Raad Zijpe HoMsclie Maatschappij van Landbouw Vergadering van den Raad op Dinsdag 24 Maart 1936, des namiddags 2 uur. Voorzitter de heer Mr. D. Breebaart, Kz., burge meester; secretaris de heer J. A. de Boer, Alle leden zijn aanwezig. Na opening volgt vaststelling der notulen, onder dankzegging aan den Secretaris. Mededeeling wordt gedaan van diverse ingekomen stukken, o.a.: Van den Minister van Sociale Zaken, dat voorloo- pig de rouleer-regeling niet zal worden toegepast. Diverse ingekomen verslagen zullen circuleeren. Meer licht. Van J. M. Mol e.a. te 't Zand is een verzoek ingekomen om plaatsing van een lichtpunt op den hoek RijkswegBoschweg. R. en W. stellen voor, afwijzend op het verzoek te beschikken, omdat het ondoenlijk is, op elk kruis punt verlichting aan te brengen. l)e heer Doedens acht het punt voor wandelaars wel gevaarlijk. De heer Veltman meent, dat als er dan hondenden lichlpuntcn aangebracht zouden moeten \Vorden, er een gebrek aan de verlichting is. De Voorzitter: Neen, dat is een gebrek aan finan- tien. De heer Doedens vraagt of wanneer derden zor gen voor stichtingskostcn, de gemeente dan de onderhouds- en stroomkosten voor haar rekening zou nomen. De Voorziüer denkt van niet, maar zal de vraag in de vergadering van B. en W. brengen. De heer Jansoia vraagt of de verlichting te 't Zand slechter is dan in andere dorpen. De Voorzitter antwoordt van niet beter en de heer Doedens noemt plaatsen op bij het postkantoor, waar do verliching onvoldoende is. De heer Nannis noemt de straatverlichting in de Zijpe over 't algemeen primitief. De heer Bruin wijst erop, dat dikwijls overdag de lantaarns branden, 's avonds niet. Hiervan zal meeled cel ing worden gedaan aan het P.E.N. Zonder hoofdelijke stemming wordt afwijzend op het verzoek beschikt. Ged. Staten berichtten dat zij geen bezwaar er tegen hebben, dat de liquidatie uitkeering van- de Noorder Stoomtram zal worden gebruikt voor restauralié van de raadzaal. T.a.v. het verzoek om verplaatsing vaij do trans formatorzuil te Schagerbrug, is van het P.E.N. be richt ingekomen, dat wel medewerking verleend kan worden 0111 tot verplaatsing te komen, doch de totale kosten van verplaatsing - geraamd op f3155, kan niet voor rekening van het P.E.N. wor den genomen. Wel zou liet P.E.N. bereid zijn, over te gaan tegen vervroegden houw van een nieuw t.ransformatorgc- bouw, een vervroegde houw van 5 jaar, mits de ge meente een bedrag ineens van f 1631 daarvoor zou willen bestemmen. Op dit aanbod mcenen B. en W. niet te kunnen ingaan. Over verplaatsing van het transformatorgebouwtje te Burgerbrug hebben B. en W. het nu maar niet gehad. B. en W. zijn begonnen met een onderzoek-in tè stellen naar de woningbouw; een paar-teekeningen niet begrootingen zijn door den opzichter ingezon den, maar B. en W. willen zich toch beraden met het bestuur van de Woningbouwvereeniging „Zijpe". De heer Veltman verheugt zich over dat onder zoek en wijst op het geval, dat zich op 1 Maart heeft voorgedaan, n.1. dat een gezin een woning heeft moeten verlaten en nu in een woning woont, te ver van liet werk'van den man gelegen en ongeschikt voor de gezondheid van de vrouw. Dat is een bewijs dat te Oudesluis de woningnood groot is. Gunstig wordt beschikt op vérzoekon van de R. K. schoolbesturen om voorschot op de gemeente lijke vergoeding overeenkomstig art.. 101 der L.O.- wet 1920, voor het dienstjaar 1936. Door P. L. Rens Pz., landarbeider, wonende te St. Maartensvlotbrug, is een bedrag van f1530.— aan gevraagd. door. hem benoodigd terzake van do ver krijging van een plaatsje, n 1. land met woning groot 00.27.54 II.A., gelegen aan den Belkmerweg, St.