De aardbol gevangen... in den greep van het vliegtuig! Een nieuwe brug tusschen de continenten Het wereldlucht» verkeer omspant de aarde De enkele maanden geleden ge opende luchtlijn Noord-Amerika Chili was vrijwel de laatste scha kel in de keten van het wereld- luchtverkeer. Haast dagelijks ver trekken van alle groote steden in Amerika en de andere werelddee- len groote verkeersvliegtuigen in alle richtingen ter wereld, over landen en zeeën, over gebergten en woestijnen, over rivieren en meren. Zij slaan bruggen tusschen de volkeren, bruggen, waarvoor spoorweg en schip in vroeger ja ren de hechte pijlers gelegd hebben. ten de vliegtuigen van de Lufthansa post zakken naar de Kanarische eilanden, waar zij door de stoomschepen van de Hamburg- Süd werden overgenomen om bij het eiland Fernando Noronha op vliegtuigen van het Condor-syndicaat te worden over gegeven, ter overbrenging naar Zuid-Bra- zilië! Drie jaar later werd het eerste drij vende tusschenlandingspunt, het stoom schip „Westfalen", in den Zuid-Atlanti- schen Oceaan gestationneerd en de proef vluchten namen een aanvang.Er is veel •werk verricht, voordat de organisatie van een regelmatigen luchtlijn over het Zuiden van den Atlantischen Oceaan geheel en al tot stand gekomen was. In 1934 werd de regelmatige dienst op Zuid-Amerika ge opend: Iedere week een vlucht Berlijn Buenos Aires, in 3y2 dag. Sedert de opening van die lijn zijn er tot nu toe circa 150 oceaanvluchten in bei de richtingen gemaakt, een bewijs ervoor, dat met een organisatorische en technische voorbereiding heel wat te bereiken is. Het is niet meer dan billijk, gezien 't aantal koloniën en Dominions, dat Enge land het leeuwenaandeel heeft in het we- reld-luchtverkeer. Om economische, poli tieke en strategische redenen moest het moederland dit nieuwe verkeersmiddel wel in dienst stellen van het verkeer met die bezittingen. Het is daarom des te merk waardiger, dat men de opbouw van het Engelsche luchtverkeersnet in het moeder land zélve geheel en al overlaat aan het particulier initiatief, terwijl de door de staat gecontroleerde Imperial Airways, die het luchtverkeer openden met een dienst Londen-Parijs, het Britsche wereldlucht- verkeersnet schiepen, dat tegenwoordig van Londen uit naar Zuid-Afrika, Achter- Indië en Australië loopt. Een der voornaamste verkeerswegen is tegenwoordig nog steeds de lijn van Lon den naar Indië. Voordat de vliegtuigen der Imperial Airways echter over Athene-Bag- dad-Bombay de Britsche bezittingen in Azië met het moederland verbonden, vlogen de toestellen der Nederlandsche K.L.M. reeds Tusschenlandingspunten voor marinevlieg breede startbaan, waarop het eene DE verovering van de wereld door het luchtverkeer is uitge gaan van Europa en Amerika. Het aandeel van Europa is daar bij ongetwijfeld veel grooter! Het eerste werkelijk transoce- anische luchtverkeer is dat van de Luft hansa op Zuid-Amerika geweest. Deze pio- niersvluchten werden nog gehandicapt door het feit, dat het Verdrag van Versailles Duitschland alle koloniën ontnam, waar door het verstoken was van tusschenlan dingspunten. De voorlooper van dien Zuid- Amerikadienst is de combinatie vliegtuig passagiersschip geweest. Reeds in '29 brach- een reis van Parijs naar Amsterdam onder neemt, maakt een „reis"; hij heeft visa noo» dig, passeert drie grensrevisies en moet zorgen vreemd geld bij zich te hebben. De reis zelf is per vliegtuig belachelijk kort. Een Amerikaansch zakenman uit New- York, die een „business" in Buffalo heeft af te handelen, reist acht uren per