Als Zijpe en Callantsoog één worden»
Financieele, economische en sociale gevolgen
van vereeniging der beide gemeenten.
Vrijdag 30 Augustus de
raadsleden bijeen
Zaterdag 17 Augustus 1935.
SCHAGER COURANT.
Derde blad. No. 9787
Rapport van de
Dagelijksche Be
sturen der beide
gemeenten
B Aan de leden van de raden der gemeenten Zijpe
en Callantsoog is toegezonden het rapport uitge
bracht door het college van burgemeesters en wet
houders van Zijpe, in overleg met het college van
burgemeester en wethouders van Callantsoog, terza
ke eventueele .vereeniging der gemeenten Zijpe en
Callantsoog.
Ter bespreking van den inhoud van dat rapport
worden do raadsleden van beide gemeenten uitge-
noodigd tot een bijeenkomst te houden op Vrijdag
30 Augustus a.s., des namiddags 8 uur, ten raadhuize
te Schagerbrug.
Den leden wordt verzocht bet rapport ook na die
bijeenkomst zorgvuldig te bewaren met het oog op
een mogelijke behandeling in de openbare vergade
ringen van de raden. Wanneer ook de zg. nevenra
den zullen zijn gekozen, hetwelk zou moeten geschie
den, indien Ged. Staten in dit rapport aanleiding
mochten vinden over te gaan tot het samenstellen
van een desbetreffend wetsontwerp.
Ter inleiding.
In de inleiding van het rapport wordt herinnerd
aan het besluit van den raad der gemeente Cal
lantsoog, aan den heer Commissaris der Koningin,
in de provincie Noord-Holland ie verzoeken de ont
stane burgemeestersvacature althans voorloopig niet
definitief te vervullen, zulks in verband met de ove
rigens reeds bestaande wenschelijkheid te onderzoe
ken of tot vereeniging der gemeenten Zijpe en Cal
lantsoog zou kunnen worden overgegaan.
Tevens werd aan Ged. Staten verzocht die stappen
te willen doen, welke er toe zouden kunnen leiden
een nader oordeel uit te spreken ten aanzien van
een mogelijke vereeniging. Als motiveering van dit
besluit, werden, zooals reeds eerder in dit blad me
degedeeld een zestiental argumenten aangevoerd.
Ged. Staten vroegen bij schrijven van 26 April 1935
aan het college van B. en W. van Zijpe hieromtrent
om bericht en raad, waarop door laatstgenoemd Col
lege werd geantwoord, dat de door den Raad der
gemeente Callantsoog aangevoerde argumenten, wel
ke er voor zouden kunnen pleiten, over te gaan tot
.vereeniging der beide gemeenten, weinig, .aanvecht
baar leken. Dit College onthield zich 'echter voors
hands van het geven van een positief advies', aange-
,vzien het meende, hiertoe niet te kunnen overgaan
voor en aleer een diepgaand onderzoek zou hebben
plaats gehad, waarin de finanticeele gevolgen voor
de betrokken gemeenten onder oogen zouden worden
gezien.
Voorgenomen werd daartoe een begrooting samen
te stellen van een veronderstelde gemeente Zijpe-
Callantsoog voor het jaar 1935, waarbij tevens alle
daarmede samenhangende vraagstukken aan een
beschouwing zouden kunnen worden onderworpen,
en welke begrooting zoowel als voorlichting ten be
hoeve van het College van Ged. Staten als van de
raden en te verkiezen nevenraden in de beide ge
meenten dienst zou kunnen doen. Terwillé van den
goeden gang van zaken zou overleg worden gepleegd
met het gemeentebestuur van Callantsoog. Nadat
beide colleges zelfstandig deze aangelegenheid had
den behandeld, heeft dit overleg plaats gehad, met
het hierna volgende resultaat.
In de
algemeene opmerkingen
wordt er dan in het lijvige rapport op gewezen dat
beide gemeenten geen op zichzelf staande, historisch
geworden eenheden vormen, doch bestaan uit een
aantal min of meer los van elkander staande dorps
gemeenschappen.
De tegenwoordige gemeente Callantsoog heeft reeds
'deel uitgemaakt van het grondgebied der gemeente
Zijpe in het begin van de negentiende eeuw.
