Een Meisje tusschen hemel en aarde Elly Beinhorn maakt een recordvlucht* Iets over de geschiedenis van het parfum. Tusschen zonsopgang en zonsondergang 3100 K.M. gevlogen. Een vrouwelijk record dat er mag zijn. In één dag naar Stamboel en terng. Elly ELLY BEINHORN werd in het jaar zooveel geboren en Met deze woorden is men ge woon een levensbeschrijving in te leiden. Maar hier past dat eigenlijk niet. Het klinkt te ernstig en té officieel voor dit jonge meisje, dat liever heelemaal niet ernstig en officieel wil zijn. Daarom zij hier slechts verklapt, dat haar geboortestad Hannover is. Zij was in haar prilste jeugd reeds een sportliefhebstcr, dat bewijst haar zwemleerares-diploma, dat zij bezit! In 1928 luisterde zij naar een lezing van den oceaanvlieger Hermann Köhl. Men zegt, dat zij daarbij voor het eerst op het denkbeeld is gekomen, ook te loeren vlie gen! Maar dat is nauwelijks aan te nemen, tk weet niet of de astronomen een sterre- beeld kennen, dat bijzonder van invloed is op het vliegtalent, maar als er wérkelijk zooiets bestaat, dan heeft dat sterrebeeld beslist op den geboortedag van Elly Bein horn gestraald! In den strengen winter van 1928 nam op het Berlijnsche vliegveld een klein meisje, Elly Beinhorn genaamd, ijverig les in de vliegkunst! Enkele maanden later had zij haar brevet en was óvergelükkig! En en- kelo maanden later was zij een uitstekende kunstvliegenierster! Tenslotte kreeg zij zelfs een eigen ma chine. Toen zij het doopen moest, gaf zij het den naam „Kiek in die Welt". Geen naam kon juister zijn, dan deze. Het vlieg tuig met zijn dappere pilote zagen overal de wereld, waar deze het mooist is... èn het gevaarlijkst. Duitschland was haar weldra te klein geworden. Nu zij kon vliegen, moest zij ook op avontuur uit! In Maart 1930 onder nam zij voor het eerst een grootere „tour" Zij startte voor een vlucht naar Rome en was daarmede de eerste vrouw, die over de Alpen vloog! Nu was zij reeds bekend geworden. De Italiaansche luchtvaartmi nister van dat jaar, Balbo, was enthousi ast over haar prestatie en schonk haar het gouden piloten-insigne van Italië, een bui tengewone eer! Duitschland was te klein! Europa wérd te klein. De verre verten lokten... De onbekende verten. En het groote avontuur begon, de vlucht naar Afrika, die haar we reldberoemdheid bracht en die nog heden ten dage door luchtvaartdeskundigen als de meest zinlooze onderneming der nieuwe vlieggeschiedenis wordt beschouwd! Een kleine, voor deze tour absoluut niet ge schikte machine, weinig voorbereidselen, weinig geld... Maar wat geeft dat allemaal als men jong is en wat wil beleven.. Beinhorn na haar aankomst te Berlijn. Elly Beinhorn heeft altijd geluk! Met 250 Mark in haar zak startte zij in Stuttgart naar Barcelona en vandaar uit naar Ma drid. Een avontuurlijke woestijn vlucht bracht haar in drie weken over Dakar naar Bolama in Portugeesch-Guinea, 7000 K.M. lang was de afstand. Daarna kwam de retourvlucht. In Tim- boektoe wachtte men vier dagen achter een op haar. Vier dagen lang was zij als van den aardbodem weggevaagd. Totdat het bericht kwam, waarop allen heradem den: de pilote was te Timboektoe geland. Maar niet in een vliegtuig, doch... te voet! Tengevolge van een breuk in de olielei ding had zij midden in de woestijn, 70 ki lometer van haar doel verwijderd, moeten landen, Onbeschadigd zette zij haar toestel aan den grond! Maar aan verder vliegen viel niet te denken! En daarom moest zij marcheeren, vier dagen lang door gloeiend woestijnzand! De kranten schreven toen: „Arme Elly Beinhorn, zoo eindigt dus je heldhaftige onderneming. Inplaats van een