Italië stelt eindelik voorwaarden
illaar Abessynië voelt er
niet veel voor
BERTELS
Fokker te pletter
geslagen
Postrekening
No. 23330
8 PAGINA'S.
Int. Telef.
No. 20
Massa-mobilisatie
in Italië
TOENADERING TE TILBURG.
Kippen nog niet
aan den leg?
„Bertels' kunstkorrel"!
Een „oefening".
De roofoverval te Groningen.
INDRUKKEN UIT DJIBOETI.
Sensatie op de Leusderheide.
Dinsdag 24 September 1935.
SCHAKER
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot
*s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen.
7Sste Jaargang. No. 9814
Prijs pei 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, Iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
Inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
Zij kunnen echter een uitgangspunt zijn, ook
al rechtvaardigt hun inhoud nog geen
optimisme.
Italië heeft dus nog niet met Genève gebroken. In
tegendeel, na de verwerping van de voorstellen van
de Commissie van Vijf schijnt het den Volkenbond
weer wat nader te zijn gekomen. Meer dan ooit schijnt
Mussolini rekening te gaan houden met het ontzag
lijke risico dat een breuk met Genève voor hem moet
meebrengen.
Italië heeft nu ronduit aan de Commissie van Vijf
erkent, dat Aloisi aan den voorzitter Madariaga
qualitate qua mededeeling heeft gedaan van het
standpunt van Italië. De Italiaansche regeering heeft
voor dit antwoord het communiqué van Zaterdag niet
veranderd, maar zij heeft er een toelichting aan toege
voegd. Blijkens het besluit van de commissie van vijf
van Zaterdagavond had deze vooral op de toelichting
haar hoop gevestigd. Nu zij haar ontvangen heeft,
zal zij stellig den toestand, wat den feitelijken inhoud
van de onderhandelingen betreft, niet veel verbeterd
vinden. Italië is beleefder geworden, moppert niet
meer te Genève, maar stelt eischen die stuk voor stuk
op de souvereiniteit van Abessinië gemunt zijn.
De voornaamste eischen van Italië zijn:
1. Abessinië moet volkomen worden ontwa
pend;
2. De organisatie, bewapening en oefening
van toekomstige bewapende troepen in Abes
sinië moet uitsluitend aan Italië worden toe
vertrouwd;
3. Italië krijgt een strook grond ten Westen
van Addis Abeba, van Noord naar Zuid loo-
pende en een verbinding gevende van Ery-
threa met Italiaansch Somaliland;
4. De niet-Amharische gebieden van Abes
sinië moeten van de twee Amharische distric
ten afgescheiden worden en onder Italiaan
sche controle worden geplaatst;
5. Italië zou geen bezwaar hebben tegen het
geven van een uitweg naar zee, mits de ha
vens van dezen uitweg zich op Italiaansch
gebied zouden bevinden. Anders zou Italië
zich tegen dergelijke voorstellen verzetten,
In regeeringskringen te Addis Abeba voelt men
[echter niet voor Rome's voorstellen.
„De Italianen denken, dat het Abessinische leger
pit kinderen bestaat. Vandaar hun overdreven ei
schen".
Aldus vatte men te Addis Abeba tijdens een onder
houd met den vertegenwoordiger van „United Press"
de meening van Abessinië samen over de tegenvoor
stellen, welke Mussolini aan de Commissie van Vijf
heeft gedaan.
Deze tegenvoorstellen van Rome, waarin Abessinië,
'aldus „United Press" slechts een nieuwen zet ziet in
„den grootsten bluf uit de heele wereldgeschiedenis",
worden door de regeering kort en bondig van de hand
gewezen.
HET ABESSIJNSCHE ANTWOORD OP
DE VOORSTELLEN DER COMMISSIE
VAN VIJF.
G e nè v e. Maandagavond is ook het Abessijn-
sche antwoord op de voorstellen van de Commissie
van Vijf gepubliceerd. Aan het aanvaarden der
voorstellen als basis voor onderhandelingen wordt
een diepgaande juridische beschouwing geknoopt,
waaruit blijkt, hoe Abessinië en waarschijnlijk ook
de twee groote Europeesche mogendheden het plan
tot huipverleening aan Abessinië opvatten. Voorts
wordt gewezen op het principe, dat de hulpverlee
ning en de medewerking van den Volkenbond col
lectief en internationaal moeten wezen.
