Raad Zijpe
HoMsclie Maatschappij van Landbouw
Vergadering van den Raad op Dinsdag 24 Maart
1936, des namiddags 2 uur.
Voorzitter de heer Mr. D. Breebaart, Kz., burge
meester; secretaris de heer J. A. de Boer,
Alle leden zijn aanwezig.
Na opening volgt vaststelling der notulen, onder
dankzegging aan den Secretaris.
Mededeeling wordt gedaan van diverse ingekomen
stukken, o.a.:
Van den Minister van Sociale Zaken, dat voorloo-
pig de rouleer-regeling niet zal worden toegepast.
Diverse ingekomen verslagen zullen circuleeren.
Meer licht.
Van J. M. Mol e.a. te 't Zand is een verzoek
ingekomen om plaatsing van een lichtpunt op den
hoek RijkswegBoschweg.
R. en W. stellen voor, afwijzend op het verzoek te
beschikken, omdat het ondoenlijk is, op elk kruis
punt verlichting aan te brengen.
l)e heer Doedens acht het punt voor wandelaars
wel gevaarlijk.
De heer Veltman meent, dat als er dan hondenden
lichlpuntcn aangebracht zouden moeten \Vorden, er
een gebrek aan de verlichting is.
De Voorzitter: Neen, dat is een gebrek aan finan-
tien.
De heer Doedens vraagt of wanneer derden zor
gen voor stichtingskostcn, de gemeente dan de
onderhouds- en stroomkosten voor haar rekening
zou nomen.
De Voorziüer denkt van niet, maar zal de vraag
in de vergadering van B. en W. brengen.
De heer Jansoia vraagt of de verlichting te 't Zand
slechter is dan in andere dorpen.
De Voorzitter antwoordt van niet beter en de heer
Doedens noemt plaatsen op bij het postkantoor, waar
do verliching onvoldoende is.
De heer Nannis noemt de straatverlichting in de
Zijpe over 't algemeen primitief.
De heer Bruin wijst erop, dat dikwijls overdag de
lantaarns branden, 's avonds niet.
Hiervan zal meeled cel ing worden gedaan aan het
P.E.N.
Zonder hoofdelijke stemming wordt afwijzend op
het verzoek beschikt.
Ged. Staten berichtten dat zij geen bezwaar er
tegen hebben, dat de liquidatie uitkeering van- de
Noorder Stoomtram zal worden gebruikt voor
restauralié van de raadzaal.
T.a.v. het verzoek om verplaatsing vaij do trans
formatorzuil te Schagerbrug, is van het P.E.N. be
richt ingekomen, dat wel medewerking verleend
kan worden 0111 tot verplaatsing te komen, doch
de totale kosten van verplaatsing - geraamd op
f3155, kan niet voor rekening van het P.E.N. wor
den genomen.
Wel zou liet P.E.N. bereid zijn, over te gaan tegen
vervroegden houw van een nieuw t.ransformatorgc-
bouw, een vervroegde houw van 5 jaar, mits de ge
meente een bedrag ineens van f 1631 daarvoor zou
willen bestemmen.
Op dit aanbod mcenen B. en W. niet te kunnen
ingaan.
Over verplaatsing van het transformatorgebouwtje
te Burgerbrug hebben B. en W. het nu maar niet
gehad.
B. en W. zijn begonnen met een onderzoek-in tè
stellen naar de woningbouw; een paar-teekeningen
niet begrootingen zijn door den opzichter ingezon
den, maar B. en W. willen zich toch beraden met
het bestuur van de Woningbouwvereeniging „Zijpe".
De heer Veltman verheugt zich over dat onder
zoek en wijst op het geval, dat zich op 1 Maart heeft
voorgedaan, n.1. dat een gezin een woning heeft
moeten verlaten en nu in een woning woont, te ver
van liet werk'van den man gelegen en ongeschikt
voor de gezondheid van de vrouw. Dat is een bewijs
dat te Oudesluis de woningnood groot is.