woestijnvlucht, een woestijnmarsch...!" Veertig paardekrachten bezat haar mo tor. Met deze motor vloog een jong meisje naar Afrika. Voor haar sportieven moed en dapperheid kreeg zij het Gouden pilo ten-insigne en de groote plaquette van de Aero-club! Al was de vlucht dan betrekke lijk zinloos geweest, haar aviatische pres tatie bleef bestaan. En die werd door ieder een erkend! Elly Beinhorn bleef echter niet teren op haar'roem. Juist nu niet! Zij had veel ge leerd van haar eerste vlucht in vreemd land! Reeds in December van datzelfde jaar startte zij goed uitgerust en voorbe reid voor een vlucht naar Indië. Over Perzië en Calcutta vloog ze, langs den Mount Everest naar Siam; zij zag de „ge- Boven rechts: Een kijkje in de fabriek Molinard-Grasse „Frelat". Midden: De uitgestrekte plantages, waar de geurige kruiden verbouwd worden Hieronder: Hoofdingang van het fabrieks gebouw. Het heerlijke klimaat, waardoor palmen en allerlei exotische gewassen we lig groeien, begunstigt den aanbouw der parfum-kruiden ten zeerste! met een machine, die 210 K.M. per uur vloog. Dat was wat anders dan de vorige keer! En nu had zij „-naam"! Tal van gevaren moest zij daarbij door staan. 1200 Kilometer over oerwouden, door streken, die nog geen blanke betre den had. Vijf uur lang zonder grondzicht over een gebied, waarop niets groeit, niets als een'paar verschrompelde struiken! Zandstormen overvielen verscheidene ma len de kleine machine, speelden ermee als met een blad, dat van een boom waaide... Maar ditmaal wist Elly Beinhorn Afrika te bedwingen!... Kort daarop weer naar Amerika Daar hield zij, in opdracht van den „Reichs- sportführer" in tal van steden lezingen met lichtbeelden over de aanstaande Olympi sche Spelen! Zesmaal per dag sprak zij dikwijls. „Ik begrijp niet, waarom jullie mij zoo eert overal ik heb mijn werk gedaan als ieder ander... en verder niets Dat zei Elly Beinhorn eens bij' een schit terende ontvangst. Waarschijnlijk waren die woorden geenszins „pose". Want vast en zeker vliegt zij niet om gevierd en ge ëerd te worden. Haar prestaties vinden hun oorzaak in een zuiver genot van het nieuwe, het onbekende, het avontuurlijke misschien zelfs een eigenschap, die Elly Beinhorn gemeen heeft met de jonge generatie van tegenwoordig! Als het óver haar komt", móet zij de stuurknuppel weer in de hand voelen en de hemel boven zich zien en de aarde vér, Op haar vlucht naar Indië: landing In Bagdad! héél ver onder zich Zoo verrassend als haar „tour" in 1930, zoo stil startte zij in Glei- witz. Doch bij haar lan ding in Berlijn, na haar succesvolle Glei witz—Stamboel—Berlijn- tour was het gejubel en gejuich nog veel sterker, dan ooit tevo ren bij haar landingen. Gleiwitz- Stamboel-Ber- lijn, 3100 kilometer tus schen zonsop- en zons ondergang, binnen 24 uur! In een Duitsche sportmachinè een af stand, die overeen komt met Gleiwitz Bagdad, als men recht uit vliegt! Iukkige" Zuidzee-eilanden en was ook op Bali. Als eerste Duitsche vliegenierster, die Australië aandeed, werd zij in Sidney het voorwerp van een enthousiaste ovatie! Een jaar later zonden Australische studenten haar in Berlijn een geweldige bloemen mand, die men in een groot ijsblok had in gevroren! En het fraaiste van het heele ge schenk waren niet de schitterende bloe men, maar een klein briefje, dal bij het ge schenk was aangekomen: Australische stu denten boden haar het eerelidmaatschap van hun corps aan! Met een stoomschip ging zij van Austra lië naar Zuid-Amerika. Over oerwouden en de 'Cordillera's draagt de brave motor haar... Voor deze geweldige lange-afstandsvlucht kreeg de pilote in 1933 de Hindenburg-be