Vrouwen en
de Oorlog.
Dan gaan ze
weer naar huis
Dinsdag 8 October 1935.
SCHAGER COURANT.
Tweede Blad. No. 9824
MOORDAANSLAG IN DEN HAAG.
DE SCHEEPVART OP HET IJSSELMEER
Inbraak in het stationsgebouw te
Kampen.
Crisisheffing varkensvleesch.
UIT 0SS.
Auto tegen een boom gereden.
Een inbreker bekent.
Engelsch vliegtuig bij de landing vernield
De zwarte amazones van
A b e s s i n i
Reizigerstarieven Ned. Spoorwegen.
Mijngasontploffing in Tsjecho-SIowakije.
Slagersknecht steekt zijn vroegere ver
loofde neer. De dader gegrepen en op
gesloten.
Gister heeft zich in Den Haag weer een ernstig dra
ma afgespeeld. Te ongeveer half negen is op de
Juliana van Stolberglaan bij de Amalia van Solms-
straat op de 22-jarige dagdienstbode H. P. van der
K. uit de Joubertstraat een moordaanslag gepleegd
door den 22-jarigen slagersknecht P. W. de R., wo
nende in de Jacob Catsstraat. De jongen stak het
meisje met een slagersmes in de hartstreek, waarna
hij door een voorbijganger werd gegrepen.
Het meisje werd door den geneeskundigen dienst
naar het ziekenhuis aan den Zuidwal vervoerd, al
waar zij na aankomst is overleden.
De dader is door de politie ter plaatse gearresteerd
en vervolgens naar het hoofdcommissariaat van po
litie gebracht, waar hij na een bekentenis te hebben
afgelegd, is opgesloten. Het mes is door de politie
in beslag genomen.
De oorzaak van den aanslag zou gelegen zijn in
het feit, dat het meisje de ongeveer twee jaar tus
schen beiden bestaand hebbende verkeering heeft ver
broken en daarna omgang met een ander zou hebben
gehad.
'Bij stormweer is het op het IJsselmeer
zeker even gevaarlijk als het op de Zui
derzee was.
Men schrijft' aan de N.R.Ct.:
De laatste stormen hebben geleerd, dat de scheep
vaart op het IJsselmeer al weinig minder gevaarlijk
is. dan op de voormalige Zuiderzee. Men hoort meer
malen visschers en schippers klagen over den z.g.
korteren golfslag, waarmee men thans op het IJs
selmeer rekening dient te houden wil men geen on
aangename ervaringen deelachtig worden. De veer
dienst tusschen Stavoren en Enkhuizen geschiedt
somwijlen ook nog temidden van toornende elemen
ten, en de passagier op het IJsselmeer heeft ook nu
nog geregeld last van „zeeziekte". Inderdaad waant
men zich bij ruw weder op dit traject op een woelige
zee! De boot deint als op een echte zee, terwijl de
brekers komen aanrollen en het zeebeeld-bij-storm
compleet maken. Hoe schitterend deze overtocht over
het IJsselmeer ook is, men moet toch altijd rekening
houden met de mogelijkheid van zeeziekte.
De korte golfslag van het meer schijnt voor klei
nere schepen tijdens onguur weer gevaarlijk te kun
nen worden. De kapitein van de onlangs vergane
vrachtboot Groningen VI heeft verklaard, dat hij van
dezen golfslag buitengewone moeilijkheden heeft on
dervonden. Doordat cle golfslag korter is geworden,
duiken de schepen sneller weg. Met name is dit het
geval in het gebied tusschen Lemmer en Urk; dat
gedeelte heeft bij stormweder een woest aanzien en
de schippers mijden deze „val bij Urk" dan ook maar
liever!