Gunstig wordt beschikt op vérzoekon van de R.
K. schoolbesturen om voorschot op de gemeente
lijke vergoeding overeenkomstig art.. 101 der L.O.-
wet 1920, voor het dienstjaar 1936.
Door P. L. Rens Pz., landarbeider, wonende te St.
Maartensvlotbrug, is een bedrag van f1530.— aan
gevraagd. door. hem benoodigd terzake van do ver
krijging van een plaatsje, n 1. land met woning
groot 00.27.54 II.A., gelegen aan den Belkmerweg, St.-
Maartonsbrug (thans hehoorende aan wed. K.
Breed) waarvan de totale kosten f 1700.zullen be
dragen.
B. en W. stellen voor aan adressant voor ge
noemd doel van gemeentewege oen bedrag van
f 1530.te verstrekken, mits door het Rijk aan de
gemeente een gelijk voorschot wordt toegekend.
Aldus wordt besloten.
Steunverleening E.
Naar aanleiding van de circulaire van den Minis
ter van Sociale Zaken van 29 Januari 1936, betreffen
de extra hulp aan werkloozen in 1936 (steunverlee
ning B) stellen B. en W. voor, evenals het vorige
jaar, ook voor het jaar 1936 extra steun aan werk
loozen te verleenen. Maximaal mag voor 1936 voor
extra steun B worden besteed f4.20 per werklooze.
Van dit bedrag neemt het Departement van So
ciale Zaken f2.20 voor zijn rekening, indien de ge
meenteraad f2.beschikbaar stelt. Ter bepaling
van het aantal werkloozen zal worden genomen het
gemiddelde cijfer over de eerste- 10 maanden van
1935. Voor deze gemeente bedraagt dit 132.
B. en W. stellen voor, voor het jaar 1936 een be
drag van 132 keer f2.— is f264.— beschikbaar te
stellen en de uitvoering der regeling wederom op
te dragen aan het daarvoor aangewezen orgaan.
De Voorzitter deelt nog mede, dat voor steunver
leening B. in totaal beschikbaar zal komen f882.40,
vorig jaar f 1082.dus hoewel minder dan vorig
jaar, wel nog een bedrag waarmee wel wat gedaan
kan worden.
De heer Veltman vraagt nog een paar inlichtin
gen, die door den Voorzitter worden verstrekt.
Vastgesteld worden de pensioensgrondslagenvoor
do beide gemeente-geneesheeren.
B. cn W. stellen voor opnieuw vast te stellen een
verordening op de heffing van 75 opcenten op de
gemeentefondsbelasting.
Aldus wordt besloten.
Vastgesteld wordt een verordening, aanwijzende
de nog geldende strafverordeningen. Tenminste
eenmaal in de 5 jaren moet do raad verklaren, wel
ke verordeningen, togen wier overtreding straf is
bedreigd, als nog geldende zullen worden aange
merkt.
Achtereenvolgens worden behandeld verzoeken om
ontheffing van hondenbelasting en een verzoek om
ontheffing van schoolgeld.
Op voorstel van B. en W. wordt besloten tot het
aangaan van oen kasgeldleening van ten hoogste
f 15.000.
Besloten wordt tot wijziging van de gemeente-
begrooting van den dienst 1935 en 1936.
Vastgesteld wordt het kohier der belasting op de
honden, dienst 1930 en een 2e suppletoir kohier
hondenbelasting, diénst 1935.
Het Middenstandsborgstellingsfonds.
Ingekomen is:
a. Verzoek van de commissie 'tot bestudeering
Van de instelling van een „Middenstahds-Borgstel-
Hngsfonds voor Hollands Noorderkwartier", om ff-
nanciccle steun;
b. Verzoek van de Middenstandsvereeniging te
Zijpe om medewerking voor stichting van bovenge
noemd Borgstellingsfonds.
B. en W. stellen voor de gevraagde steun te ver
leenen door deel te nemen in het stichtingskapitaal
tot een bedrag van f1000.