"Zoowel in sociaal-economisch als in geestelijk op
zicht hebben heide gemeenten een gelijksoortige be
volking en beide gemeenten hebben dezelfde midde
len van bestaan.
De geografische ligging van beide gemeenten is
Zoodanig, dat zij bij vereeniging één afgerond geheel
vormen, en het raadhuis te Schagerbrug vormt een
zeer goed gelegen middelpunt.
Verschillende plaatselijke gemeenten strekken zich
reeds over beide gemeenten uit. Bij vereeniging van
beide gemeenten kan de ontwikkeling der beide
Noordzee-badplaatsen Callantsoog en Petten, mede in
liet belang van het overige deel der gemeente, beter
tot zijn recht komen, dan thans het geval is. Vooral
spreekt dit voor Callantsoog, dat als badplaats in
'n te kleine gemeente ligt, wat haar zielental betreft
om zich te kunnen ontplooien, zonder gevaar voor
mogelijke overbelasting van haar budget.
De financieele, economische en sociale
gevolgen van vereeniging.
Om deze gevolgen te kunnen beoordeelen, Is een
gemeentebegrooting van een veronderstelde vereenig-
de gemeente ZijpeCallantsoog opgemaakt, waarbij
als basis de cijfers voor het jaar 1935 zijn genomen,
gegrond op de bestaande omstandigheden, met in
achtneming van de uitsluitend als gevolg van de
vereeniging mogelijke reorganisaties, dus niet die
reorganisaties, welke bij het afzonderlijk blijven be
staan der beide gemeenten, maar dan ook in beide
gemeenten, evengoed tot stand zouden zijn te bren
gen.
Bij het opmaken dezer begrooting zou men uit
kunnen gaan, wat de inkomsten betreft, van die ge
meente, waar de druk in het bijzonder de belas
tingdruk het zwaarste is en deze toestand laten
gelden over de geheele nieuwe gemeente en t.a.v. de
uitgaven van die gemeente, waar telkens de over
heidsvoorzieningen het geringst waren. Op deze wijze
zou een zeer groot bedrag als ..onvoorzien" kunnen
overblijven, waarbij dus door terugbrenging hiervan
een belangrijke belastingverlaging in uitzicht zou
kunnen worden gesteld. Deze methode is echter als
ondeugdelijk en tegenover de ingezetenen mislei
dend - door alsdan „geflatteerde" cijfers, met kracht
en overtuiging verworpen.
Integendeel is tot grondslag voor het geheele nieu
we gebied genomen die gemeente, waar de beharti
ging der gemeentelijke aangelegenheden en maat
schappelijke belangen der ingezetenen in deze tijden
nog op wat ruimere wijze geschiedt, hetgeen in som
mige gevallen op deze, in andere gevallen op gene
gemeente door allerlei omstandigheden van tocpas-
sing is, terwijl dooreengenomen reeds aanvankelijk
een lagere belastingopbrengst en ook een lagere be
lastingdruk wordt aangenomen, waartegenover ook
reeds aanstonds rekening is gehouden met noodzake
lijk geworden hoogere salarisnormen, zoodat verras
singen later ook in dit opzicht uitgesloten zijn.
Wat de belastingdruk betreft is overigens aanvan
kelijk de bestaande belastingheffing in de beide ge
meenten tot grondslag genomen.
De proef begrooting.
Deze begrooting der vereenigde gemeente Zijpe
Callantsoog wordt dan volledig in het rapport over
gelegd.
Hieruit blijkt dan dat t.a.v. uitkeering uit het ge
meentefonds (bijdrage in jaarwedde van burgemees
ter en secretaris) de vereeniging; voor het rijk een
besparing geeft van f 3000 per jaar; voor de uitkee
ring uit gemeentefonds (finantieele verhouding tus-
schen rijk en gemeenten) geeft de vereeniging
vooral voordeel aan Callantsoog, terwijl voor Zijpe
het aanvankelijk, overigens geringe, nadeel, wordt
gecompenseerd door te verkrijgen lagere uitgaven.
Uiteindelijk staat de uitkeering ongeveer gelijk.
Om een gelijk bedrag aan secretarieleges en rech
ten van den burgerlijken stand te krijgen, zal door
inwoners der tegenwoordige gemeente Zijpe geen
legesgelden in Callantsoog meer verschuldigd zijn
voor eventueele ventvergunningen.
