Plaatselijk Nieuws. De N.S.B. vergadert S.D. Vrouwenclub. Algemeene Vergadering Voetbal=Ver. „Sparta" Spreker: NIJE. „DE N.S.B. VRAAGT VERTROUWEN." Voor de groote openbare vergadering van de N.S.B., die gisteravond in Hotel Igcsz gehouden Werd, be stond veel belangstelling. Toen om tien minuten voor negenen de heer Van Erp het woord nam, nadat door velen staande 2 cou pletten van het Wilhelmus waren gezongen, kon dan cok van een zoo goed als uitverkocht huis gespro ken worden. Er zou echter nog even geduld geoefend moeten worden, de spreker van dezen avond, de heer Nije, was nog niet gearriveerd, misschien was hij wel verdwaald, aldus de heer Van Erp. Er scheen zich werkelijk iets dergelijks afge speeld te hebben, want toen de lieer Nije na eenigen tijd kwam opdagen, verontschuldigde deze zich voor z'n late verschijning, door te zeggen, dat het ontbre ken van wegwijzers hem pari en had gespeeld. Spr. begon met de aandacht te vestigen op het stelselmatig buiten de Kamer houden van het Eerste Kamerlid den N.S.B.-er Graaf de Marchant et d'An- sembourg. Het gevolg daarvan is, dat we vandaag eens kwaad weggeloopen zijn uit de Statenvergade ring. Wat zijn de feiten? De heer Marchant et d' Ansem- bourg is lid geweest, van de Kath. Staatspartij, hij werd burgemeester, lid van de Prov. Staten en voor zitter van de Kamer van Koophandel. Maar aange zien de graaf er aan twijfelde, of hij wel Nederlan der was, wilde hij zich laten naturaliseeren. Dat was echter niet noodig. De graaf werd later lid van den N.S.B. en ziet, plotseling was hij geen Nederlander meer en kon niet als Kamerlid worden toegelaten. Maar, zoo zeiden wij, indertijd is toch gezegd, dat alles in orde was, maar de heeren antwoordden de zaak zelf wel te zullen uitzoeken. Als lid van de Kath. Staatspartij had hem niets in den weg gestaan, maar nu hij lid van de N.S.B. was, wordt getracht ham te weren. Mocht de graaf straks geen Nederlan der blijken te zijn, dan kan dat tot vreemde gevolgen leiden. Dan had hij n.1. ook geen burgemeester mo gen zijn; de huwelijken door hem gesloten, kunnen dan ook niet rechtsgeldig zijn, waar intusschen voor de betrokkenen nog een goeden kant aan zit. (Hilari teit.) Hier heeft men dus tegenover ons recht en politiek niet gescheiden gehouden en we hebben daartegen geprotesteerd. Onze fractieleider heeft daarom in de Statenvergadering de volgende verklaring afgelegd: „De nationaal socialisten in deze vergadering zijn van meening, dat de Eerste Kamer op schromelijke wijze in gebreke blijft haar plicht te doen ten aan zien van de toelating van onzen kameraad De Mar chant et d' Ansembourg als lid van dat collegge. Zij zien daarin een totaal gebrek aan achting voor de Prov. Staten, die dezen Nederlander hebben gekozen. Zij vinden daarin aanleiding, om, evenals hun kame raad Van Vessem, de beslissing van de Eerste Ka mer af te wachten, alvorens zij het College, waarin zij zijn gekozen, de vergaderingen bij te wonen. Als protest te£èn deze houding van de Eerste Kamer, ver laten de nationaal socialisten derhalve de vergade ring." Natuurlijk riep men ons toe: „Auf Wiedersehen" en spr. twijfelt er niet aan, of we komen terug. Er is grond voor om dit te zeggen. Kijk maar eens naar den geweldigen groei van de N.S.B. en zie ook, hoe alles om ons draait, als om een spil. Op de vergaderingen belegd door de A.