Parijsche voorstellen
Dessie, stad van leed
naar Rome en Addis Abeba
Belgisch vliegtuig
neergestort.
Schip in nood aan
den Hoek
Nieuwe tankboaten voor de Shell
Na nieuw overleg
Men tracht het Kabinet
Colijn te redden
De Italiaansche pers
optimistisch
De 11 inzittenden om het
leven gekomen*
Magazijn opgelicht
Woensdag 11 December 1935.
Postrekening
No. 23330
SC RACER
79ste Jaargang. No. 9870
COURANT.
Int. Telet
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot
*s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen
8 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
tusschen Londen en Parijs
Vredesvoorstel thans definitief
geformuleerd
LONiDEN EN PARIJS ZIJN HET
NA EEN NADERE GEDACHTEN-
WISSELING MET ELKAAR EENS
CTWORDEN.
Reuter seint uit Parijs:
Nadat het Britsche kabinet Maandag en
Dinsdag over de vredesvoorstellen van Parijs
had beraadslaagd, is gisteravond tusschen
Laval en den Britschen ambassadeur, die
vergezeld was van Vansittard, een definitief
accoord tot stand gekomen, dat voor de En-
gelsche regeering bevredigend is.
De vredesvoorstellen zijn gisteravond naar
Bome en Addis Abeba gezonden naar de ge
zanten van Frankrijk en Engeland, die ze ver
volgens aan de betrokken regeeringen zul
len mededeelen.
Eden geeft een voorloopige uiteenzetting
van het wezen der voorstellen.
In de gister gehouden zitting van het Engelsche
Lagerhuis heeft minister Eden de volgende ver
klaring afgelegd:
Namens de regeering Baldwin was op dat oogen-
blik afwezig mag ik zeggen, dat onze onderhan
delaars te Parijs met de Fransche regeering een ba
sis gevonden hebben waarop bet doen van voorstel
len naar wij hopen nuttig effect zal kunnen sortee-
ren in het belang van den vrede.
Zonder in détails te treden kan ik meedeelen dat
de voorstellen van drieledigen aard zijn:
1. Een uitwisseling van grondgebied tus
schen Italië en Abessynië, waarbij beide par
tijen voordeelen zullen verwerven.
2. Volkenbondsassistentie voor Abessi
nië in sociaal, financieel en algemeen oeco-
nomisch opzicht, ten einde de ontwikkeling
en den vooruitgang van dat land te bevor
deren.
3. Bijzondere maatregelen en bepalingen
voor Italiaansche kolonisten, die zich in
Abessinië willen vestigen, en medewerking
van Italië bij de uitvoering van de Volken
bondsplannen.
De berichten in de buitenlandsche pers waren on
volledig en ook grootendeels onjuist, geweest. De
voorstellen zelf zijn nog niet verzonden en wij doen
slechts ons uiterste best om wenken te geven, die
beide partijen samen kunnen brengen. Ik vertrek
morgen naar Genève en zal daar met de vertegen
woordigers van de andere staten en de betrokken
commissie deze pogingen voortzetten.
Een betreurenswaardige Indiscretie,
waardoor een lastige en delicate aange
legenheid nog veel lastiger en delicater
werd."
Ministerpresident Baldwin heeft een verklaring
afgelegd, waaruit blijkt, dat de onderhandelingen
tusschen de Britsche en de Fransche regeeringen over
de vredesvoorstellen tot bijlegging van 't Abessyni-
sche conflict momenteel nog worden voortgezet, zoo
dat de voorstellen tot nog toe noch aan Abessynië,
noch aan Italië konden worden voorgelegd. (Volgens
AMENDEMENTENSTROOM HOUDT ECHTER AAN
De Voorzitter der Tweede Kamer, de heer Ruijs,
heeft afgezien van zijn voornemen om de Onderwijs-
•begrooting en de Onderwijsbezuinigingswet gelijktijdig
te doen behandelen.
Het is kennelijk zijn bedoeling om de Onderwijs-
begrooting veilig binnent, e halen alvorens 't gevaar
lijke bezuinigingsontwerp op onderwijs in behande
ling wordt gebracht.
