i „Meer Reclame" De stuwdam bij het Tsana=Meer. wat een pijn! Zomersproeten ver dwijnen in korten tijd geheel door Sprutol. Bij alle Drogisten DE ECONOMISCHE ACHTERGROND VAN HET ABESSINISCHE CONFLICT. Uit onderstaand artikel zal duidelijk worden, welke belangen Engeland heeft bij een vreedzame regeling van het Abessinisch 'conflict, In de laatste tijd trekt de economische achter grond van diet Italiaansdh-Abessinische conflict steeds meer de belangstelling van dc openbare moening. Het betreft hier de bouw van een stuw dam bij het Tsanameer in de nabijheid van de bronnen van de blauwe Niil. Sedert drie-en-dertlg jaar.is men met de voorbereiding van deze plannen bezig en nu het Egyptische kabinet 36.000.000 Egvpt. ponden ter beschikking heeft gesteld zal men aan de uitvoering van de werkzaamheden kimnen be ginnen. Ook de keizer van Ethiopië heeft na lang aarzelen zijn toestemming voor de aanleg van dc stuwdam gegeven, die op Abessinisch gebied zal liggen. De Nijl en zijn voornaamste rivieren bevloei ën drie landen: Ethiopië, de Soedan, die door Engeland cji Egypte gemeenschappelijk geregeerd wordt, en Egypte zelf. Van belang is voor de drie landen niet, dat zij van de geweldige watermassa's van de blauwe en witte Nijl profiteören. maar voornamelijk willen zij de stroom ondergeschikt maken aan de belangen van de landbouw in hun gebieden. De regentijd begint in April in deEthiopische gebergten. Ontzaglijke watermassa's vloeien stroom afwaarts en bereiken in Juni de Soedan, en pas be gin Augustus Egvptc. Tiet beheerschen van deze watermassa's is voor .de vruchtbaarheid van deze landen beslissend. Nog belangrijker dan bet water zelf is de verdeeling der vruchtbare stoffen die het water meevoert. Hoe langer het Nijlwater opge stuwd wordt in de landen waar het door trekt., des te rijker is de hoeveelheid slik. Pas aan het einde van dc rivier vullen zich de bekkens van Makwar aan dc bovenloop van de Niil in de Soe dan. die in Engelsche handen is. en van Assoean aan de bovenloop van de Nijl in Egvpte. Het Tsana meer. dat. het eerste groote natuurlijke reservoir is dicht bij het gebied der bronnen, werkt dus als het ware als een filter die de waardevolste voedings stoffen voor de bodem achterhoudt. Zoo wordt dus begrijpelijk waarom men drie-en- dertig jaar lang gewerkt heeft aan de voorberei dingen voor dc stuwdam in het Tsanameer. Een der belangrijkste producten van Soedan en van Egvpte is de katoen. Door het opvangen van het aan meststoffen rijke Niil water van het Tsanameer zal het mogelijk zijn ook de katoen-aanbouw in de hooger gelegen gebieden uit te breiden en dus meer katoenplantages te verwerven. Welke voordeelen dit voor de Soedan zal opleve ren blijkt uit de schattingen der experts die mee- men. dat dit land binnen tien jaar de geheel e be hoefte van de Engelsche katoenmarkt zal kunnen dekken. Tot nu toe nam de Egvptische katoenpro ductie een monopolische positie in 111 het Engelsche wereldrijk. Engeland, dat de sleutelpositie tot de Soedan heeft; steeffer* naar de productiecapaciteit van, dij, land te verjagen,, teneinde zooveel moge lijk onafhankelijk van de Egvptische markt te wor