- Maartonsbrug (thans hehoorende aan wed. K. Breed) waarvan de totale kosten f 1700.zullen be dragen. B. en W. stellen voor aan adressant voor ge noemd doel van gemeentewege oen bedrag van f 1530.te verstrekken, mits door het Rijk aan de gemeente een gelijk voorschot wordt toegekend. Aldus wordt besloten. Steunverleening E. Naar aanleiding van de circulaire van den Minis ter van Sociale Zaken van 29 Januari 1936, betreffen de extra hulp aan werkloozen in 1936 (steunverlee ning B) stellen B. en W. voor, evenals het vorige jaar, ook voor het jaar 1936 extra steun aan werk loozen te verleenen. Maximaal mag voor 1936 voor extra steun B worden besteed f4.20 per werklooze. Van dit bedrag neemt het Departement van So ciale Zaken f2.20 voor zijn rekening, indien de ge meenteraad f2.beschikbaar stelt. Ter bepaling van het aantal werkloozen zal worden genomen het gemiddelde cijfer over de eerste- 10 maanden van 1935. Voor deze gemeente bedraagt dit 132. B. en W. stellen voor, voor het jaar 1936 een be drag van 132 keer f2.— is f264.— beschikbaar te stellen en de uitvoering der regeling wederom op te dragen aan het daarvoor aangewezen orgaan. De Voorzitter deelt nog mede, dat voor steunver leening B. in totaal beschikbaar zal komen f882.40, vorig jaar f 1082.dus hoewel minder dan vorig jaar, wel nog een bedrag waarmee wel wat gedaan kan worden. De heer Veltman vraagt nog een paar inlichtin gen, die door den Voorzitter worden verstrekt. Vastgesteld worden de pensioensgrondslagenvoor do beide gemeente-geneesheeren. B. cn W. stellen voor opnieuw vast te stellen een verordening op de heffing van 75 opcenten op de gemeentefondsbelasting. Aldus wordt besloten. Vastgesteld wordt een verordening, aanwijzende de nog geldende strafverordeningen. Tenminste eenmaal in de 5 jaren moet do raad verklaren, wel ke verordeningen, togen wier overtreding straf is bedreigd, als nog geldende zullen worden aange merkt. Achtereenvolgens worden behandeld verzoeken om ontheffing van hondenbelasting en een verzoek om ontheffing van schoolgeld. Op voorstel van B. en W. wordt besloten tot het aangaan van oen kasgeldleening van ten hoogste f 15.000. Besloten wordt tot wijziging van de gemeente- begrooting van den dienst 1935 en 1936. Vastgesteld wordt het kohier der belasting op de honden, dienst 1930 en een 2e suppletoir kohier hondenbelasting, diénst 1935. Het Middenstandsborgstellingsfonds. Ingekomen is: a. Verzoek van de commissie 'tot bestudeering Van de instelling van een „Middenstahds-Borgstel- Hngsfonds voor Hollands Noorderkwartier", om ff- nanciccle steun; b. Verzoek van de Middenstandsvereeniging te Zijpe om medewerking voor stichting van bovenge noemd Borgstellingsfonds. B. en W. stellen voor de gevraagde steun te ver leenen door deel te nemen in het stichtingskapitaal tot een bedrag van f1000. Zij hebben aan de Studiecommissie bericht dat de gemeente de f 1000 niet in contanten kan bijdragen, doch dat zij bereid zijn in den vorm van het geven van rente van die f 1000 tö steunen. De Studiecommissie antwoordde, dat ze tegen de zen vorm van steun geen overwegend bezwaar had, al gaf zij de voorkeur aan het deelnemen in het stichtingskapitaal. De heer Doedens dankt B. en W. voor de gedane toezegging. Het voorstel van B. en W. wordt vervolgens met algemcene stemmen aangenomen. De destructie en de Vleeschkeuringsdienst. Aan de orde wordt gesteld de vaststelling van een 3-tal besluiten inzake den keuringsdienst van vleesch in den kring Barsingerhorn, t.w.: a. Besluit tot splitsing van den Vleeschkeurings dienst b. Gemeenschappelijke regeling voor de exploi tatie van den Destructor en de Centrale. Noodslacht- plaals in het Destructordistrict Barsingerhorn (be ginselbesluit) c. Gemeenschappelijke regeling voor den Keu ringsdienst van vee en vleesch in den keurings kring Barsingerhorn. Den heer Doorn heeft het bevreemd, dat in de onderscheidene vergaderingen