De Kanalisatie van West-Friesland. Bescherming tegen luchtaanvallen. ABDUSIROQP Zaterdag 10 Augustus 1935. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. S". En de Langendijker Groenten- Centrale. Een man een man, een woord een woord De overstroomingen in Sjansi. HEVIGE AUTOBOTSING TE N00RDWIJK-B1NNEN. Regen van rijwielplaatjes. De zestien reuzenvliegtuigen voor Rusland. Motortram uit de rails geloopen. De afsluitboomen niet gesloten. rr"V#F^ v® In de nabijheid van de haven van San Francisco werd een groote vrachtstoomer midscheeps aangevaren door een Japansche motorboot. De vrachtvaarder, die zooals men ziet, vrijwel in twee helften werd gedeeld, kon slechts met groote moeite op het strand worden gezet. Hierboven een beeld van de rav age, die werd aangericht. Verjaag die Benauwdheid Gij die hijgt bij de minste krachts inspanning, die benauwd zijt bij den minsten mist, waarom wacht Gij nog langer op de hulp en nieuwe levens vreugd die Akker's Abdijsiroop U ge ven kan. Vanaf de eerste lepels geven de balsemende bestanddeelen van Abdijsiroop U verlichting. De slijmen die Uw borst beladen, die U buiten adem brengen en hoestbuien ver wekken, zullen zonder moeite losko men. 2 lepels vanavond en dezen nacht zal kalm en rustia ziin. Neem dus bij: AKKER'S Hoest-Griep-Bnnehitis-Aslhma Aan de voorwaarde door de Vereeniging gesteld, is door de Provincie voldaan, dus moet de toegezegde steun worden verleend. EANGENDIJK. Er is een tijd geweest, dat aan Langendijk veel voor de kanalisatie werd gevoeld. Alle 4 gemeentebesturen heibben toen besloten ge-du rende 40 jaar een bijdrage in de kosten ervan te ver- leenen, we meenen in totaal ongeveer f 8000 per jaar. Deze sympathie met de plannen voor kanalisatie vond vooral zijn oorzaak in de overweging, dat de tuinbouw met betere kanalen was gediend, doordien booten met grooteren inhoud de veilingen zouden kunnen bereiken om dan, geladen met de producten van de» zich steeds uitbreidenden tuinbouw, die naar de grootere steden en zelfs naar 't buitenland zouden &*snen vervoeren. Met veranderde tijdsomstandigheden is die sympa& s> wel wat bekoeld. De gemeente Oudkarspel besloot. *cifs een paar jaar geleden, een actie op touw te zetten, om van de toegezegde subsidie af te raken, al is dat dan ook zonder succes geweest; de ver schillende gemeentebesturen, waarbij op adhaesie werd aangedrongen, hechtten nog te veel aan het een man, een man, een woord een woord, dan dat zij zich aan hun eenmaal aangegane verplichtingen wilden onttrekken. Dat de tuinders aanvankelijk sympathiek stonden tegenover de kanalisatie is duidelijk. Toen het met de tuinderij nog goed ging, maar toch grooter afzet gebied en een beter en goedkooper vervoer zeer ge- wenscht waren, wilden zii dan ook wel 'n steentie bil dragen aan de totstandkoming van het kanalenplan. Toch was er bij een belangrijke groep aanvankelijk groote tegenstand, eensdeels omdat men de voordee- len niet inzag, anderdeels omdat men oordeelde, dat dit een zaak der gemeenten was. Toch werd op de Algemeene Vergadering: der L.G.C. in 1931 te Zuid- scharwoude gehouden, het besluit genomen om ge durende 40 jaar f600 subsidie aan de kanalisatie bij te dragen onder voorwaarde, dat eerst het kanaal HuigendijkOmval zou worden aan gelegd. Dit is aan het Provinciaal Bestuur (provin cialen Waterstaat) voorgelegd, maar daar kon niet pertinent worden beloofd, dat het gevraagde werk het eerst zou worden uitgevoerd. Deze mededeelingen zijn behandeld in de Algemeen© Vergadering van 1932 te Heerhugowaard, waar besloten werd, af te wachten, wat er gedaan zou worden. Telkens echter verzette een deel van de vergadering zich tegen de geldelijke bijdrage. De tegenstand werd groot; op de vergaderingen van de bii de L.G.C. aangesloten tuindersvereenigin- gen kwam dit wel tot uiting. Doch eenmaal was het besluit met de