Onder de visschers van Stavoren heerschte sedert
den laatsten storm een soort van angststemming. Het
binnenkomen der visschersvloot was daar met groo-
te moeilijkheden gepaard gegaan. Heel de bevolking
liep uit om te zien naar de binnenkomst der schepen
Verscheidene visschers hadden, verklaarden zij na
aankomst, het op het IJsselmeer zoo te kwaad ge
had, dat zij vreesden de veilige haven niet te zullen
bereiken. Natuurlijk werpen velen de schuld op den
afsluitdijk! Desalniettemin zat de schrik er zoo in,
dat de Stavorensche visschers ongeveer een week
lang thuis zijn gebleven; toen de elementen waren
uitgewoed, zijn ze weer „naar zee" gegaan, zooals
de visschers ook nu nog blijven zeggen. En waarlijk
dit IJsselmeer doet op sommige dagen piet onder
voor zijn grooten stamvader, de Zuiderzee.
Onnoodig te zeggen, dat plezierbooten zich in den
herfst maar liever niet op het IJsselmeer moeten
wagen.
1200 gulden buit gemaakt.
Zwolle. In den nacht van Zondag op
Maandag is een inbraak gepleegd in het sta
tion te Kampen. De dieven hebben de brand
kast, staande op het stationsbureau openge
scheurd en f 1200 ontvreemd. De politie onder
zoekt de zaak.
Omtrent de inbraak vernemen wij nog nader, dat
deze tusschen één en vier uur gisternacht geschied
is. Zij werd ontdekt door een ambtenaar der Neder-
landsche Spoorwegen, die Maandagmorgen om half
vijf in dienst kwam. De wijze waarop de brandkast
is geforceerd doet vermoeden, dat men hier met
vakmenschen te doen heeft, Vingerafdrukken zijn
dan ook niet gevonden. Er worden een zwart lede
ren geldtasch, waarin zich ongeveer f 1200 bevond
en een geldkistje, waarin ook eenig geld was, ver
mist.
Aan Zijne Excellentie den Minister van Landbouw
en Visscherij is het volgende telegram verzonden:
„Het bestuur van den Nederlandschen Slagers-
bond heeft met groote ontsteltenis kennis genomen
van de voorgenomen verhooging van de varkenscri-
sisheffing op Maandag a.s. De stijging der varkens-
prijzen met 10 cent per Kg. in twee maanden, de
schaarsclite aan en de duurte van spek, maken een
verlaging der bestaande heffing noodzakelijk, zal dit
volksvoedsel nog voor de massa bereikbaar zijn.
Door de heffing te verhoogen, worden heel het sla-
gersbedrijf en de consument en de boer ernstig ge
troffen. De noodtoestand in het slagersbedrijf wordt
onhoudbaar. Wij verzoeken Uwe Excellentie met
klem: schort de maatregel op en verlaag de heffing.
Wil ons in audiëntie ontvangen om ons standpunt
te verklaren.
Voor het bestuur van den Nederl. Slagershond,
w.g. E. Weimar. voorzitter.
Th. Cuiper. secretaris."
Nog een honderd misdrijven
Het is de gemeentepolitie van Oss gelukt, tal van
misdrijven, waaronder zeer ernstige, in de laatste ja
ren in Oost Noord-Brabant gepleegd, op te helderen.
I-Iet betreft een honderd misdrijven. Verscheidene
arrestaties zullen volgen. Vermoedelijk zal hiermee
het misdadigersgilde van Oss de genadeslag worden
toegebracht.
En vervolgens op de spoorbaan terecht
gekomen.
Bij den spoorwegovergang, in den weg van Groen-
lo naar Winterswijk, heeft Zondagavond te om
streeks acht uur een vrij ernstig auto-ongeluk plaats
gehad. Een gezelschap jongelui uit Winterswijk reed
per auto in de richting Groenlo. De snelheid waar
mede gereden werd, was vrij groot. Vermoedelijk ten
gevolge hiervan kon een bocht nabij den spoorweg
overgang niet genomen worden met het gevolg, dat
de auto tegen een boom botste, daarna tegen de af
rastering van den overweg, om vervolgens op de
spoorbaan terecht te komen.
