Plaatselijk Nieuws.
De N.S.B. vergadert
S.D. Vrouwenclub.
Algemeene Vergadering
Voetbal=Ver. „Sparta"
Spreker: NIJE.
„DE N.S.B. VRAAGT VERTROUWEN."
Voor de groote openbare vergadering van de N.S.B.,
die gisteravond in Hotel Igcsz gehouden Werd, be
stond veel belangstelling.
Toen om tien minuten voor negenen de heer Van
Erp het woord nam, nadat door velen staande 2 cou
pletten van het Wilhelmus waren gezongen, kon dan
cok van een zoo goed als uitverkocht huis gespro
ken worden. Er zou echter nog even geduld geoefend
moeten worden, de spreker van dezen avond, de heer
Nije, was nog niet gearriveerd, misschien was hij
wel verdwaald, aldus de heer Van Erp.
Er scheen zich werkelijk iets dergelijks afge
speeld te hebben, want toen de lieer Nije na eenigen
tijd kwam opdagen, verontschuldigde deze zich voor
z'n late verschijning, door te zeggen, dat het ontbre
ken van wegwijzers hem pari en had gespeeld.
Spr. begon met de aandacht te vestigen op het
stelselmatig buiten de Kamer houden van het Eerste
Kamerlid den N.S.B.-er Graaf de Marchant et d'An-
sembourg. Het gevolg daarvan is, dat we vandaag
eens kwaad weggeloopen zijn uit de Statenvergade
ring.
Wat zijn de feiten? De heer Marchant et d' Ansem-
bourg is lid geweest, van de Kath. Staatspartij, hij
werd burgemeester, lid van de Prov. Staten en voor
zitter van de Kamer van Koophandel. Maar aange
zien de graaf er aan twijfelde, of hij wel Nederlan
der was, wilde hij zich laten naturaliseeren. Dat was
echter niet noodig. De graaf werd later lid van den
N.S.B. en ziet, plotseling was hij geen Nederlander
meer en kon niet als Kamerlid worden toegelaten.
Maar, zoo zeiden wij, indertijd is toch gezegd, dat
alles in orde was, maar de heeren antwoordden de
zaak zelf wel te zullen uitzoeken. Als lid van de
Kath. Staatspartij had hem niets in den weg gestaan,
maar nu hij lid van de N.S.B. was, wordt getracht
ham te weren. Mocht de graaf straks geen Nederlan
der blijken te zijn, dan kan dat tot vreemde gevolgen
leiden. Dan had hij n.1. ook geen burgemeester mo
gen zijn; de huwelijken door hem gesloten, kunnen
dan ook niet rechtsgeldig zijn, waar intusschen voor
de betrokkenen nog een goeden kant aan zit. (Hilari
teit.)
Hier heeft men dus tegenover ons recht en politiek
niet gescheiden gehouden en we hebben daartegen
geprotesteerd. Onze fractieleider heeft daarom in de
Statenvergadering de volgende verklaring afgelegd:
„De nationaal socialisten in deze vergadering zijn
van meening, dat de Eerste Kamer op schromelijke
wijze in gebreke blijft haar plicht te doen ten aan
zien van de toelating van onzen kameraad De Mar
chant et d' Ansembourg als lid van dat collegge. Zij
zien daarin een totaal gebrek aan achting voor de
Prov. Staten, die dezen Nederlander hebben gekozen.
Zij vinden daarin aanleiding, om, evenals hun kame
raad Van Vessem, de beslissing van de Eerste Ka
mer af te wachten, alvorens zij het College, waarin
zij zijn gekozen, de vergaderingen bij te wonen. Als
protest te£èn deze houding van de Eerste Kamer, ver
laten de nationaal socialisten derhalve de vergade
ring."
Natuurlijk riep men ons toe: „Auf Wiedersehen" en
spr. twijfelt er niet aan, of we komen terug. Er is
grond voor om dit te zeggen. Kijk maar eens naar den
geweldigen groei van de N.S.B. en zie ook, hoe alles
om ons draait, als om een spil. Op de vergaderingen
belegd door de A.-R. en de Katholieken spreekt men
•druk over ons. In de kolommen van de rechtsche,
zoowel als de linksche bladen, komt men den naam
N.S.B. veel tegen. De N.S.B. neemt een bijzondere
positie in, men stelt bijzonder veel belang in haar.
