Van onder de golven - Van uit de lucht Het onderzeesche wapen. Hoe het gevaar uit de lucht bestreden wordt. VAN onder de golven vanuit de luclitde twee zijden, vanwaar het gevaar het meest dreigend is, wanneer eventueele conflicten moch ten ontaarden in een worste ling der volkeren. 1 Zeventien jaar geleden werd er plechtig het voornemen opgevat elkaar niet meer te bestrijden. Uit de Duit- sche wateren verdwenen de onderzeeërs en nieuwe mochten er niet meer gebouwd w orden, volgens het Verdrag van Versail- les. Maar, de Duitsche U-booten verhuis den naar andere landen, waar zij werden ingelijfd bij het overschot van de vloot. Doch in die zeventien jaar is do wereld niets wijzer geworden. Vergetc-n is het oor- •gsbeeld, vergeten is de rampzal'ge dood an honderden, op een langzaam kantc- 1 nd schip, geramd door een onderzeeër, gescheurd door de explosie van een torpe do, door zoo'n onzichtbaar monster gelan ceerd. Vergeten zijn de hartverscheurende kreten der zwemmende en half verdrinken de opvarenden, dobberend op een stuk wrakhout, meegesleurd soms door de zui ging van het plotseling onder water schie tende zeekasteel Weer is de wereld vól duikbooten. vól ler dan ooit het geval is geweest. Duikboo ten zijn het niet meer: onderzee-kruisers noemt men deze schepen zeer terecht. Want de afmetingen zijn in die tusschen- gelegen jaren zóó opgevoerd, dat het vol ledige kruisers zijn, die onder de golven duiken om arglistig den vijand te nade ren! Ook Duitschland kreeg door het vloot- verdrag met Engeland weer het recht duik booten te bouwen en reeds op 29 Juni van dit jaar liep de eerste Duitsche onderzeeër van stapel. Sindsdien nam het aantal on derzeeërs bij onze Oostelijke naburen gere geld toe. Engeland is het dat steeds weer op iedere vlootconferentie aandrong op af schaffing van het onderzeesche wapen. Zélf gaf Engeland het voorbeeld, door in de hoop de andere zeemachten voor zijn mee ning te kunnen winnen eenigen tijd den bouw van onderzeeërs stop te zetten, zoo dat dit land ten opzichte van Frankrijk in aantal en moderniteit van dit wapen ach ter raakte! Eerst sinds de beslissende mis lukking van de Britsche vlootpolitiek op de vlootconferentie te Washington tracht En geland die voorsprong in te halen, die de andere geallieerden verkregen hebben. Niet de grootste zeemacht, Engeland, die in 1914 nog met 76 onderzeeërs aan de spits stond, doch Frankrijk met 97 groote onder zeeërs heeft de meeste duikbooten. Met 84 in gebruik genomen onderzeeërs volgt Ame rika op de tweede plaats, om den weg vrij te maken voor Italië als derde met 62 duik booten; Japan bezit er thans 57, Engeland oogenblikkelijk slechts... 51 stuks! Daar alle staten nog steeds onderzeeërs blijven houwen, zal Engeland voorloopig dien ach terstand moeten accepteeren. Maar niet al leen wat betreft het aantal is Engeland in den achterstand geraakt! De meesten der thans nog in gebruik zijnde onderzeeërs zijn. nog uit den wereldoorlog overgeble-. ven of werden in de allereerste na-oorlogs jaren gebouwd; zij zijn dus niet meer „mo dern" te noemen! Daarbij komt nog, dat enkele experimenten totaal mislukten. Zoo ging het bv. met de groote onderzee-krui sers en de slechts door Engeland be proefde O-Monitoren, drie schepen, die bij een waterverplaatsing van 1600 ton be wapend waren met een 30.5 c.M. kanon óf met een vliegtuigloods. Een dezer booten zonk na een aanvaring. De tweede boot ging tijdens een oefeningsvaart plotseling met de heele bemanning in de diepte en do derde boot werd tenslotte gesloopt! Men onderscheidt tegenwoordig drie groepen: le. Onderzeeërs voor de kustver dediging (tot maximaal 600 ton)2e. Volle- zee-duikbooten, die tot 1000 ton inhoud me ten en onderzee-kruisers als derde soort, die deze tonnage