den. Egypte ziet, dus zijn positie od de wereldmarkt bedreigd. Deze bedreiging is echter nfet van belang voor het heden en bovendien zijn do relaties tus- schen Engeland en Egvpte te vrienschappelijk dan dat men zou mogen spreken van een directe bedrei ging der Egvptische belangen. Beide landen, Egvpte en Engeland zijn afhankelijk van den eigenaar van het. bronnen gebied va.11 de blauwe Niil dat is van Elhiopië. De beschikking over de bronnen van dc Niil is dus voor beide landen van bet allergrootste belang, en wie de hand kan leggen op de stuw dam in het Tsanameer. die hezit een groote macht over de lagere gelegen landen, een macht die meer waard is dan het grootste bezettingsleger. Groot Brittannië heeft, sedert de sennia er naar gestreefd de concessie bij het Tsanameer te verwer ven zonder echter meer dan een vermeende be lofte in het jaar 1902 te verkrijgen. Keizer Hailc Selassie van Ethiopië besliste in deze kwestie ten gunste van Engeland. Het Tsanameer probleem houdt natuurlijk ook de Ttaliaansche pens bezig. Zoo tracht de ..Stampa" te bewijzen, dat Abessinië de werkzaamheden voor de stuwdam reeds in 1930 overgedragen bad aan een Amerikaansche Maatschappij en er dus niet meer over kan beschikken. Verder tracht bet blad de Eevptenaren van het nuttolooze der onderne- ning van alle krachten op. Toen hij opstond, trapte hij in gebroken glas en aardewerk. Het lawaai boven zijn hoofd nam voortdurend toe. Hij legde bet bewustelooze lichaam over zijn schouder en be gon met den moed der wanhoop den weg te zoeken naar de deur van het salon en naar het cam- pagnedek. Hij ging af op het geluid en zijn instinct, want hij kon geen hand voor oogen zien. Maar hij was er de man niet naar om als een hond te sterven, als er nog mogelijkheid op redding bestond. Verschrikt ais hij was, trachtte hij naar buiten te komen met op elkaar geklemde tanden en volkomen onbewust, mompelende en vloekende in alle talen. Waarop die eenzame tocht naar bevrijding zou zijn uitgeloopen, heeft hij nooit kunnen uitmaken, want na vele wanhopige pogingen, in een tijdsver loop waarvan hij den duur onmogelijk kon schatten, zag hij plotseling vóór zich het licht van een elec- trische lantaarn en ontwaarde op enkele passen af stand een opening. „Saltash!" riep een stem, die door alles heen drong. „Saltash!" „Hier hen ik!" gilde Saltash terug, die nog steeds naar een houvast zocht, totdat hij eindelijk tegen een poot van een tafel terecht kwam. „Ben jij daar, Larpent? Hoe lang kunnen we het nog houden?" „Slechts enkele seconden!" antwoordde deze. „Geef mij het kind!" „Neen, geef me alleen maar een hand. Maar houdt me stevig vast, want 't zal een trek zijn!" Saltash ging weer vooruit, zijn vrije hand voor uitstekende, gleed uit en viel bijna voorover, toen hij als in een schroef werd gegrepen en met reuzen kracht op de been werd gehouden, 't Volgende oogenblik stond hij tegen de post van een deur of heter er bovenop en gaapte beneden hem het salon, 'dat een tooneél van algehccle verwoesting bood. Bij Larpent's electrische lamp zag hij de trap naar het campagncdck bijna loodrecht boven hen. „Loop door!" zei Larpent. „Ge dcedt beter mij