Het nut der records
Sportberichten uit Den Helder.
Succes=H.R.C. 0=2.
passeeren. Een goede voorzet van van Os neemt Kra
nenburg op zijn hoofd, de bal kómt naast doel te
recht.
Peereboom geeft dan in de 25ste minuut een pracht
•tiough pass aan Faus, Duiveman loopt uit en over
zijn hoofd heen verdwijnt de bal in het net 1—0. Een
mooi staaltje voetbal, besloten met een goed doelpunt.
Jammer was het dat Faus in tamelijk onzachte aan
raking is gekomen met Duiveman, het schijnt nogal
aangekomen te zijn ook, hij wordt althans van liet
terrein gedragen.
Na hervatting van het spel krijgt Van Os een
vrije trap te nemen, welke hij over knalt.
Peercbooni is een groote hinderpaal voor de Alk-
maarders, hij doet prachtig werk zoowel aanvallend
als verdedigend. De voorhoede is inmiddels weer ge
completeerd door het weer terugkeeren van Faus.
Geheel en al de oude is hij echter geenszins meer,
hij is tamelijk huiverig voor een botsing geworden.
Duiveman houdt er een paar vinnige schoten uit van
Faus en Visser. Het is Kranenburg die opvalt door
unfair spel. wat jammer is, daar zulks al spoedig
nagevolgd wordt, ter wrake. Krabbendam drukt ruw
spel zooveel mogelijk den kop in, wat goed is ook.
Blokker houdt er harde schoten uit van Kuis en van
Os. Kranenburg vergokt tot tweemaal toe een
redelijke kans op den gelijkmaker. Kistemaker krijgt
nog een corner te nemen, als die echter komt, fluit de
scheidsrechter af voor de eerste helft, met eenzelfde
stand als in de comp. 19311935, n.1. 1—0 voor N.
Niedorp.
De wedstrijd is na de rust nog minder mooi gewor
den als daarvoor. Hoofdoorzaak van deze eigenaar
dige vertooning is moeilijk aan te wijzen. N. Niedorp
.vindt dat het Alkmaar is dat de aanleiding heeft
gegeven daartoe, wederlteerig zegt Alkmaar, dat
Nieuwe Niedorp het gedaan heeft!
Dalen we maar zeggen, dat zij beiden gelijk heb
ben, de sport is er niet mee gediend, door een dader
aan te wijzen in dergelijke matches op hoog zenuw-
peil. Alkmaar tracht de gelijkmaker te forceeren op
nllo mogelijke manieren, Deze kwam tenslotte op
een geheel onverwacht moment, met een sterk aan
vallend N. Niedorp was de N.V.V. achterhoede te ver
opgedrongen, de doorgebroken speler geeft een hard
schot, de paal keert den bal, Het was echter uitstel
van executie, de bal springt het veld in en onhoud
baar voor Blokker verdwijnt de gelijkmaker, 1—1.
:Dc wedstrijd wordt er als kijkspel niet beter op,
het Alkmaarsche systeem is dan ook verre van
sportief. N. Niedorp doet daardoor ook wel dingen,
die niet mooi zijn. Het gaat een moment zoo hard,
dat scheidsrechter Krabbendam zich genoodzaakt
ziet een penalty aan N.V.V. toe te kennen. Faus
plaatst zich achter den bal (nu zou het gebeuren),
tiaar geschiedde echter wat niemand verwacht had:
Faus mist deze kans om de leiding te nemen, meters
gaat zijn schot naast, alzoo een prachtkans verkeken.
Verschillende malen moet Blokker handelend op-
1 reden, hetgeen hem echter zeer goed afgaat. Wel
krijgen beide partijen kansen (zij het geen serieuze)
gedoelpunt wordt er achter niet meer. Het einde
komt derhalve met een puntenverdeeling, 1—1.
Met een dergelijk resultaat mogen beide partijen
tevreden zijn, al had N. Niedorp wel de meeste kans
op de overwinning gehad, o.m. de gemiste penalty.
De N.V.V. achterhoede en halfliöie hebben goed werk
laten zien, minder reden tot optimisme gaf de voor
hoede. daarin zal het weder uitkomen van Kaaij
hopenlijk de gewenschte versterking brengen.
OUDENDIJK I—N. NIEDORP II, 5—7.
