine en water te leggen. HET LAND ZONDER REPTIELEN. Aan de kust van Canada ligt, aan de monding van de St. Laurensstroom, het grote eiland New Foundland, dat onge veer even groot is als Duitsland, maar slechts een kwart millioen inwoners heeft. De bewoners leven van de rijke visvangst, zij verhouwen op de heidevelden van he; eiland, en verder is er ook veeteelt. Ver der wordt er in de beboste bergen koper en ijzer opgespoord. Zeer opmerkelijk is het dat men op New Foundland nog nooit een reptiel heeft gezien, niet eens hagedissen en kikkers, die verder toch overal op de wereld wonen, met uitzondering van de eeuwige ijs- en sneeuwgebieden. ALLERLEI. KNUTSELWERKJES. Wat Je al niet maken kunt van stro en blezen en oude garenklossen. Een vloerkleed voor de salon in het pop penhuis. Ja, dat gaan we dit keer eens maken. Het is niet moeilijk en een leuk werkje, en al heb je dan zélf geen poppen huis, dan ken je toch zeker iemand, die het wèl heeft, en die je graag eens iets wil geven, dat tenminste bruikbaar is! Je maakt het van stro en later ook van biezen. Je kunt trouwens met stro de leukste dingen maken, wanneer je maar ,wat geduld hebt. Maar we zullen beginnen met een vloer kleedje voor de salon van een poppenhuis. Je neemt vijf of zes buigzame lange stro halmen, legt ze netjes bij elkaar, en om wikkelt die strohalmen met een bast draad. Die bastdraad moet lang en stevig en overal even breed zijn, net zoals je het cp het plaatje ziet. Aan de beide uiteinden naaien we de bastdraad vast. De omwoelde strohalmen buigen we nu zó om, dat er een ovaal matje ontstaat, en om nu te maken dat het een matje blijft, en dat de hele boel niet los gaat, naaien we alles stevig, maar met onzichtbare steken, aan elkaar. Nu óók maar weer naar de plaatjes kijken! Maar zorg er voor, dat je weer niet te stevig vastnaait, en ook. mogen er geen strohalmen los gaan zitten. Want dat,is de hoofdzaak. Alles moet er toch netjes uitzien! Wanneer je klaar bent, en je hebt een beetje de handigheid erin gekregen, dan ga je ook grotere dingen maken mis schien wel een beddekleedje, en dan niet voor een poppenhuis, maar voor een écht groot huis. Je hebt dan natuurlijk dikker stro nodig, en omdat één halm veel en veel te kort is, moet je telkens een nieuwe nemen. Of wat ook leuk is om te maken, dat is oen mandje. Alweer van stro. Om te be ginnen ga je van het stro vlechtjes ma ken. Die leg je dan in de gewenste vorm en met bastdraden naai je het geheel sa men. Het hengsel loopt aan weerskanten uit in twee vlechten, want daardoor krijgt het mandje meer stevigheid. Je kunt ook een kleedje maken van gevlochten stro. maar dan wordt hij niet zo glad als wan neer je hem maakt van omwoeld stro. Nu gaan we iets anders maken, en wel een hete-luchtballon. Van dun zijdepapier knippen we zes repen in de vorm, die aan gegeven wordt op de linkse afbeelding.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 22