spoor en zulk een reisje geldt als een uitstapje. Wanneer een Amerikaan een „reis" on derneemt, dan moet het er een zijn van minstens 24 uren. De samenwerking der China-Clipper, het grootste Amerikaansche vliegtuig, dat den transpacific-dienst bevliegt. .Boven Van het drijvende tusschenlandingspunt „Westfalen" starten de Zuid-Amerikatoe- stellen met den katapult-start. Onder: In den nacht van Woensdag op Donderdag vertrekt uit Berlijn het postvliegtuig naar Zuid-Amerika. ring om den aardbol gesloten zou zijn! Verleden jaar verlengden de Imperial Airways hun Indië-lijn van Singapore tot Australië. Na het oversteken van de Zee van Timor een verraderlijk windgebied bereiken de Britsche toestellen het Australische vasteland by Port Darwin. De ries van Londen naar Sydney duurt thans 12 dagen tegen ruim 40 met een schip en men is van plan, inplaats van den weke- lijkschen dienst van één vliegtuig, twee of Hierboven: Het Zuid-Afrikatoestel der Imperial Airways. Onder: De luchtvaartmaatschappij Eurasia (EuropaAzië) vormt in gemeenschap met de Lufthansa een reg elmatigen luchtdienst op China. de Pan-American-Airwys, die de beide Amerikaansche con tingenten in hun volle lengte van het Noorden naar het Zuiden en omgekeerd bevlie gen en zelfs met meerdere lijnen! In enkele dagen is het vliegtuig over Midden- Amerika en de Antillen in Miami. Van daaruit duurt de vlucht naar Chicago, het beginpunt van de groote transcontinentale Ame- rika-lijnen, twee dagen. Na nogmaals twee dagen gevlogen te hebben, is men in San-Francisco aansluiting op de Philippijnen. Thans laten de Japanners om strategische redenen de lijn Formosa-Phillippijnen nog open, maar weldra zal ook hiervoor de tijd gekomen zijn, zoodat we dan een doorgaande verbin ding met Japan, via onze Nederlandsche lijn, hebben. Tevens zou een regelmatige dienst van Batavia op de Philippijnen er werden reeds enkele proefvluchten ge maakt aansluiting op den „China-Clip- per" mogelijk maken, waarmede dan de tuigen: het vliegtuigmoederschip met de vliegtuig na het andere start.... drie toestellen op deze lijn te plaatsen. Van Londen naar Sydney is de langste, directe luchtverkeerslijn, welke wij thans kennen. Deze lijn heeft vele jaren van voorberei ding gekost, evenals de 12.000 kilometer lange lijn LondenKaapstad. Pas in het jaar 1934 werd de route KaapstadCaïro regelmatig wekelijks bevlogen. Als de split singen naar de Britsche bezittingen in West-Afrika zijn ingevoerd, zal dit de voornaamste lijn ter wereld geworden zijn! Afrika wordt van het Noorden naar het Zuiden en van het Westen naar het Oosten door een andere luchtverbinding bestreken: de Congo-Madagascar-lijn van de Fransche Air France, die gedeeltelijk aansluit of in gemeenschap werkt mèt Belgische vlieg- diensten. De Air France, eveneens een door de staat gecontroleerde samenvoeging van verscheidene, groote, Fransche luchtvaart maatschappijen, exploiteert de 13.000 Kilo meter lange lijn MarseilleSaigon in Indo- China en laat sinds Februari 1935 haar vliegtuigen doorvliegen tot Hanoi in Indo- China. Van daaruit loopen spoorweglijnen naar Yumansoe, het eindpunt van één van de vier, van Shanghai naar het Westen loopen de luchtlijnen. Men kan tegenwoordig hoewel het voornaamste verbindingsstuk in het we reldluchtnet nog ontbreekt, n.L een lijn over het Noordelijk bekken van den At lantischen Oceaan in verkeersdienst vliegtuigen een reis om de wereld maken. In welke richting? Westelijk, of Oostelijk? Dat doet er niet toe! Want in werkelijk heid bestaat er verbinding tusschen