De vader van het Pact van lecarno. Lucht als Missements-Reclitliank Woensdag 25 Maart 1936. SCHAGER COURANT. Vierde blad. No. 9942 Vijftig jaren Dieselmotor. te Alkmaar. Exclusief interview met Sir Daniël Macauley Stevenson Sir Austen Chaniberlain oorzaalc van de huidige moeilijkheden Sir Daniël Macauley Stevenson vertelt in een interview aan den vertegenwoordiger van United Press-V.P.B. over zijn bemoeiin gen, die tenslotte tot het Verdrag van Lo-. carno leidden. Be mail, waaraan het Verdrag van Locarno zijn ontstaan te danken heeft, is een op het oogenblik 84-jarigen Schot - Sir Daniël Steven son, baronet en kanselier van de oude universi teit te Glasgow. Sir Daniël, aan wien Herriot in dertijd den bijnaam van den „Vader van Locarno gaf, vertelde thans voor de eerste maal aan oen vertegenwoordiger van United Press, hoe zijn inofficieëele onderhandelingen en bemoeiingen hadden geleid tot een succes, dat de Europeesche staatslieden niet hadden kunnen boeken. „In het jaar 1923 nam ik te Rome aan de conferentie van de Internationale Kamer van Koophandel deel," vertelde Sir Daniël, „en men hield het met het oog op den toestand in het Roergebied voor wenschelijk, tenminste een po ging te ondernemen, de vriendschappelijke be trekkingen tusschen Frankrijk en Duitschland 'te herstellen. Eenige deelnemers aan de conferentie geloofden' dat de steun van het Vaticaan daarbij zeer nuttig zou zijn, wanneer men deze tenminste zou kunnen verkrijgen en daarom werd een be spreking gearrangeerd tusschen den Amorikaan- schen gedelegeerde Fred Kemp en de Britsche gedelegeerden Sir George Paish en mijzelf ee- nerzijds en den staatssecretaris van het Vaticaan Kardinaal Gaspari, anderzijds. Ik deed daarbij het voorstel, dat de Heilige Vader in een Paasch- boodschap alle geloovigen zou oproepen, voor de bijlegging van het Roerconflict te bidden. In het eerste oogenblik was de kardinaal natuurlijk sprakeloos, maar beloofde tenslotte, een memo randum op te stellen, waarin een basis voor de vriendschappelijke bijlegging van het Duitsch- Fransche geschil zou worden voorgesteld. Een interessant document. Sir Daniël liet den vertegenwoordiger van United Press inzage van dit interessante document ne men. dat inderdaad de voornaamste punten van het latere Pact van Locarno omvatte. Deze punten kwamen hierop neer: 1. Het terugtrekken van Fransche troepen van Duitsch gebied: 2. Het sluiten van een door de leidende Europeesche mogendheden gegarandeerd nietaamaRverdrag tusschen Frankrijk en Duitschland; 3. In twij felachtige gevallen zouden de Volkenbond en het Haagsche Gerechtshof den aanvaller moeten vaststellen; en 4 De benoeming van een com missie van deskundigen, die zou moeten ast- stellen, welke herstelbetalingen Duitschland zou kunnen doen. Dit document was gedateerd 25 Maart 1923. ,Na het doorlezen van dit document" verklaar de Sir Daniël verder, „bemerkte ik, dat het als een pact tegen Duitschland zou kunnen worden beschouwd en daarom stelde ik voor, het ter ver mijding van een dergelijke constructie „weder- zijdsch nonagressie-verdrag" te noemen Verder stelde ik voor, de clausule, waarin sprake was van directe herstelbetalingen van Duitschland, in dien zin te veranderen, dat deze betalingen $,zoo spoedig mogelijk" zoudeg. moeten worden gedaan. Gaspari zag mij verwonderd aan, lachte en zeide: „Gaat U hier zitten, voegt U deze woorden aan het document toe en vertelt II dan Uw vrienden, dat U vijf minuten lang staatssecreta ris van het Vaticaan is geweest!" ï)e medewerking van den paus. Den volgenden morgen werden wij ontvangen door paus Pius XI die ons verklaarde, dat het tegen elk gebruik in was, een dergelijke aangele genheid in een Paaschboodschap te behandelen. i,Wij zullen echter meer doen", verklaarde de paus. „Wij zullen de vertegenwoordigers van het Vaticaan in de gehoele wereld van deze voorstel len op de hoogte brengen en hun om hun hulp en gebed verzoeken." Ik was natuurlijk