Italië stelt eindelik voorwaarden illaar Abessynië voelt er niet veel voor BERTELS Fokker te pletter geslagen Postrekening No. 23330 8 PAGINA'S. Int. Telef. No. 20 Massa-mobilisatie in Italië TOENADERING TE TILBURG. Kippen nog niet aan den leg? „Bertels' kunstkorrel"! Een „oefening". De roofoverval te Groningen. INDRUKKEN UIT DJIBOETI. Sensatie op de Leusderheide. Dinsdag 24 September 1935. SCHAKER Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot *s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. 7Sste Jaargang. No. 9814 Prijs pei 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, Iedere regel meer 15 cent (bewijsno. Inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Zij kunnen echter een uitgangspunt zijn, ook al rechtvaardigt hun inhoud nog geen optimisme. Italië heeft dus nog niet met Genève gebroken. In tegendeel, na de verwerping van de voorstellen van de Commissie van Vijf schijnt het den Volkenbond weer wat nader te zijn gekomen. Meer dan ooit schijnt Mussolini rekening te gaan houden met het ontzag lijke risico dat een breuk met Genève voor hem moet meebrengen. Italië heeft nu ronduit aan de Commissie van Vijf erkent, dat Aloisi aan den voorzitter Madariaga qualitate qua mededeeling heeft gedaan van het standpunt van Italië. De Italiaansche regeering heeft voor dit antwoord het communiqué van Zaterdag niet veranderd, maar zij heeft er een toelichting aan toege voegd. Blijkens het besluit van de commissie van vijf van Zaterdagavond had deze vooral op de toelichting haar hoop gevestigd. Nu zij haar ontvangen heeft, zal zij stellig den toestand, wat den feitelijken inhoud van de onderhandelingen betreft, niet veel verbeterd vinden. Italië is beleefder geworden, moppert niet meer te Genève, maar stelt eischen die stuk voor stuk op de souvereiniteit van Abessinië gemunt zijn. De voornaamste eischen van Italië zijn: 1. Abessinië moet volkomen worden ontwa pend; 2. De organisatie, bewapening en oefening van toekomstige bewapende troepen in Abes sinië moet uitsluitend aan Italië worden toe vertrouwd; 3. Italië krijgt een strook grond ten Westen van Addis Abeba, van Noord naar Zuid loo- pende en een verbinding gevende van Ery- threa met Italiaansch Somaliland; 4. De niet-Amharische gebieden van Abes sinië moeten van de twee Amharische distric ten afgescheiden worden en onder Italiaan sche controle worden geplaatst; 5. Italië zou geen bezwaar hebben tegen het geven van een uitweg naar zee, mits de ha vens van dezen uitweg zich op Italiaansch gebied zouden bevinden. Anders zou Italië zich tegen dergelijke voorstellen verzetten, In regeeringskringen te Addis Abeba voelt men [echter niet voor Rome's voorstellen. „De Italianen denken, dat het Abessinische leger pit kinderen bestaat. Vandaar hun overdreven ei schen". Aldus vatte men te Addis Abeba tijdens een onder houd met den vertegenwoordiger van „United Press" de meening van Abessinië samen over de tegenvoor stellen, welke Mussolini aan de Commissie van Vijf heeft gedaan. Deze tegenvoorstellen van Rome, waarin Abessinië, 'aldus „United Press" slechts een nieuwen zet ziet in „den grootsten bluf uit de heele wereldgeschiedenis", worden door de regeering kort en bondig van de hand gewezen. HET ABESSIJNSCHE ANTWOORD OP DE VOORSTELLEN DER COMMISSIE VAN VIJF. G e nè v e. Maandagavond is ook het Abessijn- sche antwoord op de voorstellen van de Commissie van Vijf gepubliceerd. Aan het aanvaarden der voorstellen als basis voor onderhandelingen wordt een diepgaande juridische beschouwing geknoopt, waaruit blijkt, hoe Abessinië en waarschijnlijk ook de twee groote Europeesche mogendheden het plan tot huipverleening aan Abessinië opvatten. Voorts wordt gewezen op het principe, dat de hulpverlee ning en de medewerking van den Volkenbond col lectief en internationaal moeten wezen. Als bijzonder belangrijk wordt beduidt, dat den Keizer van Abessinië uitdrukkelijk het recht moet