Vrouwen en de Oorlog. Dan gaan ze weer naar huis Dinsdag 8 October 1935. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. 9824 MOORDAANSLAG IN DEN HAAG. DE SCHEEPVART OP HET IJSSELMEER Inbraak in het stationsgebouw te Kampen. Crisisheffing varkensvleesch. UIT 0SS. Auto tegen een boom gereden. Een inbreker bekent. Engelsch vliegtuig bij de landing vernield De zwarte amazones van A b e s s i n i Reizigerstarieven Ned. Spoorwegen. Mijngasontploffing in Tsjecho-SIowakije. Slagersknecht steekt zijn vroegere ver loofde neer. De dader gegrepen en op gesloten. Gister heeft zich in Den Haag weer een ernstig dra ma afgespeeld. Te ongeveer half negen is op de Juliana van Stolberglaan bij de Amalia van Solms- straat op de 22-jarige dagdienstbode H. P. van der K. uit de Joubertstraat een moordaanslag gepleegd door den 22-jarigen slagersknecht P. W. de R., wo nende in de Jacob Catsstraat. De jongen stak het meisje met een slagersmes in de hartstreek, waarna hij door een voorbijganger werd gegrepen. Het meisje werd door den geneeskundigen dienst naar het ziekenhuis aan den Zuidwal vervoerd, al waar zij na aankomst is overleden. De dader is door de politie ter plaatse gearresteerd en vervolgens naar het hoofdcommissariaat van po litie gebracht, waar hij na een bekentenis te hebben afgelegd, is opgesloten. Het mes is door de politie in beslag genomen. De oorzaak van den aanslag zou gelegen zijn in het feit, dat het meisje de ongeveer twee jaar tus schen beiden bestaand hebbende verkeering heeft ver broken en daarna omgang met een ander zou hebben gehad. 'Bij stormweer is het op het IJsselmeer zeker even gevaarlijk als het op de Zui derzee was. Men schrijft' aan de N.R.Ct.: De laatste stormen hebben geleerd, dat de scheep vaart op het IJsselmeer al weinig minder gevaarlijk is. dan op de voormalige Zuiderzee. Men hoort meer malen visschers en schippers klagen over den z.g. korteren golfslag, waarmee men thans op het IJs selmeer rekening dient te houden wil men geen on aangename ervaringen deelachtig worden. De veer dienst tusschen Stavoren en Enkhuizen geschiedt somwijlen ook nog temidden van toornende elemen ten, en de passagier op het IJsselmeer heeft ook nu nog geregeld last van „zeeziekte". Inderdaad waant men zich bij ruw weder op dit traject op een woelige zee! De boot deint als op een echte zee, terwijl de brekers komen aanrollen en het zeebeeld-bij-storm compleet maken. Hoe schitterend deze overtocht over het IJsselmeer ook is, men moet toch altijd rekening houden met de mogelijkheid van zeeziekte. De korte golfslag van het meer schijnt voor klei nere schepen tijdens onguur weer gevaarlijk te kun nen worden. De kapitein van de onlangs vergane vrachtboot Groningen VI heeft verklaard, dat hij van dezen golfslag buitengewone moeilijkheden heeft on dervonden. Doordat cle golfslag korter is geworden, duiken de schepen sneller weg. Met name is dit het geval in het gebied tusschen Lemmer en Urk; dat gedeelte heeft bij stormweder een woest aanzien en de schippers mijden deze „val bij Urk" dan ook maar liever! Onder de visschers van Stavoren heerschte sedert den laatsten storm een soort van angststemming. Het binnenkomen der visschersvloot was daar met groo- te moeilijkheden gepaard gegaan. Heel de bevolking liep uit om te zien naar de binnenkomst der schepen Verscheidene visschers hadden, verklaarden zij na aankomst, het op het IJsselmeer zoo te kwaad ge had, dat zij vreesden de veilige haven niet te zullen bereiken. Natuurlijk werpen velen de schuld op den afsluitdijk! Desalniettemin zat de schrik er zoo in, dat de Stavorensche visschers ongeveer een week lang thuis zijn gebleven; toen de elementen waren uitgewoed, zijn ze weer „naar zee" gegaan, zooals de visschers ook nu nog blijven zeggen. En waarlijk dit IJsselmeer doet op sommige dagen piet onder voor zijn grooten stamvader, de Zuiderzee. Onnoodig te zeggen, dat plezierbooten zich in den herfst maar liever niet op het IJsselmeer moeten wagen. 