geest driftig. Voor ik Rome verliet, werd ik door Mus- solini ontvangen, die mij verzocht, allen Brit- schen regeeringsverlegenwoordigers mede te dee- len, dat Italië de Engelsche politiek voor wat het Roergebied betrof ondersteunde. Na mijn terug keer te Londen deed ik den minister-president Bonar Law mededeeling van de in het Vaticaan getroffen overeenkomst en de boodschap van Mus solini. Herriot ontmoet Stresemann. In het daarop volgende jaar werd slechts wei nig voortgang gemaakt met de ontruiming van het Roergebied. Herriot en Stresemann kwamen naar Londen doch waren nog niet officieel te zamen gekomen. Nu gelukte het mij, een onder houd tusschen de beide staatslieden tot stand te brengen. Herriot deed eerst wat aarzelend, stem de tenslotte toe en verklaarde „Ja, ik wil er heen- Wijlen Dr. Gustav Stresemannde groote Duit- sche staatsman, die zoo sterk voor het Locarno- pact geijverd heeft. gaan. Ik zal hedenavond om zes uur met Strese mann samenkomen". Het onderhoud vondplaats in een van de salons, die ik in de Automobielclub gereserveerd had en duurde meer dan twee uren; in den loop van dit gesprek werd besloten tot de ontruiming van bet Roergebied Tegen het einde van het onderhoud vroeg Herriot mij, of ik nog voorstellen te doen had. Ik antwoordde: „Wan neer U opdracht geeft, dat een bataillon het Roergebied onmiddellijk verlaat, zal de wereld inzien dat het U ernst is" Herriot was het daar mede eens en aan mijn raad werd korten tijd daarna gevolg gegeven. Op 27 Januari 1925 ontving ik een langen brief van Stresemann. waarin hij mij verzocht, een samenkomst tusschen hem en den toenmali- gen Engelschen minister van Buitenlandsche Za ken, Sir Austen Chaniberlain, tot stand te bren gen. Chamberlain stond volstrekt niet vijandig tegenover deze gedachte, doch stelde zich op het standpunt, dat alle onderhandelingen langs den gebruikelijken diplomatieken weg moesten plaats vinden. Zoo kwam deze ontmoeting nooit tot stand, „besloot Sir Daniël. „Had ik haar tot stand kunnen brengen, dan hadden wellicht vele oorzaken van de huidige moeilijkheden vermeden kunnen worden. DE OUDE ROMEINEN BOUWDEN VESTIN GEN TEGEN....HUN NAKOMELINGEN Engeland maakt er een dankbaar gebruik van - -/• Rome, Maart 1936 (UP-VPB) Zou hot als gevolg van den Abessijnschen oorlog tot een ge wapend conflict tusschen Engeland en Italië ko men, dan zouden - o, ironie van de geschiedenis - de bouwwerken van de oude Romeinen aan de westgrens van Egypte tegen de moderne Romei nen worden gebruikt! Een van de sleutelstellingen in het fortificatie systeem, dat de Romeinen langs de Noord-Afri- kaansche kust, van de Straat van Gibraltar tot Alexandrië, aanlegden, is in Mersa Malroeh ge legen, een van de weinige bevolkingscentra aan de kust, halfweg tusschen de Lybische grens en Alexandrie. Dit plaatsje wordt op het oogenblik door de Engelschen versterkt, daar het ingeval van een gewapend onflict met Italië van zeer groot strategisch belang geacht moet worden! Bij den aanleg van loopgraven ontdekte men een aantal zeer soliede gebouwde Romeinsche graven en een uitstekende, onderaardsche wa terleiding; de Britsche ingenieurs, die de waarde hiervan onmiddellijk inzagen, besloten er een dankbaar gebruik van te maken. De Graven wer den dus ingericht tot commandoposten, mitrail leurnesten, telefooncentrales en munitiedepots, terwijl de waterleiding na een grondigen schoon maak weer in gebruik genomen werd, waartoe men slechts enkele bronnen behoefde aan te bo ren. Een naam, die tot een begrip werd. In het jaar 18S6 vond de Duit- sche ingenieur Rudolf Diesel den tiaar hem genoemden motor uit, die sinds dien dag een groolschc triomftocht om de geheele wereld lieeft gemaakt. Rudolf Diesel werd in Maart 1858 te Parijs als zoon van Duitsche ouders geboren. Zijn eerste opleiding genoot hij dan ook in de Fransche hoofdstad. Bij het uitbreken van den oorlog in het jaar 1870 stuurde de naar Londen verhui zende