worden toegekend, naar vrijen wil eiken adviseur uit te schakelen, dia niet zijn volle vertrouwen ge niet. Met betrekking tot de uitwisseling van grond gebied aan de kust van Somaliland constateert Abessinië met voldoening, dat dit voorstel haar niet namens den Volkenbond is gedaan, die in deze kwestie niet competent is, doch door Frankrijk en Engeland, met het uitsluitende doel. een bijdrage te leveren tot de vreedzame regeling van het Itali- aansch-Abessijnsche conflict. De beoordeeling van den toestand In En geland. Omtrent de verdere ontwikkeling van den toestand 'doen te Londen tal van geruchten de ronde, en wor den vele vermoedens uitgesproken. Volgens een be richt uit Rome zou voorloopig van uittreding van Italië uit den Volkenbond geen sprake zijn, tenzij Italië „door Genève hiertoe genoodzaakt" zou wor den. Te Rome zou men gelooven, dat de mogelijkheid voor een overeenkomst nog steeds bestaat, doch de Italiaansche regeering zou willen afwachten of de Volkenbond voorstellen kan doen, diee en voldoende basis voor onderhandelingen zouden vormen. Alles is thans in gereedheid gebracht. Rome. (A.N.P.) Zoowel te Rome als in alle an dere deelen van Italië is thans alles gereed voor de groote fascistische massa-mobilisatie, die Mussolini heeft aangekondigd en die zal gelden voor de fascis tische organisaties en practisch voor de geheele bur gerij. In alle steden en dorpen weet men reeds nauw keurig, waarheen men zich moet begeven wanneer het sein komt. Het signaal tot de mobilisatie zal niet alleen wor den aangekondigd door tamboers en door het luiden der klokken, doch ook door de sirenes, die drie maal zullen loeien met een tusschenpoos van één minuut. De eerste maal zal de sirene vijf minuten achtereen loeien en met een tusschenruimte van één minuut nog twee maal drie minuten. Op de voornaamste pleinen in de groote steden zijn gister luidsprekers aangebracht om de bevolking de noodige instructies te kunnen geven, zoodat men de mobilisatie thans elk oogenblik verwacht. De burgemeester bereid tot bemiddelen. Een mededeeling van St. Lambertus. De burgemeester van Tilburg, mr. dr. Vonk de Both, is thans weer als bemiddelaar in het stakings conflict opgetreden. Zooals bekend had hij geweigerd verder te bemid delen, omdat de stakingsleiding, niettegenstaande de schriftelijk gegeven toezegging, dat, als 60 van het loon zou worden uitbetaald, het werk na de kermi^ zou worden hervat, den stakers had geadviseerd niet de fabriek in te gaan. De burgemeester heeft toen verklaard, zijn medewerking niet te kunnen verlee- nen, voordat de stakingsleiding haar verontschuldi ging had aangeboden en het foutieve van haar ad vies had erkend. Het Comité, dat tot dusverre geen verontschuldi ging heeft willen aanbieden, heeft dit thans gedaan en de burgemeester heeft daarop heden met het Co mité besprekingen gevoerd. Als resultaat daarvan heeft de burgemeester een aantal punten geformuleerd en aan het leidinggevend Comité overhandigd. De afgevaardigden der stakers zijn vanavond door het Comité bijeen geroepen om deze punten te bespre ken. In de vergadering van vanmiddag heeft het Co mité den stakers medegedeeld, dat het de beslissing over het al of niet voortzetten der staking in ieder geval geheel aan de stakers zelf zal overlaten. Over de resultaten der bemiddelingspoging van den bur gemeester zal het door de stakers laten stemmen. Gistermiddag heeft ook de R.K. Textielarbeiders Bond St. Lambertus een vergadering gehouden, die zeer druk bezocht was. Het bestuur heeft o.a. mede deeling gedaan dat het. zoodra het meent, dat het oogenblik daarvoor is gekomen, in het conflict zal ingrijpen. Indien het gevaar dreigt, dat de staking tot het bittere einde zou moeten worden uitgevoch ten, doordat noch de werkgevers, om hun bindende beslissing, noch de stakingsleiding, om haar prestige willen toegeven, dan zal het hoofdbestuur in het be sef van zijn verantwoordelijkheid, dit