WJSL
Uitkomst bij GRIEP
Alkmaarsche Kaasmarkt
Is uw auto in orde 7
Een ouderwetsche vergadering. Behan
deling der begrootingen voor 1936. De
salarisverlaging bij de Lichtbedrijven.
aangenomen. Geen boekhouder op een sa
laris van f1800f2200.—. In principe
tot instelling van Maatsoh. Hulpbetoon
besloten. Wh at is in a name.
Dc Raad dezer gemeente vergaderde Vrijdagavond
half acht ten raadhuizc, onder voorzitterschap van
den heer Jhr. A. L. van Spengler, burgemeester.
Secretaris de heer G. G. Post.
Allen waren aanwezig.
Na opening door den Voorzitter, werden de notulen
goedgekeurd.
Begrootingen 1936. Begrooting Burger
lijk Armbestuur.
Behandeld werd de begrooting van het Burg. Arm
bestuur.
De heer P. de Geus rapporteerde namens de com
missie. De commissie wilde de post salarissen verhoo-
gen tot f 150.De werkzaamheden zijn van dien
aard, dat het tegenwoordige „salaris" veel te laag is,
Voorzitter was het hiermee volkomen eens, zooals
alle leden wel zullen zijn. Het gaat niet volgens Ged.
Staten..
De heer Weel vond het salaris ook heel laag, ge
zien het bedrag, dat wordt uitgegeven. Spr. geloofde,
dat we alsnog goed gemotiveerd moeten trachten de
.verhooging te brengen.
De begrooting werd vastgesteld op totaal f8079.44,
waaronder een gem. subsidie van f7700.—.
Begrootingen Lichtbedrijven.
Do begrootyig van liet gasbedrijf geeft de volgende
cijfers. Gewone dienst ontvangsten en uitgaven
187.800.35; kapitaaldienst f85.450.29.
Electriciteitsbedrijf: gewone dienst f 81.931.95, ka
pitaaldienst f41.674.14.
Voorzitter gaf een toelichting van de voorstellen
voor den nieuwen boekhouder en de salarisverlaging
voor het personeel.
Salarisverlaging.
De heer De Geus merkte op dat op de begrooting
nog geen post voor den boekhouder was uitgetrokken,
zoodat men daarover geen oordcel kon vellen. De ac
countantscontrole ad f750.moest volgens de com
missie ook verlaagd worden. Ten aanzien van de sa
larisverlaging ging de meerderheid van de commissie
accoord met het G. O.
De Voorzitter merkte op, dat het accountantsbedrag
geen salaris is. De commissie zal een en ander on
der oogen zien.
Dc Voorzitter gaf een toelichting van de salaris
verlaging tot 12
Voorzitter stelde vast, dat er maar één voorstel is,
dat is van de commissie van beheer. Het G. O. heeft
niet tot overeenstemming kunnen komen. Daardoor
is er geen advies van het G. O. Het berust volgens
voorzitter op een misverstand, dat de commissie ver
der gaat dan de minister wil. Het houdt geen verband
met de missive van den minister.
De heer De Geus zeide, dat er eenige verschillen
zijn tusschen de loonen en de salarissen. Bijv. de in
casseerders staan laag. Als daar nog weer een ver
laging af moet, wordt het te laag, daar er een zekere
yeranlwoordelijkheid bestaat voor deze menschen.
Do heer Weel verduidelijkt het standpunt van dc
commissie inzake de salarissen van de incasseerders
en de fitters, Daarbij beslaat nog al wat verschil.
Twee incasseerders verdienen samen f2600.— en twee
fitters f3200.
Wethouder Du Burck herinnerde aan dc besprekin
gen in de C. v. B. Spr. is altijd tegen salarisverla
ging, maar hceft'zich tenslotte neergelegd bij de 10
Spr. merkte op, dat de ambtenaren eerst ook vrij
pensioen hadden, zoodat de korting eigenlijk 22 is.
De loonen moeten niet worden vergeleken met de
wcrkverschaffingsloonen, terwijl ook het bedrijf niet
noodlijdend is. De loonen zijn vastgesteld door de
organisaties. De anderen hebben ook groote verant
woordelijkheid.
