Het nut der records Sportberichten uit Den Helder. Succes=H.R.C. 0=2. passeeren. Een goede voorzet van van Os neemt Kra nenburg op zijn hoofd, de bal kómt naast doel te recht. Peereboom geeft dan in de 25ste minuut een pracht •tiough pass aan Faus, Duiveman loopt uit en over zijn hoofd heen verdwijnt de bal in het net 1—0. Een mooi staaltje voetbal, besloten met een goed doelpunt. Jammer was het dat Faus in tamelijk onzachte aan raking is gekomen met Duiveman, het schijnt nogal aangekomen te zijn ook, hij wordt althans van liet terrein gedragen. Na hervatting van het spel krijgt Van Os een vrije trap te nemen, welke hij over knalt. Peercbooni is een groote hinderpaal voor de Alk- maarders, hij doet prachtig werk zoowel aanvallend als verdedigend. De voorhoede is inmiddels weer ge completeerd door het weer terugkeeren van Faus. Geheel en al de oude is hij echter geenszins meer, hij is tamelijk huiverig voor een botsing geworden. Duiveman houdt er een paar vinnige schoten uit van Faus en Visser. Het is Kranenburg die opvalt door unfair spel. wat jammer is, daar zulks al spoedig nagevolgd wordt, ter wrake. Krabbendam drukt ruw spel zooveel mogelijk den kop in, wat goed is ook. Blokker houdt er harde schoten uit van Kuis en van Os. Kranenburg vergokt tot tweemaal toe een redelijke kans op den gelijkmaker. Kistemaker krijgt nog een corner te nemen, als die echter komt, fluit de scheidsrechter af voor de eerste helft, met eenzelfde stand als in de comp. 19311935, n.1. 1—0 voor N. Niedorp. De wedstrijd is na de rust nog minder mooi gewor den als daarvoor. Hoofdoorzaak van deze eigenaar dige vertooning is moeilijk aan te wijzen. N. Niedorp .vindt dat het Alkmaar is dat de aanleiding heeft gegeven daartoe, wederlteerig zegt Alkmaar, dat Nieuwe Niedorp het gedaan heeft! Dalen we maar zeggen, dat zij beiden gelijk heb ben, de sport is er niet mee gediend, door een dader aan te wijzen in dergelijke matches op hoog zenuw- peil. Alkmaar tracht de gelijkmaker te forceeren op nllo mogelijke manieren, Deze kwam tenslotte op een geheel onverwacht moment, met een sterk aan vallend N. Niedorp was de N.V.V. achterhoede te ver opgedrongen, de doorgebroken speler geeft een hard schot, de paal keert den bal, Het was echter uitstel van executie, de bal springt het veld in en onhoud baar voor Blokker verdwijnt de gelijkmaker, 1—1. :Dc wedstrijd wordt er als kijkspel niet beter op, het Alkmaarsche systeem is dan ook verre van sportief. N. Niedorp doet daardoor ook wel dingen, die niet mooi zijn. Het gaat een moment zoo hard, dat scheidsrechter Krabbendam zich genoodzaakt ziet een penalty aan N.V.V. toe te kennen. Faus plaatst zich achter den bal (nu zou het gebeuren), tiaar geschiedde echter wat niemand verwacht had: Faus mist deze kans om de leiding te nemen, meters gaat zijn schot naast, alzoo een prachtkans verkeken. Verschillende malen moet Blokker handelend op- 1 reden, hetgeen hem echter zeer goed afgaat. Wel krijgen beide partijen kansen (zij het geen serieuze) gedoelpunt wordt er achter niet meer. Het einde komt derhalve met een puntenverdeeling, 1—1. Met een dergelijk resultaat mogen beide partijen tevreden zijn, al had N. Niedorp wel de meeste kans op de overwinning gehad, o.m. de gemiste penalty. De N.V.V. achterhoede en halfliöie hebben goed werk laten zien, minder reden tot optimisme gaf de voor hoede. daarin zal het weder uitkomen van Kaaij hopenlijk de gewenschte versterking brengen. OUDENDIJK I—N. NIEDORP II, 5—7. Dat is een uitstekende prestatie der reserves van N.N. Oudendijk I is een sterke tegenpartij, behoorde zij vorig seizoen