Als Zijpe en Callantsoog één worden» Financieele, economische en sociale gevolgen van vereeniging der beide gemeenten. Vrijdag 30 Augustus de raadsleden bijeen Zaterdag 17 Augustus 1935. SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9787 Rapport van de Dagelijksche Be sturen der beide gemeenten B Aan de leden van de raden der gemeenten Zijpe en Callantsoog is toegezonden het rapport uitge bracht door het college van burgemeesters en wet houders van Zijpe, in overleg met het college van burgemeester en wethouders van Callantsoog, terza ke eventueele .vereeniging der gemeenten Zijpe en Callantsoog. Ter bespreking van den inhoud van dat rapport worden do raadsleden van beide gemeenten uitge- noodigd tot een bijeenkomst te houden op Vrijdag 30 Augustus a.s., des namiddags 8 uur, ten raadhuize te Schagerbrug. Den leden wordt verzocht bet rapport ook na die bijeenkomst zorgvuldig te bewaren met het oog op een mogelijke behandeling in de openbare vergade ringen van de raden. Wanneer ook de zg. nevenra den zullen zijn gekozen, hetwelk zou moeten geschie den, indien Ged. Staten in dit rapport aanleiding mochten vinden over te gaan tot het samenstellen van een desbetreffend wetsontwerp. Ter inleiding. In de inleiding van het rapport wordt herinnerd aan het besluit van den raad der gemeente Cal lantsoog, aan den heer Commissaris der Koningin, in de provincie Noord-Holland ie verzoeken de ont stane burgemeestersvacature althans voorloopig niet definitief te vervullen, zulks in verband met de ove rigens reeds bestaande wenschelijkheid te onderzoe ken of tot vereeniging der gemeenten Zijpe en Cal lantsoog zou kunnen worden overgegaan. Tevens werd aan Ged. Staten verzocht die stappen te willen doen, welke er toe zouden kunnen leiden een nader oordeel uit te spreken ten aanzien van een mogelijke vereeniging. Als motiveering van dit besluit, werden, zooals reeds eerder in dit blad me degedeeld een zestiental argumenten aangevoerd. Ged. Staten vroegen bij schrijven van 26 April 1935 aan het college van B. en W. van Zijpe hieromtrent om bericht en raad, waarop door laatstgenoemd Col lege werd geantwoord, dat de door den Raad der gemeente Callantsoog aangevoerde argumenten, wel ke er voor zouden kunnen pleiten, over te gaan tot .vereeniging der beide gemeenten, weinig, .aanvecht baar leken. Dit College onthield zich 'echter voors hands van het geven van een positief advies', aange- ,vzien het meende, hiertoe niet te kunnen overgaan voor en aleer een diepgaand onderzoek zou hebben plaats gehad, waarin de finanticeele gevolgen voor de betrokken gemeenten onder oogen zouden worden gezien. Voorgenomen werd daartoe een begrooting samen te stellen van een veronderstelde gemeente Zijpe- Callantsoog voor het jaar 1935, waarbij tevens alle daarmede samenhangende vraagstukken aan een beschouwing zouden kunnen worden onderworpen, en welke begrooting zoowel als voorlichting ten be hoeve van het College van Ged. Staten als van de raden en te verkiezen nevenraden in de beide ge meenten dienst zou kunnen doen. Terwillé van den goeden gang van zaken zou overleg worden gepleegd met het gemeentebestuur van Callantsoog. Nadat beide colleges zelfstandig deze aangelegenheid had den behandeld, heeft dit overleg plaats gehad, met het hierna volgende resultaat. In de algemeene opmerkingen wordt er dan in het lijvige rapport op gewezen dat beide gemeenten geen op zichzelf staande, historisch geworden eenheden vormen, doch bestaan uit een aantal min of meer los van elkander staande dorps gemeenschappen. De tegenwoordige gemeente Callantsoog heeft reeds 'deel