trachten te voorkomen door op het juiste moment het parool uit te geven tot gezamenlijke hervatting van den arbeid. Het werk hervat op een der fabrieken. Het personeel van de N.V. Gebroeders van Beurden, wollenstoffen- en dekenfabrieken, welke firma niet is aangesloten bij de Vcrecniging van Tilburgsche fabrikanten van Wollenstoffen, doch waar wel werd gestaakt, heeft besloten heden, Dinsdag bet werk te hervatten. De directie heeft het personeel voorge steld op de oude loonvoorwaarden aan het werk te gaan, met dien verstande, dat na afloop van het con flict de dan geldende loontarievcn zullen worden toegepast. Gistermiddag heeft het stakingscomité wederom 'n onderhoud met den burgemeester van Tilburg ge had. Neemt dan toch proef met Hiermede verkrijgt U spoedig een hooge eierproductie bij lage voederkosten. Vraagt offerte bij Uw leverancier of direct qan de fabriek. Oliefabrieken N.V. - Amsterdam De gefingeerde diefstal, die anders afliep. Teneinde een groep Larensche en Blaricumsclie r.k. padvinders, die op een kweekerii aan den rijks weg tusschen Laren en Eeranes, waren aan het oefe nen, zoo goed mogelijk te trainen, om te weten hoe zij moesten handelen bij een eventueel voorkomen den diefstal, had een Larensche kapelaan een gefin geerde diefstal op touw gezet. Een kelk. die men bij kerkdiensten gebruikt, zou worden gestolen door drie Larensche jongens die als bandieten verkleed zouden zijn. De diefstal gelukte; alarm werd gemaakt en één der padvinders rende, in zijn woede naar een naastbij wonende jachtopzie ner, die onmiddellijk de Larensche en Baarnsche po litie waarschuwde. De dieven waren namelijk in een auto langs den rijksweg gevlucht. De Larensche politie wist evenwel van de „dief stal" doch de Baarnsche politie wist, evenmin als de jachtopziener iets van hetgeen zou gaan gebeuren, af. (N. R. Ct.) Tweede verdachte te Amsterdam aange houden. Naar de „Msb." verneemt, is gistermiddag te Am sterdam aangehouden, de tweede verdachte betrok ken bij den roofoverval, die eenige dagen geleden in een tabakskantoor te Groningen is gepleegd, welke door het kordate optreden van den directeur tegen de twee gemaskerde bandieten is mislukt. De andere dader werd, zooals men weet, reeds spoedig in de na bijheid van Groningen aangehouden. De thans ge arresteerde zal naar Groningen op transport worden gesteld. Het is de 24-jarige arbeider D. W. De man woonde de laatste jaren aan hét Kattenburg te Am sterdam, doch verbleef vóór dien tijd te Groningen, waar hij eenigen tijd werkzaam was op de tabaks fabriek der firma Lieftinck. Na een reis van 5 dagen door de Roode Zee. Een correspondent van de „United Press" is na een reis van vijf dagen door de Roode Zee te Djiboeti aangekomen. Het oorlogsrumoer en de bedrijvigheid ter zee vormden een merkwaardig contrast met de rust, welke Reerschte op de kusten van Afrika en Arabië. Bij het licht van een heldere maan kwamen troepen transportschepen en oorlogsbodems in zicht. Eerst scheen het, alsof het vreedzame handelsschepen wa ren, doch door een verrekijker kon men duidelijk zien, dat het oorlogsschepen en voornamelijk Itali aansche troepentransportschepen waren, die, hetzij krachtige en gezonde mannen naar Oost-Afrika brachten, hetzij ziek geworden soldaten en arbeiders naar Italië terugvoerden; veelal waren het slachtof fers der besmettelijke ziekten van het zwarte con tinent. Aan de kusten van Arabië, Egypte en Eritrea ziet men talrijke Engelsche kruisers, die do wacht hou den bij de mijnen, de destroyers controlceren, die overal in de Roode Zee rond patrouilleercn, alle in- cn uitloopende schepen bewaken en in het bijzonder met groote nauwgezetheid naar wapensmokkelaars zoeken. Een Engelsche destroyer patrouilleerde voor de haven van Tewfik aan den ingang van het Suez- lcanaal, terwijl de lichte kruiser „Bradford" in het Zuidelijke gedeelte van de Roode Zee rondvoer. Elk schip wordt zorgvuldig