Op jaarwedde burgemeester zal de vereeniging
een besparing geven van f2377, op jaarwedde wet
houders (gerekend op een jaarwedde van f400 voor
eiken wethouder) een besparing van f200; op jaar
wedde secretaris een besparing van f1144, op jaar
wedde ontvanger een besparing van f 586, (In de toe
komst zal het waarschijnlijk mogelijk zijn den ont
vanger tevens met secretarie-werkzaamheden te be
lasten, speciaal met de afdeeling finantiën, waardoor
een belangrijker bezuiniging zou kunnen worden ver
kregen).
De besparing op presentiegelden leden van den
raad wordt becijferd op f 111, op jaarwedden amb
tenaren en bedienden gemeentesecretarie, conciërge
en boden een bedrag van f 365.
Na een uiteenzetting van de gedachte reorgani
satie wordt in het rapport medegedeeld, boe het
salaris van den eersten ambtenaar ter secretarie
van Zijpe zou dienen, te worden vastgesteld op f2600
(thans f2400), dat van den 2en ambtenaar zou wor
den gehandhaafd en de ambtenaar ter secretarie te
Callantsoog een salaris zou genieten van f 1300.
Voorts blijkt uit deze opgezette begrooting, dat de'
besparing op schrijf- en bureaubehoeften, .wordt géH
raamd op f 175. op 'druk- en bidwerk f 525, op
onderhoud raadhuis Callantsoog f %75. enz. enz.
De wachtgelden.
De door de eventueele vereeniging uit te betalen
wachtgelden zijn niet in de proefbegrooting ver
werkt. Indien deze wachtgelden alsnog zouden wor
den opgenomen, zouden zij zoowel aan de zijde der
inkomsten als aan de zijde der uitgaven worden ver
meld, zoodat zij op de begrooting niet van invloed»
zouden zijn. Waar bij de vereeniging van Zijpe en
Petten de uit te keeren wachtgelden de facto ten
laste van het Rijk zijn gekomen, wordt aangenomen,
dat dit ook thans het geval is. Hierop wordt zeer
sterk aangedrongen. De vereeniging beteekent het
Rijk een b 1 ij v e n d e besparing van totaal f 3100.
per jaar, waartegenover dan slechts zal staan een
t ij d e 1 ij k e uitkeering in de kosten der wachtgel
den, welke reeds aanvankelijk beneden dit bedrag;
zullen blijven. Dank zij de vacante betrekkingen
van burgemeester, gemeentegeneesheer, vaccinateur
en doodschouwer te Callantsoog, zullen de uit te
keeren wachtgelden betrekkelijk gering zijn. Mede
wordt dit veroorzaakt door het feit, dat de ambte
naren voor wachtgeld in aanmerking komende en
hebbende de hoogste jaarwedden, vrij spoedig den
pensioengerechtigden leeftijd zullen hebben berekit.
Op de kosten van Algemeen beheer, hoofdstuk II,
wordt blijkens deze proefbegrooting bij vereeniging
der beide gemeenten een bedrag van f7259.33 be
spaard. Dat het verschil van het totaal der inkom
sten en dat der uitgaven een niet zoo groot verschil
aangeeft, nl. f3950.41, vindt zijn oorzaak o.a. in de
mindere opbrengst van verhaal van pensioenbijdra
gen, maar vooral in de rijksuitkeering in het salaris
van den burgemeester en den secretaris voor slechts
een gemeente.
Voor zoover dit hoofdstuk betreft, geeft de samen
voeging het volgende voordeel: Doelmatiger behar
tiging der gemeente-administratie en een beter alge
meen beheer, gepaard gaande met belangrijk lagere
kosten.
Op dezelfde wijze wordt dan in het rapport nage
gaan welke invloed de samenvoeging op andere be-
grootingsposten zal hebben.
Belasting op de verzekering tegen brandschade,
zöoals die te Callantsoog wordt geheven en die een
opbrengst geeft van f 8S4.50, zou voor de vereenigde
gemeenten achterwege kunnen blijven. Voor de in
woners van Callantsoog dus een belangrijke ver
lichting.