Als bijzonder belangrijk wordt beduidt, dat den
Keizer van Abessinië uitdrukkelijk het recht moet
worden toegekend, naar vrijen wil eiken adviseur
uit te schakelen, dia niet zijn volle vertrouwen ge
niet. Met betrekking tot de uitwisseling van grond
gebied aan de kust van Somaliland constateert
Abessinië met voldoening, dat dit voorstel haar niet
namens den Volkenbond is gedaan, die in deze
kwestie niet competent is, doch door Frankrijk en
Engeland, met het uitsluitende doel. een bijdrage te
leveren tot de vreedzame regeling van het Itali-
aansch-Abessijnsche conflict.
De beoordeeling van den toestand In En
geland.
Omtrent de verdere ontwikkeling van den toestand
'doen te Londen tal van geruchten de ronde, en wor
den vele vermoedens uitgesproken. Volgens een be
richt uit Rome zou voorloopig van uittreding van
Italië uit den Volkenbond geen sprake zijn, tenzij
Italië „door Genève hiertoe genoodzaakt" zou wor
den. Te Rome zou men gelooven, dat de mogelijkheid
voor een overeenkomst nog steeds bestaat, doch de
Italiaansche regeering zou willen afwachten of de
Volkenbond voorstellen kan doen, diee en voldoende
basis voor onderhandelingen zouden vormen.
Alles is thans in gereedheid gebracht.
Rome. (A.N.P.) Zoowel te Rome als in alle an
dere deelen van Italië is thans alles gereed voor de
groote fascistische massa-mobilisatie, die Mussolini
heeft aangekondigd en die zal gelden voor de fascis
tische organisaties en practisch voor de geheele bur
gerij. In alle steden en dorpen weet men reeds nauw
keurig, waarheen men zich moet begeven wanneer
het sein komt.
Het signaal tot de mobilisatie zal niet alleen wor
den aangekondigd door tamboers en door het luiden
der klokken, doch ook door de sirenes, die drie maal
zullen loeien met een tusschenpoos van één minuut.
De eerste maal zal de sirene vijf minuten achtereen
loeien en met een tusschenruimte van één minuut
nog twee maal drie minuten. Op de voornaamste
pleinen in de groote steden zijn gister luidsprekers
aangebracht om de bevolking de noodige instructies
te kunnen geven, zoodat men de mobilisatie thans
elk oogenblik verwacht.
De burgemeester bereid tot bemiddelen.
Een mededeeling van St. Lambertus.
De burgemeester van Tilburg, mr. dr. Vonk de
Both, is thans weer als bemiddelaar in het stakings
conflict opgetreden.
Zooals bekend had hij geweigerd verder te bemid
delen, omdat de stakingsleiding, niettegenstaande de
schriftelijk gegeven toezegging, dat, als 60 van het
loon zou worden uitbetaald, het werk na de kermi^
zou worden hervat, den stakers had geadviseerd niet
de fabriek in te gaan. De burgemeester heeft toen
verklaard, zijn medewerking niet te kunnen verlee-
nen, voordat de stakingsleiding haar verontschuldi
ging had aangeboden en het foutieve van haar ad
vies had erkend.
Het Comité, dat tot dusverre geen verontschuldi
ging heeft willen aanbieden, heeft dit thans gedaan
en de burgemeester heeft daarop heden met het Co
mité besprekingen gevoerd.
Als resultaat daarvan heeft de burgemeester een
aantal punten geformuleerd en aan het leidinggevend
Comité overhandigd.
De afgevaardigden der stakers zijn vanavond door
het Comité bijeen geroepen om deze punten te bespre
ken. In de vergadering van vanmiddag heeft het Co
mité den stakers medegedeeld, dat het de beslissing
over het al of niet voortzetten der staking in ieder
geval geheel aan de stakers zelf zal overlaten. Over
de resultaten der bemiddelingspoging van den bur
gemeester zal het door de stakers laten stemmen.
Gistermiddag heeft ook de R.K. Textielarbeiders
Bond St. Lambertus een vergadering gehouden, die
zeer druk bezocht was. Het bestuur heeft o.a. mede
deeling gedaan dat het. zoodra het meent, dat het
oogenblik daarvoor is gekomen, in het conflict zal
ingrijpen. Indien het gevaar dreigt, dat de staking
tot het bittere einde zou moeten worden uitgevoch
ten, doordat noch de werkgevers, om hun bindende
beslissing, noch de stakingsleiding, om haar prestige
willen toegeven, dan zal het hoofdbestuur in het be
sef van zijn verantwoordelijkheid, dit trachten te
voorkomen door op het juiste moment het parool uit
te geven tot gezamenlijke hervatting van den arbeid.