Zij hebben aan de Studiecommissie bericht dat de
gemeente de f 1000 niet in contanten kan bijdragen,
doch dat zij bereid zijn in den vorm van het geven
van rente van die f 1000 tö steunen.
De Studiecommissie antwoordde, dat ze tegen de
zen vorm van steun geen overwegend bezwaar had,
al gaf zij de voorkeur aan het deelnemen in het
stichtingskapitaal.
De heer Doedens dankt B. en W. voor de gedane
toezegging.
Het voorstel van B. en W. wordt vervolgens met
algemcene stemmen aangenomen.
De destructie en de Vleeschkeuringsdienst.
Aan de orde wordt gesteld de vaststelling van
een 3-tal besluiten inzake den keuringsdienst van
vleesch in den kring Barsingerhorn, t.w.:
a. Besluit tot splitsing van den Vleeschkeurings
dienst
b. Gemeenschappelijke regeling voor de exploi
tatie van den Destructor en de Centrale. Noodslacht-
plaals in het Destructordistrict Barsingerhorn (be
ginselbesluit)
c. Gemeenschappelijke regeling voor den Keu
ringsdienst van vee en vleesch in den keurings
kring Barsingerhorn.
Den heer Doorn heeft het bevreemd, dat in de
onderscheidene vergaderingen niet tot uitdrukking
is gekomen of de particuliere noodslaohtplaatsen
intact moeten blijven of niet.
De Voorzitter wijst er op, dat de Vleeschkeurings
dienst lusschen de 9 gemeenten blijft als hij was.
Alleen omdat de centrale noodslachtplaats in het
gebouw is ondergebracht, diende zij in de regeling
van do 35 gemeenten opgenomen te worden., liet
staudpunt van de commissie, omtrent de centrale
noodslachtplaats is bekend en is onveranderd. Men
is nog steeds van meening, dat de particuliere nood-
slachtplaatsen dienen te verdwijnen, maar men wil
geen dwingende maatregelen. Door concurrcerend
op te treden, denkt men dat ze zullen verdwijnen.
Den heer Jansrna heeft liet getroffen, dat voor de
regeling voor 35 gemeenten aan salarissen cn loo-
nen evenveel wordt geraamd als voor de huidige
regeling voor 9 gemeenten. Z.i. zullen de werkzaam
heden toch geweldig toenemen, en dus voor salaris
sen en loouen beduidend meer uilgetrokken moeten
worden, of het moet zijn, dat de menschen nu voor
geen vierde werk hebben.
De Voorzitter zegt, dat deze opmerking oogen-
schijnlijk juist is, maar_ men moet niet vergeten
dat voor verschillende vaii do thans nog niet aange
sloten gemeenten reeds verwerkt wordt, doch dan
op contract. Op volle capaciteit wordt echter thans
niet geregeld gewerkt, wel bij tijden.
De heer Bruin stelt de vraagt, of de regeling t.a.y.
de bijdrage door de aangesloten gemeenten, nl. per
inwoners en daarnaast een omslag naar het aantal
H.A. voor onze gemeente billijk is of niet.
De Voorzitter merkt op, dal dit een van de moei
lijkste vraagstukken was. Als de bijdrage werd be
paald naar het aantal inwoners, zou dat voor de
landelijke gemeenten een veel voordeeliger regeling
zijn dan voor de steden Den Helder en Alkmaar
en alleen een regeling naar het aantal H.A. zou
voor de steden weer een gunstiger regeling zijn. Na
breedvoerige discussies is men tenslotte tot deze re
geling gekomen, wat een soort compromis is.
Met algemeene stemmen worden de voorgestelde
besluiten vastgesteld.
Eervol ontslag aan een onderwijzer te
Petten.