-R. en de Katholieken spreekt men •druk over ons. In de kolommen van de rechtsche, zoowel als de linksche bladen, komt men den naam N.S.B. veel tegen. De N.S.B. neemt een bijzondere positie in, men stelt bijzonder veel belang in haar. Het is duidelijk, er zit iets anders in de N.S.B., dan in de andere politieke partijen. Wat is het verschil? De politieke partijen zijn partijen in dit bestaand systeem en ze willen dat zijn, ze nemen beginselen en hebben belangen en bouwen daarop een partij, die dan met een programma komt. Komen ze in de meerderheid, dan zullen ze aan zoo'n programma uit voering geven. De Katholieken kunnen nooit in de meerderheid komen, want zij zullen nooit meer stem men krijgen dan er katholieke kiezers zijn. En de katholieke kiezers vormen een minderheid van alle kiezers. En zoo is het met de A.R., want een S.D., etc. zal geen A.R. stemmen, zoo is het met de S.D., „do verworpenen der aarde", ook zij zijn gelimiteerd en zoo is het met alle beginselpartijen. Colijn heeft van zich zelf 14 stemmen, hij beschikt er echter over 51, 't verschil moet hij er dus bijhuren; hij moet schipperen met de beginselen; gevolgen zijn beginsellooze par tijen en verwording van het politieke spel. De N.S.B. komt zoo oppervlakkig ook als een po litieke partij. Die vraagt niet wat zijn jullie: inge nieur, ondernemer of arbeider; katholiek, protestant of gereformeerd. Die kijkt niet tot welke groep men behoort, die meent dat we iets moeten hebben goed voor het geheele volk. Daarom worden er verliezen geleden aan de N.S.B. en daarom is de N.S.B. de spil waaromheen alles draait; de N.S.B. wil geen koehandel. Wat wil de N.S.B. brengen? Moord en onderdruk king, zegt de pers! De N.S.B. is lijnrecht geïmpor teerd uit het buitenland! Maar van iedere beweging wordt immers gezegd, dat zij geimporteerd is. Is zij alleen in Nederland opgekomen of is zij internati onaal? De uiting van deze geestesstrooming vindt men in geheel Europa en zelfs daar buiten. We kun nen haar noemen nationaal-socialisme, fascisme. Al eerder had men zoo'n strooming in ons land, ze •heette toen radicalisme en ze wilde -gevcer^wat nu de N.S.B. wil. De heer Steenberghe o.a. was er aan hanger van. Wat men toen wou, heeft Mussolini gedaan: de zaak is echter omgedraaid geworden, men zegt: Kijk, wat die Mussolini doet, wil men hier ook gaan doen. De strooming wil niets anders doen dan laten voelen: wij hooren als volk bij elkaar; wij moe ten naast elkaar loven in den strijd. De uiting is ove rigens zuiver Nederlandsch. In Italië werd men weer zuiver Italiaansch, in Duitschland zuiver Duitsc.h. Als men in Duitschland een boot van naam gaat ver anderen een naam van een Jood dan is dat door en door Duitsch. We kunnen ons niet inleven in de Duitsche mentaliteit, we blijven er vreemd tegen over staan. Maar kunnen we de N.S.B. verwijten ge importeerd te zijn? Iedere strooming komt toch op in geheel Europa! In Nederland verloopt een en ander wat kalmer. Maar er is toch het straatterreur en dat straatterreur tegen de N.S.B., dat is import: dat tuig uit Duitschland, dat ze daar niet langer wilden hou den. We worden tegen elkaar opgezet en de ware schuldigen daarvan zitter achter de schrijftafel. De menschen zijn opgevoed in klassestrijd en nu is het geworden een klassehaat. Marx vroeg zich af, hoe de belangen van den ondernemer en arbeider konden samenvallen. Maar onze waarheid is: wanneer liet een zaak goed gaat, moet het èn arbeider èn on dernemer goed gaan. Zij hebben slechts één en het zelfde belang. Men is zoo gaarne geneig I de kapitalis ten de schuld te