Een luchtpaleis
't Wereldverkeer
voltooid
De LZ. 129 bestemd
voor den passagiers*
dienst
verrijkt
De LZ. 130 staat reeds
op stapel
Het interieur van de passagiersverblijven aan boord van den Zeppelin LZ. 129 is
zeer modern en uiterst smaakvol; een denkbeeld van het comfort, dat de reizigers
..zullen vinden, krijgt men bij het beschouwen van deze foto van den rooksalon.
veel gemakkelijker en uiterst eenvoudig
waren en dat de vliegcapaciteiten bijzon
der goed waren. Vooral die besturing was
een punt, waarover men op de Zeppelin-
werf van te voren niets had kunnen zeggen,
daar het nieuwe luchtschip heel andere af
metingen heeft als alle voorgaanden en
daar de stuur-organen heel anders gecon
strueerd zijn als tot nog toe het geval was.
De „Graf Zeppelin" werd in 1926—-'28 voor
namelijk als studieschip gebouwd, terwijl
dit luchtschip al van den beginne af be
stemd was voor het passagiersvervoer, al
zijn de groote lijnen natuurlijk bewaard
gebleven bij de constructie. De „Graf Zep
pelin" bewees reeds de bruikbaarheid van
het starre luchtschiptype bij groote reizen,
vooral bij het transoceanische verkeer. Van
18 September 1928 tot en met 10 December
1935 werden er 505 vluchten mee gemaakt,
waarbij 111 oceaan vluchten (103 reizen
naar Zuid-Amerika), een Poolvlucht en 'n
vlucht om de wereld. De bemanning mee
gerekend werden er 32.962 personen mee
vervoerd en 35.640 Kg. post, terwijl het
luchtschip 50.437 Kg. vracht had meegeno
men. Op deze reizen heeft het luchtschip
geen noemenswaardige schade opgeloopen;
op een der eerste vluchten naar New-
York werd een stabilo beschadigd, doch
dit kon tijdens de vlucht hersteld worden.
De noodlanding in Zuid-Frankrijk in het
jaar 1929 verliep zonder eenige moeilijkhe
den! De op deze reizen opgedaneervarin
gen zijn stuk voor stuk bij den bouw van
het nieuwe luchtschip in aanmerking geno
men.
De LZ. 129 is het grootste luchtschip ter
wereld! De lengte van het stroomlijnli-
chaam, waarvan iedere spant een 36-hoek
vormt, bedraagt 248 Meter, de grootste
doorsnede 41.2 Meter en de gasinhoud
190.000 kubieke Meter. Het luchtschip wordt
voortbewogen door de schroeven van vier
Dieselmotoren uit de Daimler-Benzfabrie-
ken te Stuttgart, tezamen 4000 a 4200
paardekrachten vertegenwoordigend. Deze
ruwe olie-motoren, die hier voor het eerst
bij een luchtschip gebruikt worden, werden
eerst nauwkeurig beproefd. Bij het inbou
wen had ieder van deze motoren reeds 800
uur gedraaid, zoodat het pas mogelijk was
met het inbouwen begin van dit jaar een
aanvang te maken. Daarmee is in hoofd
zaak de vertraging in de voltooiing van dit
luchtpaleis verklaard en daarmede zijn de
geruchten tot zwijgen gebracht, die overal
neiro zal dus in 80 tot 82 uur zonder on
derbreking kunnen worden ondernomen:
dat beteekent een verkorting van een hee-
len dag in vergelijking met den „Graf Zep
pelin". Voor de terugreis naar Friedrichs
hafen zijn ongeveer 100 uur noodig. De reis
van kust tot kust zal
heen ongeveer 45 tot
48 uur in beslag ne- L*
men, en terug circa 65
uur.
Bijzonder veel aan
dacht is er gewijd aan
het comfort en het in- v
terieur van de passa
giersverblijven en an
dere ruimten, waar de
passagiers zich kunnen
ophouden, als rookka
mer, eetzaal enz. Voor
de passagiers heeft men
25 slaaphutten met 50
bedden, die met ver
warming en stroomend
warm en koud water
zijn uitgerust.