De heer Kramer was voor de 12 geweest. De
loonen zijn van f34.tot f 21.60, de korting afgetrok
ken. De begrooting sluit wel, maar het geld moet
worden opgebracht door menschen, die voor 80
minder verdienen; *4 cent verlaging van den gas-
prijs komt de menschen aldten goede. Het zijn nog
geen slechte salarissen.
De heer Dijkhuizen vroeg hoeveel verschil het uit
maakte of 10 of 12 werd afgetrokken.
Deze twee procent bleek te zijn f 538.—.
Weth. Groen was het eens met den heer Kramer.
Spr. voerdo nog aan dat men ook de andere gemecn-
tenaren heeft gekort.
De heer Bakker merkte op, dat de laatste korting
voor de ambtenaren der Lichtbedrijven hooger was
dan voor de gemeenteambtenaren.
Voorzitter antwoordde, dat dit niet zoo was.
Het voorstel der Commissie van Beheer werd met
4 tegen 3 stemmx aangenomen, die der heeren Du
Burck, De Geus en Bakker.
De boekhouder in het geding.
Voorzitter lichtte hier het voorstel der commis
sie toe, om een boekhouder te benoemen. Hij moest
goed. kunnen boekhouden, den directeur bij afwezig
heid te kunnen vervangen, chef van het personeel
kan zijn.
Het is niet de bedoeling dat hij den directeur ver
vangt in technisch opzicht, terwijl het geen „huis-
of tuin-boekhoudermoet zijn. De functie bestaat
reeds. Het gaat alleen om het salaris, dat de com
missie wil vaststellen op f1800 tot f2200.
Do meerderheid van lï. en W. was tegen dit voor
stel. Do meerderheid wilde het salaris vaststellen
van f 1600f 2000, zonder korting.
Voorzitter gaf in overweging geen bepaald voor
stel te doen, om verwarring te voorkomen.
De heer Groen kon zich hier wel mee vereenigen.
Spi\ was echter tegen het voorstel van de Commis
sie van Beheer.
Wethouder Du Burck was tegen het voorgestelde
instituut. Wanneer tot de aanstelling wordt beslo
ten, acht spr. het genoemde salaris voldoende. De
voorwaarden van de C. v. B. bevallen spr. niet, daar
er geen enkele Langendijker voor in aanmerking
zou kunnQn komen, hoewel spr meent, dat er ge
noeg bevoegden zijn. Spr. heeft nog geen onaange
name gevolgen gezien van het technisch toezicht,
als de directeur er niet is. Kr zijn nu ook vervan
gers van den directeur, zoowel technisch als admini
stratief. Het is volgens spr. niet noodig. Men had er
inec kunnen volstaan met een boekhouder op te
roepen.
De Voorzitter merkte op, dat het hier alleen gaat
over het salaris.
De heer Kramer was het met den Voorzitter eens.
Spr. was van meening, dat de administratie gebrek
had aan deskundig personeel. Daarin kan men nu
voorzien, nu er een vacature is. Wanneer de func-
tionnaris komt op de plaats van den assistent, dan is
het aanvangssalaris f T600.
Het voorstel van het Bestuur is een nieuwe functie
te scheppen. Daarom komt in de eerste plaats de
vraag of men een nieuwe functie creëert, en of men
de verordening nu moet wijzigen.
Spr. had -lever een eenigszins minder voortvaren
de houding gezien van de Commissie, in verband met
de oproeping van sollicitanten, Spr. is er voor dat
een boekhouder wordt benoemd; als men dezte echter
wil benoemen op een ander salaris, dan de assistenl,
dan zal de verordening dienen te worden gewijzigd.
Men kan ook een klerk oproepen, die met boekhou
den op de hoogte is. Er moet iemand komen, die er
iets van afweet en dc boodschappen kan afhandelen.
Nu is dat niet het geval. Spr. wilde den funcüionnaris
benoemen, volgens dc vcroi'dcning en het voorstel
van de commissie verwerpen. Spr. bedoelde óf als
assistent, óf als klerk.
