Rolanda* UITVERKOOP Maatregelen de K.LM. van GROTE ZOMER- firma Herm. de Raat KING 10 procent korting Zaterdag 20 Juli 1935. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. 9767 Opvoering in het openlucht theater te Bergen OPHEFFING LIJNEN. TEGEN ONGEKEND LAGE PRIJZEN!! PEPERMUNT HET ONGELUK VAN DE MARABOE. Hoe het gebeurde. de eerlijkheid der zigeu ners hu'n innerlijke be schaving; de felle harts- tocht en hun leven in de natuur, heb ik trachten te verwerken in mijn operet te. ik kon er mijn eigen stemmingen in leggen; mijn eigen gevoelens in uikle- ven. De componist. Ja, ik moest er meer van weten, omdat er over gesproken werd. Want zonderling genoeg, als ik het met dezen of genen over het Openluchttheater had, dan kreeg ik ook sterotiep de vraag te hooren: Hoe zou Rolanda het doen? Is het geen waagstuk deze operette in de open lucht? En dan moest ik schaamtevol erkennen, dat ik het niet wist. Dat ik niets wistl Het viel me intuschen niet moeilijk er het een en ander over te vernemen. Ik had het voorrecht den componist, den heer Jac. Jansen te kennen, geen oppervlakkige kennismaking met ditjes en datjes, over banaliteiten, maar 'n alkander begrijpen, een wederzijdsche waardeering voor elkanders werk, Want Jac. Jansen had me z'n kunst gegeven als een mooi en kostbaar geschenk, aangeboden in ihtie- men huiselijken kring, toen hij gezeten aan zijn vleugel nog eenige uren genieten deed van zijn mu zikaal kunnen; toen hij me Beethoven, Mozart en Liszt deed kennen en me met groot talent werken van eigen compositie voorspeelde. Moeilijk te begrijpen op het eerste gehoor, omdat hij in zijn werk heeft gelegd zijn geheele persoonlijk heid; z'n diep innerlijk karakter. Zijn strijd en zijn moeilijkheden, maar ook zijn jubelend geluk en zijn haast kinderlijke blijmoedigheid heeft hij er op wondere wijze in door elkander geweven. Dat was voor mij een avond van stil genieten; een ongemerkt naderen van den eenen mensch tot den andere; een weven van onzichtbare draden tot een wonderlijk web van sympathie. De eerste poging was een mislukking; de compo nist was uit voor Rolanda. Mevrouw Jansen, die zoo intens met den kunstenaar meeleeft, zoo geheel opgaat in het werk van haar man, vertelde me van de geweldige moeiten en zorgen, welke aan de opvoering van Rolanda vooraf gingen; van de tal- looze uren welke haar man er aan geven moest. Ook op Zondag! Maar een latere poging gelukte dan toch, toen trof ik den componist thuis in z'n werkkamer, in de mij vertrouwde omgeving van dingen met eigen cachet. Dan wordt een vraaggesprek geen beroepsplicht, maar verdoezelt tot een vriendschappelijk samen zijn, tót een elkander begrijpen en aanvoelen. Zoo, U wou dus iets van Rolanda weten? Ja, ik wil den menschen eens wat van uw zi geunerinnetje vertellen en dan maar beginnen bij de geboorte. Wanneer schreef U Rolanda? Even kijken! In 1918 kreeg ik de gedachte om een operette te schrijven, waarin het koor nu eens wat te doen zou hebben; mijn eerste opzet is dus geweest, het koor een werkzaam aandeel te geven. Ik schreef Rolanda feitelijk voor de operetteclub in Oudkarspel en betrok er dus ook de solisten in, waarover ik daar de beschikking had. Het merk waardige van het geval is nu, dat Rolanda is gewor den en nog is een absolute uiting van m'n innerlijk gevoel. Ontstaan in een moeilijken tijd, nietwaar? In een zeer moeilijken tijd. Dikwijls stond ik midden in den nacht op; ging zitten werken in een ijskoude kamer, met twee paar handschoenen aan, want brandstof was er niet. Zoo kon ik er het best m'n eigen stemmingen in leggen, mijn eigen gevoe lens in verwerken. De hoofdzaak is wel, dat de muziek van Rolanda mij uit het hart is gegrepen; zuivere gevoelsmuziek dus en zoo is Rolanda tenslotte geen opera en ook geen operette geworden. Het geheel werd ernstiger