Wie een kuil graaft voor een ander... HET WETSONTWERP VASTE LASTEN. VERDUISTERING. Brand op de „Baarn" gebluscht. Wat zullen de „Bremen" en de „Queen Mary" doen? Nieuwe stichting te Egmondaan Zee. RUSSEN KOOPEN ONZE HANDELSVLOOT. De overval op een lepra-hospitaal. Behalve van beperking van rente voor hy potheken en pandbrieven ook huur- verlaging. - Indiening nog deze week. Thans weet het „Hsbl." zeker mede te deelen, dat een wetsontwerp betreffende de vaste lasten hoogst waarschijnlijk nog deze week zal worden ingediend. Behalve met een begrenzing van renten van hypo thecaire schuldvorderingen en van pandbrieven tot respectievelijk 4 3/4 en 4 valt ook te rekenen op een beperking der woninghuren. Hiertoe gaat het ontwerp uit van het vaststellen van een basisjaar. Woninghuren, die, vergeleken met dat jaar, niet reeds met 20 zijn verlaagd, zullen alsnog deze ver laging moeten ondergaan. De iinancieele perikelen van een zgn. belasting-ophaaldienst. Donderdagmiddag heeft de politie in Den Haag ter men aanwezig gevonden in te grijpen in de zaken .van den „Nationalen Ophaaldienst", een vennoot schap, welke sedert enkele dagen gevestigd was aan de Vaillantlaan aldaar en daarvoor in de Kaapstraat en welke zich ten doel stelde door het regelmatig op halen van gelden er voor te zorgen, dat de belastin gen en andere periodieke betalingen voor een groot aantal personen op tijd en regelmatig geschieden, zoodat niemand, die zich bij den ophaaldienst had aangesloten, zich ongerust behoefde te maken over het oploopen van belastingschuld en dergelijke kwesties. Door middel van betaling in termijnen, re gelde het. bureau alles voor zijn leden. Aanvar' elijk ging het goed, doch al spoedig kwa men de moeilijkheden. Personen, die steeds op tijd aan het bureau hun gelden hadden afgedragen, in de overtuiging, dat zij nu geen angst behoefden te hebben voor deurwaarders met dwangbevelen enz., moesten tot hun pijnlijke verbazing constateeren, dal hun geld niet doorgezonden was, zoodat de onwel kome gasten der belastingadministratie toch voor de deur stonden. Toen kwamen de klachten bij de politie. Thans zijn er reeds meer dan 200 menschen die aangifte hebben gedaan. Dit aantal zal stellig in de eerstvolgende dagen nog grooter worden. Het bedrag, dat, naar een voor- loopig onderzoek heeft uitgewezen, verduisterd is. bedraagt ongeveer f5000. De politie heeft de administratie en alle beschei den in beslag genomen. De beheerder der zaak, een zekere de L., kon niet gearresteerd worden, aange zien hij ernstig ziek te bed lag. Op advies van den dokter mocht hij niet vervoerd worden. Lading salpeter niet beschadigd. 'Amsterdam: De directie van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij is gisterenavond telegrafisch in kennis gesteld van .het feit,, dat de.brand ophet vrachtschip „Baarn", liggende in de haven van Horta, is gebluscht. Een gedeelte van de lading van ruim 2, waarin het vuur heeft gewoed, is gelost. Naar men ons mededeelde, heeft de lading salpeter, welke aan boord was, geen schade geleden. De „Baarn", is een schip van 5546 brutoregister ton met passagiersacco- modatie. „Laten we eerst gaan eten", zegt de oude Schuc- kert tegen twaalven tot zijn beide kameraden en be gint hiermee den schafttijd. De mannen waden in hooge waterlaarzen uit het koude moeras en zoeken zich in het schemerachtige Jicht van hun mijnlampen oen rustig plaatsje in de buurt. Spoedig zitten de drie naast