uitgemaakt van het grondgebied der gemeente Zijpe in het begin van de negentiende eeuw. "Zoowel in sociaal-economisch als in geestelijk op zicht hebben heide gemeenten een gelijksoortige be volking en beide gemeenten hebben dezelfde midde len van bestaan. De geografische ligging van beide gemeenten is Zoodanig, dat zij bij vereeniging één afgerond geheel vormen, en het raadhuis te Schagerbrug vormt een zeer goed gelegen middelpunt. Verschillende plaatselijke gemeenten strekken zich reeds over beide gemeenten uit. Bij vereeniging van beide gemeenten kan de ontwikkeling der beide Noordzee-badplaatsen Callantsoog en Petten, mede in liet belang van het overige deel der gemeente, beter tot zijn recht komen, dan thans het geval is. Vooral spreekt dit voor Callantsoog, dat als badplaats in 'n te kleine gemeente ligt, wat haar zielental betreft om zich te kunnen ontplooien, zonder gevaar voor mogelijke overbelasting van haar budget. De financieele, economische en sociale gevolgen van vereeniging. Om deze gevolgen te kunnen beoordeelen, Is een gemeentebegrooting van een veronderstelde vereenig- de gemeente ZijpeCallantsoog opgemaakt, waarbij als basis de cijfers voor het jaar 1935 zijn genomen, gegrond op de bestaande omstandigheden, met in achtneming van de uitsluitend als gevolg van de vereeniging mogelijke reorganisaties, dus niet die reorganisaties, welke bij het afzonderlijk blijven be staan der beide gemeenten, maar dan ook in beide gemeenten, evengoed tot stand zouden zijn te bren gen. Bij het opmaken dezer begrooting zou men uit kunnen gaan, wat de inkomsten betreft, van die ge meente, waar de druk in het bijzonder de belas tingdruk het zwaarste is en deze toestand laten gelden over de geheele nieuwe gemeente en t.a.v. de uitgaven van die gemeente, waar telkens de over heidsvoorzieningen het geringst waren. Op deze wijze zou een zeer groot bedrag als ..onvoorzien" kunnen overblijven, waarbij dus door terugbrenging hiervan een belangrijke belastingverlaging in uitzicht zou kunnen worden gesteld. Deze methode is echter als ondeugdelijk en tegenover de ingezetenen mislei dend - door alsdan „geflatteerde" cijfers, met kracht en overtuiging verworpen. Integendeel is tot grondslag voor het geheele nieu we gebied genomen die gemeente, waar de beharti ging der gemeentelijke aangelegenheden en maat schappelijke belangen der ingezetenen in deze tijden nog op wat ruimere wijze geschiedt, hetgeen in som mige gevallen op deze, in andere gevallen op gene gemeente door allerlei omstandigheden van tocpas- sing is, terwijl dooreengenomen reeds aanvankelijk een lagere belastingopbrengst en ook een lagere be lastingdruk wordt aangenomen, waartegenover ook reeds aanstonds rekening is gehouden met noodzake lijk geworden hoogere salarisnormen, zoodat verras singen later ook in dit opzicht uitgesloten zijn. Wat de belastingdruk betreft is overigens aanvan kelijk de bestaande belastingheffing in de beide ge meenten tot grondslag genomen. De proef begrooting. Deze begrooting der vereenigde gemeente Zijpe Callantsoog wordt dan volledig in het rapport over gelegd. Hieruit blijkt dan dat t.a.v. uitkeering uit het ge meentefonds (bijdrage in jaarwedde van burgemees ter en secretaris) de vereeniging; voor het rijk een besparing geeft van f 3000 per jaar; voor de uitkee ring uit gemeentefonds (finantieele verhouding tus- schen rijk en gemeenten) geeft de vereeniging vooral voordeel aan Callantsoog, terwijl voor Zijpe het aanvankelijk, overigens geringe, nadeel, wordt gecompenseerd door te verkrijgen lagere uitgaven. Uiteindelijk staat de uitkeering ongeveer gelijk. Om