Kilometers vliegen voorbije m^r-m Achter het dashboard van een renwagen Voorbeschouwing voor de aan staande Avus-rennen Caracciola favoriet Op 26 Mei vinden weer de voor de inter nationale autosport zoo gewichtige Avus- rennen plaats. Na de verrassende overwin ningen van de Duitsche renners, zooals die van Monaco en Tunis, en niet te verge ten de groote zege van Caracciola, die de Groote Prijs van Tripolis wist te beha len, ziet men deze Avusrennen met bijzon dere spanning tegemoet, daar de nieuwe Duitsche wagens voor het eerst op de Avus- baan tegenover een keur van buitenland- sche concurrenten gesteld zullen worden, die stuk voor stuk het vaste voornemen hebben de eerepalm voor hun eigen land te veroveren... Vanzelfsprekend is het, dat Caracciola bij deze rennen sterk favoriet is en het is daarom wel interressant de historie der Duitsche autorensuccessen eens na te gaan die eigenlijk begint met het eerste optre den van de auto op een renbaan, name lijk in 1894 op den weg Parijs-Rouen. Een ,van de benzinewagens van den construc teur Gottlieb Daimler wist de overwinning te behalen. Dq gemiddelde snelheid bedroeg 20.5 kilometer per uur!... Dat was een prestatie, die in dien tijd even sensationeel gevonden werd, als te genwoordig een 320 kilometer-snelheid! De auto begon nu uit de „kinderschoe nen" te groeien. Van jaar tot jaar steeg de snelheid ervan en reeds in 1903, waar in Jenatzki de Gordon-Bennett-wedstrijden de klassieke straatrit, over een afstand van 593 kilometer met een Duitsche wa- gen wist te winnen, was er een gemiddel de snelheid bereikt van. 89.2 kilometer per uur. De wereld was sprakeloos! Maar zij bekwam niet meer van haar verbazing, toen in 1906 de auto een uursnelheid van 120 kilometer bereikte! Om te demonstree- Caracciola, de Duitsche renner, die favo riet is voor de aanstaande Avus-wed- st rij den. ren hoe deze snelheid op de tijdgenooten ervan inwerkte, het volgende- Een krant stelde op de eerste pagina met groote letters de vraag: „Waarom die snel heidswaanzin?" Dgt was een vj:aag, die iedereen op de lippen zweefde, maar die i - -- *-•>- - - Hans Stuck op een reco rdwagen der Auto-Union. schlager wist op een Mercedes-Benz-wagen wederom den Grooten Prijs van Frankrijk te incasseeren. Een heel onverwachte over winning In de geschiedenis van de auto beteekent de Groote Prijs van Frankrijk (1914) het afsluiten van e<*i ontwikkelingstrap, maar tevens een hoogtepunt voor de Duitsche autorensport! Met de overwinning van den Daimlerwagen in den wedstrijd Parijs- Rouen, begon de serie 'autorecords; 1914 was een zege, die tegenwoordig nóg klinkt als een klok, hoewel de resultaten daarvan thans reeds lang voorbijgestreefd zijn! De oorlog onderbrak de renliefhebberij. Na den oorlog bleven de Duitsche wagens eerst van de renbaan weg, totdat in 1924 een Duit sche wagen, na een zéér spannenden strijd de moeilijke Targa- en Coppa-Florio tegen sterke buitenlandsche concurrentie won. De Duitsche renwagens stonden weer in de voorste rijen en bleven hun positie behou den tot 1926, in welk jaar Caracciola, de favoriet van de aanstaande Avusrennen, met een Mercedes-Benz-wagen den „Groo ten Prijs van Duitschland" wist te winnen. Deze wedstrijd werd gehouden op de Avus- baan (Automobiel-Verkehrs-und-Uebungs- strasse) te Berlijn, die in dat jaar, na een bouwtijd van tien jaar, geopend was. De •Avusbaan en de Nürnburgring zijn de twee groote renbanen van Duitschland; de laat ste werd in 1927 geopend. Daarna trad een periode in, waarin wei nig groote successen te boeken waren, tot dat in 1932 Manfred von Brauchitsch met een zwaren sportwagen de Alfa-Romeo-ren- wagen versloeg en een daverende overwin ning behaalde! In het voorjaar 1934 zou de Avus weder om een overwinning der