elkaar, hebben op hun knieën hun maaltijd en naast zich de kof- fieflesch. Zwaar als de veenschollen vallen de woor den van hun lippen. „Zeker 'n mooie dag daarboven", meent de jong ste van de drie na een oogenblik zwijgen geheel on verwacht. En als geen daarop antwoordt, voegt hij erbij: ,,'t Was vanmorgen om vijf uur mooi". Dan slaat hij de tanden in de broodkorst. De oude kijkt den jongen onderzoekend van terzijde aan. Hij weet, wat het te beteekenen heeft, wanneer die zoo praat: verlangen naar buiten. Velen zijn er, die het noodlot uit het een of andere beroep in het daglicht wegdringt, die gebrek lijden en dan, als laatsten uitweg, in de mijnen gaan wer ken. Ze houden het een dag uit, een week, ook nog langer, wanneer 't bui ten stormt en sneeuwt. Maar wanneer de lente en zomer in het land komen, dan zeggen de meesten van hen de donkere groeven vaar wel. Deze jonge kameraad heeft als knecht op het land gewerkt. Eenige weken geleden heeft 't hem onder de aarde verdreven. Zal hij blijven? De oude weet wel: de nieuwe kameraad is een vlijtige jongen, die het ernstig opneemt, en hij zal zeker blijven. En hij zal zeker ook eens een goede mijn werker worden. Nu is zijn hart wel nog meer daar huiten dan hier binnen, en hij pakt krachtig aan, omdat men het van hem verlangt en omdat hij er geld voor krijgt. Nog trekt het hem naar boven en vaak met een groote kracht, die zich met geweld en list een uitweg zoekt... En die hem heimelijk verbo den dingen laat doen: tip-tap, tip-tap, sport voor sport, in de afgelegen luchtschacht honderd en eeni ge meters het daglicht, tegemoet, alleen om buiten NEW YORK. DE verschijning van het nieuwe Fransche passagiersschip de „Normandië" in den Atlantischen Oceaan en de nieuwe snel heidsrecords, die dit luxieuse schip in beide rich tingen heeft weten te vestigen, hebben tusschen de groote reederijen een nieuwen strijd om den blau wen wimpel van den oceaan doen ontbranden. Zoo als bekend is de blauwe wimpel de trophee, waarop het snelste schip ter wereld mag aanspraak maken, en die reeds zoo dikwijls van bezitter is verwisseld. In internationale scheepvaartkringen verwacht' men, dat zoowel de Norddeutsche Lloyd als Italië slechts op een gunstige gelegenheid wachten, om nog in den loop van dezen zomer het door de „Nor mandië" gevestigde record te verbeteren. Tot een werkelijk feilen strijd om den titel van Koningin' van den Atlantischen Oceaan zal het echter eerst het volgend jaar komen, zoodra het enorme Engel- sche passagiersschip de „Queen Mary" in dienst ge steld wordt. In tusschen gelooft men, dat het zeer moeilijk zal zijn de prestatie van het Fransche schip, dat de reis van Frankrijk naar New York met een gemiddelde snelheid van 29.64 knoopen in vier da gen, elf uren en 42 minuten volbracht en dit record op de terugvaart met den blauwen wimpel in de mast, nog verbeterde, in de schaduw te stellen. Des kundigen zijn van meening, dat zoowel de „Norman die" als de „Queen Mary" in staat zullen zijn. een snelheid van 32 knoopen te bereiken. Tegen deze snel heid zullen de overige schepen wel nauwelijks op kunnen tornen, zoodat men dus een duel tusschen deze beide enorme schepen mag verwachten, waarbij onder zekere voorwaarden slechts enkele minuten den uitslag zulen kunnen bepalen. Deze strijd, die thans bijzonder opwindend schijnt te worden, is kenteekenend voor de geweldige voor uitgang in de snelheid der zeeschepen. In het jaar 1819 