Dat is een uitstekende prestatie der reserves van
N.N. Oudendijk I is een sterke tegenpartij, behoorde
zij vorig seizoen niet tot het einde tot de meest ern
stige kamnioenscandidaat N. Niedorp II speelde een
goede wedstrijd, het samenspel was goed verzorgd
en er werd goed geschoten en dikwijls raak ook.
Peereboom Jr. was de man met 't schepste schot,
'driemaal liet. hij den Oudendijker doelman visschen
Floor slaagde daar tweemaal in. Toepoel en Geel
elk eenmaal. Met belangstelling zien we de verdere
resultaten van dit team tegemoet.
DIRKSHORN II—N. NIEDORP III, 6—3.
Dat het derde Niedorper elftal niet won was geen
verrassing, door groote onvolledigheid was dit elftal
lang niet op z'n sterkst. Hopelijk gaat dit in den
vervolge beter, opdat N. Niedorp III een flink elftal
wordt, wat in de competitie goed kan meekomen.
Doe jullie bestj ongens.
SCHOORL A—N. NIEDORP A. 0—2.
De adsp. deden uitstekend werk door het goed spe
lende A- adsp. elftal van Schoorl in eigen huis met
20 te kloppen. De Bakker en Leegwater zorgden
voor ded oelpunten. Al met al is de inzet der com
petitie 1935'36 voor Nieuwe Niedorp niet ongunstig
te noemen
PROGRAMMA N.H.V.B.
22 September.
1 A: CSV 1—Vrone. 1; Zilvermeeuwen 2—Alkm.
Boys 2; WFC 5Bergen 1.
1 D: Helder 3—Held. Boys 1; HRC 4—Atlas 1; Pet
ten—Schoorl; Succes 2—JVC 1; Wieringerwaard
Watervogels.
2 D: KoedijkEgm. Boys; Alkmaar 2Mevo; DTS
2—Alkm. Boys 4; Oudofp—Alcmaria 4.
2 E: Hem—Flevo; N. Niedorp 2—Strandvogels 2;
Hollandia 4Aartswoud 1.
2 F: Helder 5Helder 4; OudeschildSparta 2;
Texel 2—HRC 5; MLD—DOSKO;
3 D: VCLBerkhout 2.
3 E: Bergen 2—Akersloot; Schoorl 2—Alkmaar 3;
Vrone 2Al cm aria 5;
3 F: BKC 2—BKC 3; JVC 2—HRC 6; HRC 7—Water-
vogels 2; Zeemacht 2—Succes 3.
4F: Alkm. Boys 5DTS 3; Akersloot 2—Ursem 2;
Mevo 2Koedijk 2; Oudorp 2Oterleek 1.
4 J: Dirkshorn 1Petten 2; Callantsoog 1Dirks-
Ihorn 2; Wieringerwaard 2—Sparta 3.
4 K: Wijdenes—Flevo 2; And. Boys 1—Aartswoud 2.
Adspiranten K: Alkm. Boys b—DTS a; Alcmaria
b—Alkmaarsche Boys a; Alcmaria aUitgeest a.
L.: Alkm. Boys cBergen a; CSV aSchoorl a;
N- Niedorp a—Akersloot a.
M. DTS b—Alcmaria d; Koedijk a—Vrone b.
P: Flevo aTwisk b.
R: BKC a—HRC a; 1IRC b—Sparta a; Helder b—
Helder a.
S: JVC a—HRC d; Helder d—Succes a;
T: HRC e—Sparta b; Helder f—Succes b.
(Alg. Sportblad).
DIVERSEN.
Overschrijving.
Gevraagd: S. Hinnulst (moet dit niet Winnubst
zijn?) van M.F.C. naar Haarlem; D. Schaddenhorst
.van Alcmaria naar M.V.V.
Verleend: T. Pater van Mevo naar Alkm. Boys;
J. A. Hassing van Blauw Zwart (Utr. V.B.) naar
Alkm. Boys.
Ingetrokken: F. Koning van Oudeschild naar
Texel (Sportkr.)
Lagendaal.
Of Lagendaal in de toekomst voor H.B.S. en naast
Dakhuys wil gaan spelen, laten wc in het midden.
Vast staat dat hij Zondag begonnen is te scheids
rechteren in de res. 3e klasse. Hij voetbalt nog in
vriendschappelijke wedstrijden en goed ook! In het
Zwaluwen-elftal, dat het Leeuwarder elftal met 16—0
sloeg, maakte hij 8 goals! En in Naaldwijk waar liet
verlichte terrein werd geopend speelde hij midvoor
in een versterkt TI.B S.-elftal naast Bakhuys en
maakte 4 doelpunten tegen Bakhuys 2.