Het is duidelijk, er zit iets anders in de N.S.B., dan
in de andere politieke partijen. Wat is het verschil?
De politieke partijen zijn partijen in dit bestaand
systeem en ze willen dat zijn, ze nemen beginselen
en hebben belangen en bouwen daarop een partij,
die dan met een programma komt. Komen ze in de
meerderheid, dan zullen ze aan zoo'n programma uit
voering geven. De Katholieken kunnen nooit in de
meerderheid komen, want zij zullen nooit meer stem
men krijgen dan er katholieke kiezers zijn. En de
katholieke kiezers vormen een minderheid van alle
kiezers. En zoo is het met de A.R., want een S.D., etc.
zal geen A.R. stemmen, zoo is het met de S.D., „do
verworpenen der aarde", ook zij zijn gelimiteerd en
zoo is het met alle beginselpartijen. Colijn heeft van
zich zelf 14 stemmen, hij beschikt er echter over 51, 't
verschil moet hij er dus bijhuren; hij moet schipperen
met de beginselen; gevolgen zijn beginsellooze par
tijen en verwording van het politieke spel.
De N.S.B. komt zoo oppervlakkig ook als een po
litieke partij. Die vraagt niet wat zijn jullie: inge
nieur, ondernemer of arbeider; katholiek, protestant
of gereformeerd. Die kijkt niet tot welke groep men
behoort, die meent dat we iets moeten hebben goed
voor het geheele volk.
Daarom worden er verliezen geleden aan de N.S.B.
en daarom is de N.S.B. de spil waaromheen alles
draait; de N.S.B. wil geen koehandel.
Wat wil de N.S.B. brengen? Moord en onderdruk
king, zegt de pers! De N.S.B. is lijnrecht geïmpor
teerd uit het buitenland! Maar van iedere beweging
wordt immers gezegd, dat zij geimporteerd is. Is zij
alleen in Nederland opgekomen of is zij internati
onaal? De uiting van deze geestesstrooming vindt
men in geheel Europa en zelfs daar buiten. We kun
nen haar noemen nationaal-socialisme, fascisme. Al
eerder had men zoo'n strooming in ons land, ze
•heette toen radicalisme en ze wilde -gevcer^wat nu
de N.S.B. wil. De heer Steenberghe o.a. was er aan
hanger van. Wat men toen wou, heeft Mussolini
gedaan: de zaak is echter omgedraaid geworden, men
zegt: Kijk, wat die Mussolini doet, wil men hier ook
gaan doen. De strooming wil niets anders doen dan
laten voelen: wij hooren als volk bij elkaar; wij moe
ten naast elkaar loven in den strijd. De uiting is ove
rigens zuiver Nederlandsch. In Italië werd men weer
zuiver Italiaansch, in Duitschland zuiver Duitsc.h.
Als men in Duitschland een boot van naam gaat ver
anderen een naam van een Jood dan is dat
door en door Duitsch. We kunnen ons niet inleven in
de Duitsche mentaliteit, we blijven er vreemd tegen
over staan. Maar kunnen we de N.S.B. verwijten ge
importeerd te zijn? Iedere strooming komt toch op in
geheel Europa! In Nederland verloopt een en ander
wat kalmer. Maar er is toch het straatterreur en dat
straatterreur tegen de N.S.B., dat is import: dat tuig
uit Duitschland, dat ze daar niet langer wilden hou
den. We worden tegen elkaar opgezet en de ware
schuldigen daarvan zitter achter de schrijftafel.
De menschen zijn opgevoed in klassestrijd en nu
is het geworden een klassehaat. Marx vroeg zich af,
hoe de belangen van den ondernemer en arbeider
konden samenvallen. Maar onze waarheid is: wanneer
liet een zaak goed gaat, moet het èn arbeider èn on
dernemer goed gaan. Zij hebben slechts één en het
zelfde belang. Men is zoo gaarne geneig I de kapitalis
ten de schuld te geven, maar ook de arbeiders gaan
niet vrij uit. Stakingen noemt spr. in wezen fout.