Voorzitter meende dat het niet uitmaakte hoe de
titulatuur was. Er wordt van boekhouder gesproken,
omdat cr gccischt wordt de kennis van boekhouden.
De commissie was gerechtigd geweest iemand te be
noemen in verhand met de verordening, op het daar
genoemde salaris. Omdat er eischen worden gesteld
lieeft men dit salaris vastgesteld.
De heer Kramer herinnerde er aan, da't in de com
missie door het bestuur is gezegd, dat een en ander
niet in den Raad zou komen. Het komt 6pr. daarom
vreemd voor dat deze bespreking plaats vindt. Vol
gens de verordening kan dc Commissie beslissen zon
der den Raad er in te kennen.
Voorzitter merkte op, dat spr. er altijd voor is ge
weest, dat do Raad er over ging. U moet zeggen van
don voorzitter dit antwoord te hébben ontvangen.
De heer Kramer zeide dat de besluiten van de com
missie door het bestuur worden uitgevoerd.
De Voorzitter meende, dat hef bestuur niet moet
worden beschuldigd, te zijn doorgegaan.
Voorzitter wist er niets van, dat het besluit is uit
gevoerd. Spr. wist cr minder van af dan de heer
Kramer.
Wethouder Du Burck was van oordeel dat het be
stuur eerst de raadsvergaderingen had moeten af
wachten vóór de oproeping kon plaats vinden.
Voorzitter: Daar moet U het bestuur over inter-
pclleeren.
Weth. Du Burck: Dat zal ik ook wel.
De heer Weel veronderstelde dat een assistent kon
worden gevraagd met kennis van boekhouden. De di
recteur is directeur-administrateur.
Voorzitter antwoordde, dat de heer Smit directeur
van het gasbedrijf en administrateur van het elec
triciteitsbedrijf is.
De heer De Geus zeide dat men, een klerk met acte
boekhouden kon benoemen. Spr. zou het geen rich-
tig beleid hebben gevonden als een assistent was be
noemd boven het andere personeel als het niet noo
dig was.
Het voorstel van de Commissie van Beheer werd
met algemcene stemmen verworpen. Het voorstel der
meerderheid werd hierna ingetrokken.
De gemeentebegrooting 1936.
De heer De Geus stelde voor, de gemeentebegrooting
1936 behoudens eenige afwijkende voorstellen der
commissie, goed te keuren.
Hierna werd overgegaan tot de artikelsgewijze be
handeling der begrooting.
De post schrijf loonen werd verhoogd van f 100 tot
f 200.
Behandeld werd hierna naar aanleiding van den
post onderhoud raadhuis, door Ged. Staten gezonden
nota van opmerkingen op de gem. begrooting 1935,
waarin werd opgemerkt, dat de bcgrooling sluitend
kan worden gemaakt zonder dat een Rijksbijdrage in
de gemeentehuishouding behoeft te worden gevraagd.
Daartoe zullen echter een aantal maatregelen moe
ten worden genomen.
In de nota wordt op het salaris van de raadhuis
schoonmaakster gewezen, dat nog geen verlaging had
ondergaan; verder het salaris van de schoolschoon-
maakster, een verlaging van het salaris van den ge
meentegeneesheer tot f 75, werd door Ged. Staten
voorgesteld, terwijl ook liet salaris van de gemeen
teopzichter voor verlaging in aanmerking kwam. Ge
vraagd werd of de f 80 voor bijdrage aan de nachfete-
lefoon wel noodzakelijk was.
Ten aanzien van liet subsidie aan het Centraal Zie
kenhuis ware (e overwegen, hij afloop van het con
tract onder de oogen te zien of dit niet kan verval-
len. Verder zijn de bijdragen aan het Witte Kruis,
de wijkverpleging, ziekenhuisverplcging, kraamvcr-
pleging en kinderzorg zoo mogelijk te verlagen. Men
komt bij Ged. Staten tot het resultaat, dat bij een
raming van pl.m. f 1S00 aan wcrkloosheidsbijdrage
en ccn gedeeltelijke belastingbijdrage van f 2013 de
begrooting sluitend is, als diverse verlagingen en
verhoogingeii enz. worden gedaan.