Een der inzittenden van de auto kreeg ernstige
verwondingen aan het hoofd. Hij is naar het zieken
huis te Winterswijk overgebracht. Zijn toestand is
niet zonder gevaar. De vier andere inzittenden be
kwamen lichte hoofdwonden.
De auto is vrijwel geheel vernield.
TEGEN DE TRAM GEREDEN.
Ernstig motorongeluk.
Zondagavond omstreeks tien uur is een motorrij
der met een duopassagier op de Mathenesserlaan te
Rotterdam in vollen vaart tegen een tramwagen aan
gereden.
De motorrijder werd op slag gedood. De duopassa
gier is zwaar gewond. De gewonde «?n het lijk zijn
naar het Zieelcenhuis aan Bergweg overgebracht.
Er kon nog niet worden vastgesteld, wie de slacht
offers zijn.
Inbraken te Haarlem, Hilversum en Naarden.
De 29-jarige recidivist van L., die vier dagen gele
den op verzoek van de Haarlemsche politie te Leiden
is gearresteerd, omdat hij van inbraken te Haarlem
werd verdacht en te Haarlem in arrest is gesteld,
heeft gistermiddag, door de politie uit Hilversum en
Naarden aan den tand gevoeld, een groot aantal in
braken bekend.
Hij heeft, nadat hij eind Augustus uit de gevangenis
in Den Haag was ontslagen, vier inbraken te Haar
lem, drie te Heemstede, drie te Hilversum en een te
Naarden gepleegd. Bij de laatste, waar f 300 uit een
villa werd gestolen, heeft hij voetafdrukken achterge
laten en bij een inbraak te Hilversum de punt van
zijn zakmes, die bleek te ontbreken aan het mes, dat
hij bij arrestatie in zijn bezit had. Daar bij bekende,,
dat de honderd gulden, die hij bij zich had, afkomstig
waren van een inbraak bij de familie v. d. V. te Naar
den, heeft men het geld in beslag genomen.
In Oost-Afrika.
Het Handley Page-vliegtuig Hanno van de Im-
perial Airways is gisteren, volgens Reuter, bij de
landing op het vliegveld bij Entebbe in Oeganda
(Br. Oost-Afrika) over den kop geslagen.
Het toestel boorde den neus in het zand en werd'
vrijwel vernield. De passagiers konden veilig van
12 voet hoogte uit het toestel springen. Zij vreesden,
dat brand zou uitbreken, doch dit geschiedde niet.
De passagiers en de mail zijn door andere vliegtuigen
verder Zuidwaarts vervoerd.
Het ongeluk wordt toegeschreven aan het sprin
gen van een band tijdens de landing.
De bestuurder werd door het windscherm gesmakt.
De heide vleugels zijn verbogen. Twee schroeven
zijn gebroken en een motor werd in de cabine ge
drukt.
(Door den specialen A.N.P.-correspondent
Walter Collins).
ADDIS ABEBA, October.
„Indien, ondanks onze gebeden, de oorlog uitbreekt,
zullen wij, vrouwen, weten op welke wijze wij onze
pijnlijke en edele taak hebben te vervullen van het
verzorgen der gewonden en het zooveel mogelijk ver
zachten van de vreeselijke gevolgen van den oorlog."
Deze woorden, gesproken door de Keizerin van
Abessynië in haar per radio uitgezonden oproep aan
alle vrouwen ter wereld, hebben alle moeders en
vrouwen en zusters van dit land geinspireerd.
De legers van Mussolini zullen bemerken, dat zij
niet alleen stuiten op tegenstand der mannen, doch
op dien van alle vrouwen van Ethiopië.
De vrouwen van Abessynië
staan koelbloedig tegenover
de vreeselijke gevaren, die
haar bedreigen. Zij schikken
zich kalm in het noodlot, dat
over haar dreigt te komen. Zij
schijnen zich er geheel bij
neer te leggen, dat de man
nen hun leven opofferen ter
verdediging van het vader
land. Meer nog: zij dringen er
bij haar echtgenooten, haar
broeders en haar zonen op
aan zich naar de vuurlinie te
haasten. Vele vrouwen geven
zich zelfs vrijwillig op om
persoonlijk deel te nemen aan
den strijd tegen de invallers.