De oude waarheden moeten erkend worden en
die zijn samenwerking met handhaving van de
tucht, orde en plicht, trouw aan het vaderland en
aan de kerk. Deze waarheden zijn geen import, het
is wel nieuw om het zoo eens te hooren zeggen. We
willen niet met beloften komen; we gelooven niet
aan een hemel op aarde. Heelemaal volmaakt is uit
gesloten. We verwachten dan ook geen heilstaat,
maar verlangen evenmin een helstaat, zooals nu het
geval is.
Wat vrijheid is, vraag dat aan de boeren. Men
nam een pudding in beslag, omdat men dacht met
gekarnde boter te doen te hebben. (Hilariteit).
Er wordt geen varken geboren, er sterft geen kip,
of de, Staat bemoeit zich er mee.
Bij de werkverschaffing draagt men bruine en
blauwe overalls om de Protestanten van de Katho
lieken te onderscheiden, zoo'n geest van versplinte
ring verdeelt ons volk, Onze basis is: wij zijn Neder
landsch en Christelijk, er is dus iets, dat ons bindt.
Bij welke groep men ook komt, men hoort klachten
ook de Nederlandsche kapitalisten, evengoed als de
boeren of middenstanders gaan dag in dag uit ach
teruit. Er gaat hier een volk ten gronde, omdat het
verdeeld is. Men houdt een dank- en biddag voor
den oogst en is de oogst goed, dan verhuist een deel
naar de mesthoop. Vroeger leerden we: jongen, gooi
geen eten weg en nu zien we het gebeuren, voedsel,
waarvoor gebeden is.
Aan den anderen kant worden de kinderen van
de werkloozen onderzocht, door ondervoeding kun
nen ze gemakkelijk t.b.c. oploopen.
Dus de ééne groep, productenvernietiging, de an
dere honger. De regeering wil dan de groep, die
honger lijdt, helpen. Maar daardoor beginnen weer
andere groepen te klagen. Zoo kan men met de
beste wil van de wereld de honger niet wegnemen.
De één heeft te kort, de ander te veel en dat alles
komt door de verdeeldheid. Wij zeggen: er is zoo
veel aan producten en er zijn zooveel menschen en
ieder kan voldoende krijgen. Dan wordt niet het be
lang van bepaalde groepen in het oog gehouden,
Wat de boter betreft, die konden we beter in eigen
land consumeeren, wat mogelijk is voor lageren
prijs; laten ze in liet buitenland de margarine maar
nuttigen. Dat de toestand anders is, is slechts te
danken aan ons verdeeld volk. Men moet belasting
heffen, omzetbelasting werd voorgesteld, men stuit
te evenwel op hevig verzet, goed dan zal men het
over een anderen kant maar weer probeeren, dat is
dus de weg van den minsten weerstand. Van ons
volk van 8 milliocn zielen is 1/8 bij de werkloosheid
betrokken. Denkt men dat het 7/8 deel iets kan be
reiken, wanneer zij 1/8 op zij zet? Dit probleem moe
ten we aanvatten; het is hier: met elkaar ten gronde
of met elkaar omhoog. Als 1/8 ten gronde gaat en
daarmede geheel Nederland zijn alle Nederlanders
daar schuldig aan. Wanneer men over N.S.B. spreekt,
wijst men veelal op Duitschland. We dienen echter
eerst den balk in het eigen oog te zien. In Duitsch
land b.v. is het niet mogelijk, dat voor de radio de
vrijdenkers hun zendtijd hebben.