genoemde voorwaarde gevallen, en dus een man een man, een woord een woord. Be grijpelijk echter was de groeiende tegenstand. Vanaf de veiling toch werd een groot deel niet langer per boot, doch per vrachtauto vervoerd. Het snelverkeer nam verbazend toe en de laatste jaren was het ver- vervoer met transportauto's en aanhangwagens bij zonder groot geworden. Tot in het buitenland werden on die wijze massa's groenten gebracht. Voor de schippers was weinig emplooi meer te vinden, ze werden voor een deel opgenomen in de werkverschaffing en de booten lagen aan den kant. Met moeite brachten de tuinders hun contributie voor de vakvereeniging op, het veilingspercentage was nauwelijks voldoende om de onkosten der veiling te dekken, de verlies en winst rekening der bollenveiling sloot zelfs met een be duidend nadeelig saldo. Onder die omstandigheden is het duidelijk, dat de tegenstand in aanhang won en dat men oordeelde, dat het allerminst op den weg der tuinders lag. in den noodtoestand, waarin zii verkeerden, subsidie te verleenen, terwijl ze zelf ge steund moesten worden en blijkens hun protesten en demonstraties op onvoldoende wijze gesteund wer den. Echter, er werden voorbereidende werkzaamheden voor de kanalisatie verricht en voor haar aandeel werd de L.G.C. aangesproken. Er moest 'n definitieve beslissing worden genomen en op de laatste Alg. Verg werd goedgevonden, dat een Commissie zou onder zoeken, of aan de voorwaarde, in 1931 te Zuidschar- woude gesteld voor het al- of niet-verleenen van de subsidie, was voldaan. Gebleken is thans, dat die voorwaarde is vervuld en de L.G.C. gedurende 40 jaar de toegezegde f600 heeft te betalen. Hiermee is de onzekerheid opgehe ven en zullen de tegenstanders dus hebben te be rusten. Moge schae ook hier voor de baete uitgaan. Meer dan 4 millioen personen bedreigd. Wolkbreuken doen de overstroomingen van de Gele Rivier voortdurend erger worden. De gouverneur van Sjantoeng acht het aantal per sonen, dat door de rivier bedreigd wordt, op meer dan 4 millipen. Wetsontwerp ingediend. UITVOERING GELEQD IN HANDEN VAN DE BURGEMEESTERS, ONDER LEIDING VAN DEN MINISTER VAN BINNENLAND- SCHE ZAKEN. Ingediend is een wetsontwerp tot bescher ming van de bevolking tegen luchtaanvallen. In verband met het karakter der te treffen voorzieningen is de uitvoering van de ver- eischte maatregelen gelegd in handen van den burgemeester. Ter verzekering van de noodige eenheid en juistheid in de technische toepassing van de maatregelen zal de minister van binnenland- sche zaken, onder wien de geheele bescher ming tegen luchtaanvallen zal komen te res sorteeren, de noodige leiding geven en dit te meer, aangezien door het rijk in aanzienlijke mate in de kosten van uitvoering zal worden bijgedragen. Elke gemeente krijgt een gevarencijfer. Niet alle gemeenten zullen bij luchtaanvallen in gelijke mate aan gevaar zijn blootgesteld. Gemeenten, waarin of nabij welke voor een luchtaanval aantrek kelijke objecten zijn gelegen, als regeeringsbureaux, militaire mobilisatie-centra, fabrieken van oorlogs- materieel en andere industrieën, belangrijke spoor wegbruggen of emplacementen e.d., zullen eerder een doelwit vormen, dan gemeenten, waarin, of waarbij dergelijke objecten niet voorkomen. In elk geval echter worden in alle gemeen ten eenvoudige maatregelen genomen in hoofdzaak van organisatorisch en aard waardoor de bevolking de noodige voorschrif ten zal verkrijgen, hoe in voorkomend geval moet worden gehandeld en waardoor tevens aanwezige gemeentelijke of in te stellen hulpdiensten op de hoogte zullen zijn, hoe zij, naar hun vermogen, zoo nutig mogelijk werk zaam kunnen zijn. Aangezien voorts door het toepassen van duister maken op groote schaal de kans op nachtelijke luchtaanvallen zeer beperkt wordt, zal op dit gebied de medewerking van geen enkele gemeente kunnen worden