De nicht van den machti
gen bevelhebber Ras Tessa-
ma heeft zich zelf aan het
hoofd geplaatst van een regi
ment amazones, die thans gereed staan elk oogen-
blik naar het terrein van den strijd te vertrekken,
zij dragen e'en bijzonder uniform en zijn gewapend
met revolvers.
Een prinses aan het hoofd der troepen.
Dan is er prinses Stefede, de tweede vrouw van t'
opperhoofd Ras Seyoum. Hij heeft het opperbevel
„Wat gaan ze met die boot doen?" vroeg het kleine
jochie, dat aan de hand van zijn veel ouderen broer
op z'n klompje kwam aangeklotst, toen onze gastheer
de „Wega" uit het bootenhuis naar het steigertje
stuurde.
Varen natuurlijk; wat anders!" antwoordde de
groote jongen en keek met minachting neer op het
miniatuur-kereltje dat vol vertrouwen z'n kleine
knuistje in de gebruinde hand van zijn broer had ge
legd.
„En als ze dan gevaren hebben, wat doen ze dan?",
vroeg weer de jongste.
„Nou, dan gaan ze weer naar huis", merkte wijs-
geerig de groote broer op.
Dan gaan ze weer naar huis; ik heb later op den
dag aan die woorden, welke getuigden van een logi-
schen gedachtengang, moeten denken. Want we gin
gen niet naar huis; we kregen er de kans
niet voor. Tenminste niet met de „Wega".
Het begon zoo hoopvol; de zon scheen, het water
schitterde; over de sappige Friesche weiden, waarin
koeien graasden, lag een glans van blijheid en weel
de.
De motor zoemde en de vlugge autoboot sneed met
z'n spitsen boeg door het water en deed het zilveren
schuim hoog opspatten. Langs de boorden zong het
met zacht kabbelend geluid.
Vijftien kilometer, zei de man aan het stuurrad
en deed een forschen haal aan z'n pijp. Mogen we
feitelijk hier in 't binnenwater niet varen. Zes hoog
stens. Maar het is stil vandaag.
Bij Wartena, waar de voor- en zijruiten en de
beide vlaggen van de boot af moesten, omdat de draai
brug op Zondag niet open ging, schoot uit een in
ham een motorboot van de Rijkspolitie ons tegemoet.
We hadden juist vaart geminderd en moesten met
een kalmen gang blijven doordraaien, omdat de die
naar van het gezag ons, tergend langzaam tuffend,
op zij bleef.
Tot aan de Wijde Ee, toen onze geleider rechtsaf
sloeg in de richting de Lemmer en wij, volle kracht
nu weer, vooruit stoven, het breede water tegemoet.
We hadden al spoedig „de Kroost" te pakken, waar,
op een vooruit springende landtong, het zomerhuisje,
in z'n frisch groene kleur en z'n helder rood dak,
ons een welkom scheen toe te roepen.
De gastvrouw zorgde voor de koffietafel, vulde met
de muziek van het water op 't stel de knusse ruimte
en deed de neuzen te gast gaan aan heerlijke geu
ren, welke opstegen uit de pannen op het vuur.
We aten er in intieme gezelligheid, onbewust van
het gevaar dat nader sloop en in den vorm van een
lood-grijze lucht tegen den hemel opkwam kruipen.
Twee zeiljachten schoten voorbij de vensters; de
mannen aan het roer met ernstige gezichten opsta-
rend naar omhoog; de kerels die met vasten greep de
touwen van het zeil omklemden, met de vrije hand
wijzend naar boven. Zij schenen den afstand te me
ten met de oogen: zouden zij den veiligen oever ha
len?
We moeten als de drommel terug: commandeerde
op eens onze schipper, anders komen we hier van
daag niet meer vandaan. Samenpakken de boel en in
de boot!
over 150.000 tot 200.000 strijders in het gebied van
Tigre.