Het aantal veldwachters voor beide gemeenten zal
dienen te worden gehandhaafd, nl. totaal 3, doch
de vereceniging maakt een hetere wijk verdeeling
mogelijk, n.1.:
a. veldwachter te Burgerbrug, Petten, Burger-
brug en St. Maartensvlotbrug met omgeving;
b. veldwachter te Schagerbrug: St. Maartens
brug, Schagerbrug, Oudesluis, 't Buurtje en Stol
pen met omgeving;
c. veldwachter te Callantsoog: Callantsoog. Groo-
te Keeten, Koegras en 't Zand met omgeving.
De gunstigste veldwachtersverordening, nl. die
van Zijpe, is voor de salarieering aangehouden. Op
dezen post zal dus geen besparing worden verkre
gen, maar gewezen wordt op een doelmatiger poli-
tioneele verzorging in de gemeente.
De bestaande handbrandspuiten te Callantsoog
worden geheel overbodig geacht. Besparing f 125.
Hooistekerswerkzaamhcden te Callantsoog worden
niet meer noodig geacht, besparing f100.
Aan het slot van dit hoofdstuk wordt gewezen
op een besparing van uitgaven ad f 177.66, de min
dere ontvangst (brandassurantiebelasting) van
f 879.60, doch behalve op de reeds genoemde voordee-
lcn, nog gewezen op do betere brandbeveiliging van
Callantsoog door de mogelijkheid in voorkomende
gevallen gebruik te kunnen maken van den auto
spuit.
De volksgezondheid.
B'ij hoofdstuk IV, Volksgezondheid, wordt uitvoe
rig stilgestaan bij de mogelijkheid om het gebied
der tegenwoordige gemeente Callantsoog, zonder kos-
tenverhooging, in de wijkverpleging op te nemen.
Volgens advies toch van den thans afgetreden ge
meentegeneesheer voor Noord-Zijpe en Callantsoog
te 't Zand, zal de wijkverpleegster te Noord-Zijpe
zonder bezwaar ook het gebied der tegenwoordige
gemeente Callantsoog kunnen verzorgen. Aange
haald wordt, de toestand in de naburige gemeenten
Anna Paulowna en Wieringerwaard, waar voor de
ongeveer 7000 zielen dier beide gemeenten gezamen
lijk slechts één wijkverpleegster is aangesteld, zij
het dan ook niet door de gemeenten, maar door de
aldaar bestaande afdeeling van de N.H. Vereeni
ging „Het Witte Kruis", welke toch practisch nage
noeg alle ingezetenen omvat. De vereenigde ge
meente zal daarbij niet ongunstig afsteken met 2
wijkverpleegsters voor ongeveer 6400 zielen, ook al
neemt men de aanwezigheid van het Tehuis voor
ouden van dagen, waar de verpleegster werkzaam
is, in aanmerking.
Volkshuisvesting.
T.a.v. de volkshuisvesting valt voor de samenge
voegde gemeenten geen bezuiniging te verkrijgen.
Maar wel valt het voordeel te constateeren van de
vaste aanstelling van een gemeente-opzichter te
Callantsoog.
De badplaatsen.
Aan opbrengst van staangelden van tenten enz. op
het strand is voor de vereenigde gemeente f225 ge
raamd. Verondersteld wordt, dat de te Callantsopg
geldende tarieven bij samenvoeging ook te Petten en
St. Maartenszee zouden gelden. De overtuiging be
staat, dat de thans geraamde opbrengst zeer aan den
veiligen kant genoemd mag worden en in de toe
komst belangrijk hooger zal zijn.
Gewezen wordt op de snelle ontwikkeling van de
badplaats Callantsoog, terwijl ook pogingen in het
werk worden gesteld om de vooruitgang van Petten
als badplaats te bevorderen.
Van het bezoek aan St. Maartenszee profiteeren
slechts zeer weinig ingezetenen. Zooals het thans
is, bestaat de trek van de bewoners uit de omge
ving in het onmiddellijke achterland voor een zeer
groot deel naar St. Maartenszee, omdat men wel be
weert, dat men zich daar zóo vrij beweegt. Deze vrij
heid is echter niet meer of minder dan in Petten of
Callantsoog; echter heeft men in Callantsoog en ook
te Petten betere strandexploitatie.waarvoor men dan
ook iets moet betalen,, zonder dat dit overdreven
wordt, terwijl men in St. Maartenszee hiervan zoo
góed als vrij is.