niet tot uitdrukking is gekomen of de particuliere noodslaohtplaatsen intact moeten blijven of niet. De Voorzitter wijst er op, dat de Vleeschkeurings dienst lusschen de 9 gemeenten blijft als hij was. Alleen omdat de centrale noodslachtplaats in het gebouw is ondergebracht, diende zij in de regeling van do 35 gemeenten opgenomen te worden., liet staudpunt van de commissie, omtrent de centrale noodslachtplaats is bekend en is onveranderd. Men is nog steeds van meening, dat de particuliere nood- slachtplaatsen dienen te verdwijnen, maar men wil geen dwingende maatregelen. Door concurrcerend op te treden, denkt men dat ze zullen verdwijnen. Den heer Jansrna heeft liet getroffen, dat voor de regeling voor 35 gemeenten aan salarissen cn loo- nen evenveel wordt geraamd als voor de huidige regeling voor 9 gemeenten. Z.i. zullen de werkzaam heden toch geweldig toenemen, en dus voor salaris sen en loouen beduidend meer uilgetrokken moeten worden, of het moet zijn, dat de menschen nu voor geen vierde werk hebben. De Voorzitter zegt, dat deze opmerking oogen- schijnlijk juist is, maar_ men moet niet vergeten dat voor verschillende vaii do thans nog niet aange sloten gemeenten reeds verwerkt wordt, doch dan op contract. Op volle capaciteit wordt echter thans niet geregeld gewerkt, wel bij tijden. De heer Bruin stelt de vraagt, of de regeling t.a.y. de bijdrage door de aangesloten gemeenten, nl. per inwoners en daarnaast een omslag naar het aantal H.A. voor onze gemeente billijk is of niet. De Voorzitter merkt op, dal dit een van de moei lijkste vraagstukken was. Als de bijdrage werd be paald naar het aantal inwoners, zou dat voor de landelijke gemeenten een veel voordeeliger regeling zijn dan voor de steden Den Helder en Alkmaar en alleen een regeling naar het aantal H.A. zou voor de steden weer een gunstiger regeling zijn. Na breedvoerige discussies is men tenslotte tot deze re geling gekomen, wat een soort compromis is. Met algemeene stemmen worden de voorgestelde besluiten vastgesteld. Eervol ontslag aan een onderwijzer te Petten. Aangezien door de wijziging van de Lager-onder- wijswet 1920, tot verlaging van de openbare uitga ven voor het onderwijs, het aantal leerlingen der O.L. school le Petten niet toereikend is, voor het handhaven van drie leerkrachten, stellen B. cn W. voor een der betrekkingen van onderwijzer aan ge noemde school op te heffen en den onderwijzer S. Bakker met ingang van 1 Mei 1936 eervol ontslag te verleenen uit die betrekking. De Voorzitter zegt dat B. en W. met bloedend hart dit voorstel moeten doen. Er is geen andere uitweg, we kunnen de 3 mans-school te Petten niet hand haven en waar het hoofd der school, noch de on derwijzeres gemist kunnen worden, moest het oog wel vallen op den heer Bakker. De heer Jansma zegt, dat liet ons geweldig spijt dat liet zoo ver moet komen. Gisteravond is er te, Petten een vergadering geweest, het speet ons dat B. én W. daar niet aanwezig waren, maar Petton voelt zich achteraf gesteld. Wij meenen dat Petten stiefmoederlijk is bedeeld. Spr. wijst er op, dat de grensregeling vroeger anders is geweest. Door de schadelijke grensregeling die thans bestaat, moet Petten nu een 2-mansschool krijgen. Dit jaar is er niéts meer aan te doen, maar wij hopen, dat in de toekomst de grensregeling zoodanig wordt, dat Petten niet achteraf wordt gesteld. Petten heeft nu eenmaal' geen achterland, kan de leerlingen slechts van één' kant krijgen. Wij weten dat er voor het gemeente bestuur groote moeilijkheden aan verhonden zijn, maar wij hadden graag gezien, dat er met steun van de gemeente een regeling was getroffen door het aanstellen van een kweekeling met acte b.v. De school te Petten leent zich niet voor een 2- mansschool, de lokalen zijn te klein, ze is keurig