niet tot het einde tot de meest ern stige kamnioenscandidaat N. Niedorp II speelde een goede wedstrijd, het samenspel was goed verzorgd en er werd goed geschoten en dikwijls raak ook. Peereboom Jr. was de man met 't schepste schot, 'driemaal liet. hij den Oudendijker doelman visschen Floor slaagde daar tweemaal in. Toepoel en Geel elk eenmaal. Met belangstelling zien we de verdere resultaten van dit team tegemoet. DIRKSHORN II—N. NIEDORP III, 6—3. Dat het derde Niedorper elftal niet won was geen verrassing, door groote onvolledigheid was dit elftal lang niet op z'n sterkst. Hopelijk gaat dit in den vervolge beter, opdat N. Niedorp III een flink elftal wordt, wat in de competitie goed kan meekomen. Doe jullie bestj ongens. SCHOORL A—N. NIEDORP A. 0—2. De adsp. deden uitstekend werk door het goed spe lende A- adsp. elftal van Schoorl in eigen huis met 20 te kloppen. De Bakker en Leegwater zorgden voor ded oelpunten. Al met al is de inzet der com petitie 1935'36 voor Nieuwe Niedorp niet ongunstig te noemen PROGRAMMA N.H.V.B. 22 September. 1 A: CSV 1—Vrone. 1; Zilvermeeuwen 2—Alkm. Boys 2; WFC 5Bergen 1. 1 D: Helder 3—Held. Boys 1; HRC 4—Atlas 1; Pet ten—Schoorl; Succes 2—JVC 1; Wieringerwaard Watervogels. 2 D: KoedijkEgm. Boys; Alkmaar 2Mevo; DTS 2—Alkm. Boys 4; Oudofp—Alcmaria 4. 2 E: Hem—Flevo; N. Niedorp 2—Strandvogels 2; Hollandia 4Aartswoud 1. 2 F: Helder 5Helder 4; OudeschildSparta 2; Texel 2—HRC 5; MLD—DOSKO; 3 D: VCLBerkhout 2. 3 E: Bergen 2—Akersloot; Schoorl 2—Alkmaar 3; Vrone 2Al cm aria 5; 3 F: BKC 2—BKC 3; JVC 2—HRC 6; HRC 7—Water- vogels 2; Zeemacht 2—Succes 3. 4F: Alkm. Boys 5DTS 3; Akersloot 2—Ursem 2; Mevo 2Koedijk 2; Oudorp 2Oterleek 1. 4 J: Dirkshorn 1Petten 2; Callantsoog 1Dirks- Ihorn 2; Wieringerwaard 2—Sparta 3. 4 K: Wijdenes—Flevo 2; And. Boys 1—Aartswoud 2. Adspiranten K: Alkm. Boys b—DTS a; Alcmaria b—Alkmaarsche Boys a; Alcmaria aUitgeest a. L.: Alkm. Boys cBergen a; CSV aSchoorl a; N- Niedorp a—Akersloot a. M. DTS b—Alcmaria d; Koedijk a—Vrone b. P: Flevo aTwisk b. R: BKC a—HRC a; 1IRC b—Sparta a; Helder b— Helder a. S: JVC a—HRC d; Helder d—Succes a; T: HRC e—Sparta b; Helder f—Succes b. (Alg. Sportblad). DIVERSEN. Overschrijving. Gevraagd: S. Hinnulst (moet dit niet Winnubst zijn?) van M.F.C. naar Haarlem; D. Schaddenhorst .van Alcmaria naar M.V.V. Verleend: T. Pater van Mevo naar Alkm. Boys; J. A. Hassing van Blauw Zwart (Utr. V.B.) naar Alkm. Boys. Ingetrokken: F. Koning van Oudeschild naar Texel (Sportkr.) Lagendaal. Of Lagendaal in de toekomst voor H.B.S. en naast Dakhuys wil gaan spelen, laten wc in het midden. Vast staat dat hij Zondag begonnen is te scheids rechteren in de res. 3e klasse. Hij voetbalt nog in vriendschappelijke wedstrijden en goed ook! In het Zwaluwen-elftal, dat het Leeuwarder elftal met 16—0 sloeg, maakte hij 8 goals! En in Naaldwijk waar liet verlichte terrein werd geopend speelde hij midvoor in een versterkt TI.B S.-elftal naast Bakhuys en maakte 4 doelpunten tegen Bakhuys 2. K.N.V.B.-Beker. Van de deVdc en vierde klassers, die op 8 Septem ber de eerste ronde hebben gespeeld hebben zich ge plaatst voor de. tweede ronde op 20 October: B.K.C., N. Niedorp, Alkmaar, Assendelft, Volewijckers, Alk maarsche Boys; H.R.C., Purmersteijn. De match Hol- Jandia—Jan Hanzen kwartier moet nog gespeeld wor den. Op 20 October komen de tweede klassers K.N. V.B. er bij. Consulaat. De K.N.V.B. heeft aangesteld tot consul te Boven- karspel (Strandvogels) den heer E. v. d. Koogh, arts aldaar, tel. 1022. „Oosterend". De vereeniging „Oosterend" is bij den N.H.V.B. als lid aangenomen (Alg. Sp.) Secretariaat Bergen. Het secretariaat van Bergen wordt tijdelijk waar genomen door den heer C. ten Bruggencate, Meer- wijklaan 2. Matig aan alle kanten. (Van onzen Sportredacteur.) Een goede inzet heeft de competitie niet gehad. Althans voor ons niet. In den wedstrijd Succes H.R.C. meenden we de clou van den dag te zullen zien. In deze verwachting stonden we niet alleen. Helaas zijn we- allen wel zeer teleurgesteld en we hopen maar dat er op andere plaatsen in ons rayon wel genoten is. Succes beantwoordde precies aan onze uiteenzet ting: van Zaterdag:: inderdaad, dit was niet meer de ploeg die te Nieuwe Niedorp dit voorjaar zoo gran dioos speelde en die in Amsterdam-Noord en op Wieringen van Meteoor won. Men kan ons toevoegen dat we rekening hebben te houden met de hoogere klasse en dat H.R.C. een behoorlijke derde klasser is, die zich de spelwijze niet laat voorschrijven. Volkomen juist, als algemeene opmerking; maar niet in dit geval, waar H.R.C. althans voor rust zeer zeker heel matig speelde en hoegenaamd geen voordeel in kansen had. Succes, op 't peil van dit voorjaar spelend, had toen de lakens uit kunnen deelen. Dit geschiedde echter niet, omdat zoowel de meeste spelers stuk voor stuk als de combinatie als .geheel lang niet aan de eiscli voldeden. We misten zóo erg dat spontane in het spel der Wieringers, dat eerlijke, harde werken met beenen en hoofd, dat de bal in bliksemflitsen over het ter rein kan doen vliegen, om in eens via een krachtige stormloop van Jan Lont of een watervlugge omhaal van Albert in het vijandelijke doel te verdwijnen. De zenuwen waren ook in overvloedige mate aan wezig. Dit belette het „loskomen", waarbij zich nog voegde als derde en laatste factor, dat H.R.C. na 7 minuten een doelpunt maakte op een wijze die het onderling vertrouwen in de ploeg der Wieringers zeker niet zal hebben versterkt. Een vrije schop van Dissel was aan de orde, even buiten het strafschop gebied. Zymni, Pol, etc. ontvingen het kalme boog- balletje in een zoo. volkomen ongedkte positie, dat een heel rustige kopbal van Zymni meer dan vol doende was om Posthumus te passeeren. In het jaar 1894 reed over den weg tusschen Pa rijs en Rouaan een voertuig, dat niet door paarden getrokken werd, ook niet door ezels of andere die ren. Sommigen beweerden, dat het door ezels bestuurd werd: het was namelijk een van die nieuwerwetsheden, die de mensch,heid weldra vol komen dol zou maken: een auto. Maar wat voor een! Hij hield het midden tusschen een koets en een boe renkar. Het ding maakte een ontzettend lawaai. Waar het naderde, maakten mensch en dier zich uit de voeten. Het vehikel stoof voort met de gevaarlijke snelheid van vierentwintig kilometer per uur. Veertig jaar later vestigde de Duitsche renner Carraciola een nieuw wereldrecord voor wedstrijd auto's (tevoren was dit al vaak gebeurd, maar Carra- ciola's record is nog niet verbeterd): bijna driehon derdeenentwintig kilometer per uur. Dat is meer dan tweemaal zoo veel als in 1908, toen op een dag de bladen het sensationeele nieuws brachten, dat een auto 'n snelheid had gemaakt van niet minder dan honderd twintig kilometer per uur. Waartoe dienen de records? Als publieke verma kelijkheid antwoorden sommigen misschien. Daar wordt niet aan getwijfeld, maar ze hebben toch nog een ander nut. Wanneer de vaak levensgevaarlijke pogingen enkel dienden om een betrekkelijk weinig autorace-liefhebbers te plezieren, dan ware de term recordwaanzin begrijpelijk. Doch de records hebben steeds een industrieele beteekenis en dragen daar door bij tot het gerief van den mensch. Men