De prinses helpt haar echtgenoot zooveel mogelijk
bij het gereed maken van zijn leger voor den strijd
en zij heeft te kennen gegeven, dat zij mee ten strijde
zal trekken.
Wanneer haar echtgenoot er niet is, neemt zij het
commando over de troepen, die haar zeer vereeren,
op zich.
De prinses is een mooie vrouw en haar lichte ge
laatskleur doet bijna aan een Europeesche schoone
denken.
Vele vrouwen en zusters in het geheele land zijn
voornemens met de verschillende „particuliere" le
gers mede te trekken.
Te Diredawa hebben vijftien honderd vrouwen
dienst genomen om als een vrouwen-bataljon naar
het front te gaan.
Het Roode Kruiswerk.
Wellicht meer in de geest van den oproep der
Keizerin is de groote krachtsinspanning van de
vrouwen, die het Roode Kruiswerk voorbereiden.
Verpleegsters worden met zorg opgeleid. Hospita
len worden ingericht. De directeur van de Binnen-
landsche Missie in Soedan (Ethiopische afdeeling),
dr. T. A. Lambie is op een persoonlijke uitnoodiging
van den. Keizer uit New York vertrokken en op weg
naar Addis Abeba. Bij zijn aankomst zal hij de lei
ding op zich nemen van alle hospitaaldiensten.
Hier in Addis Abeba zorgt de Ethiopische Vrouwen
vereeniging, waarvan tal van prinsessen lid zijn,
voor verband- en geneesmiddelen.
Een andere patriottische organisatie, bestaande uit
vijftienhonderd Abessijnsche vrouwen, onder leiding
van prinses Weizero Choahreghed, heeft de Keizerin
aangeboden voor rekening van de leden te zorgen
voor de voeding van 7500 soldaten.
Deze vrouwen hebben groote hoeveelheden brood
in poedervorm, gerookt vleesch en geconserveerde
groenten bijeengebracht, een voorraad, die voldoende
zou zijn voor de voeding dezer soldaten gedurende
eenige maanden.
Een primitief leger.
Dergelijke „rantsoenen" zullen ongetwijfeld zijn in
het primitieve Abessijnsche leger. De toestanden
toch bij de groote troep zijn zeker moeilijk.
Er is een absoluut gebrek aan organisatie. In één
opzicht biedt deze toestand een voordeel. Het betee-
kent, dat de soldaten over het geheele rijk met groo
ten spoed gemobiliseerd kunnen worden. Er worden
geen kleeren of uniformen verstrekt, waardoor het
vertrek der troepen zou worden opgehouden. Er is
geen gehechtheid aan de regelen der bureaucratie
zooals in de meeste Europeesche legers,
Maar het groote euvel is het gebrek aan munitie.
Er kunnen gemakkelijk meer dan een millioen man
worden gemobiliseerd, maar voorloopig zullen niet
meer dan 750.000 soldaten het veld in worden ge
stuurd. En de voornaamste reden hiervan is, dat het
onmogelijk is wapens te vinden voor een millioen
manschappen.
(Nadruk' verboden)1»
Geen vijf minuten later zoemde weer de mornrj
schoten we met een grooten boog het breede water
van de Wijde Ee op. En 't was of de Almachtige Na
tuur gewacht had op de komst van ons nietige
scheepje op dien uitgestrekten plas. Want ineens viel
de regen als bij bakken uit den hemel; kletterde op
de autokap, welke gelukkig waterdicht bleek en
striemde neer in de wijde watervlakte, voor, achter,
rechts en links van ons. Een felle bliksemstraal
scheurde de nu inkt-zwarte wolken vaneen, knette
rend viel dadelijk daarop een donderslag vlak boven
onze hoofden. Wij zagen niets meer, het was alles
één wit gordijn rondom ons; we konden elkaar niet
verstaan door het stroomen van den regen; het rol
len van den donder.