ingericht, met centrale verwarming en spr. herhaalt dan ook, dat hij hoopt dat en straks een regeling gevonden kan worden, waardoor Petten weer een 3-mansschool krijgt. De Voorzitter antwoordt, dat B. en W. het verwijt, dat Petton achtergesteld zou worden, zeer verre van zich moeten werpen. Wanneer Zijpe en Petten niet waren vereenigd, dan zou Petten veel eerder een 2-mansschool hebben gehad; juist door de v.ereeni- ging heeft de gemeente t.a.v. het onderwijs meer voor Petten kunnen doen. Vóór de vereeniging gin gen er kinderen uit Zijpe naar de school te Petten en was Petten nu niet bij Zijpe gekomen, dan zou den natuurlijk reeds eerder maatregelen zijn ge troffen om de kinderen uit Zijpe van de school te Petten af te nemen. De grenzen zijn na de vereeni ging gehandhaafd en zooveel mogelijk is de billijk heid betracht. Maar met de grens tusschen. Burger- brug en Petten is rekening gehouden met de grens langs de weg, niet met het pad door de duinen. Bo vendien zijn de ouders vrij in hun keuze van school. Het verwijt over de grensregeling had dan in 1931 bij de vereeniging gemaakt moeten worden. Spr. wijst er vertier op dat als nu grenswijziging zou plaats vinden, dat ten nadeele van andere scholen zou zijn en als onder de huidige omstandigheden tot grenswijziging werd besloten, zou dat een ongeoor loofde handeling zijn. Dat het jammer is dat de school te Petten een 2-mansschool wordt, beamen B. en W. ten volle, maar de omstandigheden, buiten onzen wil, hebben daartoe geleid. De heer Jansma zegt dat wat de grensregeling be treft, men niet terug moet gaan tot vroeger. Spr. wijst erop, dat de paden die de kinderen volgen, voorkomen op den legger en dus ook als openbare wegen beschouwd dienen te worden. De kinderen uit den Belkmerwecr zijn 3 K.M. verwijderd van de school te Petten, 4 K.M. van die te St .-Maartensbrug. De geheele Belkmerweg behoort tot Petten. Als iets krom is, moet het worden recht gezet» De Vodrzitter zegt dat die rechtzetting dan eerder had moeten gebeuren en het is de vraag of de school dan nog te redden zou zijn geweest. De heer Jansma zegt dat het aan de school te Petten tot een ongewenschten toestand komt, we gaan t.a.v. het onderwijs 60 jaar terug. De Voorzitter zegt dat dit een gevolg is van de bezuiniging. Laten we hopen, dat als de tijd beter wordt, de leerlingenschaal weer wordt veranderd. Het aanstellen van een kweekeling met acte is op 't oogenblik onbetaalbaar. Waarschijnlijk zullen straks nog 1 of 2 andere scholen in 2-mansscholen veranderen en als nu voor die scholen kweekelin- gen zouden worden aangesteld, zouden ook de bijzon dere scholen recht op kweekelingen hebben en dat alles is niet te betalen. De heer Van der Sluijs wijst erop dat grenswij ziging ten nadeele gaat can andere scholen, in dit geval voor Burgerbrug en deze school heeft ta melijk lang haar baat noodig gehad, wat het leer lingen-aantal betreft. De school te Burgerbrug is geholpen geworden door opheffing van de school te Eenigenburg. Een grenswijziging zou dus voor heen ten nadeele van Burgerbrug zijn geweest en zal in de toekomst ook ten nadeele van de scholen te St. Maartensbrug en Burgerbrug zijn. B. en W. kun nen dus niet anders handelen dan Petten een 2- mansschool. St. Maartensbrug cn Burgerbrug be houden ter nauwernood hun 3-mansschooi, want het overschot is 2 a 3 leerlingen, ja Burgerbrug heeft precies de vereischte 81 leerlingen. Het. zal dus moeilijk vallen aan de door den heer Jansma ge vraagde belofte te voldoen. De heer Blom zegt, dat Petten toch dezelfde rech ten heeft. Wij vragen om een eerlijke grensregeling, de helft van den afstand Burgerbrug—Petten. De Pettener school is bovendien gunstiger, zij heeft een gymnastieklokaal, een sportterrein. De heer Van der Sluijs: Maar dan krijgt