Dessie hot doel der Italianen Wat het Jtaliè kost Met de feestdagen een Woensdag 1 April 1936. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. 9947 De oorlog in Oost Afrika Een rijk gebied bezet Nieuwe Zeppelin komt over Nederland. De mishandelde kinderen te Megen Tuinders hebben te weinig zon Tot dusver 7 millard lire KIJKEfl is KOOPEfi tyCLOECK MET DE VEROVERING VAN AOESSA ZAL 'T ITALIAAN- SCHE LEGER EEN ZEER BE LANGRIJKE LUCHTBASIS RIJKER ZIJN GEWORDEN, OP NIET GROOTEN AF STAND VAN DESSIE. Reuter seint uit Rome: Na den opmarsch in het gebied van Aoessa, waarvan in het leger- bericht van gisteren melding is ge maakt, vormen de uiterste punten, die thans aan het noordelijk front door de Italianen bezet zijn, een rechte lijn tusschen Sardo, nabij Fransch Somaliland, en Noggara aan de grens van den Soedan. Het betreft hier evenwel geen front in den eigenlijken zin, doch een serie evenwijdige of convergeerende op- marschen. Het schijnt, dat thans het doel, waarnaar de verschillende colonnes oprukken, Dessie is. ASMARA: De bezetting van het sultanaat Aoessa is van groot poli tiek en strategisch belang voor de Italianen. Hierdoor wordt de rech ter flank van het Abessijnsche le ger bedreigd. Het sultanaat maakt deel uit van Dankali en wordt bewoond door een mohammedaansche bevolking, welke steeds den negus vijandig ge zind was. Om het gebied te bereiken moesten de Italianen een woestijn doortrekken, doch nu hebben zij dan ook een rijk gebied bezet, waar veel rijst, katoen, doera en dadels worden verbouwd. De hoofdstad Hadele Goebo ligt op het hoogland van Gamarri, waar de rivier Awatsje vele meren vormt, waarvan het Gargori- en het Adga Berto-meer de voornaamsten zijn. Verder is Hadele Goebo een knooppunt van karavaanwegen. Door de bezetting van het sulta naat wordt de Italiaansche grens 250 KM. naar het Westen verlegd. De Italianen maakten zich meester van de Assab Beilocl. na een marsch van 350 K..M. door de woestijn. De ravitailleering werd verzorgd door vliegtuigen. Vijf en twintig toestellen maakten een honderdtal landingen midden in 1 de woestijn. Ook verspreidde de luchtmacht enkele vijandelijke ruiterbenden, zoodat elk treffen van de troepen met den vijand werd voorkomen. Met de bezetting van Aoessa zal het Italiaansche leger een zeer be langrijke luchtbasis rijker zijn ge worden, op niet grooten afstand van Dessie. In het sultanaat begint ook een bekende riviervallei, die Zuid waarts naar Addis Abeba leidt. Uit het sultanaat kunnen de Ita liaansche colonnes ook den grooten karavaanweg bedreigen van Addis Abeba naar Zeila, in Britsch Soma liland, waarlangs veel wapenen Abessynië binnenkomen. Bombardement van Harrar zorgvuldig voorbereid. De bevolking door de Ita lianen tevoren gewaar schuwd. ROME: Stefani meldt uit Go- rahei, dat de 33 Italiaansche vlieg tuigen, die Harrar hebben gebom bardeerd, een vlucht van 1000 kilo meter hebben gemaakt. Wehib Pasja had, volgens het Italiaansche nieuwsbureau, van de stad een militair centrum gemaakt Er wai-en voorraden en munitie op geslagen en er was een luchtbewa- kingsdienst,die de beschikking ha over kleine afweerkanonnen en zware machinegeweren. Vijftien ton ontplofbare stoffen zijn op de stad geworpen, waarbij aldus Stefani, de woonwijk ontzien is. De vliegers beschikten over kaarten en foto's, waarop de indee ling der stad stond aangegeven. Het bombardement was nauwkeu rig voorbereid aan de hand van ge gevens die door verkenningsvliegers verstrekt waren. Op het oogenblik van het bom bardement was de stad verlaten, daar de Italianen de bevolking door middel van strooibiljetten