Een en ander- wordt een minder gewenschte toe
stand geoordeeld en er wordt op gewezen, dat bi.i
vereniging, der gemeenten, het gemeentebestuur de
strahdexploitatfië, kortom he't geheele strand- en
badwèzen'zoo kan régelen, dat elke badplaats het
boste aan hare bestemming beantwoordt, dat, de in
gezetenen en ook de gemeente hiervan zooveel mo
gelijk voordeel genieten, waartegenover staat dat
ö'en grootere gemeente beter in staat zal zijn het de
bezoekers naar den zin te maken. Bij samenvoeging
der gemeenten zal de lengte van het tot de gemeen
te.behoorende strand niet minder dan 19 kilometer
bédragen.
Op het Hoofdstuk: Eigendommen niet voor den
openbaren dienst bestemd, valt een nadeel te con
stateeren van f 102.75, voortspruitende uit de bijge
komen onderhoudskosten van het raadhuis te Cal
lantsoog en het verhoogde salaris van den gemeen
te-opzichter.
Reorganisatie van het onderwiis.
Bij samenvoeging der beide gemeenten kan de re
geling van het onderwiis in het Noordelijk gedeelte
der gemeente worden geerorganiseerd in dien zin,
dat de leerlingen uit de gemeente Callantsoog, voor
zoover betreft het gedeelte Koegras inplaats van.de
o.l. school te Julianadorp. die te 't-Zand, alsdan cte
gemeente ZijpeCallantsoog (den vast te stellen
naam overigens daargelaten) kunnen bezoeken, al
thans voor zoover zij woonachtig zijn op een af
stand van niet meer dan 5 K.M. van laatstgenoemde
school. Over het algemeen kan, dooreengenomen. dit
voor de bewoners van „Koegras-Callantsoog" geen
bezwaar zijn, aangezien men zich op de helft van
den afstand tusschen beide scholen, juist midden in
dit gebied bevindt.
Door bovenbedoelde maatregel zal de positie van
de o.l. school te 't Zand in de vereenigde gemeente
meer wotrden versterkt. De toevoeging van de leer
lingen uit KocgrasCallantsoog zal een waarborg
zijn voor het behoud der o.l. schoor te 't Zand, wel
ker bestaan anders mogelijk gevaar zou kunnen loo-
pen, terwijl het in de toekomst geenszins uitgeslo
ten mag worden geacht, dat deze school wederom
drie leerkrachten zal kunnen tellen, waarop zij is
berekend.
Bij vereeniging zal op dit hoofdstuk op de uitga
ven een bedrag van f 1272.50 worden bespaard.
Nog wordt o.m. gewezen op de gelegenheid, die
wordt gegeven voor niet meer leerplichtige meis
jes uit Callantsoog tot het volgen van een cursus in
handwerken.
De vroedvrouw te Callantsoog.
In de gemeente Callantsoog geniet de aldaar ge
vestigde vroedvrouw een gemeentelijk salaris van
f 780 per jaar. Volgens ingewonnen advies van den
thans afgetreden gemeente-geneesheer van Noord-
Zijpe en Callantsoog is het niet noodzakelijk, dat
een vroedvrouw gehandhaafd blijft, mede in ver
band met het feit. dat deze geneesheer een deel van
de praktijk, h.1. het gedeelte „Koegras" met als mid
delpunt Julianadorp, heeft overgedaan aan een al
daar gevestigd arts. welke ook als gemeente-arts-
van de gemeente Den Helder fungeert.
De tegenwoordige vreodvrouw is geboren 1 Mei
1874, zoodat haar leeftijd hierin medewerkt. Dit. be
drag kan dus worden bespaard.
De verloskundige armenpraktijk te Callantsoog
kan mede volgens toezegging van den betrokken
gemeentegeneesheer zonder kostenverhooging aan
hem worden opgedragen.
De jaarwedden der doctoren waren als volgt te
regelen: voor Zuid-Zijpe f 1100. voor Noord-Ziipe en
Calantsoog f 1250.
De ouden van dagen.