nagegaan, alle bewe gingen der scheepvaart worden geregistreerd en on middellijk wordt hiervan aan de admiraliteit in Londen kennis gegeven. In Aden, tegenover de baai van Tajoera, waar Djiboeti ligt, heeft Engeland een luchtvloot gecon centreerd, welke in staat is in geval van nood on verwijld naar Addis Abeba te vliegen, om de daar gevestigde Engelschen naar hun vaderland te trans porteeren, of andere maatregelen door te voeren, die tengevolge van eventueele volkenbondsbeslissingen noodzakelijk zouden worden. Parijs. Heden is een bataljon Senegaleezen be staande uit 800 vrijwilligers, uit Toulon naar Marseil- le vertrokken, vanwaar zij naar Djiboeti zullen wor den verscheept, teneinde de Fransche bezetting al daar te versterken. Vlieger heelt zich door een moedigen para chutesprong weten te redden. Gistermiddag even voor 3 uur is een mili- tire Fokkerjager D XVII boven de Leusder heide neergestort en te pletter gevallen. De bestuurder, sergeant Steensma, is met een parachute uit het vallende toestel ge sprongen en 500 M. naast de machine behou den op den grond terecht gekomen. De machine vloog met nog twee andere toestellen in esquadrille op een hoogte van ongeveer 5 a 600 me ter. Toen men aanstalten maakte om te landen, is de D. 16 aan den staax-t geraakt door een vleugel van een der beide andere machines, welke werd bestuurd door den reserve-sergeant-vlieger Bosman. De botsing liep verder gelukkig goed af, doch tot zijn ontzetting bemerkte de piloot van de D 16, ser geant Steensma, dat de staart van zijn machine zoo danig beschadigd was, dat het toestel onbestuurbaar was geworden, zoodat hij geen landing meer kon uit voeren. Steensma nam toen een koelbloedig besluit. Hij zette den motor af en sprong, voorzien van een Robur-parachute, uit het toestel, dat nog even door vloog en daarna als een baksteen omlaag stortte. De machine is op de Leusderheide te pletter geslagen, doch dank zij het feit, dat de motor was afgezet, is het toestel niet in brand gevlogen. De reserve-serge ant Steensma was volkomen ongedeerd, toen hij den grond bereikte. De beide andere toestellen van het esquadrille zijn behouden op het vliegveld Soesterberg getand. Aan een verslaggever van de „Tel." heeft de vlie ger nog het volgende relaas omtrent het gebeurde verstrekt; Wij vlogen, zooals men dat noemt, in gesloten for matie, ik vóór en luitenant Jansen links, sergeant Bosman rechts. Gekomen boven de Loosdrcclitsche Plassen maakten wij een duikvlucht en daarbij heeft een mijner collega's met zijn vleugel den staart van mijn toestel geraakt, ten gevolge waarvan deze staart ongeveer haaks op de machine kwam te staan. Direct heb ik mijn riemen losgemaakt. Wij verbro ken de formatie; luitenant Jansen en sergeant Bos man gingen terstond naar beneden om te rappor teeren, dat ik aangevlogen was. Ut bemerkte, dat ik het toestel in de lucht kon houden, doch de sturen waren vast en ik kon noch links, noch rechts zwen ken. De aillerons en de motor hielden het toestel echter in de lucht en zoo ben ik op een hoogte van 1000 m. scheef hangend doorgevlogen. Na de botsing was mijn eerste impuls om er uit te springen. Doch al spoedig kreeg ik mijn bezininng weer terug en ik begon mij te herinneren, wat ik volgens de instruc tie in een dergelijk geval moet doen. Verschillende manoeuvres heb ik daarop uitgevoerd, waarbij ik be proefde om te landen. Doch als ik minder gas gaf, dan klapte de machine terstond weg. Het was duidelijk, dat mijn vliegtuig uitsluitend in de lucht werd gehouden op motor eu aillerons. Het gaf niet of ik den motor stopzette, want dan zou ik met de machine omlaag vallen. Toen ik daarvan de zekerheid had bekomen, heb ik een mooi plaatsje uitgezocht om het toestel „in de roep" te laten gaan. Ik wou natuurlijk in geen geval de machine laten neerkomen op het vliegveld Soes terberg, daar ik dan gevaar liep met een van de hangars in aanraking te komen. Ik