u een 2- mansschool te Burgerbrug. De heer Doedens beaamt de opmerking van den heer Jansma, dat het onderwijs 60 jaar teruggaat en voor spr. geldt nu de vraag of daar >geen schotje voor is te steken. Spr. geeft B. cn W. in overweging orn zoolang deze noodtoestand bestaat, één school op te heffen, want het onderwijs mag er niet on der lijden. De Voorzitter zegt, dat een tijdelijke sluiting zou worden een sluiting voor ecuwig. Het bezwaar ont staat dan van de geweldige afstanden, waaruit ver voerkosten voortvloeien, met als gevolg enorme on kosten. Het idéé van den heer Doedens is zoo ingrij pend, dat het eerst onder de oogen zou moeten wor den gezien. De heer Doedens beaamt dat de bezwaren zeer groot zijn, maar in een 2-mansschool kan het onder wijs niet zoo goed worden gegevpn als aan een flin ke 4-mansschool. De Voorzitter meent, dat het nadeel van het on derwijs aan een 2-mansschool ook weer niet moet worden overdreven; onoverkomelijk is het niet, te 't Zand is ook een 2-mansschool, daar loopt het toch ook. De heer Jansma: Ja. 't loopt, maar ongelijk. In een 2-mansschool, waar het leerlingenaantal tegen de grens van een 3-mansschool ligt. is het heel moei lijk behoorlijk onderwijs te geven. Spr. vraagt of, als Petten nu wat het leerlingenaantal betreft, omhoog krabbelt cn tc Burgerbrug kan de 3-mansschool niet worden gehandhaafd, of Petten dan nog het onder spit zal moeten delven. De Voorzitter zegt, dat als te Burgerbrug toch een 2-mansschool zon komen, en die te Petten blijkt meer levensvatbaarheid te hebben, dan op alle me dewerking van B. en W. is te rekenen. Maar dan ■wordt er ook geen onbillijkheid meer begaan tegen over Burgerbrug. De heer Doorn merkt op, dat de heeren Jansma -en Blom zich nu wel doen kennen als rasechte Pet ten ers, maar we moeten rekening houden met de belangen der geheele gemeente en dus ook met die van Burgerbrug. De heer Blom: We vragen alleen een billijke grensregeling. Met algemeene stemmen wordt conform het voor stel van B. en W. besloten. Voor behoeftige Middenstanders. Ingekomen is een verzoek van de Middenstands- vereenigingen te Zijpe, om een post voor steun aan behoeftige middenstanders op de gemeente- bcgrooting le plaatsen. B. en W. stellen voor, afwijzend op het verzoek te beschikken. Het verzoek is minstens een half jaar te laat, de begrooting is reeds ter goedkeuring op gezonden en de post „onvoorzien" is reeds verbruikt, doordat de gemeente 80 inplaats van 82% uit hei werkloosheidssubsidiefonds zal ontvangen. In hot verzoek wordt een beroep gedaan op den post, die uitgetrokken is voor steun aan kleine landbouwers, maar spr. wijst erop dat z. i. uit juridisch oogpunt niet goed is dat die post op de begrooting voorkomt, doch Ged. Staten hebben den post nu eenmaal goedgekeurd. Maar spr. is bang, dat als de raad nu besloot ten behoeve van de kleine middenstan ders een post uit te trekken, dat besluit niet goed gekeurd zou worden. Het wordt niet anders dan armenzorg. Den heer Doedens valt het advies van B. en W. niet tegen. Spr. doet uitkomen hoe kleermakers, metselaars enz. als het seizoen afgeloopen is, dik wijls teun behoeven, niet in de werkverschaffing geplaatst kunnen worden, omdat zij, wat met een stoffeerder is gebleken, soms een dag werk kunnen krijgen. Door den Voorzitter, zegt spr., is gezegd, dat er geen post op de begrooting kan worden geplaatst, want dat het tot armenzorg behoort. Welnu ik ben er niet tegen, dat het bij armenzorg komt, wij mid denstanders zijn niet zoo kiesch, maar het is nood zakelijk dat hulp wordt verleend. De Voorzitter vraagt welke dekkingsmiddelen de heer Doedens kan aangeven. De heer Doedens erkent dat het beter ware ge weest, eerder met het verzoek te komen, maar och in de begrooting zijn verschillende dingen die an