kan de vraag opwerpen, of hij het wellicht ook zónder dat gerief zou kunnen stellen, doch dit doet niet ter zake, omdat men, wil men in den strijd om het be staan niet achter raken, aan de moderne eischen moet voldoen. De bespiegeling, of die moderne eischen mogelijk door andere te vervangen zijn, kan Winnaars matig. Maar ook de winnende Racingploeg, bne volko men verdiend de 2—0 zege ook was, mag niet te vreden over zichzelf zijn. Voor de meegekomen sup porters zoowel als voor diegenen die als neutralen eens even gluig wilden wzen van en big-matih, vormde H.R.C. een teleurstelling. Wij twijfelen er niet aan, of ze kunnen het beter. Van een Dissel, een Zymni mag in normale geval len meer worden verwacht, maar men zal in de roo- de gelederen veel en veel beter moeten voetballen om een rol van- beteekenis te spelen. Siersma, Post en Striet leken ons wel in gewone conditie. Van Es ook, maar ons moet de vraag van 't hart of .die jon ge keeper niet beter kan uittrappen dan hij het nu deed. De voorhoede viel zeer zeker het meest tegen, al moesten we toegeven dat men ook niet erg gelukkig was. Kan een wedstrijd, waarin de twee tegenstanders beide beneden vorm spelen, nog interessant, en boeiend worden? Jawel, daar zijn twee mogelijkheden voor. De meest sportieve ontknooping ligt in een ge oorloofde dosis strijdlust, waarvan heiden zich be dienen kunnen om hun tekort aan capaciteiten op zoo'n dag als deze te vergoeden. Er is ook een andere aanleiding mogelijk om het oog te doen kluisteren aan het speltafereel. Wanneer de scheidsrechter eens een paar wonderlijke dingen doet, en spelers en sup porters van beide partijen daardoor uit den hoek komen is er ook meteen volle aandacht. Tevens wordt daaruit bij de spelers een zekere onverschillig heid geboren, die zich o.a. openbaart in harder toe- loopcn en harder trappen, wat wel wat fut in de boel blaast, maar toch eigenlijk ongezonde grond heeft. En zoo was het nu na rust eigenlijk bij Succes H.R.C. Scheidsrechter Venema uit Zaandijk had een heel slechte dag. Het was hem aan te zien ook; de zenuwen lagen hem, bij wijze van spreken, dunnen- dik op het gezicht.. Tot erge voorvallen heelt deze zwakke arbitrage gelukkig niet geleid. Daarvoor miste de match ook het noodigc vuur. Succes heeft enkele heel mooie kansen gehad orn dc Racers bij te blijven. Gróotemaat schoot voor open goal naast, Kuiper kogelde tegen de lat. Schmitt en de beide Lonten kregen geen kans op een doeltref fend schot tegen Siersma. Daarvoor was hun compi- natie-spel trouwens veel te zwak. Ook H.R.C. heeft kansen gehad. Er werd echter al even slecht geschoten als aan de overzijde. Pech had Zymni eens toen hij uit een schitterende trougln pass in het zijnet kogelde. Even voor het einde had H.R.C. voor de tweede maal succes met een werkelijk kwaliteitsgeval van Steffens, die vlug naar binnen was gekomen. 2—4>. Een hachelijk móment speelde zich_ eenigen tijd daarvoor af voor de Succes-goal, toen Koorn een bal verkeerd raakte en Posthumus de bal, achteruitval- lende. van de lijn g-rabbeldc Sommigen meenden zelfs dat het cloelvlak gepasseerd was. Er werd eenige minuten gestopt, achtereenvolgens voor Hoogendijk, die overigens niet bijster sympa thiek deed, en Montulet. Beiden kalefaterden echter reeds ter plaatse op en daarna vond de match ge woon doorgang. De publieke belangstelling viel ons niet mee. De waarlijk schitterende tribune bevatte wel het leeu wendeel der toeschouwers. De opstellingen waren: HRC.: Van Es. Siersma en Scholten; Post. Slolk. en Striet; Steffens, Pol, Zymni, Hoogendijk, Dissel. Succes: Posthumus; Idema