een gelijk bedrag aan secretarieleges en rech ten van den burgerlijken stand te krijgen, zal door inwoners der tegenwoordige gemeente Zijpe geen legesgelden in Callantsoog meer verschuldigd zijn voor eventueele ventvergunningen. Op jaarwedde burgemeester zal de vereeniging een besparing geven van f2377, op jaarwedde wet houders (gerekend op een jaarwedde van f400 voor eiken wethouder) een besparing van f200; op jaar wedde secretaris een besparing van f1144, op jaar wedde ontvanger een besparing van f 586, (In de toe komst zal het waarschijnlijk mogelijk zijn den ont vanger tevens met secretarie-werkzaamheden te be lasten, speciaal met de afdeeling finantiën, waardoor een belangrijker bezuiniging zou kunnen worden ver kregen). De besparing op presentiegelden leden van den raad wordt becijferd op f 111, op jaarwedden amb tenaren en bedienden gemeentesecretarie, conciërge en boden een bedrag van f 365. Na een uiteenzetting van de gedachte reorgani satie wordt in het rapport medegedeeld, boe het salaris van den eersten ambtenaar ter secretarie van Zijpe zou dienen, te worden vastgesteld op f2600 (thans f2400), dat van den 2en ambtenaar zou wor den gehandhaafd en de ambtenaar ter secretarie te Callantsoog een salaris zou genieten van f 1300. Voorts blijkt uit deze opgezette begrooting, dat de' besparing op schrijf- en bureaubehoeften, .wordt géH raamd op f 175. op 'druk- en bidwerk f 525, op onderhoud raadhuis Callantsoog f %75. enz. enz. De wachtgelden. De door de eventueele vereeniging uit te betalen wachtgelden zijn niet in de proefbegrooting ver werkt. Indien deze wachtgelden alsnog zouden wor den opgenomen, zouden zij zoowel aan de zijde der inkomsten als aan de zijde der uitgaven worden ver meld, zoodat zij op de begrooting niet van invloed» zouden zijn. Waar bij de vereeniging van Zijpe en Petten de uit te keeren wachtgelden de facto ten laste van het Rijk zijn gekomen, wordt aangenomen, dat dit ook thans het geval is. Hierop wordt zeer sterk aangedrongen. De vereeniging beteekent het Rijk een b 1 ij v e n d e besparing van totaal f 3100. per jaar, waartegenover dan slechts zal staan een t ij d e 1 ij k e uitkeering in de kosten der wachtgel den, welke reeds aanvankelijk beneden dit bedrag; zullen blijven. Dank zij de vacante betrekkingen van burgemeester, gemeentegeneesheer, vaccinateur en doodschouwer te Callantsoog, zullen de uit te keeren wachtgelden betrekkelijk gering zijn. Mede wordt dit veroorzaakt door het feit, dat de ambte naren voor wachtgeld in aanmerking komende en hebbende de hoogste jaarwedden, vrij spoedig den pensioengerechtigden leeftijd zullen hebben berekit. Op de kosten van Algemeen beheer, hoofdstuk II, wordt blijkens deze proefbegrooting bij vereeniging der beide gemeenten een bedrag van f7259.33 be spaard. Dat het verschil van het totaal der inkom sten en dat der uitgaven een niet zoo groot verschil aangeeft, nl. f3950.41, vindt zijn oorzaak o.a. in de mindere opbrengst van verhaal van pensioenbijdra gen, maar vooral in de rijksuitkeering in het salaris van den burgemeester en den secretaris voor slechts een gemeente. Voor zoover dit hoofdstuk betreft, geeft de samen voeging het volgende voordeel: Doelmatiger behar tiging der gemeente-administratie en een beter alge meen beheer, gepaard gaande met belangrijk lagere kosten. Op dezelfde wijze wordt dan in het rapport nage gaan welke invloed de samenvoeging op andere be- grootingsposten zal hebben. Belasting op de verzekering tegen brandschade, zöoals die te Callantsoog wordt geheven en die een opbrengst geeft van f 8S4.50, zou voor de vereenigde