Als de stormbal
geheschen wordt
EEN SCHIP IN NOODJi
Met de reddingsboot
door storm en golven
het roode kruis
door den wind
aan flarden ge
scheurd...
In het weerstation: Storm op komst de instrumenten wijzen er op, de weerkaarte!
toonen het aanl
Onze reddings=organi=
saties en hare hulp=
middelen
In den stuurstoel van de motorreddingboot.
Benige vuurpijlen alarmeeren de mannen hij niet doen... de verantwoordelijkheid
voor de hem toevertrouwde menschenle-
van de reddingboot.
.Daarboven, hij den vuurtoren, is men
bezig de stormbal te liijschen. „Weest. op
Uw hoede!" beteekent de groote, met bruin
linnen bespannen bol, die langs den hoo-
gen mast omhoog zwiert. De lucht is al be
trokken en de wind is toegenomen tot wat
men in zeemanstaal een „stijve bries"
pleegt te noemen. En van een „stijve bries"
tot „stormachtig", dat is maar een kleine
stap!
Als de stormbal omhooggegaan is, wordt
men waakzaam langs de kusten. De weer
stations letten scherp op, de reddingsman
schappen houden zich gereed.
Storm giert over de Noordzee. De Noord
westenwind jaagt het water voor zich uit,
stuwt het tegen de duinen op! Daar over
stroomt het 't voorland, knaagt aan de dij
ken. De zee is een chaos, een wervel van
zwartachtig groene golven en golfdalen,
nu en dan bedekt door gistend schuim...
Laag hangen de wolken boven het water,
de meeuwen zijn landwaarts getrokken.
ook zij voelden het gevaar... dat dreigt!
Leeggevaagd is de zee. Reeds dagenlang
heeft de wind met onverbiddelijke streng
heid uit het Noorden huisgehouden! De
groote schepen liggen voor anker en wach
ten op beter weer. De zeeman kent geen
angst, maar de elementen tarten... dat mag
vens èischt dat!
Als men door deze heksenketel heen kon
kijken, zou men de lichtschepen kunnen
zien, die door de kracht der watermassa
hoog worden opgetild en dan omlaaggesme
ten in de onmetelijke dieptef Zij zijn de
eenigen, die daarbuiten blijven, om even-
tueele kameraden den weg te wijzen. Zelfs
de loodskotters liggen voor anker in de zee
havens.
Zijn zij werkelijk de eenigen, die licht
schepen? Neen, de kustwacht houdt reeds
eenigen tijd een schip in het oog, dat
ginds, temidden van schuim en golven
worstelt. Zwaar slaan de zeeën over dek en
brug. Soms is er van het heele schip niets
meer te zien. Als daar aan boord alles nog
in orde is, mag het een wonder heeten. Da
genlang in zóó'n storm!... Er zal al wel het
een en ander weggeslagen zijn, om van de
booten maar niet eens te spreken!
De wacht kent dit weer door en door! De
Noordzee heeft reeds vele van' fculke stor
men ondergaan: maar bij dit weer zou hij
toch niet. graag'uifshritend 'Vaik de gëliade
der machine afhankelijk zijn! Zonder op
houden kijkt hij naar het schip, dat zóó
hoog uit de golven opduikt, dat men de
roode grondmenie kan zien en dan weer
neerploft in het zwarte niets...
Totdat plotseling voor den schoorsteen
van het schip het noodsignaal afgegeven
'wordt... Schip in nood! Schip in nood...! De
wacht meldt den commandant: Schip in
nood...! De telegraaf alarmeert de kuststa-
tions... Schip in nood...!
Van de circa 40 reddingsstations, van
Sluis aan de Wielingen tot en met Rottum,
zooveel stations bezit de Noord- en Zuid-
Hol landsche reddingmaatschappij op het
oögenblik ongeveer zijn alle zonder uit
zondering in deze dagen van stormgevaar
in gereedheid om bij het minste alarm han
delend op te treden! Het „schip in nood"
Paarden trekken de reddingbooten te wa
ter... In galop gaat het over het strand. Ze
gaan slechts onwillig in de schuimende
branding, die paarden! Maar... ze moéten!
De bemanning zit reeds klaar, de riemen
in de vuist geklemd, zware, vereelte zee
mansvuisten anderen staan in het water
om de boot in zee te trekken, vanaf den
wagen... Dan slaan de riemen in het water.
Nóg zijn storm en golven stérker. De man
aan het roer vuurt zijn kameraden aan...
Meter voor meter gaat het thans vooruit!
Omhooggeslingerd wofdt de notedop, om-
laaggedrukt in het razende element! Maar,
de riemen blijven in de gespierde vuisten
de kop van de boot blijft in den wind, ge
stuurd door een krachtigen hand! Achter
den roerganger wordt de witte vlag met
Paarden trekken de reddingboot in zee. Ze gaan slechts onwillig in de branding!
Iloelc van Holland en 's Gravenhage heb
ben stoomreddingbooten.
Bij het zwaarste weer loopen die booten
uit; ze zijn stevig gebouwd, voohzien van
de nieuwste reddingapparaten, bemand met
zeelieden, die door een vasten wil tot sla
gen bezield zijn. Waar de geroeide redding
booten falen, weten de motorreddingbooten
te slagen. Zes uur, twaalf uur of nóg langer
kan het duren... maar zij komen binnen
mét geredden!