1200 gulden buit gemaakt. Zwolle. In den nacht van Zondag op Maandag is een inbraak gepleegd in het sta tion te Kampen. De dieven hebben de brand kast, staande op het stationsbureau openge scheurd en f 1200 ontvreemd. De politie onder zoekt de zaak. Omtrent de inbraak vernemen wij nog nader, dat deze tusschen één en vier uur gisternacht geschied is. Zij werd ontdekt door een ambtenaar der Neder- landsche Spoorwegen, die Maandagmorgen om half vijf in dienst kwam. De wijze waarop de brandkast is geforceerd doet vermoeden, dat men hier met vakmenschen te doen heeft, Vingerafdrukken zijn dan ook niet gevonden. Er worden een zwart lede ren geldtasch, waarin zich ongeveer f 1200 bevond en een geldkistje, waarin ook eenig geld was, ver mist. Aan Zijne Excellentie den Minister van Landbouw en Visscherij is het volgende telegram verzonden: „Het bestuur van den Nederlandschen Slagers- bond heeft met groote ontsteltenis kennis genomen van de voorgenomen verhooging van de varkenscri- sisheffing op Maandag a.s. De stijging der varkens- prijzen met 10 cent per Kg. in twee maanden, de schaarsclite aan en de duurte van spek, maken een verlaging der bestaande heffing noodzakelijk, zal dit volksvoedsel nog voor de massa bereikbaar zijn. Door de heffing te verhoogen, worden heel het sla- gersbedrijf en de consument en de boer ernstig ge troffen. De noodtoestand in het slagersbedrijf wordt onhoudbaar. Wij verzoeken Uwe Excellentie met klem: schort de maatregel op en verlaag de heffing. Wil ons in audiëntie ontvangen om ons standpunt te verklaren. Voor het bestuur van den Nederl. Slagershond, w.g. E. Weimar. voorzitter. Th. Cuiper. secretaris." Nog een honderd misdrijven Het is de gemeentepolitie van Oss gelukt, tal van misdrijven, waaronder zeer ernstige, in de laatste ja ren in Oost Noord-Brabant gepleegd, op te helderen. I-Iet betreft een honderd misdrijven. Verscheidene arrestaties zullen volgen. Vermoedelijk zal hiermee het misdadigersgilde van Oss de genadeslag worden toegebracht. En vervolgens op de spoorbaan terecht gekomen. Bij den spoorwegovergang, in den weg van Groen- lo naar Winterswijk, heeft Zondagavond te om streeks acht uur een vrij ernstig auto-ongeluk plaats gehad. Een gezelschap jongelui uit Winterswijk reed per auto in de richting Groenlo. De snelheid waar mede gereden werd, was vrij groot. Vermoedelijk ten gevolge hiervan kon een bocht nabij den spoorweg overgang niet genomen worden met het gevolg, dat de auto tegen een boom botste, daarna tegen de af rastering van den overweg, om vervolgens op de spoorbaan terecht te komen. Een der inzittenden van de auto kreeg ernstige verwondingen aan het hoofd. Hij is naar het zieken huis te Winterswijk overgebracht. Zijn toestand is niet zonder gevaar. De vier andere inzittenden be kwamen lichte hoofdwonden. De auto is vrijwel geheel vernield. TEGEN DE TRAM GEREDEN. Ernstig motorongeluk. Zondagavond omstreeks tien uur is een motorrij der met een duopassagier op de Mathenesserlaan te Rotterdam in vollen vaart tegen een tramwagen aan gereden. De motorrijder werd op slag gedood. De duopassa gier is zwaar gewond. De gewonde «?n het lijk zijn naar het Zieelcenhuis aan Bergweg overgebracht. Er kon nog niet worden vastgesteld, wie de slacht offers zijn. Inbraken te Haarlem, Hilversum en Naarden. De 29-jarige recidivist van L., die vier dagen gele den op verzoek van de Haarlemsche politie te Leiden is gearresteerd, omdat hij van inbraken te Haarlem werd verdacht en te Haarlem in arrest is gesteld, heeft gistermiddag, door de politie uit Hilversum en Naarden aan den tand gevoeld, een groot aantal in braken bekend. Hij heeft, nadat hij eind Augustus uit de gevangenis in Den Haag was ontslagen, vier inbraken te Haar lem, drie te Heemstede, drie te Hilversum en een te Naarden gepleegd. Bij de laatste, waar f 300 uit een villa werd gestolen, heeft hij voetafdrukken achterge laten en bij een inbraak te Hilversum de punt van zijn zakmes, die bleek te ontbreken aan het mes, dat hij bij arrestatie in zijn bezit had. Daar bij bekende,, dat de honderd gulden, die hij bij zich had, afkomstig waren van een inbraak bij de