ontbeerd. De uit deze maatregelen voortvloeiende kosten zullen geheel door de gemeenten die nen te worden betaald. Voor de gemeenten, die in sterke mate aan gevaar uit de lucht blootstaan, dienen speciale beschermings maatregelen te worden getroffen. Deze zullen geheel ten laste van 's Rijks schatkist worden gebracht. Schuilplaatsen e.d. In deze meer bedreigde gemeenten zullen voorts op daarvoor in aanmerking komende punten schuil plaatsen moeten worden ingericht, waarin de zich bii luchtaanvallen on den openbaren weg bevin dende personen, die hun eigen woning niet meer kunnen bereiken, kunnen worden opgenomen. Hoewel het in de bedoeling ligt de hier bedoelde schuilplaatsen zoo veel mogelijk in gebouwen vai. overheidslichamen onder te brengen, kan het ook noodzakelijk zijn. dat gebruik wordt gemaakt van daartoe geëigende niet openbare gebouwen. De be langhebbende dient, indien hii schade liidt. daar voor van Rijkswege te worden schadeloos gesteld. Aanpassing aan nieuwe vindingen. Opdat niet herhaaldelijk tot wetswijziging zal moeten worden overgegaan, acht de Regeering het noodzakelijk, dat de maatregelen, welke verband dienen te houden met de gestadige vorderingen van de techniek, bii algemeenen maatregel van bestuur worden geregeld. Uitvoerina van de ontworpen maatrege len en bevoeadheden van de burgemees ters. De in alle gemeenten noodige maatregelen zul len onverwijld tot uitvoering moeten komen; het zal om budgetaire redenen niet mogelijk ziin de overige maatregelen reeds dadelijk ten volle uit tc voeren. Aan het beleid van de regeering zal moeten worden overgelaten, in welke gemeenten bepaalde maatregelen voorrang moeten hebben, m.a.w. op welke wijze aan de voor dit doel gevoteerde gelden de meest nuttige bestemming kan worden gegeven. De regeering acht het noodzakelijk, dat de burge meester de bevoegdheid verkrijgt, om in geval van nood. ten behoeve van de uitvoering van de ver- eischte maatregelen, tot het tijdelijk in gebruik ne men van eigendommen over te gaan. Als zoodanig komen bijvoorbeeld in aanmerking torens of andere geschikte gelegenheden voor uitkijkposten, doch ook automobielen voor vervoer van gaszieken e.d. Door het hechten van een openbare bekendmaking op de plaats van ingebruikneming wordt de pro cedure ter kennis gebracht. Voor onteigening van de onmisbare verbruiksar- tikelen worden de noodige aanvullingen van de Ont eigeningswet voorgesteld. De schadeloosstellingsprocedure is in artikel 9 geregeld. Het staat den burgemeesters vrij in hun gemeen ten oefeningen in de bescherming tegen luchtaan vallen te doen houden, echter eerst na verkregen goedkeuring van de regeering. Twee ernstig gewonden. Donderdagavond heeft op den straatweg tusschcn Noordwijk en Rijnsburg een botsing plaats gehad tusschen twee auto's. Een auto, komende uit Noord- wijk, waarin behalve de chauffeur twee Engelsche dames gezeten waren, die in den nacht van Donder dag op Vrijdag met de boot naar Engeland moesten, wilde een autobus, waarin schoolkinderen uit Kat wijk zaten, voorbijrijden. Op ditzelfde oogenblik kwam van den anderen kant eveneens een auto. De bestuurder van de eer ste auto, een aanrijding ziende aankomen, trachtte deze te voorkomen, doch raakte daarbij met het achtergedeelte de autobus. Zoodoende kon hij niet meer uitwijken, waardoor een botsing onvermijdelijk was. Laatstgenoemde auto sloeg over den kop en de twee inzittenden, de heer en mevr. M. uit den Haag, werden ernstig gewond en zijn naar het Academisch ziekenhuis te Leiden overgebracht. De auto, waarin de twee Engelsche dames gezeten waren, kwamen in de sloot terecht. De inzittenden kregen geen let sel. Beide auto's zijn zoo goed als geheel vernield. Ten bate van de verpleging van t.b.c.- patiënten. Aan den oproep van de Vereeniging tot Bevorde ring der Belangen van T.B.C.