miner te overtuigen en hen af te schrikken door een opsomming der hooere kosten. De Londensche „Morning Post" meende eenige da gen geleden de reden voor de Italiaansche bezorgd heid gevonden te hebben, namelijk de vrees, dat Ethiopië voor de koopsom der concessies wapens zou .aankoopen, Hoe het ook zij, de plannen voor den bouw van .een stuwdam in het Tsanameer hebben, doordat •Ethiopië zijn toestemming verleend heeft en doordat ;bet Egyptische kabinet de geldsom ter beschikking gesteld heeft, tastbare vormen aangenomen. Zoo zal binnen afzienbaren tijd bij het bronnengebied van de blauwe Nijl, waar thans de wilde stammen der Danaliks beerschen, een nieuw economisch en poli tiek centrum ontstaan. ZONDAG 7 JULI. HILVERSUM (1875 M.) 8.50 VARA; 10.00 VPRO.; 12.00 AVRO; 5.00 VARA; 8.00 AVRO.; 8.50 „De Wielewaal" olv. P. Tiggers, 9.00 Postduivennieuws; 9.05 Tuinbouwpraatje S. S. Lantinga; 9.30 Orgelspel J. Jong; 9.45 A. B. Kleere- koper: Nu of nooit; 10.00 Kerkdienst uit N.H. kerk te Enkhuizen; 12.00 Klokkenspel en uurslag; 12.01 Filmpraatje L. J. Jordaan; 12.30 Omroeporkest olv. A. v. Raalte; 1.00 Het Schilderij van de maand; 1.20 Omroeporkest olv. A. v. Raalte; 2.00 Boekbespr. Dr. P. H. Ritter Jr., 2.30 Pianorecital Endre Petri; 3.00 Residentieorkest olv. I. Neumark; 4.30 Gram.pl.; (om 4.45 Sportnieuws); 5.00 Uit het Leidsche-Plein-thea- ter, A'dam; 5.40 Sportnieuws; 6.00 Vara-orkest; olv. H. de Groot; 7.00 Gram.pl.; 7.15 „60 voor de Vara", revue van A. Pleysier en S. de Vries; S.00 Ber.; 8.10 Gram.pl.; 8.20 Uit Kurhaus, Schev.: Residentieork.; 9.05 Radiojournaal; 9.20 Orgelspel P. Palla; 9.40 Kovacs Lajos en zijn orkest; 9.55 Voordracht L. Glim- berg! 10.10 Disco-nieuws; 10.30 Kovacs Lajos en zijn orkest; 11.00 Br.; 11.10—12.00 Avro-decibels olv. E. Meenk. HUIZEN (301 M.) 8.30 NCRV; 9.30 KRO; 5.00 NCRV; 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding door Joh. de Heer; 9.30 Gram.pl. 10.00 Hoogmis; 11.30 Gram.pl.; 12.15 Orkestconcert en lezing; 2.00 Schlagermuziek, gr.pl.; 3.00 Pontificaal Lof; 3.30 Reportage; 4.0 Gram.pl. en sportreportage; 5.00 Orgelspel A. G. Both; 5.30 Kerkdienst uit Geref. kerk tc Gorinchem; hierna gewijde muziek; 7.45 Sportnieuws; 7.50 Causerie; 8.10 Ber.; 8.15 Gev. pro gramma; 10.30 Ber., gr.pl., 10.40—11.00 Epiloog. DROITWICH (1500 M.) 12.50 Vioolrecital Bratza; 1.20 BBC-Norihern-Ire- land-orkest olv. Brown; 2.20 Gram.pl.; 3.05 Orkest olv. Wormald; 4.05 E. Pini's Tango-orkest; 4.50 Voor kinderen; 5.10 en 5.30 Lezing; 5.50 Reg. Paul-piano- kwartet; 7.05 Lezing; 7.35 Solistenconcert; 8.20 Kerk dienst; S.35 Religieuze causerie; 9.05 Liefdadigheids- oproep; 9.10 Ber.; 9.20 L. Jeffries' orkest; 10.50—11.20 Epiloog. RADIO-PARIS (1648 M.) 7.20, 8.20 en 11.20 Gram.pl.; 11.35 Orgelspel; 12.25 Gram.pl.; 12.35 Orkest aolv. André; 2.35 Zang; 2.55 Pianorecital en declamatie; 5.20 Atkins-orkest; 8.20 Zang; 9.05 Radiolooneel. Hierna dansmuziek. KALUNDBORG (1261 M.) 12.20—2.20 M. Hansen's orkest; 3.50 Harmonikamu- ziek; 4.