T.a.v. de armbesturen wordt gewezen op de be
zuiniging door overbrenging van de bewoners uit de
beide woningen van het Algemeen Armbestuur der
gemeente Callantsoog in de kom aldaar en t.e Groo-
te Keeten. naar het Tehuis voor Ouden van Dagen
in de tegenwoordige gemeente Zijpe. De mogelijk
heid tot opname van bewoners van Callantsoog
wordt een belangrijk niet te onderschatten voordeel
geacht. Voor de tegenwoordige gemeente Zijpe be
teekent dit geen nadeel, doch eveneens een zelf3
dubbel voordeel. Het Tehuis biedt voldoende ruimte
voor de armen en behoeftigen van de vereenigde ge
meente en de kosten per verpleegde zullen dus da
len.
Resumeerende komt men t.a.v. dit hoofdst/uk tot
een besparing op de uitgaven van f 1557.46, terwijl
in verband met de overige inkomsten het. nadeellg
saldo bii vereeniging f 1301.11 lager is, welk bedrag
dus als voordeel kan worden aangemerkt.
Als voordeel van de samenvoeging wordt dan o.a.
verwaarloosde kinderen in.het Weeshuis ook uit het
ook genoemd opname van weezen. halfweezen en
gebied der tegenwoordige gemeente Callantsoog.
Hoofdstuk IX, ondersteuning aan werlcloozen, geeft
in finantieel opzicht weinig verandering, doch als
voordeelen va de samenvoeging kunnen worden ge
recapituleerd: De mogelijkheid tot het verkrijgen
van meerdere werkobiecten in eigen gemeente,, die
ook in andere opzichten in het belang van de ver
eenigde gemeente in haar geheel zijn.
Op Handel en Nijverheid kan op de uitgaven een
besparing van f 90.25 worden verkregen, terwijl dit
hoofdstuk in het nadeelig saldo een voordeel geeft
van f 95.25. Gewezen dient te worden op: le. doel
matiger en economischer behartiging van arbeids
bemiddeling en maatschappelijk hulpbetoon in den.
meest uitgebreiden vorm. waarin voorts een. nog
niet in deze begrooting tot uiting komende bezuini
ging is gelegen; 2e. Bevorderng van het vreemde»
lngenverkeer.
De belastingen.
In de gemeente Zijpe worden 75 opcenten op de
hoofdsom der gemeentefonds geheven, in Callantsoog
55 opcenten. Gerekend is dat in de vereenigde ge
meente 75 opcenten zullen worden geheven. Cal
lantsoog zal dan f 400 meer moeten opbrengen, maar
daar staat tegenover dat aan brandassurantiebelas
ting f 884.50 minder behoeft te worden betaald. Bo
vendien zal te Callantsoog toch te eeniger tijd tot de
heffing van 75 opcenten moeten worden overgegaan.
Aangenomen wordt dat in de vereenigde gemeente
de woonforensenbelasting, die niet op de ingezetenen
drukt, wordt geheven, evenals thans te Callantsoog
het geval is: mede als tegenhanger voor de uitgaven,
welke de gemeente zich voor het kustgebied heeft te
getroosten, ter bevordering van het vreemdelingen
verkeer en het strand- en badwezen. De belasting is
zeer matig.
Bij de thans opgezette begrooting van den gewo
nen dienst der veronderstelde vereenigde gemeente
Zijpe-Callantsoog bedragen de inkomsten en uitgaven
f 290.331.53, waarbij een bedrag voor onvoorziene uit
gaven is geraamd van f 8883.68. Hieruit volgt, dat de
belastingen met ongeveer f 7000 zullen kunnen wor
den verlaagd, afgezien van de reeds in de begrooting
verwerkte verlaging, uitsluitend voor de inwoners
van Callantsoog van f 484.50, dooreengenomen en een
verlaging van dc hondenbelasting. Hoewel gevoege
lijk aan den raad der eventueel vereenigde gemeente
de beoordceling kan worden overgelaten, welke be
lasting verlaagd dient te worden, wordt in het^rap
port opgemerkt, 'dat de verkregen besparing' 'gelijk
staat mot een verlaging van het aantal opcenten op
de përsóncele belasting van 41, of van 26 opcéhten
op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting.