Aangezien door de wijziging van de Lager-onder-
wijswet 1920, tot verlaging van de openbare uitga
ven voor het onderwijs, het aantal leerlingen der
O.L. school le Petten niet toereikend is, voor het
handhaven van drie leerkrachten, stellen B. cn W.
voor een der betrekkingen van onderwijzer aan ge
noemde school op te heffen en den onderwijzer S.
Bakker met ingang van 1 Mei 1936 eervol ontslag
te verleenen uit die betrekking.
De Voorzitter zegt dat B. en W. met bloedend hart
dit voorstel moeten doen. Er is geen andere uitweg,
we kunnen de 3 mans-school te Petten niet hand
haven en waar het hoofd der school, noch de on
derwijzeres gemist kunnen worden, moest het oog
wel vallen op den heer Bakker.
De heer Jansma zegt, dat liet ons geweldig spijt
dat liet zoo ver moet komen. Gisteravond is er te,
Petten een vergadering geweest, het speet ons dat
B. én W. daar niet aanwezig waren, maar Petton
voelt zich achteraf gesteld. Wij meenen dat Petten
stiefmoederlijk is bedeeld. Spr. wijst er op, dat de
grensregeling vroeger anders is geweest. Door de
schadelijke grensregeling die thans bestaat, moet
Petten nu een 2-mansschool krijgen. Dit jaar is er
niéts meer aan te doen, maar wij hopen, dat in de
toekomst de grensregeling zoodanig wordt, dat Petten
niet achteraf wordt gesteld. Petten heeft nu eenmaal'
geen achterland, kan de leerlingen slechts van één'
kant krijgen. Wij weten dat er voor het gemeente
bestuur groote moeilijkheden aan verhonden zijn,
maar wij hadden graag gezien, dat er met steun
van de gemeente een regeling was getroffen door
het aanstellen van een kweekeling met acte b.v.
De school te Petten leent zich niet voor een 2-
mansschool, de lokalen zijn te klein, ze is keurig
ingericht, met centrale verwarming en spr. herhaalt
dan ook, dat hij hoopt dat en straks een regeling
gevonden kan worden, waardoor Petten weer een
3-mansschool krijgt.
De Voorzitter antwoordt, dat B. en W. het verwijt,
dat Petton achtergesteld zou worden, zeer verre van
zich moeten werpen. Wanneer Zijpe en Petten niet
waren vereenigd, dan zou Petten veel eerder een
2-mansschool hebben gehad; juist door de v.ereeni-
ging heeft de gemeente t.a.v. het onderwijs meer
voor Petten kunnen doen. Vóór de vereeniging gin
gen er kinderen uit Zijpe naar de school te Petten
en was Petten nu niet bij Zijpe gekomen, dan zou
den natuurlijk reeds eerder maatregelen zijn ge
troffen om de kinderen uit Zijpe van de school te
Petten af te nemen. De grenzen zijn na de vereeni
ging gehandhaafd en zooveel mogelijk is de billijk
heid betracht. Maar met de grens tusschen. Burger-
brug en Petten is rekening gehouden met de grens
langs de weg, niet met het pad door de duinen. Bo
vendien zijn de ouders vrij in hun keuze van school.
Het verwijt over de grensregeling had dan in 1931
bij de vereeniging gemaakt moeten worden. Spr.
wijst er vertier op dat als nu grenswijziging zou
plaats vinden, dat ten nadeele van andere scholen
zou zijn en als onder de huidige omstandigheden tot
grenswijziging werd besloten, zou dat een ongeoor
loofde handeling zijn.
Dat het jammer is dat de school te Petten een
2-mansschool wordt, beamen B. en W. ten volle,
maar de omstandigheden, buiten onzen wil, hebben
daartoe geleid.
De heer Jansma zegt dat wat de grensregeling be
treft, men niet terug moet gaan tot vroeger. Spr.
wijst erop, dat de paden die de kinderen volgen,
voorkomen op den legger en dus ook als openbare
wegen beschouwd dienen te worden. De kinderen
uit den Belkmerwecr zijn 3 K.M. verwijderd van de
school te Petten, 4 K.M. van die te St .-Maartensbrug.