Ten aanzien van het salaris van den gem.-opzich-
ter, schoonmaaksters van het raadhuis en van de
school, stelden B. en W. voor, dit niet te verlagen,
dat van den dokter wel, mits de betrokkene er mee
accoord gaat. Nachftelefoon achtten B. en W. wel
noodzakelijk, in verband met den handel, brandge
vaar, ziekenhuizen, politie etc. De overeenkomst met
het ziekenhuis loont af per 1 Januari 1936. Daarop
zal worden ingegaan. In de subsidies is reeds inge
grepen. Salarieering van de zusters is een interne
zaak. Verder zijn de salarissen der zusters aan ze
kere minima gebonden.
Met dit prae-advies ging de raad accoord.
Ten aanzien van het laatste gedeelte zal men zich
nog eens tot Ged. Staten wenden.
De meerderheid der commissie wilde de post sub
sidie van de Burgerwacht schrappen.
Voorzitter vond dit voorstel in verband met den
bewogen tijd, niet juist. Spr. gaf in overweging dit
voorstel te schrappen.
De heer Weel zette zijn standpunt uiteen. Spr. was
voor den post. Hoe langer hoe meer illegale elemen
ten komen.
De heer Dijkhuizen geloofde, dat do Burgerwacht,
wanneer er iets gebeurde niet zoo zou optreden als
het feitelijk behoorde. Spr. was voor opheffing van
de burgerwacht.
Voorzitter antwoordde, dat de bedoeling van de
Burgerwacht gansch anders is, n.1. om de burgers te
beschermen tegen schadelijke invloeden van buiten.
De heer Du Burck verklaarde evenals den heer
Dijkhuizen. Geen man en geen cent voor de Burger
wacht. De post werd verworpen met 4 tegen 3 stem
men, die der heeren Groen, Kramer en Weel.
De heer Du Burck herinnerde aan het genomen
besluit om -een onderzoek in te stellen naar de mo
gelijkheid van schoolonderzoek door een geneeskun
dige -
Het onderhoud met den dokter had nog niet plaats
gehad.
De heer Du Burck drong er op aan dat dit spoedig
gebeurde.
De Commissie stelde voor, een commissie van bij
stand te benoemen voor de schouw van de landerijen
Voorzitter antwoordde, dat dit alleen kan als B.
en W. dit aanvragen. De wethouders, wien dit on
derzoek is opgedragen, achten zich in staat de
schouw te verrichten, dus is het niet voor uitvoering
vatbaar.
De woninghuur van den hoofdonderwijzer werd op
voorstel van B. en W. verlaagd van f 250 op f 225.
De post verlichting en verwarming Van de school
werd op voorstel der commissie gebracht van f 650
op f 700.
De commissie stelde voor, de post voor extra-hulp
aan werkloozen te verhoogen van f 100 op f 150.
Voorzitter antwoordde, dat dit werd geregeld naar
het gemiddeld aantal werkloozen. Zonder verhooging
worden evengoed de belangen der werkloozen niet
geschaad. Het voorstel werd ingetrokken.
Werkloozenzorg.
Naar aanleiding van den post voor werkloozen
zorg ad f 28180 werden doord en heer Weel eenige
wenschen naar voren gebracht. De meeste werk
loozen worden gezonden naar de Wieringermeer.
Spr. zou B. en W. is overweging willen geven om
met Staatsboschbeheer in overleg te treden over
geheele of gedeeltelijke plaatsing aldaar, aangezien
velen de kracht niet hebben cm dat werk in de
Wieringermeer te verrichten. Aan het vastgestelde
Wacht niet tot de koorts oploopt, als
Gij hoest, transpireert. U rillerig en
als geslagen voeltt dit is hei moment,
om Abdijsiroop te gebruiken, omdat
Abdijsiroop snel en grondig werkt.
Vanaf den eersten lepel zult Gij de
taaie slijm kwijt raken, die bezwon-
gerd is met millioenen ziektekiemen,
'ij ondervind! een buitengewone
verlichting. Uw hoest verdwijnt. Gij
kunt dan de koorts meester worden
en slapen zonder uitputtende hoest-
aanvallen Gebruik daarom altijd biji
Hoest- Cr iep -Bronchitis -Ascnma
iRéSöógaëwéftónq 75«nM
prijzen
normloon van f 0.25 per uur komt geen enkele
ploeg toe, de loonen zijn heel laag. De kolenbon
welke wordt verstrekt, gaat daardoor geheel teniet.