ker. Het zal wel een der schoonste oogen- blikken van haar leven zijn geweest, toen de stoere, grijze staatspresident haar ont ving en met haar over haar vluchten sprak! Dat had het meisje in Staaken zich niet kunnen droomen, toen zij door haar vliegleeraar werd afgesnauwd... En dat was toch nog maar vijf jaar geleden! Nu wilde zij beslist nog eens naar Afri ka! Er was geen tegenhouden aan! Eere zaak, vond zij het! Maar ditmaal ging zij Geparfumeerde helden Maar Napoleon viel flauw, als hij parfum rook. Het parfum in onzen, vloeibaren vorm bende men in de Oudheid niet. Toen werk-, te men hoofdzakelijk met olieën en zalven. De olieën, die wel dun vloeibaar waren, die zonder alcohol waren samengesteld, doch zuiver welriekende eigenschappen hadden en verder niets, werd een groote luxe-handel gedreven. Deze was zelfs zóó groot, dat de consuls Licinius Crassus en Julius Caesar den verkoop van buitenland- sche parfums verbood! Waarschijnlijk was de bedoeling van dit verbod om de inheem- sche parfum-fabricage te beschermen. Men kende rozen uit Cyrcne, viooltjes uit Athe ne, nardus en vetiver uit den Oriënt, Cy- pre uit Egypte (Kopher, hcnnabloesem) en vele andere; deze werden weer onderling gemengd en de beste recepten daarvoor werden even zorgvuldig behoed als de re cepten van een hedendaagsche parfum composé. De provincienaam of firmanaam deed ook toen reeds opgeld! De namen van verschillende beroemde parfumeurs zijn ons door overlevering bekend: Cosmus, Ni- cero, Aurelian zijn de Atkinson en Piver van vroeger. De olieën werden in een wa terbad verwarmd en dan verscheidene ma len met versche bloe men bewerkt. Een me thode, die tegenwoordig nog gevolgd wordt. De Ouden wisten ook, dat tal van teere reuken slechts houdbaar wa ren, wanneer zij door een sterkere reuk wer den ondersteund. Ro zenolie kreeg als toe voeging andropogon schoenanthus, lelie-olie calamus en myrrhe. De alcohol als zoodanig, kende men niet, doch men prepareerde wijn met verschillende aro ma's, waarna die wijn als parfumerie dienst deed. Dioscorides geeft ons in zijn Materia media een aantal op merkelijke recepten; vooral zijn recepten voor zalven zijn buitengewoon fijn: hij smelt namelijk herten- of rundervet, na verwijdering van alle huidbestanddeelen, met een beetje zout, giet het in helder wa ter en verwijdert door middel van kneden met de handen alle onzuiverheden eruit. Nu wordt het vet met welriekende wijn soorten gekookt! Zóó dikwijls kookt men dit mengsel, tot het vet elke reuk verloren heeft! De parfumeurs hebben nooit een gemak kelijk vak gehad. „Ieder mensch heeft een eigen neus én... een éigen reuk"! De eigen lijke werkzaamheid van den parfumeur be gint bij het mengen van de verschillende extracten tot bouquets. Maar niet ieder houdt van bepaalde parfums. Keizer Vcs- pasianus zei eens tegen een officier, die naar muskus rook: „Ik wilde, dat je naar knoflook rook En Napoleon I kon geen enkel parfum verdragen; toen eens een sterk-geparfumeerde actrice hem naderde, viel de, overigens toch krachtige en gezon de man, in onmacht. Bij velen veroorzaakt de reuk van zekere bloemensoorten hoofd pijn en de schadelijke werking van muskus op het zenuwstelsel is reeds lang vastge steld! Maria van Medici kon geen roos in haar nabijheid verdragen, Jacobus I werd ziek van tabaksreuk... Later werd het gebruik van welrieken de middelen overdreven. De veldheer Otho trok met een heel arsenaal van parfume rieën te velde. De galante legeraanvoerders van den Zonnekoning Lodewijk XIV de den niet voor hem onder! Als in Nero's eetzaal een regen van parfumstraaltjes op de gasten neerdaalde, als