De geheele Belkmerweg behoort tot Petten. Als iets
krom is, moet het worden recht gezet»
De Vodrzitter zegt dat die rechtzetting dan eerder
had moeten gebeuren en het is de vraag of de school
dan nog te redden zou zijn geweest.
De heer Jansma zegt dat het aan de school te
Petten tot een ongewenschten toestand komt, we
gaan t.a.v. het onderwijs 60 jaar terug.
De Voorzitter zegt dat dit een gevolg is van de
bezuiniging. Laten we hopen, dat als de tijd beter
wordt, de leerlingenschaal weer wordt veranderd.
Het aanstellen van een kweekeling met acte is op
't oogenblik onbetaalbaar. Waarschijnlijk zullen
straks nog 1 of 2 andere scholen in 2-mansscholen
veranderen en als nu voor die scholen kweekelin-
gen zouden worden aangesteld, zouden ook de bijzon
dere scholen recht op kweekelingen hebben en dat
alles is niet te betalen.
De heer Van der Sluijs wijst erop dat grenswij
ziging ten nadeele gaat can andere scholen, in
dit geval voor Burgerbrug en deze school heeft ta
melijk lang haar baat noodig gehad, wat het leer
lingen-aantal betreft. De school te Burgerbrug is
geholpen geworden door opheffing van de school
te Eenigenburg. Een grenswijziging zou dus voor
heen ten nadeele van Burgerbrug zijn geweest en zal
in de toekomst ook ten nadeele van de scholen te
St. Maartensbrug en Burgerbrug zijn. B. en W. kun
nen dus niet anders handelen dan Petten een 2-
mansschool. St. Maartensbrug cn Burgerbrug be
houden ter nauwernood hun 3-mansschooi, want het
overschot is 2 a 3 leerlingen, ja Burgerbrug heeft
precies de vereischte 81 leerlingen. Het. zal dus
moeilijk vallen aan de door den heer Jansma ge
vraagde belofte te voldoen.
De heer Blom zegt, dat Petten toch dezelfde rech
ten heeft. Wij vragen om een eerlijke grensregeling,
de helft van den afstand Burgerbrug—Petten. De
Pettener school is bovendien gunstiger, zij heeft een
gymnastieklokaal, een sportterrein.
De heer Van der Sluijs: Maar dan krijgt u een 2-
mansschool te Burgerbrug.
De heer Doedens beaamt de opmerking van den
heer Jansma, dat het onderwijs 60 jaar teruggaat en
voor spr. geldt nu de vraag of daar >geen schotje
voor is te steken. Spr. geeft B. cn W. in overweging
orn zoolang deze noodtoestand bestaat, één school
op te heffen, want het onderwijs mag er niet on
der lijden.
De Voorzitter zegt, dat een tijdelijke sluiting zou
worden een sluiting voor ecuwig. Het bezwaar ont
staat dan van de geweldige afstanden, waaruit ver
voerkosten voortvloeien, met als gevolg enorme on
kosten. Het idéé van den heer Doedens is zoo ingrij
pend, dat het eerst onder de oogen zou moeten wor
den gezien.
De heer Doedens beaamt dat de bezwaren zeer
groot zijn, maar in een 2-mansschool kan het onder
wijs niet zoo goed worden gegevpn als aan een flin
ke 4-mansschool.
De Voorzitter meent, dat het nadeel van het on
derwijs aan een 2-mansschool ook weer niet moet
worden overdreven; onoverkomelijk is het niet, te
't Zand is ook een 2-mansschool, daar loopt het toch
ook.
De heer Jansma: Ja. 't loopt, maar ongelijk. In
een 2-mansschool, waar het leerlingenaantal tegen de
grens van een 3-mansschool ligt. is het heel moei
lijk behoorlijk onderwijs te geven. Spr. vraagt of, als
Petten nu wat het leerlingenaantal betreft, omhoog
krabbelt cn tc Burgerbrug kan de 3-mansschool niet
worden gehandhaafd, of Petten dan nog het onder
spit zal moeten delven.