Duitschers mogen beleven. Hans Stuck verbeterde met een wagen van de Auto-Union het wereldre cord en bracht dit op 217 kilometer per uur. Het is thans nog geen jaar geleden dat de nieuwe Mercedes-Benzwagens in de in ternationale Eifelrennen startten. Het leek veel op' een strijd met zeer ongelijke wa pens, want de Italianen en Franschen had den een tienjarige renervaring achter den voor de aanstaande rennen op de Avusbaan. Caracciola behaalde op de rennen te Tri polis, waar hij den Grooten Prijs van Tri polis piee won, een uursnelheid van ge middeld 220 kilometer. Nederlands oudste bron De Sinte Geertruydtsbronne en hare geschiedenis. De oudste en meest bekende bron, waar uit we allen sinds menschenheugenis drin ken is ongetwijfeld de „Levensbron". Maar tafelwater werd gebruikt. Vooral Prins Maurits schatte het water hoog en liet naar 's-Gravenhage groote vaten brengen, wel ke gewoonte ook door Prins Frederik Hen drik werd gehandhaafd, wat blijkt uit een oude rekening, waarin het heet „ter cause als voren mitsgaders 't halen van Fonteyn- water voor Zijn Hoogheyt." Volgen wij in dë geschiedenis van Ber gen op Zoom de lotgevallen van de bron, dan blijkt het volgende: In 1631 besloot de Raad, daar zij in deze bron een rijk en niet te versmaden inko men bezat dat men haar „ten dienste der stadt zou opmaken". In 1645 gaf een Haagsch architect Nicolaas Muller aan de bron een passend omhulsel. Tot 1747 was het bronwater in de Nederlanden zeer ge liefd. Maar in dit jaar kwam het beleg door de Franschen. Met de grootheid van de bron was het gedaan. Door de projec tielen der vijanden werd het gebouw tot 'n ruïne geschoten, een ruïne die niet weer opgebouwd is. Sic Transit gloria mundï, maar de roem van de Geertruydsbron- ne zou niet voorgoed verdwenen zijn. Voor de beroemde „Fontey- ne" is eindelijk in 1929 het licht doorgebroken. Dit jaar werd de bron opnieuw in exploitatie gebracht. Weer is de bron in staat en bereid een ieder, die zich aan haar laven wil, te voldoen. Over de geheele ge schiedenis van deze bron ligt een zekere weemoed. De weemoed van een verleden, dat een zwaren strijd ge streden heeft voor zijn behoud. Maar bij dezen weemoed blijven wij niet staan. Bergen op Zoom heeft sinds 6 ja ren zijn eigen bron weer terug, en deze bron zal het behouden, wanneer wij allen den alouden raad opvolgen: Nu rade ic allen heren en cnechten Syn si arm of syn si ryc Si drincken Santé 'Gheertruiden Minne Waar dat si gaen of waer si zyn. HANDELSSCHEPEN EN HUN AARTS».] VIJANDEN Steeds grooter worden de onderzees cïïoj. monsters, steeds dreigender en monstrue^ zer!... Jules Verne zal met zijn „20.000 Mij* len onder zee" nooit gedroomd hebben, dat' zijn denkbeeld nog eens zóó ontwikkeld en zóó... misbruikt zou worden! Zijn kapitein Nemo is werkelijkheid geworden in de ge daante van Engelsche, Fransche, Duitsche» en andere duikbootkapiteins. Frankrijk bezit het allergrootste onder- zeesche schip. De „Surcouf" is bewapend met twee 20.3 c.M.-stulcken en maar liefst veertien 55 c.M.-torpedolanceerbuizen! Het is de grootste onderzee-kruiser ter wereld. Doch ook de Engelschen doen niet on der voor de vasteland-Europeanen. Zij heb ben een moderne onderzeevloot, die groo- tendeels uit 1800-ton-onderzeekruisers be staat, van het type van de hieronder afge beelde „Severn". Deze schepen hebben een De Britsche onderzee-kruiser „Severn". enorme actie-radius en zijn in staat, lan gen tijd volkomen onafhankelijk van eenige vlootbasis of bunkerplaats, de handelsoor log te voeren. Een prettig vooruitzicht...! Frankrijk staat op het oogenblik weï aan de', spits van den schepenbouw. De „Normandie", het grootste passagiersschip ter wereld... de „Surcouf", de grootste pas sagiersschepen-vijand ter wereld... twee