-20- Concert; 6.106.55 Zang; 8.20 Operamuziek olv. Reesen; 9.10 Reportage; 9.40 Orkest olv. Reesen; 10.35 Zang; 10:50 Orkest olv. Réeseii; 11.25—12.50 Dansmuziek. KEULEN (456 M.) 6.20 Concert; S.50 Orkest olv. Hagestedt; 10.50 Zang W. Strienz; 11.40 Concert; 12.20 Blaasconcert; 1.30 Gram.pl.; 5.20 Operetteconcert; 7.50 Pianoduetten; 8.20 Leipz. Gewandhaus-orlcest olv. Abendroth; 10.50 Dansmuziek. ROME (421 M.) 9.00 Orkest; 10.20 Radiotooneel; 10.50 Pop. concert. BRUSSEL (322 en 484 M.) 322 M.: 10.20 Salonorkest.; 11.20 Gram.pl.; 12.20 Max Alexy's orkest; 1.302.20 en 5.20 Zigeunermuziek; 6.20 Gram.pl.; 6.50 Pianorecital; 7.35 Gram.pl.; 8.20 Sym- phonicconccrt olv. André; 10.30 Slavische muziek; 11.2012.20 Gram.pl. 4S4 M.: 10.20 Gram.pl.; 11.20 Salonorkest; 12.20 Gr- pl.1.302.20 Max Alexy's orkest; 5.20 Zigeunermuz. 6.20 Salonorkest; 7.35 Zang: S.20 Symphonieconcert olv. Marsick; 9.20 Gr.pl.; 9.35 Vervolg concert; 10.30 Concert; 11.2012.20 Gram.pl. DEUTSCHLANUCENDER (1571 M.) 8.20 Concert uit Hamburg; 9.20 Pop. concert uit Leipzig; 10.20 Ber.; 10.35 Reportage; 10.55 Solisten concert; 11.05 Weerber.; 11.201.15 Dansmuziek. het kind te geven, 't Komt er voor u op aan!" „Ga uit den weg, zeg ik je," zei Saltash, terwijl hij naar boven begon te klimmen met den zwaren last nog altijd op zijn schouder. Larpent liep ach»er hem aan en lichtte hem met zijn lantaarn bij. On der een heidensch kabaal klauterden zij naar boven. Daar was licht, dat door den dikken mist straalde vanaf een monsterlijk groot schip, dat ver boven hen uitstak en waarvan ze door slechts enkele me ters water waren gescheiden. Het dek waarop ze stonden, belde onder een scherpen hoek en van be neden kwam nog maar altijd het geluid van ont- snappenden stoom cn een zenuwachtig pompen, dat klonk als het machteloos slaan van reuzenvlcu- gelen tegen reusachtige tralies. Een troepje mannen waren bezig om te trachten een sloep uit te zetten bij het spookachtig licht, dat door het nachtelijk duister tot hen doordrong, terwijl zij zich aan de reeling vastklemden en zich daar langs met moeite voortbewogen, terwijl door den dikken mist van boven een stem door den sëheepsr roeper, hen allerlei onverstaanbare commando's toe schreeuwde. Al die gebeurlenissen werkten op Saltash's brein, zijn snel bevattingsvermogen nam al deze dingen in zich op en zonder dat. zijn hersens hier schijn baar werkten, zorgde hij toch, zich geen énkele kans tot redding te laten ontgaan. Terwijl hij rondkeek, viel zijn oog op een redding boei, die naast een der luikhoofden hing en in 't volgende oogenblik had hij zich daarvan meester gemaakt. Toen hij bukte, gleed Toby van zijn schou der en kwam door die beweging weer tot bewust zijn. Maar hij bleef stil liggen en keek met. ver schrikte oogen naar den man, die zenuwachtig het touw losmaakte, als ging, alles huiten hem om. Toen kwam Larpent weer kijken. T-Iij trok Tobv op en onmiddellijk keerde Saltash zich om, met de reddingsboei op zijn arm. „Wat. duivel ga je doen?" Larpent wees in de richting van de sloep. „Ze Neem daar nu eens een paar "AKKERTJES" voor en tot Uw verbazing en welbehagen zal de pijn verdwijnen. AKKER-CACHETS helpen uitstekend bij Rheumatiek, Rheuma- liscne zenuwpijn, Lendenpijn, Spit, Spier- Eijn, Gevatte Koude, enz, "AKKERTJES" osten slechts 52 cent per 12 stuks. Overall MAANDAG 8 JULI. HILVERSUM (1875 M.) Alg. progr. door de VARA. 8.00 N. de Klijn (vi ool) en C. Steyn (piano); 8.30 Gram.pl.; 10.00 Morgen wijding VPRO; 10.15 Declamatie J. v. Oogen; 10.30 Orgelspel J. Jong; 11.00 Verv. declamatie; 11.20 Gr.