zocht dus een mooi plekje uit op de Leusderheide, waar alle ruim te was en er geen gevaar bestond voor een botsing. Hier daalde ik tot 500 a 600 m., wat ik kon bewerk stelligen door minder gas te geven. Toen liet ik den druk van de tank wegloopen, waardoor de benzine toevoer was gestopt. Dit was mede een voorzorgs maatregel om te maken, dat de tanks niet zouden ontploffen als het toestel in den grond dook. Vervolgens ben ik op het randje gaan zitten. Zoo dreef ik nog even rond .daarna heb ik bliksemsnel met den voet het contact afgezet, dook met het hoofd voorover naar beneden, telde tot drie en trok daarna aan den ring. De parachute werkte en ik voelde, dat mijn leven gered was... Waarom ik aan deze manoeuvre de voorkeur gaf? Ik wist zeker, dat als ik in de machine bleef, ik dan zeer weinig kans had om het er levend af te brengen. Ik verkoos dus de 90 pet. zekerheid, die een parachute geeft en u ziet. dat ik de juiste keuze heb gedaan. Een plof. Immers doordat de machine in de lucht bleef, had ik allen tijd om kalm te overleggen wat mij te doen stond. Zoodra het contact was afgezet, ben ik over boord gesprongen. Dat was maar goed ook, want het toestel helde al naar links over. Nauwelijks, was het contact af, of het dook den grond in. Dit moet blik semsnel gebeurd zijn. wellicht nog binnen drie se conden. Want nog voor ik het één, twee drie had geteld, alvorens aan den ring van de parachute te trekken, hoorde ik al den plof, waarmede de machi ne op den grond terecht kwam. De daling der parachute was buitengewoon onaan genaam. vooral de tik. dien ik kreeg bij het open gaan van de parachute, was een zeer onprettig ge voel I-Iet woei zeer hard. er stond zoo ongeveer 30 K.M. wind, zoodat die terugtocht allesbehalve leuk was. Zoodra ik den grond bereikte, heb ik den hand- Ie van het harnas losgemaakt .zoodat ik vrij kwam van de parachute. Ongeveer over een dertig meter werd ik nog meegesleurd, doch ik ben behoudens een zeer lichte kneuzing er wonder wel afgekomen. Natuurlijk heb ik er nog een onaangenaam gevoel van over gehouden, doch dat zal wel heelemaal over gaan. Toen ik op den grond lag, kon ik tot mijn eigen verbazing ongedeerd opstaan. Er staan daar langs den weg eenige telefoonpalen, die niet meer gebruikt worden. Aan den dichtstbij zijnde telefoonpaal waar mijn parachute neerkwam, heb ik mijn wollen das gebonden, ten einde later de plek te kunnen terugvinden,'waar mijn parachute zich bevond. Op ongeveer 500 a 600 meter van mij af zag ik het wrak van mijn jachtvliegtuig. Volgens de orders moet men zich terstond naar zijn toestel begeven. Ik ben dus onmiddellijk daar heen gegaan, en zag, dat er van de machine slechts weinig over was. Zij was volkomen aan puin en geheel versplinterd. Het beste is maar dat men op de plaats een groot gat graaft om de resten er in te stoppen en het vliegtuig oen eervolle begrafenis te bezorgen. Ik geloof echter dat men het eerst zal opladen om de resten naar Soesterberg te vervoeren. En nu, zoo eindigde sergeant Steensma zijn ver haal, krijg ik het speldje van de verceniging van parachutespringers. Wij vernamen nog op Soesterberg, dat zoodra lui tenant Jansen gerapporteerd bad, wat er in de lucht geschiedde, de geheele vlieg-medische dienst op het appèl verscheen. Men leefde in angst en vreeze of sergeant Steensma het er wel levend zou afbrengen. Van Soesterberg af kon men het toestel op de Leusderheide zien daleii en terstond ging men er met auto's heen. Daar vond men sergeant Steensma bij de overblijfselen van zijn machine. In triomf is de gelukkige vlieger daarop naar Soesterberg gebracht, waar bij door allen, de officieren van hoog tot laag en zijn kameraden, werd gelukgewenscht en men hem gecomplimenteerd heeft over zijn uitstekende en moedige houding, alsmede over de voortreffelijke wijze, waarop hij zich in dit uur van gevaar heeft gedragen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 1