geven, maar ook de arbeiders gaan niet vrij uit. Stakingen noemt spr. in wezen fout. De oude waarheden moeten erkend worden en die zijn samenwerking met handhaving van de tucht, orde en plicht, trouw aan het vaderland en aan de kerk. Deze waarheden zijn geen import, het is wel nieuw om het zoo eens te hooren zeggen. We willen niet met beloften komen; we gelooven niet aan een hemel op aarde. Heelemaal volmaakt is uit gesloten. We verwachten dan ook geen heilstaat, maar verlangen evenmin een helstaat, zooals nu het geval is. Wat vrijheid is, vraag dat aan de boeren. Men nam een pudding in beslag, omdat men dacht met gekarnde boter te doen te hebben. (Hilariteit). Er wordt geen varken geboren, er sterft geen kip, of de, Staat bemoeit zich er mee. Bij de werkverschaffing draagt men bruine en blauwe overalls om de Protestanten van de Katho lieken te onderscheiden, zoo'n geest van versplinte ring verdeelt ons volk, Onze basis is: wij zijn Neder landsch en Christelijk, er is dus iets, dat ons bindt. Bij welke groep men ook komt, men hoort klachten ook de Nederlandsche kapitalisten, evengoed als de boeren of middenstanders gaan dag in dag uit ach teruit. Er gaat hier een volk ten gronde, omdat het verdeeld is. Men houdt een dank- en biddag voor den oogst en is de oogst goed, dan verhuist een deel naar de mesthoop. Vroeger leerden we: jongen, gooi geen eten weg en nu zien we het gebeuren, voedsel, waarvoor gebeden is. Aan den anderen kant worden de kinderen van de werkloozen onderzocht, door ondervoeding kun nen ze gemakkelijk t.b.c. oploopen. Dus de ééne groep, productenvernietiging, de an dere honger. De regeering wil dan de groep, die honger lijdt, helpen. Maar daardoor beginnen weer andere groepen te klagen. Zoo kan men met de beste wil van de wereld de honger niet wegnemen. De één heeft te kort, de ander te veel en dat alles komt door de verdeeldheid. Wij zeggen: er is zoo veel aan producten en er zijn zooveel menschen en ieder kan voldoende krijgen. Dan wordt niet het be lang van bepaalde groepen in het oog gehouden, Wat de boter betreft, die konden we beter in eigen land consumeeren, wat mogelijk is voor lageren prijs; laten ze in liet buitenland de margarine maar nuttigen. Dat de toestand anders is, is slechts te danken aan ons verdeeld volk. Men moet belasting heffen, omzetbelasting werd voorgesteld, men stuit te evenwel op hevig verzet, goed dan zal men het over een anderen kant maar weer probeeren, dat is dus de weg van den minsten weerstand. Van ons volk van 8 milliocn zielen is 1/8 bij de werkloosheid betrokken. Denkt men dat het 7/8 deel iets kan be reiken, wanneer zij 1/8 op zij zet? Dit probleem moe ten we aanvatten; het is hier: met elkaar ten gronde of met elkaar omhoog. Als 1/8 ten gronde gaat en daarmede geheel Nederland zijn alle Nederlanders daar schuldig aan. Wanneer men over N.S.B. spreekt, wijst men veelal op Duitschland. We dienen echter eerst den balk in het eigen oog te zien. In Duitsch land b.v. is het niet mogelijk, dat voor de radio de vrijdenkers hun zendtijd hebben. Het nationaal socialistische Nederland zal zijn een volk, dat samenwerkende de toekomst tegemoet zal gaan; de regeering op z'n plaats geroepen door Oran je moet steunen op het vertrouwen van het geheele volk. Vertrouwen kan ik U niet geven, aldus spr., onze staat op 't oogenblik is gebaseerd op wantrou wen. Toen er kabinetscrisis kwam, was het optreden van Aalberse als premier niet gewenscht. Maar Co lijn, de