en ook grootscher dan aanvankelijk mijn bedoeling was en dat is wellicht voor vele gezelschappen een belemmering geweest om Rolanda op te voeren. - Is de muziek dan zoo moeilijk te begrijpen? Dat niet; iemand met artistiek begrip moet de muziek gemakkelijk aanvoelen. Ze is hartstochtelijk en temperamentvol; het is een uiting van het die pere gevoelsleven. Ik heb er de eerlijke, waarachtige liefde in verheerlijkt, mijn opvatting over dit pro bleem heb ik in de muziek sterk naar voren ge bracht. Het is goed, dat het publiek dat eens weet. Natuurlijk, het is belangrijk, dit eens duidelijk te zeggen: de muziek is me zoo uit het hart ge grepen, romantisch en fel. En weet u wat zoo eigen aardig is? Deze muziek vind ik nu op het oogen- blik nog even mooi als toen ik ze schreef. Dat klinkt misschien eigenaardig, maar de muziek van Rolanda heeft in al die jaren voor mij aan waarde nog niets verloren. Dat komt, omdat dit eerste groote werk een uiting was van m'n innerlijkheid. Is het niet vreemd dat in mijn latere muziek, toch telkens weel de gedachte van Rolanda naar voren is gekomen? Dan moet u wel veel van uw eersteling hou den? Ontzaggelijk, 't Grijpt me nog steeds aan. Moeilijk te bevatten? Och nee, dat lijkt me niet; door het heele werk loopt een vaste lijn; een soort motief, dat gemakke lijk naar voren treedt en zich eenvoudig naar het slot toe ontwikkelt. Een climax dus! O ja, een sterke climax. Maar een eenvoudige ontwikkeling welke een leek kan volgen en ook mee aanvoelen. Geen gecompliceerde verrassingen dus. Dat aanvoelen vooral lijkt me belangrijk en een waarborg voor een succes. —Is het ook ongetwijfeld. Het derde bedrijf is geheel in opera-vorm; muziek en handeling bewegen zich in steeds stijgende lijn en naar mijn meening rijst het geheel in waarde tot. aan het einde toe. Hoe kwam u zoo aan Rolanda, ik bedoel nu meer, hoe kwam u tot dat zigeuner-gegeven? Omdat ik zelf een halve zigeuner ben. U lacht, maar het is zoo; ik houd ontzaggelijk veel van de zigeuners, omdat ze me onweerstaanbaar aantrek ken. Ik heb kennis gemaakt met tal van zigeuners Jac Jansen, de componist van Rolanda. en vond die menschen beschaafder dan ik zelf was. Dat is wel een zeer sterke uitdrukking. En toch is het zoo. Ook heb ik me aangetrokken gevoeld tot de beweeglijkheid van het zigeunervolk en tot zijn rijkdom aan kleuren. U ziet, wat een schat van antecedenten voor een operette. Rolanda is ontegenzeggelijk geworden een kleurenpracht voor de oogen. Maar ook de zigeunerdansen maken de operette buitengewoon aantrekkelijk. - Maar de muziek, die moet het toch zeker in hoofdzaak doen. Natuurlijk! Weet U dat Liszt drie jaar lang met een zigeunertroep meereisde en onder den in vloed der opgedane impressies zijn meeste raphso- dieën schreef? Welnu, het zigeunerleven trekt ook mij aan. Bij de zigeuners heerschen dezelfde gevoe lens als bij ons menschen in de geordende maat schappij. Maar eerlijker, oprechter! Naar mijne mee ning door hun vrije leven in de natuur. Het is wel heel erg onjuist zigeuners te verachten. Onjuist en dom! Die eerlijkheid, die innerlijke beschaving, de felle hartstocht en hun leven in de natuur, dat al les heb ik trachten te verwerken, in mijn operette. Maar ook heb ik er een aanklacht doorheen gewe ven tegen de grove onbillijkheid in onze maat schappij. Een heer van beschaving en intellect tracht een eenvoudig zigeunermeisje, een kind van de natuur, te verleiden, om haar dan later, als hij genoeg van haar heeft van zich te werpen, door hem onteerd, door haar volk verworpen. Ziet u, die heer symboliseert een zeer groote groep menschen in de huidige maatschappij. Of heb ik geen gelijk? Ongetwijfeld; maar dat is door alle eeuwen zoo geweest. Weet ik wel; maar iik mag toch de eerlijke 'lief de verdedigen tegen een dergelijke immoreele