Als de stormbal geheschen wordt EEN SCHIP IN NOODJi Met de reddingsboot door storm en golven het roode kruis door den wind aan flarden ge scheurd... In het weerstation: Storm op komst de instrumenten wijzen er op, de weerkaarte! toonen het aanl Onze reddings=organi= saties en hare hulp= middelen In den stuurstoel van de motorreddingboot. Benige vuurpijlen alarmeeren de mannen hij niet doen... de verantwoordelijkheid voor de hem toevertrouwde menschenle- van de reddingboot. .Daarboven, hij den vuurtoren, is men bezig de stormbal te liijschen. „Weest. op Uw hoede!" beteekent de groote, met bruin linnen bespannen bol, die langs den hoo- gen mast omhoog zwiert. De lucht is al be trokken en de wind is toegenomen tot wat men in zeemanstaal een „stijve bries" pleegt te noemen. En van een „stijve bries" tot „stormachtig", dat is maar een kleine stap! Als de stormbal omhooggegaan is, wordt men waakzaam langs de kusten. De weer stations letten scherp op, de reddingsman schappen houden zich gereed. Storm giert over de Noordzee. De Noord westenwind jaagt het water voor zich uit, stuwt het tegen de duinen op! Daar over stroomt het 't voorland, knaagt aan de dij ken. De zee is een chaos, een wervel van zwartachtig groene golven en golfdalen, nu en dan bedekt door gistend schuim... Laag hangen de wolken boven het water, de meeuwen zijn landwaarts getrokken. ook zij voelden het gevaar... dat dreigt! Leeggevaagd is de zee. Reeds dagenlang heeft de wind met onverbiddelijke streng heid uit het Noorden huisgehouden! De groote schepen liggen voor anker en wach ten op beter weer. De zeeman kent geen angst, maar de elementen tarten... dat mag vens èischt dat! Als men door deze heksenketel heen kon kijken, zou men de lichtschepen kunnen zien, die door de kracht der watermassa hoog worden opgetild en dan omlaaggesme ten in de onmetelijke dieptef Zij zijn de eenigen, die daarbuiten blijven, om even- tueele kameraden den weg te wijzen. Zelfs de loodskotters liggen voor anker in de zee havens. Zijn zij werkelijk de eenigen, die licht schepen? Neen, de kustwacht houdt reeds eenigen tijd een schip in het oog, dat ginds, temidden van schuim en golven worstelt. Zwaar slaan de zeeën over dek en brug. Soms is er van het heele schip niets meer te zien. Als daar aan boord alles nog in orde is, mag het een wonder heeten. Da genlang in zóó'n storm!... Er zal al wel het een en ander weggeslagen zijn, om van de booten maar niet eens te spreken! De wacht kent dit weer door en door! De Noordzee heeft reeds vele van' fculke stor men ondergaan: maar bij dit weer zou hij toch niet. graag'uifshritend 'Vaik de gëliade der machine afhankelijk zijn! Zonder op houden kijkt hij naar het schip, dat zóó hoog uit de golven opduikt, dat men de roode grondmenie kan zien en dan weer neerploft in het zwarte niets... Totdat plotseling voor den schoorsteen van het schip het noodsignaal afgegeven 'wordt... Schip in nood! Schip in nood...! De wacht meldt den commandant: Schip in nood...! De telegraaf alarmeert de kuststa- tions... Schip in nood...! Van de circa 40 reddingsstations, van Sluis aan de Wielingen tot en met Rottum, zooveel stations bezit de Noord- en Zuid- Hol landsche reddingmaatschappij op het oögenblik ongeveer zijn alle zonder uit zondering in deze dagen van stormgevaar in gereedheid om bij het minste alarm han delend op te treden! Het „schip in nood" Paarden trekken de reddingbooten te wa ter... In galop gaat het over het strand. Ze gaan slechts onwillig in de schuimende branding, die paarden! Maar... ze moéten! De bemanning zit reeds klaar, de riemen in de vuist geklemd, zware, vereelte zee mansvuisten anderen staan in het water om de boot in zee te trekken, vanaf den wagen... Dan slaan de riemen in het water. Nóg zijn storm en golven stérker. De man aan het roer vuurt zijn kameraden aan... Meter voor meter gaat het thans vooruit! Omhooggeslingerd wofdt de notedop, om- laaggedrukt in het razende element! Maar, de riemen blijven in de gespierde vuisten de kop van de boot blijft in den wind, ge stuurd door een krachtigen hand! Achter den roerganger wordt de witte vlag met Paarden trekken de reddingboot in zee. Ze gaan slechts onwillig in de branding! Iloelc van Holland en 's Gravenhage heb ben stoomreddingbooten. Bij het zwaarste weer loopen die booten uit; ze zijn stevig gebouwd, voohzien van de nieuwste reddingapparaten, bemand met zeelieden, die door