- pl.; 12.00 De Flierefuiters olv. E. Walis; 12.30 De Zon nekloppers olv. C. Steyn; 1.001.45 Orvitropia olv. J. v. d. Horst; 1.55 Gram.pl.; 3.30 Voor de vrouwen; 4.00 Zenderwiss.; 4.15 Orgelspel C. Steyn; 4.30 Kinderuur tje; 5.00 Varaorkest olv. H. de Groot; 5.45 Declamatie C. Rijken; 6.00 Vervolg orkestconcert; 6.30 Muz. le zing P. Tiggers; 7.10 Dr. H. Engel spreekt over Lin- naeus; 7.30 Zang door Jo Hekkert-van Eysden; 8.00 Ilerh. SOS-ber.; nieuwsber.; 8.10 E. Walis cn zijn or kest; 9.00 J. Huy (saxofoon) en J. Jong (piano); 9.10 „Humor in de litteratuur", III, verz. door Jos. Cohen; 9.50 Gram.pl.; 10.15 Vara-orkest. olv. H, de Groot; 11.00 Gram.pl.; en I. Rossican (piano) en J. Jong (orgel). HUIZEN (301 M.) 8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.15—9.30 Gram.pl. 10.30 Morgendienst.; 11.00 Chr. Lectuur; 11.30—12.00 Mahlerrecital; 2.35 Causerie A. J. Herwig; 3.153.45 Verv. zang en piano; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Amsterd. Salonorkest olv. Kiekens, en gr.pl.; 7.00 Ned. Chr. Persbureau; 7.15 Reportage; 7.30 P. Deenekamp: Wan delsport; 7.40 Gram.pl.; 8.00 Ber.; 8.05 Gram.pl.; 9.00 Cor Kee: Het orgel in den loop der eeuwen; 9.30 Con cert door het Ned. Sextet (om 10.10 Ber.;) 10.30—11.30 Gram.pl. DROITWICH (1500 M.) 10.35—10.50 Morgenwijding; 11.20 Gram.pl.; 11.50 Orgelconcert R. Head; 12.20 Western Studio Orkest; 1.05 Gram.pl.; 1.35 BBC-Variété orkest; 2.35 Gram.pl. 3.20 Orkestconcert; 4.05 A. Lucchesi (viool) en M. Cunningham (piano); 4.35 BBC-Northern-orkest olv. Morrison; 5.35 BBC-dansorkest olv. H. Hall; 6.20 Ber. 6.50 Commodore Grand orkest olv. H. Davidson; 7.35 L. Bridgewater's kwintet; 8.20 BBC Mil. orkest; 8.50 Do „White Coons", in hun repertoire; 9.50 Ber.; 10.10 Lezing; 10.25 Kamermuziek; 11.35—12.20 Jack Jac.lt- son's dansorkest. RADIO PARIS (1648 M.) 7.20 en 8.20 Gram.pl.; 12.35 Orkestconcert olv. Tou che; ,4.35 Zang; 6.05 Gram.pl.; 8.20 Zang en orgel; 9.05 Kwartetconcert, hierna dansmuziek. KALUNDBORG (1261 MA 12.20—2.20 Strijkorkest olv. Andersen; 3.50—5.50 Omroeporkest olv. Reesen; 8.20 Balletmuziek. 9.20 Zang en declamatie; 10.50 Kamermuziek; 11.30— 12.50 Dansmuziek. KEULEN (456 MA 6.35 Orkest- en koorconcert; 11.10 Concert; 12.20 Uit Hamburg: Nedersaks Symphonieorkest; 2.35 Gram.- pl.; 4.20 Duettenconcert; 5.20 Orkestconcert; 8.30 Volksliederenconcert; 9.20 Kwartetconcert; 10.55— 12.20 Concert, ROME (421 M.) 9.00 „Fürstenliebe", operette; 322 M.: 12.20 Gram.pl.; 12.50 Salonorkest; 1.50—2.20 Gram.pl.; 5.20 Kamermuziek; 6.35 Pianorecital; 7.05 en 7.35 Gram.pl.; 8.20 Salonorkest; olv. Walpot; 9.20 —11.20 Mil. concert; 484 M.: 12.20 Gram.pl.; 12.50 Om roeporkest olv. Gason; 1.50—2.20, 5.20 en 6.50 Gram.