Parijsche voorstellen Dessie, stad van leed naar Rome en Addis Abeba Belgisch vliegtuig neergestort. Schip in nood aan den Hoek Nieuwe tankboaten voor de Shell Na nieuw overleg Men tracht het Kabinet Colijn te redden De Italiaansche pers optimistisch De 11 inzittenden om het leven gekomen* Magazijn opgelicht Woensdag 11 December 1935. Postrekening No. 23330 SC RACER 79ste Jaargang. No. 9870 COURANT. Int. Telet No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot *s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen 8 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. tusschen Londen en Parijs Vredesvoorstel thans definitief geformuleerd LONiDEN EN PARIJS ZIJN HET NA EEN NADERE GEDACHTEN- WISSELING MET ELKAAR EENS CTWORDEN. Reuter seint uit Parijs: Nadat het Britsche kabinet Maandag en Dinsdag over de vredesvoorstellen van Parijs had beraadslaagd, is gisteravond tusschen Laval en den Britschen ambassadeur, die vergezeld was van Vansittard, een definitief accoord tot stand gekomen, dat voor de En- gelsche regeering bevredigend is. De vredesvoorstellen zijn gisteravond naar Bome en Addis Abeba gezonden naar de ge zanten van Frankrijk en Engeland, die ze ver volgens aan de betrokken regeeringen zul len mededeelen. Eden geeft een voorloopige uiteenzetting van het wezen der voorstellen. In de gister gehouden zitting van het Engelsche Lagerhuis heeft minister Eden de volgende ver klaring afgelegd: Namens de regeering Baldwin was op dat oogen- blik afwezig mag ik zeggen, dat onze onderhan delaars te Parijs met de Fransche regeering een ba sis gevonden hebben waarop bet doen van voorstel len naar wij hopen nuttig effect zal kunnen sortee- ren in het belang van den vrede. Zonder in détails te treden kan ik meedeelen dat de voorstellen van drieledigen aard zijn: 1. Een uitwisseling van grondgebied tus schen Italië en Abessynië, waarbij beide par tijen voordeelen zullen verwerven. 2. Volkenbondsassistentie voor Abessi nië in sociaal, financieel en algemeen oeco- nomisch opzicht, ten einde de ontwikkeling en den vooruitgang van dat land te bevor deren. 3. Bijzondere maatregelen en bepalingen voor Italiaansche kolonisten, die zich in Abessinië willen vestigen, en medewerking van Italië bij de uitvoering van de Volken bondsplannen. De berichten in de buitenlandsche pers waren on volledig en ook grootendeels onjuist, geweest. De voorstellen zelf zijn nog niet verzonden en wij doen slechts ons uiterste best om wenken te geven, die beide partijen samen kunnen brengen. Ik vertrek morgen naar Genève en zal daar met de vertegen woordigers van de andere staten en de betrokken commissie deze pogingen voortzetten. Een betreurenswaardige Indiscretie, waardoor een lastige en delicate aange legenheid nog veel lastiger en delicater werd." Ministerpresident Baldwin heeft een verklaring afgelegd, waaruit blijkt, dat de onderhandelingen tusschen de Britsche en de Fransche regeeringen over de vredesvoorstellen tot bijlegging van 't Abessyni- sche conflict momenteel nog worden voortgezet, zoo dat de voorstellen tot nog toe noch aan Abessynië, noch aan Italië konden worden voorgelegd. (Volgens AMENDEMENTENSTROOM HOUDT ECHTER AAN De Voorzitter der Tweede Kamer, de heer Ruijs, heeft afgezien van zijn voornemen om de Onderwijs- •begrooting en de Onderwijsbezuinigingswet gelijktijdig te doen behandelen. Het is kennelijk zijn bedoeling om de Onderwijs- begrooting veilig binnent, e halen alvorens 't gevaar lijke bezuinigingsontwerp op onderwijs in behande ling wordt gebracht. Tevens worat op deze wijze nog eenigen tijd ge wonnen, die kan worden gebruikt om een oplossing te vinden voor de moeilijkheden, die het politieke le- .ven van ons Kabinet bedreigen. Intusschen gaat de heer Suring en zijn aanhang door met indiening van amendementen op het On- dërwijsbezuinigingsontwerp, terwijl ook de heeren Thijsen en K. ter Laan amendementen hebben voor gesteld. Thans zijn èn de pensionneering èn het ontslag van gehuwde onderwijzeressen èn het leerlingen aantal per klas onderwerpen van de voorgestelde wijzigingen en toevoegingen. het bovenstaande is men dus blijkbaar later toch tot overeenstemming gekomen inzake de vredes-voor- stellen). Baldwin noemde in zijn verklaring de berichten der Fransche pers over het vredesplan een betreu renswaardige indiscretie, welke 'n lastige en delica te