Voorts werd door spr. op het nadeel van de ver
meerdering dar pendagen tot zes gewezen.
Voorzitter merkte op, dat de organisaties zich
tot den Inspecteur der Werkverschaffing konden
wenden als er klachten waren. Een dergelijk onder
houd heeft kortgeleden plaats gehad. Voorz. wist
nog niet welke kant B. en W. op gingen in deze,
aangezien er een nieuw systeem op-komst is.
De heer Weel zeide deze bespreking zelf te hebben
bijgewoond. Hierbij heeft spr. de conclusie getrok
ken, dat er wel iets was te zeggen over de wijze
waarop de gemeentebesturen de werkverschaffing
regelen. Er wordt te veel een groot aantal werk
loozen naar één werkverschaffing gezonden, zonder
dat daarbij rekening wordt gehouden met- de
kracht en de leeftijd van de werkloozen. De loonen
zijn zoo gesteld, dat met flink werken het loon kan
wordenv erdiend. De zwakke elementen houden dit
tegen en dienen er uit te worden gehaald, en
daarvoor een andere werkverschaffing of steunre
geling worden ingesteld.
Voorzitter gaat voort met de behandeling der
begrooting.
De heer Du Burck dacht dat de post loonbijslag
regeling zeker wel kan gewijzigd, nu die is opge
heven.
Voorzitter hoopte dat dit niet het geval zou zijn,
en dat het bedrag wel uitgekeerd zou kunnen wor
den, door de bemoeiingen van de Westfriesehe
gemeenten.
De begrooting werd hierna vastgesteld. Het cijfer
was zonder dew ijzigingen f 98.569.96.
Verschillende subsidies werden verleend.
Reorganisatie van het burg. armbe
stuur. Instelling voorgesteld van
Maatschappelijk Hulpbetoon. v
De raadsleden de heeren D. Bakker en P. de
Geus stelden in een der vorige vergaderingen voor
over te gaan tot het nemen van een besluit tot
reorganisatie van het burg. armbestuur en tot de
instelling over te gaan van een instituut voor
Maatschappelijk Hulpbetoon. Een concept-regle
ment werd hierbij overgelegd. Op advies van B. en
W. werd toen besloten, het voorstel aan B. en W.
om prae-advies te retourneeren.
Dit prae-advies werd thans uitgebracht.
Voorzitter deelde mede, dat de meerderheid van
het College van B. en W. van meening is, dat de
urgentie voor een reorganisatie van het B. A. en
de instelling van een instituut voor maatschappe
lijk hulpbetoon niet aanwezig is. Wij hebben voor
oogen te houden dat de openbare armenzorg in een
kleine gemeente niet kan worden vergeleken met
een groote gemeente. Het reglement, dat door de
raadsleden is overgelegd, is slechts voor groote ge
meenten bestemd. De meerderheid van het College
was er van overtuigd, dat de belangen welke aan
het B. A. waren toevertrouwd, goed worden behar
tigd en dat de arbeid van de armvoogden alle
waardeering verdient. Ds meerderheid is dan ook
van meening, dat er geen redenen bestaan om te
veranderen.
Eerder zou in overweging kunnen worden ge
nomen om een voorstel te doen, tot wijziging van
het B. A., als de huidig vorm niet naar genoegen
is. De-toelichting van de raadsleden kan verder
geen aanspraak maken op volledigheid. De instel
ling voor maatschappelijk hulpbetoon welke in de
groote steden wordt gevormd heeft tot doel centrali
satie van de armenzorg in één beheer, hetgeen eco
nomischer l*an worden uitgeoefend en ten voordeel
strekt aan de gemeentekas.
De meerderheid van het college stelt daarom voor,
het verzoek af. te wijzen terwijl de minderheid,
wethouder Du Burck, voor inwilliging van het voor
stel is.
De Voorzitter zette zijn standpunt nader uiteen.