hadden gewaarschuwd. Bombardement van ambu lances tegengesproken. ROME: In verband met het nieuwe protest van den negus te Genève tegen een reeks bombarde menten van ambulances, wordt in bevoegde kringen gedementeerd, dat de Italiaansche vliegtuigen eenige Roode Kruis-ambulances heb ben gebombardeerd. In het, Ethiopische protest wordt melding gemaakt van een Zweert- s'che ambulance te Yanserer, Te Ro me is' zelfs 'de' naam vair deze plaats niét bekend. De Italiaansche vliegtuigen hebben wel Yargalem gebombardeerd, doch, naar men verklaart, de ambulances geëerbie digd. Nu is het tijd, om naar uw rijwielhandelaar te stappen en een „R.S" fiets uit te zoeken. Dat is een keus, die U nooit zal berouwen, want een betere fiets dan „R.S" zult U moei lijk vinden. Het geheim van het succes van deze „nationale fiets" schuilt in de massa-productie. Doordat de „R.S"-en bij series van tienduizend vervaardigd worden, kan op alles worden be zuinigd, hetgeen ten goede komt aan de klant, die voor een minimumprijs een superieur rijwiel kopen kan. Profiteert daarvan I Alle „R.S" fietsen worden compleet geleverd met Dunlop banden, Dunlop patent- rubberzadel, kettingkast, celluloid-stuur, tas met inhoud, buisbagagedrager, seinlicht, bel en wit achterspatbord. Op elke „R.S" fiets behoort een Berko-Erres lamp. Die kost slechts f 4.95. Met bandrem en freewheel. Omzetbelasting inbegrepen. D.K.W. Model RT 2\ P.K. Een ideale lichte motorfiets. Geen perso nele belasting. Wegen belasting f 10.— per jaar. Prijs slechtsf 205.— Luxe uitvoering f 220.— Op zijn reis naar Zuid-Amerlka. Zooals we reeds in ons nummer van gis ter meldden, is het nieuwe Duitsche lucht schip, de „Hindenburg" gistermorgen om half vijf voor zijn eerste reis naar Zuid-Amerika opgestegen. De speciale correspondent van Reuter, die de reis aan boord van het nieu we luchtschip medemaakt, meldde voorts, dat de „Hindenburg" met het oog op den in ternationalen toestand koers zou zetten over Nederland. Naar het schijnt heeft Frankrijk geen antwoord gegeven op het verzoek om toestemming over Fransch grondgebied te mogen vliegen, en bijgevolg zal de reis thans 8 uur langer duren. De Zeppelin vervoert 50 passagiers en een uit 40 personen be staande bemanning en 't luchtschip kan 3 April te Rio de Janeiro worden verwacht. Boven Eindhoven. Tot ieders verbazing, aangezien de route niet was aangekondigd, verscheen gistermorgen om tien mi nuten vóór half elf het Duitsche luchtschip „Hin denburg", komende uit -Oostelijke richting, boven Eindhoven. Het schip bewoog zich zeer langzaam, op een hoogte van nog geen 200 Meter, voort, zette boven de Philips Fabrieken eenigen tijd de motoren stop, waarna het blauwgrijze gevaarte langzaam in Zuid-Westelijke richting verdween. Na te Eindhoven over het stationsemplacement, de Philipsfabrieken en het vliegveld Welschap te heb ben gevlogen, koerste het luchtschip naar Oirschot, welke plaats om 10.33 uur op zeer geringe hoogte werd gepasseerd. Aanvankelijk vloog de Zeppelin verder in de rich ting van Tilburg, waar het luchtschip te 10.35 uur zichtbaar werd, doch het passeerde de Stad op flin- ken afstand om in de Noordwestelijke richting te verdwijnen. De „Hindenburg" vloog om 11 uur, in Westelijke richting, koersende over Dordrecht. Om 11.05 uur kwam de Zeppelin boven het centrum van Rotter dam. De luchtreus, welke met het oog op de bewol king laag vloog, maakte een linkerbocht rond den Stadhuistoren en verdween direct in de richting van 's Gravenhage, in de zeer laag hangende regen wolken. Het verkeer in de stad stond eenige oogen- blikken stil, fietsers stapten af