meest kundige vertrouwden we niet. De min der knappen moeten Colijn controleeren, maar wor den op hun beurt ook weer gecontroleerd. En het ge volg is corruptie in de lagere colleges, in de zgn. centrales. Het stelsel is nu eenmaal verkeerd. Wij willen vertrouwen en hebben op dit punt al veel te leurstellingen moeten dragen. Ook bij ons zijn de kwade elementen naar binnen geslopen, maar ze gaan er onherroepelijk weer uit. Bij ons zal het niet mogelijk zijn dat iemand, die een jaar in de gevan genis doorgebracht heeft aan het hoofd van een li chaam komt te staan. We zullen ons moeten voe len een eensgezind volk, steunende op Oranje bij de gratie Gods, maar niet op een grondwet, die bij 2/3 meerderheid Oranje op zij kan zetten. Bij ons zal gelden: het werk, wat je doet, doe je dat goed. En dan zal men misschien meer achting voor een straatwerker dan voor een minister kunnen hebben; dat zullen de consequenties zijn. De verdeeldheid moeten we organiseeren, wat gebeurd zal zijn in den corporatieven staat. Wat is de corporatieve staat? Onze tegenstanders zeggen: de corporatieve staat is onzin of waarom naar den N.S.B. de corporatie ve staat is bij ons ook te vinden. Een minister vroeg op de ééne vergadering: Wat is de corporatieve staat? Geen antwoord, daarna ap plaus. De man wist het zeker zelf ook niet. Op een andere vergadering zei dezelfde spreker: Maar men schen de corporatieve staat? Die hebben we toch al 40 jaar. Daar hoef je niet voor naar den N.S.B. Zoo tracht men den N.S.B. belachelijk te maken of te laten voorkomen of men hetzelfde geven kan. Wie kent niet de mop van de gestolen brief Wellicht pro beert men hoe ons het best te bestrijden. De corporaties, vakvereenigingen gebaseerd op het fascistisch beginsel worden ingesteld om mee te re- geeren. Zij worden opgenomen in het staatsbestel. De kundige menschen komen er uit voort en zoo zal er sociale vrede kunnen heerschen, wat een noodza kelijkheid is. In Rusland heeft m.en getracht sociald vrede te krijgen, door van de 2 partijen er 1 op te ruimen. De vroegere bankroover Litwinof gaat naar den Volkenbond en z'n kleeding is gelijk aan die van de andere afgevaardigden. Dat nemen we Litwinof ook niet kwalijk: een minister moet nu eenmaal meer verdienen, dan een ongeschoold arbeider. Zeker zijn er in Rusland goede dingen gedaan; het christelijk geloof werd echter bewust afgebroken. Waar moet het naar toe als men reeds bij kinderen minachting voor God kweekt. De mensch staat door het hoogste. De communisten zullen ons dan ook steeds als felle tegenstanders tegenover zich zien; we kennen geen genade voor hun opvattingen. Hoe wij de sociale vrede willen? Bij den arbeider en werknemer zullen de belangen gelijk loopen. De arbeider wordt mede verantwoordelijk voor den goeden gang van zaken; daarentegen hebben zij ook een deel van de ge maakte winst. Zij werken voor den baas, voor zich zelf en voor de volksgemeenschap. Samenwerking moet er wezen; loonkwesties moeten in de corpora tie geregeld worden. Anders gebeurt het door de re geering en in het nadeel voor de betrokkenen. In Italië wordt zelden een beroep op de regeering ge daan. Nu gaat het den boer slecht en de winst van de margarinefabrikantcn stijgt. Dit komt doordat de regeering niet deskundig is, terwijl de meeste kwes ties verworden tot politieke kwesties. In den corpo ratieven staat zullen deskundigen een bepaald vraagstuk behandelen. In uw corporatie weet U precies, wie u hebben moet en