Spr. hoopte dat de voorstellers na diep te hebben
nagedacht tot andere gedachten zouden komen.
Verder merkte Voorzitter ou: We weten wat we
hebben, maar niet wat we krijgen We zouden ook
kunnen zeggen „vreezen". Voorz. noemde verschil
lende voorbeelden van steden als Hilversum. Kam
pen, Meppel, etc. om aan te toonen, dat het uit
den booze is, hier een dergelijk instituut in te
stellen.
De heer aBkker zeide, dat het niet de bedoeling
is het in te richten als in een groote gemeente
De vergelijking met de grobte gemeenten gaat niet
op. Men heeft achting voor het tegenwoordig B. A.
en er staat niet in het voorstel dat de tegenwoor
dige armvoogden geen zitting zullen hebben. Het
uitgebreid; er is veel veranderd, maar de naam,
die uit de tijd is, is dezelfde gebleven. Het is vree-
selijk de gang naar het B. A.
De heer De Geus had het oog ook gericht op de
kleine zelfstandigen. Spr. was vóór de omzetting
van het B. A., juist omdat hij van nabij met het
werk bekend is. Spr. wil niet verder irgaan op de
aantijging of men het voorstel zelfstandig heeft
ingediend.
De heer Groen had eenige zakelijke bezwaren, b.v.
de eigendommen van het B. A. Instelling van het M.
H. kan niet eerder plaats vinden dan 1 Januari
1937, daarom is het heelemaal niet urgent. Spr.
zou willen voorstellen dat B. en W. worden ver
zocht om drie maanden voor het einde van het
jaar met een prae-advies te komen. Spr. geloofde
dat de stap naar M. H. zwaarder werd dan naar
het B. A., omdat er daar 7 of 5 zijn, en bij het B. A.
Hoewel de hoogste prijs onveranderd f 18.50
bleef, lag toch de doorsneemarkt weer een
half guldentje hooger. De groote massa werd
verbocht voor f 17.en f 18.beneden f 17
werd nauwelijks besteed. We zijn daarmee
zoover gekomen, dat bij een aanhouden van
de thans bestaande tendens de hoogste prijs
van f 18.50 wel nauwelijks te handhaven zal
zijn. De vooruitzichten zijn over 't algemeen
dan ook nogal optimistisch. De gedachte dat
we de komende weken een verdere verbete
ring zullen beleven, overheerschte.
De reden ligt niet zoozeer bij een stijgende
vraag dan wel bij de dalende aanvoer. Naar
taxatie was er hedenmorgen een 10.000 Kg.
minder aan de markt, terwijl ook de groote
fabrieken, die niet aan de markt komen,
nogal schijnen te beperken.
Een gratis onderzoek
Iedere automobielbezitter zal zich nog
herinneren het geweldige succes, dat
de veiligheids weken het vorige jaar
hebben gehad, die door de Kon. Ned.
Automobiel club waren uitgeschreven.
Ook dit jaar zullen deze veiligkeidswe-
ken weer worden gehouden en o.m- van
1 tot 15 Februari a.s. te Alkmaar, waar
het succes niet minder groot was.
Gedurende deze twee weken stelt Jac.
Met's Automobielbedrijf te Alkmaar in
haar werkplaats aan den Frieschenweg
ook nu weer haar apparaten gratis ter
beschikking tot onderzoek van remmen
en stuurinrichting.
Voor bijzonderheden leze men de ad
vertentie in dit nummer.
HET ONDERZOEK IN DE ZAAK LINDBERGH.
Trenton (New Jersey). De gouverneur van
den staat New Jersey heeft gister het hoofd van
de staatspolitie opgedragen voort te gaan met een
grondig en onpartijdig onderzoek naar alle kwes
ties, welke verband houden met de ontvoering
van het zoontje van Lindbergh.