daad? Zeer prijzenswaardig; maar of 't helpen zal? Verwacht ik ook niet. Is er nog in die jaren veranderd in de muziek? Toen ik Rolanda schreef, kenden we nog geen zigeunermuziek door de radio. Later is mij geble ken, dat de muziek van Rolanda in wezen zeer veel overeenkomt met de gevoelens welke in de zigeu nermuziek worden vertolkt. Iets is er wel veran derd. Een dans nietwaar? Ja een dans. Maar het eigenaardige is. dat ik een zigeunerdans heel makkelijk söhrijf omdat ik me zoo heelemaal heb ingewerkt in den geest van Rolanda. Al worden, dat spreekt vanzelf mijn denk beelden steeds meer 'gecultiveerd, want in die 18 jaar welke tusschen nu en Rolanda's geboorte lig gen, is er veel veranderd. Toen begon ik pas en als ik U vertel hoe ik te kampen heb gehad met te genwerking en andere moeilijkheden, zoudt U de handen ineenslaan, maar dat dient nergens toe; temeer, omdat ik er nu op den goeden weg ben; om dat ik steeds meer waardeering voor m'n werk ondervind. O ja; ik heib gehoord, dat het Hobo^concert weer zou gaan. Is ooik zoo; Schuricht heeft erom gevraagd. Joop Stotijn zal het dezen zomer in het Kurhaus te Scheveningen weer met het Residentie-Orkest uitvoeren. En dan is er nog iets! Verleden jaar schreef ik muziek voor een Rouwzang, een gedicht van den pas ontslapen dichter Kamerlingh On nes, gemaakt na het overlijden van de Koningin- Moeder. Het is geschreven voor èèn-stemmigen. psalnuodee- renden zang met orkest en wordt 31 Augustus a.s. in den Alkmaarschen Muziektuin uitgevoerd door Groot Koor met orkest, op een herdenkingsbijeen komst. der beide Oranjievereenigingen te Alkmaar. U ziet; er wordt hard gewerkt; ik kom langza merhand vooruit en ook daarom arbeid ik met ijver en energie aan de a.s. opvoering van Ro landa. Die slagen moet. omdat alle factoren ervoor aanwezig zijn. zeide ik opstaande om afscheid te nemen. Laat ik het hopen. Een handdruk; een tot weerziens en dan stond ik buiten in den helderen warmen zomerdag. De volgende week hopen wij nog een en ander te vertellen over de opvoering van Rolanda in het Openlucht-Theater van de V.V.V Woensdag 7 Augustus a.s. C. t. B. DE LIJN AMSTERDAM—PRAAG ZAL GEHEEL DOOR TSJECHISCHE VLIEGERS WORDEN GEVLOGEN. Naar in luchtvaartkringen verluidt, zou de Kon. Luchtvaart Mij. zeer ernstig overwegen, reeds binnen enkele dagen een aantal van haar diensten op te heffen. Vanaf Donderdagavond vliegt de K.L.M. al niet meer den nachtpostdienst Amsterdam Keulen. Zooals men weet zat de bekende pi loot Viruly geregeld op die nachtelijke route. De postdienst wordt thans waargenomen door de Dentsche Lufthansa. De lijn AmsterdamHuil wordt opgehe ven. Naar wij vernemen, ligt het in het voornemen van de directie van de K.L.M., de lijn AmsterdamHuil aan het einde van deze maand op te heffen. Gedeel telijk doet men dat omdat de toestand van de vlieg velden in Noord Engeland niet geheel is, zooals men dien zou wenschen en gedeeltelijk ook omdat van deze lijn niet zoo veel gebruik wordt gemaakt, als men had gehoopt. Naar wij vernemen moeten aan een en ander ten grondslag liggen de zware verliezen welke de maatschappij in korten tijd aan vliegend personeel geleden heeft. En de di rectie heeft nu niet de diensten zóó in elkaar willen schuiven, dat overbelasting van de overblijvenden daarvan het gevolg zoude zijn. De arbeidstijden. Naar nog vernomen wordt, heeft de Vereeniging van K.L.M.