legde de „Savannah" voor de eerste maal de reis van Savanna, Georgia, naar Liverpool in 26 da gen af. Negentien jaren later, in het jaar 1838, ge lukte het de „Great Western" reeds tot verwondering van de geheele wereld, de overtocht van Bristol naar New York in 15 dagen klaar te spelen; en dit zelfde schip kon later zijn eigen record nog verbeteren door de reis in 10 dagen, 10 uren en 15 minuten af te leggen. Daarop volgden er een aantal nieuwe records over den 2780 zeemijlen langen afstand tusschen New York en Queenstown aan de Iersche kust, waarvan wij hieronder een lijstje laten volgeni 1840 Arcadia 1841 Arcadia 1851 Pacific 1856 Persia 1866 Scotia 1869 City of Brussel 1875 City of Berlin 1880 Arizona 1882 Alaska 188S Etruria 1891 Majestic 1894 Lucania 1908 Lusitania 1910 Mauretania 11 dagen 9 dagen 9 dagen 9 dagen 8 dagen 7 dagen 7 dagen 7 dagen 6 dagen 6 dagen 5 dagen 5 dagen 4 dagen 4 dagen 4 uren 21 uren 19 uren 1 uur 2 uren 22 uren 15 uren 7 uren 18 uren 1 uur 18 uren 7 uren 15 uren 10 uren 25 minuten 45 minuten 48 minuten 3 minuten 48 minuten 23 minuten 37 minuten 55 minuten 8 minuten 23 minuten 41 minuten Door den wereldoorlog is in dezen wedstrijd een lange onderbreking gekomen; eerst in het jaar 1929 werd er weer een aanvang mede gemaakt, toen de „Bremen" op zijn 1ste reis den afstand Cherbourg Ambrose Channel (de Baai van New York), 3163 zee mijlen, in 4 dagen, 17 uren, en 42 minuten wist af te leggen en daarmede aan de „Mauretania" den blau wen wimpel ontnam. Sinds dien tijd is dit record door de „Bremen" zelf, de „Europa", de Italiaansche „Rex" en tenslotte door de „Normandië" verbeterd. De „Rex", die een geheel andere route vaart,, heeft uit dien hoofde echter den blauwen wimpel nooit ontvangen. Uit den aard van de zaak is do Oceaan verschil lende malen in korter tijd overgestoken, dan zulks met passagiersschepen mogelijk was. Oorlogsschepen overtreffen in snelheid ook de modernste „windhon den van den Oceaan" en per vliegtuig is de over tocht zelfs al in 34 uren gelukt. Maar de blauwe wim pel is slechts voor de handelsscheepvaart bestemd. Overigens heeft het verschijnen van de nieuwe reu- zenschepen de doodsklok over de oude, roemrijke ve teranen van den oceaan geluid. Vooral de „Maure tania", die met haar 25 knoopen alle snelheidsrecords van de laatste 22 jaar gehouden had en, naar de meening van vele Engelsche scheepsbouwers ook nog in staat geweest zou zijn een snelheid van 32 knoopen te bereiken en de concurrentie met de nieu we zeemonsters op te nemen. Haar reederij verhin derde deze laatste krachtproef van het oude, flinke schip echter, doordat zij de „Mauretania" aan de slóopers heeft verkocht. Het geheim van haar snelheid nam de construc teur, de scheepsingenieur Frank Caws, met zich in het graf, daar hij stierf, alvorens hij de gecompliceer de formules, waarop de snelheid van het schip be rustte, op papier had gebracht. In de plaats van de Prins Hendrikstich ting, die niet meer aan de eischen des tijds voldoet. Het bestuur van de Prins Hendrikstichting zal deze maand de aanbesteding houden voor den bouw van een nieuw tehuis op het terrein achter de tegenwoor dige stichting te Egmond aan Zee. Men vertrouwt daarna zeer spoedig met den bouw te kunnen begin nen en hoopt dat de nieuwe stichting aan het einde van het volgend jaar gereed zal zijn. De tegenwoordige stichting, die gesloopt zal wor den, voldoet niet meer aan de eischen de3 