aangelegenheid nog ontzaglijk veel lastiger en delicater gemaakt heeft." Laval waarschuwt tegen fantastisch ka rakter der publicaties in de pers. Parijs, 10 December. Het Fransche departe ment van buitenlandsche zaken heeft een nota ge publiceerd over het fantastische karakter der pu blicaties in de pers inzake den inhoud van het plan, dat te Parijs is opgesteld door Hoare en La val. Hij waarschuwt voor publicaties van dien aard. De Fransch-Britsche voorstellen te Rome een aannemelijke basis geacht. Algemeen, zoo meldt Reuter, wordt te Rome de mogelijkheid toegegeven, dat Mussolini de Fransch- Britsche vredeovorstellen aan zal nemen als basis van onderhandeling tot regeling van het Italiaanch Abessijnsche geschil. Alleen mogen de voorstellen dan niet den vorm van een ultimatum hebben en moet de mogelijk heid open gelaten worden voor onderhandelingen. Vermoedelijk zal Italië zich niet verzetten, dat Abessinië een zeehaven krijgt, mits deze op Itali- aansch gebied ligt enindien er slechts sprake is van een vrijhaven, niet van een afstaan van gebied. Verder acht men het niet mogelijk, dat Italië met minder tevreden is, dan de thans bezette ge bieden. Bovendien wordt een concessie ten zuiden van de 8e parallel van rëeel belang geacht voor Ita lië, indien tenminste de Oostelijke grens hiervan zich uitstrekt tot het merengebied. Een internationale bespreking kan dus het gevolg zijn, waarvan niemand het einde kan voorspellen. Een weerslag op de fronten. Te Addis Abeba hebben besprekingen plaats ge had van Abessijnsche autoriteiten met den Fran- schen en den Britschen gezant aldaar en volgens een officieele mededeeling heeft de Abessijnsche legerleiding het bevel gegeven voorloopig niet tot operaties op groote schaal over te gaan, ten einde in afwachting van de diplomatieke beprekingen on- noodig bloedvergieten tegen te agan. Er worden van Abesijnsche zijde noch aan het Noordelijk noch aan het Zuidelijk front Italiaan sche bombardementen brciht; 't is dus mogelijk dat de Italianen .beloten hebben een zelfde houding aan te nemen De bevolking begraaft de slachtoffers der luchtaanvallen. (Van onzep corcespondent Stuart Emeny.) DESSIE, Dinsdag. Gisteravond luisterde ik in mijn tent naar de radio. Een Italiaansch spreker sprak van Asmara uit over de deugden der Italiaansche cultuur. De stad Dessie, die vandaag in rouw is over de slachtoffers der hevige Italiaansche luchtaanvallen, welke de vorige week zijn uitgevoerd, biedt een scherp contrast met de radio-voordracht van den Italiaan. Deze „stad van geluk" dit 'is de letterlijke ver taling van „Dessie" is veranderd in een stad van leed. Verminkte lichamen van mannen en vrouwen, verbrand door de Italiaansche brandbommen, worden in groote aantallen uit de huizen gedragen en door vrienden, begraven. Een aangrijpend schouwspel! Deze primitieve Abessijnsche bevolking, die tot voor kort nauwelijks wist van het bestaan van vliegtuigen, heeft thans de dooden te begraven, welke het vreeselijke luchtwap.en heeft geëischt. Men heeft hier groote bewondering voor den moed van dokters en verplegers. Hoewel bij den laatsten luchtaanval vijf en dertig Italiaansche vliegtuigen bo ven de stad vlogen, bleven alle artsen op hun post. Te Dessie waardeert men dit te meer, waar de bevol king van meening is, dat de Italianen een speciale voorliefde hebben voor het bombardeeren van laza retten en hospitaals. (Auteursrecht News ChronicleA.N.P.). Zal Mussolini de bemiddelingsvoorstellen aanvaarden? ROME, Dinsdag. Hoewel gelopfd wordt, dat Mussolini de détails der Parijsche bemiddelingsvoorstellen, waarvan hij op de hoogte gesteld is door den Italiaanschen ambassadeur te Parijs, thans bestudeert, is de officieele nota nog niet overhandigd. In gezaghebbende kringen heeft men algemeen den indruk, dat de Duce deze voorstellen als een basis van bespreking zal aanvaarden, om daardoor de toepassing van een petroleum-boycot zoo lang mogelijk te doen uitstellen, en verder in de hoop, dat een accoord kan worden bereikt, dat een einde zou maken aan den kostbaren oorlog in Abessinië. Het is nog steeds de vraag, of de tegenwoordige onderhandelingen tot uiteindelijke overeenstemming zullen leiden, daar men van Italiaansche zijde er voortdurend op wijst, dat de Duce niet bereid zal zijn, eenig voorstel te aanvaarden, dat niet voorziet in een corridor