Het nationaal socialistische Nederland zal zijn een
volk, dat samenwerkende de toekomst tegemoet zal
gaan; de regeering op z'n plaats geroepen door Oran
je moet steunen op het vertrouwen van het geheele
volk. Vertrouwen kan ik U niet geven, aldus spr.,
onze staat op 't oogenblik is gebaseerd op wantrou
wen. Toen er kabinetscrisis kwam, was het optreden
van Aalberse als premier niet gewenscht. Maar Co
lijn, de meest kundige vertrouwden we niet. De min
der knappen moeten Colijn controleeren, maar wor
den op hun beurt ook weer gecontroleerd. En het ge
volg is corruptie in de lagere colleges, in de zgn.
centrales. Het stelsel is nu eenmaal verkeerd. Wij
willen vertrouwen en hebben op dit punt al veel te
leurstellingen moeten dragen. Ook bij ons zijn de
kwade elementen naar binnen geslopen, maar ze
gaan er onherroepelijk weer uit. Bij ons zal het niet
mogelijk zijn dat iemand, die een jaar in de gevan
genis doorgebracht heeft aan het hoofd van een li
chaam komt te staan. We zullen ons moeten voe
len een eensgezind volk, steunende op Oranje bij
de gratie Gods, maar niet op een grondwet, die bij
2/3 meerderheid Oranje op zij kan zetten. Bij ons
zal gelden: het werk, wat je doet, doe je dat goed. En
dan zal men misschien meer achting voor een
straatwerker dan voor een minister kunnen hebben;
dat zullen de consequenties zijn. De verdeeldheid
moeten we organiseeren, wat gebeurd zal zijn in den
corporatieven staat. Wat is de corporatieve staat?
Onze tegenstanders zeggen: de corporatieve staat
is onzin of waarom naar den N.S.B. de corporatie
ve staat is bij ons ook te vinden.
Een minister vroeg op de ééne vergadering: Wat is
de corporatieve staat? Geen antwoord, daarna ap
plaus. De man wist het zeker zelf ook niet. Op een
andere vergadering zei dezelfde spreker: Maar men
schen de corporatieve staat? Die hebben we toch al
40 jaar. Daar hoef je niet voor naar den N.S.B. Zoo
tracht men den N.S.B. belachelijk te maken of te
laten voorkomen of men hetzelfde geven kan. Wie
kent niet de mop van de gestolen brief Wellicht pro
beert men hoe ons het best te bestrijden.
De corporaties, vakvereenigingen gebaseerd op het
fascistisch beginsel worden ingesteld om mee te re-
geeren. Zij worden opgenomen in het staatsbestel. De
kundige menschen komen er uit voort en zoo zal
er sociale vrede kunnen heerschen, wat een noodza
kelijkheid is.
In Rusland heeft m.en getracht sociald vrede te
krijgen, door van de 2 partijen er 1 op te ruimen.
De vroegere bankroover Litwinof gaat naar den
Volkenbond en z'n kleeding is gelijk aan die van de
andere afgevaardigden. Dat nemen we Litwinof ook
niet kwalijk: een minister moet nu eenmaal meer
verdienen, dan een ongeschoold arbeider. Zeker zijn
er in Rusland goede dingen gedaan; het christelijk
geloof werd echter bewust afgebroken. Waar moet
het naar toe als men reeds bij kinderen minachting
voor God kweekt. De mensch staat door het hoogste.
De communisten zullen ons dan ook steeds als felle
tegenstanders tegenover zich zien; we kennen geen
genade voor hun opvattingen. Hoe wij de sociale
vrede willen? Bij den arbeider en werknemer zullen
de belangen gelijk loopen. De arbeider wordt mede
verantwoordelijk voor den goeden gang van zaken;
daarentegen hebben zij ook een deel van de ge
maakte winst. Zij werken voor den baas, voor zich
zelf en voor de volksgemeenschap. Samenwerking
moet er wezen; loonkwesties moeten in de corpora
tie geregeld worden. Anders gebeurt het door de re
geering en in het nadeel voor de betrokkenen. In
Italië wordt zelden een beroep op de regeering ge
daan. Nu gaat het den boer slecht en de winst van
de margarinefabrikantcn stijgt. Dit komt doordat de
regeering niet deskundig is, terwijl de meeste kwes
ties verworden tot politieke kwesties. In den corpo
ratieven staat zullen deskundigen een bepaald
vraagstuk behandelen. In uw corporatie weet U
precies, wie u hebben moet en die in staat is de re
geering deskundig voor te lichten. Hij stapt dan'uit
z'n bedrijf, dient van advies en gaat weer naar z'n
bedrijf terug en ontvangt geen extra belooning.