De Voorzitter zegt, dat als te Burgerbrug toch een
2-mansschool zon komen, en die te Petten blijkt
meer levensvatbaarheid te hebben, dan op alle me
dewerking van B. en W. is te rekenen. Maar dan
■wordt er ook geen onbillijkheid meer begaan tegen
over Burgerbrug.
De heer Doorn merkt op, dat de heeren Jansma
-en Blom zich nu wel doen kennen als rasechte Pet
ten ers, maar we moeten rekening houden met de
belangen der geheele gemeente en dus ook met die
van Burgerbrug.
De heer Blom: We vragen alleen een billijke
grensregeling.
Met algemeene stemmen wordt conform het voor
stel van B. en W. besloten.
Voor behoeftige Middenstanders.
Ingekomen is een verzoek van de Middenstands-
vereenigingen te Zijpe, om een post voor steun
aan behoeftige middenstanders op de gemeente-
bcgrooting le plaatsen.
B. en W. stellen voor, afwijzend op het verzoek te
beschikken. Het verzoek is minstens een half jaar
te laat, de begrooting is reeds ter goedkeuring op
gezonden en de post „onvoorzien" is reeds verbruikt,
doordat de gemeente 80 inplaats van 82% uit hei
werkloosheidssubsidiefonds zal ontvangen. In hot
verzoek wordt een beroep gedaan op den post, die
uitgetrokken is voor steun aan kleine landbouwers,
maar spr. wijst erop dat z. i. uit juridisch oogpunt
niet goed is dat die post op de begrooting voorkomt,
doch Ged. Staten hebben den post nu eenmaal
goedgekeurd. Maar spr. is bang, dat als de raad
nu besloot ten behoeve van de kleine middenstan
ders een post uit te trekken, dat besluit niet goed
gekeurd zou worden. Het wordt niet anders dan
armenzorg.
Den heer Doedens valt het advies van B. en W.
niet tegen. Spr. doet uitkomen hoe kleermakers,
metselaars enz. als het seizoen afgeloopen is, dik
wijls teun behoeven, niet in de werkverschaffing
geplaatst kunnen worden, omdat zij, wat met een
stoffeerder is gebleken, soms een dag werk kunnen
krijgen. Door den Voorzitter, zegt spr., is gezegd, dat
er geen post op de begrooting kan worden geplaatst,
want dat het tot armenzorg behoort. Welnu ik ben
er niet tegen, dat het bij armenzorg komt, wij mid
denstanders zijn niet zoo kiesch, maar het is nood
zakelijk dat hulp wordt verleend.
De Voorzitter vraagt welke dekkingsmiddelen de
heer Doedens kan aangeven.
De heer Doedens erkent dat het beter ware ge
weest, eerder met het verzoek te komen, maar och
in de begrooting zijn verschillende dingen die an
ders kunnen. Spr. noemt bijv. f 250 voor onderhoud
wég te 't Zand en raadt aan, dergelijke werken bij
bestek aan te besteden, gelijk met de onderhouds
werken; hij is overtuigd dat het onderhoud clan niet
meer dan f100 zal kosten. Als het onderhoud van
de eigendommen van het Burgerlijk Armbestuur
publiek wordt aanbesteed, spr. staat er borg voi~,
dat er dan 50 aan wordt verdiend oor het Arm
bestuur.
De Voorzitter zegt dat als er gevallen zijn waarbij
middenstanders hulp behoeven, het B. A. zeer zeker
zal helpen, daar behoeft de gevraagde post niet voor
op de begrooting. Dat de eigendommen van het B.
A. op andere wijze moeten worden onderhouden, is
een zaak van het B. A. en moet de heer' Doedens
dan daar ter sprake brengen.