'k Ga terug, gilde de stuurman boven het geraas
der elementen uit; 'k ga terug naar 't zomerhuis,
waar we in de luwte liggen kunnen.
We gingen terug, bleven een tijdlang voor anker,
totdat het lichter werd en we, na scheepsraad te heb
ben gehouden, besloten het erop te wagen. We zou
den de Wijde Ee vermijden, het Pikmeer oversteken,
om via Grauw naar Leeuwarden terug te keeren.
En toen, midden op het meer, kreeg een nieuwe bui
ons te pakken. Telkens zagen we een bliksemstraal
neerschieten in het water! wild stak de wind op, deed
het meer koken en bruisen met wit schuimende kop
pen; denderend dreunde en kraakte de donder. Het
werd angstwekkend in die kleine boot daar midden
op 't woelige water, dat zoo oneindig groot leek nu.
We ijlden voort op goed geluk; erop vertrouwend dat
we niet zouden optornen tegen de tonnen welke in
het meer drijven, ten dienste der zeilsport; hopend
op behouden aankomst in Grauw, waarvan we door
het dichte regengordijn niets meer zagen.
We slaakten een zucht van verlichting, toen bij het
klaren van den hemel de reddende kade dicht voor
ons lag.
„We gingen weer naar huis", maar niet met de
boot welke we op een werf in Grauw achterlieten.
We vonden het veiliger de autobus naar Leeuwarden
te nemen.
Heeft u ook wel eens angst en ontzag gehad voor
de Natuur, als u er een oogenblik meer werd alleen
gelaten en ze eens ernstig met u spreken ging?
C. t. B.
Terugbetaling op biljetten indien de reis
wordt afgebroken.
De Ned. Spoorwegen zullen ten gerieve der reizigers
de volgende bepalingen toepassen:
Indien vaststaat dat een gewone enlcele-reiskaart,
geldig tusschen twee in Nederland gelegen stations,
slechts gebruikt is voor een gedeelte van de reis.kan
echter uitsluitend op den dag der geldigheid,, het
station, waarop de reis geëindigd is, aan den reiziger,
mits deze het station nog niet verlaten heeft, resti
tutie geven van het bedrag, dat gevonden wordt door
den op de kaart aangegevenprijstte verminderen met
den prijs van het station af, waarop de reis werd
aangevangen.
Indien de houder van een gewone retourkaart de
heenreis onderweg eindigt of op het station van be
stemming te terugreis niet wenscht af te leggen, kan
hem, op den dag der geldigheid van de kaart, terug
betaald worden het verschil tusschen den prijs der
retourkaart en den prijs voor de afgelegde reis. De
houder van een gewone retourkaart den Bosch—Am
sterdam eindigt bijvoorbeeld de heenreis te Utrecht of
wenscht de terugreis niet af te leggen. In dit geval
wordt terugbetaald de prijs der retourkaart, vermin
derd met den enkelen-reisprijs den BoschUtrecht
of den BoschAmsterdam.
Zes dooden. De mijneigenaars en be
drijfsleiders in hechtenis genomen.
De Praagsche correspondent van de N. R. Ct. meldt:
Op de mijn Prokop tusschen Turn en Peplitiz in
het Noord-Boheemsche bruinkolengobied heeft een
zwarem ijngasontplofing in den nacht van Zaterdag
op Zondag zes slachtoffers geëischt die onder in
stortende aardmassa's zijn bedolven. Het schijnt uit
gesloten, dat zij kunnen worden gered. Men was,
om een uitbreiding van den ontstanen brand te be
letten, genoodzaakt de schacht, waarin zij zich be
vinden, dicht te metselen. Het onderzoek, dat de
mijninspectie heeft ingesteld, heeft er toe geleid,
dat de beide bezitters van de mijn. evenals de beide
bedrijfsleiders in hechtenis zijn genomen. De ge
ruchten over gebrekkige beveiligingsmaatregelen
schijnen hierdoor te worden bevestigd.
ten zien, dame?
Km mm. Het liefst had ik aks
ww das!
Walter Collins.