vader zijn kinderen naar bloedverwanten in Augsburg, waar Rudolf de indusstrielioofd be zocht. Na deze vooropleiding vertrok de jeugdi ge Diesel daarop naar de Technische Hooge- school te Munchen, waar hij een van de meest ijverige leerlingen van den bekenden professor C. von Linde werd. In het jaar 1879 beëndigde hij zijn universitaire studie en werd assistent van Von Linde. Na een korte werkzaamheid bij de gebroeders Sulzer in Wintertbur keerde hij weer naar professor Von Linde terug, die hem eenige malen opdroeg zijn belangen in Parijs en Berlijn waar te nemen. Daarnaast hield de jonge eer zuchtige ingenieur zich bezig met verbetering van den verbrandingsmotor. Nadat hij zich reeds een patent verschaft had, kwam Diesel in 1893 met zijn opzienbarend geschrift „Theorie en Con structie van den rationeelen Warmtemotor" voor den dag Twee jaren later ging hij naar Munchen om zich geheel aan zijn uitvinding te kunnen wijden. Een geniale gedachte wint veld. Na vele teleurstellingen gelukte het Diesel ten slotte in samenwerking met de Machinefabriek Augsburg-Nurnberg en Friedrich Krupp te Es sen zijn ideëen te verwezelijken. Tot aan zijn dood hield de kundige ingenieur zich met de verbete ring van den Dieselmotor bezig. De karakteristie ke kenteekenen van den Dieselmotor zijn hooge compressie en zelfontsteking. De motor kan slechts als twee- of viertactmotor gebouwd wor den. Een op zichzelf eenvoudige en daarbij tocb hoogst geniale gedachte heeft in deze uitvinding de overwinning weggedragen. Een reusachtige machine van 150.000 P.K. Tegenover andere machines heeft de Diesel motor een groot aantal voordeelen. Het zijn de bedrijfszekerheid, de geringe kosten voor onder houd, een veilig bedrijf, geen brandstof verliezen bij langere bedrijfspauzes en niet in de laatste plaats een aanzienlijke personeel-, ruimte en gewichtsbesparing. Een P.K. heeft bij een Diesel motor niet meer dan 60-100 K.G. noodig. We gens zijn voortdurend voor het bedrijf in gereed heid zijn. wordt de Dieselmotor vooral gebruikt in electri.sche centrales. De grootste machine van d ezesoort, een tweetactsmotor van niet minder dan 150.000 P.K., staat in de electrische cen trale te Hamburg. Ook in den scheepsbouw, waarin het reeds mogelijk is, 12000 P.K. in een motor te vereenigen, wordt de Dieselmotor meer en meer gebruikt Bovendien is het de laatste jaren zelfs gelukt den Dieselmotor in dienst van de luchtvaart te stellen. Ondank is 's werelds loon. z Men zou nu aannemen, dat Rudolf Diesel met eerbetuigingen zou zijn overladen en dat hij zijn leven als bezitter van een reusachtig industrie concern zou hebben kunnen'besluiten. Maar dan heeft men het mis! Diesel had zich nauwelijks met zijn uitvinding tot het publiek gewend, of reeds meldden zich talrijke constructeurs aan, die hem zijn recht op de uitvinding betwistten Een van hen had zich zelfs zoo in dit idee inge leefd, dat hij nog in de laatste jaren voor den oorlog regelmatig in machinekamers van sche pen placht af te dalen, om den machinisten dan plechtig te verzekeren, dat hij het was en niet Diesel, die den beroemden motor had uitgevon den. In de a.s. zomersche dagen zullen de mouwlooze kleurige jurken voor de meisjes een prettige dracht zijn. Ook in economisch opzicht heeft de groote uit vinding Diesel lang niet het verwachte succej^ gebracht., De eerste patenten op den Dieselmotor stammen reeds uit het jaar 1892 en verviolen dus reeds in het jaar 1907. In alle industrielan den ter wereld staan op het oogenblik motoren- fabrieken, die den naam Diesel dragen. Even tragisch als zijn pionierslot was ook het einde van Rudolf Diesel. In den nacht van 30 September 1913 verdronk hij bij een overtocht over het kanaal. Zijn naam is echter door de uitvinding van den Dieselmotor onsterfelijk ge worden. De oude dichters hebben reeds gezegd, dat als de vrouw zich voortbewoog, zij niet „ging", doch zweefde. Dezen droom heeft de Amerikaansche indu strie