Daartoe moet men met het wrak een lijn
verbinding trachten te verkrijgen, op het
I gevaar af door hooge zeeën zelf op hei ar
wrak te worden geslingerd! mr
De vuurpijl is een ongeveer 80 c.M. langji W
metalen buis, waaraan een lijn is beves<
tigd, die wordt meegetrokken. De lijn wordf d<
dan over het wrak heengeschoten. Is hel
schot van het vuurpijl kanon mis, dac
wordt de lij» door het gistende, woelige
schuim opgeSipkt.. Beide motoren van hel 01
reddingsscheepj'c loopen: tóch is het dull Je
velsch moeilijk om de boeg in zee te hom: ]a
den. Kletsend vliegt, tenslotte de lijn, afge^
schoten door het mortier van Cordesch,;
over het schip, wordt gegrepen... De ven ?e
binding is er! Als alles goed gaat, zal dj 10
„reddingbroek" een door een katrol heen! toc
en weer schuifbare, aan lussen hangende, b»
groote broek,, één voor één de opvarende!
aan boord van de reddingboot halen. Gaai
het niet, dan moeten de schipbreukelingcit "dij
aan de lijn in het water springen. Oir'
iederen man moet dan gevochten wordei
met de elementen!
De mannen van de reddingstations wei
ken voor het loon Gods: zij wagen hun li
ven ter wille van de menschlievendheii
de barmhartigheid. Menige redder liet h(
leven in dien strijd.
Goede, booten, goede materialen zijn ei
noodig voor dat alles. En dat kost geld'!
Want niet alleen moet het materiaal aan!
geschaft en onderhouden worden, maar de
oefeningen kosten ook geld en bij de redt
dingen komen nog al ééns ongelukker
voor: voor de achterblijvende weduwen ei
weezen moet gezorgd worden! En dat doei
de reddirigmaatschappijen, maar daar is
veel geld voor noodig en die worden alleen
verkregen uit giften van liefdadige persol
nen en instellingen.
Mocht de lezer dus een of ander liefdas
digheidsfeest organisecrcn of op een ande
re wijze over geld beschikken, waarmee iet
goeds kan worden gedaan, dan doet hi
goed de reddingmaatschappijen en de an
dere genoemde stichtingen welke voo:,
den zeeman aan den wal zorgen te ga'
denkén!
Boven:
In vliegende vaart naderen de redders het wrak..i
L i n k s i
De stormbal omhoog: „Weest op Uw hoede!"
Links onder:
De telegraaf alarmeert de reddingstations!
ku
WIST U DAT...?
...Tokio de volgende openbare speelgelfr
genheden telt: 1756 biljardzalen, 1053 Ma£
Jongg-in richtingen, 1053 schaakzalen,
schietbanen, 48 tafeltennisgelegenheden,
kleine golflinks, 35 rolschaatsenbanen,
vogelschietbanen, 28 zweminrichtingen,
kunstijsbanen, alsmede de volgende inrit
tingen voor vermaak en ontspanning: Sm
dansscholen, 8 balzalen en 14439 bars e:
koffiehuizen?
...er een metaal bestaat, lichter dan alu
minium, namelijk lithium, hetwelk als eeJ
kurk op het water blijft drijven?.
...het snelheidsrecord van alle dieren
naam staat van de boerezwaluw, met 2
kilometer per uur?,
...de draad van den cocon van een zijd»
rups een lengte kan bereiken van 100 MJ
...er haaien zijn gevangen, die niet mlü
der dan 13.000 kilogram bleken te wegenl
i dil
W£
tui
vindt ieder op z'n post!
De motoren der groote
reddingbooten zijn klaar
tot starten. De deuren
der bootshuizen zijn
wijd-geopend, de boo
ten volkomen uitgerust,
de vuurpijlkanonnen
liggen gereed. De man
schappen, meestal vis-
schers uit het plaatsje,
waar het reddingstati
on is, zijn gekleed in
hun oliejassen, water
laarzen en zuidwester,
zwemvesten liggen klaar
C.A.
red-
zij
Schip in nood...
Stoomreddingboo
ten, motorredding
booten, lijn wer
pers! - De „Bran-
daris", de
den Tex"..,
dingbooten van
vermaardheid, die
een roemrijk ver
leden achter den
rug hebben...
komen in actie!
Het zijn zeewaardige motorbooten.
De laatste is circa 12 Meter lang, 3 Meter
breed en 1 Meter hol. Door 4 waterdichte
schotten wordt de boot in 5 compartimen
ten verdeeld, die weer in luchtkistcn onder
verdeeld zijn; deze boot kan niet zinken. In
het vooronder zijn de logies voor de beman
ning, dan volgt de motorkamer, die geheel
waterdicht kan worden afgesloten, daarna
komt de cockpit, waar voldoende ruimte is
voor het onderbrengen der schipbreukelin
gen. Het werkingsgebied van deze groote
motorbooten is buitengewoon groot... Vlis-
singen, Terschelling, Scheveningen, Burg-
sluis, Rottum, hebben motorreddingbooten,