K.N.V.B.-Beker.
Van de deVdc en vierde klassers, die op 8 Septem
ber de eerste ronde hebben gespeeld hebben zich ge
plaatst voor de. tweede ronde op 20 October: B.K.C.,
N. Niedorp, Alkmaar, Assendelft, Volewijckers, Alk
maarsche Boys; H.R.C., Purmersteijn. De match Hol-
Jandia—Jan Hanzen kwartier moet nog gespeeld wor
den. Op 20 October komen de tweede klassers K.N.
V.B. er bij.
Consulaat.
De K.N.V.B. heeft aangesteld tot consul te Boven-
karspel (Strandvogels) den heer E. v. d. Koogh, arts
aldaar, tel. 1022.
„Oosterend".
De vereeniging „Oosterend" is bij den N.H.V.B. als
lid aangenomen (Alg. Sp.)
Secretariaat Bergen.
Het secretariaat van Bergen wordt tijdelijk waar
genomen door den heer C. ten Bruggencate, Meer-
wijklaan 2.
Matig aan alle kanten.
(Van onzen Sportredacteur.)
Een goede inzet heeft de competitie niet gehad.
Althans voor ons niet. In den wedstrijd Succes
H.R.C. meenden we de clou van den dag te zullen
zien. In deze verwachting stonden we niet alleen.
Helaas zijn we- allen wel zeer teleurgesteld en we
hopen maar dat er op andere plaatsen in ons rayon
wel genoten is.
Succes beantwoordde precies aan onze uiteenzet
ting: van Zaterdag:: inderdaad, dit was niet meer de
ploeg die te Nieuwe Niedorp dit voorjaar zoo gran
dioos speelde en die in Amsterdam-Noord en op
Wieringen van Meteoor won.
Men kan ons toevoegen dat we rekening hebben
te houden met de hoogere klasse en dat H.R.C. een
behoorlijke derde klasser is, die zich de spelwijze
niet laat voorschrijven.
Volkomen juist, als algemeene opmerking; maar
niet in dit geval, waar H.R.C. althans voor rust
zeer zeker heel matig speelde en hoegenaamd geen
voordeel in kansen had.
Succes, op 't peil van dit voorjaar spelend, had toen
de lakens uit kunnen deelen. Dit geschiedde echter
niet, omdat zoowel de meeste spelers stuk voor stuk
als de combinatie als .geheel lang niet aan de eiscli
voldeden.
We misten zóo erg dat spontane in het spel der
Wieringers, dat eerlijke, harde werken met beenen
en hoofd, dat de bal in bliksemflitsen over het ter
rein kan doen vliegen, om in eens via een krachtige
stormloop van Jan Lont of een watervlugge omhaal
van Albert in het vijandelijke doel te verdwijnen.
De zenuwen waren ook in overvloedige mate aan
wezig. Dit belette het „loskomen", waarbij zich nog
voegde als derde en laatste factor, dat H.R.C. na 7
minuten een doelpunt maakte op een wijze die het
onderling vertrouwen in de ploeg der Wieringers
zeker niet zal hebben versterkt. Een vrije schop van
Dissel was aan de orde, even buiten het strafschop
gebied. Zymni, Pol, etc. ontvingen het kalme boog-
balletje in een zoo. volkomen ongedkte positie, dat
een heel rustige kopbal van Zymni meer dan vol
doende was om Posthumus te passeeren.
In het jaar 1894 reed over den weg tusschen Pa
rijs en Rouaan een voertuig, dat niet door paarden
getrokken werd, ook niet door ezels of andere die
ren. Sommigen beweerden, dat het door ezels
bestuurd werd: het was namelijk een van die
nieuwerwetsheden, die de mensch,heid weldra vol
komen dol zou maken: een auto. Maar wat voor een!
Hij hield het midden tusschen een koets en een boe
renkar. Het ding maakte een ontzettend lawaai.
Waar het naderde, maakten mensch en dier zich uit
de voeten. Het vehikel stoof voort met de gevaarlijke
snelheid van vierentwintig kilometer per uur.
Veertig jaar later vestigde de Duitsche renner
Carraciola een nieuw wereldrecord voor wedstrijd
auto's (tevoren was dit al vaak gebeurd, maar Carra-
ciola's record is nog niet verbeterd): bijna driehon
derdeenentwintig kilometer per uur.
