De Kanalisatie van
West-Friesland.
Bescherming tegen
luchtaanvallen.
ABDUSIROQP
Zaterdag 10 Augustus 1935.
SCHAGER COURANT.
Tweede Blad. No. S".
En de Langendijker
Groenten- Centrale.
Een man een man, een woord
een woord
De overstroomingen in Sjansi.
HEVIGE AUTOBOTSING TE
N00RDWIJK-B1NNEN.
Regen van rijwielplaatjes.
De zestien reuzenvliegtuigen voor
Rusland.
Motortram uit de rails geloopen.
De afsluitboomen niet gesloten.
rr"V#F^ v®
In de nabijheid van de haven van San Francisco werd een groote vrachtstoomer midscheeps
aangevaren door een Japansche motorboot. De vrachtvaarder, die zooals men ziet, vrijwel
in twee helften werd gedeeld, kon slechts met groote moeite op het strand worden gezet.
Hierboven een beeld van de rav age, die werd aangericht.
Verjaag die Benauwdheid
Gij die hijgt bij de minste krachts
inspanning, die benauwd zijt bij den
minsten mist, waarom wacht Gij nog
langer op de hulp en nieuwe levens
vreugd die Akker's Abdijsiroop U ge
ven kan. Vanaf de eerste lepels geven
de balsemende bestanddeelen van
Abdijsiroop U verlichting. De slijmen
die Uw borst beladen, die U buiten
adem brengen en hoestbuien ver
wekken, zullen zonder moeite losko
men. 2 lepels vanavond en dezen nacht
zal kalm en rustia ziin. Neem dus bij:
AKKER'S
Hoest-Griep-Bnnehitis-Aslhma
Aan de voorwaarde door de Vereeniging
gesteld, is door de Provincie voldaan,
dus moet de toegezegde steun
worden verleend.
EANGENDIJK. Er is een tijd geweest, dat aan
Langendijk veel voor de kanalisatie werd gevoeld.
Alle 4 gemeentebesturen heibben toen besloten ge-du
rende 40 jaar een bijdrage in de kosten ervan te ver-
leenen, we meenen in totaal ongeveer f 8000 per jaar.
Deze sympathie met de plannen voor kanalisatie
vond vooral zijn oorzaak in de overweging, dat de
tuinbouw met betere kanalen was gediend, doordien
booten met grooteren inhoud de veilingen zouden
kunnen bereiken om dan, geladen met de producten
van de» zich steeds uitbreidenden tuinbouw, die
naar de grootere steden en zelfs naar 't buitenland
zouden &*snen vervoeren.
Met veranderde tijdsomstandigheden is die
sympa& s> wel wat bekoeld. De gemeente Oudkarspel
besloot. *cifs een paar jaar geleden, een actie op touw
te zetten, om van de toegezegde subsidie af te raken,
al is dat dan ook zonder succes geweest; de ver
schillende gemeentebesturen, waarbij op adhaesie
werd aangedrongen, hechtten nog te veel aan het
een man, een man, een woord een woord, dan dat
zij zich aan hun eenmaal aangegane verplichtingen
wilden onttrekken.
Dat de tuinders aanvankelijk sympathiek stonden
tegenover de kanalisatie is duidelijk. Toen het met
de tuinderij nog goed ging, maar toch grooter afzet
gebied en een beter en goedkooper vervoer zeer ge-
wenscht waren, wilden zii dan ook wel 'n steentie bil
dragen aan de totstandkoming van het kanalenplan.
Toch was er bij een belangrijke groep aanvankelijk
groote tegenstand, eensdeels omdat men de voordee-
len niet inzag, anderdeels omdat men oordeelde, dat
dit een zaak der gemeenten was. Toch werd op de
Algemeene Vergadering: der L.G.C. in 1931 te Zuid-
scharwoude gehouden, het besluit genomen om ge
durende 40 jaar f600 subsidie aan de kanalisatie bij
te dragen onder voorwaarde, dat eerst het
kanaal HuigendijkOmval zou worden aan
gelegd. Dit is aan het Provinciaal Bestuur (provin
cialen Waterstaat) voorgelegd, maar daar kon niet
pertinent worden beloofd, dat het gevraagde werk
het eerst zou worden uitgevoerd. Deze mededeelingen
zijn behandeld in de Algemeen© Vergadering van
1932 te Heerhugowaard, waar besloten werd, af te
wachten, wat er gedaan zou worden. Telkens echter
verzette een deel van de vergadering zich tegen de
geldelijke bijdrage.