Wat de verzegeling van onze persen aangaat, ver
gelijkt spr. deze daad met het in beslagnemen van
een waschmachine, die men voor een karn had aan
gekeken. Sommige artikelen en toekenningen had
men beter achterwege kunnen laten, zegt spr.
Maar met de „Vooruit", die ons uitmaakt voor
schoften, ploerten, moordenaar etc. is alles in orde,
het is immers tegen den N.S.B. Men had Colijn ge
zegd sterker op te treden en zoo kan die na verze
geling vragen: Wat, treed ik niet genoeg op? Men
wil het verschijnen van Volk en Vaderland moeilij
ker maken. Het zal wel weer goed komen, evenals
met de Tribune het geval is geweest. We gedragen
ons naar het systeem van onze. tegenstanders en
ondervinden veel tegenwerking. Maar dat heb je
toch als je waarheid zegt. Volgens onze beginselen
zouden we revolutionair zijn en dat willen we niet.
Maar straks zal men zich hebben te gedragen naar
onze beginselen, dan krijgen ze van ons hun rechten.
Dacht men soms dat we voor ons plezier zitting had
den in do Staten?
Hoe staat het met de kerk? In Duitschland staat
00 pet. achter Hitier, er zijn ook vele geloovigen. Dus
de menschen die in de kerk staan, staan ook achter
Hitier. Dit moet men bedenken, als men over den
kerkstrijd spreekt. Wij zien de Kerk en Staats los,
gescheiden, naar boven toe gebonden met sterke
verantwoordelijkheid. Ook hier een zoeken naar sa
menwerking. Wij zien één Nederlandsch volk, leden
van de Staat en van de Kerk.
De N.S.B. wil een vereenigd Nederlandsch volk,
recht en rechtvaardigheid; een Nederlandsche so
cialistische, christelijke staat. (Applaus).
De vragen.
Na de pauze beantwoordde spr. de schriftelijk in
gediende vragen, waarvan we de voornaamste in het
kort zullen vermelden.
Waarom is de N.S.B. niet tegen de Joden, gezien de
tegenstand vooral in Amsterdam van die zijde?
Spr. lanceert een aardigheid over Amsterdam, dat
hij Jeruzalem aan de Amstel heeft hooren noemen
en zegt: De N.S.B. wil recht voor allen en tegenover
alles. Er kunnen ook Joden bestaan, die goede Ne
derlanders zijn. Bij de misdadigers te Oss was geen
enkele Jood.
Is bescherming van de margarineindustrie niet
bescherming van bepaalde families?
Spr. gaat weer naar Oss. Het betreft hier een familie,
die het wat verder gebracht heeft (hilariteit). Beves
tigend antwoord. Weer geen deskundige voorlichting.
Wie „handig" is, kan daarvan ten koste van anderen
profiteeren.
Waarom wordt de aanwending van geincasseerde
gelden niet gepubliceerd?
Ie. op jaarverslagen kan men niet aan. 2e. men
moet den leider vertrouwen. De politieke partijen
wantrouwen hun leiders, zij hebben daar gelijk in.
(Vroolijkheid).
Wat gebeurt met werkgevers, die de arbeiders be-
nadeelen?
Daar zal streng tegen worden opgetreden; de ar
beiders moeten een mensch waardig bestaan hebben.
Hebben N.S.B. en A.V.R.O. schade van de candi-
daatstelling van N.S.B.'ers voor de AVRO-besturen?
De AVRO niet, zij is neutraal, wordt er slechts
„neutraler" door. Dc N.S.B. evenmin. Spr. kan zich
voorstellen dat men een N.S.B.'er candidaat stelt,
als men vertrouwen in hem heeft.
Is Nederland een vazalstaat van Frankrijk?
Dit in verband met de parade van onze mariniers
in Algiers.
Antwoord: Men kan zeggen: Wees voorzichtig, dit
is nu ons leger!
Vazalstaat is een te sterke uitdrukking, wel bij
wagen van'Engeland en Frankrijk. We leven weer
in den Regententijd, we moeten weer vrij worden
in Europa. Als de beeren willen vechten, goed, maar
dan op eigen terrein.