ders kunnen. Spr. noemt bijv. f 250 voor onderhoud wég te 't Zand en raadt aan, dergelijke werken bij bestek aan te besteden, gelijk met de onderhouds werken; hij is overtuigd dat het onderhoud clan niet meer dan f100 zal kosten. Als het onderhoud van de eigendommen van het Burgerlijk Armbestuur publiek wordt aanbesteed, spr. staat er borg voi~, dat er dan 50 aan wordt verdiend oor het Arm bestuur. De Voorzitter zegt dat als er gevallen zijn waarbij middenstanders hulp behoeven, het B. A. zeer zeker zal helpen, daar behoeft de gevraagde post niet voor op de begrooting. Dat de eigendommen van het B. A. op andere wijze moeten worden onderhouden, is een zaak van het B. A. en moet de heer' Doedens dan daar ter sprake brengen. Wat het onderhoud van den weg te 't Zand be treft, we hopen dat het minder dan f250 zal kosten, er zijn meer posten waar muziek in zit, maar dat is noodig ook, want er zijn ook altijd tegenvallers. Spr. oordeelt dat de raad het verzoek moet ren- voyeeren naar het B. A., dan moet het B. A. maar zien; men moet nu niet meer met nieuwe dingen aankomen. De heer Van der Sluijs trekt in twijfel dat 50 zal worden bespaard, wanneer het onderhoud van de eigendommen van het B. A. in het bestek der gemeente-onderhoudswerken wordt opgenomen. Spr. deelt mede, hoe dat onderhoud in tweeën wordt verdeeld, n.1. de eigendommen in het noordelijk en die in het zuidelijk gedeelte van de gemeente en dat dan voor de grootere werken aan 3 of 4 menschen prijsopgaaf wordt gevraagd. der Surinamestraat 37 's=Gravejihaé© Telefoon 180209 Administraties, controles, behan deling van alle belastingzaken Kleine reparaties e.d. worden onder cle yakmen- schen verdeeld. Spr. denkt, clat met deze wijze de middenstand meer gebaat zal zijn dan met de maniep die de heer Doedens aangeeft. De heer Veltman dacht dat hij de behandeling der begroot ing de toezegging was gedaan, dat t.a.v. be hoeftige middenstanders een commissie in 't leven zou worden geroepen. Is liet niet mogelijk, deze mid denstanders uit den post van f S00.—- steun aan klei ne landbouwers te helpen en als de f 800.verbruikt» zijn, dan een beroep te doen op het B. A. De heer Doedens merkt op, dat toen hij een dei? armvoogden sprak over de onderhoudswerken van 't B. A., deze armvoogd hem ook antwoordde, dat het onderhoudswerk werd verdeeld. Spreker wijst er ech ter op, dat zijn collega Tuin gedurende 30 jaar een zaak te 't Zand heeft en nooit de eer heeft gehad iets voor het B. A. te mogen doen en spr. in die 22 jaar evenmin. Dat is dus een manier van deelen, die spr. niet goed begrijpt. U dient met deze wijze, zegt spr. tot den heer Van der Sluijs, wel een. enkeling, maar niet de geheele middenstand, die is meer voor aan besteding. Alleen de enkeling, die altijd aan 't laad je zit, is met deze wijze van verdeeling gediend. Den lieer Doorn zegt, dat liet hem spijt dat de Burgemeester niet die belangstelling heeft voor den steun van de kleine boeren De Voorzitter interrumpeert, dat. hij dat niet lieeft gezegd. Hij heeft gezegd, dat hij het juridisch niet juist acht dat deze post op de begrooting is geplaatst. Dc heer Doorn houdt vol, dat de Voorzitter heeft gezegd, er geen belangstelling voor te hebben. Door het vorige collego van B. en W. was voor dien post f 3000.uitgetrokken en spr. wijst er met nadruk op, hoeveel goeds met dat geld is gedaan. En wat nu de behoeftige middenstand betreft, wat zullen er veel menschen gebaat zijn met een steun van f 5 a f 6 per week. Door den Voorzitter wordt gezegd dat men. te laat komt met dit verzoek, maar spr. heeft er hij de behandeling der begrooting al op aangedrongen. Als men 10 gekort had op cle salarissen, zou men het geld er voor gehacl hebben. De Voorzitter: Ja, juist! De heer Doorn: Ja zeker, maar het was beter