Wat het onderhoud van den weg te 't Zand be
treft, we hopen dat het minder dan f250 zal kosten,
er zijn meer posten waar muziek in zit, maar dat
is noodig ook, want er zijn ook altijd tegenvallers.
Spr. oordeelt dat de raad het verzoek moet ren-
voyeeren naar het B. A., dan moet het B. A. maar
zien; men moet nu niet meer met nieuwe dingen
aankomen.
De heer Van der Sluijs trekt in twijfel dat 50
zal worden bespaard, wanneer het onderhoud van
de eigendommen van het B. A. in het bestek der
gemeente-onderhoudswerken wordt opgenomen. Spr.
deelt mede, hoe dat onderhoud in tweeën wordt
verdeeld, n.1. de eigendommen in het noordelijk en
die in het zuidelijk gedeelte van de gemeente en dat
dan voor de grootere werken aan 3 of 4 menschen
prijsopgaaf wordt gevraagd.
der
Surinamestraat 37 's=Gravejihaé©
Telefoon 180209
Administraties, controles, behan
deling van alle belastingzaken
Kleine reparaties e.d. worden onder cle yakmen-
schen verdeeld. Spr. denkt, clat met deze wijze de
middenstand meer gebaat zal zijn dan met de maniep
die de heer Doedens aangeeft.
De heer Veltman dacht dat hij de behandeling der
begroot ing de toezegging was gedaan, dat t.a.v. be
hoeftige middenstanders een commissie in 't leven
zou worden geroepen. Is liet niet mogelijk, deze mid
denstanders uit den post van f S00.—- steun aan klei
ne landbouwers te helpen en als de f 800.verbruikt»
zijn, dan een beroep te doen op het B. A.
De heer Doedens merkt op, dat toen hij een dei?
armvoogden sprak over de onderhoudswerken van 't
B. A., deze armvoogd hem ook antwoordde, dat het
onderhoudswerk werd verdeeld. Spreker wijst er ech
ter op, dat zijn collega Tuin gedurende 30 jaar een
zaak te 't Zand heeft en nooit de eer heeft gehad iets
voor het B. A. te mogen doen en spr. in die 22 jaar
evenmin. Dat is dus een manier van deelen, die spr.
niet goed begrijpt. U dient met deze wijze, zegt spr.
tot den heer Van der Sluijs, wel een. enkeling, maar
niet de geheele middenstand, die is meer voor aan
besteding. Alleen de enkeling, die altijd aan 't laad je
zit, is met deze wijze van verdeeling gediend.
Den lieer Doorn zegt, dat liet hem spijt dat de
Burgemeester niet die belangstelling heeft voor den
steun van de kleine boeren
De Voorzitter interrumpeert, dat. hij dat niet lieeft
gezegd. Hij heeft gezegd, dat hij het juridisch niet
juist acht dat deze post op de begrooting is geplaatst.
Dc heer Doorn houdt vol, dat de Voorzitter heeft
gezegd, er geen belangstelling voor te hebben. Door
het vorige collego van B. en W. was voor dien post
f 3000.uitgetrokken en spr. wijst er met nadruk op,
hoeveel goeds met dat geld is gedaan. En wat nu de
behoeftige middenstand betreft, wat zullen er veel
menschen gebaat zijn met een steun van f 5 a f 6 per
week. Door den Voorzitter wordt gezegd dat men. te
laat komt met dit verzoek, maar spr. heeft er hij
de behandeling der begrooting al op aangedrongen.
Als men 10 gekort had op cle salarissen, zou men
het geld er voor gehacl hebben.
De Voorzitter: Ja, juist!
De heer Doorn: Ja zeker, maar het was beter de
een driedubbel, dc ander niet enkel!
De Voorzitter verzoekt den heer Doorn vriende
lijk voortaan beter te luisteren naar wat de Voor
zitter zegt, want spr. heeft het woord .belangstel
ling" niet in zijn mond gehad. Spr. is van harte voor
den steun aan de kleine landbouwers, maar acht het
juridisch niet juist dat deze post op de begrooting
staat.