tijds. Volgens een plan van den heer Corn. Elffers te Rotterdam, zal de nieuwe stichting voor 200 perso nen bestemd zijn. Gerekend is op mogelijke opne ming van gezagvoerders, stuurlieden en machinisten, gezien de ervaring met de pensioenen van de Kon. Holl. Lloyd. Het hoofdgebouw, dat ongeveer 160 M. frontbreedte heeft, krijgt een vóór- en achterzijvleu gel, bestemd voor de eigenlijke bewoning; het hoofd gebouw bevat de eetzaal, met aangebouwd tooneel, do bibliotheek, de recreatiezalen, de bestuurskamer en de vertrekken voor den inwendigen dienst. Een aan gebouwde ziekènafdeeling zal 12 patiënten kunnen bevatten. DG JONGSTE BURGEMEESTER VAl/ FRANKRIJK. Parijs. Te Muracciole op Corsica is tot burge meester gekozen de 25-jarige Jean Luisi, geboren den 21sten Juni 1910 te Ajaccio, en derhalve de jong ste burgemeester van Frankrijk. Hij is een afstam meling der uit Istria afkomstige familie Cassanelli. uit welke familie een groot aantal advocaten, rech ters en andere magistraten op Corsica zijn voort gesproten. tien minuten lang licht en lucht te scheppen. Vandaag heeft het hem weer te pakken, denkt de oude. Zooals hij op het hout heen en weer schuift! Zooals hij zijn brood naar binnen werkt! Ja, de oude kent dat, dertig jaar geleden is hij zelf van buiten gekomen, heeft ook het „heimwee" moeten overwinnen. „Ga maar", zegt de oude, als hun oogen elkaar ontmoeten. „Wij hebben van gisteren nog drie paar hout te goed", verontschuldigt de jongen zich van tevoren en pakt daarbij" haastig zijn boeltje bij el kaar. Een halve minuut later sluipt hij weg, de lamp op zijn hoofd, en fluit: Pas op, de opzichter komt... Maar die zal niet komen en daarom niets merken, want hij was er reeds voor schafttijd geweest en twee maal komt hij niet. En zoo stijgt de jonge mijnwerker Peter Poppe vol verlangen naar de zon uit de zwarte aarde op en staat plotseling met waterlaarzen, vuil gezicht en bemodderde lcleeren, met stralende oogen op een groote bonte weide. Hij staat daar als een wonder, en als een wonder schijnt de wereld hem toe. Diep onder hem graven de menschen zich op dood en leven door de aarde en boven die aarde schijnt de zon en schenkt een wereld vol leven en vreugde. Warm en geurig is de lucht. Bijen, vlinders en li bellen dwarrelen als dronken van vreugde voorbij. Het sappige gras met leeuwentand en madeliefjes- ligt als een mooi tapijt voor hem. In het blauw van den hemel vliegen leeuweriken en trilleren geluk kige liederen. Aan den weiderand begint de goud- MUIZEN VLIEGEN DOOR DE LUCHT. Parijs, 4 Juli (A.N.P.) Met het nachtvliegtuig uit Londen arriveerden Donderdagochtend op Le Bourget een twintigtal groote doozen, die niet door de douane werden geopend. Voor het behoud van den inhoud was dit zeer goed, want de doozen bevat ten een groot aantal muizen van verschillende kleur, die uit Engeland waren gezonden als proef dieren voor het Institute Pasteur, waar zij in den loop van den ochtend werden afgeleverd. EEN 103-JARIGE MESSENSTEKER. Buenos Aires. - In de stad Tucuman werd een ,62-jarig bewoner in een café tijdens een dronke mansruzie door een zekeren Gonzalez Boris gestoken. Uit het politierapport bleek, dat de dader der verba- zingwekkenden leeftijd van 103 jaar had. Ter plaat se acht men dit in het geheel niet uitgesloten, aan gezien het Noorden van Argentinië bekend is door den hoogen leeftijd, die sommige bewoners er be reiken. MICROFOONS IN DEN VESUVTUS-KRATER. Zooals bekend