die in staat is de re geering deskundig voor te lichten. Hij stapt dan'uit z'n bedrijf, dient van advies en gaat weer naar z'n bedrijf terug en ontvangt geen extra belooning. Wat de verzegeling van onze persen aangaat, ver gelijkt spr. deze daad met het in beslagnemen van een waschmachine, die men voor een karn had aan gekeken. Sommige artikelen en toekenningen had men beter achterwege kunnen laten, zegt spr. Maar met de „Vooruit", die ons uitmaakt voor schoften, ploerten, moordenaar etc. is alles in orde, het is immers tegen den N.S.B. Men had Colijn ge zegd sterker op te treden en zoo kan die na verze geling vragen: Wat, treed ik niet genoeg op? Men wil het verschijnen van Volk en Vaderland moeilij ker maken. Het zal wel weer goed komen, evenals met de Tribune het geval is geweest. We gedragen ons naar het systeem van onze. tegenstanders en ondervinden veel tegenwerking. Maar dat heb je toch als je waarheid zegt. Volgens onze beginselen zouden we revolutionair zijn en dat willen we niet. Maar straks zal men zich hebben te gedragen naar onze beginselen, dan krijgen ze van ons hun rechten. Dacht men soms dat we voor ons plezier zitting had den in do Staten? Hoe staat het met de kerk? In Duitschland staat 00 pet. achter Hitier, er zijn ook vele geloovigen. Dus de menschen die in de kerk staan, staan ook achter Hitier. Dit moet men bedenken, als men over den kerkstrijd spreekt. Wij zien de Kerk en Staats los, gescheiden, naar boven toe gebonden met sterke verantwoordelijkheid. Ook hier een zoeken naar sa menwerking. Wij zien één Nederlandsch volk, leden van de Staat en van de Kerk. De N.S.B. wil een vereenigd Nederlandsch volk, recht en rechtvaardigheid; een Nederlandsche so cialistische, christelijke staat. (Applaus). De vragen. Na de pauze beantwoordde spr. de schriftelijk in gediende vragen, waarvan we de voornaamste in het kort zullen vermelden. Waarom is de N.S.B. niet tegen de Joden, gezien de tegenstand vooral in Amsterdam van die zijde? Spr. lanceert een aardigheid over Amsterdam, dat hij Jeruzalem aan de Amstel heeft hooren noemen en zegt: De N.S.B. wil recht voor allen en tegenover alles. Er kunnen ook Joden bestaan, die goede Ne derlanders zijn. Bij de misdadigers te Oss was geen enkele Jood. Is bescherming van de margarineindustrie niet bescherming van bepaalde families? Spr. gaat weer naar Oss. Het betreft hier een familie, die het wat verder gebracht heeft (hilariteit). Beves tigend antwoord. Weer geen deskundige voorlichting. Wie „handig" is, kan daarvan ten koste van anderen profiteeren. Waarom wordt de aanwending van geincasseerde gelden niet gepubliceerd? Ie. op jaarverslagen kan men niet aan. 2e. men moet den leider vertrouwen. De politieke partijen wantrouwen hun leiders, zij hebben daar gelijk in. (Vroolijkheid). Wat gebeurt met werkgevers, die de arbeiders be- nadeelen? Daar zal streng tegen worden opgetreden; de ar beiders moeten een mensch waardig bestaan hebben. Hebben N.S.B. en A.V.R.O. schade van de candi- daatstelling van N.S.B.'ers voor de AVRO-besturen? De AVRO niet, zij is neutraal, wordt er slechts „neutraler" door. Dc N.S.B. evenmin. Spr. kan zich voorstellen dat men een N.S.B.'er candidaat stelt, als men vertrouwen in hem heeft. Is Nederland een vazalstaat van Frankrijk? Dit in verband met de parade van onze mariniers in Algiers. Antwoord: Men kan zeggen: Wees voorzichtig, dit is nu ons leger! Vazalstaat is een te sterke uitdrukking, wel bij wagen van'Engeland