-vliegers zich tot dr. Brouwer, den chef van den vliegmedischen dienst der luchtvaartafdee- ling gewend, om diens medewerking te verkrijgen tot het doen van stappen, om in de toekomst te gera ken tot wettelijke voorschriften, waardoor den vlieger minder zware arbeid kan worden opgelegd dan thans het geval is. De F 36 en twee F 22-toestellen in repa ratie. Het geheele benzinevoedingssy steem zal herzien worden. Gedurende 6 tot 10 dagen buiten dienst. De vier motorige F 36 het vlaggeschip van de K.L.M. dat plaats biedt aan 32 passagiers, zoo wel als de beide vier motorige F 22-toestellen Pape gaai en Roerdomp, zijn alle drie tijdelijk buiten dienst gesteld. Het geheele tegenwoordige systeem van de benzinevoeding naar de motoren zal veranderd wor den. MAANDAG 22 JULI, 's MORGENS S UUR, BEGINT ONZE Op al onze artikelen, ook Salamander en Bally (behalve de geëtaleerde) Langestraat 80 Telef. 3383 Alkmaar Indien alle ouders hun kinderen als versnapering niets anders gaven dan dan zouden er minder kleine maagjes van streek en minder bleke gezicht jes zijn. Het beste dagelijkse middel ter opwekking en verkwikking TONNEMA CIE SNEEK Dit beteekent dat de F 36 en een van de F 22 toe stellen gedurende een week of tien dagen op de lijn AmsterdamLonden vervangen zullen worden door Douglas-toestellen en 3-motorige F 12 toestellen. De F 22 Papegaai, die thans de plaats der F 22 Kwik staart op de lijn AmsterdamMalmö inneemt, zal eveneens voor dien tijd door een ander kleiner toe-! stel worden vervangen. De N. R. Ct. verneemt, dat een en ander in ver band staat met het ongeluk van de Kwikstaart. Hoewel absolute zekerheid hieromtrent niet be staat, wordt aangenomen, dat de benzinevoeding van de linkermotoren niet voldoende werkte en dat daar door de start van de Kwikstaart een mislukking werd. De K.L.M. wil geen schijn van onzekerheid laten bestaan en heeft, order gegeven, het benzinesysteem van de genoemde vliegtuigen geheel te herzien. De ingenieurs van de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek, in overleg met den technischen dienst van de K.L.M., hebben een geheel nieuw systeem voor de benzine voeding uitgedacht. Een belangrijk onderdeel van dit plan is het aanbrengen van wijdere voedingspijpen voor de benzine naar de motoren. Het principe van afstandvoeding, d.w.z. van het opvoeren van de bent zine door een systeem van pijpen naar de motoren, blijft gehandhaafd. Er is een oogenblik sprake van geweest, noodtanken in de vleugels bij te bouwen dicht bij de motoren, waardoor men tot het systeem van val-benzine zou kunnen komen, maar dit bleek niet uitvoerbaar. Het systeem dat men nu gaat vol gen wordt door de ingenieurs geprezen als eenvoudig en afdoend. Verklaringen van een ooggetuige van het ongeluk. Reuter meldt uit Boesjir: Volgens mededeelingen van een ooggetui ge met betrekking tot het ongeluk van de Maraboe te Boesjir, kwam het hem voor dat de start naar behooren in de duisternis, maar bij heldere maan geschiedde. Waar schijnlijk is het toestel door een schok ten gevolge van een z.g. remousklap ongeveer 10 voet opgesprongen, vóórdat het zijn vliegsnelheid had. De rechtervleugel brak af doordat deze den grond raakte. Daarna be zweek het rechtergedeelte van het onderstel. De rechterschroef kwam in aanraking met den grond, waardoor de motor plotseling tot stilstand kwam. Waarschijnlijk door het terugslaan van den motor is brand ontstaan. De passagiers. Van de Engelsche passagiers heeft mej. Kennedy, uit Mollom, graafschap Cork (Ierland), lichte kwetsuren aan den rug opgeloopen; do Engelsche heer Bromolow bleef ongedeerd. Drie passagiers zijn gister naar Bagdad vertrok ken met een Fransch postvliegtuig. De overige pas sagiers, onder wie mej. Kennedy. zullen Vrijdagoch tend met de Rietvink (die inmiddels te Boesjir is aangekomen), vertrekken. De Rietvink Donderdagavond in Bushir geland. De K.L.M. heeft bericht ontvangen, dat de „Riet vink", die van Amsterdam naar Bushir is vertrokken, teneinde de bemanning en passagiers van de Mara boe af te halen, Donderdag aldaar is aangekomen. Gelijk bekend is Parmentier gezagvoerder van de Rietvink. Gisterochtend is het vliegtuig weer westwaarts vertrokken. u

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5