de een driedubbel, dc ander niet enkel! De Voorzitter verzoekt den heer Doorn vriende lijk voortaan beter te luisteren naar wat de Voor zitter zegt, want spr. heeft het woord .belangstel ling" niet in zijn mond gehad. Spr. is van harte voor den steun aan de kleine landbouwers, maar acht het juridisch niet juist dat deze post op de begrooting staat. De heer Nannis vraagt zich af of dit nu is een. begrootingsvergadering. De begrooting is vorig maal post voor post behandeld, ze is met algemeene stemmen aangenomen en nu gaat het toch niet op, op verschillende posten terug te komen. Het lijkt nu of de begrooting verkeerd is oiigezet, dat hier en daar bezuinigd zou kunnen worden. Het was B. en W. om finantieele redenen niet mogelijk een post voor steun aan den middenstand op de begrooting te plaatsen en spr. vraagt dan cle middelen te willen aangeven. Want met de uitgetrokken f800 kan nog heel wat worden gedaan, doch niet alles zal er mee te ondervangen zijn. Allen zullen zooveel mogelijk worden geholpen en andere naar de werkverschaf fing worden verwezen. Door den heer Doedens is een alleenwonend stoffeerder genoemd, maar de heer Doedens dient te weten, dat als zoo iemand Donderdags een kamer behangt, hij Vrijdags weer in de werkverschaffing kan worclen geplaatst. Dat moet de heer Doedens weten en anders moet hij zich op dc hoogte stellen. De heer Veltman wijst er op, dat er zakenmen- schen zijn die niet in de werkverschaffing geplaatst runnen worden en voor die behoeftige middenstan ders acht spr het gewenscht dat er overleg plaats vindt tusschen een commissie uit cle Middenstands- vereenigingen en Armvoogden. Ook de heer Dignum bepleit dit en wil tot benoe ming van een commissie overgaan. De heer Van der Sluijs betoogt, dat het Armbe stuur alleen individueelen steun kent, dat nooit overleg wordt gepleegd met commissies en dat het Armbestuur geen standen kent. De heer Doedons zegt. dat de commissie uit de Middenstandsvereenigingen zich niet uitsluitend had te beraden over den steun aan behoeftige mid denstanders, maar ook over credietverloening e.d. De heer Blom wijst er op, clat als het. Armbestuur deze behoeftige middenstanders helpt, de toegewezen subsidie voor het Armbestuur wel ontoereikend zal zijn. De Voorzitter beaamt dit, maar als absoluut steun noodig is, zal hij toch verleend moeten worden. Het resultaat van de bespreking is dat het ver zoek voor kennisgeving wordt aangenomen, maar dat het ter overweging aan het B. A. zal worden overgedragen. Volgt het voorste] tot wijziging van het Reglement voor het Burgerlijk Armbestuur. De wijziging houdt de mogelijkheid in de dage- lijksche leiding en verzorging van de verpleegden in het Tehuis voor Ouden van Dagen ook op te dra gen aan een moeder alleen, dus niet uitsluitend, zooals thans is bepaald, aan een vader en moeder. De heer Veltman vraagt, wat de aanleiding tot dit voorstel is. De Voorzitter zegt, dat dit in comitévergadering zal worden medegedeeld. Conform het voorstel van B. en W. wordt besloten. De rondvraag. De heer Doorn geeft het Dag. Bestuur in overwo ging om een rookverbod in de duinen uit te vaar digen. De Voorzitter vindt dit een goed idee en zal het in overweging nemen. De heer Dignum wijst op de wenschelijkheitl voor te schrijven dat de honden worden vastgehouden. De Voorzitter zegt dat dit reeds is gepubliceerd en op verzoek van den heer Dignum zal de politie er op worden gewezen dat aan deze verplichting streng de hand dient te worden gehouden. De duinbrand van vorige zomer en wat er aan vastzat. De heer Blom merkt op, dat verléden zomer met den duinbrand de menschen gecommandeerd zijn aan de blussching mee te helpen, maar er tot nu toe geen cent voor te hebben ontvangen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 6