gemeenten achterwege kunnen blijven. Voor de in woners van Callantsoog dus een belangrijke ver lichting. Het aantal veldwachters voor beide gemeenten zal dienen te worden gehandhaafd, nl. totaal 3, doch de vereceniging maakt een hetere wijk verdeeling mogelijk, n.1.: a. veldwachter te Burgerbrug, Petten, Burger- brug en St. Maartensvlotbrug met omgeving; b. veldwachter te Schagerbrug: St. Maartens brug, Schagerbrug, Oudesluis, 't Buurtje en Stol pen met omgeving; c. veldwachter te Callantsoog: Callantsoog. Groo- te Keeten, Koegras en 't Zand met omgeving. De gunstigste veldwachtersverordening, nl. die van Zijpe, is voor de salarieering aangehouden. Op dezen post zal dus geen besparing worden verkre gen, maar gewezen wordt op een doelmatiger poli- tioneele verzorging in de gemeente. De bestaande handbrandspuiten te Callantsoog worden geheel overbodig geacht. Besparing f 125. Hooistekerswerkzaamhcden te Callantsoog worden niet meer noodig geacht, besparing f100. Aan het slot van dit hoofdstuk wordt gewezen op een besparing van uitgaven ad f 177.66, de min dere ontvangst (brandassurantiebelasting) van f 879.60, doch behalve op de reeds genoemde voordee- lcn, nog gewezen op do betere brandbeveiliging van Callantsoog door de mogelijkheid in voorkomende gevallen gebruik te kunnen maken van den auto spuit. De volksgezondheid. B'ij hoofdstuk IV, Volksgezondheid, wordt uitvoe rig stilgestaan bij de mogelijkheid om het gebied der tegenwoordige gemeente Callantsoog, zonder kos- tenverhooging, in de wijkverpleging op te nemen. Volgens advies toch van den thans afgetreden ge meentegeneesheer voor Noord-Zijpe en Callantsoog te 't Zand, zal de wijkverpleegster te Noord-Zijpe zonder bezwaar ook het gebied der tegenwoordige gemeente Callantsoog kunnen verzorgen. Aange haald wordt, de toestand in de naburige gemeenten Anna Paulowna en Wieringerwaard, waar voor de ongeveer 7000 zielen dier beide gemeenten gezamen lijk slechts één wijkverpleegster is aangesteld, zij het dan ook niet door de gemeenten, maar door de aldaar bestaande afdeeling van de N.H. Vereeni ging „Het Witte Kruis", welke toch practisch nage noeg alle ingezetenen omvat. De vereenigde ge meente zal daarbij niet ongunstig afsteken met 2 wijkverpleegsters voor ongeveer 6400 zielen, ook al neemt men de aanwezigheid van het Tehuis voor ouden van dagen, waar de verpleegster werkzaam is, in aanmerking. Volkshuisvesting. T.a.v. de volkshuisvesting valt voor de samenge voegde gemeenten geen bezuiniging te verkrijgen. Maar wel valt het voordeel te constateeren van de vaste aanstelling van een gemeente-opzichter te Callantsoog. De badplaatsen. Aan opbrengst van staangelden van tenten enz. op het strand is voor de vereenigde gemeente f225 ge raamd. Verondersteld wordt, dat de te Callantsopg geldende tarieven bij samenvoeging ook te Petten en St. Maartenszee zouden gelden. De overtuiging be staat, dat de thans geraamde opbrengst zeer aan den veiligen kant genoemd mag worden en in de toe komst belangrijk hooger zal zijn. Gewezen wordt op de snelle ontwikkeling van de badplaats Callantsoog, terwijl ook pogingen in het werk worden gesteld om de vooruitgang van Petten als badplaats te bevorderen. Van het bezoek aan St. Maartenszee profiteeren slechts zeer weinig ingezetenen. Zooals het thans is, bestaat de trek van de bewoners uit de omge ving in het onmiddellijke achterland voor een zeer groot deel naar St. Maartenszee, omdat men wel be weert, dat men zich daar zóo vrij beweegt. Deze vrij heid is echter niet meer of minder dan in Petten of Callantsoog; echter heeft men in Callantsoog en ook te