Tevens worat op deze wijze nog eenigen tijd ge
wonnen, die kan worden gebruikt om een oplossing te
vinden voor de moeilijkheden, die het politieke le-
.ven van ons Kabinet bedreigen.
Intusschen gaat de heer Suring en zijn aanhang
door met indiening van amendementen op het On-
dërwijsbezuinigingsontwerp, terwijl ook de heeren
Thijsen en K. ter Laan amendementen hebben voor
gesteld.
Thans zijn èn de pensionneering èn het ontslag van
gehuwde onderwijzeressen èn het leerlingen aantal
per klas onderwerpen van de voorgestelde wijzigingen
en toevoegingen.
het bovenstaande is men dus blijkbaar later toch tot
overeenstemming gekomen inzake de vredes-voor-
stellen).
Baldwin noemde in zijn verklaring de berichten
der Fransche pers over het vredesplan een betreu
renswaardige indiscretie, welke 'n lastige en delica
te aangelegenheid nog ontzaglijk veel lastiger en
delicater gemaakt heeft."
Laval waarschuwt tegen fantastisch ka
rakter der publicaties in de pers.
Parijs, 10 December. Het Fransche departe
ment van buitenlandsche zaken heeft een nota ge
publiceerd over het fantastische karakter der pu
blicaties in de pers inzake den inhoud van het
plan, dat te Parijs is opgesteld door Hoare en La
val. Hij waarschuwt voor publicaties van dien aard.
De Fransch-Britsche voorstellen te Rome
een aannemelijke basis geacht.
Algemeen, zoo meldt Reuter, wordt te Rome de
mogelijkheid toegegeven, dat Mussolini de Fransch-
Britsche vredeovorstellen aan zal nemen als basis
van onderhandeling tot regeling van het Italiaanch
Abessijnsche geschil.
Alleen mogen de voorstellen dan niet den vorm
van een ultimatum hebben en moet de mogelijk
heid open gelaten worden voor onderhandelingen.
Vermoedelijk zal Italië zich niet verzetten, dat
Abessinië een zeehaven krijgt, mits deze op Itali-
aansch gebied ligt enindien er slechts sprake is van
een vrijhaven, niet van een afstaan van gebied.
Verder acht men het niet mogelijk, dat Italië
met minder tevreden is, dan de thans bezette ge
bieden. Bovendien wordt een concessie ten zuiden
van de 8e parallel van rëeel belang geacht voor Ita
lië, indien tenminste de Oostelijke grens hiervan
zich uitstrekt tot het merengebied.
Een internationale bespreking kan dus het gevolg
zijn, waarvan niemand het einde kan voorspellen.
Een weerslag op de fronten.
Te Addis Abeba hebben besprekingen plaats ge
had van Abessijnsche autoriteiten met den Fran-
schen en den Britschen gezant aldaar en volgens
een officieele mededeeling heeft de Abessijnsche
legerleiding het bevel gegeven voorloopig niet tot
operaties op groote schaal over te gaan, ten einde
in afwachting van de diplomatieke beprekingen on-
noodig bloedvergieten tegen te agan.
Er worden van Abesijnsche zijde noch aan het
Noordelijk noch aan het Zuidelijk front Italiaan
sche bombardementen brciht; 't is dus mogelijk dat
de Italianen .beloten hebben een zelfde houding aan
te nemen
De bevolking begraaft de slachtoffers der
luchtaanvallen.
(Van onzep corcespondent Stuart Emeny.)
DESSIE, Dinsdag.
Gisteravond luisterde ik in mijn tent naar de radio.
Een Italiaansch spreker sprak van Asmara uit over
de deugden der Italiaansche cultuur.
De stad Dessie, die vandaag in rouw is over de
slachtoffers der hevige Italiaansche luchtaanvallen,
welke de vorige week zijn uitgevoerd, biedt een scherp
contrast met de radio-voordracht van den Italiaan.