de gasten van Trimalchio met geurende olieën begoten werden, zoodat zij doornat waren, als de kostbare zalven hen in de oogen druipen, dan vinden wij dat thans vreemd. Het is nu eenmaal geen gewoonte meer de gas ten te parfumeeren. Maar de warmte van de meer Oostelijke streken en de daardoor veroorzaakte grootere uitwaseming van het lichaam, was de oorzaak van de snelle op bloei van de parfumfabricage. Byzantium was het groote doorgangsstation voor het verkeer tusschen Avondland en Oriënt. De Kruisvaarders brachten voor hun vrou wen kostelijke Arabische zalven mee. Me nig schip zeilde destijds naar de Roode: Zee en menige kameel werd beladen met welriekende vrachten. Men vulde mooia schelpen met welriekende watertjes of ver» vaardigde er schoone vazen van albast voor. Weldra voorzag de Italiaansche han* del op den Levant de apot.hekerijen van de; Middeleeuwen van allerlei parfumerieën, badzouten, enz. Met rozenwater wies men' gezicht en handen, in het badwater strooi» de men rozebladeren* Later parfumeerde men de handschoenen en kousen, nóg later de zakdoeken en handdoer ken. De laatsten onder? gingen soms een heele» bewerking en werden dan „Venus-doeken" ge? noemd, die heel duun waren! De gekste re cepten ontstonden daar; voor, Arabische gom, kwikzilversublimaat, loodwit, terpentijn, eierstruif, azijn, amber, kamfer, een aantal slakken, een geplukte: versche kip, citroen en kandijsuiker werd eriri verwerkt! Hier werdeii de doeken zevenmaal in gedoopt! „Dan zijn zij goed toebereid en geschikt voor koninginnen en andere kos? telijke vrouwen." De volgende creatie was parfum-balletjes die men in den gordel droeg en in de kleer kasten legde. Lavendel, sandelhout, roze marijn, muskaat, kaneel, amber enz. deed er voor dienst. Reukkaarsen waren reeds lang bekend. Kleine 'reukarmbanden, die men om de polsen droeg, volgden. Toen begon men de gebruiksvoorwerpen te pai£ fumeeren, hoofdzakelijk een Rococo-lief^ hebberij: briefpapier, juweelenkistjes, boek leggers, enz. Later werd het Keulsché water uitgevonden, de Eau de Cologne. Van de hedendaagsche parfums kende men vrijwel uitsluitend de rozenolie en het ro zenwater, doch geen van de overige. Het vak van parfumeur is zeer omvangrijk ge worden. WAT „HERFSTKEUR" IS. - En wat de heeren der schepping ermede te maken hebben. Toegegeven: het belang, dat de heerep der schepping in „Herfstkeur" hebben, is slechts indirect, maar het neemt niet weg, dat zelfs dit indirecte belang van genoeg importantie is, om de speciale aandacht van de heeren ervoor te vragen. Want ma- mand van ons d.w.z. de mannen zal kunnen (en al zou hij het kunnen, dan durft hij nog niet) beweren, dat het hemt koud laat, hoe zijn vrouw gekleed gaat. Met veel opsmuk of erg eenvoudig, ieder naar eigen smaak en welgevallen. Geen man, die man genoemd wil worden, wien? hart niet omdraait, als hij zijn vrouw niet naar z ij n smaak gekleed ziet. Hoe, doet er verder niet tos, als het maar z ij n smaak is. In elk geval komt er dus „smaak" bij t? pas. En dit is óók een zwak punt bij de mannen. Toont eens, dat u smaak hebt en verrast uw vrouw ermee. „Herfstkeur" is een keur herfstmodellen van mantels en japonnen, welke U kunt vinden in het „Practisch Modeblad", het fraaiste mode blad, dat men zich denken kan. Ditmaal komt er een extra uitgebreid Herfstnum mer uit. Bereidt uw vrouw een verrassing en vraagt voor haar een proefnummer aan Het kost u slechts f 0.12 ct. in postzegels, opgezonden aan 't „Practische Modeblad'' Postbus 36, Den Haag. De dappere pilote werd geëerd met den Hindenbnrg-beker!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 4