Petten betere strandexploitatie.waarvoor men dan ook iets moet betalen,, zonder dat dit overdreven wordt, terwijl men in St. Maartenszee hiervan zoo góed als vrij is. Een en ander- wordt een minder gewenschte toe stand geoordeeld en er wordt op gewezen, dat bi.i vereniging, der gemeenten, het gemeentebestuur de strahdexploitatfië, kortom he't geheele strand- en badwèzen'zoo kan régelen, dat elke badplaats het boste aan hare bestemming beantwoordt, dat, de in gezetenen en ook de gemeente hiervan zooveel mo gelijk voordeel genieten, waartegenover staat dat ö'en grootere gemeente beter in staat zal zijn het de bezoekers naar den zin te maken. Bij samenvoeging der gemeenten zal de lengte van het tot de gemeen te.behoorende strand niet minder dan 19 kilometer bédragen. Op het Hoofdstuk: Eigendommen niet voor den openbaren dienst bestemd, valt een nadeel te con stateeren van f 102.75, voortspruitende uit de bijge komen onderhoudskosten van het raadhuis te Cal lantsoog en het verhoogde salaris van den gemeen te-opzichter. Reorganisatie van het onderwiis. Bij samenvoeging der beide gemeenten kan de re geling van het onderwiis in het Noordelijk gedeelte der gemeente worden geerorganiseerd in dien zin, dat de leerlingen uit de gemeente Callantsoog, voor zoover betreft het gedeelte Koegras inplaats van.de o.l. school te Julianadorp. die te 't-Zand, alsdan cte gemeente ZijpeCallantsoog (den vast te stellen naam overigens daargelaten) kunnen bezoeken, al thans voor zoover zij woonachtig zijn op een af stand van niet meer dan 5 K.M. van laatstgenoemde school. Over het algemeen kan, dooreengenomen. dit voor de bewoners van „Koegras-Callantsoog" geen bezwaar zijn, aangezien men zich op de helft van den afstand tusschen beide scholen, juist midden in dit gebied bevindt. Door bovenbedoelde maatregel zal de positie van de o.l. school te 't Zand in de vereenigde gemeente meer wotrden versterkt. De toevoeging van de leer lingen uit KocgrasCallantsoog zal een waarborg zijn voor het behoud der o.l. schoor te 't Zand, wel ker bestaan anders mogelijk gevaar zou kunnen loo- pen, terwijl het in de toekomst geenszins uitgeslo ten mag worden geacht, dat deze school wederom drie leerkrachten zal kunnen tellen, waarop zij is berekend. Bij vereeniging zal op dit hoofdstuk op de uitga ven een bedrag van f 1272.50 worden bespaard. Nog wordt o.m. gewezen op de gelegenheid, die wordt gegeven voor niet meer leerplichtige meis jes uit Callantsoog tot het volgen van een cursus in handwerken. De vroedvrouw te Callantsoog. In de gemeente Callantsoog geniet de aldaar ge vestigde vroedvrouw een gemeentelijk salaris van f 780 per jaar. Volgens ingewonnen advies van den thans afgetreden gemeente-geneesheer van Noord- Zijpe en Callantsoog is het niet noodzakelijk, dat een vroedvrouw gehandhaafd blijft, mede in ver band met het feit. dat deze geneesheer een deel van de praktijk, h.1. het gedeelte „Koegras" met als mid delpunt Julianadorp, heeft overgedaan aan een al daar gevestigd arts. welke ook als gemeente-arts- van de gemeente Den Helder fungeert. De tegenwoordige vreodvrouw is geboren 1 Mei 1874, zoodat haar leeftijd hierin medewerkt. Dit. be drag kan dus worden bespaard. De verloskundige armenpraktijk te Callantsoog kan mede volgens toezegging van den betrokken gemeentegeneesheer zonder kostenverhooging aan hem worden opgedragen. De jaarwedden der doctoren waren als volgt te regelen: voor Zuid-Zijpe f 1100. voor Noord-Ziipe en Calantsoog f 1250. De ouden van dagen. T.a.v. de armbesturen wordt gewezen op de be zuiniging door overbrenging van de bewoners uit de beide