Tenslotte geeft het rapport nog een overzicht' van
de vermogenspositie en de draagkracht der beide
gemeenten. Uit dat overzicht blijkt dat ook in dit
opzicht de gemeente Callantsoog voordeel kan boeken,
tegenover een ten opzichte van de voordeelen te ver-
waarloozen gering nadeel voor de gemeente Zijpe.
Geen nadeelen!
Vervolgens werd nagegaan welke nadeelen uit - een
eventueele samenvoeging der beide gemeenten .voor
de gemeenten zouden kunnen voortvloeien.
Voor Zijpe over het geheel genomen geen enkel.
Voor Callantsoog mogelijkerwijze slechts een ideëel,
geen werkelijk nadeel.
Het raadhuis, te Callantsoog, aldus het rapport,
zal als zoodanig worden opgeheven. Wanneer men
van de zijde van de bevolking nu niet anders dan
nadeel w i 1 zien, of wanneer men er wat helaas
maar al te vaak: het geval is tegen is, omdat
men er tegen is, dan heeft men als gemiddeld inge
zetene zich schier dagelijks een gang naar het raad
huis te getroosten. Wanneer men de zaak in grootere
lijnen beziet, dan erkent men de grootere voordeelen,
en behoeft men slechts een zeer enkele keer zich per
soonlijk ter gemeente-secretarie te vervoegen.
Bovendien blijft te Callantsoog een agentschap der
arbeidsbemiddeling gevestigd en tevens de stand
plaats van den veldwaohter-bode, zoodat men zich
in verreweg de meeste gevallen ter plaatse zal kun
nen redden. Tevens zal de gemeente-ontvanger te
Callantsoog zitting houden voor het innen van school
gelden, honden belasting en andere daarvoor in aan»
merking komende belastingen.
Ook het argument, dat men geen zelfstandige ge
meente meer is, zou te Callantsoog opgeld kunnen
doen. Ook dit is, tot zijn ware proporties terugge
bracht, een meer denkbeeldig nadeel en beperkt zich
ook alleen tot de enge kom der gemeente. Immers
de eigen dorpsgemeenschap blijft als voorheen, men
maakt alleen deel uit van een grooter geheel, heeft
dus ook invloed op het bestuur van dat grooter ge
heel en»ka.n juist meer doen voor dc ontwikkeling en
vooruitgang van het dorp.
(Hierbij zij aangeteekend, dat slechts één lid van
het College van het Dagelijksch Bestuur der gemeen
te Callantsoog zich zijn standpunt wenscht voor te
behouden, omdat, hij de genoemde nadeelen van zoo-
clanigenaard acht, dat. zij opwegen tegen de te beha
len voordeelen, terwijl de werkelijke besparingen
hem niet hoog genoeg voorkomen, waartegen door
alle leden van het College van Burgemeester en Wet
houders van Zijpe en de meerderheid van dat van
Callantsoog wordt aangevoerd, dat, waar in de te
genwoordige tijdsomstandigheden de begrootingen
reeds zoo zuinig mogelijk zijn opgezet en grooter
voordeel toch nimmer verwacht had kunnen worden,
tenzij men ook de begrooting van de veronderstelde
vereenigde gemeente op dezelfde zuinige wijze zou
hebben opgesteld, hetgeen heel goed mogelijk ware
geweest. De volle overtuiging wérd dan ook uitge
sproken, dat in normale tijden de bezuiniging en
daarmede de belastingverlaging nog veel grooter zou
zijn geweest.
De loco-Burgemeester van Callantsoog, Wethouder
Kruisveld, wenschte slechts ten aanzien van het on
derdeel der reorganisatie van het onderwijs in het
Noordelijk deel der gemeente zijn oordeel op te
schorten, tot het standpunt der ingezetenen of le
den van den Raad uit dat deel der gemeente hem
nader zou zijn gebleken, terwijl hij overigens geheel
accoord gaat.)
Eindbeschouwing.
De Colleges van Burgemeester en Wethouders van
de gemeenten Zijpe en Callantsoog; in gemeenschap
pelijke vergadering bijeen, zijn gekomen tot de vol
gende conclusiën:
Aan de vereeniging der gemeenten Zijpe en Cal
lantsoog zijn zoo goed als geen nadeelen verbonden.
De aan deze vereeniging verbonden voordeeltn zijn»