-patiënten in Nederland, om haar oude rijwielplaatjes toe te zenden, wordt in ruime mate gevolg gegeven. Allereerst kwam een stroom van brieven met sympathiebetuigingen, welke stroom in de laatste dagen is gevolgd' door een regen van oude rijwielplaatjes. Pakjes met oude plaatjes vallen geregeld in de bus van de vereeniging. Iemand, die onbekend wenscht te blijven, zond de zer dagen 3000 K.G. lood. Zooals men weet, wordt al dit metaal gesmolten en de opbrengst komt ten goede aan de verpleging van T.B.C.-patiënten, wier lijden daardoor wordt ver zacht. BIJ HET BADEN VERDRONKEN. In tegenwoordigheid van vrouw en zoontje. Gistermiddag is in de Lek te Culemburg bij het ba den verdronken de 32-jarige P. v. Daalen, onderwijzer aan de Chr. school aldaar. Het ongeluk gebeurde in tegenwoordigheid van zijn vrouw en zoontje, met wie hij zich in een bootje op de Lek had begeven. Langdurige pogingen om de levensgeesten op te wek ken hebben niet mogen baten. VAN DE TRAP GEVALLEN. Door den melkboer bewusteloos gevonden. Aan de gevolgen overleden. Toen Donderdagmorgen te Hazerswoude de melk- slijter J. de K., zooals gewoonlijk bij de 60-jarige mej. M. A. van A., de huisdeur opende om melk af te leveren, bemerkte hij, dat de bewoonster in be- wusteloozen toestand onder aan de trap lag. Een ontboden geneesheer achtte haar overbrenging naar een ziekenhuis te Leiden noodzakelijk. Na eenige uren is zij zonder tot bewustzijn te'zijn ge komen, overleden. Vermoedelijk is dc juffrouw van de trap gevallen. Moskou: Officieel wordt medegedeeld, dat de voorbereidende werkzaamheden voor het bouwen van de zestien reuzenvliegtuigen volgens het model van den verongelukten „Maxim Gorki" ten einde zijn gebracht. De verschillende opdrachten zijn reeds aan de fabrieken gegeven. De toestellen zullen worden uitgerust met 6 motoren van 1650 PK, en een uur snelheid kunnen ontwikkelen van 275 K.M., terwijl zij zullen kunnen stijgen tot 6000 M. hoogte. De actie radius zal 3000 K.M. bedragen. De vliegtuigen zullen plaats bieden aan 60 tot 70 man. Geen persoonlijke ongelukken. Goede renwagen bijna geheel vernield. Donderdagmiddag tegen zes uur is de motortram uit Kampen, die om 6.02 te Zwolle moet aankomen, tusschen den weg bij Frankcnhuis en het station Veerallee te Zwolle ontspoord, doordat een goederen wagen uit de rails liep. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. De goe derenwagen is bijna geheel vernield. De reizigers ziin overgestapt in den voorsten wa gon, die naar Zwolle is doorgereden. Gedurende den tijd, dat het opruimingswerk heeft geduurd, werden de reizigers van en naar Kampen naar de plaats van het ongeval gereden, alwaar zij in gereedstaande treinen konden overstappen. Botsing tusschen kanon en trein bii over weg. Brussel: Een vrachtauto met soldaten van het le regiment artillerie van het garnizoen te Antwer pen, die zich naar een kamp nabij Eupen-Malmedy begaven, kruiste, kort na het vertrek uit Stavelot na bij Waismes een spoorwegovergang, waarvan de af sluitboomen niet gesloten waren. Op hetzelfde oogen blik naderde een trein. De vrachtauto trok een kanon op een affuit, en terwijl de vrachtauto met soldaten juist de rails gepasseerd was, bevond het kanon zich er nog op toen de botsing met den trein plaats vond. Het affuit werd versplinterd en het kanon, dat gedeel telijk werd vernield, kwam op de spoorbaan terecht. Gelukkig werd het touw, waarmee het affuit aan de vrachtauto was verbonden, losgerukt, zoodat de auto niet beschadigd werd en alle inzittenden ongedeerd bleven. Volgens een radiobericht uit Joego-Slavië zou de Grieksche Minister-president aan den Hertog van Kent en zijn gemalin Prinses Marina van Grieken land, de Grieksche Koningskroon hebben aangeboden Hierboven de Hertog met zijn gemalin. Eenige be vestiging van dit bericht ontbreekt tot dusverr*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5