is hebben de zenders van Napels en Rome Woensdagavond de geluiden uit den Vesuvius krater uitgezonden voor de luisteraars in Europa en Amerika. Gedurende een week waren arbeiders bij den krater bezig om kabels te leggen voor het plaatsen der microfoons op de geschiktste punten in de krater. Ongeveer twaalf microfoons zijn ge plaatst en de uitzending is uitstekend geslaagd. gele rogge met zwaarbeladen aren. Ver daarachter liggen groeven en dorpen. Wanneer ze met z'n tweeën of drieën waren, zou den ze beginnen te zingen, uit volle borst een of an der volkslied van school. Maar daar Peter Poppe al leen is, staat hij stom en neemt het heerlijke, dat hij vroeger nauwelijks opmerkte, in zich op, met vol te teugen. Wat dat nieuwen levensmoed schenkt! Hij werpt zich languit in het gras, rekt en strekt zich, en maakt capriolen als een jongen: zoo blij is hij. Dan ligt hij met gesloten eogen in het geurige gras en laat de zon op z'n huid branden, waarin nog de koele mijnlucht zit, was dat niet een zonderling geruisch? Neen, acht minuten, tien minuten Maar nu terug in de mijn! En voor twee gewerkt, om het verzuimde in te halen! Bij de aflossing hoort de bedrijfsleider het: Peter Poppe heeft vandaag en reeds eenige malen van tevoren gedurende den schafttijd met verboden ge bruikmaking van de luchtschacht tijdelijk de groeve verlaten. En die het den bedrijfsleider vertelt, is Pippel, een dagwerker, die met veel gevlei reeos jaren bezig is, zich tot opzichter op te werken. „Al leen maar voor de zekerheid en goede orde, mijn heer", voegt hij er kruiperig aan toe. „Alleen voor de mijn, alleen daarvoor." De hoofdopziener neemt zonder iets te zeggen de werklijst en stelt vast., dat de ploeg van den ouden Schuckert goed werkt. Van nietsdoen kan dus geen zajiu „Jagoda" en „Djurma" verlaten de vader- landsche wateren. Een der fraaiste vrachtschepen van ons land, de voormalige „Alnielo" van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. Is dezer dagen onder zijn nieuwen Russischen naam „Jagoda" naar Odessa vertrokken. Van Odessa zal het schip, dat een draagvermogen heeft van 11.000 ton en in de goede jaren verscheidene reizen naar Chili ge maakt heeft, naar Wladiwostok varen, teneinde tus schen deze stad en Kamsjatka, een geregelden vrach- tendienst te onderhouden. De „Jagoda", die met een Russische equipage ver trokken is, zal waarschijnlijk de komende week ge volgd worden door de voormalige „Brielle" van de K. N. S. M., welk schip een draagvermogen heeft van ongeveer 9.000 ton. Ook dit schip zal onder Russische vlag en onder zijn nieuwen naam „Djurma" de Am- sterdamsche haven verlaten. Roemenië in angst voor de besmetting. Sofia: Eenige dagen geleden verschenen in een Leprahospitaal in de Donaudelta vier gewapende ruiters, die zich niet aan de waarschuwingen van do bewakers stoorden, het huis binnendrongen en de kas roofden. De roovers hadden zich door maskers onherkenbaar gemaakt en namen van de zieken geen notitie. Zoo juist vond men nu het lijk van een man, waarin men den gevreesden roover Catanojoe her kende, die er reeds door de politie van verdacht werd aan den inbraak te hebben deelgenomen. De man had zich zelf door den mond geschoten. Uit een nader onderzoek bleek, dat Catanojoe eenige bank biljetten van het geroofde geld aan zijn verloofde had gegeven, om daarvoor eenige sieraden te koopen. Deze bankbiljetten schenen echter besmet te zijn, want reeds spoedig openbaarde