Dat is meer dan tweemaal zoo veel als in 1908,
toen op een dag de bladen het sensationeele nieuws
brachten, dat een auto 'n snelheid had gemaakt van
niet minder dan honderd twintig kilometer per uur.
Waartoe dienen de records? Als publieke verma
kelijkheid antwoorden sommigen misschien. Daar
wordt niet aan getwijfeld, maar ze hebben toch nog
een ander nut. Wanneer de vaak levensgevaarlijke
pogingen enkel dienden om een betrekkelijk weinig
autorace-liefhebbers te plezieren, dan ware de term
recordwaanzin begrijpelijk. Doch de records hebben
steeds een industrieele beteekenis en dragen daar
door bij tot het gerief van den mensch. Men kan de
vraag opwerpen, of hij het wellicht ook zónder dat
gerief zou kunnen stellen, doch dit doet niet ter
zake, omdat men, wil men in den strijd om het be
staan niet achter raken, aan de moderne eischen
moet voldoen. De bespiegeling, of die moderne
eischen mogelijk door andere te vervangen zijn, kan
Winnaars matig.
Maar ook de winnende Racingploeg, bne volko
men verdiend de 2—0 zege ook was, mag niet te
vreden over zichzelf zijn. Voor de meegekomen sup
porters zoowel als voor diegenen die als neutralen
eens even gluig wilden wzen van en big-matih,
vormde H.R.C. een teleurstelling. Wij twijfelen er
niet aan, of ze kunnen het beter.
Van een Dissel, een Zymni mag in normale geval
len meer worden verwacht, maar men zal in de roo-
de gelederen veel en veel beter moeten voetballen
om een rol van- beteekenis te spelen. Siersma, Post
en Striet leken ons wel in gewone conditie. Van Es
ook, maar ons moet de vraag van 't hart of .die jon
ge keeper niet beter kan uittrappen dan hij het nu
deed.
De voorhoede viel zeer zeker het meest tegen, al
moesten we toegeven dat men ook niet erg gelukkig
was.
Kan een wedstrijd, waarin de twee tegenstanders
beide beneden vorm spelen, nog interessant, en
boeiend worden? Jawel, daar zijn twee mogelijkheden
voor. De meest sportieve ontknooping ligt in een ge
oorloofde dosis strijdlust, waarvan heiden zich be
dienen kunnen om hun tekort aan capaciteiten op
zoo'n dag als deze te vergoeden. Er is ook een andere
aanleiding mogelijk om het oog te doen kluisteren
aan het speltafereel. Wanneer de scheidsrechter eens
een paar wonderlijke dingen doet, en spelers en sup
porters van beide partijen daardoor uit den hoek
komen is er ook meteen volle aandacht. Tevens
wordt daaruit bij de spelers een zekere onverschillig
heid geboren, die zich o.a. openbaart in harder toe-
loopcn en harder trappen, wat wel wat fut in de boel
blaast, maar toch eigenlijk ongezonde grond heeft.
En zoo was het nu na rust eigenlijk bij Succes
H.R.C. Scheidsrechter Venema uit Zaandijk had een
heel slechte dag. Het was hem aan te zien ook; de
zenuwen lagen hem, bij wijze van spreken, dunnen-
dik op het gezicht.. Tot erge voorvallen heelt deze
zwakke arbitrage gelukkig niet geleid. Daarvoor
miste de match ook het noodigc vuur.
Succes heeft enkele heel mooie kansen gehad orn
dc Racers bij te blijven. Gróotemaat schoot voor open
goal naast, Kuiper kogelde tegen de lat. Schmitt en
de beide Lonten kregen geen kans op een doeltref
fend schot tegen Siersma. Daarvoor was hun compi-
natie-spel trouwens veel te zwak.
Ook H.R.C. heeft kansen gehad. Er werd echter al
even slecht geschoten als aan de overzijde. Pech had
Zymni eens toen hij uit een schitterende trougln
pass in het zijnet kogelde.
Even voor het einde had H.R.C. voor de tweede
maal succes met een werkelijk kwaliteitsgeval van
Steffens, die vlug naar binnen was gekomen. 2—4>.
Een hachelijk móment speelde zich_ eenigen tijd
daarvoor af voor de Succes-goal, toen Koorn een bal
verkeerd raakte en Posthumus de bal, achteruitval-
lende. van de lijn g-rabbeldc Sommigen meenden
zelfs dat het cloelvlak gepasseerd was.