een vasten wil tot sla gen bezield zijn. Waar de geroeide redding booten falen, weten de motorreddingbooten te slagen. Zes uur, twaalf uur of nóg langer kan het duren... maar zij komen binnen mét geredden! Daartoe moet men met het wrak een lijn verbinding trachten te verkrijgen, op het I gevaar af door hooge zeeën zelf op hei ar wrak te worden geslingerd! mr De vuurpijl is een ongeveer 80 c.M. langji W metalen buis, waaraan een lijn is beves< tigd, die wordt meegetrokken. De lijn wordf d< dan over het wrak heengeschoten. Is hel schot van het vuurpijl kanon mis, dac wordt de lij» door het gistende, woelige schuim opgeSipkt.. Beide motoren van hel 01 reddingsscheepj'c loopen: tóch is het dull Je velsch moeilijk om de boeg in zee te hom: ]a den. Kletsend vliegt, tenslotte de lijn, afge^ schoten door het mortier van Cordesch,; over het schip, wordt gegrepen... De ven ?e binding is er! Als alles goed gaat, zal dj 10 „reddingbroek" een door een katrol heen! toc en weer schuifbare, aan lussen hangende, b» groote broek,, één voor één de opvarende! aan boord van de reddingboot halen. Gaai het niet, dan moeten de schipbreukelingcit "dij aan de lijn in het water springen. Oir' iederen man moet dan gevochten wordei met de elementen! De mannen van de reddingstations wei ken voor het loon Gods: zij wagen hun li ven ter wille van de menschlievendheii de barmhartigheid. Menige redder liet h( leven in dien strijd. Goede, booten, goede materialen zijn ei noodig voor dat alles. En dat kost geld'! Want niet alleen moet het materiaal aan! geschaft en onderhouden worden, maar de oefeningen kosten ook geld en bij de redt dingen komen nog al ééns ongelukker voor: voor de achterblijvende weduwen ei weezen moet gezorgd worden! En dat doei de reddirigmaatschappijen, maar daar is veel geld voor noodig en die worden alleen verkregen uit giften van liefdadige persol nen en instellingen. Mocht de lezer dus een of ander liefdas digheidsfeest organisecrcn of op een ande re wijze over geld beschikken, waarmee iet goeds kan worden gedaan, dan doet hi goed de reddingmaatschappijen en de an dere genoemde stichtingen welke voo:, den zeeman aan den wal zorgen te ga' denkén! Boven: In vliegende vaart naderen de redders het wrak..i L i n k s i De stormbal omhoog: „Weest op Uw hoede!" Links onder: De telegraaf alarmeert de reddingstations! ku WIST U DAT...? ...Tokio de volgende openbare speelgelfr genheden telt: 1756 biljardzalen, 1053 Ma£ Jongg-in richtingen, 1053 schaakzalen, schietbanen, 48 tafeltennisgelegenheden, kleine golflinks, 35 rolschaatsenbanen, vogelschietbanen, 28 zweminrichtingen, kunstijsbanen, alsmede de volgende inrit tingen voor vermaak en ontspanning: Sm dansscholen, 8 balzalen en 14439 bars e: koffiehuizen? ...er een metaal bestaat, lichter dan alu minium, namelijk lithium, hetwelk als eeJ kurk op het water blijft drijven?. ...het snelheidsrecord van alle dieren naam staat van de boerezwaluw, met 2 kilometer per uur?, ...de draad van den cocon van een zijd» rups een lengte kan bereiken van 100 MJ ...er haaien zijn gevangen, die niet mlü der dan 13.000 kilogram bleken te wegenl i dil W£ tui vindt ieder op z'n post! De motoren der groote reddingbooten zijn klaar tot starten. De deuren der bootshuizen zijn wijd-geopend, de boo ten volkomen uitgerust, de vuurpijlkanonnen liggen gereed. De man schappen, meestal vis- schers uit het plaatsje, waar het reddingstati on is, zijn gekleed in hun oliejassen, water laarzen en zuidwester, zwemvesten liggen klaar C.A. red- zij Schip in nood... Stoomreddingboo ten, motorredding booten, lijn wer pers! - De „Bran- daris", de den Tex".., dingbooten van vermaardheid, die een roemrijk ver leden achter den rug hebben... komen in actie! Het zijn zeewaardige motorbooten. De laatste is circa 12 Meter lang, 3 Meter breed en 1 Meter hol. Door 4 waterdichte schotten wordt de boot in 5 compartimen ten verdeeld, die weer in luchtkistcn onder verdeeld zijn; deze boot kan niet zinken. In het vooronder zijn de logies voor de beman ning, dan volgt de motorkamer, die geheel waterdicht kan worden afgesloten, daarna komt de cockpit, waar voldoende ruimte is voor het onderbrengen der schipbreukelin gen. Het werkingsgebied van deze groote motorbooten is buitengewoon groot... Vlis- singen, Terschelling, Scheveningen, Burg- sluis, Rottum, hebben motorreddingbooten,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 4