en automobilisten stopten, om evenals ieder ander het fraaie schouw spel van het voorbijvaren van het luchtschip te zien. Om tien minuten over elf was het luchtschip weer uit het gezicht verdwenen. Het luchtschip naar Engeland overge stoken. Tusschen half twaalf en kwart voor twaalf is het luchtschip waargenomen boven het uiterste Weste lijke gedeelte van het grondgebied der gemeente 's Gravenhage, dus niet boven de stad. Het zicht was zeer slecht. De commandant van de Zeppelin heeft op dat moment draadloos het weerbericht van Lon den laten vragen. Daarna is de „Hindenburg" in de richting van de Noordzee verdwenen, klaarblijke lijk om naar Engeland over te steken. In verband met den tocht van het Duitsche lucht schip Hindenburg over ons land, meldt het A.N.P., dat op grond van de tusschen ons land en Duitsch- land geldende luchtvaartovereenkomst de Hinden- berg geen vergunning voor deze vlucht over Ne derland noodig heeft. Wel is echter van Duitsche zijde aan de Neder- landsche autoriteiten Maandag medegedeeld, dat de mogelijkheid groot was, dat het luchtschip gisteren zijn weg over Nederland zou kiezen. REGEERING ZAL ZORGEN, DAT DE CONTROLE OP VERPLEGEN DE GEZINNEN ZOO DOELTREF FEND MOGELIJK ZIJ. Op de schriftelijke vragen van het Tweede Ka merlid Van der Heide, in verband met mishandelin gen van eenige voogdijkinderen door een vrouw te Megen, door wie deze kinderen werden verpleegd, heeft de minister van Justitie nog het volgende me degedeeld. Een strafvervolging tegen de verdachte vrouw is aanhangig. De kinderen waren bij de betrokken vrouw te Megen uitbesteed door de „Algemeene commissie voor kinderverpleging en kinderbescher ming van den H. Vincentius van Paulo, gevestigd te 's Gravenhage." De vergoeding bedroeg 35 cents per dag en per kind, de kosten van kleeding en schoeisel kwamen bovendien voor rekening der ver- eeniging-voogdes. Die uitbesteding was ingegaan 5 September 1935. Het bestuur van de vereeniging heeft bedoelde vrouw als „pleegmoeder" aangewezen. Naar haar persoon is tevoren geen speciaal onder zoek ingesteld, omdat het bestuur op grond van voorafgaande uitbestedingen bij deze vrouw zich 'n gunstig oordeel over haar had gevoimd. Controle op de verpleging der kinderen was na 5 September 1935 nog niet geschied. Gedurende den tijd dat andere kinderen bij be doelde vi'ouw waren uitbesteed, n.1. van 10 Novem ber 1930 tot 5 September 1935, is het gezin viermaal door bestuursleden van de vereeniging-voogdes en eenige keeren door een beambte van die vereeniging bezocht. Achtmaal is van overheidswege inspectie gehouden. Bij geen dezer bezoeken is van een slech te behandeling der kinderen gebleken. Bij de inspectie vanwege het departement in Juni j.1. zijn door den daarmede belasten ambtenaar alle gezinnen te Megen, waarin voogdijkinderen werden verpleegd, ook met den burgemeester ter plaatse be sproken. Bij deze bespreking werd omtrent meerbe- doelde vrouw niets ongunstigs vernomen. Wel werd bij die inspectie de indruk verkregen, dat de pleegmoeder minder geschikt was om de toen aldaar verpleegd wordende twee elfjarige jongens voldoende leiding te geven. De aandacht van de vereeniging-voogdes werd hierop gevestigd, met het gevolg, dat deze jongens naar elders werden over geplaatst en werden vervangen door de twee meis jes van 8 en 5 jaren, welke laatste, nadat verden king van mishandeling tegen de pleegmoeder is ge rezen, onverwijld uit dit gezin zijn verwijderd. De verplichting van de vereeniging-voogdes tot geregelde en deugdelijke controle op de gezinnen, waarin door haar kinderen zijn uitbesteed, vloeit voort uit