en Frankrijk. We leven weer in den Regententijd, we moeten weer vrij worden in Europa. Als de beeren willen vechten, goed, maar dan op eigen terrein. En hiermee was het einde van de bijeenkomst aan gebroken. De heer Nije heeft zich laten kennen als iemand die vlot een rede kan houden. Ook al door zijn rustig betoog is het niet tot incidenten gekomen. Na de gebruikelijke plichtplegingen volgde slui ting. Door de S.D. Vrouwenclub was Dinsdagavond ter herdenking van haar 5-jarig bestaan in Cérès een vergadering belegd. De zaal was geheel ver sierd, terwijl de wanden met vlaggen en strijdleu zen waren behangen en een strijkje zorgde voor het scheppen van een gezellige sfeer. Het was te ruim 8 uur, dat de voorzitster het openingswoord sprak en de vele aanwezigen hartelijk welkom heette, in het bijzonder Mej. Henderien Lodder uit Baarn. De secretaresse van de Vrouwenclub, Mej. Kamp, memoreerde vervol gens hoe op 27 October 1930 met 10 leden de ver- eeniging was opgericht en hoe nu de club 30 leden telt. Namens het Gewestelijk Bestuur werd de club door Mej. W. Krul gecomplimenteerd. Dit zelfde geschiedde door den heer K. v. d. Ben namens de VARA, welke zijn gelukwensch door een bloemenmand vergezeld liet gaan. Bloemen waren gezonden door famile Burger Kossen. Het Plan van den Arbeid wijst ons de weg. Het woord werd nu gegeven aan mej. Henderien Lodder uit Baarn. Spr. begon met te zeggen dat zij over het Plan van den Arbeid geen technisch betoog zou gaan houden, maar wijst er op dat als leus voor de Vrouwendag is gekozen „het Plan van den Arbeid wijst ons den weg". Wij leven in groote ellende in een crisis, die fel en meedoogen- loos is en de arbeidersklasse zit juist in het hoekje waar de slagen vallen. Het Plan van den Arbeid wil nu een menschwaardig bestaan scheppen voor iedereen. Tegenwoordig zijn allen onderhevig aan bestaansonzekerheid; velen moeten als werkloozen rondloopen. In vele gezinnen heerscht gebrek aan linnengoed en voedsel en men leeft op de rand van ondervoeding; aan de eene kant tekort, aan de andere zijde weelde. Het Plan van den Arbeid wil trachten, werk voor velen te vinden. Spr. fulmineerde hevig tegen De Courantde Telegraaf en wekte allen op vooral de eigen pers te lezen en hun kinderen de openbare school te laten bezoeken. Het Plan van den Arbeid kan volgens spr. niet volmaakt zijn en voor eerlijke kritiek zijn wij dankbaar. Dat het Plan van den Arbeid niet door ieder met liefde wordt ontvangen bevreemdt spr. niet, wij zullen daarom voor de verwezenlijking daarvan moeten vechten. Spr. laakt de aanpassings politiek van Colijn en wekt de jongeren op om mede te helpen als hun hulp wordt gevraagd. Het Plan van den Arbeid wijst ons de weg naar een betere economische verhouding en het heeft de bedoeling ons uit de crisis te helpen. Spr. meent dat de N.S.B. van de offers die wij moeten bren gen, geen begrip heeft en besluit met te zeggen dat de verwerkelijking van het Plan van den Ar beid een zegen voor Nederland zal zijn en felici teert de Vrouwenclub met haar 5-jarig bestaan. Als antwoord op het gloedvol betoog van spr. werd een couplet van de Internationale staande gezongen. Door den heer A. Zwaag werd hierna namens de Landarbeidersbond een gelukwensch uitgesproken en eenige gedichten gedeclameerd, waarna de pau ze volgde, welke door muziek werd gevuld. Na de pauze werd het woord gevoerd door den heer B. Orsel namens de S.D.A.P., die de vereeni- ging feliciteerde en een bloemstuk