Er werd eenige minuten gestopt, achtereenvolgens
voor Hoogendijk, die overigens niet bijster sympa
thiek deed, en Montulet. Beiden kalefaterden echter
reeds ter plaatse op en daarna vond de match ge
woon doorgang.
De publieke belangstelling viel ons niet mee. De
waarlijk schitterende tribune bevatte wel het leeu
wendeel der toeschouwers.
De opstellingen waren:
HRC.: Van Es. Siersma en Scholten; Post. Slolk.
en Striet; Steffens, Pol, Zymni, Hoogendijk, Dissel.
Succes: Posthumus; Idema en Koorn; H. Lont, Rij
kers, Montulet; Kuiper, Grootemaat, Schmitt, J. Lont,
C. Lont.
Mogen èn H.R.C. èn Succes spoedig in vorm ko
men!
Verrassingen in de eerste klasse N.H.V.B.
De eerste derby eindigt onbeslist. Hel
der verrast door een keurige overwinning
op Volewijckers, H.R.C. slaat Succes.
De ochtenduren van een competitiedag in Den
Helder zijn lang niet de onaangenaamste. Op vrijwel
alle velden worden heete gevechten geleverd om dc
begeerde puntjes en het is dan ook niet te verwonde
ren, dat er soms verrassende resultaten opduiken,
die alleen door een incider met een cynisch: „Ik
dacht het wel" werden verwacht.
Zoo ook dezen Zondag. Op het Held. Boys terrein
viel de eerste klap. Heldersche Boys, dat gedurende
de zomercampagne geen wedstrijd had gewonnen, in
de door haar georganiseerde nederlaagwedstrijden;
zware nederlaag na nederlaag te slikken had gekre
gen; datzelfde Held. Boys klopt nu Racing 4, dat no
ta bene met diezelfde nederlaagwedstrijden een eer
sten prijs had gewonnen met royale cijfers. Ondanks
alle berekeningen, die heeren sportredacteuren en
anderen meenden te mogen maken, zijn de Racers
geslagen. En nu kunnen we met de bovengenoemde
insider zeggen: „Had ik het niet gezegd" want Za
terdag hadden we er nog op gewezen, dat de Boys
met Oostendorp en Post lang geen tegenstanders wa
ren om zonder handschoenen aan te pakken en dat
heeft Racing het eerste ondervonden.
De tweede verrassing
was Atlas, dat er in slaagde het duchtig herziene en
vrij sterke Helder 3 een puntje af te snoepen, al
kreeg ze hier ook meer dan ze verdiende. De wit jak
ken waren clen geheelen wedstrijd iets sterker, maar
juist niet zooveel sterker en schotvaardiger om de
verdiende overwinning te bevechten. Inmiddels ook
van deze Benjamin een prachtig begin.
H.R.C. 3
zorgde voor de 3e verrassing, door tegen het algemeen
sterker geachte Helder 2 een gelijk spel (1—1) te
forceeren, iets wat ze door het veel te kalme en fut-
men zich pas permitteeren, wanneer men er boven
op is.
Welnu, een nieuw autorecord beduidt: een bewijs,
dat het handelsverkeer versneld kan worden. Van
het verkeer worden twee dingen verlangd: het zij
snel en het zij veilig.
Zoodra nu een racer heeft aangetoond, dat het in
beginsel mogelijk is een zekere snelheid te hereiken,
is het woord aan de industrie, die moet laten zien,
dat die snelheid practisch bruikbaar is. Tegenwoor
dig: koopt, bijna niemand meer 'n auto. of deze moet
tachtig tot honderd kilometer kunnen maken. Mits
te juister tijd en op oordeelkundige manier uitge
buit, kunnen deze gemiddelden zonder gevaar ge
reden worden. Dat er tallooze overtreders der ver
keersregelen zijn, is niet het gevolg van de te groote
snelheden, maar van het feit, dat iedereen maar in
de gelegenheid wordt gesteld die te bereiken!
De eerste werkelijke autorace was een wegwed
strijd Parijs-Rouaan en terug. De eerste prijs werd
gewonnen in combinatie door de merken Panhard
en Peugeot. Het was geen gemakkelijke route.
Scherpe bochten etc. waren niet aangegeven. (Dat
zou eerst jaren later gebeuren). De.weg werd boven
dien niet, zooals dat thans geschiedt, door een uit
gebreide politiemacht tijdens den wedstrijd bewaakt.