Het werk hervat op een der fabrieken.
Het personeel van de N.V. Gebroeders van Beurden,
wollenstoffen- en dekenfabrieken, welke firma niet
is aangesloten bij de Vcrecniging van Tilburgsche
fabrikanten van Wollenstoffen, doch waar wel werd
gestaakt, heeft besloten heden, Dinsdag bet werk te
hervatten. De directie heeft het personeel voorge
steld op de oude loonvoorwaarden aan het werk te
gaan, met dien verstande, dat na afloop van het con
flict de dan geldende loontarievcn zullen worden
toegepast.
Gistermiddag heeft het stakingscomité wederom 'n
onderhoud met den burgemeester van Tilburg ge
had.
Neemt dan toch proef met
Hiermede verkrijgt U spoedig
een hooge eierproductie
bij lage voederkosten.
Vraagt offerte bij Uw leverancier
of direct qan de fabriek.
Oliefabrieken N.V. - Amsterdam
De gefingeerde diefstal, die anders afliep.
Teneinde een groep Larensche en Blaricumsclie
r.k. padvinders, die op een kweekerii aan den rijks
weg tusschen Laren en Eeranes, waren aan het oefe
nen, zoo goed mogelijk te trainen, om te weten hoe
zij moesten handelen bij een eventueel voorkomen
den diefstal, had een Larensche kapelaan een gefin
geerde diefstal op touw gezet.
Een kelk. die men bij kerkdiensten gebruikt, zou
worden gestolen door drie Larensche jongens die als
bandieten verkleed zouden zijn. De diefstal gelukte;
alarm werd gemaakt en één der padvinders rende,
in zijn woede naar een naastbij wonende jachtopzie
ner, die onmiddellijk de Larensche en Baarnsche po
litie waarschuwde. De dieven waren namelijk in een
auto langs den rijksweg gevlucht.
De Larensche politie wist evenwel van de „dief
stal" doch de Baarnsche politie wist, evenmin als de
jachtopziener iets van hetgeen zou gaan gebeuren, af.
(N. R. Ct.)
Tweede verdachte te Amsterdam aange
houden.
Naar de „Msb." verneemt, is gistermiddag te Am
sterdam aangehouden, de tweede verdachte betrok
ken bij den roofoverval, die eenige dagen geleden in
een tabakskantoor te Groningen is gepleegd, welke
door het kordate optreden van den directeur tegen
de twee gemaskerde bandieten is mislukt. De andere
dader werd, zooals men weet, reeds spoedig in de na
bijheid van Groningen aangehouden. De thans ge
arresteerde zal naar Groningen op transport worden
gesteld. Het is de 24-jarige arbeider D. W. De man
woonde de laatste jaren aan hét Kattenburg te Am
sterdam, doch verbleef vóór dien tijd te Groningen,
waar hij eenigen tijd werkzaam was op de tabaks
fabriek der firma Lieftinck.
Na een reis van 5 dagen door de Roode
Zee.
Een correspondent van de „United Press" is na een
reis van vijf dagen door de Roode Zee te Djiboeti
aangekomen.
Het oorlogsrumoer en de bedrijvigheid ter zee
vormden een merkwaardig contrast met de rust,
welke Reerschte op de kusten van Afrika en Arabië.
Bij het licht van een heldere maan kwamen troepen
transportschepen en oorlogsbodems in zicht. Eerst
scheen het, alsof het vreedzame handelsschepen wa
ren, doch door een verrekijker kon men duidelijk
zien, dat het oorlogsschepen en voornamelijk Itali
aansche troepentransportschepen waren, die, hetzij
krachtige en gezonde mannen naar Oost-Afrika
brachten, hetzij ziek geworden soldaten en arbeiders
naar Italië terugvoerden; veelal waren het slachtof
fers der besmettelijke ziekten van het zwarte con
tinent.
Aan de kusten van Arabië, Egypte en Eritrea ziet
men talrijke Engelsche kruisers, die do wacht hou
den bij de mijnen, de destroyers controlceren, die
overal in de Roode Zee rond patrouilleercn, alle in-
cn uitloopende schepen bewaken en in het bijzonder
met groote nauwgezetheid naar wapensmokkelaars
zoeken. Een Engelsche destroyer patrouilleerde voor
de haven van Tewfik aan den ingang van het Suez-
lcanaal, terwijl de lichte kruiser „Bradford" in het
Zuidelijke gedeelte van de Roode Zee rondvoer.