en Koorn; H. Lont, Rij kers, Montulet; Kuiper, Grootemaat, Schmitt, J. Lont, C. Lont. Mogen èn H.R.C. èn Succes spoedig in vorm ko men! Verrassingen in de eerste klasse N.H.V.B. De eerste derby eindigt onbeslist. Hel der verrast door een keurige overwinning op Volewijckers, H.R.C. slaat Succes. De ochtenduren van een competitiedag in Den Helder zijn lang niet de onaangenaamste. Op vrijwel alle velden worden heete gevechten geleverd om dc begeerde puntjes en het is dan ook niet te verwonde ren, dat er soms verrassende resultaten opduiken, die alleen door een incider met een cynisch: „Ik dacht het wel" werden verwacht. Zoo ook dezen Zondag. Op het Held. Boys terrein viel de eerste klap. Heldersche Boys, dat gedurende de zomercampagne geen wedstrijd had gewonnen, in de door haar georganiseerde nederlaagwedstrijden; zware nederlaag na nederlaag te slikken had gekre gen; datzelfde Held. Boys klopt nu Racing 4, dat no ta bene met diezelfde nederlaagwedstrijden een eer sten prijs had gewonnen met royale cijfers. Ondanks alle berekeningen, die heeren sportredacteuren en anderen meenden te mogen maken, zijn de Racers geslagen. En nu kunnen we met de bovengenoemde insider zeggen: „Had ik het niet gezegd" want Za terdag hadden we er nog op gewezen, dat de Boys met Oostendorp en Post lang geen tegenstanders wa ren om zonder handschoenen aan te pakken en dat heeft Racing het eerste ondervonden. De tweede verrassing was Atlas, dat er in slaagde het duchtig herziene en vrij sterke Helder 3 een puntje af te snoepen, al kreeg ze hier ook meer dan ze verdiende. De wit jak ken waren clen geheelen wedstrijd iets sterker, maar juist niet zooveel sterker en schotvaardiger om de verdiende overwinning te bevechten. Inmiddels ook van deze Benjamin een prachtig begin. H.R.C. 3 zorgde voor de 3e verrassing, door tegen het algemeen sterker geachte Helder 2 een gelijk spel (1—1) te forceeren, iets wat ze door het veel te kalme en fut- men zich pas permitteeren, wanneer men er boven op is. Welnu, een nieuw autorecord beduidt: een bewijs, dat het handelsverkeer versneld kan worden. Van het verkeer worden twee dingen verlangd: het zij snel en het zij veilig. Zoodra nu een racer heeft aangetoond, dat het in beginsel mogelijk is een zekere snelheid te hereiken, is het woord aan de industrie, die moet laten zien, dat die snelheid practisch bruikbaar is. Tegenwoor dig: koopt, bijna niemand meer 'n auto. of deze moet tachtig tot honderd kilometer kunnen maken. Mits te juister tijd en op oordeelkundige manier uitge buit, kunnen deze gemiddelden zonder gevaar ge reden worden. Dat er tallooze overtreders der ver keersregelen zijn, is niet het gevolg van de te groote snelheden, maar van het feit, dat iedereen maar in de gelegenheid wordt gesteld die te bereiken! De eerste werkelijke autorace was een wegwed strijd Parijs-Rouaan en terug. De eerste prijs werd gewonnen in combinatie door de merken Panhard en Peugeot. Het was geen gemakkelijke route. Scherpe bochten etc. waren niet aangegeven. (Dat zou eerst jaren later gebeuren). De.weg werd boven dien niet, zooals dat thans geschiedt, door een uit gebreide politiemacht tijdens den wedstrijd bewaakt. Het gewone verkeer mocht plaats hebben. Welis waar was dat teen minder bezwaarlijk, dan het nu zou zijn: last van de vele auto's had men niet! Ook fietsers trof men er weinig aan, maar daar waren dan toch altijd nog de voetgangers en de boerenwa- looze spel der witjakken vooral na de rust volkomen verdiende. Ook van deze benjamin kunnen we hun entree dus een joyeuse noemen. Tenslotte verraste Helder b door met 