je offreerde en de nadruk legde op het Plan van den Arbeid en deed een beroep op allen om gezien de actie van de N.S.B., te strijden voor dit Plan. Het- tooneelstukje in 2 bedrijven „De 2 zusters" volgt nu. Wij zien hier hoe in het eerste bedrijf uit een gezin een der dochters, Frina, wil trouwen, doch het noodige geld ontbreekt haar. De andere dochter, Annie, wil ook gaan trouwen, doch vat het huwelijk heel wat gemakkelijker op en meent dat zooveel geld niet direct noodig is. Een propa gandiste komt hen bezoeken om geld op te halen voor stakende textielarbeiders. In princine blijken allen, uitgezonderd Annie, die alles geeft wat zij heeft, tegen steun aan de stakers zijn. In het 2de bedrijf zien wij dat Annie, die inmid dels getrouwd is, benevens Frina in de put zitten. De propagandiste weet echter de oplossing om er weer uit te komen en zegt dat de oplossing ligt in het Plan van den Arbeid. Nadat de propagandiste haar betoog heeft gehouden, zijn allen overtuigd dat het eenige middel om uit de crisis te raken, is te vinden in het Plan van den Arbeid. Behoudens eenige kleine haperingen liep alles vlot van stapel en verwierven de spelenden een dankbaar applaus. Als slotstuk van den avond werd de trekking van de verloting gehouden. De eerste prijs werd gewonnen door T. BreedVoute, Petten. De presidente dankte allen die hadden medege werkt en hoopte dat deze avond mag zijn in het belang van de socialistische beweging, waarna de sluiting volgde. De voetbalvereeniging Sparta vergaderde ten lo kale van den heer Raven. Het is reeds over achten als voorzitter K. S. Leguit de vergadering met een woord van welkom opende. Het verheugt voorzitter dat de vergadering door kan gaan wat betreft het aantal aanwezige leden. De heer S. Breebaart leest dan de notulen der vorige vergadering voor, welke na een kleine opmerking, gemaakt door den heer R. Rus, over de kas-commissie, onveranderd wor den goedgekeurd. De heer Leguit dankt de rappor teur voor de juiste weergave. Ingekomen stukken waren niet aanwezig. Uit enkele mededeelingen, gedaan door den voor zitter, stippen wij aan, dat de N.H.V.B. weder een leiderscursus zal houden. De voorz. wekt op om daaraan deel te nemen. Cijfers fancy-fair. De penningmeester geeft dan enkele cijfers van de fancij-fair. De ontvang sten hebben bedragen f 1389. De uitgaven f 719, zonder eventueele zaalhuur. Het batig saldo zal naar schatting f .447 bedragen, zoodat de- fancy- fair aan haar verwachtingen heeft beantwoord. Verkiezing 2 bestuursleden wegens bedanken van de heeren C. Molenaar en P. de Vries. Voorzitter dankt de heeren voor al het geene wat ze in het belang der vereeniging hebben gedaan. Na eerste stemming wordt gekozen de heer R. Rus, die z'n benoeming niet wil aanvaarden, zoodat men weer even ver is. De tweede vrije stemming brengt een meerderheid voor den heer G. Koch. Deze be vreemdt het wel, dat hij dit jaar zpo'n promotie heeft gemaakt. Niettemin wil de heer Koch z'n functie aanvaarden en zal trachten de vereeniging te dienen. Er is nu pas in één vacature voorzien, zoodat nogmaals moet worden gestemd. Geen en kele krijgt de meerderheid. Herstemming tusschen de heeren Holtz, Middelbeek en Peetoom. Alle drie heeren wenschen geen benoeming te aanvaarden, zoodat opnieuw een vrije stemming wordt gehou den. De heer Peetoom heeft zich bedacht en neemt thans z'n benoeming aan. Toevoeging 2 E.C.