Elk schip wordt zorgvuldig nagegaan, alle bewe
gingen der scheepvaart worden geregistreerd en on
middellijk wordt hiervan aan de admiraliteit in
Londen kennis gegeven.
In Aden, tegenover de baai van Tajoera, waar
Djiboeti ligt, heeft Engeland een luchtvloot gecon
centreerd, welke in staat is in geval van nood on
verwijld naar Addis Abeba te vliegen, om de daar
gevestigde Engelschen naar hun vaderland te trans
porteeren, of andere maatregelen door te voeren, die
tengevolge van eventueele volkenbondsbeslissingen
noodzakelijk zouden worden.
Parijs. Heden is een bataljon Senegaleezen be
staande uit 800 vrijwilligers, uit Toulon naar Marseil-
le vertrokken, vanwaar zij naar Djiboeti zullen wor
den verscheept, teneinde de Fransche bezetting al
daar te versterken.
Vlieger heelt zich door een moedigen para
chutesprong weten te redden.
Gistermiddag even voor 3 uur is een mili-
tire Fokkerjager D XVII boven de Leusder
heide neergestort en te pletter gevallen.
De bestuurder, sergeant Steensma, is met
een parachute uit het vallende toestel ge
sprongen en 500 M. naast de machine behou
den op den grond terecht gekomen.
De machine vloog met nog twee andere toestellen
in esquadrille op een hoogte van ongeveer 5 a 600 me
ter. Toen men aanstalten maakte om te landen, is
de D. 16 aan den staax-t geraakt door een vleugel van
een der beide andere machines, welke werd bestuurd
door den reserve-sergeant-vlieger Bosman.
De botsing liep verder gelukkig goed af, doch tot
zijn ontzetting bemerkte de piloot van de D 16, ser
geant Steensma, dat de staart van zijn machine zoo
danig beschadigd was, dat het toestel onbestuurbaar
was geworden, zoodat hij geen landing meer kon uit
voeren. Steensma nam toen een koelbloedig besluit.
Hij zette den motor af en sprong, voorzien van een
Robur-parachute, uit het toestel, dat nog even door
vloog en daarna als een baksteen omlaag stortte. De
machine is op de Leusderheide te pletter geslagen,
doch dank zij het feit, dat de motor was afgezet, is
het toestel niet in brand gevlogen. De reserve-serge
ant Steensma was volkomen ongedeerd, toen hij den
grond bereikte.
De beide andere toestellen van het esquadrille zijn
behouden op het vliegveld Soesterberg getand.
Aan een verslaggever van de „Tel." heeft de vlie
ger nog het volgende relaas omtrent het gebeurde
verstrekt;
Wij vlogen, zooals men dat noemt, in gesloten for
matie, ik vóór en luitenant Jansen links, sergeant
Bosman rechts. Gekomen boven de Loosdrcclitsche
Plassen maakten wij een duikvlucht en daarbij heeft
een mijner collega's met zijn vleugel den staart van
mijn toestel geraakt, ten gevolge waarvan deze staart
ongeveer haaks op de machine kwam te staan.
Direct heb ik mijn riemen losgemaakt. Wij verbro
ken de formatie; luitenant Jansen en sergeant Bos
man gingen terstond naar beneden om te rappor
teeren, dat ik aangevlogen was. Ut bemerkte, dat ik
het toestel in de lucht kon houden, doch de sturen
waren vast en ik kon noch links, noch rechts zwen
ken. De aillerons en de motor hielden het toestel
echter in de lucht en zoo ben ik op een hoogte van
1000 m. scheef hangend doorgevlogen. Na de botsing
was mijn eerste impuls om er uit te springen. Doch
al spoedig kreeg ik mijn bezininng weer terug en
ik begon mij te herinneren, wat ik volgens de instruc
tie in een dergelijk geval moet doen. Verschillende
manoeuvres heb ik daarop uitgevoerd, waarbij ik be
proefde om te landen.
Doch als ik minder gas gaf, dan klapte de machine
terstond weg. Het was duidelijk, dat mijn vliegtuig
uitsluitend in de lucht werd gehouden op motor eu
aillerons. Het gaf niet of ik den motor stopzette,
want dan zou ik met de machine omlaag vallen.
Toen ik daarvan de zekerheid had bekomen, heb
ik een mooi plaatsje uitgezocht om het toestel „in de
roep" te laten gaan. Ik wou natuurlijk in geen geval
de machine laten neerkomen op het vliegveld Soes
terberg, daar ik dan gevaar liep met een van de
hangars in aanraking te komen. Ik zocht dus een
mooi plekje uit op de Leusderheide, waar alle ruim
te was en er geen gevaar bestond voor een botsing.