de gevreesde ziekte zich bij het meisje. Het schijnt dat Catanojoe uit ver twijfeling tot zelfmoord is overgegaan. Men vraagt zich intusschen af, waar de drie an dere roovers gebleven zijn. Wie heeft hen gezien, wie geld van hen aangenomen, wie hun de hand ge drukt? Men begrijpt, dat de opwinding onder het volk groot is. DUBBEL LEVEN VAN EEN HINDOE-ADVOCAAT. Delhi: Bij de veroordeeling van twee bandie ten kwam aan het licht, dat zij deel uitmaakten van een beruchte bende, die echter bestond uit grooten- deels bekende en geachte lieden. Eenigen tijd geleden was een bekend Hindoe-advocaat ver-moord gevonden. Thans kwam aan het licht dat ook deze advocaat lid van de bende was geweest en door leden van zijn eigen bende op een afgelegen plaats, waarheen zij hem gelokt hadden door hem mede te deelen dat een rijk koopman zou worden vermoord, was vermoorfc omdat zij hem niet langer voldoende betrouwbaar achtten. „Heb je je niet vergist?" Neen, Pippel blijft erbij, hij wil er dadelijk op zweren. „Dan moet je het voor Schuckert en Poppe herhalen." Dan echter kronkelt Pippel zich als een worm. „Dat geeft maar oneenigheid en misschien strijd, mijnheer. Die hoeven toch heelemaal niet te we ten..." De bedrijfsleider echter is van meening, dat men zijn daden steeds en overal moet kunnen recht vaardigen. „Schuckert en Poppe dadelijk bij de baas komen!* Die zijn juist klaar om weg te gaan en kijken elkaar begrijpend aan. „O wee, o wee," fluistert de jongen den oude toe en trekt vlug zijn lcleeren aan. „Wees maar rustig," meent Schuckert, „wees maar rustig. Zullen eerst eens zien, wat er te doen is." In de kamer van den hoofdopzichter hooren ze dan, dat een van de manschappen, die men reeds nooit vertrouwd had. die zich echter handig in een hoekje had weten te houden, luid en brutaal aan klager van zijn mede-arbeiders is. „Klopt dat?" vraagt de bedrijfsleider streng. „Ja, antwoordt Poppe deemoedig, en hij ziet, hoe de aanklager triomfeert. „Weet je niet, dat dat verboden is? Je bent pas een paar weken in de schacht en doet al zulke din gen. Waarom doe je dat? Schuckert, jij bent toch een betrouwbare arbeider, waarom vind je dat goed?" De oude vertelt langzaam en met weinig woor den, wat zijn jongen kameraad bij het schaftuurtje eenige malen naar boven heeft gedreven. „Alles goed en wel!" zegt de bedrijfsleider. „Zoo iets komt niet te pas. Dat moet men overwinnen. Ik hen ervan overtuigd, dat Pippel het zou kunnen." „Ja zeker," buigt Pippel en straalt. „Ja zeker, mijnheer." „En daarom", zoo gaat de bedrijfsleider verder, ..zullen Pippel en Poppe van morgen af aan tot zoo lang hun plaatsen verwisselen. Poppe, jij went je eerst maar aan de mijn in het algemeen en werkt buiten op de houtstapel. Daar heb je zon uit de eerste hand en fri.ssche lucht. En jij, Pippel, gaat in de moerasafdeeling werken. Je hebt nog niet onder de aarde gewerkt. Dat treft goed. Jij zult Poppe laten zien, wat zelfoverwinning is. Trek goede laarzen aan, want het water is koud en komt tot over je knieën. En vergeet niet warme kleeren aan te trekken, de frissche lucht snerpt door je bot ten. En nu, Gluck auf, mijne heeren. En wat ik nog wilde zeggen, Schuckert: ik hoop, dat zoo iets on der je menschen niet weer voorkomt," Schuckert kijkt spotachtig naar de krijtwitte Pip- nel en zegt krachtig: „Daar leunt u van op aan, mijnheer de opeienerl" WALTER DACH.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 10