De tegenstand werd groot; op de vergaderingen
van de bii de L.G.C. aangesloten tuindersvereenigin-
gen kwam dit wel tot uiting. Doch eenmaal was het
besluit met de genoemde voorwaarde gevallen, en dus
een man een man, een woord een woord. Be
grijpelijk echter was de groeiende tegenstand. Vanaf
de veiling toch werd een groot deel niet langer per
boot, doch per vrachtauto vervoerd. Het snelverkeer
nam verbazend toe en de laatste jaren was het ver-
vervoer met transportauto's en aanhangwagens bij
zonder groot geworden.
Tot in het buitenland werden on die
wijze massa's groenten gebracht. Voor de schippers
was weinig emplooi meer te vinden, ze werden voor
een deel opgenomen in de werkverschaffing en de
booten lagen aan den kant. Met moeite brachten de
tuinders hun contributie voor de vakvereeniging op,
het veilingspercentage was nauwelijks voldoende om
de onkosten der veiling te dekken, de verlies en winst
rekening der bollenveiling sloot zelfs met een be
duidend nadeelig saldo. Onder die omstandigheden
is het duidelijk, dat de tegenstand in aanhang won en
dat men oordeelde, dat het allerminst op den weg
der tuinders lag. in den noodtoestand, waarin zii
verkeerden, subsidie te verleenen, terwijl ze zelf ge
steund moesten worden en blijkens hun protesten en
demonstraties op onvoldoende wijze gesteund wer
den.
Echter, er werden voorbereidende werkzaamheden
voor de kanalisatie verricht en voor haar aandeel
werd de L.G.C. aangesproken. Er moest 'n definitieve
beslissing worden genomen en op de laatste Alg. Verg
werd goedgevonden, dat een Commissie zou onder
zoeken, of aan de voorwaarde, in 1931 te Zuidschar-
woude gesteld voor het al- of niet-verleenen van de
subsidie, was voldaan.
Gebleken is thans, dat die voorwaarde is vervuld
en de L.G.C. gedurende 40 jaar de toegezegde f600
heeft te betalen. Hiermee is de onzekerheid opgehe
ven en zullen de tegenstanders dus hebben te be
rusten. Moge schae ook hier voor de baete uitgaan.
Meer dan 4 millioen personen bedreigd.
Wolkbreuken doen de overstroomingen van de
Gele Rivier voortdurend erger worden.
De gouverneur van Sjantoeng acht het aantal per
sonen, dat door de rivier bedreigd wordt, op meer
dan 4 millipen.
Wetsontwerp ingediend.
UITVOERING GELEQD IN HANDEN VAN DE
BURGEMEESTERS, ONDER LEIDING VAN
DEN MINISTER VAN BINNENLAND-
SCHE ZAKEN.
Ingediend is een wetsontwerp tot bescher
ming van de bevolking tegen luchtaanvallen.
In verband met het karakter der te treffen
voorzieningen is de uitvoering van de ver-
eischte maatregelen gelegd in handen van
den burgemeester.
Ter verzekering van de noodige eenheid en
juistheid in de technische toepassing van de
maatregelen zal de minister van binnenland-
sche zaken, onder wien de geheele bescher
ming tegen luchtaanvallen zal komen te res
sorteeren, de noodige leiding geven en dit te
meer, aangezien door het rijk in aanzienlijke
mate in de kosten van uitvoering zal worden
bijgedragen.
Elke gemeente krijgt een gevarencijfer.
Niet alle gemeenten zullen bij luchtaanvallen in
gelijke mate aan gevaar zijn blootgesteld. Gemeenten,
waarin of nabij welke voor een luchtaanval aantrek
kelijke objecten zijn gelegen, als regeeringsbureaux,
militaire mobilisatie-centra, fabrieken van oorlogs-
materieel en andere industrieën, belangrijke spoor
wegbruggen of emplacementen e.d., zullen eerder een
doelwit vormen, dan gemeenten, waarin, of waarbij
dergelijke objecten niet voorkomen.
In elk geval echter worden in alle gemeen
ten eenvoudige maatregelen genomen in
hoofdzaak van organisatorisch en aard
waardoor de bevolking de noodige voorschrif
ten zal verkrijgen, hoe in voorkomend geval
moet worden gehandeld en waardoor tevens
aanwezige gemeentelijke of in te stellen
hulpdiensten op de hoogte zullen zijn, hoe zij,
naar hun vermogen, zoo nutig mogelijk werk
zaam kunnen zijn.
Aangezien voorts door het toepassen van
duister maken op groote schaal de kans op
nachtelijke luchtaanvallen zeer beperkt wordt,
zal op dit gebied de medewerking van geen
enkele gemeente kunnen worden ontbeerd.