Hier daalde ik tot 500 a 600 m., wat ik kon bewerk
stelligen door minder gas te geven. Toen liet ik den
druk van de tank wegloopen, waardoor de benzine
toevoer was gestopt. Dit was mede een voorzorgs
maatregel om te maken, dat de tanks niet zouden
ontploffen als het toestel in den grond dook.
Vervolgens ben ik op het randje gaan zitten. Zoo
dreef ik nog even rond .daarna heb ik bliksemsnel
met den voet het contact afgezet, dook met het hoofd
voorover naar beneden, telde tot drie en trok daarna
aan den ring. De parachute werkte en ik voelde,
dat mijn leven gered was... Waarom ik aan deze
manoeuvre de voorkeur gaf? Ik wist zeker, dat als
ik in de machine bleef, ik dan zeer weinig kans had
om het er levend af te brengen. Ik verkoos dus de
90 pet. zekerheid, die een parachute geeft en u ziet.
dat ik de juiste keuze heb gedaan.
Een plof.
Immers doordat de machine in de lucht bleef, had
ik allen tijd om kalm te overleggen wat mij te doen
stond. Zoodra het contact was afgezet, ben ik over
boord gesprongen. Dat was maar goed ook, want het
toestel helde al naar links over. Nauwelijks, was het
contact af, of het dook den grond in. Dit moet blik
semsnel gebeurd zijn. wellicht nog binnen drie se
conden. Want nog voor ik het één, twee drie had
geteld, alvorens aan den ring van de parachute te
trekken, hoorde ik al den plof, waarmede de machi
ne op den grond terecht kwam.
De daling der parachute was buitengewoon onaan
genaam. vooral de tik. dien ik kreeg bij het open
gaan van de parachute, was een zeer onprettig ge
voel I-Iet woei zeer hard. er stond zoo ongeveer 30
K.M. wind, zoodat die terugtocht allesbehalve leuk
was. Zoodra ik den grond bereikte, heb ik den hand-
Ie van het harnas losgemaakt .zoodat ik vrij kwam
van de parachute. Ongeveer over een dertig meter
werd ik nog meegesleurd, doch ik ben behoudens
een zeer lichte kneuzing er wonder wel afgekomen.
Natuurlijk heb ik er nog een onaangenaam gevoel
van over gehouden, doch dat zal wel heelemaal over
gaan. Toen ik op den grond lag, kon ik tot mijn
eigen verbazing ongedeerd opstaan.
Er staan daar langs den weg eenige telefoonpalen,
die niet meer gebruikt worden. Aan den dichtstbij
zijnde telefoonpaal waar mijn parachute neerkwam,
heb ik mijn wollen das gebonden, ten einde later de
plek te kunnen terugvinden,'waar mijn parachute
zich bevond.
Op ongeveer 500 a 600 meter van mij af zag ik het
wrak van mijn jachtvliegtuig. Volgens de orders
moet men zich terstond naar zijn toestel begeven.
Ik ben dus onmiddellijk daar heen gegaan, en zag,
dat er van de machine slechts weinig over was. Zij
was volkomen aan puin en geheel versplinterd. Het
beste is maar dat men op de plaats een groot gat
graaft om de resten er in te stoppen en het vliegtuig
oen eervolle begrafenis te bezorgen. Ik geloof echter
dat men het eerst zal opladen om de resten naar
Soesterberg te vervoeren.
En nu, zoo eindigde sergeant Steensma zijn ver
haal, krijg ik het speldje van de verceniging van
parachutespringers.
Wij vernamen nog op Soesterberg, dat zoodra lui
tenant Jansen gerapporteerd bad, wat er in de lucht
geschiedde, de geheele vlieg-medische dienst op het
appèl verscheen. Men leefde in angst en vreeze of
sergeant Steensma het er wel levend zou afbrengen.
Van Soesterberg af kon men het toestel op de
Leusderheide zien daleii en terstond ging men er met
auto's heen. Daar vond men sergeant Steensma bij
de overblijfselen van zijn machine. In triomf is de
gelukkige vlieger daarop naar Soesterberg gebracht,
waar bij door allen, de officieren van hoog tot laag
en zijn kameraden, werd gelukgewenscht en men
hem gecomplimenteerd heeft over zijn uitstekende en
moedige houding, alsmede over de voortreffelijke
wijze, waarop hij zich in dit uur van gevaar heeft
gedragen.