tusschen de heide Italiaansche bezit- Door tot nu toe onopgehelderde oorzaak tegen een lagen heuvel aange vlogen. In het Engelsche graafschap Kent is gis termiddag een Belgisch vliegtuig omlaag gestort, waarbij elf personen, onder wie een dame, den dood hebben gevonden. Het toestel was op weg van Brussel naar Londen. De val werd gehoord over een af stand van twee mijl. A,an boord bevonden zich behalve de nit drie personen bestaan de bemanning, zeven passagiers. Het toestel werd bestnnrd door den vlieger Schroo- brodt. Het was een drie-motorig Savoia- toestel, van Italiaansche constructie, dat was aangekocht door de Belgische maatschappij. Reuter meldt nader: De ramp met het Belgisch verkeersvliegtuig van de Sabena had plaats bij Tatsfield in Kent. Volgens de jongste berichten zijn alle inzittenden, ten getale van elf, om het leven gekomen, onder wie twee Engelsche en vier Duitsche passagiers uit Keulen, van wie twee vrouwen. De lijken waren vreeselijk verminkt. Het toestel was gistermiddag om 3 uur uit Brussel vertrokken. De oorzaak nog niet bekend. Het ontzettende ongeluk van de Belgische Sabena- machine in de vallei van Kent bij Tatsfield heeft hier groote ontroering verwekt. De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. Het weder was niet goed, het regende, en er was een harde wind. maar men gelooft niet, dat het ongeluk aan de weersomstandigheden is te wijten. De geheele Brit sche bemanning is verongelukt. Onder de acht pas sagiers waren geen Nederlanders. Er waren twee dames en een Engelschman onder, sir John Car- den, die den erfelijken titel had van baronet. Nadere bijzonderheden. Een nader bericht meldt: Het vliegtuig was te 3 uur 20 in Brussel opgestegen met 7 passagiers, onder welke 2 dames en 4 leden van de bemanning. Het was spoedig in contact met Croydon en het heeft niets gemeld van eenig drei gend gevaar of mankement. Toch is het iets uit zijn koers geraakt en bij het laag vliegen om te zoeken naar een landingsplaats uit op zichzelf nog niet opgehelderde oorzaak is het eerst tegen een la gen heuvel aangestooten, waardoor een vleugel brak en voor den bestuurder het toestel in evenwicht kon brengen, volgde een tweede, zwaardere schok, tegen de volgende hoogere heuvel en het toestel stortte uit ongeveer 4050 meter neer op niet meer dan 50 yards afstand van een boerenwoning, welks bewoners on middellijk den plaatselijken dokter waarschuwden. Voor deze aankwam, in ongeveer 10 minuten, was het reeds duidelijk dat hulp hier niet meer zou kun nen baten. Alle passagiers en leden der bemanning moeten op slag dood zijn geweest. De lijken waren vreeselijk verminkt. Van een der Duitsche dames was het hoofd volko men van den romp gescheiden. Het reddingswerk werd door het duister en den regen ernstig belemmerd. De bewoners van het nabijgelegen dorp hoorden een hevig gekraak, toen de machine zich te pletter vloog, doch er volgde geen explosie, noch vloog het benzine-reservoir in brand, zooals gewoonlijk het geval is. Waarschijnlijk heeft de bestuurder ijsafzetting aan de vleugels bemerkt waardoor omstreeks denzelf den tijd een Fransch vliegtuig bij Auxerre een nood landing heeft moeten doen, waarbij de passagiers het toestel echter hebben kunnen verlaten voor het ook in brand is gevlogen en heeft hij daarom naar een geschikt terrein voor een noodlanding gezocht, Door de vreeselijke zware en laag hangende wolken en door het feit dat hij een 8 K.M. (5 mijl) uit zijn koers was, heeft hij geen van beide heuvels meer kunnen opmerken voor het te laat was. Andere berichten melden, dat het toestel niet tegen een heuvel, maar tegen een huis gevlogen is. De tweede schok is zoo hevig geweest, dat. wrak stukken op ruim 1200 M. afstand van de plaats des onheils reeds gevonden zijn. tingen in Oost-Afrika, Erithrea en Italiaansche So- maliland. Men verwacht,-dat het Vaticaan in de komende dagen een niet te onderschatten rol zal spelen. De „Osservatore Romano" spreekt vanavond in zeer vre delievende termen. Het blad schrijft: „Alle landen wenschen den vrede, maar een werkelijke vrede kent geen vernedering, doch rechtsgelijkheid en edelmoe digheid." De Italiaansche pers is optimistisch en haar toon is opmerkelijk minder scherp. De bladen verklaren eensgezind, dat het fascisme wederom een overwin ning heeft behaald. (Auteursrecht News Chronicle - A.N.P.)" Ternauwernood