De passagierszalen,
die 400 vierkante meter
oppervlakte beslaan, i
liggen boven elkaar in
twee „dekken". Het bo
vendek bevat de 50 me
ter lange eetzaal en 'n
soort conversatiehal,
alsmede een schrijf- en
leeskamer en een 30
meter lang promenade
dek. Daartusschen in
zijn de passagiershut
ten aangebracht. Het
kleinere benedendek
bevat een douchebad, 't
scheepsbureau, de rook
salon en de met de mo
dernste hulpmiddelen geïnstalleerde elec-
trische keuken. Stroom voor de lichtin
stallatie en de centrale verwarming wordt
door een speciale Dieselcentrale in het
middenschip geleverd.
Alsdraaggas wordt eerst nog waterstof
gebruikt. Dat bevindt zich in 16 aparte cel
len, die alle met veiligheidsventielen geslo-
ten zijn.
Het aantal gascellen kan ten allen tijde
I uitgebreid worden, hetgeen het geval zou
moeten zijn, wanneer men helium als
35 JAAR LUCHTSCHEPEN.
Een en ander over het levenswerk van
Graaf Zeppelin.
Nooit zal ik den nag vergeten, toen ik
voor het eerst van mijn leven een Zeppelin
zag, een ervaring, die ik toen met milli-
oenen anderen deelde. Op 29 Augustus
1909 zweefde het eerste luchtschip over
Berlijn ter gelegenheid van de huldiging
van Graaf Zeppelin, die zijn levenswerk
verwezenlijkt zag.
Het was een indrukwekkend oogenblik,
toen de grijze uitvinder op het balcon van
het Koninklijk paleis verscheen en het lui
de gejubel der menigte plaats maakte voor
een eerbiedige stilte. Hij was echter zoo
ontroerd, dat hij geen woord kon uitbren
gen; de tranen rolden over zijn gezicht en
in zijn witten baard. Hij kon slechts bij
herhaling wuiven naar de dicht opeenge
pakte menigte. Toen liep hjj snel terug om
zijn ingenieurs en monteurs te halen; tel
kens opnieuw wees hij op zijn medewer
kers. Hij wilde niet de eenige zijn, die ge-
Het grootste luchtschip
ter wereld
Voor het eerst door
Dieselmotoren gedreven
DE Koning is dood leve de ko
ning.... En parallel daarmee:
de L.Z. 129 uit de hal de L.Z.
130 op stapel! Nauwelijks was
het geweldige luchtschip „Von
Hindenburg" van de werf ver
trokken, of de eerste spant van
een nieuw luchtschip werd al binnengedra
gen! Daar in Friedrichshafen is geen ge
brek aan werk!
Het nieuwe Zeppelin-luchtschip, dat het
fabrikaatsnummer LZ. 129 draagt, is thans
na de eerste opstijging op 4 Maart van
dit jaar door en door beproefd en ge
keurd. En die keuring is in alle opzichten
uiterst bevredigend uitgevallen: men con
stateerde eenparig, dat de motoren bijna
geruischloos liepen, dat van vibratie ten
gevolge van de motorbeweging vrijwel
geen sprake meer was gedurende de vaart,
dat de besturing en het manoeuvreeren
in het buitenland de ronde deden, toen
verleden jaar op den vastgestelden termijn
het luchtschip nog niet gereedgekomen
was. Dit wolkenkasteel zal in staat zijn
100 menschen, 1200 Kg. bagage en 60.000
Kg. brandstof voor een actieradius van
14.00 kilometer en een gemiddelde snelheid
van 125 kilometer per uur te vervoeren. De
reis van Friedrichshafen naar Rio de Ja-
Hierboven:
De ontwikkeling van het Zeppelinlucht
schip in zijn ruim 35-jarig. bestaan. De
LZ. 129 is hier nog niet bij.
Links en rechts:
Naar aanleiding van de a.s. reis naar Ame
rika van de LZ. 129 geeft de Duitsche Rijks-
post deze beide nieuwe luchtpostzegels uit.
draaggas zou gebruiken. De buitenhuid van
het scheepslichaam bestaat uit 35.000 vier
kante meter katoenstof, die met cellon be
streken is en zoodoende van de weersom
standigheden niet te lijden heeft.