Europa en Amerika. De Zuid-Amerika-toestellen van de Duitsche Lufthansa hebben in Na- tal reeds aansluiting op de toestellen van van waar uit de China-Clipper via Hono- loeloe, de Midwat-eilanden en Guam Ma- nila hoewel voorloopig nog niet in regel matigen dienst Hongkong bereikt. Aan genomen dat de Fransche dienst Saigon- Kanton reeds verwerkelijkt ware, zou hiér aansluiting gevonden kunnen worden op de lijnen naar Europa! Thans reeds zijn de vliegtuigen der groo te transoceanische en transcontinentale lij nen op elkaar afgestemd. Een brief uit Amsterdam, rondom den aardbol naar Am sterdam, zou daar 30 dagen later weer be zorgd worden. Deze tijd wordt aanmerke lijk korter, wanneer de ontbrekende scha kel in het wereldluchtverkeersnet, de lijn over het Noordelijke bekken van den At lantischen Oceaan werd gesmeed, waardoor de ketting geheel gesloten zou worden. Dat deze ketting echter vroeger of later gesloten wordt, staat buiten kijf. kleine staten in het reusachtig Amerika maakt dit werelddeel tot een paradijs voor de civiele luchtvaart. De eenheid der toe stellen, de eenheid in de opleiding der pilo ten, de eenheid der groote maatschappijen, dat alles bevordert begrijpelijkerwijze de ontwikkeling van den Amerikaanschen luchtdienst. Het is interessant te le2en wat er al zoo noodig is om de lijnen der „Unites Airli nes" voor de route New YorkLos Ange- les te onderhouden: drie machines, twaalf piloten, 310 mecaniciens, 65 menschen voor den weer- en berichtendienst, 17 landings plaatsen, 90 noodlandingsplaatsen. 343 schijnwerpersDank zij deze enorme or ganisatie te land heeft de Amerikaansche naar Batavia. Toen hadden zij nog 15 dagen noodig voor de bijna 15.000 kilometer lan ge reis, maar tegenwoordig duurt die reis nog maar 8 dagen en is er een regelma tigen weekdienst op Indië in gesteld. De Britsche lijn naar Indië eindigt thans te Singa pore, de Nederlandsche te Batavia en de Air France in Saigon-Hanoi. Maar het is Slechts een kwestie van tijd om van Saigon uit aanslui ting op 't Chineesche net in Kan ton te vinden en van Batavia uit DE ONTWIKKELING DER CIVIELE LUCHT- VAART IN DE V. S.. In de Vereenigde Sta ten maakt men van een vliegtuig gebruik als wij van onze elec- trische tram. Vliegen is hier iets alledaags ge worden en voor den Amerikaan even on ontbeerlijk als de tele foon en de schrijfma chine. Hoe komt het echter, dat de civiele lucht vaart zich in zulk een wonderlijk korten tijd heeft weten te ontwik kelen tot een machtige organisatie? Men mag n.1. niet vergeten, dat de ontwikkeling der lucht vaart in de V.S. eerst in het jaar 1929 aan ving. Vóór dien tijd bestond slechts lucht transport voor brieven en pakketten. Het personenverkeer kwam eerst later tot stand. Het aantal luchtpassagiers bedroeg in voor noemd jaar slechts 165.000. Binnen de vier jaren steeg dit aantal op 550.000. In het jaar 1935 werden 750.000 passagiers ver voerd! De voorwaarden voor een dergelijke snel le opkomst zijn: voortreffelijke machines en een uitstekende organisatiedienst en een snel uitgebreid luchtnet. Wie in Europa luchtvaart zich zoo snel en zeker kunnen uitbreiden en hierdoor het grootste vertrou wen gekregen van het publiek. Wanneer de nacht helder is, zou men een met de omgeving absoluut onbekend pi loot, zonder radio en zonder verdere hulp middelen of instrumenten vanuit New York naar de andere zijde van de kust van den Pacific kunnen zenden en hij zou even vei lig het doel bereiken als de passagiers in den trein.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 8