po len, die bestemd zijn elkaar te vernietigenj geschapen door één-en-hetzelfde land.... Op den glibberigen Avusbaan tijdens de rennen om den Grooten Prijs van Duitsch land in 1926. de ontwikkeling toch niet vermocht tegen te houden! In 1908 wist Lautenschlager weer op een Duitsche wagen de Groote Prijs van Frank rijk te bemachtigen. Toen kwamen de be- trouwbaarheidsritten in de mode... Zij wa ren tot 1914 de groote attractie. In dat jaar verschenen de Duitsche kleuren weer op de renbanen. En... zij .wonnen! Lautcn- rug, doch ondanks deze voorsprong der te genstanders zegevierden de Duitsche ren ners. Achtereenvolgens wisten zij in Duitschland, Italië, Spanje, Tsjecho-Slowa- kijè en Afrika de zegepalm weg te halen en hot eene record na het andere te vesti gen. De laatste overwinning van Carac ciola met zijn Mercedes-Benzwagen, was een waardig besluit en geeft goeden moed Start bij den wedstrijd om den Groot en Prijs van Duitschland in het jaar 1932 op den Nürnburgring. hierover valt weinig te zeggen. Haar oor sprong ligt in het duister. Zij laaft ons on vermoeid, zonder dat wij weten, vanwaar haar stroom komt, noch waar zij heen gaat. Met de bronnen van minder geheimzin nige aard als bovenvermelde bron is het al niet anders gesteld. Ook ten opzichte van de bronnen onzer „Moeder Aarde", de bronnen waardoor het kostbare water naar de oppervlakte welt, staan wij voor het on bekende.' Ook hier kan men dezelfde vraag stellen: Vanwaar komen de stroomen en waar gaan zij heen? Hier ook een dank bare grond, waarop allerlei mythen en le genden, welig kunnen tieren. Dit is ook 't geval met Nederlandsch oudste en meest bekende bron, „De Geertruydtsbronne". Wel veertien eeuwen moeten we terug gaan om tot degeschiedenis van deze bron te komen. In dien tijd leefde in het land van Bergen de vrome Sinte Gertrudes, die om haar macht te toonen tegenover de die streken bewonende, heidenen een bron liet ontspringen. Dit zou dan de nu nog steeds ons lavende Geertruydtsbronne zijn. Tot zoover de legende. Wij willen dit verhaal zijn volle legen darische waarde laten, maar kunnen ons niet weerhouden de vraag ,te stellen, wat grooter wonder is: de geschiedenis van 't ontstaan der bron of het feit, dat de bron na zooveel eeuwen ons nog steeds haar verfrisschend water liet toevloeien, onbe roerd door het zout van het Scheldewater, waardoor het toch. gedurende zulk e'en langen tijd zich een weg heeft moeten ba nen. Volgen wij wat de geschiedenis ons ver der aangaande deze bron leert, dan blijkt, dat het water aan he't Prinselijke Hof als Hieronder: De Deensche koning feliciteert „Frau Linde" met haar 150sten verjaardag. Een grappige felicitatievisite maakte de Deensche koning Gustaaf. Hij bracht een bezoek aan een lindeboom, die op de bin nenplaats van het Kopenhaagsche studen ten-tehuis staat en die thans 150 jaar oud is! De studenten hadden een arm aan den boom bevestigd en de koning had zoo'n ple zier in hun grap, dat hij er niet van af te VAN OVERAL ELDERS, Het Paasclieiland, dat tot de Chileeschö republiek behoort, heeft den naam te danken aan het feit, dat het op Paasch- zondag van het jaar 1722 door den Hol- landschen zeevaarder Roggeveen werd ontdekt! Thans leven nog slechts 15Q Polynesiërs op het eiland, maar geen; blanken meer! Niet alleen de bijen hebben een koningin, maar ook de mieren! In een mierenkolonie is er zelfs niet één, maar 5 tot 10 koningin nen; in groote mierenkoloniën heeft men' zelfs ruim 50 koninginnen gevonden! houden was of hij moest persoonlijk de hand geschud hebben van „Frau Linde",, zooals men den boom noemde. Achter den koning ziet men den minister van onder wijs Borgbjerg en den historicus Professor Fabricius.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 8