De uit deze maatregelen voortvloeiende
kosten zullen geheel door de gemeenten die
nen te worden betaald.
Voor de gemeenten, die in sterke mate aan gevaar
uit de lucht blootstaan, dienen speciale beschermings
maatregelen te worden getroffen. Deze zullen geheel
ten laste van 's Rijks schatkist worden gebracht.
Schuilplaatsen e.d.
In deze meer bedreigde gemeenten zullen voorts
op daarvoor in aanmerking komende punten schuil
plaatsen moeten worden ingericht, waarin de zich
bii luchtaanvallen on den openbaren weg bevin
dende personen, die hun eigen woning niet meer
kunnen bereiken, kunnen worden opgenomen.
Hoewel het in de bedoeling ligt de hier bedoelde
schuilplaatsen zoo veel mogelijk in gebouwen vai.
overheidslichamen onder te brengen, kan het ook
noodzakelijk zijn. dat gebruik wordt gemaakt van
daartoe geëigende niet openbare gebouwen. De be
langhebbende dient, indien hii schade liidt. daar
voor van Rijkswege te worden schadeloos gesteld.
Aanpassing aan nieuwe vindingen.
Opdat niet herhaaldelijk tot wetswijziging zal
moeten worden overgegaan, acht de Regeering het
noodzakelijk, dat de maatregelen, welke verband
dienen te houden met de gestadige vorderingen van
de techniek, bii algemeenen maatregel van bestuur
worden geregeld.
Uitvoerina van de ontworpen maatrege
len en bevoeadheden van de burgemees
ters.
De in alle gemeenten noodige maatregelen zul
len onverwijld tot uitvoering moeten komen; het
zal om budgetaire redenen niet mogelijk ziin de
overige maatregelen reeds dadelijk ten volle uit tc
voeren. Aan het beleid van de regeering zal moeten
worden overgelaten, in welke gemeenten bepaalde
maatregelen voorrang moeten hebben, m.a.w. op
welke wijze aan de voor dit doel gevoteerde gelden
de meest nuttige bestemming kan worden gegeven.
De regeering acht het noodzakelijk, dat de burge
meester de bevoegdheid verkrijgt, om in geval van
nood. ten behoeve van de uitvoering van de ver-
eischte maatregelen, tot het tijdelijk in gebruik ne
men van eigendommen over te gaan. Als zoodanig
komen bijvoorbeeld in aanmerking torens of andere
geschikte gelegenheden voor uitkijkposten, doch
ook automobielen voor vervoer van gaszieken e.d.
Door het hechten van een openbare bekendmaking
op de plaats van ingebruikneming wordt de pro
cedure ter kennis gebracht.
Voor onteigening van de onmisbare verbruiksar-
tikelen worden de noodige aanvullingen van de Ont
eigeningswet voorgesteld.
De schadeloosstellingsprocedure is in artikel 9
geregeld.
Het staat den burgemeesters vrij in hun gemeen
ten oefeningen in de bescherming tegen luchtaan
vallen te doen houden, echter eerst na verkregen
goedkeuring van de regeering.
Twee ernstig gewonden.
Donderdagavond heeft op den straatweg tusschcn
Noordwijk en Rijnsburg een botsing plaats gehad
tusschen twee auto's. Een auto, komende uit Noord-
wijk, waarin behalve de chauffeur twee Engelsche
dames gezeten waren, die in den nacht van Donder
dag op Vrijdag met de boot naar Engeland moesten,
wilde een autobus, waarin schoolkinderen uit Kat
wijk zaten, voorbijrijden.
Op ditzelfde oogenblik kwam van den anderen
kant eveneens een auto. De bestuurder van de eer
ste auto, een aanrijding ziende aankomen, trachtte
deze te voorkomen, doch raakte daarbij met het
achtergedeelte de autobus. Zoodoende kon hij niet
meer uitwijken, waardoor een botsing onvermijdelijk
was.
Laatstgenoemde auto sloeg over den kop en de
twee inzittenden, de heer en mevr. M. uit den Haag,
werden ernstig gewond en zijn naar het Academisch
ziekenhuis te Leiden overgebracht. De auto, waarin
de twee Engelsche dames gezeten waren, kwamen
in de sloot terecht. De inzittenden kregen geen let
sel. Beide auto's zijn zoo goed als geheel vernield.
Ten bate van de verpleging van t.b.c.-
patiënten.