woningen van het Algemeen Armbestuur der gemeente Callantsoog in de kom aldaar en t.e Groo- te Keeten. naar het Tehuis voor Ouden van Dagen in de tegenwoordige gemeente Zijpe. De mogelijk heid tot opname van bewoners van Callantsoog wordt een belangrijk niet te onderschatten voordeel geacht. Voor de tegenwoordige gemeente Zijpe be teekent dit geen nadeel, doch eveneens een zelf3 dubbel voordeel. Het Tehuis biedt voldoende ruimte voor de armen en behoeftigen van de vereenigde ge meente en de kosten per verpleegde zullen dus da len. Resumeerende komt men t.a.v. dit hoofdst/uk tot een besparing op de uitgaven van f 1557.46, terwijl in verband met de overige inkomsten het. nadeellg saldo bii vereeniging f 1301.11 lager is, welk bedrag dus als voordeel kan worden aangemerkt. Als voordeel van de samenvoeging wordt dan o.a. verwaarloosde kinderen in.het Weeshuis ook uit het ook genoemd opname van weezen. halfweezen en gebied der tegenwoordige gemeente Callantsoog. Hoofdstuk IX, ondersteuning aan werlcloozen, geeft in finantieel opzicht weinig verandering, doch als voordeelen va de samenvoeging kunnen worden ge recapituleerd: De mogelijkheid tot het verkrijgen van meerdere werkobiecten in eigen gemeente,, die ook in andere opzichten in het belang van de ver eenigde gemeente in haar geheel zijn. Op Handel en Nijverheid kan op de uitgaven een besparing van f 90.25 worden verkregen, terwijl dit hoofdstuk in het nadeelig saldo een voordeel geeft van f 95.25. Gewezen dient te worden op: le. doel matiger en economischer behartiging van arbeids bemiddeling en maatschappelijk hulpbetoon in den. meest uitgebreiden vorm. waarin voorts een. nog niet in deze begrooting tot uiting komende bezuini ging is gelegen; 2e. Bevorderng van het vreemde» lngenverkeer. De belastingen. In de gemeente Zijpe worden 75 opcenten op de hoofdsom der gemeentefonds geheven, in Callantsoog 55 opcenten. Gerekend is dat in de vereenigde ge meente 75 opcenten zullen worden geheven. Cal lantsoog zal dan f 400 meer moeten opbrengen, maar daar staat tegenover dat aan brandassurantiebelas ting f 884.50 minder behoeft te worden betaald. Bo vendien zal te Callantsoog toch te eeniger tijd tot de heffing van 75 opcenten moeten worden overgegaan. Aangenomen wordt dat in de vereenigde gemeente de woonforensenbelasting, die niet op de ingezetenen drukt, wordt geheven, evenals thans te Callantsoog het geval is: mede als tegenhanger voor de uitgaven, welke de gemeente zich voor het kustgebied heeft te getroosten, ter bevordering van het vreemdelingen verkeer en het strand- en badwezen. De belasting is zeer matig. Bij de thans opgezette begrooting van den gewo nen dienst der veronderstelde vereenigde gemeente Zijpe-Callantsoog bedragen de inkomsten en uitgaven f 290.331.53, waarbij een bedrag voor onvoorziene uit gaven is geraamd van f 8883.68. Hieruit volgt, dat de belastingen met ongeveer f 7000 zullen kunnen wor den verlaagd, afgezien van de reeds in de begrooting verwerkte verlaging, uitsluitend voor de inwoners van Callantsoog van f 484.50, dooreengenomen en een verlaging van dc hondenbelasting. Hoewel gevoege lijk aan den raad der eventueel vereenigde gemeente de beoordceling kan worden overgelaten, welke be lasting verlaagd dient te worden, wordt in het^rap port opgemerkt, 'dat de verkregen besparing' 'gelijk staat mot een verlaging van het aantal opcenten op de përsóncele belasting van 41, of van 26 opcéhten op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting. Tenslotte geeft het rapport nog een overzicht' van de vermogenspositie en de draagkracht der beide gemeenten. Uit