nog voorbijstreven. Het Duit sche vlootbouwprogramma omvat twee boo ten van 750 ton, die reeds van stapel ge- 1 oopen zijn, en voorts 20 van 250 ton en 6 van 500 ton. Dat zijn dus hoofdzakelijk onderzeeërs voor de kustverdediging. In de andere staten is dit type ook vertegen- wpordigd, hoewel men zich daar heel veel bezighoudt met den bouw van onderzee kruisers. Japan bezit op het oogenblik de meeste onderzee-kruisers en Amerika bouwt sedert 1924 uitsluitend nog maar dit type. Engeland heeft een onderzee-kruiser van 2425 ton gebouwd zonder de serie voort Links onderaan: Da Fransche, onder zeesche reus, de „Sur- couf", met de twee 20.5 c.M. kanonnen. Hieronder: De Britsche onderzee kruiser „Severn", kort na het van stapel loo- pen. Rechts: Een der hulpwape nen van de Flaks-korp- sen: een zware mitrail leur voor luchtdoelen in stelling. te zetten; deze groote schepen met een ton nage van 1500, 2000 of meer schijnen boven water de meeste voor deden te bieden, zoodat zij hun eigenlijke doel voorbijstreven! De groot ste onderzeekruiser is echter weer Fransch: de „Surcouf", die een waterverplaatsing van 2880 ton heeft boven water en die onderge doken 4300 ton water verplaatst! Of deze on derzee-kruiser zich zal handhaven, staat nog niet vast. Amerika, dat drie kruisers bezat van bijna dezelfde afmetin gen (2710 ton) is weer teruggekeerd tot de af meting 1500—2000 ton waterverplaatsing. Even als Engeland en Japan! Frankrijk heeft in die maat reeds meer dan 30 schepen! Alle onderzeeërs zijn voorzien van torpedo- lanceerbuizen, met een niaximum van 14 stuks, zooals bij de „Surcouf" Het aantal torpedo's, dat aan boord is, be draagt al naar gelang de afmetingen van de boot 10—33 stuks. Bo vendien dragen alle on derzeeërs boven de 600 ton artillerie- op de volle zee-duikbooten meestal 10 ccntimeter- stukken, alsmede lucht doelartillerie van klein kaliber. De reus „Sur couf" heeft, behalve kleinere kalibers, twee 20 c.M. stukken aan boord; dit schip voert 'n vliegtuig ook mee. An dere booten zijn weer uitgerust*als mijnen-legger! Hier staat En geland aan de spits; Engeland heeft de eenige onderzeesche mijnenlegger op sta pel staan, die 120 mijnen kan meevoeren! Alle zeemachten hebben onderzeeërs; Rusland ongeveer 40, Zweden 15, Spanje 13, Lcttland 10, Noorwegen en Chili ieder 9, Denemarken 8, Griekenland 6, enz. Neder land heeft er circa dertig. Doch in alle landen wordt er nog voortgebouwd aan dit wapen. De grootste vijanden van de onderzeeërs zijn alweer de vliegtuigen. Zij vliegen bo ven het zee-oppendak en zien de onder zeeërs, wanneer deze niet tè diep gedoken zijn, al héél spoedig! Trouwens, de vlieg tuigen zijn niet alleen gevaarlijk voor de onderzeeërs, doch de door deze reuzenvo gels geworpen bommen vormen het groot ste gevaar van een eventueelen oorlog! Een tweede vereischte voor de veiligheid van een land is dus de luchtdoelartillerie, het luchtafweergeschut en de organisatie en uitrusting van de dit geschut bedienende troepen! Ook in dit opzicht geven onze Oostelijke naburen, van ouds een militair-technisch land van erkende bevoegdheid, weer inte ressante dingen te zien. De aldaar opge-; richte afdeclingen luchtdoelartillerie, „Flaks" (de naam „Flak" is afgeleid van „Flugzeug-Abwehr-Kanonen")genaamd, een naam, die wij kortheidshalve zullen aanhouden, zijn tot. in de perfectie georga niseerd en voorzien van alle benoodigde apparaten, om met vrucht het luchtgevaar te bestrijden en af te wenden. Tot deze toe stellen behooren, luisterapparaten, meetap paraten, radioapparaten, schijnwerpers, vooral in voldoende hoeveelheid, enz. Even gaan onze gedachten terug naar de jaren van de wereldoorlog... Een donkere nacht... en stilte alom over het bedreigde boerenland! Geen lichtje