Aan den oproep van de Vereeniging tot Bevorde
ring der Belangen van T.B.C.-patiënten in Nederland,
om haar oude rijwielplaatjes toe te zenden, wordt
in ruime mate gevolg gegeven. Allereerst kwam een
stroom van brieven met sympathiebetuigingen, welke
stroom in de laatste dagen is gevolgd' door een regen
van oude rijwielplaatjes. Pakjes met oude plaatjes
vallen geregeld in de bus van de vereeniging.
Iemand, die onbekend wenscht te blijven, zond de
zer dagen 3000 K.G. lood.
Zooals men weet, wordt al dit metaal gesmolten
en de opbrengst komt ten goede aan de verpleging
van T.B.C.-patiënten, wier lijden daardoor wordt ver
zacht.
BIJ HET BADEN VERDRONKEN.
In tegenwoordigheid van vrouw en zoontje.
Gistermiddag is in de Lek te Culemburg bij het ba
den verdronken de 32-jarige P. v. Daalen, onderwijzer
aan de Chr. school aldaar. Het ongeluk gebeurde in
tegenwoordigheid van zijn vrouw en zoontje, met
wie hij zich in een bootje op de Lek had begeven.
Langdurige pogingen om de levensgeesten op te wek
ken hebben niet mogen baten.
VAN DE TRAP GEVALLEN.
Door den melkboer bewusteloos gevonden.
Aan de gevolgen overleden.
Toen Donderdagmorgen te Hazerswoude de melk-
slijter J. de K., zooals gewoonlijk bij de 60-jarige
mej. M. A. van A., de huisdeur opende om melk af
te leveren, bemerkte hij, dat de bewoonster in be-
wusteloozen toestand onder aan de trap lag.
Een ontboden geneesheer achtte haar overbrenging
naar een ziekenhuis te Leiden noodzakelijk. Na
eenige uren is zij zonder tot bewustzijn te'zijn ge
komen, overleden.
Vermoedelijk is dc juffrouw van de trap gevallen.
Moskou: Officieel wordt medegedeeld, dat de
voorbereidende werkzaamheden voor het bouwen
van de zestien reuzenvliegtuigen volgens het model
van den verongelukten „Maxim Gorki" ten einde zijn
gebracht. De verschillende opdrachten zijn reeds aan
de fabrieken gegeven. De toestellen zullen worden
uitgerust met 6 motoren van 1650 PK, en een uur
snelheid kunnen ontwikkelen van 275 K.M., terwijl zij
zullen kunnen stijgen tot 6000 M. hoogte. De actie
radius zal 3000 K.M. bedragen. De vliegtuigen zullen
plaats bieden aan 60 tot 70 man.
Geen persoonlijke ongelukken. Goede
renwagen bijna geheel vernield.
Donderdagmiddag tegen zes uur is de motortram
uit Kampen, die om 6.02 te Zwolle moet aankomen,
tusschen den weg bij Frankcnhuis en het station
Veerallee te Zwolle ontspoord, doordat een goederen
wagen uit de rails liep.
Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. De goe
derenwagen is bijna geheel vernield.
De reizigers ziin overgestapt in den voorsten wa
gon, die naar Zwolle is doorgereden.
Gedurende den tijd, dat het opruimingswerk heeft
geduurd, werden de reizigers van en naar Kampen
naar de plaats van het ongeval gereden, alwaar zij
in gereedstaande treinen konden overstappen.
Botsing tusschen kanon en trein bii over
weg.
Brussel: Een vrachtauto met soldaten van het
le regiment artillerie van het garnizoen te Antwer
pen, die zich naar een kamp nabij Eupen-Malmedy
begaven, kruiste, kort na het vertrek uit Stavelot na
bij Waismes een spoorwegovergang, waarvan de af
sluitboomen niet gesloten waren. Op hetzelfde oogen
blik naderde een trein. De vrachtauto trok een kanon
op een affuit, en terwijl de vrachtauto met soldaten
juist de rails gepasseerd was, bevond het kanon zich
er nog op toen de botsing met den trein plaats vond.
Het affuit werd versplinterd en het kanon, dat gedeel
telijk werd vernield, kwam op de spoorbaan terecht.
Gelukkig werd het touw, waarmee het affuit aan de
vrachtauto was verbonden, losgerukt, zoodat de auto
niet beschadigd werd en alle inzittenden ongedeerd
bleven.
Volgens een radiobericht uit Joego-Slavië zou de
Grieksche Minister-president aan den Hertog van
Kent en zijn gemalin Prinses Marina van Grieken
land, de Grieksche Koningskroon hebben aangeboden
Hierboven de Hertog met zijn gemalin. Eenige be
vestiging van dit bericht ontbreekt tot dusverr*