-leden. De heer G. Koch geeft hierover een toelichting, waarom men dacht, dat de E.C. van 3 tot 5 leden zou moeten worden uit gebreid. De heer R. Rus vindt het bezwaarlijk om 5 leden te benoemen, omdat hem bij ondervinding is gebleken, dat het geen vruchten zal afwerpen. Het voor en tegen wordt besproken. Tenslotte wordt dit punt verschoven naar de volgende ver gadering. Volgt de rondvraag. De heer Peetoom infor meert naar de reiskosten betalingen van uit-wed- strijden. Het is volgens spreker voorgekomen, dat er geheel gratis is gereisd naar Den Helder. Een en ander moet niet voorkomen. Het Bestuur zal dit ter harte nemen en de heeren aanvoerders, tot meer activiteit op dit gebied aanzetten. De heer De Vries informeert naar den trainings- avond. Na eenige bespreking wordt besloten om den trainingsavond op Woensdagavond te houden. Hiervoor zal met Lycurgus worden onderhandeld. De heer R. Rus informeerde naar het damesvoet bal, waarvoor men boete heeft gekregen. De heer Leguit zet een en ander uiteen, waarmede de heer Rus accoord kan gaan. Niets meer aan de orde zijnde, sluit voorzitter met een woord van dank deze vergadering. GESLAAGD. Op het te Amsterdam gehouden examen slaagde mej. B. de Ligt als apothekers-assistente. HEDEN KOOKDEMONSTRATIE. Belangstellenden herinneren wij aan de heden middag, 2 uur in café „De Beurs" te houden kook demonstratie vanwege de Propagandacommissie voor Melk- en Zuivelproducten. Denkt er aan, he denmiddag en niet op 29 Nov., zooals abusievelijk in de advertentie van gister was vermeld. GEMEENTE SCHAGEN. POLITIE. Gevonden: een rozenkrans. Verlorenj een portemonnaie mét eenig geld. Groote koeien-import in Palestina. De Palestijnsche correspondent van het A.N.P. meldt, dat de nieuw gevormde maatschappij „Ha- boker" (De Morgen), ten doel hebbend het aankoo- pen van levende haven voor de Joodsche coöpera tieve kolonies, regelingen heeft getroffen voor de invoer van duizend koeien uit Europa. Reeds zijn twee zendingen in Palestina aangekomen. Hieraan kan nog worden toegevoegd, dat ook de invoer uit Nederland hand over hand schijnt toe te nemen. Er bestaat groote belangstelling voor Hol* landsch vee, en een zending, welke hier pas onder begeleiding van handelaars werd ingevoerd, werd grif verkocht. Palestina kent'thans nog een grooten boter en melkproducten-invoer en het streven is op zelf-voorziening gericht. 400 automobilisten ingesneeuwd. Wilkes Barre. (Pennsylvania). Door een hevige sneeuwjacht zijn in de heuvels nabij Wilkes Barre 400 automobielen ingesneeuwd. De wegen werden' onbegaanbaar, zoodat er een expeditie moest worden uitgezonden om de ingesneeuwden bij te staan. Van uit vliegtuigen werden pakjes met levensmiddelen geworpen voor de gedwongen kampeerders. VIJF VISSCHERS BIJ VIGO VERDRONKEN. Bij de Spaansche visschersplaats Vigo is een visschersboot gekapseisd, welke ondanks het stormachtige weer toch was uitgevaren. Vijf man nen der equipage zijn verdronken. De overigen konden door een andere visschersboot worden op gepikt. DE VIERLING VAN DE FAMILIE PERRICONE. New York. A, B. C en D., dev ierling van de familie Perricone te Beaumont (Texas) hebben dezer dagen hun zesde verjaardag gevierd, A, B, C en D, hun werkelijke namen luiden, Anthony, Ber- nard, Carl en Donald, vormende eenige manlijke vierling ter wereld. Hun moeder heeft als alle goede moeders, na tuurlijk geprakkizeerd over de toekomst'van haar spruiten. Zij is van meening, dat de jongens base- ball-spelers moeten worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 6