Deze „stad van geluk" dit 'is de letterlijke ver
taling van „Dessie" is veranderd in een stad van
leed. Verminkte lichamen van mannen en vrouwen,
verbrand door de Italiaansche brandbommen, worden
in groote aantallen uit de huizen gedragen en door
vrienden, begraven. Een aangrijpend schouwspel! Deze
primitieve Abessijnsche bevolking, die tot voor kort
nauwelijks wist van het bestaan van vliegtuigen, heeft
thans de dooden te begraven, welke het vreeselijke
luchtwap.en heeft geëischt.
Men heeft hier groote bewondering voor den moed
van dokters en verplegers. Hoewel bij den laatsten
luchtaanval vijf en dertig Italiaansche vliegtuigen bo
ven de stad vlogen, bleven alle artsen op hun post.
Te Dessie waardeert men dit te meer, waar de bevol
king van meening is, dat de Italianen een speciale
voorliefde hebben voor het bombardeeren van laza
retten en hospitaals.
(Auteursrecht News ChronicleA.N.P.).
Zal Mussolini de bemiddelingsvoorstellen
aanvaarden?
ROME, Dinsdag.
Hoewel gelopfd wordt, dat Mussolini de détails der
Parijsche bemiddelingsvoorstellen, waarvan hij op de
hoogte gesteld is door den Italiaanschen ambassadeur
te Parijs, thans bestudeert, is de officieele nota nog
niet overhandigd.
In gezaghebbende kringen heeft men algemeen
den indruk, dat de Duce deze voorstellen als een
basis van bespreking zal aanvaarden, om daardoor
de toepassing van een petroleum-boycot zoo lang
mogelijk te doen uitstellen, en verder in de hoop, dat
een accoord kan worden bereikt, dat een einde zou
maken aan den kostbaren oorlog in Abessinië.
Het is nog steeds de vraag, of de tegenwoordige
onderhandelingen tot uiteindelijke overeenstemming
zullen leiden, daar men van Italiaansche zijde er
voortdurend op wijst, dat de Duce niet bereid zal
zijn, eenig voorstel te aanvaarden, dat niet voorziet
in een corridor tusschen de heide Italiaansche bezit-
Door tot nu toe onopgehelderde oorzaak
tegen een lagen heuvel aange
vlogen.
In het Engelsche graafschap Kent is gis
termiddag een Belgisch vliegtuig omlaag
gestort, waarbij elf personen, onder wie een
dame, den dood hebben gevonden.
Het toestel was op weg van Brussel naar
Londen. De val werd gehoord over een af
stand van twee mijl. A,an boord bevonden
zich behalve de nit drie personen bestaan
de bemanning, zeven passagiers. Het toestel
werd bestnnrd door den vlieger Schroo-
brodt. Het was een drie-motorig Savoia-
toestel, van Italiaansche constructie, dat was
aangekocht door de Belgische maatschappij.
Reuter meldt nader:
De ramp met het Belgisch verkeersvliegtuig van
de Sabena had plaats bij Tatsfield in Kent. Volgens
de jongste berichten zijn alle inzittenden, ten getale
van elf, om het leven gekomen, onder wie twee
Engelsche en vier Duitsche passagiers uit Keulen,
van wie twee vrouwen. De lijken waren vreeselijk
verminkt. Het toestel was gistermiddag om 3 uur
uit Brussel vertrokken.
De oorzaak nog niet bekend.
Het ontzettende ongeluk van de Belgische Sabena-
machine in de vallei van Kent bij Tatsfield heeft
hier groote ontroering verwekt. De oorzaak van
het ongeluk is nog niet bekend. Het weder was
niet goed, het regende, en er was een harde wind.
maar men gelooft niet, dat het ongeluk aan de
weersomstandigheden is te wijten. De geheele Brit
sche bemanning is verongelukt. Onder de acht pas
sagiers waren geen Nederlanders. Er waren twee
dames en een Engelschman onder, sir John Car-
den, die den erfelijken titel had van baronet.
Nadere bijzonderheden.