De verzekering van dit luchtschip werd
voor het eerst bij een Duitsche verzeke
ringsmaatschappij ondergebracht, waartoe
men voorheen geen mogelijkheid zag. Bij
een ongeval moet zoo'n verzekering name
lijk altijd rekening houden met het verlies
van heel het luchtschip, met toebehooren
en al; het is een zuiver catastrophe-risico.
Daarom had men, toen in 1928 de „Graf
Zeppelin" zijn reizen ondernam, eerst groo
te moeite om een verzekering op dit lucht
schip te sluiten. De bouwkosten daarvan
hadden 4.5 millioen Mark gekost (ongev.
2.550.000 gulden); een vierde gedeelte werd
door de Zeppelin werf zelf gedekt, daar dit
luchtschip tot „materiaal" van die werf
gerekend kon worden; de rest werd in klei
ne porties van hoogstens 2000 Mark in het
buitenland geplaatst.
Het nieuwe luchtschip is in de eerste
plaats voor den dienst op Zuid-Amerika be
stemd. Behalve dezen dienst, zal het 's zo
mers studiereizen naar Noord-Amerika ma
ken, waarbij men- zal onderzoeken of ook
in het Noordelijke gebied van den Atlan-
tischen Oceaan een regelmatigen lucht-
schipdienst geopend zou kunnen worden.
Dat daartoe een mogelijkheid bestaat, daar
aan twijfelt men thans al reeds niet meer.
Het eenige, wat nog onderzocht moet wor
den is de weersgesteldheid in het Noorden,
die daar onregelmatiger en ruwer is, dan
op de zuidelijke route, zoodat men bij een
regelmatigen dienst vertragingen vreest.
ëerd werd en met dit eenvoudige gebaar,
toonde de geniale uitvinder zich ook een
goed en eenvoudig mensch. Zijn populari
teit was verdiend.
Alle technici en geleerden stonden aan
vankelijk wantrouwend tegenover dezen
generaal der cavalerie, die droomde van 'n
verovering der lucht met een bestuurbaar
luchtschip. Er hadden zich al zooveel lee-
dat reeds verscheidene geslaagde proef
vluchten achter den rug had, op voor een
langere tocht. Hierbij wilde het ongeluk,
dat het bij een noodlanding door den
storm verwoest werd. De sceptici schenen
nu toch gelijk te zullen krijgen, doch de
graaf liet zich niet ontmoedigen. Het is
verbazend, zooals elke tegenslag zijn ener
gie scheen te verdubbelen. Reeds op 9 Oc-
tober 1906 steeg hij weer op met een 123
M. lang luchtschip, waarmee hij een tocht
van twee uur deed en ook over Zwitser
land vloog. Hij toonde de enthousiaste me
nigte door verschillende manoeuvres, hoe
bestuurbaar het luchtschip was en in 1907
kon hij zelfs reeds tochten van 5 en 9 uur
doen. Toen viel in 1908 de zwaarste slag,
de ramp van Echterdingen. Het levenswerk
van den grijzen generaal scheen vernietigd,
doch het publiek had vertrouwen in hem
en zijn uitvinding gekregen en de vrijwil-»
De behaaglijk-ingerichte lees- en schrijfzaal, waar men door de groote zijvensters 'n
blik kan werpen op het panorama, dat onder dit „vliegende hotel" voorbijtrekt.
Voor het eerst uit den hangar.... Een plechtig oogenblik. Duizenden en nog eens
duizenden verdrongen zich om van dit schouwspel mee te genieten!
ken aan dit probleem gewaagd en de re
sultaten waren altijd bedroevend. Het was
een gevaarlijke liefhebberij, want naast de
utopisten, die slechts op papier ontwerpen
maakten, waren er anderen, die hun plan
nen ook uitvoerden en met hun ondoelma
tige luchtschepen jammerlijk verongeluk
ten. En toen het be-
kend werd, dat de
Württembergsehe graaf
zijn vermogen offerde
aan den bouw van een
bestuurbaar luchtschip,
haalde men slechts me
delijdend de schouders
op. De reeds 62-jarige
uitvinder ontmoette op
zijn weg bijna onover
komelijke moeilijkhe-
i den, doch met onwrik
bare energie en een on
beperkt vertrouwen in
de juistheid van zijn
idee, zette hij zijn plan
door eh zoo kon op 2
Juli 1900 zijn eerste
luchtschip, dat 128 M.
lang en van aluminium
gemaakt was, bij Lin-
dau aan 't Bodenmeer
opstijgen.