- pl.; 7.05 Pianorecital; 7.35 Gram.pl.; 8.20 Omroepork. olv. Gason; 10.30—11.20 Gram.pl. BRUSSEL (322 en 484 M.) 8.30 Bonte avond uit Stuttgart; 10.20 Ber.; 10.50 Kwartetconcert; 11.05 Weerbericht; 11.2012.20 Ot- to Hendriks dansorkest. hebben haar buiten boord gedraaid. Ga terwijl je nog kunt!" Maar Saltash keek er nauwelijks naar. Hij wierp de reddingboei over het hoofd en de schouders van Toby en wond het touw om ziah heen. 't Was zoo reeds te zien, dat de boot nooit weg zou komen. Toby zette bij alles wat hij deed, groote oogen op en uit zijn blik bleek, dat hij begon te begrijpen. Hij maakte een arm vrij en deed alsof hij zich aan Saltash wilde vastklampen. „Neem me met u mee, mijnheer!" schreeuwde hij woest. „Laat me niet alleen gaan!" Saltash greep zijn hand en liet daarbij het eind van het touw glippen. Larpent raapte het op en bond het om Saltash's middel, knoopte het vast, terwijl Saltash met èèn hand die van Toby vasthield en met de andere de reeling van het zinkend jacht omklemde. „Red je, Larpent!" riep hij. „ik zal je noodig hebben!" En bij die woorden keerde hij zidh plotseling tot zijn sidderenden metgezel en keek hem glimlachend in de verschrikte oogen. „Kom, Toby," zei hij. „We gaan samen!" Toen voegde hij de daa4 bij het woord en liet zich vallen. Toen ze in de zwarte diepte verdwenen, overstemde Toby's gil alle andere geluiden. HOOFDSTUK VII. Larpent's dochter. Het zinken van „de Nachtvlinder", nadat die in aanvaring was geweest met den mailstoomer „Corfe C.astle", die op weg was naar Brazilië, was een gebeurtenis, gewichtig genoeg om bijzonder te wor den vermeld in de, den volgenden morgen verschij nende nieuwsbladen. Lord Saltash was welbekend als de eigenaar van een pleizierjacht, en het eerste bericht, dat hij bij zegt de Internationale Kamer van Koophandel. HET NUT VAN „EET MEER FRUIT" EN „EET MEER VISCH"-CAMPAGNES. P a r ij s, 3 Juli 1935. Het is een overbekende waarheid, dat de moderne wereld zich veel meer bezig gehouden heeft met het produceeren van allerlei goederen, dan met het zoeken naar wegen om deze goederen mét een goed winstje van de hand te doen. In de tijden, waarin het geld nog gemakkelijk te krijgen was, heeft-men als maar nieuwe fabrieken gesticht en nieuwe mij nen geëxploiteerd, in plaats van den weg, die het product van producent naar consument moet gaan minder kostbaar te maken. Op deze wijze heeft men er toe bijgedragen de kosten voor het levens onderhoud hoog te maken. Uit een statistiek, die nog kort geleden in Engeland werd gepubliceerd, blijkt ten duidelijkste, dat 40 procent van de ver koopsprijzen van alle goederen in den dètailhandel voor het transport en de verdeeling der producten werd uitgegeven. In de afgeloopen week heeft men deze statistiek te Parijs op het congres van de Internationale Ka mer van Koophandel besproken. De zakenlieden, die daar verzameld waren, om over de meest doeltreffende methoden He beraad slagen, die den handel weer eenigszins op gang kon den brengen, waren het er allen roerend over eens, dat de weg van producent naar consument abso luut goedkooper zal moeten worden. Tegelijkertijd hebben zij echter vastgesteld, dat zulks aljeen nog, niet voldoende zou zijn om het zakenleven nieuw leven in te blazen. Een van de voornaamste mid delen om de verkoopsprijzen te doen dalen, is naar hun meening de