Een nader bericht meldt:
Het vliegtuig was te 3 uur 20 in Brussel opgestegen
met 7 passagiers, onder welke 2 dames en 4 leden
van de bemanning. Het was spoedig in contact met
Croydon en het heeft niets gemeld van eenig drei
gend gevaar of mankement. Toch is het iets uit zijn
koers geraakt en bij het laag vliegen om te zoeken
naar een landingsplaats uit op zichzelf nog niet
opgehelderde oorzaak is het eerst tegen een la
gen heuvel aangestooten, waardoor een vleugel brak
en voor den bestuurder het toestel in evenwicht kon
brengen, volgde een tweede, zwaardere schok, tegen
de volgende hoogere heuvel en het toestel stortte uit
ongeveer 4050 meter neer op niet meer dan 50 yards
afstand van een boerenwoning, welks bewoners on
middellijk den plaatselijken dokter waarschuwden.
Voor deze aankwam, in ongeveer 10 minuten, was
het reeds duidelijk dat hulp hier niet meer zou kun
nen baten. Alle passagiers en leden der bemanning
moeten op slag dood zijn geweest.
De lijken waren vreeselijk verminkt. Van
een der Duitsche dames was het hoofd volko
men van den romp gescheiden.
Het reddingswerk werd door het duister en
den regen ernstig belemmerd.
De bewoners van het nabijgelegen dorp
hoorden een hevig gekraak, toen de machine
zich te pletter vloog, doch er volgde geen
explosie, noch vloog het benzine-reservoir in
brand, zooals gewoonlijk het geval is.
Waarschijnlijk heeft de bestuurder ijsafzetting aan
de vleugels bemerkt waardoor omstreeks denzelf
den tijd een Fransch vliegtuig bij Auxerre een nood
landing heeft moeten doen, waarbij de passagiers het
toestel echter hebben kunnen verlaten voor het ook in
brand is gevlogen en heeft hij daarom naar een
geschikt terrein voor een noodlanding gezocht, Door
de vreeselijke zware en laag hangende wolken en
door het feit dat hij een 8 K.M. (5 mijl) uit zijn koers
was, heeft hij geen van beide heuvels meer kunnen
opmerken voor het te laat was.
Andere berichten melden, dat het toestel niet tegen
een heuvel, maar tegen een huis gevlogen is.
De tweede schok is zoo hevig geweest, dat. wrak
stukken op ruim 1200 M. afstand van de plaats des
onheils reeds gevonden zijn.
tingen in Oost-Afrika, Erithrea en Italiaansche So-
maliland.
Men verwacht,-dat het Vaticaan in de komende
dagen een niet te onderschatten rol zal spelen. De
„Osservatore Romano" spreekt vanavond in zeer vre
delievende termen. Het blad schrijft: „Alle landen
wenschen den vrede, maar een werkelijke vrede kent
geen vernedering, doch rechtsgelijkheid en edelmoe
digheid."
De Italiaansche pers is optimistisch en haar toon
is opmerkelijk minder scherp. De bladen verklaren
eensgezind, dat het fascisme wederom een overwin
ning heeft behaald.
(Auteursrecht News Chronicle - A.N.P.)"
Ternauwernood aan een stranding ontko
men. - Keurige manoeuvres van de
„Blankenburg".
Gisteravond om kwart voor zeven der
halve al volop donker bemerkte de kust
wacht te Hoek van Holland, dat een niet al
te groot zeeschip, dat voornemens was den
Waterweg binnen te komen, plotseling snel
voorbij dreef en op de befaamde Maasvlakte
dreigde te zullen stranden.
De zee stond zeer hoog en er woei een har
de wind.
De gevaarlijke situatie, waarin het schip
gevaar liep te komen, werd terstond aan de
desbetreffende instanties doorgegeven. On
derwijl reeds begon het vaartuig noodseinen
te geven.
Bij het loodswezen vatte al spoedig de meening
post, dat het schip verloren zou zijn. Aldus vertelde
de commissaris van het Loodswezen aan den Hoek
aan een medewerker van de „Ms.b."
Terstond werden dan ook de maatregelen getrof
fen, om een reddingsboot te doen uitvaren.