Reeds de eerste po
ging daartoe werd een
schitterend succes; trots
verhief zich de blinken
de reuzensigaar in de
lucht en zij gehoorzaam
de aan 't stuur als 'n
paard aan den teugel.
Achttien minuten lang
stuurde de oude graaf
het luchtschip door
de atmosfeer, waarna
hij het zonder onge-
lukken weer in de han
gar terugbracht. Het
principe van het bestuurbare luchtschip
was veroverd en de moedige en geniale uit
vinder werd geestdriftig toegejuicht. Reeds
op 17 October van hetzelfde jaar kon de
duur van de vlucht tot 1 uur en 20 minuten
uitgebreid worden, waarbij een snelheid
van 32 K.M. per uur werd bereikt.
Met de opgedane ervaringen werkte Zep
pelin nu verder aan een grooter luchtschip.
Hierbij ondervond hij echter groote moei
lijkheden van financieelen aard; toch steeg
op 17 Januari 1906 dit tweede luchtschip,
lige giften stegen in de millioenen. Dit
blijk van vertrouwen spoorde Zeppelin dub»
bel aan om al zijn kunnen en energie aan
zijn werk te geven en nu kwam de defini
tieve overwinning, waarvan schrijver de
zes getuige mocht zijn. Meer dan vijf en
dertig jaar zijn nu verloópen sinds de eer
ste Zeppelin zijn eerste tocht deed. Slechts
één generatie zijn wij nu verder en wat
is er in dien korten tijd al niet bereikt! En
als nu de LZ. 129 het bewonderenswaar
dige luchtschip van dezen tijd, door de
lucht suist, en de geheele wereld doorkruist
op zijn majestueuse vluchten, wordt met
eerbied de naam van dezen edelen pionier
herdacht, die ondanks alle moeilijkheden
en met opoffering van al wat hij bezat, zijn
doel heeft bereikt.
PER „HEMELLUIS" VAN LONDEN
NAAR KAAPSTAD.
De Britsche vlieger Llewellyn heeft on
langs een vlucht ondernomen van Londen
naar Kaapstad. Een dergelijke tocht be
hoort heden ten dage wel niet meer tot de
zeldzaamheden, doch de vlucht, die Lle
wellyn heeft afgelegd, behoort er wel toe.
De vlieger vloog n.1. per „hemelluis" boven
de werelddeelen en bovendien zou de ge
heele vlucht, volgens beweringen van den
piloot, niet meer hebben gekost dan f 60.—,,
hetgeen al zeer billijk is, als men weet, dat
men voor een reis LondenKaapstad per
stoomschip het vijfvoudige betaalt!
Llewellyn vertelde bij zijn terugkomst
aan de persmannen, dat hij nog nimmer
zooveel angst had uitgestaan dan in die
twee onzalige nachten, toen hij een nood
landing in het oerwoud had moeten maken
en hij door oververmoeidheid en inspan
ning geen oog had kunnen sluiten en in
den stikdonkeren nacht slechts één geluid
hoorde: het angstwekkend gehuil der hye
na's. In den tweeden nacht kwamen een
tweetal leeuwen zoo dicht bij het station-
nee.rend vliegtuig, datd e vlieger zich in de
cabine moest verschuiler^ Zoodra zijn mo
tor was gerepareerd, steeg hij opnieuw op
en vloog regelrecht naar Mbeya, om een
behoorlijk diner te bestellen!
Llewellyn's vlucht, welke, ondanks alles,
een succes is geworden, zal niet weinig bij
dragen tot de populariteit van de moderne
miniatuurvliegtuigen, waarvoor in Groot-
Brittannië thans zoo'n reclame wordt ge
maakt.