familie v. d. V. te Naar den, heeft men het geld in beslag genomen. In Oost-Afrika. Het Handley Page-vliegtuig Hanno van de Im- perial Airways is gisteren, volgens Reuter, bij de landing op het vliegveld bij Entebbe in Oeganda (Br. Oost-Afrika) over den kop geslagen. Het toestel boorde den neus in het zand en werd' vrijwel vernield. De passagiers konden veilig van 12 voet hoogte uit het toestel springen. Zij vreesden, dat brand zou uitbreken, doch dit geschiedde niet. De passagiers en de mail zijn door andere vliegtuigen verder Zuidwaarts vervoerd. Het ongeluk wordt toegeschreven aan het sprin gen van een band tijdens de landing. De bestuurder werd door het windscherm gesmakt. De heide vleugels zijn verbogen. Twee schroeven zijn gebroken en een motor werd in de cabine ge drukt. (Door den specialen A.N.P.-correspondent Walter Collins). ADDIS ABEBA, October. „Indien, ondanks onze gebeden, de oorlog uitbreekt, zullen wij, vrouwen, weten op welke wijze wij onze pijnlijke en edele taak hebben te vervullen van het verzorgen der gewonden en het zooveel mogelijk ver zachten van de vreeselijke gevolgen van den oorlog." Deze woorden, gesproken door de Keizerin van Abessynië in haar per radio uitgezonden oproep aan alle vrouwen ter wereld, hebben alle moeders en vrouwen en zusters van dit land geinspireerd. De legers van Mussolini zullen bemerken, dat zij niet alleen stuiten op tegenstand der mannen, doch op dien van alle vrouwen van Ethiopië. De vrouwen van Abessynië staan koelbloedig tegenover de vreeselijke gevaren, die haar bedreigen. Zij schikken zich kalm in het noodlot, dat over haar dreigt te komen. Zij schijnen zich er geheel bij neer te leggen, dat de man nen hun leven opofferen ter verdediging van het vader land. Meer nog: zij dringen er bij haar echtgenooten, haar broeders en haar zonen op aan zich naar de vuurlinie te haasten. Vele vrouwen geven zich zelfs vrijwillig op om persoonlijk deel te nemen aan den strijd tegen de invallers. De nicht van den machti gen bevelhebber Ras Tessa- ma heeft zich zelf aan het hoofd geplaatst van een regi ment amazones, die thans gereed staan elk oogen- blik naar het terrein van den strijd te vertrekken, zij dragen e'en bijzonder uniform en zijn gewapend met revolvers. Een prinses aan het hoofd der troepen. Dan is er prinses Stefede, de tweede vrouw van t' opperhoofd Ras Seyoum. Hij heeft het opperbevel „Wat gaan ze met die boot doen?" vroeg het kleine jochie, dat aan de hand van zijn veel ouderen broer op z'n klompje kwam aangeklotst, toen onze gastheer de „Wega" uit het bootenhuis naar het steigertje stuurde. Varen natuurlijk; wat anders!" antwoordde de groote jongen en keek met minachting neer op het miniatuur-kereltje dat vol vertrouwen z'n kleine knuistje in de gebruinde hand van zijn broer had ge legd. „En als ze dan gevaren hebben, wat doen ze dan?", vroeg weer de jongste. „Nou, dan gaan ze weer naar huis", merkte wijs- geerig de groote broer op. Dan gaan ze weer naar huis; ik heb later op den dag aan die woorden, welke getuigden van een logi- schen gedachtengang, moeten denken. Want we gin gen niet naar huis; we kregen er de kans niet voor. Tenminste niet met de „Wega". Het begon zoo hoopvol; de zon scheen, het water schitterde; over de sappige Friesche weiden, waarin koeien graasden, lag een glans van blijheid en weel de. De motor zoemde en de vlugge autoboot sneed met z'n spitsen boeg door het water en deed het zilveren schuim hoog opspatten. Langs de boorden zong het met zacht kabbelend geluid. Vijftien kilometer, zei de man aan het stuurrad en deed een forschen haal aan z'n pijp. Mogen we feitelijk hier in 't binnenwater niet varen. Zes hoog stens. Maar het is stil vandaag. Bij Wartena, waar de voor- en zijruiten en de beide vlaggen van de boot af moesten, omdat de draai brug op Zondag niet open ging, schoot uit een in ham een motorboot van de Rijkspolitie ons tegemoet. We hadden juist vaart geminderd en moesten met een kalmen gang blijven doordraaien, omdat de die naar van het gezag ons, tergend langzaam tuffend, op