Zou na Egmond Hoek van Holland het tooneel
gaan worden van een of meer scheepsrampen.
De reddingsboot was spoedig gevolgd door twee
sleepbooten van Smit en Co., n.1. de „Afrika" en de
„Blankenburg."
Alsmaar bleef het in ernstig gevaar verkeerende
schip signalen geven.
Na aankomst van de „President Wierdsma" kon
haar bemanning constateeren, dat het vaartuig erin
geslaagd was nog in betrekkelijk diep water voor an
ker te gaan.
Het vaartuig bleek de Groninger „Eban" te zijn,
een motorschip geladen en op weg van Greifswald
naar Rotterdam.
Het schip werd in 1931 gebouwd en meet 288 ton
bruto en 187 netto tons. Bij het binnenkomen was de
schroef defect geraakt en zoodoende werd het schip
aan de tormenten van zee en wind en donkerte over
geleverd.
Hadden de ankers niet bijtijds een gelukkig steun
punt gevonden, dan was de „Eban" enkele honder
den meters onherroepelijk te pletter geslagen.
Motorschip, reddingsboot en de ter assistentie uit
gevaren sleepbooten hebben overigens nog een moei
lijk uurtje gehad.
Al was er geen direct gevaar voor schip en beman
ning, de „Eban" moest van zijn gevaarlijke plaats
weg.
Dat weghalen werd een karwei voor de Blanken
burg en Afrika, een karwei die de sleepbooten zelf
door het woeste weer menigmaal in een pernicieuze
positie bracht.
Evenwel de mannen van den „blauwen dienst" ver
staan hun vak en na een serie pracht-manouvres
al stond er 'n „stuk water" slaagde de „Blan
kenburg" er om half negen in vast te maken.
De kapitein van de „Eban" had echter aan de red
dingsboot gevraagd om in de nabijheid te blijven.
En zoo konden we in de donkere verte, van waar
uit windvlaag op windvlaag ons poogde achteruit te
dringen een aantal beweeglijke lichten afgewisseld
door morse-teekens waarnemen.
Tegen half tien zette de „President Wierdsma"
koers naar de haven. Tien minuten later trokken
ook de sleepbooten in de richting van den Hoek.
Na het vastmaken hadden de Blankenburgen
Afrika het motorschip met een wijden boog uitein
delijk binnen de pieren. Om even half tien kwam de
reddingsboot onder belangstelling van een deel der
Hoeksche bevolking voor den kant.
Om 10 uur is de Blankenburg met de „Eban" op
de rivier aan den Zuidwal recht tegenover Hoek
van Holland voor anker gegaan. Aan boord van de
Eban waren waarschijnlijk 5 of 6 menscben. Het
schip was bestemd voor de cargadoors James en Co.
Loodsdïenst gestaakt.
In verband met den hevigen storm is gisteravond
omstreeks 7 uur de loodsdienst voor den Nieuwen
Waterweg gestaakt.
Nederlandsche werven in
ling voor opdrachten.
onderhande-
Amsterdam. Tusschen verschillende groote wer
ven in Nederland zijn onderhandelingen gaande met
de Koninklijke Shell-groep over den bouw van eeni-
ge tankschepen van uiteenloopende tonnage. Wat
Amsterdam betreft behoort de Nederlandsche Scheeps
bouw Maatschappij tot de gegadigden; een opdracht
aan deze werf is nog niet verleend. De verwachting
is echter gewettigd, dat deze weldra tegemoet kan
worden gezien.
Door middel van valsch gestempelde kas
sabons.
De politie van bureau Singel te Amsterdam heeft
twee vrouwen aangehouden, die een magazijn in 't
centrum der stad door middel van kassabóns, welke
zij van valsche stempels hadden voorzien kort vóór
St. Nicolaas hebben opgelicht voor ongeveer f 500.
Voor dit bedrag hadden zij zich goederen doen afle
veren, zonder deze te betalen. Een groot deel daar
van kon door de politie bij een huiszoeking in bsslag
i werden genomen.