aan een stranding ontko men. - Keurige manoeuvres van de „Blankenburg". Gisteravond om kwart voor zeven der halve al volop donker bemerkte de kust wacht te Hoek van Holland, dat een niet al te groot zeeschip, dat voornemens was den Waterweg binnen te komen, plotseling snel voorbij dreef en op de befaamde Maasvlakte dreigde te zullen stranden. De zee stond zeer hoog en er woei een har de wind. De gevaarlijke situatie, waarin het schip gevaar liep te komen, werd terstond aan de desbetreffende instanties doorgegeven. On derwijl reeds begon het vaartuig noodseinen te geven. Bij het loodswezen vatte al spoedig de meening post, dat het schip verloren zou zijn. Aldus vertelde de commissaris van het Loodswezen aan den Hoek aan een medewerker van de „Ms.b." Terstond werden dan ook de maatregelen getrof fen, om een reddingsboot te doen uitvaren. Zou na Egmond Hoek van Holland het tooneel gaan worden van een of meer scheepsrampen. De reddingsboot was spoedig gevolgd door twee sleepbooten van Smit en Co., n.1. de „Afrika" en de „Blankenburg." Alsmaar bleef het in ernstig gevaar verkeerende schip signalen geven. Na aankomst van de „President Wierdsma" kon haar bemanning constateeren, dat het vaartuig erin geslaagd was nog in betrekkelijk diep water voor an ker te gaan. Het vaartuig bleek de Groninger „Eban" te zijn, een motorschip geladen en op weg van Greifswald naar Rotterdam. Het schip werd in 1931 gebouwd en meet 288 ton bruto en 187 netto tons. Bij het binnenkomen was de schroef defect geraakt en zoodoende werd het schip aan de tormenten van zee en wind en donkerte over geleverd. Hadden de ankers niet bijtijds een gelukkig steun punt gevonden, dan was de „Eban" enkele honder den meters onherroepelijk te pletter geslagen. Motorschip, reddingsboot en de ter assistentie uit gevaren sleepbooten hebben overigens nog een moei lijk uurtje gehad. Al was er geen direct gevaar voor schip en beman ning, de „Eban" moest van zijn gevaarlijke plaats weg. Dat weghalen werd een karwei voor de Blanken burg en Afrika, een karwei die de sleepbooten zelf door het woeste weer menigmaal in een pernicieuze positie bracht. Evenwel de mannen van den „blauwen dienst" ver staan hun vak en na een serie pracht-manouvres al stond er 'n „stuk water" slaagde de „Blan kenburg" er om half negen in vast te maken. De kapitein van de „Eban" had echter aan de red dingsboot gevraagd om in de nabijheid te blijven. En zoo konden we in de donkere verte, van waar uit windvlaag op windvlaag ons poogde achteruit te dringen een aantal beweeglijke lichten afgewisseld door morse-teekens waarnemen. Tegen half tien zette de „President Wierdsma" koers naar de haven. Tien minuten later trokken ook de sleepbooten in de richting van den Hoek. Na het vastmaken hadden de Blankenburgen Afrika het motorschip met een wijden boog uitein delijk binnen de pieren. Om even half tien kwam de reddingsboot onder belangstelling van een deel der Hoeksche bevolking voor den kant. Om 10 uur is de Blankenburg met de „Eban" op de rivier aan den Zuidwal recht tegenover Hoek van Holland voor anker gegaan. Aan boord van de Eban waren waarschijnlijk 5 of 6 menscben. Het schip was bestemd voor de cargadoors James en Co. Loodsdïenst gestaakt. In verband met den hevigen storm is gisteravond omstreeks 7 uur de loodsdienst voor den Nieuwen Waterweg gestaakt. Nederlandsche werven in ling voor opdrachten. onderhande- Amsterdam. Tusschen verschillende groote wer ven in Nederland zijn onderhandelingen gaande met de Koninklijke Shell-groep over den bouw van eeni- ge tankschepen van uiteenloopende tonnage. Wat Amsterdam betreft behoort de Nederlandsche Scheeps bouw Maatschappij tot de gegadigden; een opdracht aan deze werf is nog niet verleend. De verwachting is echter gewettigd, dat deze weldra tegemoet kan worden gezien. Door middel van valsch gestempelde kas sabons. De politie van bureau Singel te Amsterdam heeft twee vrouwen aangehouden, die een magazijn in 't centrum der stad door middel van kassabóns, welke zij van valsche stempels hadden voorzien kort vóór St. Nicolaas hebben opgelicht voor ongeveer f 500. Voor dit bedrag hadden zij zich goederen doen afle veren, zonder deze te betalen. Een groot deel daar van kon door de politie bij een huiszoeking in bsslag i werden genomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 1