zij bleef. Tot aan de Wijde Ee, toen onze geleider rechtsaf sloeg in de richting de Lemmer en wij, volle kracht nu weer, vooruit stoven, het breede water tegemoet. We hadden al spoedig „de Kroost" te pakken, waar, op een vooruit springende landtong, het zomerhuisje, in z'n frisch groene kleur en z'n helder rood dak, ons een welkom scheen toe te roepen. De gastvrouw zorgde voor de koffietafel, vulde met de muziek van het water op 't stel de knusse ruimte en deed de neuzen te gast gaan aan heerlijke geu ren, welke opstegen uit de pannen op het vuur. We aten er in intieme gezelligheid, onbewust van het gevaar dat nader sloop en in den vorm van een lood-grijze lucht tegen den hemel opkwam kruipen. Twee zeiljachten schoten voorbij de vensters; de mannen aan het roer met ernstige gezichten opsta- rend naar omhoog; de kerels die met vasten greep de touwen van het zeil omklemden, met de vrije hand wijzend naar boven. Zij schenen den afstand te me ten met de oogen: zouden zij den veiligen oever ha len? We moeten als de drommel terug: commandeerde op eens onze schipper, anders komen we hier van daag niet meer vandaan. Samenpakken de boel en in de boot! over 150.000 tot 200.000 strijders in het gebied van Tigre. De prinses helpt haar echtgenoot zooveel mogelijk bij het gereed maken van zijn leger voor den strijd en zij heeft te kennen gegeven, dat zij mee ten strijde zal trekken. Wanneer haar echtgenoot er niet is, neemt zij het commando over de troepen, die haar zeer vereeren, op zich. De prinses is een mooie vrouw en haar lichte ge laatskleur doet bijna aan een Europeesche schoone denken. Vele vrouwen en zusters in het geheele land zijn voornemens met de verschillende „particuliere" le gers mede te trekken. Te Diredawa hebben vijftien honderd vrouwen dienst genomen om als een vrouwen-bataljon naar het front te gaan. Het Roode Kruiswerk. Wellicht meer in de geest van den oproep der Keizerin is de groote krachtsinspanning van de vrouwen, die het Roode Kruiswerk voorbereiden. Verpleegsters worden met zorg opgeleid. Hospita len worden ingericht. De directeur van de Binnen- landsche Missie in Soedan (Ethiopische afdeeling), dr. T. A. Lambie is op een persoonlijke uitnoodiging van den. Keizer uit New York vertrokken en op weg naar Addis Abeba. Bij zijn aankomst zal hij de lei ding op zich nemen van alle hospitaaldiensten. Hier in Addis Abeba zorgt de Ethiopische Vrouwen vereeniging, waarvan tal van prinsessen lid zijn, voor verband- en geneesmiddelen. Een andere patriottische organisatie, bestaande uit vijftienhonderd Abessijnsche vrouwen, onder leiding van prinses Weizero Choahreghed, heeft de Keizerin aangeboden voor rekening van de leden te zorgen voor de voeding van 7500 soldaten. Deze vrouwen hebben groote hoeveelheden brood in poedervorm, gerookt vleesch en geconserveerde groenten bijeengebracht, een voorraad, die voldoende zou zijn voor de voeding dezer soldaten gedurende eenige maanden. Een primitief leger. Dergelijke „rantsoenen" zullen ongetwijfeld zijn in het primitieve Abessijnsche leger. De toestanden toch bij de groote troep zijn zeker moeilijk. Er is een absoluut gebrek aan organisatie. In één opzicht biedt deze toestand een voordeel. Het betee- kent, dat de soldaten over het geheele rijk met groo ten spoed gemobiliseerd kunnen worden. Er worden geen kleeren of uniformen verstrekt, waardoor het vertrek der troepen zou worden opgehouden. Er is geen gehechtheid aan de regelen der bureaucratie zooals in de meeste Europeesche legers, Maar het groote euvel is het gebrek aan munitie. Er kunnen gemakkelijk meer dan een millioen man worden gemobiliseerd, maar voorloopig zullen niet meer dan 750.000 soldaten het veld in worden ge stuurd. En de voornaamste reden hiervan is, dat het onmogelijk is wapens te vinden voor een millioen manschappen. (Nadruk' verboden)1» Geen vijf minuten later zoemde weer de mornrj schoten we met een grooten boog het breede water van de Wijde Ee op. En 't was of de Almachtige Na tuur gewacht had op de komst van ons nietige scheepje op dien uitgestrekten plas. Want ineens viel de regen als bij bakken uit den hemel; kletterde op de autokap, welke gelukkig waterdicht bleek en striemde neer in de wijde watervlakte, voor, achter, rechts en links van ons. Een felle bliksemstraal scheurde de nu inkt-zwarte wolken vaneen, knette rend viel dadelijk daarop een donderslag vlak boven onze hoofden. Wij zagen niets meer, het was alles één wit gordijn rondom ons; we konden elkaar niet verstaan door het stroomen van den regen; het rol len van den donder. 