in de boerderijen. mannen op den grond zich niet bewust van de gevaren, die uit de lucht dreigden. Langzaam aan kwamen er afweer kanon nen: ballon-afweerkanonnen noemde men die nog. Maar naarmate de maanden ver streken kwam er lijn in de organisatie der; Flaks. De bij de Flaks behoorende hulpappara» ten zijn ware wonderen van techniek; Daar hebben we in de eerste plaats do schijnwerpers, die een werkingsslraal heb ben van 5000 M. Meetapparaat, luisterap paraat en schijnwerpers, kunnen nevel; zware bewolking en duisternis tot in de perfectie overwinnen. Het commando-toe stel is het grootste technische wonder! Het bepaalt zelfstandig de schietelcmenten: hoogte, breedtespreiding, afstand, en brengt deze met behulp van een electrischè kabel naar de verschillende stukken overi waar zij op de manier van een telegraaf- machine door middel van signaallampen en teekens zichtbaar worden. De bedie ning behoeft de stukken dan slechts voh gens die gegevens te richten. Het laden wordt de kanonniers vergemakkelijkt dook speciale afvuurmachine's. De tijd tusscheri vuurbevel en schot wordt geschat op 8 tot 11 seconden bij een goed-geoefemlc beUie- ning. Desondanks blijft het luchtdoel een grillig mikpunt! De beweging heeft daar n.1. plaats in drie dimensies, hetgeen een en ander zeer bemoeilijkt voor de lucht doelartilleristen. Men kan slechts treffen, als men een stuk met groote beweeglijk heid heeft, dat volkomen in staat is, iede re, zij het ook nóg zoo onverwachte bewe ging te volgen! Men moet de vuursnelheid naar believen kunnen vergroöten of ver kleinen. Maar de inslaande kracht van dè projectielen komt er hierbij veel minder op aan. De hoofdzaak is, dat het projectiel in debuurt van het te treffen luchtdoel ontploft. Vliegtuigen zijn geen gepantserde tanks; zij worden door kleinkaliber-projcc- tielen (2047 m.M.) en scherven van dé grootkalibers (75105 mM.) al doorboord en zeer zeker buiten gevecht gesteld, wanneer gewichtige deelen getroffen worden, do be manning, de motor, de benzinetanks of spandraden b.v. Flakkanonnier zijn beteekent niet op een rustige, ongevaarlijke post in het akker land te staan. Flaks hooren juist in de Luchtdoelkanon op marsch in moeilijk terrein. Hier is het kanon op een rijdend onderstel gemonteerd en wordt door een vrachtauto met de bedieningsmanscbap- pen get rokken. Alles is uitgestorven, gevlucht... Want in de lucht loert dood en verderf... In de ver te zoemt een motor! Schijnwerpers flitsen opeens en zoeken de lucht af... vereenigen zich op één punt! In het donker flitsen de mondingsvuren van de afweerbatterijen, donderen de schoten; granaten spatten kra kend uiteen... met een slierende, laaiende brandwimpel suist een vijandelijk vlieg tuig omlaag, slaat te pletter een steek vlam sist omhoog: benzinetank ontploft! De Flaks en de hulpwapenen hebben hun plicht gedaan..." Toen de wereldoorlog begon, waren de voorste strijdlinie, om aanvaller of verde diger tegen diepteaanvallen van vijande lijke vliegeniers te beveiligen. Flaks tre den achter ter front., in het achterland, juist dan op, wanneer alle andere menschc lijke wezens onder de bommenhagcl van vij andelijke vliegtuigen in de kelders of oïi derkomens zijn gekropen. Flakkanonnir zijn beteekent geen zenuwen toon en. j-m wanneer het gevaar het grootst gewordr. ist Een der nieuwe, Britsche onderzee-kruisers. Frankrijk heeft de meeste en de grootste onderzeeërs. Ook Duitschland heeft weer duikbooten. Luchtdoelartillerie, een beweeglijk, werk zaam wapen. Met meetapparaten, schijnwerpers „flaks" tegen het vliegtuig. Een luchtafweerkanon ter bescherming van een stellingdoel; het is op een vast voetstuk geplaatst met 360 graden bewegingsmogelijkheid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 8