dat overzicht blijkt dat ook in dit opzicht de gemeente Callantsoog voordeel kan boeken, tegenover een ten opzichte van de voordeelen te ver- waarloozen gering nadeel voor de gemeente Zijpe. Geen nadeelen! Vervolgens werd nagegaan welke nadeelen uit - een eventueele samenvoeging der beide gemeenten .voor de gemeenten zouden kunnen voortvloeien. Voor Zijpe over het geheel genomen geen enkel. Voor Callantsoog mogelijkerwijze slechts een ideëel, geen werkelijk nadeel. Het raadhuis, te Callantsoog, aldus het rapport, zal als zoodanig worden opgeheven. Wanneer men van de zijde van de bevolking nu niet anders dan nadeel w i 1 zien, of wanneer men er wat helaas maar al te vaak: het geval is tegen is, omdat men er tegen is, dan heeft men als gemiddeld inge zetene zich schier dagelijks een gang naar het raad huis te getroosten. Wanneer men de zaak in grootere lijnen beziet, dan erkent men de grootere voordeelen, en behoeft men slechts een zeer enkele keer zich per soonlijk ter gemeente-secretarie te vervoegen. Bovendien blijft te Callantsoog een agentschap der arbeidsbemiddeling gevestigd en tevens de stand plaats van den veldwaohter-bode, zoodat men zich in verreweg de meeste gevallen ter plaatse zal kun nen redden. Tevens zal de gemeente-ontvanger te Callantsoog zitting houden voor het innen van school gelden, honden belasting en andere daarvoor in aan» merking komende belastingen. Ook het argument, dat men geen zelfstandige ge meente meer is, zou te Callantsoog opgeld kunnen doen. Ook dit is, tot zijn ware proporties terugge bracht, een meer denkbeeldig nadeel en beperkt zich ook alleen tot de enge kom der gemeente. Immers de eigen dorpsgemeenschap blijft als voorheen, men maakt alleen deel uit van een grooter geheel, heeft dus ook invloed op het bestuur van dat grooter ge heel en»ka.n juist meer doen voor dc ontwikkeling en vooruitgang van het dorp. (Hierbij zij aangeteekend, dat slechts één lid van het College van het Dagelijksch Bestuur der gemeen te Callantsoog zich zijn standpunt wenscht voor te behouden, omdat, hij de genoemde nadeelen van zoo- clanigenaard acht, dat. zij opwegen tegen de te beha len voordeelen, terwijl de werkelijke besparingen hem niet hoog genoeg voorkomen, waartegen door alle leden van het College van Burgemeester en Wet houders van Zijpe en de meerderheid van dat van Callantsoog wordt aangevoerd, dat, waar in de te genwoordige tijdsomstandigheden de begrootingen reeds zoo zuinig mogelijk zijn opgezet en grooter voordeel toch nimmer verwacht had kunnen worden, tenzij men ook de begrooting van de veronderstelde vereenigde gemeente op dezelfde zuinige wijze zou hebben opgesteld, hetgeen heel goed mogelijk ware geweest. De volle overtuiging wérd dan ook uitge sproken, dat in normale tijden de bezuiniging en daarmede de belastingverlaging nog veel grooter zou zijn geweest. De loco-Burgemeester van Callantsoog, Wethouder Kruisveld, wenschte slechts ten aanzien van het on derdeel der reorganisatie van het onderwijs in het Noordelijk deel der gemeente zijn oordeel op te schorten, tot het standpunt der ingezetenen of le den van den Raad uit dat deel der gemeente hem nader zou zijn gebleken, terwijl hij overigens geheel accoord gaat.) Eindbeschouwing. De Colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Zijpe en Callantsoog; in gemeenschap pelijke vergadering bijeen, zijn gekomen tot de vol gende conclusiën: Aan de vereeniging der gemeenten Zijpe en Cal lantsoog zijn zoo goed als geen nadeelen verbonden. De aan deze vereeniging verbonden voordeeltn zijn»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 9