'k Ga terug, gilde de stuurman boven het geraas der elementen uit; 'k ga terug naar 't zomerhuis, waar we in de luwte liggen kunnen. We gingen terug, bleven een tijdlang voor anker, totdat het lichter werd en we, na scheepsraad te heb ben gehouden, besloten het erop te wagen. We zou den de Wijde Ee vermijden, het Pikmeer oversteken, om via Grauw naar Leeuwarden terug te keeren. En toen, midden op het meer, kreeg een nieuwe bui ons te pakken. Telkens zagen we een bliksemstraal neerschieten in het water! wild stak de wind op, deed het meer koken en bruisen met wit schuimende kop pen; denderend dreunde en kraakte de donder. Het werd angstwekkend in die kleine boot daar midden op 't woelige water, dat zoo oneindig groot leek nu. We ijlden voort op goed geluk; erop vertrouwend dat we niet zouden optornen tegen de tonnen welke in het meer drijven, ten dienste der zeilsport; hopend op behouden aankomst in Grauw, waarvan we door het dichte regengordijn niets meer zagen. We slaakten een zucht van verlichting, toen bij het klaren van den hemel de reddende kade dicht voor ons lag. „We gingen weer naar huis", maar niet met de boot welke we op een werf in Grauw achterlieten. We vonden het veiliger de autobus naar Leeuwarden te nemen. Heeft u ook wel eens angst en ontzag gehad voor de Natuur, als u er een oogenblik meer werd alleen gelaten en ze eens ernstig met u spreken ging? C. t. B. Terugbetaling op biljetten indien de reis wordt afgebroken. De Ned. Spoorwegen zullen ten gerieve der reizigers de volgende bepalingen toepassen: Indien vaststaat dat een gewone enlcele-reiskaart, geldig tusschen twee in Nederland gelegen stations, slechts gebruikt is voor een gedeelte van de reis.kan echter uitsluitend op den dag der geldigheid,, het station, waarop de reis geëindigd is, aan den reiziger, mits deze het station nog niet verlaten heeft, resti tutie geven van het bedrag, dat gevonden wordt door den op de kaart aangegevenprijstte verminderen met den prijs van het station af, waarop de reis werd aangevangen. Indien de houder van een gewone retourkaart de heenreis onderweg eindigt of op het station van be stemming te terugreis niet wenscht af te leggen, kan hem, op den dag der geldigheid van de kaart, terug betaald worden het verschil tusschen den prijs der retourkaart en den prijs voor de afgelegde reis. De houder van een gewone retourkaart den Bosch—Am sterdam eindigt bijvoorbeeld de heenreis te Utrecht of wenscht de terugreis niet af te leggen. In dit geval wordt terugbetaald de prijs der retourkaart, vermin derd met den enkelen-reisprijs den BoschUtrecht of den BoschAmsterdam. Zes dooden. De mijneigenaars en be drijfsleiders in hechtenis genomen. De Praagsche correspondent van de N. R. Ct. meldt: Op de mijn Prokop tusschen Turn en Peplitiz in het Noord-Boheemsche bruinkolengobied heeft een zwarem ijngasontplofing in den nacht van Zaterdag op Zondag zes slachtoffers geëischt die onder in stortende aardmassa's zijn bedolven. Het schijnt uit gesloten, dat zij kunnen worden gered. Men was, om een uitbreiding van den ontstanen brand te be letten, genoodzaakt de schacht, waarin zij zich be vinden, dicht te metselen. Het onderzoek, dat de mijninspectie heeft ingesteld, heeft er toe geleid, dat de beide bezitters van de mijn. evenals de beide bedrijfsleiders in hechtenis zijn genomen. De ge ruchten over gebrekkige beveiligingsmaatregelen schijnen hierdoor te worden bevestigd. ten zien, dame? Km mm. Het liefst had ik aks ww das! Walter Collins.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5