10 de kam pioenen H.R.C. a te verslaan, wat dus zeggen wil dat van 't jaar de adspiranten der withemden wel weer de boventoon zullen voeren. Helder opende de competitie met een thuiswedstrijd tegen de Volewijckers, de geduchte Noord Amsterdammers, die het vorige jaar op zoo'n fraaie wijze het kampi oenschap in de wacht sleepten. De witjakken heb ben hun aanhang een plczicrigen Zondagmiddag ca deau gedaan, want de wijze, waarop deze tegen stander met 64 verslagen werd, verdient alle lof. Energiek en hard is er aangepakt, en de geheele wed strijd werden cle hoofden koel gehouden met als ge volg, dat de Volewijckers geheel overspeeld werden Het begon al dadelijk na de aanvang. Helder had de wind, die toen schuin over het veld stond, in haar voordeel en het was Bijl, die op ouderwetsche manier reeds na 5 minuten de score opende, door van het middenveld af een kogel te lossen, die over den ver baasden keeper sierlijk in 't net dook. En nog geen tien minuten waren er gespeeld, toen. Kil jan den voorsprong reeds vergrootte door goed doorloopen op een throughpass. Zoo hadden de Hel- derschen binnen tien minuten een ongedachte 20 voorsprong en dit was het sein voor hen om eenige oosren,blikken op hun lauweren te gaan rusten 'tgeen onmiddellijk door den rechtsbuiten der Amsterdam mers werd afgestraft, die op keurige manier vanaf de zijlijn den achterstand verkleinde 21. Tot even voor de rust bleef dit zoo. ondanks heftige pogingen maar toen was het wederom Bijl. die na overwaóht naar binnen, gezwenkt, tc zijn, den keeper met een prachtig schot in cle bovenhoek geen schijn van kans gaf. Helder had haar voorsprong wederom vergroot 3-1 Na de rust dia ebben we. dat de Vol ewij okers, ge steund door den wind wel clen achterstand op zouden halen, want nog steeds geloofden we niet aan een Hel der-overwinning, hoewel er toch uitstekend ge speeld werd. Doch de feiten logenstraften deze rcdc- neering, want het duurde niet lang of het was 41 gens. Tenslotte zij vermeld, dat iedere bestuurder voor zijn eigen wagen vocht, niet voor zijn merk of zijn land. Iets nieuws in de sportwereld was clan ook de Gordon Bennet race, ingesteld door James Gorclon Bennet. Hierbij vertegenwoordigden telkens drie wa gens hun land en de strijd was er een van natie te gen natie en niet van wagen tegen wagen. Al spoedig had voorts, ten gevolge van het groote aantal onge vallen een algemeene hervorming plaats. Parijs Madrid in 1903 was de laatste race in het oorspron kelijke genre. Sindsdien heeft men het driehoekige afgebakende circuit ingesteld, waarvan het plaveizel aan bepaalde eischen heeft te voldoen. Van de andere autorennen noemen we de Grand Prix, een evenement in cle autowereld. Behalve de tijdens wedstrijden gevestigde records, kennen we de racerecords-zonder-wedstrijd. Deze ko men op naam van dengeen, die, zonder tegenstan ders, een bepaalde afstand het snelst in zijn auto aflegt, zich daarbij houdende aan de internationaal geldende voorschriften te dien opzichte. Een dezer records geeft de grootste snelheid aan, die ooit door een auto werd bereikt. De andere betreffen de ver schillende typen van wagens afzonderlijk. Het eer ste staat momenteel op clen naam van den En- gelschman Sir Malcolm Campbell Black en be draagt ruim 482 kilometer per uur. Dit is toch nog veel minder dan cle „allergrootste" snelheid, ooit door een mensch bereikt en gere gistreerd. Deze bedraagt namelijk ongeveer zeven honderd kilometer per uur en staat op naam van den Italiaan Agello, die daartoe een watervliegtuig gebruikte.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 6