En hiermee was het einde van de bijeenkomst aan
gebroken. De heer Nije heeft zich laten kennen als
iemand die vlot een rede kan houden. Ook al door
zijn rustig betoog is het niet tot incidenten gekomen.
Na de gebruikelijke plichtplegingen volgde slui
ting.
Door de S.D. Vrouwenclub was Dinsdagavond
ter herdenking van haar 5-jarig bestaan in Cérès
een vergadering belegd. De zaal was geheel ver
sierd, terwijl de wanden met vlaggen en strijdleu
zen waren behangen en een strijkje zorgde voor
het scheppen van een gezellige sfeer.
Het was te ruim 8 uur, dat de voorzitster het
openingswoord sprak en de vele aanwezigen
hartelijk welkom heette, in het bijzonder Mej.
Henderien Lodder uit Baarn. De secretaresse van
de Vrouwenclub, Mej. Kamp, memoreerde vervol
gens hoe op 27 October 1930 met 10 leden de ver-
eeniging was opgericht en hoe nu de club 30 leden
telt. Namens het Gewestelijk Bestuur werd de club
door Mej. W. Krul gecomplimenteerd.
Dit zelfde geschiedde door den heer K. v. d. Ben
namens de VARA, welke zijn gelukwensch door
een bloemenmand vergezeld liet gaan.
Bloemen waren gezonden door famile Burger
Kossen.
Het Plan van den Arbeid wijst ons de weg.
Het woord werd nu gegeven aan mej. Henderien
Lodder uit Baarn. Spr. begon met te zeggen dat
zij over het Plan van den Arbeid geen technisch
betoog zou gaan houden, maar wijst er op dat als
leus voor de Vrouwendag is gekozen „het Plan
van den Arbeid wijst ons den weg". Wij leven in
groote ellende in een crisis, die fel en meedoogen-
loos is en de arbeidersklasse zit juist in het hoekje
waar de slagen vallen. Het Plan van den Arbeid
wil nu een menschwaardig bestaan scheppen voor
iedereen. Tegenwoordig zijn allen onderhevig aan
bestaansonzekerheid; velen moeten als werkloozen
rondloopen. In vele gezinnen heerscht gebrek aan
linnengoed en voedsel en men leeft op de rand van
ondervoeding; aan de eene kant tekort, aan de
andere zijde weelde.
Het Plan van den Arbeid wil trachten, werk voor
velen te vinden. Spr. fulmineerde hevig tegen De
Courantde Telegraaf en wekte allen op vooral de
eigen pers te lezen en hun kinderen de openbare
school te laten bezoeken.
Het Plan van den Arbeid kan volgens spr. niet
volmaakt zijn en voor eerlijke kritiek zijn wij
dankbaar. Dat het Plan van den Arbeid niet door
ieder met liefde wordt ontvangen bevreemdt spr.
niet, wij zullen daarom voor de verwezenlijking
daarvan moeten vechten. Spr. laakt de aanpassings
politiek van Colijn en wekt de jongeren op om
mede te helpen als hun hulp wordt gevraagd.
Het Plan van den Arbeid wijst ons de weg naar
een betere economische verhouding en het heeft
de bedoeling ons uit de crisis te helpen. Spr. meent
dat de N.S.B. van de offers die wij moeten bren
gen, geen begrip heeft en besluit met te zeggen
dat de verwerkelijking van het Plan van den Ar
beid een zegen voor Nederland zal zijn en felici
teert de Vrouwenclub met haar 5-jarig bestaan.
Als antwoord op het gloedvol betoog van spr.
werd een couplet van de Internationale staande
gezongen.
Door den heer A. Zwaag werd hierna namens de
Landarbeidersbond een gelukwensch uitgesproken
en eenige gedichten gedeclameerd, waarna de pau
ze volgde, welke door muziek werd gevuld.
Na de pauze werd het woord gevoerd door den
heer B. Orsel namens de S.D.A.P., die de vereeni-
ging feliciteerde en een bloemstuk je offreerde en
de nadruk legde op het Plan van den Arbeid en
deed een beroep op allen om gezien de actie van de
N.S.B., te strijden voor dit Plan.