De heer Nannis vraagt zich af of dit nu is een.
begrootingsvergadering. De begrooting is vorig maal
post voor post behandeld, ze is met algemeene
stemmen aangenomen en nu gaat het toch niet op,
op verschillende posten terug te komen. Het lijkt
nu of de begrooting verkeerd is oiigezet, dat hier en
daar bezuinigd zou kunnen worden. Het was B. en
W. om finantieele redenen niet mogelijk een post
voor steun aan den middenstand op de begrooting te
plaatsen en spr. vraagt dan cle middelen te willen
aangeven. Want met de uitgetrokken f800 kan nog
heel wat worden gedaan, doch niet alles zal er mee
te ondervangen zijn. Allen zullen zooveel mogelijk
worden geholpen en andere naar de werkverschaf
fing worden verwezen. Door den heer Doedens is
een alleenwonend stoffeerder genoemd, maar de
heer Doedens dient te weten, dat als zoo iemand
Donderdags een kamer behangt, hij Vrijdags weer in
de werkverschaffing kan worclen geplaatst. Dat moet
de heer Doedens weten en anders moet hij zich op
dc hoogte stellen.
De heer Veltman wijst er op, dat er zakenmen-
schen zijn die niet in de werkverschaffing geplaatst
runnen worden en voor die behoeftige middenstan
ders acht spr het gewenscht dat er overleg plaats
vindt tusschen een commissie uit cle Middenstands-
vereenigingen en Armvoogden.
Ook de heer Dignum bepleit dit en wil tot benoe
ming van een commissie overgaan.
De heer Van der Sluijs betoogt, dat het Armbe
stuur alleen individueelen steun kent, dat nooit
overleg wordt gepleegd met commissies en dat het
Armbestuur geen standen kent.
De heer Doedons zegt. dat de commissie uit de
Middenstandsvereenigingen zich niet uitsluitend
had te beraden over den steun aan behoeftige mid
denstanders, maar ook over credietverloening e.d.
De heer Blom wijst er op, clat als het. Armbestuur
deze behoeftige middenstanders helpt, de toegewezen
subsidie voor het Armbestuur wel ontoereikend zal
zijn.
De Voorzitter beaamt dit, maar als absoluut steun
noodig is, zal hij toch verleend moeten worden.
Het resultaat van de bespreking is dat het ver
zoek voor kennisgeving wordt aangenomen, maar
dat het ter overweging aan het B. A. zal worden
overgedragen.
Volgt het voorste] tot wijziging van het Reglement
voor het Burgerlijk Armbestuur.
De wijziging houdt de mogelijkheid in de dage-
lijksche leiding en verzorging van de verpleegden
in het Tehuis voor Ouden van Dagen ook op te dra
gen aan een moeder alleen, dus niet uitsluitend,
zooals thans is bepaald, aan een vader en moeder.
De heer Veltman vraagt, wat de aanleiding tot
dit voorstel is.
De Voorzitter zegt, dat dit in comitévergadering
zal worden medegedeeld.
Conform het voorstel van B. en W. wordt besloten.
De rondvraag.
De heer Doorn geeft het Dag. Bestuur in overwo
ging om een rookverbod in de duinen uit te vaar
digen.
De Voorzitter vindt dit een goed idee en zal het
in overweging nemen.
De heer Dignum wijst op de wenschelijkheitl voor
te schrijven dat de honden worden vastgehouden.
De Voorzitter zegt dat dit reeds is gepubliceerd en
op verzoek van den heer Dignum zal de politie er op
worden gewezen dat aan deze verplichting streng de
hand dient te worden gehouden.
De duinbrand van vorige zomer en wat
er aan vastzat.
De heer Blom merkt op, dat verléden zomer met
den duinbrand de menschen gecommandeerd zijn
aan de blussching mee te helpen, maar er tot nu toe
geen cent voor te hebben ontvangen.