Het gewone verkeer mocht plaats hebben. Welis
waar was dat teen minder bezwaarlijk, dan het nu
zou zijn: last van de vele auto's had men niet! Ook
fietsers trof men er weinig aan, maar daar waren
dan toch altijd nog de voetgangers en de boerenwa-
looze spel der witjakken vooral na de rust volkomen
verdiende. Ook van deze benjamin kunnen we hun
entree dus een joyeuse noemen.
Tenslotte verraste Helder b door met 10 de kam
pioenen H.R.C. a te verslaan, wat dus zeggen wil
dat van 't jaar de adspiranten der withemden wel
weer de boventoon zullen voeren.
Helder
opende de competitie met een thuiswedstrijd tegen
de Volewijckers, de geduchte Noord Amsterdammers,
die het vorige jaar op zoo'n fraaie wijze het kampi
oenschap in de wacht sleepten. De witjakken heb
ben hun aanhang een plczicrigen Zondagmiddag ca
deau gedaan, want de wijze, waarop deze tegen
stander met 64 verslagen werd, verdient alle lof.
Energiek en hard is er aangepakt, en de geheele wed
strijd werden cle hoofden koel gehouden met als ge
volg, dat de Volewijckers geheel overspeeld werden
Het begon al dadelijk na de aanvang. Helder had de
wind, die toen schuin over het veld stond, in haar
voordeel en het was Bijl, die op ouderwetsche manier
reeds na 5 minuten de score opende, door van het
middenveld af een kogel te lossen, die over den ver
baasden keeper sierlijk in 't net dook.
En nog geen tien minuten waren er gespeeld, toen.
Kil jan den voorsprong reeds vergrootte door goed
doorloopen op een throughpass. Zoo hadden de Hel-
derschen binnen tien minuten een ongedachte 20
voorsprong en dit was het sein voor hen om eenige
oosren,blikken op hun lauweren te gaan rusten 'tgeen
onmiddellijk door den rechtsbuiten der Amsterdam
mers werd afgestraft, die op keurige manier vanaf
de zijlijn den achterstand verkleinde 21. Tot even
voor de rust bleef dit zoo. ondanks heftige pogingen
maar toen was het wederom Bijl. die na overwaóht
naar binnen, gezwenkt, tc zijn, den keeper met een
prachtig schot in cle bovenhoek geen schijn van kans
gaf. Helder had haar voorsprong wederom vergroot
3-1
Na de rust dia ebben we. dat de Vol ewij okers, ge
steund door den wind wel clen achterstand op zouden
halen, want nog steeds geloofden we niet aan een
Hel der-overwinning, hoewel er toch uitstekend ge
speeld werd. Doch de feiten logenstraften deze rcdc-
neering, want het duurde niet lang of het was 41
gens. Tenslotte zij vermeld, dat iedere bestuurder
voor zijn eigen wagen vocht, niet voor zijn merk of
zijn land.
Iets nieuws in de sportwereld was clan ook de
Gordon Bennet race, ingesteld door James Gorclon
Bennet. Hierbij vertegenwoordigden telkens drie wa
gens hun land en de strijd was er een van natie te
gen natie en niet van wagen tegen wagen. Al spoedig
had voorts, ten gevolge van het groote aantal onge
vallen een algemeene hervorming plaats. Parijs
Madrid in 1903 was de laatste race in het oorspron
kelijke genre. Sindsdien heeft men het driehoekige
afgebakende circuit ingesteld, waarvan het plaveizel
aan bepaalde eischen heeft te voldoen.
Van de andere autorennen noemen we de Grand
Prix, een evenement in cle autowereld.
Behalve de tijdens wedstrijden gevestigde records,
kennen we de racerecords-zonder-wedstrijd. Deze ko
men op naam van dengeen, die, zonder tegenstan
ders, een bepaalde afstand het snelst in zijn auto
aflegt, zich daarbij houdende aan de internationaal
geldende voorschriften te dien opzichte. Een dezer
records geeft de grootste snelheid aan, die ooit door
een auto werd bereikt. De andere betreffen de ver
schillende typen van wagens afzonderlijk. Het eer
ste staat momenteel op clen naam van den En-
gelschman Sir Malcolm Campbell Black en be
draagt ruim 482 kilometer per uur.
Dit is toch nog veel minder dan cle „allergrootste"
snelheid, ooit door een mensch bereikt en gere
gistreerd. Deze bedraagt namelijk ongeveer zeven
honderd kilometer per uur en staat op naam van
den Italiaan Agello, die daartoe een watervliegtuig
gebruikte.