Het- tooneelstukje in 2 bedrijven „De 2 zusters"
volgt nu. Wij zien hier hoe in het eerste bedrijf uit
een gezin een der dochters, Frina, wil trouwen,
doch het noodige geld ontbreekt haar. De andere
dochter, Annie, wil ook gaan trouwen, doch vat
het huwelijk heel wat gemakkelijker op en meent
dat zooveel geld niet direct noodig is. Een propa
gandiste komt hen bezoeken om geld op te halen
voor stakende textielarbeiders. In princine blijken
allen, uitgezonderd Annie, die alles geeft wat zij
heeft, tegen steun aan de stakers zijn.
In het 2de bedrijf zien wij dat Annie, die inmid
dels getrouwd is, benevens Frina in de put zitten.
De propagandiste weet echter de oplossing om er
weer uit te komen en zegt dat de oplossing ligt in
het Plan van den Arbeid. Nadat de propagandiste
haar betoog heeft gehouden, zijn allen overtuigd
dat het eenige middel om uit de crisis te raken, is
te vinden in het Plan van den Arbeid. Behoudens
eenige kleine haperingen liep alles vlot van stapel
en verwierven de spelenden een dankbaar applaus.
Als slotstuk van den avond werd de trekking
van de verloting gehouden. De eerste prijs werd
gewonnen door T. BreedVoute, Petten.
De presidente dankte allen die hadden medege
werkt en hoopte dat deze avond mag zijn in het
belang van de socialistische beweging, waarna de
sluiting volgde.
De voetbalvereeniging Sparta vergaderde ten lo
kale van den heer Raven. Het is reeds over achten
als voorzitter K. S. Leguit de vergadering met een
woord van welkom opende. Het verheugt voorzitter
dat de vergadering door kan gaan wat betreft het
aantal aanwezige leden. De heer S. Breebaart leest
dan de notulen der vorige vergadering voor, welke
na een kleine opmerking, gemaakt door den heer
R. Rus, over de kas-commissie, onveranderd wor
den goedgekeurd. De heer Leguit dankt de rappor
teur voor de juiste weergave.
Ingekomen stukken waren niet aanwezig.
Uit enkele mededeelingen, gedaan door den voor
zitter, stippen wij aan, dat de N.H.V.B. weder een
leiderscursus zal houden. De voorz. wekt op om
daaraan deel te nemen.
Cijfers fancy-fair. De penningmeester geeft
dan enkele cijfers van de fancij-fair. De ontvang
sten hebben bedragen f 1389. De uitgaven f 719,
zonder eventueele zaalhuur. Het batig saldo zal
naar schatting f .447 bedragen, zoodat de- fancy-
fair aan haar verwachtingen heeft beantwoord.
Verkiezing 2 bestuursleden wegens bedanken van
de heeren C. Molenaar en P. de Vries. Voorzitter
dankt de heeren voor al het geene wat ze in het
belang der vereeniging hebben gedaan. Na eerste
stemming wordt gekozen de heer R. Rus, die z'n
benoeming niet wil aanvaarden, zoodat men weer
even ver is. De tweede vrije stemming brengt een
meerderheid voor den heer G. Koch. Deze be
vreemdt het wel, dat hij dit jaar zpo'n promotie
heeft gemaakt. Niettemin wil de heer Koch z'n
functie aanvaarden en zal trachten de vereeniging
te dienen. Er is nu pas in één vacature voorzien,
zoodat nogmaals moet worden gestemd. Geen en
kele krijgt de meerderheid. Herstemming tusschen
de heeren Holtz, Middelbeek en Peetoom. Alle drie
heeren wenschen geen benoeming te aanvaarden,
zoodat opnieuw een vrije stemming wordt gehou
den. De heer Peetoom heeft zich bedacht en neemt
thans z'n benoeming aan.