het voorschrift van art. 178 jo. 145 van den gewijzigden Algemeenen Maatregel van Bestuur van 15 Juni 1905. Termen voor een maatregel van zoo ver gaande strekking, dat de vereeniging-voogdes niet langer als zoodanig zal kunnen optreden, acht de minister niet aanwezig. Zoowel de gezinnen, waarin voogdijkinderen wor den verpleegd, als de maatregelen van controle op bedoelde gezinnen beantwoorden in het algemeen aan de eischen, die men redelijkerwijze mag stellen. Hiermede wil de minister niet zeggen, dat ter zake niets te wenschen zou overblijven. Hij zal er dan ook met .kracht naar blijven streven, de controle over gezinnen, waarin voogdijkinderen zijn uitbesteed, zoo doeltref fend mogelijk te doen zijn. De stand der warmoezerijgewassen onder glas. Omtrent den stand der warmoezerijgewassen onder glas op 23 Maart j.1. kan het volgende worden medegedeeld: De weersomstandigheden zijn in de eerste maanden van het jaar niet gunstig geweest voor de ontwikkeling der gewassen. Tengevolge van van het geringere aantal uren zonneschijn ver- toonen de gewassen een vertraging in de ontwik keling. Koude sla vertoont een goeden stand. Warme sla heeft nogal last van uitvallers; in het Westland, de Venen en in de omgeving van Vleuten is de stand matig, elders goed. Andijvie vertoont een goeden stand. Op de Z.-H. eilanden is de stand matig. Peen. Tengevolge van de weersomstandigheden vertoonde zich uitval, zoodat de stand matig tot goed genoemd moet worden. Komkommers hebben iets geleden van het weer de stand is goed. Stooktomaten vertoonen een goeden stand, doch de vruchtzetting van de onderste trossen is ten gevolge van de weersomstandigheden als mislukt te beschouwen. UITGAVEN VOOR DEN VELD TOCHT IN ABESSINIë. Reuter seint uit Rome: De campagne in Oost-Afrika heeft uitgaven noodig gemaakt, die thans het bedrag van 7120 millioen lire hebben bereikt. Van deze uitgaven komen ten laste van het departe ment van oorlog 3380 millioen, van marine 725 millioen, van luchtvaart 850 millioen, van koloniën 2100 millioen, van binnenlandsche zaken 164 millioen, van buitenlandsche za ken 350.000 lire. De effectieven, die op het oogenblik aan de cam pagne deelnemen, groeien nog steeds. Naar schatting zijn meer dan 450.000 man blanke troepen op het oogenblik over de beide fronten in Abessinië ver deeld, waaronder begrepen de arbeiders. Het totaal cijfer was op 1 Februari 360.000, de inheemsche troe pen niet medegerekend. Het aantal divisies is slechts 14, doch de niet ingedeelde effectieven zijn aanzien lijk, als gevolg van de belangrijkheid der diensten, die noodig zijn in verband met den methodischen opmarsch van het leger in een land zonder wegen en verkeersmiddelen. Heden zijn voorts de onderofficieren en minderen die automobilisten bij de luchtmacht zijn van de lichtingen 1911 en 1912 onder de wapenen geroepen, evenals de onderofficieren van het. commissariaat van de luchtvaart van de lichtingen 1902, '03, '04, '05 en '06. ZWART MARMER. Bergomo. De onlangs in de Alpen ontdekte ader zwart marmer heeft een lengte van 200 meter, een breedte van 100 en een diepte van verscheidene honderden meters. De kwaliteit is beter dan die van alle der tot nu toe bekende soorten. Indien men er met een hamer op slaat, maakt dit een eigenaardig geluid, dat aan gegoten metaal doet doenken. Men verwacht, dat het marmer in groote hoeveelheden zal worden, uitgevoerd, want de kosten ervan zul len ver beneden die van het zwarte marmer zijn, dat door België, dat tot nu toe de grootste producent van dit marmer was wordt uitgevoerd»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 5