Hoffimann heeft verklaard niet te gelooven, dat
deze misdaad door slechts een enkel persoon zou
zijn gepleegd; hieraan voegde hij toe, dat de
voornaamste getuigen en de aanklagers dat met
hem eens zijn. Het feit, aldus Hoffmann, dat an
dere bij de zaak betrokken zijn, is nog geen ont
lasting van beklaagde Hauptmann.
drie. Standsverschil bestaat er in ons dorp zoo goed
als niet. Het hoofdargument dat de menschen
zich tot huns gelijken kunnen wenden, gaat niet
op. Spr. wil eerst het plan onderzoeken en over
denken. Wanneer het goed is', zal spr. zijn mede
werking verleenen.
Wethouder Du Burck merkt op dat alle raads
leden zich hebben kunnen inwerken in de materie,
daar allen de gegevens al lang hebben ontvangen.
Ook in Egmond is een M. H., evenals in Castricum
Daarover heeft spr. geen bezwaren gehoord.
De heer Groen: Het gaat om de voordeelen.
De heer Du Burck zeide dat de woorden van den
Voorzitter, als zou een wethouder als voorzitter
van het M. H. er politieke munt uit kunnen slaan
ook wel op de leden van het B. A. kunnen worden
toegepast. Twee hunner komen nu ook op de lijst
voor.
Wat betreft het „zelfstandig" voorstellen van de
leden deelde de wethouder mede, dat dit voorstel
is besproken in de conferentie van alle drie frac
ties, voor de wethoudersverkiezingen, waarna een
conferentie heeft plaats gehad van de s.d. en v.d.
fracties met gevolg dit voorstel. Dus is er geen
invloed van anderen. De centralisatie-idée voor de
groote steden gaat hier niet op. De stap naar het
B.A. vond spr. erger dan naar het M. H. Het is 'n
kwestie van gevoel. Tegenover het spreekwoord van
den burgemeester stelde voorz. een ander: „Wie het
oude kent, kan het nieuwe beter maken.
Voorzitter huldigde het crisiscomité, dat prachtig
gewerkt heeft, terwijl het M. H. toch wordt gepro
pageerd door dezelfde menschen.
De heer Kramer meende dat het hier alleen ging
om de naam, niet om de zaak, De taak van het
armbestuur is zeer moeilijk, en de armvoogden mag
men daarvoor dankbaar zijn. Spr. heeft niet zoo
veel met klagers op. Klagers hebben geen nood.
Er zijn er wel die nooit tevreden zijn. Spr. is tegen
naamsverandering. Alleen de naamsverandering
is de reden van het voorstel. Ook komt het voorstel
alleen uit de crisisomstandigheden, meende spr.
Een secretaris zou meerdere kosten met zich bren
gen dan het tegenwoordige college. Spr. vroeg zich
af, of de belanghebbenden er door gebaat zouden
worden als er andere personen voor de thans zit-
tenden in de plaats komen.
De heer Weel was voor wijziging van den naam
en toevr—;ng van iemand in het instituut, uit den
Raad, en iemand uit de gemeente.
Voorz. was niet tegen naamsverandering, al vond
hij het voorstel hiervoor dan wel wat uitgebreid.
De heer De Geus verdedigde nogmaals het voor
stel. Er zijn in de gemeente wel klachten over het
B. A. Het is niet de bedoeling dat het concept-regle
ment aldus wordt overgenomen. Het is voor wijzi
ging vatbaar. Wat betreft de liefde van de arm
voogden, herinnerde spr. aan het voornemen van de
armvoogden van verleden jaar om te bedanken.
Voorzitter merkte op, dat er klachten zijn geweest
over het B.A., welke heelemaal ongegrond waren.
99 van de menschen die bij M.IL komen, zijn te
vreden.
De heer Bakker was van oordpel, dat als er meer
groepen der bevolking in het M.II. waren opgeno
men, de klachten minder zouden zijn.
Wethouder Du Burck meende, dat de eigendommen
gerust konden worden overgedragen. Wat is er te
gen. dat de Raad en B. en W. in het M.II. worden
vertegenwoordigd. Spr. stelde voor, zich in prin
cipe uit te soreken voor M.H. en later het reglement
vast te stellen.
Na uitvoerige besprekingen werd het voorstel
Rakker—De Geus ingetrokken en het voorstel 'Du
Burck met 6 tegen 1 stem, die van den heer Groen,
aangenomen.
Na rondvraag volgde sluiting te half twaalf.