Toevoeging 2 E.C.-leden. De heer G. Koch geeft
hierover een toelichting, waarom men dacht, dat
de E.C. van 3 tot 5 leden zou moeten worden uit
gebreid. De heer R. Rus vindt het bezwaarlijk om
5 leden te benoemen, omdat hem bij ondervinding
is gebleken, dat het geen vruchten zal afwerpen.
Het voor en tegen wordt besproken. Tenslotte
wordt dit punt verschoven naar de volgende ver
gadering.
Volgt de rondvraag. De heer Peetoom infor
meert naar de reiskosten betalingen van uit-wed-
strijden. Het is volgens spreker voorgekomen, dat
er geheel gratis is gereisd naar Den Helder. Een en
ander moet niet voorkomen. Het Bestuur zal dit
ter harte nemen en de heeren aanvoerders, tot
meer activiteit op dit gebied aanzetten.
De heer De Vries informeert naar den trainings-
avond. Na eenige bespreking wordt besloten om
den trainingsavond op Woensdagavond te houden.
Hiervoor zal met Lycurgus worden onderhandeld.
De heer R. Rus informeerde naar het damesvoet
bal, waarvoor men boete heeft gekregen. De heer
Leguit zet een en ander uiteen, waarmede de heer
Rus accoord kan gaan.
Niets meer aan de orde zijnde, sluit voorzitter
met een woord van dank deze vergadering.
GESLAAGD.
Op het te Amsterdam gehouden examen slaagde
mej. B. de Ligt als apothekers-assistente.
HEDEN KOOKDEMONSTRATIE.
Belangstellenden herinneren wij aan de heden
middag, 2 uur in café „De Beurs" te houden kook
demonstratie vanwege de Propagandacommissie
voor Melk- en Zuivelproducten. Denkt er aan, he
denmiddag en niet op 29 Nov., zooals abusievelijk in
de advertentie van gister was vermeld.
GEMEENTE SCHAGEN.
POLITIE. Gevonden: een rozenkrans. Verlorenj
een portemonnaie mét eenig geld.
Groote koeien-import in Palestina.
De Palestijnsche correspondent van het A.N.P.
meldt, dat de nieuw gevormde maatschappij „Ha-
boker" (De Morgen), ten doel hebbend het aankoo-
pen van levende haven voor de Joodsche coöpera
tieve kolonies, regelingen heeft getroffen voor de
invoer van duizend koeien uit Europa. Reeds zijn
twee zendingen in Palestina aangekomen.
Hieraan kan nog worden toegevoegd, dat ook de
invoer uit Nederland hand over hand schijnt toe te
nemen. Er bestaat groote belangstelling voor Hol*
landsch vee, en een zending, welke hier pas onder
begeleiding van handelaars werd ingevoerd, werd
grif verkocht. Palestina kent'thans nog een grooten
boter en melkproducten-invoer en het streven is op
zelf-voorziening gericht.
400 automobilisten ingesneeuwd.
Wilkes Barre. (Pennsylvania). Door een hevige
sneeuwjacht zijn in de heuvels nabij Wilkes Barre
400 automobielen ingesneeuwd. De wegen werden'
onbegaanbaar, zoodat er een expeditie moest worden
uitgezonden om de ingesneeuwden bij te staan. Van
uit vliegtuigen werden pakjes met levensmiddelen
geworpen voor de gedwongen kampeerders.
VIJF VISSCHERS BIJ VIGO VERDRONKEN.
Bij de Spaansche visschersplaats Vigo is een
visschersboot gekapseisd, welke ondanks het
stormachtige weer toch was uitgevaren. Vijf man
nen der equipage zijn verdronken. De overigen
konden door een andere visschersboot worden op
gepikt.
DE VIERLING VAN DE FAMILIE PERRICONE.
New York. A, B. C en D., dev ierling van de
familie Perricone te Beaumont (Texas) hebben
dezer dagen hun zesde verjaardag gevierd, A, B, C
en D, hun werkelijke namen luiden, Anthony, Ber-
nard, Carl en Donald, vormende eenige manlijke
vierling ter wereld.
Hun moeder heeft als alle goede moeders, na
tuurlijk geprakkizeerd over de toekomst'van haar
spruiten. Zij is van meening, dat de jongens base-
ball-spelers moeten worden.