nu verwerkelijkt, door n.1. een veerend schoeisel te fabricecren. Hier boven ziet men enkele modellen van deze nieuwste snufjes. Wel meer zonderling dan fraai, voor modedwaasheden zijn de Amerikaanschen toch toch altijd al zeer ontvankelijk geweest. Zitting van Maandag 23 Maart 1936. K o 1 h o r n. HIJ MOCHT NIET MOPPEREN. Gezinus Hendrik Z., te Kolhorn woonachtig, stond terecht omdat hij op 5 Februari z'n dorpsge noot E. S. zou hebben mishandeld, door hem met 'n koperen staaf 'n klap te geven, die n groote bult op 's mans voorhoofd tc weeg bracht. In deze zaak werden 4 getuigen gehoord, waarvan de meeste al eenige veroordeelingen wegens mishandeling achter den rug hadden, terwijl hun verklaringen nu niet bijster gelukkig genoemd mochten worden. Dit laat ste liet de officier in z'n requisitoir ook naar voren komen en achtte mishandeling niet bewezen, veel eerder had bekl. uit noodweer gehandeld. Weshalve ontslag van alle rechtsvervolging werd gevraagd, waarbij de Politierechter gaarne toe overging; Schellinkhout. DAT GAAT ZOO MAAR NIET. De 32-jarige Klaas D. te Schellinkhout. had op 27 Januari bij Mej. G. Br., 'n bestelling gedaan op 'n andermans naam. die als credietwaadig stond aan geschreven, weshalve hij zich aan oplichting had schuldig gemaakt. De man die nog nooit eerder met het gerecht in aanraking was geweest, hing 'n heel verhaal op. hoe hij tot z'n daad was gekomen, waar uit wij moesten begrijpen, dai hij er zeer beroerd, voorstond en dat z'n vader hem in den steek liet en nog veel meer. De Officier wilde den man buiten de gevangenis houden, maar eischte 'n fiksche geldboete en wel f40 te vervangen door 20 d. De politierechter, overwe gende dat iemand met f 2 verdienste per weck, hier van niet veel kan betalen, legde hem f5 of 5 d. op, plus 2 mnd. voorwaardelijk met 2 proefjaren. Grootebroek. DIEFSTAL VAN ELECTRICITEIT. Johannes Sch. te Grootebroek, die door wanbetaling verstoken was van radiomuziek. had van de gele genheid gebruik gemaakt de aansluiting op 'n slink- sche manier wederom tot stand te brengen. De man van de radio-centrale P. J. Cwas door opsporing van herhaalde storing achti-r deze fraude gekomen en deed aangifte. Eisch f30 of 15 d. Uitspraak f 10 of 5 d., plus 1 mnd. gcv.str. voorwaardelijk met 2 proefjaren. Hoorn. WAT GIJ NIET WILT, DAT U GESCHIEDT. Nicolaas Gerardus Zw., arbeider te Hoorn, wiens dynamo van z'n karretje was gestolen, was zoo vrij geweest, hier voor 'n ander weg te kapen, zeer tot nadeel van den getroffene J. V. te Venhuizen, die bij ontdekking \V* uur mocht loopen, om zonder bekeu ring thuis te komen. De jongeman mocht dan ook zeer van geluk spre ken, dat hij er zoo goed af kwam, de uitspraak luid de f 10 of 10 d., plus 2 mnd. voorw. gev.str. Helder. LEKKER ETEN VOOR WEINIG GELD. Jan Hendrik W., visscher te Helder, dacht op 23 Februari lekker te eten uit de automaat van C. B. aldaar door een dubbeltje te offeren en 2 porties op te bikken. De eigenaar had hem echter in de smie zen en leverde hem over aan 'n agent van politie, hierbij maakte verd. zich nog schuldig aan weder- spannigheid. Eisch 2 mnd. gev.straf. Uitspraak 6 weken Ik ben onschuldig, zei verd., en ik ga in hooger be roep. Ruk maar in, zei de Politierechter. Deurwaar der volgende zaak. Helder. HIJ LIET ZICH NTET BELEEDIGEN. De niet verschenen Jacob de W. te den Helder zou op 2 Januari de kleermaker G. H M. hebben belee- digd door hem toe te voegen: Jij, jij bent de grootste boef van 't heele gezelschap. Nou, dat nam de beleedigde natuurlijk niet. Eisch f20 of 10 d. Uitspraak conform. Helder. NOGMAALS BELEEDIGING. Tot slot van de sen^atielooze zitting kregen wij nogmaals 'n beleedigingsgeval uit den Helder en wel van Jan L., niet verschenen, die de onbez. rijks- veldw. Tb. v. d. H. op 28 Januari had gekwetst door hem in 't publiek 'n valsche eed te verwijten. Eisch en uitspraak f20 boete of 10 d.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 11