ontwikkeling van de propaganda. Lord Luke heeft een aantal voorbeelden aange haald om te bewijzen, dat een verstandige en doel matige reclame het verbruik van het een of ander product zeer aanmerkelijk kan verhoogen. Zoo heb ben bij voorbeeld eenige jaren geleden de Britsche visscherijbedrijven meer dan 40.000 pond uitgege ven, voor het houden van een veldtocht over het thema „Eet meer visch!". Zij verzekeren op het oogenblik, dat deze 40.000 pond hun inkomsten met meer dan een millioen pond hebben verhoogd. Een dergelijke campagne is in Engeland onder het pa rool „Eet meer fruit!" gehouden. De voorloopige resultaten daarvan zijn zoo buitengewoon gunstig geweest, dat men nu aangekondigd heeft de fond sen voor deze propaganda van 1000 op 20.000 pond per jaar te brengen. Het is geen wonder, dat de publiciteit het ver bruik van een product vergroot. Perioden van crises onderscheiden zich daardoor van gunstiger tijden, dat een ieder spaart, wat hij sparen kan, omdat men in onzekerheid over de toekomst leeft. De propaganda bestrijdt deze tendentie tot sparen. Zij schept op haar wijze nieuwe behoeften. Tenslotte echter bestaat de sociale vooruitgang juist daarin, dat het getal en de heteekenis der behoeften ver menigvuldigd wordt. Daarin onderscheidt zich de cultuurmensch van den wilde. de aanvaring het leven had verloren, verwekte al- gemeene deelneming in de kringen, waarin hij een. gaarne geziene persoonlijkheid was. Eenige uren later werd dit bericht weer tegen gesproken en zijn vrienden glimlachten en maak ten de opmerking, dat hij zoo glad was als een aal en door ieder gaatje kruipen kon, zoodat ze alleen dan aan zijn dood zouden gelooven, als ze zijn be grafenis hadden bijgewoond. Lang voor dat tweede bericht de wereld in ging, zat Saltash in de hut van den kapitein aan boord Van de „Corfe Castle" met een sterke brandy-soda voor zich en bracht een kort maar krachtig verslag uit over hetgeen hem en zijn bemanning was over komen. Ja, hij was Charles Burchester, burggraaf Saltasch, eigenaar van het pleizierjacht „de Nacht vlinder". Hij keerde terug van Valrosa, alleen met zijn kapitein en de bemanning. Zij hadden in den Atlantischen Oceaan gekruist met het plan om ver der Zuidwaarts te gaan, maar kort geleden was hij van plan veranderd en besloten om de terugreis te aanvaarden. Hij had allerminst verwacht, zoo dicht bij huis nog zooveel tegenslag te zullen heb ben en vermoedde, dat het Lot hem niet gunstig was. Zijn eenig verlangen was nu, zoo spoedig mo gelijk aan land te worden gezet, want hij had op het oogenblik meer dan genoeg van zeereizen. Hij trok bij die verzekering een heel leelijk gezicht, wat voor kapitein Beaumont van de „Corfe Castle" aanleiding was, om officieel zijn leedwezen uit te spreken. „Ik hoop, dat u ons niet aansprakelijk stelt, voor hetgeen u is overkomen," zei hij. „Wij hadden even goed zelf kunnen zinken." „Ik stel nooit iemand aansprakelijk voor iets der gelijks, behalve den duivel misschien," merkte Sal tash vriendelijk op. „En daar u ons allen hebt op gepikt, ben ik maar blij, dat u den dans is ont sprongen." (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 18